از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود:کسی که در هنگام فریفته شدن به چیزی و هنگام ترس و زمانی که میل به چیزی پیدا میکند و یا خشمگین و یا خوشنود می گردد مالک نفس خویش باشد (خود را نگاه دارد) خداوند بدن او را بر آتش حرام می گرداند.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث هشتم
eitaa.com/r_harizavi
در روایت دیگری از امیرالمومنین علیه السلام پس از نقل روایتی شبیه به روایت اول این باب آمده است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترین جهاد، جهاد کسی است که با نفس درون خویش مجاهده میکند.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث نهم
eitaa.com/r_harizavi
1_614156649.mp3
1.04M
رزمنده کيست
#پادکست سوم
eitaa.com/r_harizavi
و از امیرالمومنین علیه السلام روایت است که فرمود : مجاهد کسی است که با نفس خویش مجاهده و مبارزه کند.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث دهم
eitaa.com/r_harizavi
از امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی روایت است که فرمود : خداوند ایمان را بر تمامی اعضای فرزند آدم واجب ساخت و آنرا بر اعضای او تقسیم و در تمامی آن ها پخش نمود. پس هیچ عضوی از اعضای وی نیست جز اینکه ایمانی بر عهده او نهاده شده که آن ایمان غیر از ایمانی است که بر عهده عضو دیگر قرار داده شده است. _سخن امام علیه السلام ادامه دارد تا آنجا که می فرماید : اما آن ایمانی که بر قلب واجب گشته، اقرار نمودن و معرفت یافتن و پیمان بستن و خشنودی و تسلیم در برابر اینکه هیچ معبودی جز الله نیست او یگانه است و شریکی ندارد معبودی یکتا که مصاحب و فرزندی ندارد و اینکه محمد صلی الله علیه و آله بنده و فرستاده اوست ، و اقرار نمودن به هر پیامبری با کتابی که از جانب خداوند آمده است و این همان اقرار و معرفتی است که خداوند بر قلب واجب ساخته است و عمل قلب همین است و گفتار خداوند عزوجل که کافران را کاذب می شمارد (مگر کسی که به زور و اجبار اظهار کفر نموده در حالی که دلش به ایمان آرمیده است)
(١) ناظر به همین معنا است. و فرمود : (هان آگاه باشید که دلها با یاد خدا آرام میگیرد)
(٢) و فرمود : ( ای پیامبر! اندوهناک مباش از آنانی که دهانهاشان اظهار ایمان می کند ولی دلهاشان ایمان نیاورده است)
(٣) و فرمود: ( اگر آنچه را که در درونتان است آشکار یا پنهان کنید می بخشاید و هرکه را بخواهد عذاب می کند)
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث یازدهم
eitaa.com/r_harizavi
حجتالاسلام روحالله حریزاوی
از امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی روایت است که فرمود : خداوند ایمان را بر تمامی اعضای فرزند آ
ادامه حدیث
(۴) پس این همان اعتراف و معرفتی به منزله سر ایمان است. و خداوند بر زبان، گفتن و اقرار نمودن به ایمانی را که قلب نیکی را بر آن پیمان بسته است را واجب نمود ، خداوند تبارک و تعالی گوید : (و به مردمان نیکی را بگویید)
(۵) و فرمود : ( بگویید ایمان آوردیم به آنکه بر ما و شما فرستاده شد و معبود ما و شما یکی است و ما مطیع فرمانبر او هستیم)
(۶) پس این گفتن و اقرار نمودن همان چیزی است که خداوند بر زبان واجب ساخته است و عمل زبان همین است. و خداوند بر گوش واجب ساخت که از گوش فرادادن به چیزی که خداوند آن را حرام نموده است دوری کند و از شنیدن آنچه که شنیدنش بر او حلال نیست و مورد نهی خداوند عزّوجلّ است خودداری نماید و به آنچه که شنیدنش خدای را خشمگین میکند گوش مسپارد خدای عز وجل در این باره فرموده است : ( و به تحقیق در کتاب بر شما چنین فرستاد که هرگاه شنیدید که به آیات خدا کفر ورزیده می شود و آیات الهی به استهزا گرفته میشود پس با آن کافران منشینید تا اینکه به سخن دیگری بپردازند.)
