eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
654 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
770 ویدیو
1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن | تبادل : 🆔 @h_fatemirad وب سایت: 🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir اینستاگرام: 🌐 https://www.instagram.com/r_kh_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بنا بر اقوال مشهور ، ۱۷ ماه رمضان سالروز مرگ دختر ابوبکر بن ابی قحافه (خلیفه اول ) می باشد. 📕لذا کتاب عالمانه ی «نقش عایشه در تاریخ اسلام» نوشته ی علامه را در این زمینه برای استفاده محققین و تاریخ پژوهان ، معرفی میکنیم. 🔖(منبع معرفی ) 📝کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام، فارسی کتاب «احادیث ام المومنین عایشه و ادوار حیاتها» اثر سید مرتضی عسکری است که در سه جلد توسط انتشارات منیر منتشر شده است. که توسط عطا‌محمد سردارنیا، محمد‌صادق نجمی، هاشم‌ هریسی و محمد‌علی جاودان ترجمه شده است. این کتاب بارها تجدید چاپ شده و به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است. ترجمه انگلیسی آن، تحت عنوان «The role of Aisha in the history of Islam» منتشر شده است.
مناسبتی [برگرفته از : ] 📚 (۱) ✍🏼 تالیف : 📕 جلد اول : 🔖جلد نخست این کتاب به چهار مرحله از زندگی عایشه می‌پردازد، نقش عایشه در خانه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، در دوره خلافت شیخین، در دوران حکومت عثمان، و درانقلاب. 1⃣🔸عایشه در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله: 🗯بر اساس منابع تاریخی آنچه که در این مرحله از زندگی عایشه به دست می‌آید اینکه: بانویی سخت غیرتمند و حسود طبع بوده است که نمودار بارز آن را در زندگانی زناشوییش با پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله) و طرز برخورد و روابطش با سایر همسران آن حضرت و سایر افراد خانواده و نزدیکان او می‌توان سراغ گرفت. او نسبت به حفظ منافع بستگان و نزدیکان نسبی و حزبی خود تعصب سختی داشت و این خصیصه او را به ارتکاب کارهای سخت و اعمال خشن و سخنانی تند وا می‌داشت. 2⃣🔹عایشه در دوران شیخین : 🗯در این دوره، دستگاه خلافت توجهی عمیق نسبت به عایشه داشت و مستمریش را بیشتر از دیگر همسران رسول خدا(صلی الله علیه و آله) قرار داد. این مسئله راه را برای رسیدن به بلند پروازی‌های او هموار ساخت. به دلیل جلوگیری حکومت وقت، از خروج وی از مدینه، عایشه جز با یاران رسول خدا(صلی الله علیه و آله) معاشرتی نداشت. از این رو، برای وی فرصتی بیان احادیث بسیار از پیغمبر(صلی الله علیه و آله) پیش نیامد؛ زیرا معاصران او، مخصوصا مردم مدینه، صحبت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را درک کرده بودند. از این رو، احادیث او در دوران حکومت شیخین از نظر کمیت بسیار اندک و بیشتر در تأیید خلافت پدرش و عمر بوده است. عمر موارد مختلف تنها از عایشه، سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را می‌پرسید و کسب تکلیف می‌کرد. 3⃣🔸عایشه در دوران عثمان: 🗯در آغاز خلافت عثمان، عایشه، چون دیگر سران قریش به تأیید از مقام خلافت و پشتیبانی از عثمان برخاست، حتی بدون اجازه او، به حج نرفت، بلکه نخست از عثمان اجازه گرفت. احادیثی که از عایشه در مدح و ستایش عثمان آمده است به احتمال زیاد مربوط به همین دوره است. در نیمه دوم خلافت عثمان، بین عایشه و عثمان اختلاف به وجود آمد و به دنبال آن، عثمان نیز مستمری عایشه را کاهش داد. و از سوی دیگر عایشه مخالفت عثمان را علنی کرد و رسما با او به مخالفت برخاست. 📕جلد دوم: 🗯🔹جلد دوم کتاب به نقش عایشه در حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره دارد که در سه بخش؛ بیعت با امیرالمؤمنین علیه السلام، جنگ جمل و افسانه عبدالله بن سبأ تنظیم شده است. عایشه که تا دیروز، مخالفین حکومت عثمان را رهبری می‌کرد و فتوای قتل او را صادر کرده بود، اکنون در نقش خونخواه عثمان، مردم را ضد امیرالمؤمنین علیه السلام می‌شوراند و با اغوای طلحه و زبیر به دنبال غائله‌آفرینی جمل افتاد؛ جنگی که در بخش دوم کتاب به‌تفصیل درباره آن سخن گفته می‌شود. چگونگی آغاز جنگ، مراحل مختلف نبرد، نقش طلحه و زبیر، ملاقات امیرالمؤمنین علیه السلام با طلحه و زبیر، سرگذشت آن دو، پایان نبرد، بازگشت عایشه به مدینه، سرگذشت عبدالله بن زبیر و تأثیر او در جنگ جمل از مباحث این بخش است. 🗯🔸از حوادث به وجود آمده در این مقطع تاریخی از زندگی عایشه، چنین استفاده می‌شود که وی سیاست مدارترین زنان جهان است و در صحنه سازی و سیاست مهارت و خلاقیت فوق العاده داشت.از سوی دیگر عایشه از نظر قوت قلب و پردلی، در میان زنان جهان بی‌نظیر بود، او طوری بر احساسات زنانه خود مسلط بود که از یک زن، بعید می‌نماید؛ وی در جنگ جمل وقتی شهر بصره را تصرف کرد، با کمال قوت قلب فرمان داد همه پاسبانان بیت المال را سر ببرند. پس از آن، خود در میدان جنگ حضور یافت و با آرامش تمام، مانند یک فرمانده ورزیده، فرمان می‌داد در حالی که سرها مانند برگ‌های خزان فرو می‌ریخت.
ادامه معرفی کتاب... 📚 (۲) ✍🏼 تالیف : 📕جلد سوم: 🔖جلد سوم در شش بخش تنظیم شده است؛ نگاهی به زندگی معاویه، نقش معاویه در تاریخ اسلام، حکومت معاویه و بیعت یزید، عایشه و معاویه، مزایا و مشخصات عایشه و حدیث سازی و حدیث سازان. 1⃣🔸نگاهی به زندگی معاویه: 🗯مؤلف در این بخش به بررسی دودمان معاویه پرداخته است و رویداد‌های ننگینی که در دودمان وی رخ داده است را به روشنی بیان نموده است. فعالیت ابوسفیان در نبردهای  بدر ،  احد،  خندق و فتح مکه، ابوسفیان در جامعه اسلامی، ابوسفیان در دوران خلافت  ابوبکر  و  عمر و ابوسفیان در عصر خلافت  عثمان و هم چنین نقش هند در جنگ احد از مهم‌ترین‌های قسمت‌های این بخش است. با توجه به اسناد تاریخی، ابوسفیان که پس از فتح مکه منزوی شده بود، پس از خلافت عثمان، به خاطر خویشاوندی با خلیفه، احترامی تازه یافت. وی روزی به مجلس عثمان وارد شد و گفت‌ای فرزندان امیه! خلافت از آن هنگام که به دست افراد دو قبیله تیم  و عدی افتاد من در آن طمع می‌کردم. اکنون که به چنگ شما افتاده بایستی آن را در میان خود دست به دست کنید. 2⃣و3⃣🔹نقش معاویه در تاریخ اسلام: 🗯بخش دوم و سوم این کتاب مقاطع مختلف زندگی معاویه را از عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله) تا دوران حکومت وی بر شام شرح داده است. معاویه در عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله) موقعیت اجتماعی خاصی نداشت و کسی به وی اعتنایی نمی‌کرد در عهد خلافت عمر به پیشنهاد برادرش یزید از طرف خلیفه دوم به فرماندهی لشکر شام برگزیده شد. وی در دوران عمر با توجه به روحیات خشن خلیفه، اجازه تندروی نداشت اما در دوره خلافت عثمان، آزادی مطلق یافته و تمام بندهای قانون و اخلاق را گسیخته بود. ثروت و قدرت، او را به فراموشی کامل همه مسایل اسلامی و انسانی کشانید و تا می‌خوارگی و جنایات غیر قابل بخشش پیش برد. معاویه در طول حکومتش کوشید تا بزرگان عالم اسلام را به بیعت با فرزندش یزید وادار سازد تا او پس از معاویه خلیفه مسلمانان شود. 4⃣🔹عایشه و معاویه: 🗯این بخش به رابطه عایشه و معاویه  می‌پردازد و در آن به عوامل دوستی عایشه و امویان، هدایای معاویه، نفوذ عایشه در حکومت امویان، معارضه عایشه و معاویه، کشته شدن محمد بن ابی بکر و مسموم شدن عبدالرحمان بن ابی‌ بکر و پشیمانی عایشه از جنگ جمل اشاره می‌شود. خصومت عایشه با خاندان علوی یکی از مهم‌ترین عوامل همبستگی میان او و معاویه به شمار می‌آید. طبق گفته یعقوبی و ابو الفرج اصفهانی عایشه از دفن امام حسن مجتبی(علیه السلام) در کنار رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ممانعت نمود. خصومت‌های عایشه با امیرالمؤمنین علیه السلام و خاندان او سبب شد که پیوند وی با بنی امیه محکم‌تر شود و آنان نیز در بزرگداشت عایشه می‌کوشیدند و وی را از عطایای مالی خود برخوردار می‌کردند. این رابطه چندان ادامه نیافت، با کشته شدن محمد بن ابی بکر و عبد الرحمن بن ابی بکر و خود خواهی‌های معاویه، روابط دوستانه به خشم و نفرت عایشه بدل شد. عایشه در اواخر عمر نسبت به جنگ جمل شدیدا احساس ندامت و پشیمانی می‌کرد. 5⃣🔸مزایا و مشخصات عایشه: 🗯مؤلف در بخش پنجم کتاب، امتیازها و ویژگی‌های عایشه را از لابه لای کتاب‌های تاریخی استخراج نموده و در بوته نقد گذارده است. سخاوت، تعصب خویشاوندی، سخنوری، شیک پوشی و فتوای انحصاری او از مهم‌ترین ویژگی‌های عایشه به شمار می‌آید. وی برای حفظ شهرت و آوازه خویش از هیچ بذل و بخششی دریغ نکرد و بر خلاف دیگر زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله)، سادگی و بی‌آلایشی را کنار گذاشت و لباس‌های گران بها، زیبا و رنگین بر تن می‌کرد. از دیگر خصوصیات عایشه، فتوای انحصاری او در مسئله شیرخوارگی است؛ او به خواهر و دختران برادرش فرمان می‌داد مردانی را که علاقه‌مند بود به خانه‌اش بیایند، شیر بدهند تا بدینوسیله با وی محرم شوند!! مهم از همه اینکه‌ عایشه زندگانی پیامبر (صلی الله علیه و آله) را ابزار خواسته‌ها و تمایلات خویش قرار داده بود: او آن گاه که قصد شوراندن مردم بر عثمان را داشت، کفشی را به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نسبت داد، و آن گاه که قصد کوبیدن مروان کرد، سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله) و لعن آن حضرت درباره او و پدرش را یاد آور شد، و آن گاه که در مقام بیان فضیلت عثمان برآمد، از حیای پیامبر(صلی الله علیه و آله) در مقابل عثمان سخن گفت.
ادامه معرفی کتاب (بخش آخر)... 📚 (۳) ✍🏼 تالیف : 5⃣🔹حدیث سازی و حدیث سازان: 🗯آخرین بخش این جلد به پدیده جعل حدیث و نقل احادیث ساختگی می‌پردازد، معاویه که نه از اخلاق اسلامی سهمی داشت و نه از نسب و شرافت خانوادگی بهره‌ای، به شدت در برابر علی بن ابی طالب و امام حسن مجتبی علیهما السلام احساس حقارت می‌کرد، برای سرپوش گذاشتن بر عقده‌های حقارت خویش، طبق نقل ابن ابی الحدید معتزلی گروهی از صحابه و تابعین را استخدام کرد تا اخباری نادرست بر ضد امیرالمؤمنین علیه السلام جعل کنند از جمله این افراد ابوهریره، عمرو عاص، سمره بن جندب، مغیره بن شعبه و عروه بن زبیر بودند. از سوی دیگر معاویه به کارگزاران خویش در تمام نقاط فرمان داد تا به بدگویی علی علیه السلام و خاندان او بپردازند و شهادت هیچ یک از شیعیان آن حضرت را نپذیرند و دوست داران عثمان و علاقه‌مندان او و کسانی که روایاتی در فضیلت وی نقل کرده‌اند را تکریم نمایند. در این دوره روایات بر فضیلت عثمان و سایر صحابه فزونی یافت. عایشه نیز جهت جلب نظر معاویه به احادیث جعلی در فضیلت عثمان دست زد. در این دوره از نقل فضایل امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به شدت ممانعت می‌شد و به دستور معاویه در منابر کشورهای اسلامی آن حضرت را لعن می‌کردند. ----------------------------------------------- 📌دیدگاه برخی اندیشمندان درباره کتاب : 📝محمود ابوریه؛ فقیه و دانشمند مصری، درباره این کتاب می‌نویسد: 🔸مؤلف دانشمند مرتضی عسکری بعد از کتاب نفیس عبدالله بن سبأ که در آن با ادلۀ محکم وجود چنین شخصیتی را در عالم واقع تکذیب کرده است کتابی نفیس‌تر از آن به نام احادیث عایشه را عرضه کرد که در آن، تاریخ این بانو را نه آنگونه که اقتضای سیاست و هوای نفس و تعصب است، بلکه از منظر حقیقت جویی و با قلمی پاک و عاری از انحراف -که احترام علم و دین را نگه می‌دارد- بررسی کرده و در این راه از سرزنش هیچ سرزنشگری نهراسیده است. 📝دکتر حامد حفنی داود؛ استاد ادبیات عرب دانشکده عالی قاهره در نامه‌ای می‌نویسد: 🔹چندی پیش دانشمندمحقق آقای مرتضی عسکری کتاب خود احادیث عایشه را به علما و پژوهندگان حقایق عرضه داشت... او هنگامی به این بحث و تحقیق پرداخت که در مقابل خود پیرامون زندگی عایشه مدارک غیر قابل تردیدی را مشاهده کرد که با توجه و اتکا به همان مدارک تنها برای ارائۀ حق و حقیقت آزادانه افکار و عقیده خود را ارائه کرده است...آقای عسکری در این کتاب به تمام معنی بحث و بررسی علمی خود را بر مبنای نظم و ترتیب و دقت و روش محققین قرار می‌دهد... به علاو؛ وی توانسته است که عواطف و احساسات خود را کنار گذارد و تنها عقل را در حکمی که می‌دهد دست گشاده رها سازد؛ از تعصب کور کننده و گمراه سازنده اجتناب ورزد.
✍🏼 سایت نوشت: بررسی احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها پس از ماه رمضان 📌معاون‌کل وزارت بهداشت درباره شرایط دانشگاه‌ها پس از کرونا گفت: بعد از ماه رمضان پیشنهادات و تصمیماتی در ستاد کشوری مقابله با کرونا درباره بازگشایی دانشگاه‌ها مطرح و اعلام می‌شود.
(رایگان) 🔖 سه شنبه و چهارشنبه ( ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ) 📝 : نقدی بر سخنان دکتر سروش در باب روایات و روحانیت، دکتر علی موحدیان عطار 🔸موسسه بین المللی فرهنگ و تمدن 📌برای ورود به وبینار، به آدرس: 🌐 https://www.iiccfp.com 📌مراجعه کنید و⬅️ بعد از ورود به قسمت «نشست های علمی روزهای الهیاتی ماه مبارک رمضان»، ⬅️قسمت «جهت ورود به اتاق جلسه کلیک کنید» را مشاهده کنید. 🔖بهمراه دو زبانه ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📝🔹قال رسول الله صلی الله علیه و آله: « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَضَائِلَ‏ لَا یُحْصِی عَدَدَهَا غَیْرُهُ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِیلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لَوْ وَافَى الْقِیَامَةَ بِذُنُوبِ‏ الثَّقَلَیْنِ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِیلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِیَ لِتِلْكَ الْكِتَابَةِ رَسْمٌ وَ مَنِ اسْتَمَعَ‏ إِلَى فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِی فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَ    📝🔸رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: حقیقتاً خدای تبارک و تعالی برای برادرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) چنان فضیلت‌هایی قرارداده که شماره آنها را خود پروردگار می‌تواند احصا فرماید، پس هر کس یک فضیلت از این فضیلت‌ها را بر زبان جاری سازد، در حالی که در دل به آنها اقرار دارد، خدای متعال نیز جملگی گناهان گذشته و آیندة او را بیامرزد، هرچند در روز قیامت همة گناهان جن و انس در کارنامه‌اش ثبت باشد، و هرکس یک فضیلت از فضیلت‌های امیرالمؤمنین (علیه السلام) را بنویسد، تا مادامی که از این نوشته اثری باقی باشد، فرشتگان برای او از درگاه الهی آمرزش می‌طلبند، و هر کس هنگام بیان فضیلتی از این فضیلت ها به آنها گوش سپارد، خدای متعال جملگی گناهانی را که از طریق شنیدن در کارنامه اعمالش ثبت شده، می‌آمرزد و هر کس به نوشته‌ای در باب فضیلت‌های امیرالمؤمنین(علیه السلام) نظر کند، خدای متعال جملگی گناهانی که از طریق دیدن در کارنامه اعمالش ثبت شده بیامرزد و ببخشاید. 📚📖 الامالی شیخ صدق، ص ۱۳۸ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
◼️◾️ایام تسلیت◾️◼️ 📌[ابتکاری بسیار زیبا از تولیت حرم امیرالمومنین علیه السلام] 🔖 روی لینک زیر کلیک کنید و کمی صبر کنید تا وارد حرم امیرالمؤمنین علیه السلام شوید و هرجای حرم که خواستین براحتی زیارت انجام دهید : www.imamali.net/vtour
مولای جهان علی (ع) ولی است از روشنی‌اش جهان جلی است پُربود وجود و دل مولا از غصه و غم از غم زهرا(س) بی یار میان کوفیان بود تنها به میان عامیان بود یارش همه امید علی(ع) بود زهرا(س) همه‌ی جان ولی بود ناگاه زمین بی مرادی بِگرِفت گُلش ز بی وفایی آن یاس همان یاس پیمبر (ص) آن غنچه‌ی نشکفته‌ی اطهَر بِنماند میانِ در و دیوار بِنشَست به پهلوش میخ و مسمار آن یاس که از بَرَش چکیده جای شبنمی به خون تپیده گلگونه‌ی صورتش خدا را سیلی زده‌ای مصطفی (ص) را آیا که نه یادگار او بود؟ دنیا و جهان به نام او بود؟ شرمی نکنید از بَرِ او؟ یابید کسی برتَرِ او؟ میبرد شبانه همسرش را آن یاس کبود باورش را شب بود گلش به خاک بخشید بوی غم گل ز شهر پیچید زآن پس شده بود یاور او شب،چاه و اشک باور او میگفت غمش به آه در چاه از ظلمت کوفیان بیراه مولای جهان شیر خدایی در حسرت و اشک این جدایی از فتنه‌ی کوفیانِ صد رنگ مغلوب میان فتنه‌ی جنگ بگذشت زمانه ای بدین روی پشت کرده به حق نَبُد کسی روی هرکس به گمان پیِ عدالت این ظن نبود بجز جهالت حق بود عدالت علی (ع) را بیدار نشد بدل کسی را بگذشت شبی به سانِ دیگر مهمان شده بود پیش دختر مولای علی (ع) سحر به ره شد برخیز جوان صلا تَبَه شد فرمود به مردکی مسافر از بهرِ نماز و صبح طاهر خود آگه از آنچه بود تا بود حق بعد علی (ع) شود چو نابود تکبیر بگفت و بر صلا شد ملجم قاتل عدل خدا شد شمشیر به فرق زد به ضربه فرمود و فزت رب کعبه شد شاد که حاجتش روا شد از کعبه به سجده تا خدا شد ✍🏼شاعر : خانم فاطمه (دانشجوی ارشد تاریخ و تمدن اسلامی) ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
15858-fa-sir-motaleati-tarikh-islam.pdf
1.31M
(۶) 📚عنوان : سیرمطالعاتی تاریخ اسلام ✍نویسنده : جمعی از اساتید 📖موضوع : تاریخ اسلام 📄تعداد صفحات : ۱۵۴ صفحه ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔖وبینـــار بیـن‌المللــی [ ســرزمین ابــــــراهیمی] به ۳ زبان (انگلیسی-آلمانی-فارسی) 🎙ارائه دهنده: پروفسور [استاد دانشگاه های فرایبورگ و آکسفورد] 📌 یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه۹۹ ساعت ۱۴ 📌تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 🌐 join.skype.com/sc6ismKqeNoL 📱هماهنگی و اطلاعات بیشتر : ۰۹۱۰۴۶۶۹۲۷۹ ➖ (آقای صفری) ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
اجمالی از وبینار : 🔖 « بررسی چالشهای کرونا برای تمدن غرب» 🌐 https://maaref.ac.ir/کرونا-روند-انحطاط-تمدن-غرب-را-شتاب-فزای/ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
اجمالی 🔖کرونا روند انحطاط تمدن غرب را شتاب فزاینده‌ای بخشید... 📝به همت انجمن علمی-دانشجویی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، نخستین وبینار کرونا با موضوع «بررسی چالش‌های کرونا برای تمدن غرب» ۱۸ اردیبهشت‌ماه با حضور دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی عضو هیئت علمی گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار گردید. 🔹دکتر میرمحمدی در این نشست پس از بیان مقدمه به بررسی وطبقه‌بندی چالش‌های کرونا برای تمدن غرب پرداخت. 🔸وی در ابتدا با بیان رویکردهای متفاوت تمدن‌پژوهی در ایران گفت: از منظر فلسفه نظری تمدن، قبل از جنگ جهانی دوم مسئله انحطاط تمدن غرب مطرح بوده است و اکنون پدیده کرونا این مسئله را شتاب بخشید. 🔹در ادامه دکتر میرمحمدی با اشاره به وضعیت موجود غرب به لحاظ تمدنی افزود: نتیجه این شتاب جابه جایی کانون‌های فعال تمدنی می‌باشد. 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم، تحلیل جامع از تمدن غرب را تحلیل پارادایمی دانست و افزود: باظهور پدیده کرونا، تمدن غرب به لحاظ هستی شناسی و معرفت شناسی دچار چالش‌های جدی شده است. 🔹وی تصریح کرد: تمدن غرب که قائل به ایجاد نظم نوین جهانی و نظم دقیق مکانیکی بوده است، اکنون عاجز و با حجم زیادی از مشکلات مواجه شده است و نمی‌تواند با جهان‌بینی فلسفی خود به آن‌ها پاسخ دهد. 🔸معاون آموزش دانشگاه معارف تصریح کرد: این پدیده طبیعی با هر منشائی که برای آن فرض شود، نظم طبیعی را بهم ریخته است و موجب کاهش سطح هم‌بستگی اجتماعی در غرب شده است. 🔖ایشان در بخش دوم سخنان خود به بررسی چالش‌های معرفتی، هویتی و کارکردی وارده بر تمدن غرب پرداخت. 📌🔰 گفتنی است؛ این وبینار ضبط شده است و علاقه مندان می‌توانند فیلم کامل این وبینار علمی را از ◀️ اینجا دانلود کنند. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔖 لینک دانلود فیلم : 🌐 https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2020/05/%D9%88%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B1-18-02-1399.mp4 [ حجم ۸۰ مگابایت ] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
کتب مربوط به نهضت تنباکو و میرزای شیرازی.xlsx
16.5K
📌معرفی ۴۵ عنوان کتاب با موضوع "نهضت تنباکو" و "میرزای شیرازی" 🗓 ۲۴ اردیبهشت (سالروز لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزا حسن شیرازی" 🔶️ ۳۲ عنوان کتاب با موضوع نهضت تنباکو 🔹۱۳ عنوان کتاب با موضوع زندگینامه میرزای شیرازی ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌📝 علمی- پژوهشی «پژوهش‌نامه علوی» از اســـاتیـْد ، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت می‌شود مقاله‌های تألیفی خود را در موضوعات پیشنهادی یا سایر موارد مرتبط، برای انتشار در این نشریه ارسال کنند. 🌐 https://b2n.ir/081337 ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🎓 برگزاری جلسه آنلاین از رساله ( خانم ) 🔖 : نقش زنان در تمدن اسلامي عصر عباسي (شرق خلافت اسلامي) 📌🔸استاد : دکتر فاطمه جان احمدی 📌🔹اساتید : دکتر محمد نصیری/دکتر محمود سامانی 📌🔸اساتید : دکتر محمد سپهری/دکتر زهرا امیری/ حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
✍🏼 این رساله: 📝 زنان مسلمان با اتکا به آموزه‌هاي اسلامي در صحنه‌هاي مختلف تمدن اسلامي حضور يافته‌ و به ويژه در مناسبات فرهنگي و اجتماعي و حتي نهادسازي‌هاي تمدني تاثيرگذار بودند. عصرعباسي دوره انفتاح و عصر مراودات سياسي و فرهنگي و شکوفایی تمدن اسلامی است و همگام با این تحولات زنان نیز نقش بسزا و تاثیرگذاری در این زمینه ایفا نمودند. نقش آموزشي و تربيتي زنان خصوصا مادران ائمه به عنوان الگو بانوان شيعه، نقش زنان درباري در امور سیاسی، اقتصادي ، نقش تمدن سازي زنان در راه اندازي نهادهاي فرهنگي و عام‌المنفعه، حضور زنان در مناصب تخصصي و مشاغل کليدي مثل قضاوت، مشاورت و حتي مديريت امور دربار عباسي و حضور زنان موفق در عرصه‌هاي علمی، ادبی و هنری نزد خلفا و سلاطين عصر عباسي از يافته‌ها و محورهاي کليدي اين پژوهش است. همچنين زنان در عرصه‌هاي سياسي با مداخلات و مؤثرات رفتاري بر جريان‌هاي سياسي و تحولات ساختاري در نهاد قدرت خلافت عباسي نقش داشته‌اند که در اين پژوهش به آنها پرداخته شده است. يافتن نقش و تاثير زنان در ساخت و تحولات تمدني در بازه زماني قرن دوم تا هفتم هجري و در محدوده شرق خلافت اسلامي در عصر عباسي مورد نظر اين رساله مي‌باشد. سوال اساسي اين پژوهش اين است که نقش زنان در تمدن اسلامي عصر عباسي (حوزه شرق خلافت اسلامي) چه بوده است؟ هدف اصلي از اين پژوهش ارائه الگويي کاربردي و علمي براي شناسايي و نقش زنان تاثير گذار بر تمدن اسلامي در عصر عباسي است.روش مطالعه اين رساله با توجه به ماهيت ميان رشته‌اي آن تلفيقي از روش تاريخي و جامعه شناختي تاريخي و با روش توصيفي – تحليلي و شيوه کتابخانه‌اي و اسنادي، به جمع‌آوري اطلاعات پرداخته است. رويکرد تحليلي و يافت اطلاعات دقيق تاريخي و سهم سنجي نقش تمدن سازي زنان در عرصه‌هاي مختلف از رويکردهاي نوآورانه رساله پيش روست. بر اساس نتایج این رساله گرچه جایگاه مدیریتی و اجرایی زنان این دوره کمرنگ است و با محدودیت مواجه بوده، اما زنان توانستند در عرصه مدیریت فرهنگی و تربیتی و حوزه اجتماعی و سیاسی خوش بدرخشند. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محمد رسول الله (ص) 🔻پاسخ به شبهه: آب بستن در 🎙توسط : حجت الاسلام مصطفی (دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی) 📌 کیفیت متوسط ⏱ ۴ دقیقه ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔖بازگشایی کتابخانه‌های عمومی از ۲۹ اردیبهشت 📚کتابخانه‌های عمومی کشور بعد از حدود ۳ ماه تعطیلی اضطراری با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت پلکانی و مرحله به مرحله از ۲۹ اردیبهشت ماه بازگشایی می‌شوند. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🎞برگزاری اولین دوره آموزش مجازی سواد رسانه و فضای مجازی برای طلاب سراسر کشور ♨️لینک ثبت نام و اطلاعات دوره ها: 🌐 savadrasane.ir/ziafatmajazi ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📝 ابن ملجم آن یهودی زادۀ پست لعین کشت از تیغ جفا آقا امیرالمؤمنین در میان مسجد و محراب در ماه صیام بوتراب افتاده بر روی زمین از تیغ کین ناله «تَهَدَّمَت والله ارکان الهدی» از سما آید ز داغ حضرت یعسوب دین یعنی از بهر علی مرتضی در آسمان آسمانی‌ها به غم بنشسته در عرش برین آدم و نوح و خلیل آیند بهر تسلیت نزد احمد، کشته شد داماد ختم المرسلین آنکه از تیغ کجش شد قامت اسلام راست قامتش خم شد به حین ذکر رب العالمین ای حسن برخیز دستاری به روی او گذار تا نبیند زینب محزونه باب خود چنین یا حسین شو مانعِ زینب که تا خیزد علی او ندارد تاب بیند باب خود خونین جبین زینبا کم گریه کن زیرا تو داری گریه ها از جفای ملحدین در داغهایی بعد از این زینبا اینجا فقط یک زخم دارد باب تو کربلا بینی هزاران زخم بر جسمی حزین اتقیا اینجا همه دور علی بگرفته اند اشقیا در کربلا با نیزه دور شاهدین زیر بازوی علی بگرفته اند اینجا بسی قتلگه بینی حسین افتاده بی یار و معین هیچ کس اینجا طمع بر چند انگشتر نکرد لیک می بُرّند دستی را برای یک نگین یک قبا و یک عبا اینجا به تن دارد علی یک تنی حتی ندارد کهنه پیراهن ز کین مرتضی شد غسل و کفْن و دفن با صد احترام پیکری بی غسل و کفْن و دفن افتد بر زمین کوفیان امروز آیند از برای تسلیت روزی آیی با اسیری باز در این سرزمین «محسنی» بس کن که زهرا را دگر طاقت نماند فاطمه باشد عزادار امام المتقین ✍🏼شاعر: حجت الاسلام مصطفی محسنی (دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی) ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
◼️◾️ایام تسلیت◾️◼️😔 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ‏] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْكُرَبِ [الْكَرْبِ‏] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙نام کتاب: ✍🏼 تالیف : دکتر 📝تمدن اسلامی و دست آوردهای آن، بخش اساسی هویت تاریخی مسلمانان است. دگرگونی ها و تحولات منبعث از این تمدن، مجالی برای تأمل در آفت های موجود در آن نگذاشت. این آفت ها بیشتر به مبانی آن و ناسازگاری هایی که با ریشه های معرفتی اسلام داشت، مربوط است. خلق تمدن جدید اسلامی بدون بازشناسی انتقادی و آسیب شناسی سیر تمدن تاریخی مسلمانان و جهت فرهنگی آن میسر نیست. 🔸این اثر با درک چنین ضرورتی در پی بررسی نقادانه این سیر تاریخی با تمرکز بر جریان های فکری مؤثر در شکل گیری مبانی فرهنگی تمدن اسلامی از جاهلیت تا آغاز دوره دوم عباسی است. 🔹نقد مبانی نظری تمدن شناسی مدرن و کالبدشناسی زمینه ها و تبیین ویژگی دوره های شکل گیری تمدن تاریخی مسلمانان در این راستا بخشی از فصول کتاب را تشکیل می دهد. 🔖کتاب توسط انتشارات بوستان قم در ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir