eitaa logo
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
52 دنبال‌کننده
166 عکس
8 ویدیو
0 فایل
این کانال مجموعه آثار و نظرات استاد را پوشش می‌دهد و توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
جمیل بن دراج گوید : از امام صادق علیه السلام درباره ایمان پرسیدم حضرت فرمود : ایمان عبارت است از گواهی داده به اینکه هیچ معبودی جز خدا نیست و این که محمد صلی الله علیه و آله فرستاده اوست. جمیل گوید : عرض کردم : آیا این گواهی دادن ، عمل شمرده می شود؟ حضرت فرمود : آری، دوباره عرض کردم : پس از عمل از ایمان است؟ حضرت فرمود : ایمان جز به وسیله عمل برای شخص ثابت نمی گردد و عمل نیز برخاسته از ایمان است. حدیث شانزدهم eitaa.com/r_harizavi
🔰تبیین نقش طلاب در تحقق انتقام سخت و سریع در پی شهادت شهدای تمدن ساز 🎤 با ارائه حجه الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی معاونت ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی مدرسه علمیه رضویه 📆 زمان: دوشنبه ۹۹/۹/۱۷ 🕙 ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح مکان: دربستر فضای مجازی از طریق سامانه lms به نشانی: https://razavie.lms2.hozehkh.com/ws/enteghamesakht 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 --------------------------- eitaa.com/r_harizavi
در وصیت امیرالمومنین علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه آمده است حضرت فرمود : ای پسر دلبندم! چیزی را که نمی دانی مگو بلکه هر چیزی را هم که میدانی بر زبان میاور زیرا خداوند بر تمامی اعضای تو اموری را واجب ساخته که به وسیله آن ها در روز قیامت بر علیه تو‌حجت و دلیلی می آورد و از تو درباره آنها می پرسد و آنها را پند و نصیحت نموده و بیم داده و ادب آموخته و رها وا نگذارده پس فرموده است : ( از آنچه که به علم و آگاهی نداری پیروی مکن زیرا از گوش و چشم و دل سوال می‌شود) (٢۵) و فرمود : (هنگامی که آن را با زبانهای خود فرا می گرفتید و آنچه را که به آن علم و آگاهی نداشتید با دهان هاتان می گفتید و این را سهل می‌شمردید در حالی که در نزد خدا بسی بزرگ است) (۲۶) سپس اعضا و جوارح را به عبادت و فرمانبرداری خود فراخوانده و فرموده : ( ای ایمان آورندگان رکوع و سجده کنید و پروردگارتان را بپرستید و عمل خیر انجام دهید امید است که به رستگاری برسید) (۲۷) این پرستش خداوند و انجام خیر فریضه ای است که بر تمامی اعضا واجب گشته است. و فرمود : ( سجده گاه ها از آن خداست پس همراه با خدا، هیچ کس دیگری را نخوانید) (۲۸) مراد از سجده گاه ها، صورت و دو دست و زانوها و دو انگشت بزرگ پا است و فرمود : ( و نمی‌توانید شهادتی را که گوشها تان و دیدگان تان و پوستهای تان بر علیه شما می دهند را پنهان سازید) حدیث هفدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
در وصیت امیرالمومنین علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه آمده است حضرت فرمود : ای پسر دلبندم! چیزی ر
ادامه حدیث (۲۹) مراد از (پوست ها در این آیه عورتها است. سپس خداوند بر هر عضوی از اعضای تو واجبی را اختصاص داده و بر آن تصریح نموده است پس بر گوش واجب ساخت که به معاصی گوش فرا ندهد پس فرمود : (و محققا خداوند در کتاب بر شما چنین فرستاد که هرگاه بشنوید که به آیات الهی کفر ورزیده می‌شود و آیات خدا به مسخره گرفته می‌شود در اینگونه مجلسی با کافران منشینید تا در سخن دیگری وارد شوند اگرچه چنین نکنید همانند آنان می باشید) (٣٠) و فرمود : (هرگاه دیدی کسانی در مورد آیات ما( به انکار و استهزا) غرق در گفتگو شده‌اند از آنان دوری کن تا درباره سخنی دیگر به گفتگو بنشیند) (۳۱) سپس خداوند عزوجل جایی را که مومن از روی فراموشی در چنین مجلسی نشسته است را استثنا نموده و فرموده است : (و اگر شیطان فراموشت ساخت پس بعد از یادآوری با چنین گروه ستمکاری منشین) (۳۲) و فرمود :( پس