(٧) سپس موردی را که مومن از روی فراموشی در چنین مجلسی نشسته است را استثنا نموده و فرموده : ( و اگر شیطان فراموشت ساخت ، پس از یاد آمدنت با چنین گروه ستمکاری منشین)
(۸) و فرمود : (پس بشارت ده بندگان مرا آنانی که به سخن گوش فرا می دهند از سخن نیکو تر پیروی می کنند ، اینان کسانی هستند که خداوند آنان را هدایت فرموده و اینان همان خردمندانند)
(٩) و فرمود :( به حقیقت که مومنان رستگارند همانها که در نمازشان فروتن و همواره از گفتار و کردار بیهوده گریزانند و زکات مال خویش را میپردازند)
(١٠) و فرمود : ( آنان هرگاه بیهوده ای را بشنوند از آن دوری میگزینند)
(۱۱) و فرمود : ( و هرگاه بر بیهوده ای گذر کنند از کنار آن کریمانه میگذرند)
(۱۲) پس این همان ایمانی است که خداوند بر گوش واجب ساخته است که به آنچه که بر او حلال نیست گوش ندهد و عملگوش همین است و این از ایمان است. و بر چشم واجب ساخت که به آنچه که خداوند بر او حرام نموده نظر نکند و از دیدن آن چه که دیدنش مورد نهی الهی است خودداری کند و عمل چشم این است و این از ایمان است. خداوند تبارک و تعالی فرمود : ( ای پیامبر! به مومنین بگو که دیدگانشان را از دیدن حرام فرو بندند و عورتهای شان را حفظ کنند)
(۱۳) یعنی دیدگان خود را از دیدن عورتهای دیگران حفظ کند و به عورت برادر خود نظر نکند و عورت خود را نیز از دید دیگران محفوظ دارد. و فرمود : (به زنان مومن بگو دیدگان خود را از دیدن حرام بر بندند و عورتهای شان را حفظ کنند)
(۱۴) یعنی دیدگان خود را نگه دارند از اینکه یکی به عورت دیگری نظر کند و عورت خود را از تیررس دید دیگران دور نگه دارد.
راوی گوید : حضرت فرمود :هر جایی که در قرآن کریم سخن از حفظ نمودن عورت آمده است مراد حفظ نمودن عورت از زنا است مگر این آیه که مراد حفظ نمودن از نظر است، سپس آنچه را که خداوند بر قلب و دیده و زبان واجب نموده در آیه دیگری به رشته کشیده است و فرموده : ( نمیتوانید نهان دارید شهادتی را که گوش های تان و دیدگان تان و پوستهای تان بر علیه شما می دهند)
(۱۵) مراد از جلود (پوست ها) در این آیه، عورتها و رانهاست. و فرمود : (از آنچه که به آن علم و آگاهی نداری پیروی مکن زیرا از هر یک از گوش و دیده و دل پرسیده میشود)
(۱۶) این آن چیزی است که خداوند بر چشمان واجب ساخته که این فرو بستن چشم از حرام، عمل چشم است و این از ایمان است. و خداوند بر دو دست واجب ساخت که آدمی با دو دست خود به سوی حرام روی نیاورد و به وسیله آن دو در به جای آوردن دستور الهی بکوشد که خداوند بر آن دو اموری را واجب ساخته است از قبیل پرداخت صدقه و ارتباط با خویشاوندان و جهاد در راه خدا و تهیه و استعمال طهور برای نماز ها، پس فرمود : (ای ایمان آورندگان هرگاه برای نماز به پا خاستید روی ها و دستهایتان را تا مرفق ها بشویید و مس بر سر بکشید و پای هایتان را تا برآمدگی روی پا مس کنید)
(۱۷) و فرمود : (پس هرگاه در میدان کارزار با کافران روبرو شدید گردن هایشان را بزنید تا آنگاه که زمین گیرشان سازید آنگاه بندهای اسیران شان را محکم ببندید پس در برابر آزادی آنان یا منتی بر آنان می نهید و یا فدیه از ایشان میستانید تا زمانی که جنگ بارهای خود را بر زمین نهد)
(۱۸) این آن چیزی است که خداوند بر دودست واجب نموده زیرا زدن کار دست هاست و خداوند بر دو پا واجب ساخت که به وسیله آن دو به سوی هیچ یک از معاصی نشتابی و واجب کرد که به سوی آنچه که مورد رضایت الهی است گام بردارید پس فرمود : ( بر روی زمین خرامان و با تکبر گام بر ندار زیرا تو هرگز نمی توانی زمین را بشکافی و در بلندی به کوهها نخواهی رسید)
(۱۹) و فرمود : ( و در راه رفتنت میانه رو باش و آوازت را فروکش که ناخوش ترین آواز ها آواز خران است)
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث یازدهم
eitaa.com/r_harizavi
حجتالاسلام روحالله حریزاوی
ادامه حدیث (۴) پس این همان اعتراف و معرفتی به منزله سر ایمان است. و خداوند بر زبان، گفتن و اقرار
ادامه حدیث
(۲۰) و درباره شهادت دادن دستها و پاها بر علیه خود و صاحب خود که چگونه دستور الهی و واجبات او را ضایعه کرده اند فرمود : ( امروز بر دهان هاشان مهر می نهیم و دستان آنها با ما سخن گویند و پای هاشان به آنچه که کسب کرده اند گواهی دهند)
(۲۱) پس آنچه که گفته شد چیزهایی است که خداوند بر دست ها و پاها واجب ساخته و عمل دست و پا همین است و آن از ایمان است و خداوند بر چهره واجب ساخت که در شب و روز در هنگامه نماز برای او به خاک افتد پس فرمود : (ای ایمان آورندگان روکوع کنید و سجده کنید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار خیر انجام دهید باشد که به رستگاری برسید)
(٢٢) این ها که گفته شد واجبات چهره و دستان و پاهاست و خداوند در جای دیگری فرموده است که: ( سجده گاهها از آن خداست پس با او کس دیگری را نخوانید)
(٢٣) راوی می گوید : حضرت در ادامه فرمود : پس کسی که خداوند را در حالتی ملاقات کند که اعضای خود را حفظ نموده و به واجبات الهی در مورد هر عضوی از اعضایش وفا کرده خداوند عزوجل را با ایمان کامل ملاقات کرده است و او اهل بهشت است اما کسی که در مورد واجبی از واجبات خیانت کرده یا از دستور الهی سرباز زده خداوند را با ایمان ناقص دیدار خواهد کرد و بدانید که مومنان، با ایمان کامل به بهشت داخل می شوند و کسانی که در انجام واجبات کوتاهی نمودهاند با ایمان ناقص به دوزخ وارد می گردند.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث یازدهم
eitaa.com/r_harizavi
1_614157200.mp3
1.4M
شعر و هنر
#پادکست چهارم
eitaa.com/r_harizavi
حسن به هارون گوید : امام صادق علیه السلام به من فرمود: اینکه خداوند فرموده است: ( همانا از گوش و چشم و دل سوال میشود) یعنی از گوش درباره آنچه که شنیده است و از چشم درباره آنچه که دیده است و از دل در مورد ایمانی که بر آن پیمان بسته است پرسیده می شود.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث دوازدهم
eitaa.com/r_harizavi
شهید فخری زاده.mp3
6.15M
حجت الاسلام و المسلمین حریزاوی/ تبیینیه و توصیه های عملیاتی برای کنشگران فرهنگی در جریان شهادت شهید فخری زاده
#بیانیه_استاد
#شهید_فخری_زاده
#شهید_هسته_ای
#حاج_قاسم_سلیمانی
#انتقام_سخت
eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام فرمود : ایمان نمی باشد مگر همراه با عمل و عمل نیز برخاسته از ایمان است و ایمان فقط با عمل ثابت می شود .
