eitaa logo
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
52 دنبال‌کننده
166 عکس
8 ویدیو
0 فایل
این کانال مجموعه آثار و نظرات استاد را پوشش می‌دهد و توسط شاگردان ایشان اداره می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام آنکه جان را فکرت آموخت چراغ دل به نور جان برافروخت
به درخواست شاگردان استاد جلسات انسان شناسی روزهای شنبه و دوشنبه بارگزاری میشود
بحار الأنوار عن أبي ذَرٍّ : يَومُكَ جَمَلُكَ إذا أخَذتَ بِرَأسِهِ أتاكَ ذَنَبُهُ . يَعنِي إذا كنتَ مِن أوَّلِ النهارِ في خَيرٍ لَم تَزَل فيهِ إلى آخِرِهِ به نقل از ابوذر ـ : روز تو [چون] شتر توست كه اگر سر او را بگيرى بقيّه اش دنبال تو مى آيد ؛ يعنى اگر روزت را با خير آغاز كنى، تا آخر آن در خير به سر خواهى برد . http://eitaa.com/r_harizavi
از جمله «آیت‌الله محمدتقی بهجت» در رهنمودی درباره کتاب جهاد با نفس فرمود: «هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب «جهادالنفس» وسائل‌الشیعه را مطالعه کرده و سعی کنید به آن عمل کنید. بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شدید، مانند دارویی که انسان مصرف و بعد از مدتی احساس بهبودی می‌کند». http://eitaa.com/r_harizavi
از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله عده ای را به جنگ فرستاد، چون از جنگ بازگشتند فرمود: آفرین به گروهی که پیکار کوچکتر را سپری کردند و پیکار بزرگتر بر عهده آنان به جای مانده است، گفته شد : ای فرستاده خدا پیکار بزرگتر چیست؟ فرمود پیکار با نفس. حدیث اول http://eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام فرمود : نفست را به خاطر خودت به زحمت و مشقت بینداز زیرا اگر چنین نکنی دیگری خودش را برای تو به زحمت نمی افکند. حدیث دوم eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام به مردی فرمود :تو طبیب خود هستی و بیماری برای تو روشن و آشکار گردیده است و نشانه‌ تندرستی و سلامت را دانسته ای و به داروی درت نیز راهنمایی شده ای، پس بنگر که چگونه به کار نفس خویش می پردازی. حدیث سوم eitaa.com/r_harizavi
نشانه های مومنان ( شیعیان ) پنج چیز است : خواندن ۵۱ رکعت نماز در هر روز ( ۱۷ رکعت واجب ۳۴ رکعت نافله)، زیارت اربعین امام حسین علیه السلام، داشتن انگشتر در دست راست ، ساییدن پیشانی بر خاک و بلند خواندن بسم الله الرحمن الرحیم (در نماز ها) 🦋✨🦋✨🦋 شد ربیع الثانی و فصلِ شورِ دلبری نغمه عالم شده یا امام عسکری (ع) 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام به مردی فرمود: قلبت را (برای خودت) به مثابه همدمی مهربان و به منزله فرزندی که با تو دوستی خالصانه دارد قرار ده و دانش ات را همچون پدری که از او پیروی می کنی و نفست را همانند دشمنی که با او به پیکار برخاسته ای و مال و دارایی ات را امانت و عاریتی بدان که آن را (باید به صاحبش) برگردانی. حدیث چهارم eitaa.com/r_harizavi
از سخنان رسول خدا صلی الله علیه و آله است که فرمود : توانمند کسی است که به نفس خویش چیره شده باشد. حدیث پنجم eitaa.com/r_harizavi
♦️قال الامام الحسن العسکری علیه‌السلام: ان الوصول الی الله عزّوجل سفر لا یُدرک الا بامتطاء اللیل. رسیدن به خداوند بدون سواری گرفتن از مرکب شب محقق نمی‌شود. مرکب راهوار آسمان‌پیما نماز شب است. سفر آسمانی بدون مرکب محقق نمی‌شود. امتطاء یعنی اخذ مطیه و مطیه به معنای مرکب راهوار است؛ یک وقت مقصد سفر خلاصی از جهنم است با ترک گناهان و انجام واجبات. این سفر طی می‌شود ولی اگر مقصد الله بود ( وصول الی الله ) مهم‌ترین یا تنهاترین مرکب نماز شب است. کسی که در شب چهل مومن را دعا کند، در روز هم دنبال کار چهل مومن می‌افتد. در نماز شب یاد می‌دهند در روز چگونه