بشارت به بندگان مرا، همان بندگانی که سخن را می‌شنود و از نیکوترین سخن پیروی می‌کنند آنان کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرد و آنان خردمندانند) (۳۳) و فرمود : ( مومنان هرگاه به امری بیهوده برخورد کنند کریمانه از کنار آن می گذارند) (۳۴) و فرمود : ( هر گاه سخن بیهوده بشنوند از آن دوری می گزینند.) (٣۵) پس این همان چیزی است که خداوند بر گوش واجب ساخته و عمل گوش همین است و خداوند بر چشم نیز واجب نموده که به چیزی که بر او حرام ساخته نظر نیفکند پس فرمود : ( به مومنان بگو دیدگانش را از دیدن حرام فرو بندند و عورت هایشان را حفظ کنند) (۳۶) پس حرام نمود که کسی به عورت دیگری نگاه کند. و بر زبان واجب نمود که به آنچه که قلب بر آن پیمان بسته اقرار و تعبیر کند پس فرمود : (و بگویید ایمان آوردیم به آنچه که قلب بر آن پیمان بسته اقرار و تعبیر کند پس فرمود : ( و بگویید ایمان آورده ایم به آنچه که بر ما فرو فرستاده شد) (۳۷) و فرمود :( و به مردم نیکویی را بگویید) (۳۸) و بر قلب که امیر اعضا است و عضوی است که به وسیله آن تعقل و فهم صورت می‌گیرد و از امر و رای او نتیجه‌گیری حاصل می گردد نیز واجب ساخت و فرمود : ( کافران دروغ گویند مگر کسی که به اجبار اظهار کفر نموده در حالی که دلش به ایمان آرمیده است) (۳۹) و در آنجا که خبر از گروهی می‌دهد که ایمان زبانی دارند نه قلبی فرمود :( آنان که گفتند ایمان آوردیم در حالی که دلهایشان ایمان نیاورده بود) (۴٠) و فرمود :(آگاه باشید که دلها با یاد خدا آرام می‌گیرد) (۴۱) و فرمود :(اگر آنچه را که در درون دارید آشکار یا پنهان کنید خداوند به سبب آن از شما حساب می کشد پس هرکه را بخواهد می‌بخشد و هرکه را بخواهد عذاب میکند) (۴٢) و خداوند بر دو دست واجب ساخت که آن دو را به سوی آن چه که خداوند بر تو حرام نموده دراز نکنی و دو دست را در راه اطاعت خدا به کارگیری پس فرمود :( ای ایمان آورندگان هرگاه برای نماز برمی خیزید روی های تان و دست های تان را تا آرنج ها بشویید و به سر هاتان مسح بکشید و پایهایتان را تا برآمدگی روی پا مسح کنید) (۴۳) و فرمود :( هرگاه در میدان کارزار با کافران روبرو شدید گردن هاشان را بزنید) (۴۴) و خداوند بر پاها واجب ساخت که آن دو را در راه طاعتش به حرکت درآوری و به وسیله آن دو همچون گام زدن شخص عصیان مشخص کار گام بر ندارید پس فرمود :( با تکبر و خرامان بر روی زمین گام برندار زیرا هرگز زمین را نمی‌توانیم بشکافی و در بلندی به کوهها نخواهی رسید همه اینها زشتش در نزد پروردگارت ناپسند است) (۴۵) و فرمود :( امروز بر دهان هاشان مهر می‌نهیم ودستانشان با ما سخن می‌گویند و پایهایشان با آنچه که کسب کرده اند گواه خواهند داد) (۴۶) پس خداوند خبر داده است که پای ها در روز قیامت بر علیه صاحب خود گواهی خواهند داد. پس اینها که گفته شد چیزهایی است که خداوند بر اعضای تو واجب ساخته است پس از خدا بترس ای فرزندم و اعضای خود را در راه اطاعت و خشنودی او به کار گیر و بر حذر باش از اینکه خدای تعالی تو را در حال انجام معصیتش ببیند یا تو را در طاعت خویش نیابد. پس در نتیجه از زیانکاران باشید و بر تو باد که به خواندن قرآن بپردازی و در شب و روزت آن را تلاوت کنی زیرا قرآن عهد و پیمانی است از جانب خدای تبارک و تعالی با بندگانش پس بر هر مسلمانی واجب است که در هر روز نظر به این پیمان الهی بیفکند اگرچه به ۵۰ آیه آن و بدان که درجات بهشت به عدد آیات قرآن است پس زمانی که روز قیامت شود به قاری قران گفته خواهد شد که بخوان و بالا رو پس در بهشت بعد از پیامبران و صدیقان کسی درجه اش بالاتر از درجه قاری قران نیست. (مرحوم شیخ حر عاملی گوید : این وصیتنامه طولانی است که ما موضع حاجت از آن را انتخاب نموده ایم) حدیث هفدهم eitaa.com/r_harizavi
از امام سجاد علیه السلام روایت است که فرمود : بر تو روا نیست که هر آنچه خواهی بگویی زیرا خداوند می فرماید : ( از آنچه که به آن علم نداری پیروی مکن) (۴۷) و بر تو روا نیست که هر آنچه خواهی بشنوی زیرا خدای عزوجل می فرماید : ( همانا گوش و چشم و دل همه مورد پرسش واقع خواهند شد) حدیث هجدهم eitaa.com/r_harizavi
از امام سجاد علیه السلام روایت است که فرمود :حق خدای بزرگ بر تو این است که تنها او را پرستش کنی و چیزی را شریک او به شمار نیاوری پس هرگاه از روی اخلاص و صفای باطن چنین کنی خدای سبحان برخورد لازم می داند که امر دنیا و آخرت را کفایت کند و حق نفست بر تو این است که آن را در راه فرمانبرداری از خدای عزوجل به کار واداری. و حق زبان این است که او را بزرگتر و شریف تر از آن بدانی که ناسزا گوید و او را به خیر و ترک سخنان زائد و بی فائده و نیکی به مردم و گفتار نیک درباره مردم عادت دهی و حق گوش ان است که او را از شنیدن غیبت و هر آنچه شنیدنش جایز نیست، پاکسازی . و حق چشم آن است که آن را از دیدن هر آنچه دیدنش بر تو حرام است بر بندی و از راه نظر با دیدگانت عبرت گیری. و حق دستانت این است که آنها را به سوی چیزی که بر تو حلال نیست نگشایی. و حق پایهایت آن است که به وسیله آن ها به سوی چیزی که بر تو روا نیست گام بر نداری پس تو با این دو پا بر (صراط) می ایستی پس بنگر تا نلغزی و در آتش فرو نیفتی. و حق شکم بر تو این است که آن را ظرف و جایگاه حرام قرار ندهی و اضافه بر سیری نخوری. و حق عورت تو بر تو این است که آن را از زنا نگهداری و از اینکه کسی به آن نظر افکند آن را حفظ کنی و حق نماز این است که بدانی نماز ورود بر خدای عزوجل است و تو در نماز در پیشگاه او ایستاده‌ای پس اگر این را ( از صمیم جان) دریابی ایستادنت در برابر او ایستادن بنده‌ای خوار و کوچک و آرزومند و ترسان و امیدوار و بیمناک و بی چیز و زار خواهد بود و( در این حال) حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
از امام سجاد علیه السلام روایت است که فرمود :حق خدای بزرگ بر تو این است که تنها او را پرستش کنی و چی
ادامه حدیث خداوندی را که در برابرش با آرامش و وقار ایستاده‌ای بزرگ میشماری و با ( تمامی) قلبت به نماز روی می‌آوری و حقوق و حدود آن را به پای میداری. و حق حج این است که بدانی حج وارد شدگان بر پروردگار و گریختن از گناهانت به سوی خدایت است و در حج توبه ات پذیرفته است. و با به جای آوردن حج یکی از واجباتی را که خداوند بر تو واجب ساخته است ادا نموده ای. و حق روزه آن است که بدانی روزه حجاب ای است که خداوند عزوجل بر زبان و گوش و چشم و شکم و فرج تو نهاده است که با این حجاب تو را از گزند آتش دوزخ می پوشاند پس اگر روزه را ترک کنی گوی پوششی را که خدا بر تو گذارده است پاره کرده ای. و حق صدقه این است که بدانی که صدقه ذخیره توست که در نزد پروردگارت می نهی و ودیعه و امانتی است که به او سپرده ای. امانتی که نیازی به شاهد طلبیدن برای آن نداری و در ودیعه گذاردن آن در پنهانی اعتماد و اطمینان بیشتری داری تا این که آن را آشکارا به ودیعت گذاری و باید بدانی که صدقه بلا ها را و دردها را در دنیا و آتش دوزخ را در آخرت از تو دفع می کند و حق قربانیان است که در قربانی نمودن آن تنها رضای خدای عزوجل را قصد کنی نه مردمان را و از آن جز در مسیر رحمت الهی قرار گرفتن و رهایی روحت را در روز ملاقات پروردگار قصد نکنی. و حق سلطان این است که بدانی که تو مایه آزمایش و امتحان او قرار داده شده ای و او نیز به خاطر سلطنتی که بر تو یافته گرفتار توست و نباید در معرض خشم او قرار گیری و با دست خود به هلاکت بیفتی و در نتیجه با او در بدی رساندن به خودت شریک شوی. و حق آن کس که در علم تو را راهبری نموده این است که او را بزرگ شماری و جایگاه نشستنش را نیک سامان دهی و خوب به سخنانش گوش فرا دهی و رو به او داشته باشی و صدایت را بلندتر از صدای او نکنی و به کسی که از او پرسش می کنی پاسخ نگویی تا خود او پاسخش را دهد در مجلس درس او با کسی سخن نگویی و در نزد او غیبت هیچکس را نکنی، اگر در نزد تو از بدی اش گویند از او دفاع کنی و عیب هایش را بپوشانی و فضیلت هایش را آشکارسازی و با دشمن او نشست و برخاست نداشته باشی و با دوستدار او دشمنی نکنی پس اگر چنین کنی فرشتگان الهی به نفع تو گواهی دهند که تو خواهان دانشی و علم را به خاطر خدا آموخته ای نه به خاطر مردم. و اما حق کسی که مالک توست این است که دستور هایش را اطاعت کنی و نافرمانی اش نکنی مگر در مواردی که باعث خشم خدای عزوجل است زیرا فرمانبرداری از مخلوق در نافرمانی خالق سزاوار نیست. و اما حق زیر دستان تو این است که بدانی آنها به خاطر ناتوانی خود و توانایی تو رعیت تو گشته اند پس واجب است که در بین آنان به عدل رفتار کنی و برای آنان چون پدری مهربان باشی و نادانی آنان را ببخشای و در کیفر نمودن آنان شتاب نکنی و خدای عزوجل را بر قدرت و تسلطی که بر ایشان به تو داده است سپاسگزار باشی. و اما حق آنان که سرپرستی علمی ایشان را به عهده داری این است که بدان خدای عزوجل تو را در آموختن دانشی که به تو عطا فرموده متولی و سرپرستان آنان قرار داده و از خزانه علم دری بر تو گشوده پس اگر در تعلیم و آموزش آنان نیک بکوشی و برای آنان دروغ نبافی حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
ادامه حدیث خداوندی را که در برابرش با آرامش و وقار ایستاده‌ای بزرگ میشماری و با ( تمامی) قلبت به ن
ادامه حدیث و از (قدر ناشناسیب آنان معلول و دلتنگ نگردی خداوند از فضل خود بر تو زیادتی (از علم و ایمان) را عطا می فرماید و اما اگر از دانش ات را از مردمان دریغ داشتی یا آنگاه که خواهان دانش تو هستند با دروغ بافی آنان را متحیر و سرگردان سازی بر خدای عزوجل سزاوار است که دانش و درخشندگی آن را از تو بگیرد و جایگاهت را در دلها بی اعتبار سازد. و اما حق همسرت این است که بدانی خداوند عزوجل او را مایه آسایش و آرامش تو قرار داد و او نعمتی از جانب خدای عزوجل برای توست پس او را گرامی بداری و با او مدارا کنی اگرچه حقی که تو بر او داری بسی لازم تر است پس در توست که با او به مهربانی رفتار کنی زیرا او اسیر توست و باید او را اطعام نموده و جامه بپوشانی و هرگاه نادانی نمود مورد بخشش قرارش دهی. و اما حق مملوک تو این است که بدانی او نیز آفریده پروردگار توست و فرزند پدر و مادر تو (یعنی فرزند حضرت آدم و حوا است) و گوشت و خون تو است تو مالک اش نیستی به این دلیل که تو او را آفریده باشی نه خدا، و تو هیچ یک از اعضای او را نیافریده ای و روزی او را از دل طبیعت تو بیرون نیاورده ای ولی خداوند عزوجل کار او را به تو واگذاشت سپس او را مسخر تو گرداند و تو را بر او امین قرار داد و او را به امانت نزد تو نهاد تا او آنچه از مال و دارایی که تو به او می دهی برایت نگهداری کند، پس تو نیز به او نیکی کن چنانچه خداوند به تو نیکی نموده است و اگر در نظر توناپسند است به جای او مملوک دیگری بگیر و مخلوق خدای عزوجل را عذاب مده و هیچ نیرویی نیست مگر به یاری خدا. و اما حق مادرت این است که بدانی او زمانی تو را حمل کرد که با آن وضعیت که کسی دیگری را حمل نمی‌کند و به تو از میوه قلب خود چیزی را که هیچ کس به کسی دیگر نمی بخشد عطا کرد و با تمامی اعضای خود تو را نگهداری نمود و باکی نداشت از اینکه تو گرسنه نشوی و غذایت دهد و تشنه نشوی و سیرابت کند و عریان باشی و تو را بپوشاند و آفتاب بر تو بتابد و او سایه برتو افکند، و به خاطر تو از خواب کناره گرفت. و تو را از گرما و سرما نگاه داشت تا برای او باشی و تو توانایی سپاسگزاری از او را نداری مگر به کمک و توفیق الهی. و اما حق پدر از این است که بدانی او اصل و ریشه توست زیرا اگر او نبود تو نیز نبودی پس هر گاه در خود چیزی دیدی که مایه خودپسندی تو شد بدان که پدرت در آن صفت اصل و ریشه توست پس خدای را سپاس گو و شکرش را به جای آورد که هیچ نیرو و جنبشی نیست مگر به اراده الهی. حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
ادامه حدیث و از (قدر ناشناسیب آنان معلول و دلتنگ نگردی خداوند از فضل خود بر تو زیادتی (از علم و ای
ادامه حدیث و اما حق فرزندت این است که بدانی او از توست و در این دنیا خیر و شرش منسوب به توست و تو در برابر ادب نیکوی او و راهنمایی او به سوی خدای عزوجل و یاری او در اطاعت پروردگار مسئول هستی، پس در مورد او همانند کسی که می‌داند بر احسان به فرزند ثواب خواهد برد و بر بدی نمودن به او کیفر خواهد دید عمل کن. و اما حق برادرت این است که بدانی او به منزله دست تو و مایه عزت و قدرت توست بنابراین از او به عنوان اسلحه و وسیله‌ای برای معصیت خداوند و همچنین ( پشتیبان و) ساز و برگ برای ستم به خلق خدا استفاده مکن، در مقابل دشمن اش او را تنها مگذار و از نصیحت نمودن و خیرخواهی او کوتاهی مکن، و اینها در صورتی است که او مطیع خداوند باشد وگرنه باید خداوند در نزد تو ارجمند تر از او باشد و هیچ جنبش و قدرتی نیست مگر به کمک خداوند، و اما حق آقایی که تو را آزاد کرده این است که بدانی او مالش را در راه تو خرج کرده و تو را از ذلت و وحشت بندگی به عزت و آرامش آزادی رسانده است و از اسیری ملکیت تو را رها نموده و بند بندگی را از تو گشوده و تو را از زندان بیرون آورده و تو را مالک خودت نموده و به تو برای عبادت پروردگارت فراغت بخشیده و باید بدانی که او در زندگی و مرگت سزاوارتربن و نزدیک‌ترین مردمان به توست و یاری رساندن به او بر تو واجب است حال چه خودت به یاریش بشتابی و چه آنچه را که از تو احتیاج دارد در اختیارش قرار دهی و هیچ قدرتی نیست مگر به کمک خداوند. و اما حق بنده ای که تو بر او انعام نموده و آزادش ساخته ای این است که بدانی خداوند عزوجل آزادی او را برای دست تو وسیله‌ای به سوی خودش قرار داده و آن را برای تو مایه حجاب گشتن از آتش دوزخ نموده و ثواب این کار تو در دنیا این است که اگر او خویشاوند نداشته باشد ارث او به خاطر انفاقی که بر او نموده ای به تو می رسد و در آخرت نیز بهشت نصیب خواهد شد. و اما حق کسی که به تو احسان و نیکی نموده این است که او را سپاس گویی و نیکی اش را یاد کنی حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
ادامه حدیث و اما حق فرزندت این است که بدانی او از توست و در این دنیا خیر و شرش منسوب به توست و تو
ادامه حدیث و گفتار نیکو را در مورد او به گوش دیگران برسانی و بین خود و خدای عز و جل و جلیل برای و خالصانه دعا کنی اگر چنین کنی از او در نهان و آشکار قدردانی کرده ای. سپس اگر روزی توان عوض دادن و جبران خوبی اش را یافتی چنین کن. و اما حق اذان گو این است که بدانی او پروردگار عزیز و جلیل را به یاد تو می آورد و تو را به سوی بهره ات دعوت می‌کند و تو را بر انجام فریضه ای که خدای عزّ و جلّ بر تو واجب ساخته یاری می کند پس بر این کار از او همانند کسی که بتو نیکی روا داشته قدردانی کن. و اما حق کسی که پیش نماز توست این است که بدانی او سفیر بودن بین تو و پروردگار را به عهده گرفته و سخنگوی توست و تو از جانب او سخن نمی گویی و دعاگوی توست و تو دعایش نمیکنی و تو او را از هول و هراس ایستادن در پیشگاه پروردگارت کفایت کرده است، اگر نقصی باشد به گردن اوست نه تو و اگر نمازش کامل و تمام باشد تو نیز با او شریک هستی و بر تو برتری ندارد با سپر خود تو را نگاه داشته و با نماز خود نمازت را حافظ گشته پس باید به اندازه خوبی و خدمتی که به تو دارد قدردان و سپاس گوی وی باشی. و اما حق همنشین این است که با نرمی پذیرای او باشی و در گفت‌وگو با وی انصاف را رعایت کنی و جز با اجازه او از جایت برنخیزی و او میتواند بدون اجازه تو برخیزد، لغزش هایش را به فراموشی سپار و خوبی هایش را حفظ کن و جز خوبی را به گوش او مرسان. و اما حق همسایه ات این است که در نبود حفظش کنی و در هنگام حضور اکرامش نمایی و زمانی که مورد ستم قرار می‌گیرد به یاریش بشتابی، عیب او را پیگیری مکن و اگر دانستی که بدی ایی دارد بعدی‌اش را بپوشان و اگر دانستی که نصیحت را می‌پذیرد بین خود و او نصیحتش کن و هنگام سختی او را وا مگذار و از لرزشش در گذر و گناهش را ببخش و با او به بزرگواری معاشرت کند و هیچ نیرویی نیست جز به کمک خدا. و اما حق همدم و هم صحبت این است که با او به مهربانی و انصاف مصاحبت کنیم و چنانکه گرامی ات می‌دارد گرامی اش داری و او را وا مگذار که در کرم نمودن بر تو پیشی گیرد و اگر پیشی گرفت پاداش را ده و دوستش بدار چنان که دوستت میدارد و اگر همت به ارتکاب معصیت خدا گماشت بازش دار و برای او مایه ی رحمت باش نه عذاب و هیچ نیرو قدرتی نیست جز به کمک خدا. و اما حق شریک این است که اگر غایب شد کارش را تو انجام ده و اگر حاضر باشد رعایت حالش را کن و بدون نظر او تصمیم مگیر ( یا در مقابل حکم او، حکم مده) و بدون مشورت او به رای خود عمل مکن و مالش را نگهداری کن و در کار او چه با ارزش باشد و چه بی ارزش خیانت روا مدار زیرا دست خداوند تبارک و تعالی تا زمانی که دو شریک به یکدیگر خیانت نکرده‌اند بر سر آنان است و هیچ نیرویی نیست جز به کمک خدا. حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
ادامه حدیث و گفتار نیکو را در مورد او به گوش دیگران برسانی و بین خود و خدای عز و جل و جلیل برای و
ادامه حدیث و اما حق مال و دارایی ات این است که آن را جز از راه حلال به دست نیاوری و جز در جای صحیح خرج نکنی و به کسی که از تو قدردانی نمی کند در صورتی که خود نیاز به مالت داری ندهی و او را بر خویشتن مقدم نداری پس به وسیله دارایت به طاعت پروردگارت بپرداز و درباره مالت بخل نورز که اگر چنین کنی با حسرت و پشیمانی قرین شوی به علاوه اینکه عقوبت آن بر گردن تو می ماند و هیچ نیرویی نیست جز به نیروی الهی. و اما حق بستانکار تو این است که اگر داری به او پرداخت کنی و اگر در سختی هستی او را با سخن خوش راضی کنی و با لطافت و نرمی از پیش خود برگردانی. و حق شریک در حقوق ملک آن است که او را فریب ندهی و خلاف آنچه در دل داری آب او ظاهر نسازی و به او خیانت روان نداری و در مورد او از خدا به ترسی. و اما حق طرفی که بر علیه تو ادعایی نموده است این است که اگر ادعای او حق است و توخود نیز باید به نفع او و بر علیه خودت شاهد او باشی و به او ستم نکنی و حق او را به طور کامل به او بدهی و اگر ادعای او باطل است با او مدارا کنی و در مورد او جز مدارا کار دیگری نکنی و پروردگارت را به خشم نیاوری و هیچ نیرویی جز به نیروی الهی نیست. و حق طرفی که ادعایی بر او داری این است که اگر در ادعاییت حق با تو باشد در گفتگو با وی آرامش را رعایت کن و حق او را انکار مکن و اگر در ادعایت بر حق نیستی، از خدای عزوجل بترس و به سوی او توبه کن و دعوا را ترک کن. و حق کسی که با تو مشورت می‌کند این است که اگر دانستی که او رای نیکویی دارد او را به صواب رهنمون باش و اگر نظر او را نیک ندانستی او را به سوی آنچه که میدانی ارشاد کن. و حق کسی که در مشورت تو را راهنمایی می کند این است که او را در نظری که موافق نظر تو نیست متهم نسازی و اگر هم رای تو بود خدای عزوجل را سپاس گویی. و حق کسی که از تو طلب به نصیحت کند این است که اندرزش دهی و باید روش تو مهربانی و مدارای با او باشد. و حق نصیحت کننده تو این است که در برابر او متواضع و نرم باشی و به سخنش گوش فرا دهی اگر سخن صوابی با تو گفت، خدای عزوجل را سپاس گوی و سخنش موافق صواب نبود با او مهربان باش و او را متهم نساز و او را به خطایش مواخذه نکن مگر این که مستحق تهمت باشد به هر حال به سخنش اعتنای مکن و هیچ نیرویی نیست جز به نیروی خدا. وحق آنکه بزرگتر است این است که او را به خاطر سنش احترام کنی و او را به خاطر اینکه بر تو در مسلمانی پیشی داشته بزرگ شمری و در هنگام مرافعه و مجادله، مقابله نمودن با او را ترک نمایی و در راه، در راه رفتن بر او پیشی نگیری و جلو نیفتی و با او نادانی نکنی و اگر باتو نادانی کرد تحملش کنی و او را به خاطر حق مسلمانیش و حرمتش اکرام نمایی. وحق خردسال این است که آن کس که می‌خواهد آموزشش دهد با مهر ورزد و از خطایش در گذرد و چشم‌پوشی کند و با او مدارا کند و یاری اش سازد. و حق سائل این است که به قدر نیازش به او عطا کنی و حق کسی که از او چیزی درخواست نموده ای این است که اگر عطا کرد از او سپاس و قدردانی بپذیر و اگر خودداری کرد عذرش را پذیرا باش. و حق کسی که به خاطر خدای تعالی تو را شادمان نموده این است که اولا خدای عزوجل را سپاس گویی و سپس از او تشکر کنی. وحق کسی که به تو بدی نموده این است که از او در گذری و اگر دانستی که عفو نمودن او ضرر دارد از او انتقام بگیر خدای تعالی فرموده : (و کسی که انتقام گیرد بعد از ستمی که بر او شده مسئولیتی ندارد) (۴۹). و حق همکیشان تو به طور عموم این است که نسبت به آنان حسن نیت و مهربانی داشته باشی و با خطاکارشان مدارا کنی و او را با مهربانی به خویش متمایل سازی و به راه اصلاح در آوری و از نیکوکار شان قدردانی کنی و گنه کارشان را آزار ندهی و آنچه را که برای خود دوست داری برای آنان دوست بداری و آنچه را که برای خود ناپسند می شمری برای آنان نیز ناپسند بشمری و پیرمردانشان به منزله پدر تو و جوانانشان به منزله برادرت و پیرزنانشان به منزله مادرت و کودکانشان به منزله فرزندانت باشند. و حق اهل ذمه این است که آنچه را که خدای عزوجل از آنان پذیرفته تو نیز از انان بپذیری و تا زمانی که به عهد و پیمان خود وفا دارند به خاطر خدای عزوجل به آنان ستم روا مداری. حدیث نوزدهم eitaa.com/r_harizavi
1_669948861.mp3
12.97M
🎧 وبینار تبیین نقش طلاب در تحقق انتقام سخت و سریع در پی شهادت شهدای تمدن ساز =====🌹🌹===== eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام فرمود : همانا خداوند بزرگواری های اخلاقی را به رسول خود اختصاص داد پس خود را بیازمایید اگر آن مکارم در وجود شما باشد خدای را سپاس گویید و در طلب زیادی آنها به سوی خدا زاری کنید. پس عدد آنها را ده عدد ذکر کرده است : یقین وقناعت و صبر و شکر و بردباری و خوش خلقی و سخاوت و غیرت و شجاعت و مردانگی. حدیث بیستم eitaa.com/r_harizavi
هدایت شده از ارشیو کانال حجت الاسلام حریزاوی
Karimi-Shab10Moharram1398[02].mp3
12.25M
گر برات کربلایم را به دستانم دهی جان زهرا تا قیامت وامدارت میشوم چون قسم دادم تو را بر نام زهرا, مادرت مطمئناً شامل لطف و عطایت میشوم   🌹 مستانه برگشته مثل کبوتر اشک من از لانه برگشته (روضه شب عاشورا کریمی) ------------------------------------------ ...❣ eitaa.com/r_harizavi
امام باقر علیه السلام فرمود : رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود : ای علی! تو را درباره خودت به داشتن چند خصلت سفارش می‌کنم این ها را حفظ کن ، سپس فرمود : خداوندا او را یاری کن. اما خصلت اول راستگویی است مبادا هرگز دروغی از دهان تو بیرون آید ، دوم پارسایی است مبادا هرگز بر خیانت نمودن دلیر گردی، سوم ترس از خداست گوئیا تو او را می‌بینی ، چهارم زیاد گریستن از خوف خدای عزوجل که به خاطر هر قطره اشکی خانه ای در بهشت برایت ساخته می شود ، پنجم مال و جانت را در مقابل دینت عطا کنی ، ششم در نماز و روزه و صدقه به سنت من رفتار کنی اما نماز پنجاه رکعت در هر شبانه روز و اما روزه سه روز اول ماه ، پنجشنبه اول هر ماه و چهارشنبه وسط هر ماه و پنجشنبه آخر هر ماه، و اما صدقه تا می‌توانی در پرداخت آن بکوش تا جایی که گفته شود زیاده روی می کنی و تو زیاده روی مکن. بر تو باد به نماز شب، نماز شب، نماز شب و بر تو باد به نماز ظهر اول وقت و بر تو باد قرائت قرآن در هر حال و بر تو باد به بالا بردن دستانت در نماز و بر گرداندن دو کف به طریقه دعا و بر تو باد به مسواک زدن در هنگام هر نماز و بر تو باد به کسب اخلاق نیک و بر تو باد به دوری از اخلاق ناپسند، اگر این اموری را که بر تو شمردم به جای نیاوری پس جز خودت کسی دیگر را سرزنش مکن. حدیث بیست و یکم eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت کند که در وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام چنین آمده است : ای علی ! سه خصلت است که در دنیا و آخرت از بزرگواری های اخلاقی شمرده می شود : اینکه از کسی که به تو ستم نموده در گذری و با کسی که از تو بریده پیوند برقرار کنی و در برابر کسی که با تو نادانی نموده بردباری به خرج دهی. حدیث بیست و دوم eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام فرمود : بزرگواری های اخلاقی ده چیز است ، پس اگر توانایی آن داری که این اخلاق در تو باشد پس اقدام کن زیرا این مکارم گاه باشد که در مرد هست ولی در فرزندش نیست و گاه در فرزند هست و در پدرش نیست و گاه در بنده هست و در آزاد نیست و انها عبارتند از : راستی با مردمان و راستگویی زبان و امانتداری و پیوند با خویشان و مهمان دوستی و نیکویی نمودن با او و طعام دادن به سائل و پاداش دادن به خاطر انجام کارها و خودداری از سرزنش همسایه و همنشین، و سر همه این بزرگواری ها حیا است. حدیث بیست و سوم eitaa.com/r_harizavi
محمد جواد: 📣 ⚠️ -نشست های _سیاسی_بصيرتي 🔰 برگزاری سلسله جلسات بصیرت افزايي ، عمومی حوزه علمیه خراسان با عنوان نفوذ و استحاله 🔸 مدرسه علمیه الزهرا سلام الله گرمه باهمکاری اداره تبلیغات اسلامی در نظر دارد ✅ اولين جلسه از سلسله جلسات مجازي سیاسی بصيرتي ، با حضور ارزشمند حجت الاسلام حريزاوي معاونت محترم سازمان تبلیغات کشور، ويژه مديران،مسئولين و اساتيد و طلاب محترم حوزه هاي علميه خراسان بزرگ برگزار نمايد، مستدعيست جهت استفاده همگاني از این برنامه دستور اطلاع رسانی بفرمائید./باتشکر 🎤باارائه استاد محترم حريزاوي 📆 زمان: دوشنبه 24 آذر ماه ⏰ ساعت: 10 صبح 🖥 مکان: در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms2 به نشانی: 🌐 https://azgarme.lms2.hozehkh.com/ws/a39t4ddbu8j 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ کانال رسمی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c ╰┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╯ eitaa.com/r_harizavi
📣 ⚠️ -نشست های _سیاسی_بصيرتي 🔰 برگزاری سلسله جلسات بصیرت افزايي ، عمومی حوزه علمیه خراسان با عنوان نفوذ و استحاله 🔸 مدرسه علمیه الزهرا سلام الله گرمه باهمکاری اداره تبلیغات اسلامی در نظر دارد ✅ اولين جلسه از سلسله جلسات مجازي سیاسی بصيرتي ، با حضور ارزشمند حجت الاسلام حريزاوي معاونت محترم سازمان تبلیغات کشور، ويژه مديران،مسئولين و اساتيد و طلاب محترم حوزه هاي علميه خراسان بزرگ برگزار نمايد، مستدعيست جهت استفاده همگاني از این برنامه دستور اطلاع رسانی بفرمائید./باتشکر 🎤باارائه استاد محترم حريزاوي 📆 زمان: دوشنبه 24 آذر ماه ⏰ ساعت: 10 صبح 🖥 مکان: در بستر فضای مجازی از طریق سامانه lms2 به نشانی: 🌐 https://azgarme.lms2.hozehkh.com/ws/a39t4ddbu8j 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ کانال رسمی معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/4092067873Cd2b9de633c ╰┅┅┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅┅┅╯ کانال رسمی حجت الاسلام حریزاوی eitaa.com/r_harizavi
امیر المومنین علیه السلام فرمود : جوهره و اصل اسلام را چنان ترسیم و بیان میکنم که کسی پیش از من چنين بیان ننموده و پس از من نیز جز به همین گونه ای که می‌گویم کسی ( بهتر از ) آن را بیان نخواهد کرد : همانا اسلام همان تصدیق نمودن است و تصدیق ، اقرار و اعتراف آوردن ( به عبودیت و حقانیت رسول ) است و اقرار همان عمل و کردار است و عمل همان به جای آوردن ( و به ظهور رسانیدن ) است. به راستی که مومن دین خود را از رای و اندیشه خود برمی‌گیرد بلکه به آنچه که از پروردگارش به او رسیده است تمسک جوید. حدیث بیست و چهارم eitaa.com/r_harizavi