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث سیزدهم
eitaa.com/r_harizavi
1_654362811.mp3
9.09M
🌹عطر سیب حرمت می وزد از سمت عراق
شب جمعست دلم باز هوایی شده است
💔الشمر جالس... نفس مادرش گرفت
روضه حاج میثم مطیعی
------------------------------------------
#شب_زیارتی_سیدالشهداءع...❣
#روضه
#شب_جمعه
#کربلایی_میثم_مطیعی
eitaa.com/r_harizavi
🖤 کشتند تو را ، آه، در آغوش دماوند
سخت است در آغوش پدر، کشتن فرزند!
کشتند تو را ای دژ مستحکم ایران
تا باز بر این خاک ستمدیده بتازند.
تو روح دماوندی و زینروست تو را کشت
ضحاکِ کمینکردۀ در کوه دماوند
تو زادۀ فخری و یقین فخر فروشد
ایران به تو و عشق تو، بر نام تو سوگند
- - - - - 🌹 - - - - -
#حسن_صنوبری
#شهید_فخری_زاده
#حاج_قاسم_سلیمانی
#شب_هفت_شهید
#ما_ملت_شهادتیم
eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که به دین خداوند اقرار و اعتراف کند مسلمان است و کسی که به آنچه که خداوند به آن امر نموده است عمل کند مومن است.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث چهاردهم
eitaa.com/r_harizavi
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین حریزاوی با خبرگزاری ایرنا در نشست قرارگاه حاج قاسم سلیمانی
-----------------------------
حجت الاسلام روح الله حریزاوی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مدل جدید حکمرانی کشور باید از سازماندهی دست بردارند و فقط به خدمات دهی، تنظیم گری و قانونگذاری بپردازند تا نقش مردم پررنگ تر شود و این رازی است که در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و در اصل مکتب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب وجود دارد...
🔰ادامه مطلب را در لینک زیر مشاهده نمایید.
https://www.irna.ir/news/84132046
____________________________
eitaa.com/r_harizavi
ابی بصیر گوید : به امام باقر علیه السلام عرض کردم : خیثمه به ما خبر داد که از شما درباره ایمان پرسیده است و شما پاسخ داده اید که : ایمان عبارت است از : اعتقاد به خدا و تصدیق نمودن به کتاب خدا و نافرمانی نکردن خدا ، حضرت فرمود : آری خیثمه درست گفته است.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث پانزدهم
eitaa.com/r_harizavi
جمیل بن دراج گوید : از امام صادق علیه السلام درباره ایمان پرسیدم حضرت فرمود : ایمان عبارت است از گواهی داده به اینکه هیچ معبودی جز خدا نیست و این که محمد صلی الله علیه و آله فرستاده اوست. جمیل گوید : عرض کردم : آیا این گواهی دادن ، عمل شمرده می شود؟ حضرت فرمود : آری، دوباره عرض کردم : پس از عمل از ایمان است؟ حضرت فرمود : ایمان جز به وسیله عمل برای شخص ثابت نمی گردد و عمل نیز برخاسته از ایمان است.
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث شانزدهم
eitaa.com/r_harizavi
1_614157850.mp3
2.52M
عظمت دفاع مقدس
#پادکست پنجم
eitaa.com/r_harizavi
#اطلاعیه
🔰تبیین نقش طلاب در تحقق انتقام سخت و سریع در پی شهادت شهدای تمدن ساز
🎤 با ارائه حجه الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی معاونت ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی
مدرسه علمیه رضویه
📆 زمان: دوشنبه ۹۹/۹/۱۷
🕙 ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح
مکان: دربستر فضای مجازی از طریق سامانه lms به نشانی:
https://razavie.lms2.hozehkh.com/ws/enteghamesakht
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
---------------------------
eitaa.com/r_harizavi
در وصیت امیرالمومنین علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه آمده است حضرت فرمود : ای پسر دلبندم! چیزی را که نمی دانی مگو بلکه هر چیزی را هم که میدانی بر زبان میاور زیرا خداوند بر تمامی اعضای تو اموری را واجب ساخته که به وسیله آن ها در روز قیامت بر علیه توحجت و دلیلی می آورد و از تو درباره آنها می پرسد و آنها را پند و نصیحت نموده و بیم داده و ادب آموخته و رها وا نگذارده پس فرموده است : ( از آنچه که به علم و آگاهی نداری پیروی مکن زیرا از گوش و چشم و دل سوال میشود)
(٢۵) و فرمود : (هنگامی که آن را با زبانهای خود فرا می گرفتید و آنچه را که به آن علم و آگاهی نداشتید با دهان هاتان می گفتید و این را سهل میشمردید در حالی که در نزد خدا بسی بزرگ است)
(۲۶) سپس اعضا و جوارح را به عبادت و فرمانبرداری خود فراخوانده و فرموده : ( ای ایمان آورندگان رکوع و سجده کنید و پروردگارتان را بپرستید و عمل خیر انجام دهید امید است که به رستگاری برسید)
(۲۷) این پرستش خداوند و انجام خیر فریضه ای است که بر تمامی اعضا واجب گشته است. و فرمود : ( سجده گاه ها از آن خداست پس همراه با خدا، هیچ کس دیگری را نخوانید)
(۲۸) مراد از سجده گاه ها، صورت و دو دست و زانوها و دو انگشت بزرگ پا است و فرمود : ( و نمیتوانید شهادتی را که گوشها تان و دیدگان تان و پوستهای تان بر علیه شما می دهند را پنهان سازید)
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث هفدهم
eitaa.com/r_harizavi
حجتالاسلام روحالله حریزاوی
در وصیت امیرالمومنین علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه آمده است حضرت فرمود : ای پسر دلبندم! چیزی ر
ادامه حدیث
(۲۹) مراد از (پوست ها در این آیه عورتها است. سپس خداوند بر هر عضوی از اعضای تو واجبی را اختصاص داده و بر آن تصریح نموده است پس بر گوش واجب ساخت که به معاصی گوش فرا ندهد پس فرمود : (و محققا خداوند در کتاب بر شما چنین فرستاد که هرگاه بشنوید که به آیات الهی کفر ورزیده میشود و آیات خدا به مسخره گرفته میشود در اینگونه مجلسی با کافران منشینید تا در سخن دیگری وارد شوند اگرچه چنین نکنید همانند آنان می باشید)
(٣٠) و فرمود : (هرگاه دیدی کسانی در مورد آیات ما( به انکار و استهزا) غرق در گفتگو شدهاند از آنان دوری کن تا درباره سخنی دیگر به گفتگو بنشیند)
(۳۱) سپس خداوند عزوجل جایی را که مومن از روی فراموشی در چنین مجلسی نشسته است را استثنا نموده و فرموده است : (و اگر شیطان فراموشت ساخت پس بعد از یادآوری با چنین گروه ستمکاری منشین)
(۳۲) و فرمود :( پس بشارت به بندگان مرا، همان بندگانی که سخن را میشنود و از نیکوترین سخن پیروی میکنند آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرد و آنان خردمندانند)
(۳۳) و فرمود : ( مومنان هرگاه به امری بیهوده برخورد کنند کریمانه از کنار آن می گذارند)
(۳۴) و فرمود : ( هر گاه سخن بیهوده بشنوند از آن دوری می گزینند.)
(٣۵) پس این همان چیزی است که خداوند بر گوش واجب ساخته و عمل گوش همین است و خداوند بر چشم نیز واجب نموده که به چیزی که بر او حرام ساخته نظر نیفکند پس فرمود : ( به مومنان بگو دیدگانش را از دیدن حرام فرو بندند و عورت هایشان را حفظ کنند)
(۳۶) پس حرام نمود که کسی به عورت دیگری نگاه کند. و بر زبان واجب نمود که به آنچه که قلب بر آن پیمان بسته اقرار و تعبیر کند پس فرمود : (و بگویید ایمان آوردیم به آنچه که قلب بر آن پیمان بسته اقرار و تعبیر کند پس فرمود : ( و بگویید ایمان آورده ایم به آنچه که بر ما فرو فرستاده شد)
(۳۷) و فرمود :( و به مردم نیکویی را بگویید)
(۳۸) و بر قلب که امیر اعضا است و عضوی است که به وسیله آن تعقل و فهم صورت میگیرد و از امر و رای او نتیجهگیری حاصل می گردد نیز واجب ساخت و فرمود : ( کافران دروغ گویند مگر کسی که به اجبار اظهار کفر نموده در حالی که دلش به ایمان آرمیده است)
(۳۹) و در آنجا که خبر از گروهی میدهد که ایمان زبانی دارند نه قلبی فرمود :( آنان که گفتند ایمان آوردیم در حالی که دلهایشان ایمان نیاورده بود)
(۴٠) و فرمود :(آگاه باشید که دلها با یاد خدا آرام میگیرد)
(۴۱) و فرمود :(اگر آنچه را که در درون دارید آشکار یا پنهان کنید خداوند به سبب آن از شما حساب می کشد پس هرکه را بخواهد میبخشد و هرکه را بخواهد عذاب میکند)
(۴٢) و خداوند بر دو دست واجب ساخت که آن دو را به سوی آن چه که خداوند بر تو حرام نموده دراز نکنی و دو دست را در راه اطاعت خدا به کارگیری پس فرمود :( ای ایمان آورندگان هرگاه برای نماز برمی خیزید روی های تان و دست های تان را تا آرنج ها بشویید و به سر هاتان مسح بکشید و پایهایتان را تا برآمدگی روی پا مسح کنید)
(۴۳) و فرمود :( هرگاه در میدان کارزار با کافران روبرو شدید گردن هاشان را بزنید)
(۴۴) و خداوند بر پاها واجب ساخت که آن دو را در راه طاعتش به حرکت درآوری و به وسیله آن دو همچون گام زدن شخص عصیان مشخص کار گام بر ندارید پس فرمود :( با تکبر و خرامان بر روی زمین گام برندار زیرا هرگز زمین را نمیتوانیم بشکافی و در بلندی به کوهها نخواهی رسید همه اینها زشتش در نزد پروردگارت ناپسند است)
(۴۵) و فرمود :( امروز بر دهان هاشان مهر مینهیم ودستانشان با ما سخن میگویند و پایهایشان با آنچه که کسب کرده اند گواه خواهند داد)
(۴۶) پس خداوند خبر داده است که پای ها در روز قیامت بر علیه صاحب خود گواهی خواهند داد. پس اینها که گفته شد چیزهایی است که خداوند بر اعضای تو واجب ساخته است پس از خدا بترس ای فرزندم و اعضای خود را در راه اطاعت و خشنودی او به کار گیر و بر حذر باش از اینکه خدای تعالی تو را در حال انجام معصیتش ببیند یا تو را در طاعت خویش نیابد. پس در نتیجه از زیانکاران باشید و بر تو باد که به خواندن قرآن بپردازی و در شب و روزت آن را تلاوت کنی زیرا قرآن عهد و پیمانی است از جانب خدای تبارک و تعالی با بندگانش پس بر هر مسلمانی واجب است که در هر روز نظر به این پیمان الهی بیفکند اگرچه به ۵۰ آیه آن و بدان که درجات بهشت به عدد آیات قرآن است پس زمانی که روز قیامت شود به قاری قران گفته خواهد شد که بخوان و بالا رو پس در بهشت بعد از پیامبران و صدیقان کسی درجه اش بالاتر از درجه قاری قران نیست.
(مرحوم شیخ حر عاملی گوید : این وصیتنامه طولانی است که ما موضع حاجت از آن را انتخاب نموده ایم)
#روایت_روز
#جهاد_نفس حدیث هفدهم
eitaa.com/r_harizavi