باشیم؛ صرف عمر در سخن با خدا در خلوت و در سکوت کامل، زمینه نزدیک شدن به خدا را فراهم می‌کند وحس شامّه جدید و باصره علاوه بر شامّه و باصره بدن در انسان ظاهر می‌شود و لذت‌های جدید را این انسان می‌تواند بچشد. راهوار یعنی رونده سریع و رام مثل مرکب پیامبر اکرم در معراج که براق هم سریع بود و رام رسول‌الله(ص) عِوض بُراق برای ما نماز شب است که معراج شبانه مومن است. در بعضی زمان‌ها شرایط خوبی برای داخل کردن این عبادت در برنامه زندگی فراهم می‌شود، مثل زمان رمضان که تاکید بر سحری خوردن و بیدار شدن شاید به جهت عبادت سحر باشد تا رزق معنوی سحری را هم انسان تحصیل کند. وسعت روح و بالا بردن ظرفیت انسان در تحمل شرایط سخت با پر شدن قلب از ایمان و محبت به رب خود به دست می‌آید. وقتی قلب پر شد دیگر در سختی‌ها خود را نمی‌بازد؛ قلب تهی نمی‌کند و این انسان در روز مسلط بر خود است. eitaa.com/r_harizavi
امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که اندرز دهنده ای را از درون قلب خود و بازدارنده‌ای از درون جان خود نداشته باشد و همدمی ارشادگر با او نباشد دشمنش (که همان هوای نفس و شیطان است) بر گردن او چیره می گردد. حدیث ششم eitaa.com/r_harizavi
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خدیجَةَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِالْمُؤمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلِّیِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِّیِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِّیِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ - - - - - 🥀🍂🖤🍂🥀 - - - - - eitaa.com/r_harizavi
1_610609253.mp3
6.02M
🌹 صدات کردم؛ صورتمو به سمت کربلات‌کردم... 🥀اینجا گمانم عشق رابا گریه درمان می‌کنند... روبه روی حرم ایستاده بودولی چشمش جایی را نمی‌دید! دیواری از اشک ، راه را سد کرده بود.. چشمهایش رابست وپروازکردتا پای ضریح.... ------------------------------------------ ...❣ eitaa.com/r_harizavi
از امام صادق علیه السلام و از پدرانش _ که بر همگی درود باد_ روایت است که فرمود : در سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به علی آمده است که فرمود : ای علی! برترین جهاد آن است که کسی صبح کند در حالی که تصمیم ستم نمودن به احدی را نداشته باشد. حدیث هفتم eitaa.com/r_harizavi
از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود:کسی که در هنگام فریفته شدن به چیزی و هنگام ترس و زمانی که میل به چیزی پیدا می‌کند و یا خشمگین و یا خوشنود می گردد مالک نفس خویش باشد (خود را نگاه دارد) خداوند بدن او را بر آتش حرام می گرداند. حدیث هشتم eitaa.com/r_harizavi
در روایت دیگری از امیرالمومنین علیه السلام پس از نقل روایتی شبیه به روایت اول این باب آمده است که : رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترین جهاد، جهاد کسی است که با نفس درون خویش مجاهده می‌کند. حدیث نهم eitaa.com/r_harizavi
و از امیرالمومنین علیه السلام روایت است که فرمود : مجاهد کسی است که با نفس خویش مجاهده و مبارزه کند. حدیث دهم eitaa.com/r_harizavi
از امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی روایت است که فرمود : خداوند ایمان را بر تمامی اعضای فرزند آدم واجب ساخت و آنرا بر اعضای او تقسیم و در تمامی آن ها پخش نمود. پس هیچ عضوی از اعضای وی نیست جز اینکه ایمانی بر عهده او نهاده شده که آن ایمان غیر از ایمانی است که بر عهده عضو دیگر قرار داده شده است. _سخن امام علیه السلام ادامه دارد تا آنجا که می فرماید : اما آن ایمانی که بر قلب واجب گشته، اقرار نمودن و معرفت یافتن و پیمان بستن و خشنودی و تسلیم در برابر اینکه هیچ معبودی جز الله نیست او یگانه است و شریکی ندارد معبودی یکتا که مصاحب و فرزندی ندارد و اینکه محمد صلی الله علیه و آله بنده و فرستاده اوست ، و اقرار نمودن به هر پیامبری با کتابی که از جانب خداوند آمده است و این همان اقرار و معرفتی است که خداوند بر قلب واجب ساخته است و عمل قلب همین است و گفتار خداوند عزوجل که کافران را کاذب می شمارد (مگر کسی که به زور و اجبار اظهار کفر نموده در حالی که دلش به ایمان آرمیده است) (١) ناظر به همین معنا است. و فرمود : (هان آگاه باشید که دلها با یاد خدا آرام می‌گیرد) (٢) و فرمود : ( ای پیامبر! اندوهناک مباش از آنانی که دهانهاشان اظهار ایمان می کند ولی دلهاشان ایمان نیاورده است) (٣) و فرمود: ( اگر آنچه را که در درونتان است آشکار یا پنهان کنید می بخشاید و هرکه را بخواهد عذاب می کند) حدیث یازدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
از امام صادق علیه السلام در حدیثی طولانی روایت است که فرمود : خداوند ایمان را بر تمامی اعضای فرزند آ
ادامه حدیث (۴) پس این همان اعتراف و معرفتی به منزله سر ایمان است. و خداوند بر زبان، گفتن و اقرار نمودن به ایمانی را که قلب نیکی را بر آن پیمان بسته است را واجب نمود ، خداوند تبارک و تعالی گوید : (و به مردمان نیکی را بگویید) (۵) و فرمود : ( بگویید ایمان آوردیم به آنکه بر ما و شما فرستاده شد و معبود ما و شما یکی است و ما مطیع فرمانبر او هستیم) (۶) پس این گفتن و اقرار نمودن همان چیزی است که خداوند بر زبان واجب ساخته است و عمل زبان همین است. و خداوند بر گوش واجب ساخت که از گوش فرادادن به چیزی که خداوند آن را حرام نموده است دوری کند و از شنیدن آنچه که شنیدنش بر او حلال نیست و مورد نهی خداوند عزّوجلّ است خودداری نماید و به آنچه که شنیدنش خدای را خشمگین می‌کند گوش مسپارد خدای عز وجل در این باره فرموده است : ( و به تحقیق در کتاب بر شما چنین فرستاد که هرگاه شنیدید که به آیات خدا کفر ورزیده می شود و آیات الهی به استهزا گرفته می‌شود پس با آن کافران منشینید تا اینکه به سخن دیگری بپردازند.) (٧) سپس موردی را که مومن از روی فراموشی در چنین مجلسی نشسته است را استثنا نموده و فرموده : ( و اگر شیطان فراموشت ساخت ، پس از یاد آمدنت با چنین گروه ستمکاری منشین) (۸) و فرمود : (پس بشارت ده بندگان مرا آنانی که به سخن گوش فرا می دهند از سخن نیکو تر پیروی می کنند ، اینان کسانی هستند که خداوند آنان را هدایت فرموده و اینان همان خردمندانند) (٩) و فرمود :( به حقیقت که مومنان رستگارند همانها که در نمازشان فروتن و همواره از گفتار و کردار بیهوده گریزانند و زکات مال خویش را می‌پردازند) (١٠) و فرمود : ( آنان هرگاه بیهوده ای را بشنوند از آن دوری می‌گزینند) (۱۱) و فرمود : ( و هرگاه بر بیهوده ای گذر کنند از کنار آن کریمانه میگذرند) (۱۲) پس این همان ایمانی است که خداوند بر گوش واجب ساخته است که به آنچه که بر او حلال نیست گوش ندهد و عمل‌گوش همین است و این از ایمان است. و بر چشم واجب ساخت که به آنچه که خداوند بر او حرام نموده نظر نکند و از دیدن آن چه که دیدنش مورد نهی الهی است خودداری کند و عمل چشم این است و این از ایمان است. خداوند تبارک و تعالی فرمود : ( ای پیامبر! به مومنین بگو که دیدگانشان را از دیدن حرام فرو بندند و عورتهای شان را حفظ کنند) (۱۳) یعنی دیدگان خود را از دیدن عورتهای دیگران حفظ کند و به عورت برادر خود نظر نکند و عورت خود را نیز از دید دیگران محفوظ دارد. و فرمود : (به زنان مومن بگو دیدگان خود را از دیدن حرام بر بندند و عورتهای شان را حفظ کنند) (۱۴) یعنی دیدگان خود را نگه دارند از اینکه یکی به عورت دیگری نظر کند و عورت خود را از تیررس دید دیگران دور نگه دارد. راوی گوید : حضرت فرمود :هر جایی که در قرآن کریم سخن از حفظ نمودن عورت آمده است مراد حفظ نمودن عورت از زنا است مگر این آیه که مراد حفظ نمودن از نظر است، سپس آنچه را که خداوند بر قلب و دیده و زبان واجب نموده در آیه دیگری به رشته کشیده است و فرموده : ( نمی‌توانید نهان دارید شهادتی را که گوش های تان و دیدگان تان و پوستهای تان بر علیه شما می دهند) (۱۵) مراد از جلود (پوست ها) در این آیه، عورتها و رانهاست. و فرمود : (از آنچه که به آن علم و آگاهی نداری پیروی مکن زیرا از هر یک از گوش و دیده و دل پرسیده می‌شود) (۱۶) این آن چیزی است که خداوند بر چشمان واجب ساخته که این فرو بستن چشم از حرام، عمل چشم است و این از ایمان است. و خداوند بر دو دست واجب ساخت که آدمی با دو دست خود به سوی حرام روی نیاورد و به وسیله آن دو در به جای آوردن دستور الهی بکوشد که خداوند بر آن دو اموری را واجب ساخته است از قبیل پرداخت صدقه و ارتباط با خویشاوندان و جهاد در راه خدا و تهیه و استعمال طهور برای نماز ها، پس فرمود : (ای ایمان آورندگان هرگاه برای نماز به پا خاستید روی ها و دستهایتان را تا مرفق ها بشویید و مس بر سر بکشید و پای هایتان را تا برآمدگی روی پا مس کنید) (۱۷) و فرمود : (پس هرگاه در میدان کارزار با کافران روبرو شدید گردن هایشان را بزنید تا آنگاه که زمین گیرشان سازید آنگاه بندهای اسیران شان را محکم ببندید پس در برابر آزادی آنان یا منتی بر آنان می نهید و یا فدیه از ایشان میستانید تا زمانی که جنگ بارهای خود را بر زمین نهد) (۱۸) این آن چیزی است که خداوند بر دودست واجب نموده زیرا زدن کار دست هاست و خداوند بر دو پا واجب ساخت که به وسیله آن دو به سوی هیچ یک از معاصی نشتابی و واجب کرد که به سوی آنچه که مورد رضایت الهی است گام بردارید پس فرمود : ( بر روی زمین خرامان و با تکبر گام بر ندار زیرا تو هرگز نمی توانی زمین را بشکافی و در بلندی به کوهها نخواهی رسید) (۱۹) و فرمود : ( و در راه رفتنت میانه رو باش و آوازت را فروکش که ناخوش ترین آواز ها آواز خران است) حدیث یازدهم eitaa.com/r_harizavi
حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی
ادامه حدیث (۴) پس این همان اعتراف و معرفتی به منزله سر ایمان است. و خداوند بر زبان، گفتن و اقرار
ادامه حدیث (۲۰) و درباره شهادت دادن دست‌ها و پاها بر علیه خود و صاحب خود که چگونه دستور الهی و واجبات او را ضایعه کرده اند فرمود : ( امروز بر دهان هاشان مهر می نهیم و دستان آنها با ما سخن گویند و پای هاشان به آنچه که کسب کرده اند گواهی دهند) (۲۱) پس آنچه که گفته شد چیزهایی است که خداوند بر دست ها و پاها واجب ساخته و عمل دست و پا همین است و آن از ایمان است و خداوند بر چهره واجب ساخت که در شب و روز در هنگامه نماز برای او به خاک افتد پس فرمود : (ای ایمان آورندگان روکوع کنید و سجده کنید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار خیر انجام دهید باشد که به رستگاری برسید) (٢٢) این ها که گفته شد واجبات چهره و دستان و پاهاست و خداوند در جای دیگری فرموده است که: ( سجده گاهها از آن خداست پس با او کس دیگری را نخوانید) (٢٣) راوی می گوید : حضرت در ادامه فرمود : پس کسی که خداوند را در حالتی ملاقات کند که اعضای خود را حفظ نموده و به واجبات الهی در مورد هر عضوی از اعضایش وفا کرده خداوند عزوجل را با ایمان کامل ملاقات کرده است و او اهل بهشت است اما کسی که در مورد واجبی از واجبات خیانت کرده یا از دستور الهی سرباز زده خداوند را با ایمان ناقص دیدار خواهد کرد و بدانید که مومنان، با ایمان کامل به بهشت داخل می شوند و کسانی که در انجام واجبات کوتاهی نموده‌اند با ایمان ناقص به دوزخ وارد می گردند. حدیث یازدهم eitaa.com/r_harizavi