eitaa logo
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
9.9هزار دنبال‌کننده
500 عکس
491 ویدیو
18 فایل
در این کانال می خوام بهتون کمک کنم با رسانه، سینما و فضای مجازی آشنا بشید. ✅کنشگر فضای مجازی ✅دکتری فرهنگ و ارتباطات ✅ رئیس موسسه شناخت ✅ هیات علمی دانشگاه راه ارتباطی ما و شما: @R_o_esmaeili
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 تفاوت جنگ شناختی با جنگ هیبریدی 📌 تفاوت جنگ هیبریدی و جنگ شناختی، ظریف اما جدی است و یکسان‌سازی این‌ دو اشتباه است. در تعریفی یک خطی، جنگ هیبریدی تلفیق چند جنگ می‌باشد که هر کدام هدف و تاکتیک خود را در راستای اهداف جنگ هیبریدی دنبال می‌کند. 📌برای مثال در جنگ اوکراین، نیروی نظامی به دنبال جنگ هیبریدی است و در مجموع هدف نظامی خود را هم دنبال می‌کند؛ اما در جنگ شناختی از بقیه موارد به عنوان ابزار استفاده می‌‌کنند و هر چه را که نسبتی با جنگ شناختی ندارد؛ کنار می‌گذارد. البته گاهی اوقات جنگ شناختی و جنگ هیبریدی در کنار هم فعالیت می‌کنند. 👤استاد رفیع الدین اسماعیلی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🔗 @r_esmaeili
دیدگاه امام خمینی درباره سینما.mp3
1.19M
🎙 | دیدگاه امام خمینی درباره سینما 👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی، دوره دین و سینما 📆 14 مرداد 1401 🔗 @r_esmaeili
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
"خبرنگارنما"های نمایشی!! جنگ روانی یعنی با اجیر کردن تنها (۳) نفر و سناریونویسی برای پرداخت های رسانه ای از شعارهای یک جمع بسیار محدود، ذهنیت ها رو به سمت خاصی ببریم 🔗 @r_esmaeili
26.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جنگ شناختی در اغتشاشات اخیر 📆15 مهر 1401 🔗 @r_esmaeili
📺سینمای موج‌نو چیست؟ 💡سینمای موج‌نو تقریباً از سال چهل و پنچ دوران پهلوی و از فیلم خشت و آیینه کم کم شروع می‌شود و راه می‌افتد. در ریشه سینمای موج نو و اینکه از کدام جریان سینمایی اروپا گرفته شده صحبت‌های زیادی وجود دارد و عده‌ای معتقدند موج‌نو ثمره اتفاقات سینمای فرانسه است. 💡بعضی هم در خود ایران به دنبال آن گشته و گفته‌اند که افرادی هم‌چون جلال آل‌احمد و دکتر علی شریعتی، تفکرات و جریاناتی را در فضای هنر و ادبیات در جامعه ایران راه انداختند که آن در حوزه سینما بروز و ظهور پیدا کرده و یک گونه سینمایی جدیدی پدید آورد. 🔗 @r_esmaeili
عنصر اصلی جریان سینمای انقلاب اسلامی.mp3
540.6K
🎙 | عنصر اصلی جریان سینمای انقلاب اسلامی 📆 14 مرداد 1401 🔗 @r_esmaeili
🔰 سخن شهید آوینی پیرامون حقیقت 💠 شهید آوینی: «حقیقت، ساده‌ترین و فطری‌ترین سخنی است كه بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری می‌شود، نه پیچیده‌ترین آن‌ها. حقیقت ساده‌ترین است و از فرط همین سادگی است كه ممتنع جلوه می‌كند. 💠این سخن را قیاس كنید با این حكم فلسفی كه نور، روشن‌ترین چیزی است كه وجود دارد و از فرط همین روشنی است كه به مشاهده در نمی‌آید، چرا كه نور، اشیاء دیگر را روشن می‌كند و خود از فرط هنر ظهور، پنهان می‌شود. 💠 چشم سر نیز به حکم معمول آنچه را نور ظاهر کرده است می‌بیند نه خود نور را که ظهور همه اشیای دیگر در وجود اوست.» این سخن از کتاب آیینه جادو برداشته شده است. 🔗 @r_esmaeili
30.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 | بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی - بخش اول 📅مرداد 1400 🔗 @r_esmaeili
☑️شروع جنگ نرم علیه ایران 🔘برخی از نظریه پردازان آمریکایی معتقدند که انقلاب اسلامی ایران، تأثیری اساسی بر تغییر رویکرد و راهبرد غرب و آمریکا در نوع جنگ خود داشته است؛ چراکه بعد از هشت سال جنگ سخت با ایران، متوجه شدند علاوه بر شکست اسفناک و به هدر رفتن هزینه‌های سنگین خود، هیچ تاثیری بر روی ایران نگذاشته‌اند. 🔘به همین دلیل، غرب با بهره‌گیری از اندیشکده‌ها و استفاده از تمام نیروی‌های فکری خود از سال ۲۰۰۷، شروع به جنگ شناختی و جنگ نرم تمام عیار علیه ایران کرند. 👤استاد رفیع الدین اسماعیلی، دوره رسانه و جنگ شناختی 🔗 @r_esmaeili
31.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 | بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی - بخش دوم 📅مرداد 1400 🔗 @r_esmaeili
📲تقویت سواد رسانه‌ای لازمه استفاده هوشمندانه از فضای مجازی 🔦مسلم است ما در دنیایی بسر می بریم که روز به روز بر دامنه استفاده از رسانه و فضای مجازی اضافه می شود، ضمن آن که به خاطر تأثیر بسیار بالای رسانه‌های نوین بر افکار عمومی نمی‌توانیم از این مباحث غفلت کنیم و اهتمام نسبت به آموزش سواد رسانه‌ای در راستای افزایش سطح توانمندی اعضای جامعه در مواجهه با رسانه و پیام‌های آن، بسیار مهم و ضروری است. 🔦به منظور تحقق اهداف گام دوم انقلاب در عرصه رسانه ما باید به طور جدی و برنامه‌ریزی شده به این سمت برویم، کما این که آموزش سواد رسانه‌ای باید بر اساس ارزش‌ها و آرمان‌های دینی و انقلابی توسعه یابد تا کمک حال ما در جنگ نرم فرهنگی و رسانه‌ای باشد. 👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی 📅۶ اسفند ۱۳۹۹ 🔗 @r_esmaeili
📚معرفی کتاب «سینما، دین و سیاست: بررسی انتقادی سینمای دینی پس از انقلاب» - بخش اول 📑ناشر: بوستان کتاب قم 👤نویسنده: دکتر رفیع الدین اسماعیلی 📅سال نشر: 1398 📃تعداد صفحات: 408 🖇سینمای ایران، به ویژه سینمای پس از انقلاب، اثرگذارترین، پرمخاطب ترین و البته موفق ترین شاخۀ هنر در ایران معاصر بوده است. پس از گذشت چهار دهۀ پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها می تواند به درک آن کمک کند. 🖇در این کتاب جریان سینمای دینی در سینمای پساانقلاب بررسی شده است. پس از انقلاب به علت پررنگ شدن نقش مذهب و تعهدات دینی در زیست سیاسی - اجتماعی مردم، افکار هنرمندان متعهد و اولویت های سیاست گذاران، جریان سینمای دینی به مثابه پاسخی هنری - سیاسی به یک تقاضای اجتماعی، کم‌کم پدید آمد و تاکنون در میدان سینما حضوری نسبتاً فعال داشته است. بافت اجتماعی، زمینۀ تاریخی و دولت ها نقش جدی در فراز و فرود جریان سینمای دینی داشته اند که در این کتاب نقش هر یک از آنها بررسی شده است. 🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📚معرفی کتاب «سینما، دین و سیاست: بررسی انتقادی سینمای دینی پس از انقلاب» - بخش اول 📑ناشر: بوستان کت
📚معرفی کتاب «سینما، دین و سیاست: بررسی انتقادی سینمای دینی پس از انقلاب» - بخش دوم 📎در این پژوهش تلاش شده است تا با رویکردی کلیت‌نگر، موضوعاتی همچون سینمای دینی، سیاست‌های حاکمیتی و اقتصادسیاسی دولت‌های گوناگون پس از انقلاب و همچنین بازنمایی دین در سینمای بعد از انقلاب اسلامی سال 1357، و ارتباطات مختلف آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. 📎در این راه قبل از هر کاری مقطع زمانی بعد از انقلاب تا پایان سال 1391 را با توجه به تغییرات حاکمیتی و سیاسی به چهار دوره‌ی متمایز تقسیم کردیم: الف) دوران تثبیت حاکمیت انقلابی و جنگ 8 ساله با عراق ب) دوران سازندگی ج) دوران اصلاحات د) دوران بازآفرینی گفتمان انقلابی 📎بعد از این مرحله، پیرامون اقتصاد سیاسی هر دوره و شرایط اجتماعی و سیاسی آن به شیوه‌ی اسنادی مباحثی را طرح کردیم. سپس فیلم‌های دینی سینمایِ بعد از انقلاب را تمام‌شماری کرده و نسبتِ کمیِ هر دوره را مشخص و با استفاده از نمونه‌گیریِ متناسب با حجم، تعدادِ بیست فیلم را برای مقطع زمانی مورد بحث انتخاب نمودیم. 📎در آخر نیز با استفاده از نظریه‌هایی مانند صنعت فرهنگ‌سازی و زندگی روزمره و بازتاب، آنها را تفسیر و روندها و آسیب‌های حاکم بر سینمایِ دینی مقاطعِ مختلفِ بعد از انقلاب را مشخص کردیم. در این پژوهش مشخص شد که عمده‌ی تولیدات سینمایی تمام ادوار پس از انقلاب کارکرد تبلیغی و اقناعی داشته است. 🔗 @r_esmaeili
💬سلبریتی‌ها چرا سلبریتی می‌شوند؟ 📝اگر بخواهیم با پدیده سلبریتی آشنا بشویم، ابتدا باید شناخت و درک درستی از این مفهوم داشته باشیم. زیستی که سلبریتی دارد انجام می‌دهد، جهان معنایی که سلبریتی درون تنفس می‌کند، شناخت همه این‌ها کمک می‌کند تا این پدیده را بتوانیم بهتر بشناسیم. 📝طبیعی است که برای اینکه کنش سلبریتی را درک کنیم باید به همه این‌ها بپردازیم تا کنش را به درستی بتوانیم بررسی کنیم. 🔗 @r_esmaeili
🔻 شناخت روش‌های عملیاتی دشمن ⭕ عملیات‌هایی که درحال حاضر توسط دشمن استفاده می‌شود در سه نوع عملیات روانی، عملیات اقناعی و عملیات شناختی قرار می‌گیرد. 1⃣ عملیات روانی کوتاه مدت است و موضوعات اقتضایی دارد. برای مثال امروز کامیون‌دارها اعتراض می‌کنند، هدف عملیات روانی این است که بتواند جوّ را تغییر داده و احساسات مردم را جریحه‌دار کند. 2⃣ علمیات شناختی بلند مدت است و موضوعات راهبردی دارد. همچنین به دنبال راهبردهای بلندمدت و اجرایی کردن آن‌ها است. 3⃣ عملیات‌های اقناعی بینابین این دو است. اکثر روزنامه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و... به دنبال تحلیل و اقناع هستند و از عملیات‌های اقناعی استفاده می‌کنند. 📎 دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی، نشست «جنگ شناختی دشمن در آشوب‌های اخیر» 🔗 @r_esmaeili
📚معرفی کتاب «بازنمایی الگوی شخصیت مرد و زن در سینمای ایران / ارزیابی آن بر اساس آیات و روایات» 📑ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 👤نویسنده: دکتر رفیع الدین اسماعیلی 📅سال نشر: 1393 📃تعداد صفحات: 358 🖇 سینما باید بر اساس خاستگاه و مبانی معرفتی برگرفته از فرهنگ اسلامی ایرانی به ارائه موضوع مناسب از شخصیت مرد و زن بپردازد، بر همین اساس در این کتاب ابتدا به بررسی مبانی نظری و روش های تحلیلی پیام های ارتباطی پرداخته شده است. 🖇با بررسی آیات و روایات ویژگی ها و وظایف شخصیت زن و مرد شناسایی شده و در نهایت با روش نشانه شناسی و تحلیل روایت به بررسی چندین فیلم از سینمای پس از انقلاب پرداخته شده است. در پایان نتیجه گرفته شده که اکثر فیلم های سینمایی بررسی شده با معیارهای فرهنگ اسلامی ایرانی مطابقت نداشته و الگوهای فرهنگ غربی در آنها بسیار تاثیرگذار است. 🖇این کتاب به طور مشخص به این مبحث می پردازد که شخصیت شناسی مرد و زن در سینما به چه صورتی است و بر اساس آیات و روایات باید چگونه باشد و این سخن را بیان می کند که در حقیقت سینمای کنونی بیشتر جنبه ها و الگوهای غربی را دربرگرفته است. 🔗 @r_esmaeili
جنگ شناختی دشمن در آشوب های شهریور 1401(0).mp3
2.56M
📻 | سخنان دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی پیرامون جنگ شناختی، نشست «جنگ شناختی دشمن در آشوب‌های اخیر» در مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج نژاد 🔗 @r_esmaeili
🔰آیا سلبریتی‌ها هرکاری بخواهند می‌کنند؟ 💠چگونه است که مثلا درباره پوشش، دیگران ملزم به رعایت هستند و سلبریتی ها خیر؟! چنین تفاوت هایی ممکن است این تصور را برای یک سلبریتی ایجاد کند که هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد و کسی جلودار او نیست. وقتی در مسائل جزئی برخورد نشود به مسائل کلان می رسد و یک خودباوری کاذب در آنها ایجاد می شود که کسی نمی تواند با آنها برخورد کند. عملکرد قوه قضائیه در این زمینه خیلی مهم است و باید تقویت شود. 🔗 متن کامل را اینجا بخوانید. 🔗 @r_esmaeili
💢 تحجر؛ موج پنجم تغییرات! 🔻 در فیلم «واکنش پنجم» به نویسندگی و کارگردانی «تهمینه میلانی»، توهین شوهر به همسر کاملا فاحش است. شخصیت مرد، با اینکه فردی شیک‌پوش و کراوات‌زده است؛ اما افکاری همچون افکار حاج صفدر دارد. 🔸 اگر به دیالوگ‌ها دقت کنیم، متوجه می‌شویم که فیلم چگونه مردان را بی‌عاطفه نشان می‌دهد که حتی مادر بودن یک زن را نمی‎تواند درک کند. 🔸 در پایان فیلم می‌بینیم حاج صفدر که نوه‌های خود را جگرگوشه‌های خود می‌خواند همچنان بی‌رحم و خودخواه است و بی‌توجه به گریه‌های نوه‌های خود، فرشته را روانه زندان کرده است. 🔺 فیلم هیچ مرد خوبی را در خود راه نداده است؛ مگر یک مردی که شوهر دوست زنان در مزرعه پرورش اسب است که البته در فرنگ تربیت شده؛ وگرنه فرهنگ کور و متعصب ایران، او را نیز همچون دیگر مردان، ظالم و خشن بار می‌آورد. 🔖 تحلیل فیلم سینمایی واکنش پنجم 🔗 @r_esmaeili
🔰 سینما در اولین دوره بعد از انقلاب ▪️ با وقوع انقلاب اسلامی به‌تدریج شرایط به‌نفع سینمای هنر در مقابل سینمای تجاری تغییر کرد و روند فروپاشی «» که همانند گیاهی هرزه در پهنه فرهنگ معاصر ما روییده بود و مانع رشد طبیعی جوانه‌های اندیشه می‌شد، تسریع کرد، ولی از همان آغاز به سینما راه نیافت! ▫️ چرا که به جز اندک فیلم‌سازان که در تاریخ سینمای ایران به معروف‌اند و از اواخر سال‌های 1340 باعث دگرگونی‌ در ساختار و محتوای شده بودند، تنه اصلی سینما در اختیار بی‌هنران و چهره‌های غیرفرهنگی بود که ماهیتا تفاوتی با اسلاف خود نداشتند. ▪️ از این رو باید سینمای دهه اول را به دو دوره تقسیم کرد: دوره بلاتکلیفی و دوره سینمای دولتی. سال‌های 1357 تا 1362 دوره‌ای پرتنش در تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید که سطح تولیدی و کیفیت آثار آن تفاوت چندانی با دوران نداشت. ▫️ از سال 1362 به بعد با تشکیل نهادها و بنیادها و همچنین تصدی‌گری دولت در امر سینما این روند به طرزی معجزه‌وار دچار جهشی کمی و از آن مهمتر کیفی شد. 🔖 کتاب سینما، دین و سیاست 🔗 @r_esmaeili