#خطر_اجتماعی
💢افزودن "گُل" به توتون برای شادیآور کردن قلیان
رئیس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران نسبت به اضافه کردن ماده مخدر "گل" به مواد توتون برای شادیآور کردن آن هشدار داد و گفت: همین موضوع باعث افزایش روزافزون استعمال قلیان در جوانان و نوجوانان شده است.
@mobahelegharn_21
#تاریخ
💢انقلاب برای #آب و #برق مجانی!
میگویند: #شاه خوب بود، مردم را فریب دادند تا خودشان به حکومت برسند.
چگونه مردم را #فریب دادند؟
سلطنت طلبها #سند می آورند: آیت الله خمینی به مردم #وعده آب و #برق مجانی، مسکن و اتوبوس رایگان داد و مردم طبقه ضعیف و پایین شهر فریب خوردند!
در مجموع وعده های این چنینی را #علت فریب مردم و انقلاب میدانند.
✅اولا #اولین بار این وعده در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۵۷ توسط #سخنگوی_دولت موقت، عباس امیر انتظام با قیدی قابل تأمل اعلام می گردد:" برای کم درآمدها آب و برق مجانی می گردد."
یعنی بعد از پیروزی انقلاب این #شعار مجانی شدن مطرح شد.
خنده دار نیست که اول مردم در ۲۲ بهمن #انقلاب میکنند و بعد تازه فریب شعاری را میخورند که ۱۶ روز بعد در ۸ اسفند داده شده است!!!!!!
✅ثانیا؛ به دروغ میگویند امام، اولین بار در ۱۲ بهمن سال۵۷ در بهشت زهرا(س) این وعده را داد اما با این حال این نیز یک #لطیفه_تاریخیست چون مردم حدود یکسال از ۱۹ دی ۵۶ در خیابان بودند.
✅اما امام اولین بار چه زمانی این حرف را مطرح میکند:
در پیام ۱۴ مادهای نهم اسفند سال ۵۷، قبل از ترک تهران به مقصد قم با توجه به وضعیت حاکم بر کشور و بالا رفتن انتظارات مردم و قول و قرارهای بعضی سران و رهبران انقلاب بعد از اعلام دولت موقت، خطاب به ملت ایران میفرمایند:
«من به دولت راجع به #مجانی کردن آب و برق و بعضی چیزهای دیگر #فعلا برای #طبقات کمبضاعتی که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهی دچار محرومیت شدهاند و با برپایی حکومت اسلامی به امید خدا این محرومیتها برطرف خواهد شد، سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.»
📚صحیفه امام، ج۶، ص۲۶۲
نخستین بار امام هم پس از پیروزی انقلاب این مساله را مطرح میکنند و در #پیام خود از کلمه (فعلا و طبقات کم بضاعت) استفاده میکنند؛ یعنی این یک وعده عمومی برای همه نبود که امروز اینگونه جلوه میدهند.
✅ در مجموع در دو تاریخ دیگر؛ یعنی ۱۰ و ۱۱ اسفند ۵۷ (بعد از پیروزی انقلاب) در قم مجددا امام به این موضوع میپردازند؛ آدرس جهت مطالعه:
📚صحیفه امام، ج۶، ص ۲۷۳
📚صحیفه امام، ج۶، ص ۲۹۷
✅ از طرف دیگر؛ باوجود اسناد بالا، #فرض میکنیم، امام و انقلابیون چنین وعده ای داده باشند، #سلطنت_طلبانی که مدام میگویند مردم در زمان شاه در رفاه زندگی میکردند و فی المثل گرانی نبود، چقدر پایین شهری و فقیر داشت که حاضر شدند #بخاطر آب، برق، اتوبوس یا مسکن مجانی خون بدهند تا یک نظام سرنگون شود؟
این وعده اگر مورد پذیرش #جامعه آن دوره قرار گرفته است، در نتیجه خودتان ناخواسته اعتراف میکنید که وضعیت زندگی مردم خوب نبوده است.
✅ #پهلوی یک نظام سیاسی قوی بود.
ارتش، ساواک، پشتوانه نفت، دربار و آمریکا پایه ها و بازوان قوی این رژیم بودند، چنین نظامی با این وعده ها #سرنگون نمیشود، عمق فاجعه در جامعه عصر پهلوی فراتر از این ساده انگاری هاست.
#علیرضا_زادبر
@mobahelegharn_21
💢اگر به ما فحش بدهند چه می کنیم
✅امام سجاد عليه السلام در حال خروج از مسجد بودند که يکي از دشمنان با صدای بلند به ايشان فحاشي کرد.
اطرافيان امام قصد داشتند به او حمله کنندکه امام سجاد مانع شدند و فرمودند:
«آنچه از باطن من بر او پنهان مانده،بيش تر از فحش هايي است که داده است!»
آن مرد، شرمنده شد و از امام سجاد علیه السلام عذرخواهي کرد.
📚مختصر تاريخ دمشق، جلد ۱۷، صفحه ۲۴۳
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
💢فرق بين #حسادت و #غبطه چيست که ميگويند غبطه بخوريد اما حسادت نورزيد؟
#پاسخ:
✅حسد، يكي از گناهان كبيره بوده و عبارت است از اينكه شخص نتواند نعمتي را براي ديگري ببيند و دوست داشته باشد و آرزو كند كه اين نعمت از او گرفته شود.
غبطه به معني آرزو كردن نعمتي براي خويش مثل آن نعمتي كه به ديگري رسيده است، بدون اينكه از رسيدن نعمت به آن شخص بدش بيايد و آرزوي از بين رفتن آن را داشته باشد.
خلاصه اينكه، غبطه آرزوي دارا شدن مثل همان نعمت است كه به ديگري رسيده و حسد آرزوي از بين رفتن نعمت از صاحبش است چه خودش دارا بشود چه نشود.
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#پاسخ_شبهات
💢وقتی خداوند فرمودن « لا اکراه في الدين» چگونه کسي که دين اسلام را #اختیار نکرده باشد را #مجازات می کند؟
#پاسخ:
✅علت این سوال این است که پرسشگر میان آزادی عقیده و آزادی بیان عقیده فرق نگذاشته است و این دو را یکی کرده است و همین سبب سردرگمی وی شده است .
این آیه به آزادی عقیده اشاره می کند و آن مسئله مجازات مربوط به بیان عقیده غلط است .
توضیح :
آنچه موجب ایجاد چنین شبههای در ذهن میشود، خلط و عدم تفكیك دو مقوله آزادی بیان و آزادی عقیده است. باید دقت كنید كه بین عقیده و بیان و طبعاً آزادی عقیده و آزادی بیان تفاوتهای زیادی وجود دارد:
«عقیده« امری «قلبی«، «درونی« و «شخصی« است. امری قلبی است زیرا تا قلب آدمی به آن ایمان نیاورد هیچ قدرت و عامل خارجی نمیتواند آن را در انسان ایجاد كند و هیچگاه با زور و اجبار، كسی به چیزی ایمان نمیآورد و بدان معتقد نمیشود.
همچنین عقیده، امری درونی است به آن دلیل كه در نهانخانه دل مأوا میگزیند و تا هنگامی كه اظهار نشده است هیچ كس جز خداوند متعال از آن خبر ندارد.
و نیز امری «شخصی« است، زیرا هرگونه تغییر و تحول در آن، در حوزه استحفاظی خود شخص اتفاق میافتد. آیة «لا اكراه فی الدین« مربوط به عالم عقیده و اعتقاد است. در حقیقت خداوند متعال بدین وسیله مؤمنان را از یك كار لغو و بیهوده كه هیچ فایدهای جز خراب كردن چهره دین ندارد، بازداشته است و به مؤمنان میفرماید: دین و عقیده اصولاً و تكویناً اكراه بردار نیست و با زور به وجود نمیآید.
بنابراین، تمسك به زور برای تبلیغ اسلام نه تنها لغو و بیهوده است، بلكه موجب تنفر و گریختن از دین میشود.
اما مقولة بیان، و همچنین آزادی بیان ـ به خلاف عقیده و آزادی عقیده ـ امری شخصی نیست، بلكه مقولهای اجتماعی است. به بیان دیگر، بیان و آزادی بیان، پدیدهای است كه تنها در جمع و اجتماع مفهوم و معنا پیدا میكند. لذا چون مانند همه مقولات و پدیدههای اجتماعی، به سرنوشت دیگران مربوط میشود، باید احساسها، نیازها و مصالح دیگران نیز در نظر گرفته شود. به همین علت، هیچكدام از پدیدهها و مقولات اجتماعی ـ از جمله بیان و اظهار عقیده ـ در هیچ جامعهای یله و رها نیستند، بلكه قانونمند و محدود به حدودی هستند كه در آن، نفع اكثریت جامعه لحاظ شده است.
اكنون این سؤال پیش میآید كه: آیا در جوامع غربی كه خود را مروّج آزادی بیان، میدانند، واقعاً بیان هر عقیده و اعتقاد آزاد است؟
مسلّماً خیر، نه در آنجا و نه در هیچ جای دیگر، آزادیِ مطلقِ بیان، نه ممكن است و نه سودمند. آیا كارشناسان نظامی این كشورها میتوانند به بهانة آزادیِ بیان، اسرار مهم نظامی پیرامون سلاحهای هستهای یا پروژههای فضایی را فاش كنند؟ همه جوامع (از خانه و خانواده گرفته تا جوامع بزرگ و كلان) به منظور حفظ منافع جمعی و گروهی، خطوط قرمزی دارند كه اجازه ورود و افشای آن را به هیچ كس نمیدهند. محدودیت بیان و تابعیت آن از مصالح فردی و گروهی، همان حقیقتی است كه در فرهنگ عامیانه نیز مورد تصدیق همگان قرار گرفته است. نظیر این ضربالمثل حكیمانه كه میگوید: «هر سخن جایی و هر نكته مكانی دارد.» اسلام نیز، همگام با این حكم عقلایی، بیان هر عقیده و مطلبی را در جامعه مفید ندانسته، از آزادی مطلق اطلاعات و بیان در جامعه اسلامی برحذر داشته است. یكی از مواردی كه آزادی بیان، در آنجا ممنوع است، اعلام ناامیدی و پشیمانی از دین است.
#مباهله_قرن_21
@mobaheleghaen_21
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چرا_انقلاب_شد
💢در عملکرد شاه همین بس که رفت از آمریکا جت جنگی F86 خرید و باهاش عشایر فارس رو با خاک یکسان کرد
تصاویر دیده نشده از حضور افسران آمریکایی قبل از بمباران عشایر در پایگاه هوایی دزفول
@mobahelegharn_21
💢آیا از نظر #اسلام ما باید بدخواه کافران باشیم؟ آیا به #کافر میتوان احسان کرد؟
#شهید_مطهری
✅اسلام خواسته كه ما خيرخواه همه مردم و همه افراد بشر حتى كفار باشيم. دشمنى با كافر اگر از بدخواهى سرچشمه بگيرد، ضد اخلاق است. ما حتى نبايد بدِ كافر را بخواهيم، بلكه بايد مثل پيغمبر اكرم(ص) باشيم كه فرمود: من دلم به حال اينها مىسوزد كه چرا به آنچه كه خير و حق خودشان است نمىرسند.
✅ولى وقتى كه اينها خود هدايت نمىشوند و گذشته از اين به صورت خار در سر راه ديگران در مىآيند، بايد به اينها به چشم يک مانع نگاه كرد، ولى نبايد بدخواهشان بود.
✅يزيد بن معاويه هم وقتى كه از زين العابدين عليه السلام سؤال مىكند كه آيا اگر من توبه كنم توبه من قبول است يا نه، حضرت مىفرمايند: بله، قبول است. يعنى او هم بدخواه يزيد نيست كه آرزو كند كه چون يزيد قاتل پدرش است توفيق توبه نيابد تا به جهنم برود، بلكه براى او هم خير مىخواهد. آنچه كه ما نسبت به اينها «بدى» مىناميم معنايش اين است كه چون اينها در مسير سعادت خودشان نيستند و براى ديگران هم وجودشان مضر است، به اين اعتبار بايد اينها را دشمن داشته باشيم.
✅پس دشمن داشتن كافر ناشى از دوست داشتن ديگران و خيرخواهى براى ديگران است، نه ناشى از بدخواهى براى آنها. تا هر حدى به كافر مىتوان احسان كرد ولى به اين شرط كه اين احسان اسائه به ديگران نباشد، اسائه به انسانيت نباشد، به ضرر مصالح بشريت نباشد.
📚تعلیم و تربیت در اسلام، ص172
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
💢اهل بیت و شیعه نماها
یک شب فرماندار سامرا، به امام حسن عسکری علیهالسلام گفت:
یک نفر که ادعای تشیع میکند، در حین ارتکاب سرقت، دستگیر شده است
امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند:
پناه بر خدا! این فرد از شیعیان علی نیست و خداوند تنها به این خاطر که او فکر میکند شیعه علی است، در دست تو گرفتارش نموده است.
شیعیان حضرت علی، هم اعتقادات صحيح دارند و هم اعمال صحيح.
شیعه کسی است که خدا را توصیف میکند با همان صفاتی که خدا خودش را توصیف کرده.
شیعیان امیرالمؤمنین کسانی هستند که در مسیر حق، از جان گذشتهاند و از مرگ نمیترسند. شیعیان امیرالمؤمنین کسانی هستند که دیگران را بر خود ترجیح میدهند. آنها در صحنه گناه حاضر نمیشوند و حتی در نیت و قلبشان هم نیت بد ندارند.
آنها در هنگام اجرای فرمان الهی پنهان نمیشوند. شیعیان امیرالمؤمنین کسانی هستند که در تکریم و نیکی کردن به مومنین، اقتداي به علي دارند.
📚التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری، جلد ۱، صفحه ۳۱۶
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#شبهات_فاطمیه
💢آیا جبرئیل نزد حضرت زهرا (س) می آمد؟
#پاسخ:
یکی از مطالبی که در رابطه با حضرت زهرا(س) در روایات بدان اشاره شده، این است که فرشتگان الهی از جمله جبرییل امین،خدمت آن حضرت می رسیدند:
امام باقر علیه السلام مى فرمایند: چون خداوند اراده كرد كه مصحف فاطمه را به آن حضرت بفرستد، به جبرئیل، میكائیل و اسرافیل دستور داد آن را به فاطمه علیهاالسلام برسانند و این قضیه در نیمهى شب جمعه اتفاق افتاد، آنان در حالى فرود آمدند كه آن بانو مشغول عبادت الهى بود. پس از عرض سلام به او گفتند: (خدا) بر تو سلام مى فرستد، آنگاه مصحف را به وى تحویل دادند.
فاطمه علیهاالسلام پس از تحویل مصحف گفت: بر خدا باد سلام و از او سلام و براى او سلام و براى شما سفیران پروردگارم سلام.»
قابل توجه است جبرئیل، میكائیل و اسرافیل، كه هر سه از بزرگان ملائكه به حساب مى آیند، حامل سلام خدا به فاطمه علیهاالسلام بوده اند و مصحف فاطمه را به صاحب اصلى مى رسانند و با وى به گفتگو مى پردازند.
حضرت امام صادق علیه السلام در مورد نزول ملائكه به حضور فاطمه علیهاالسلام و سخن گفتنشان با آن حضرت مى فرمایند:
«انما سمیت فاطمه محدثه لان الملائكه كانت تهبط من السماء فتنادیها كما تنادى مریم بنت عمران... فتحدثهم و یحدثونها... فاطمه علیهاالسلام را از این جهت محدثه خواندند كه ملائكه به حضورش شتافته و با وى مصاحبه مىكردند و سخن مى گفتند، همان طورى كه با مریم دختر عمران چنین بودند.»
حضرت امام خمینی (ره) در ۱۱ اسفندماه سال ۶۴ در دیدار با طلاب جامعةالزهرا سخنانی را در باب حضرت زهرا (س) و الگو بودن ایشان برای تمام زنان جهان میفرمایند: ... برای زنها کمال افتخار است که روز تولد حضرت صدیقه (س) را روز زن قرار دادهاند، افتخار است و مسؤولیت.
در این ۷۵ روز (بعد رحلت پیامبر ص تا شهادت حضرت زهرا س ) مراودهای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است. من راجع به حضرت صدیقه ـ سلام الله علیها ـ خودم را قاصر میدانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا میکنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق (ع)میفرماید: فاطمه ـ سلام الله علیها بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میکرد.
ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز مراودهای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیاء عظام درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف ۷۵ روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای که واقع میشده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه او میرسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، کاتب وحی بوده است حضرت امیر؛ همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است ـ و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم ـ کاتب وحی حضرت صدیقه در این ۷۵ روز بوده است. مسأله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسأله ساده نیست.
📚بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۷۸.
📚 اصول کافی؛ ج۲ص ۳۵۵.
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#چرا_انقلاب_شد
💢شباهت قاجار و پهلوی
تاریخ ایران را بخوانید. قاجار و پهلوی شباهتهایی بهم داشتند. هر دو پس از شکست از قدرت خارجی #لایحه_کاپیتولاسیون را قبول کردند.
فقط با یک تفاوت، قاجار در عهد ولیعهدی #عباس_میرزا پس از جنگ با روسها شکست خورد و با امضای #ترکمنچای در سال ۱۸۸۲ بناچار کاپیتولاسیون را پذیرفت. بند هفتم تا نهم ترکمنچای در مورد این تعهد است.
اما در دوره #پهلوی آمریکایی ها بدون جنگ، بخاطر نفوذ روی شاه لایحه کاپیتولاسیون در ایران را تصویب (مهرماه ۱۳۴۳) کردند که با مخالفت امام خمینی(ره) و سپس تبعید ایشان مواجه شد.
در واقع پهلوی نزده برای آمریکا میرقصید.
کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی، یعنی اگر #مستشاران روس و آمریکایی در ایران مرتکب جرمی میشدند، دولت ایران حق #محاکمه آنها را نداشت.
✅ سخنرانی امام خمینی(ره) در واکنش به تصویب این لایحه در آبان سال ۱۳۴۳
ملت ایران را از #سگهای آمریکا پستتر کردند. چنانچه کسی #سگ آمریکایی را زیر بگیرد از او مؤاخذه میکنند اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد مؤاخذه میکنند. چنانچه یک #آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام را زیر بگیرد، هیچکس حق #تعرض ندارد. آقا من اعلام خطر میکنم.
#علیرضا_زادبر
@mobahelegharn_21
💢لزوم پرسیدن مسائل و شبهات از اهل آن
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت بر طرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش میرسد و یا شبههای به او القا میشود، گمان میکند که آن اشکال لایَنحَل است و دیگر جوابی ندارد و پیشِ خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت میکند و میگوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم میترسی و نزد آنها نمیروی و از آنها سؤال نمیکنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمیترسی که چهبسا موجب نابودی و هلاک دائمی تو گردد؟!
📚 در محضر بهجت، ج١، ص۶٨
✅ با عضویت در کانال جامع #مباهله_قرن_21 میتوانید پاسخ بیش از ۱۰۰۰ شبهه را سرچ و مطالعه بفرمایید.
@mobahelegharn_21
#الان
#شب_جمعه
💢این فرصت را در شب بافضیلت جمعه از دست ندهید
از امام صادق(ع):
هنگامی که #شب_جمعه فرا رسد ملائکه ای به تعداد مورچگان[حاکی از کثرت آنهاست] از آسمان فرود می آیند و در دستانشان قلم هایی از طلا و کاغذهایی از نقره است و تا شب شنبه چیزی نمینویسند جز صلوات بر محمد و آل محمد. پس زیاد #صلوات بفرست.
📚الکافی جلد3ص 416
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#اخلاق_اهل_بیت
💢قطع رابطه با اقوام
✅ابو بصير از امام صادق پرسيد:
آیا می توان با خویشاوندانی كه مذهب حق را نمى شناسند و شيعه نيستند، قطع رابطه کرد؟
امام صادق علیه السلام فرمودند:
سزاوار نيست كه با اقوام، قطع رابطه کرد حتی اگر شیعه نیستند.
📚اصول كافى،جلد ۴،صفحه ۴۴
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#پاسخ_شبهات
💢چرا مطابق قرآن، خود خدا عده ای را #گمراه می کند؟ چگونه خود خدا باعث #گمراهی انسان میشود،
#پاسخ:
✅همان گونه که بیان شده است، در قرآن، آیاتی ضلالت عده ای به خدا مستند می شود. که برای درک صحیح مطلب باید به چند نکته توجه کنیم:
۱-برای فهم صحیح نظر یک گوینده نمی توانیم تنها به بخش کوچکی از گفتار او توجه کنیم. بلکه باید ابعاد مختلف سخن او را ببینیم تا به درک صحیح و کاملی برسیم. مطلبی که قرآن بر آن تاکید کرده است. و کسانی که تنها بخشی از کلام الهی را می گیرند را به شدت مذمت کرده است.
الَّذينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضينَ (۹۱ حجر) (ما عذابی بر آنها می فرستیم) همانها كه قرآن را تقسيم كردند (آنچه را به سودشان بود پذيرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهايشان بود رها نمودند)
۲- در مساله گمراهی، با سه موضوع مواجه هستیم. انسان، شیطان و خدا. این سه دستگی عوامل در مسائل دیگری نیز در قرآن وجود دارد. مثلا در مساله اینکه چه کسی جان انسان ها را می گیرد، یک جا سخن از ملک الموت، عزرائیل است (آیه ۱۱ سوره سجده) یک جا سخنان از فرشتگان زیر دست عزرائیل است (آیه ۶۱ سوره انعام) و یک جا سخن از خود خداست. (آیه ۷۰ سوره نحل) پس این بیان سه گانه، خود حاوی نکته مهمی است که باید در آن تدبر کرد و آن را به نحو صحیح دریافت.
الف) یک نکته مهم در این بیانات سه گانه، توجه دادن به توحید است. کما اینکه ما به توحید افعالی معتقدیم و باید توجه داشته باشیم که در نظام هستی بدون خواست خدای متعال هیچ فعلی انجام نمی شود. عدم توجه به این نکته ممکن است انحراف هایی به وجود آورد. مثلا در محل بحث ما عدم توجه به این نکته ممکن است عده ای را دچار توهم نماید که موجوداتی در هستی، از سیطره قدرت خدای متعال خارج شده است. در حالی که شیطان و گناهکاران مقهور سلطنت خدای متعال هستند.
و لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لا يُعْجِزُونَ (۵۹ انفال) آنها كه راه كفر پيش گرفتند، گمان نكنند (با اين اعمال،) پيش برده اند (و از قلمرو كيفر ما، بيرون رفته اند)! آنها هرگز ما را ناتوان نخواهند كرد!
ب) نکته دیگر تفاوت جایگاه هر کدام از عوامل است که زاویه نگاه خاصی، عامل بودن آن را معنا می کند. یعنی عامل بودن انسان، به این است که خود مسیر گمراهی را انتخاب می کند. و عامل بودن شیطان به صرف دعوت به گناه است.
و ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ابراهیم/۲۲) (شیطان می گوید) من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنا بر اين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد.
(البته شیطان می تواند بعد از ایجاد کردن سلطنت از سوی گناهکار، بر او مسلط شود.)
و عامل بودن خدای متعال به این است که انسان را به گونه ای خلق کرده است که می تواند بیراهه برود. و حتی در مقابل خدا، ستیزه جویی کند:
أ وَ لَمْ يَرَ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصيمٌ مُبينٌ (۷۷ یس) آيا انسان نمىداند كه ما او را از نطفهاى بىارزش آفريديم؟! و او (چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد كه) به مخاصمه آشكار (با ما) برخاست.
و به همین دلیل گمراه کردن و اضلال خدای متعال تنها در حق کسانی معنا دارد، که خودشان گمراهی را انتخاب کرده اند. که توجه به کلماتی نظیر فاسق، ظالم و ... نشان می دهد خود شخص، خود را به گمراهی کشانده است:
و ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقينَ (۲۶بقره) ولى تنها فاسقان را با آن گمراه مى سازد. ِ
و يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمينَ (۲۷ ابراهیم) و ستمگران را گمراه مى سازد.
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#شبهات_وهابیت
💢 اگر تربت كربلا شفا مي دهد، چرا شيعيان به #پزشك مراجعه مي كنند و بيمارستان مي سازند؟
#پاسخ
✅ تفاوت بين شفا و دوا
ترديدي نيست كه «شفا» به دست خداوند است؛ و اين خداوند است كه در برخي از چيزها شفا قرار داده است؛ از جمله در قرآن، عسل و... و از جمله در خاك كربلا.
از نظر لغت #شفا؛ يعني رسيدن و آمدن بهبودي است. و به نوعي معناي آن حاصل مصدري است. و مي توان گفت شفا امري است كه با آمدنش درد پايان مي يابد.
چنانچه راغب اصفهاني در مفردات خود به همين قضيه اشاره كرده است.
ترجمه مفردات راغب ج 2 337.
اما «دوا» كه جمع آن «ادويه» مي شود، به هر چيزي كه بيماري را با آن درمان مي كنند گفته مي شود.
دواء: مايتداوي به، و «دَاوَاهُ » عالجه:
الدَّوَاء- جمع أَدْوِيَة: دارو، آنچه كه بيماري را با آن درمان كنند.
فرهنگ ابجدي عربي- فارسي، متن 400.
خلاصه اين كه شفا يافتن؛ يعني بهبودي از بيماري، حال گاهي بهبودي به وسيله مداوا و معالجه با دوا است و گاهي بدون مداوا و به وسيله معجزه و... است
#مباهله_قرن_21
@mobahelegharn_21
#چرا_انقلاب_شد
💢چرا شاه نماند؟
تاریخ را از هر طرف #بخوانی چه از دید موافقان چه مخالفان، سقوط رژیم پهلوی همه را بهت زده و متعجب میکند. چرا؟ چون #شاه همه چیز داشت.
شاه #قدرت داشت، #ارتش قوی داشت، #ساواک داشت، نفت داشت در سی و هفت سال حکومت یک روز هم در #تحریم نبود، از حمایت #کامل آمریکایی ها برخوردار بود، اما شاه یک چیز نداشت: مردم خودش را!
در این چهل سال دشمنان داخلی و خارجی برای سرنگونی انقلاب همه کار کردند: تجزیه، ترور، جنگ، تحریم اما یک کار نتوانستند انجام دهند: مردم را از انقلاب بگیرند.
حالا تنها استراتژی دشمن، بی اعتماد کردن، عصبانی کردن و منفور کردن مردم با هر روشی از #انقلاب خودشان است.
گروهی را با #حجاب_اجباری، گروهی را با فشار اقتصادی، بخشی از مردم را با ناامید کردن، با شایعه، با خبرسازی و جنگ روانی و...
تنها راه و پادزهر داشتن مردم و جلب حمایت مردم است.
این مردم برای انقلابِ خودشان عزیزانشان را فدا کرده اند، به نام کوچه ها و خیابانها نگاه کنید، پُر است از نام شهید...
مردمی باشیم.
#علیرضا_زادبر
@mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 در غرب هم #خلاف_قانون صورت میگیرد، حتی در سطح کلان و افراد مشهور، اما مساله این است چگونه باید با فساد مقابله کرد؟
مشهورترین #فوتبالیست دنیا به زندان و پرداخت رقم ۱۹ میلیون یورو محکوم شد. #مقایسه کنید با فرار مالیاتی پزشکان، بازیگران، خوانندگان و فوتبالیستها در #ایران که همیشه طلبکارترین قشر جامعه مایند.
@mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ادب این مرد در مقابل #توهین و #عصبانیت این خانم ستودنی است.
این ادب از کدام مکتب و آن همه عصبانیت از کدام طرز فکر می آید؟
@mobahelegharn_21