eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
672 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
978 ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن | تبادل : 🆔 @h_fatemirad وب سایت: 🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir اینستاگرام: 🌐 https://www.instagram.com/r_kh_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 پدر فمینیسم 📌ادوارد برنایز؛ مردی که سیگار را دست زنان داد! ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📜اختلاف درباره روز ولادت پیامبر 🔹️اینکه پیامبر در چه روزی و درچه ماهی به دنیا آمده، مورد اختلاف شدید مورّخان قرار دارد. تا جاییکه می توان گفت در این زمینه هفت قول وجود دارد. 📚 امتاع الأسماع بما للنبي من الأحوال، المقريزي: 1، 6. 🔺️این اختلاف را اربلی، تاریخ نگار شیعه و قرن هفتمی، قابل پذیرش و بخشش می داند زیرا اهل مکه در آن زمان، بی سواد بودند و شیوه ثبت وضبط موالید را نمی دانستند علاوه بر اینکه پیامبر در زمان ولادتش شخصیت مشهوری نبود و افراد نیز از آینده ویژه ایشان اطلاعی نداشتند. ولی او اختلاف تاریخ نگاران در رابطه با وفات پیامبر تعجب آور و غیر قابل قبول می داند. 🏷أقول إن اختلافهم في يوم ولادته سهل إذ لم يكونوا عارفين به و بما يكون منه و كانوا أميين لا يعرفون ضبط مواليد أبنائهم فأما اختلافهم في موته فعجيب و لا عجب من هذا مع اختلافهم في الأذان و الإقامة بل اختلافهم في موته أعجب فإن الأذان ربما ادعى كل قوم أنهم رووا فيه رواية فأما يوم موته ص فيجب أن يكون معينا معلوما. 📚کشف الغمة: 1، 15. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عبدالقادر بن صالح گیلانی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔹مظفرالدین شاه در میدان مشق ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📜شواهد و استنادات تاریخی میلاد حضرت رسول صلّی الله علیه و آله در ۱۲ ربیع 🔹️محقق شوشتری، نویسنده قاموس الرجال و یکی از پژوهشگران معاصر، بر این باور است که 12 ربیع الأول به عنوان روز ولادت پیامبر از شواهد و قرائن بهتری برخوردار است تا روزهای دیگر از جمله 17 ربیع الأول. 🔹️به اعتقاد ایشان، صراحت مرحوم کلینی و کتاب اثبات الوصیة و ظاهر عبارات شیخ صدوق که دال بر ولادت پیامبر در روز دوازدهم است، بهترین شاهد در این زمینه می باشد زیرا اقوال دیگر در مصادر تاریخی پسین تر از کلینی و صدوق آمده و ازجهت قدمت، قول کلینی و صدوق مقدم تر خواهد بود. 📚 الکافی: 1، 439، اثبات الوصیة: 114، کمال الدین: 1، 196. 🔺️علاوه بر اینکه گزارش برخی از تاریخ نگاران همچون یعقوبی در این زمینه می توان شاهد دیگری بر درستی این قول قرار بگیرد. 📚 تاریخ یعقوبی: 2: 7. 🔹️به باور شوشتری، شواهد حدیثی که توسط شیخ مفید و محدّثین در راستای ترجیح 17 ربیع الأول ارائه می شود، اضافه براینکه از جهت اسنادی معتبر نیست، از جهت دلالت نیز مخدوش است و دلالت آن بر وقوع ولادت در روز هفدهم تام نیست زیرا در این شواهد بدون آنکه اشاره شود که در این روز ولادت پیامبر رخ داده، مطالبی آمده دال بر اینکه روز هفدهم، روزه گرفتن مستحب می باشد. محدثین به پیروی از شیخ مفید از این احادیث برداشت کرده اند که علت مستحب دانستن روزه گرفتن در این روز، ولادت پیامبر است. در حالیکه چنین برداشتی قابل قبول نبوده و استحباب روزه گرفتن در یک روز به معنای ولادت پیامبر در آن روز نمی باشد. 📚رسالة فی تواریخ النبي والآل: 3-5. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌کتاب «یهودیان در جهان اسلام» تالیف برنارد لوئیس با ترجمه سیده فاطمه زارع حسینی منتشر شد. 🔺لوئیس در این کتاب ابتدا به موضوع «ذمّه»، به‌عنوان مقوله‌ای که در شرع و اصول عقاید اسلامی تثبیت شده است، می‌پردازد. آنگاه اصطلاح «سنت یهودی-اسلامی» را مطرح می‌کند که مراد از آن، تمدن دینی و فرهنگی یهودی مشترک میان یهودیت و اسلام است. سپس به بحث درباره پس‌زمینه ژئوپلیتیک حیات یهودیان، از آسیای مرکزی تا مراکش، می‌پردازد. توجه اصلی او معطوف به امپراتوری عثمانی است. لوئیس در انتها به توصیف آنچه «پایان سنت» می‌خواند، می‌پردازد. سرگذشت یهودیان در سده سیزدهم / نوزدهم در ایران، مراکش یا امپراتوری عثمانی تأسف‌برانگیز است. در این دوره، تهمت خون، اتهامی که از سامی‌ستیزی اروپای مسیحی به جهان اسلام راه یافت، رو به افزایش گذاشت، با آنکه مرتکبانش معمولاً نه مسلمانان که مسیحیان بودند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=17481 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺اولین دستگاه چاپ که در دوره قاجار از روسیه وارد تبریز شده و در خانه شربت اوغلی محله سرخاب نگهداری می شود ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔻كنت دو گوبينو سفير فرانسه در ايران ، پس از بازگشت به فرانسه کتابی نوشت به عنوان : سه سال در ایران ✍در بخشی از کتابش آمده است : ايرانيان ساعت تعيين نمى‏ كنند. مى‏ گويند عصر مى‏ آيم و گاه ميزبان را از ساعت ۳ تا ۸ منتظر مى‏ گذارند. ✍لندور انگلیسی که در اوایل قرن بیستم از ایران بازدید ! داشته در خاطراتش می نویسد : در هیچ جای جهان مثل ایران وقت بی ارزش نیست ایرانی باید فرصت داشته باشد تا در کاری فکر کند... ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
مدرسی-تاریخ-و-فرهنگ-و-تمدن-اسلامی.pdf
4.13M
🔺سرفصل های رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی 📌مقطع دکتری 🔺دانشگاه معارف اسلامی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
مدرسی-تاریخ-فرهنگ-و-تمدن-اسلامی.pdf
5.29M
🔺سرفصل های رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی 📌دانشگاه معارف اسلامی 🔺مقطع کارشناسی ارشد ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌محیط زیست و فرهنگ و تمدن اسلامی 🗓مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ آبان ماه ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌پژوهش در هنر اسلامی 🗓مهلت ارسال مقالات: ۷ آبان ماه ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌با اسرائیل چطور باید برخورد کرد؟؟؟ 🥊 [مبارزه محمدعلی کلی با یک اسرائیلی] ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
✅ کانون مهدویت دانشگاه معارف اسلامی برگزار می‌کند: اردوی بازدید از پارک ملی هوا فضای سپاه ▫️مکان بازدید: تهران - پارک ملی هوا فضای سپاه ▫️زمان بازدید: متعاقبا اعلام خواهد شد 🔺علاقمندان حداکثر تا ۵شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ اطلاعات خود را (نام و نام خانوادگی، کدملی، شماره دانشجویی، شماره تماس) به @Mahdaviyat113 ارسال نمایید. 🔺در صورت تکمیل ظرفیت، از بین داوطلبین قرعه کشی به عمل خواهد آمد. مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی
🔺مدرسه چهارباغ اصفهان عهد قاجار ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
: تاريخ از دو جهت نافع و سودمند است: 1. درس و عبرت‌آموزي: تاريخ معلم انسان‌هاست. تاريخ الگوهاي رفتاري را به ما نشان مي‌دهد؛ الگوهاي پايداري در راه حق، مبارزه با ظلم و... . تاريخ عبرت‌آموز است و اين (به لحاظ کبروي) قابل انکار نيست. در زندگي روزمره وقتي انسان ديد که وقتي هوا سرد است، لباس کافي نپوشد بيمار مي‌شود؛ اگر باز هوا سرد شد از آن تجربه اول عبرت مي‌گيرد و لباس کافي مي‌پوشد. يک جامعه نيز وقتي يک مسيري را رفت انتهايش شکست بود ديگر آن مسير را نخواهد رفت. پس در عبرت‌آموز بودن تاريخ به لحاظ کبروي شکي نيست و بحث، صغروي است که کدام مسير با چه شرايطي منجر به شکست شد؛ مثلا فرجام ولايت‌گريزي اهل کوفه، گرفتار شدن به حاکمان مستبدي همچون زياد و ابن‌زياد است؛ 2. هويت‌شناسي: تاريخ به يک جامعه و آحاد افراد آن هويت مي‌دهد که تو پيشينه‌ات اين است با اين باورها و رسوم و افتخارات و با اين نقاط قوت و ضعف. هويت‌سازي تاريخ باعث مي‌شود که جامعه با بحران هويت مواجه نشود و اعتماد به نفس پيدا کند. وقتي دانست که ريشه او کجا و چه بوده، جامعه براي خودش شخصيت مثبت و قوي پيدا مي‌کند و مي‌تواند گام‌هاي فعلي و بعدي خود را با استحکام بيشتري بردارد. ✍️ دکتر حامد منتظری مقدم ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔻آخرین تصویر از پروفسور حسابی که قبل از مرگ هم مشغول مطالعه بودند! ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺تاریخچه شهادت بر ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در اذان لازم به ذکر است که از نظر شیعیان شهادت بر امیرمؤمنان علی(ع) در از باب جزئیت در اذان نیست؛ بلکه از باب تقرب و تهیت به امیرمؤمنان علی اظهار می گردد؛ چنانکه شیخ صدوق(م381ق) نیز در همان اوائل عصر غیبت کبرا بر آن تذکر داده است. در سیف الدوله حمدانی بعد از تأسیس دولت ، دستور داد تا برای اولین بار جمله "محمد و علی خیر البشر" که برگرفته از کلام رسول خدا درباره منزلت امیرمؤمنان است، در وسط گفته شود و به صورت یک سنت درآمد. در سال 296 قمری ابوعبدالله شیعی نیز دستور داد تا در اذان «حی علی خیرالعمل و علیٌ خیرالبشر» گفته شود. افزون بر حلب در اظهار "اَشهَدُ انَّ علیّاً ولی المؤمنین،" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُوَیه نیز «اَشهَدُ انَّ علیّاً وَلِی الله» را در اذان خود اعلام کردند. بنابر گزارش ابن کثر(م774ق) سنی، بیشتر مردم نیز در سال 366 قمری "حی علی خیرالعمل" را در اذان اظهار می کردند. در سال 443 قمری نیز محله «اشهد انَّ علیّا ولی الله» را در اذان خود اعلام کردند. برخی نیز بر سر در خانه ها و خود این فراز را با طلا نوشتند. 📚بلاذری، أنساب الأشراف‏، ج2، ص103؛ 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📝 کتابخانه و سالن مطالعه (تحت اشراف آیت الله دری نجف‌آبادی) 🎗افتتاح از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳🎗 🏢 قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۵۰ 🗺 https://nshn.ir/7bsdMYYxQlVQ ✍ کنکوری ها( کلاس ۱۱ و ۱۲) ✍ دانشجویان ✍ طلاب 🔹ثبت نام اولیه و کسب اطلاعات بیشتر: 🆔 @Mrohi1375 📞 ۰۹۱۹۸۵۱۵۳۶۶ ⭕️ مخصوص برادران ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌دوره مجازی خودشناسی با عنوان ترجمان انسان نو ؛بستری برای احیاء روان، حال خوب و ساخت تمدن نوین 📝طول این دوره، در قالب ۱۱ جلسه ۳۰_۱۹ دقیقه ای می باشد 📝 زمان دوره از ۲۱ شهریور لغایت ۲۰ مهر ۱۴۰۳ 📝 در پایان گواهی معتبر پایان دوره تقدیم می گردد ✍ جهت ثبت نام، دریافت ویدئو ها و کسب گواهینامه، لطفاً اینجا را انتخاب بفرمایید. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir