eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
650 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
892 ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن | تبادل : 🆔 @h_fatemirad وب سایت: 🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir اینستاگرام: 🌐 https://www.instagram.com/r_kh_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
📘شماره ۹۷ فصلنامه علمی و پژوهشی تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) منتشر گردید. در این شماره مقالات زیر منتشر گردید: 📄۱.گونه‌شناسی و بررسی کمّی کاربست مفهوم «جاهلیت» در بیانات معصومان(ع) 📄۲.نقش عرف و مقتضیات زمانه در صدور احکام غیرعبادی عصر حضور؛مطالعه موردی فرایند صدور حکم ازدواج موقت 📄۳.نقش باورهای احمد‌بن‌حنبل در مواجهه‌ او با روایات تاریخی مربوط به خلفای نخستین 📄۴.مناسبات سیاسی ـ اجتماعی ایرانیان یمن (ابناء) در سه قرن نخست هجری 📄۵.بازتاب اوضاع اجتماعی ایران در تاریخ‌نگاری عصر صفوی؛ بررسی موردی تاریخ عالم‌آرای عباسی 📄۶.تأملی بر تمهیدات صفویان در ایجاد امنیت و رسیدگی به راه‌های حج 📄۷.نقش‌آفرینی خاندان‌های محلی در تحولات شوشتر دوره افشاریه و زندیه ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌میدان توپخانه (امام خمینی فعلی) در دهه ۴۰ 📌تندیس رضاخان در میدان توپخانه یکبار در سال ۳۲ توسط هواداران مصدق و بار دیگر در انقلاب ۵۷ توسط مردم سرنگون شد. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ما پیروزیم اگر... ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ عالم اهل تسنن بیان می‌کند: در خاکسپاری حضرت زهرا سلام الله علیها چه بر مولای مظلومان گذشت؟ 👈 «محمد متولی الشعراوی»، شیخ واعظان مصری و مفسر قرآن عامه: امام علی فرمود یا رسول الله به زودی دخترت برای تو خواهد گفت که امت تو بر ستم کردن به دخترت فاطمه زهرا (س) اتفاق کردند؛ در حالی که چیزی از رفتن تو نگذشته بود. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
✍شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (رحمه الله) 🔸چطور دلتان می‌آید؟! کسی که [اینهمه] توطئه‌ها و دسیسه‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند، چگونه دلش می‌آید که مطالعه و و را رها کند؟! (السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، ج‏٢، ص٢٨٩) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌در جامعه جاهلی عربستان پیش از اسلام ، دین شایع و عمومی ، بت پرستی بود ؛ همانطور که در بسیاری از اقوام و ملت‌ها رواج داشته است. جنس غالب بت‌ها در عربستان جاهلی ، از سنگ بوده است، با این وجود در کتب تاریخی با سه نام «انصاب» ، «أَوثان» و «اصنام» مواجه می‌شویم که بر بت‌ها اطلاق می‌شده است. علت این نامگذاری این است که بت‌ها یا از سنگ بودند یا غیر سنگ ؛ آنهایی که از سنگ بودند ، یا نتراشیده و معمولی بودند که نامیده می‌شدند ، یا سنگ‌هایی تراشیده و شکل دار بودند که نامیده می‌شدند! بت های غیر سنگی نیز نوعا از چوب و زر و سیم شکل دار بودند ، که نام داشتند. 🔰پس : انصاب : بت‌های سنگی نتراشیده و معمولی أوثان : بت‌های سنگی تراشیده شده و شکل دار اصنام : بت‌هایی غیر سنگی ، ساخته شده از چوب و زر و سیم ، و شکل‌دار 📷تصویر فوق ، سنگ‌نگاره‌ای از چهرۀ لات یا عزی است که در ویرانه‌های پترا یافت شده است؛ مربوط به قرن دوم یا سوم میلادی. 📚یکی از کهن ترین کتبی که در خصوص تاریخ بت پرستی و انواع بت و ... در عرب جاهلی ، تألیف شده ، کتاب الاصنام نوشته هشام کلبی است ، که علاقمندان می توانند بدان مراجعه کنند. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
27.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اینکه امام حسین(ع) در کربلا درخواست بازگشت به مدینه میدهد؛ آیا شانه خالی کردن از وظیفه امامت نیست؟ 🎙دکتر محمدرضا جباری ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 اعتراف تازه و داغ عالم سنی در مورد گسترش تشیع: در روزگار سختی به سر می‌بریم ، طلاب حوزه های علمیه مصر دارند شیعه میشوند حتی اساتید حوزه های علمیه اهل‌سنت و محدثین شیعه شدند.... ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌دروغ بزرگ اولویت رفاه مردم در دوره پهلوی!! 📌سال ۱۳۵۲ کارخونه «پارس‌وش» شیراز بیش ۴۰ ساعت در آتش سوخته و آتش‌نشانی نمی‌تونسته حریق رو خاموش کنه. می‌دونی چرا؟ چون شیراز با ۴۳۰ هزار جمعیت، فقط ۳ تا ماشین آتش‌نشانی فعال داشته. حالا اونایی که میگن اولویت شاه مردم بود بیان بگن چطوری شد یه دفعه اینطوری شد؟ (روزنامه اطلاعات ۱۳۵۲) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺عنوان: «مواجهه سیاسی دولت بنی امیه با ائمه (علیهم السلام) و شیعیان (اقدامات و اهداف)» 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر عالمیان 📌ناقدان: حجج الاسلام دکتر حسین عبدالمحمدی و دکتر رمضان محمدی ⏱زمان: 17 مرداد 1403، ساعت ده و نیم 🏢مکان:قم، میدان جهاد، مجتمع جامع امام خمینی(ره) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺غفلت علمای صدر مشروطه از خط غرب‌گرایی و غربزدگان 📌غفلت از خط و خطر روشنفکران غربزده دیگر آفت مهم نهضت مشروطیت بود. 📌مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند: «در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند... که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی می‌کردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در آن زمان می‌زنند، یا در مطبوعاتشان می‌نویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که می‌دانست و می‌فهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند.» ۸۸/۱۳/۶ ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فیلمبرداری رنگی یک سیاح ایتالیایی از قم - ۱۳۲۶ هجری خورشیدی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
noormags-شیخ_فضل_الله_نوری_انقلابی_عصر_استبداد،_اصلاح_گر_عصر_مشروطه-61526_1450930.pdf
1.32M
⚫️ نسخه PDF | مقاله علمی - ترویجی 📚 شیخ فضل الله نوری؛ انقلابی عصر استبداد؛ اصلاح‌گر عصر مشروطهنوشتاری محققانه به قلم مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر | فصلنامه قبسات ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺تصویر دیده نشده از امام خمینی(ره) در مجلس عزای سیدالشهدا(ع) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔰 روایت علم، نخست‌وزیر محبوب شاه از اوضاع مملکت در دهه پنجاه 📕 در بخشی از کتاب «گفتگوی من با شاه، خاطرات محرمانه امیراسدالله علم» آمده است: «در سال ۱۳۵۴ پنجاه درصد مردم ایران بی سواد بودند، در حالی که در همان سال نرخ بی‌سوادی در ترکیه ۴۰ درصد و در تانزانیا ۳۴ درصد بود 🔻 از هر چهار کودک یکی به هیچ وجه دسترسی به آموزش ابتدائی نداشت، هر چند کلاس‌های درس هفتاد هشتاد نفری متداول بود و هر دبستانی حتی در تهران روزی سه نوبت نوآموزان را می‌پذیرفت. به همین منوال میانگین عمر در ایران در حدود ۵۱ سال بود که تقریبا معادل بود با میانگین عمر در کشور فقیری مثل هندوستان و به مراتب کمتر از میانگین عمر در ترکیه که به رقم ۱۰ سال بالغ می‌شد 🔻 علی‌رغم درآمد سرشار مملکت، شاه و دولت او نتوانستند سطح بهداشت و درمان را حتی تا سطح خدمات مشابه در کشورهایی که به مراتب فقیرتر از ایران بودند بالا ببرد» 📚 منبع: گفتگوی من با شاه؛ خاطرات محرمانه امیراسدالله علم ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
💢 مهم ترین تفاوت رساله دکترا (Doctoral Dissertation) و پایان نامه ارشد (Master's Thesis) در چیست؟ 🟢 مهم‌ترین تفاوت بین رساله دکترا و پایان‌نامه کارشناسی ارشد در میزان اصالت و نوآوری در تحقیق است. 🟢 رساله دکترا باید حاوی کار تحقیقاتی مستقلی باشد که به ایجاد دانش جدید منجر شود، در حالی که پایان‌نامه ارشد ممکن است بیشتر بر کاربرد دانش موجود و تحلیل آن تمرکز داشته باشد. 🟢 در واقع، رساله دکتری باید نشان دهد که دانشجو قادر به انجام پژوهشی است که به پیشرفت علمی کمک می‌کند. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺اسکناس های دوره ناصری تمامی اسکناس‌های رایج این دوره با دو زبان فارسی در رو و انگلیسی در پشت انتشار یافته‌اند. خط استفاده شده نیز به تقلید از خط رسمی امپراتوری عثمانی با کمی تغییرات، خط ثلث است؛ اما اعداد با شکل فارسی خود (۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) چاپ شده‌اند. عناصر موجود بر اسکناس‌ها (نگارهٔ ناصرالدین‌شاه و شیر و خورشید با تاج کیانی) تقریباً ثابت بوده و اسکناس‌ها تنها از نظر اندازه، تزئینات و رنگ با هم متفاوت هستند. این سری توسط شرکت انگلیسی «Bradbury, Wilkinson & Company» و در سال ۱۸۹۰ میلادی به چاپ رسید. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔻 رضاخان از عزاداری برای امام حسین(ع) تا ریشه‌کن کردن عزاداری! ✍ در دهه محرم، دسته قزاق‌ها به سرکردگی از میدان مشق به طرف می‌آمد و در مسیر به خانه آیت‌الله (برادر ) وارد می‌شد. 💠 آیت‌الله در خاطرات خود آورده است: 📌«وقتی قرار شد دسته قزاق‌ها وارد منزل آقای بهبهانی شوند، برای اینکه منزل گنجایش تمام افراد را داشته باشد، از ورود افراد پراکنده و بچه‌ها جلوگیری می‌کردند ... ما حتی برای تماشای نظم و ترتیب قزاق‌ها و انضباط شدیدی که میان آنان حاکم بود، جلوی دسته می‌دویدیم. معروف بود که می‌گفتند: در این دسته سر سوزنی ضعف، سستی و بی‌نظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر می‌زد و در حالی که در عزای امام حسین (ع) گل به پیشانی مالیده بود، قزاق‌ها را مرتب می‌کرد... دسته قزاق‌ها با شمع‌هایی که افرادشان به نشانه عزاداری امام حسین (ع) در شام غریبان به دست داشتند، وارد شدند و دقایقی بعد نشستند. رضاخان مقابل آقا سیدکمال روی زمین نشست و گفت: «این قزاق‌ها همه، یاران شما و امام زمان هستند و آمده‌اند تا سر بسپارند و از دعای خیر شما بهره‌مند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا این‌ها به اسلام و مملکت خدمت کنند. ما که وارد بیت علما می‌شویم، هدفمان این است که وابستگی خودمان را به و علما اثبات کنیم» 📚(کتاب هفتاد سال خاطره از آیت‌الله سید حسین بدلا ص۳۲) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺وضعیت اسیران کربلا 📜 کاشفی نویسنده روضة الشهدا که مطالب داستانی فراوانی به حادثه کربلا افزوده است در جایی گزارش وضعیت اسیران را نقد کرده و می‌نویسد: 🐫 نساء و جوارى امام (ع) را در محمل‌ها نشانده مى‏‌بردند. [اما] آنكه در بعضى كتب نوشته‌‏اند كه سر و پاى برهنه بر شتران بى‌‏جهاز نشانده مى‏‌بردند؛ قولى ضعيف است و به صحّت نرسيده. 😔 ولى بر اين وجه كه مى‌‏بردند آن نيز نسبت به اهانت بود چه ايشان پردگيان حرم عصمت و سترداران حريم عفّت بودند. ☀️آفتاب جهانتاب بر فرق مبارک ايشان سايه نينداخته بود و باد عالم گرد حجره پاكيزه ايشان نتاخته. 📌 بر خلاف نقد ، به نظر می‌رسد گزارشی از سبط بن جوزی و سید ابن طاووس در این باره قابل اعتنا باشد. ✍️ سبط می‌نویسد: امام (ع) به فرمود اگر رسول‌خدا ما را در این وضعیت در بند و بدون پوشش بر پشت شتران ببیند چه خواهد گفت؟! با این سخن همه گریستند. ↩️ تذکرة الخواص، ص۲۳۶ ✍دکتر مصطفی صادقی کاشانی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🅾 یک سند تکان دهنده؛ قابل توجه هواداران آمریکا! ✍ نصیحت تقی‌زاده ۱۰۰ سال قبل به دیپلمات‌های امروز: «منحصر دانستن نجات ایران به سیاست بین المللی، نتیجه شهرت پرستی و هوس سیاسی - دیپلماسی است» ⚠️ آنچه می‌خوانید نصیحت روزنامه کاوه است حدود ۱۰۳ سال قبل (به قمری)؛ آن هم از نشریه سید حسن تقی‌زاده! برای کسانی که راه نجات مملکت را تنها در سیاسی‌کاری با غربیان منحصر می‌دانند 📚 منبع: روزنامه کاوه، صفحه اول ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌‍ درعصر قاجار رسم بر این بوده است که در خیابانهای تهران زنان از یک طرف و مردان از طرف دیگر عبور کنند. گاهی فریاد آمرانه ماموران نظمیه به گوش می رسید که می گفت «باجی روت رو بگیر»، «ضعیفه تند راه برو». همچنین سوار شدن زن و مرد به یک درشکه اگرچه زن و شوهر و برادر و خواهر بودند ممنوع بود. درشکه چی ها موظف بودند به هنگام سوار کردن زنان کروکی درشکه را بالا بکشند... 📚منبع: عبدالحسین ناهید، زنان در جنبش مشروطه، تبریز، نشر احیاء، 1360، ص 19 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
39.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽مشروطه و شهادت شیخ فضل الله نوری ره ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌چرا محمدبن در نبود؟ 📢پاسخ: محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام علیه السلام است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📍علل عدم حضور در کربلا: 1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و مال نیست. مرحوم بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. در گفت وگوی امام حسین علیه السلام با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین علیه السلام می دانند. تنها منبع این خبر است. به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر از جمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است. برفرض پذیرش، در این روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت: 💠 از حسین بن علی به محمدبن حنفیه و هرکسی که از نزد اوست. هرکس به من بپیوندد به شهادت می رسد و هرکس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد. محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از به نیز، همراه امام حسین علیه السلام نبود. در بندی می توان گفت: محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه و تفکر نداشت. 📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir