شماره 11 الگوی سوم - نسخه روزنامه - رنگی.pdf
3.26M
📍برکت محله
🔰دانلود «نسخه روزنامه» الگوی سوم- شماره یازدهم (رنگی)
ویژه بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و روز اقتصاد مقاومتی
🔶 این فایل شامل 4 صفحه A3 است که باید به صورت پشت و رو پرینت شود؛ و سپس از وسط تا شود.
🔻 به نیت جهاد تبیین
#الگوی_سوم
#روزنامه_رنگی
#شماره_یازدهم
🔸 @radio_banoor
شماره 11 الگوی سوم- تابلواعلانات- سیاه سفید.pdf
4.23M
📍برکت محله
🔰دانلود «نسخه تابلواعلانات» الگوی سوم- شماره دهم(سیاه و سفید)
ویژه بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و روز اقتصاد مقاومتی
🔶 این فایل شامل 4 صفحه A3 است که جهت نصب در تابلواعلانات تقدیم میشود.
🔻 به نیت جهاد تبیین
#الگوی_سوم
#تابلواعلانات_سیاه_سفید
#شماره_یازدهم
🔸 @radio_banoor
📣📣📣 انتشار برای اولین بار
🔰 قصه جمعه
زن مسلمان و مومن، ریشه و هویت عمیق دارد؛ هویتی به عمق هزاران سال. تاریخ سرشار از الگوهایی از این زنان مومن است که هر کدام از آنها مسیر تاریخ خود را تغییر دادهاند؛
🖌 در قرآن کریم نیز به این زنان مثال زده شده است؛ مثال هایی از زنان مومن و مسلمان؛ در سوره تحریم میخوانیم:
«خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است [...] همچنین به مریم دختر عمران (مثل زده) که دامان خود را پاک نگه داشت...»
📍به همین سبب در شب مبارک عید مبعث، نخستین قسمت «قصه جمعه» را منتشر خواهیم کرد؛ قصههایی با محوریت زنان مومن و مقاوم صدر اسلام.
📣 تا لحظاتی دیگر، شما داستان «از صومعه تا حرا» را بر اساس داستانی از زندگانی حضرت خدیجه(س) خواهید شنید.
📌 با انتشار این قصه در گروههای مختلف، در خیر معرفی الگوهایی حقیقی برای زنان آزاده، شریک باشید.
#قصه_جمعه
#رادیو_بانور
🔸 @radio_banoor
رادیو بانور - از صومعه تا حرا.mp3
5.59M
🎙بشنوید
قصه جمعه - قسمت اول
📍 از صومعه تا حرا
🔸 داستانی بر اساس زندگی حضرت خدیجه(س)
#قصه_جمعه
#رادیو_بانور
🔸 @radio_banoor
🔰 از تقسیمبندی مواد غذایی تا جمع آوری کمکهای مالی تا انواع کارهای دیگر جز برنامه روزانه تمام اهالی محله بود. هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که این جنگ بَناست این قدر طول بکشد.
🎤تا دقایقی دیگر، منتظر انتشار چهلمین قسمت رادیو بانور باشید...
#رادیو_بانور
#قسمت_چهلم
🔸 @radio_banoor
مادرت از یزد.mp3
6.04M
🎙رادیو بانور
🔸 قسمت چهلم: مادرت از یزد
🔻 بر اساس روایتی از خانم مجیبیان
🔰روایت جنگ، تنها روایت میدان مین و خمپاره 60 نیست. جنگ بیش از آنکه از رفتن مردان خالص به خاکریز روایت کند، ماجرای ماندن زنان پشت سنگر ایستادگی است.
#رادیو_بانور
#قسمت_چهلم
🔸 @radio_banoor
🔰 شرکتهای مخمس؛ الگوی اقتصادی محله
📍سرمقاله شماره یازدهم گاهنامه «الگوی سوم»
🔸«شرکتهای مخمس» چیزی شبیه صندوقهای قرض الحسنه و شرکت های تعاونی امروزی است منتها با ویژگیهای خاصی که آن را به عنصری بسیار کاربردی و راهگشا برای حل معضلات اقتصادی جامعه مسلمانان تبدیل میکند. یکی از آن ویژگیها این است که ریاست شرکت مخمس با مجتهد عادل است و بخشی از سود این شرکتها با تشخیص مجتهد و با تصویب هیأت عامله شرکت در امور عام المنفعه برای جامعه مسلمین صرف میشود.
🔸 جالب اینجاست که این مدل اقتصادی در آن زمان به مرحله اجرا در آمد و حدود پنج هزار نفر عضو داشت که یک شبکه اقتصادیِ ایمانی شکل داده بودند و آیت الله شاه آبادی امور مالی یک مجموعه بزرگ مردمی را این طریق سامان دهی میکردند.
🔸شرکت مخمس با دارایی مردم فعالیت اقتصادی انجام میدهد. در هر دوره بعد از فعالیت و كسب منافع مادی، هزینه های انجام شده را کسر کرده و منافع آن به پنج بخش تقسیم می شود. یک پنجم آن بر اساس قرار و قانون معینی به قرض الحسنه اختصاص می یابد، یک پنجم آن نیز به عنوان واجب الهی برای کمک و تبلیغ دین مقدس اسلام اختصاص داده می شود و سه پنجم باقیمانده، مال صاحب سرمایه است. وی حق دارد آن را دریافت یا از آن صرف نظر کند و جزو سرمایه و اندوخته شرکت قرار دهد.
وجه تسمیه شرکت به "شرکت مخمس" به جهت چگونگی توزیع سود آن باشد.
🔻متن کامل سرمقاله را در پست بعد، مطالعه کنید.🔻
#الگوی_سوم
#سرمقاله
🔸 @radio_banoor
🔰 - راه های تأمین سرمایه شرکت
شرکت میتواند از راه های زیر تأمین سرمایه کند:
هر عضوی یک سوم سهم سود خود از شرکت را یک دفعه یا تدریجی وارد شرکت کند.
اعضا به ثلث یا بعض مال خود وصیت کنند تا وارد شرکت کنند.
اوقاف جدید باید به این صورت باشد که بعد از مصرفهای مربوط به موقوفه و حق تولیت، باقی منافع حاصل به قرض الحسنه و تبلیغ اساس مقدس اسلام بر اساس قاعده الاهم فالاهم اختصاص پیدا کند.
همه مردم حتی فقیران نیز از یک دهم مخارج روزانه خود صرف نظر کرده و به شرکت اختصاص دهند.
پولهای روزانه ای که مردم به فرزندان خود میدهند و بیهوده مصرف می شود، در صندوقی جمع آوری کرده و به اسم آنان در شرکت سرمایه گذاری کنند و تا شرکت مورد رغبت بچه ها نیز شود.
🔰 - امور مربوط به اصل شرکت
امور مربوط به اصل شرکت عبارت هستند از:
رئيس ناحیه مقدسه اسلامی رئیس حاکمیت اسلامی یا ولی فقیه ضامن وجوهی است که مردم به این شرکت میسپارند.
رئیس شرکت (ولی فقیه} وکالت نامه از ناحیه هر یک از شریکان دارد. .
در صورتی که یکی از شریکان فوت کند هیئت مدیره نسبت به دو قسم سود که به صورت کمک و قرض الحسنه در میآید وصی شمرده میشود .
باید تمام امور شرکت با اطلاع و تصویب هیئت مدیره باشد. تمام حقوقی که به شرکت تعلق میگیرد مانند سهم امام، سهم سادات، زکات و نیز درآمدهای حاصل از اعانه شریکان، بیت المال محسوب می شوند و زیر نظر مجتهد عادل (رئیس شرکت) برای ترویج اسلام مورد استفاده قرار می گیرند.
سهم الشركه هر فردی به صورت ماهانه مشخص است. هر یک از شریکان میتوانند بیش از یک ماهانه داشته باشند یا برای فرزندان و اطرافیان خود نیز سهامی داشته باشند که به نام آنان یا خودش قبوض سهام دریافت کنند.
رئيس میتواند در اموری که تعیین میکند برای خود نائب قرار دهد.
🔰 - شرایط ارائه اعانه (کمک بلاعوض)
اعانه برای تحقق یکی از این دو هدف است (الف) ترویج اساس اسلام؛ ب) اداره کردن مسلمانان؛ بنابراین شرایط و فروع آن از این قرار است:
حفظ حوزه های علمیه: برای مدرسان حوزه های علمیه باید امکانات مناسب زندگی فراهم کرد تا با آسودگی مشغول تدریس باشند. برای ساماندهی مساجد برای تحقق این امر باید امام عادلی برای هر مسجدی تعیین کرد؛ اموری مانند فراهم کردن امکانات زندگی آنان، تهیه لوازم مناسب برای اداره مسجد، ملتزم کردن امام مسجد برای حضور و آموزش احکام دینی و اخلاق و معارف اسلامی .
اما در اعانه برای اداره کردن مسلمانان باید شریکان بر سایران مقدم باشند آنگاه جامعه اخوت و سپس مسلمانان دیگر.
مقدار کمک، تابع مصلحت اسلام و مسلمانان است؛ پس اگر مصلحت اقتضا کند که به فردی مقداری کمک شود تا بی نیاز شود باید اقدام کرد. در صورتی که مقداری سرمایه نیاز داشته باشد باید در اختیارش قرار داد اگر مصلحت باشد باید در یکی از اداره های شرکت مشغول به کار شود. اگر نیازمند قرض الحسنه باشد باید به وی داد.
🔰 - شرایط قرض الحسنه
شرایط قرض الحسنه به صورت زیر است:
قرض الحسنه باید به کسی داده شود که نیازمند باشد؛ چون قرض الحسنه برای رفع نیازهای برادران است؛ بنابراین تا زمانی که نیازمندی بوده باشد، کسی حق ندارد قرض الحسنه مطالبه کند.
مقدار قرض گرفته شده باید حداکثر به مدت یک سال با تقسیط بازپرداخت شود و خود قرض گیرنده باید اقساط را برساند تا هزینه برای اداره قرض تحمیل نشود.
تا زمانی که خود شریکان نیازمند قرض باشند به دیگران داده نمی شود.
قرض گیرنده باید فردی را که اداره قرض الحسنه وی را امین میداند به عنوان ضامن معرفی کند یا مالی را که آسان قابل فروش باشد به عنوان رهن در اختیار اداره قرض قرار دهد تا در صورت تأخیر در بازپرداخت آن را بفروشد و میزان وجه را دریافت و بقیه را مسترد دارد.
#سرمقاله
#الگوی_سوم
#شرکت_مخمس
🔸 @radio_banoor
🔰شرکت های مخمس؛ الگوی اقتصادی محله
📍 سرمقاله شماره یازدهم گاهنامه الگوی سوم
دین مبین اسلام که آخرین و پیشرفتهترین نسخه دستورات و راهنماییهای خداوند بزرگ برای انسانهاست که بر دل پاک شایستهترین بندهاش نازل فرمود ضامن سعادت دنیا و آخرت بشر است. مجاهدتهای پیامبر اسلام و حضرات معصومین و تلاش چند صد ساله علما در طول تاریخ برای اصلاح امور زندگی دنیوی و اخروی جامعه نیز موید آن است که دنیا و آخرت باید با هم و بر اساس هدایتهای نجات بخش دین آباد شوند. البته تشخیص نحوه اجرای دستورات دین به فراخور شرایط و اقتضائات متفاوت هر زمان و حوادث واقعه هر دوره بر عهده عالمان دین بوده و هست. طرح «ناحیه مقدسه» آیت الله شاه آبادی استاد امام خمینی رحمة الله علیهما یکی از تجربههای موفقی است که با در نظر گرفتن شئون مختلف زندگی انسان، راه سامان بخشیدن به امور جامعه را تبیین میکند. دوره زندگانی ایشان همزمان بود با دوره خفقان رضاخانی که اجتماعات مذهبی به کلی ممنوع شده بود و کمر همت بسته بودند تا اسلام را به کلی در جامعه محو کنند. ایشان در مقدمه کتاب شذرات المعارف وضعیت جامعه آن روز را اینگونه توصیف کردهاند:
«مدت زمانی است که مملکت اسلام مبتلا به امراض مزمنهی مهلکه شده به حدی که نمیتوان جامعه را نسبت به انسانیت داد فضلا عن الاسلامیه...»
آنگاه علت العلل این بیماریها را سه بیماری میدانند:
۱-یاس۲-افتراق و ۳-نداشتن بیت المال. سپس طرح جامع «ناحیه مقدسه» را ارائه میکنند که راه علاج هر سه بیماری در آن طراحی شده. ایشان میگویند برای اینکه بتوانیم معضلات جامعه را بر طبق اسلام رفع کنیم باید هم نیرو(عِدّه) داشته باشیم و دچار تفرقه نباشیم که خرده مدل اخوت را ارائه میدهند و هم باید سرمایه(عُدّه) داشته باشیم یعنی بیت المال داشته باشیم که برای آن، خرده مدل شرکتهای مخمس را معرفی می کنند. «شرکتهای مخمس» چیزی شبیه صندوقهای قرض الحسنه و شرکت های تعاونی امروزی است منتها با ویژگیهای خاصی که آن را به عنصری بسیار کاربردی و راهگشا برای حل معضلات اقتصادی جامعه مسلمانان تبدیل میکند. یکی از آن ویژگیها این است که ریاست شرکت مخمس با مجتهد عادل است و بخشی از سود این شرکتها با تشخیص مجتهد و با تصویب هیأت عامله شرکت در امور عام المنفعه برای جامعه مسلمین صرف میشود. هر کس که پولی به شرکت آورده، سهم دریافت میکند و به نسبت سهمش بخشی از سود شرکت که از طریق فعالیتهای اقتصادی حاصل میشود به او اختصاص دارد. اعضای شرکت هر ساله باید حق عضویت پرداخت کنند و حساب همه ی اعضا برای یکدیگر باید شفاف باشد. جالب اینجاست که این مدل اقتصادی در آن زمان به مرحله اجرا در آمد و حدود پنج هزار نفر عضو داشت که یک شبکه اقتصادیِ ایمانی شکل داده بودند و آیت الله شاه آبادی امور مالی یک مجموعه بزرگ مردمی را این طریق سامان دهی میکردند.
مدل اقتصادی شرکت مخمس، امروز نیز می تواند راهگشای مسئله اقتصاد مجموعه های مردمی و حلقه های میانی سراسر کشور باشد. به همین منظور شیوه شکل گیری و اداره این مدل اقتصادی به صورت خلاصه در هفت موضوع ارائه می گردد:
🔰 . اهمیت و اعتبار شرکت مخمس
این شرکت به این صورت تشکیل میشود که همه مردم باورمند و مرتبط با حاکمیت اسلامی یک قسمتی از دارایی خود را در چارچوب موازین اسلامی به این شرکت میسپارند؛ بنابراین اعتبار این شرکت به آن جهت است که از ناحیه عموم و اجتماع مردم تأسیس می شود و در سطح ملی فعالیت میکند. همین امر با توجه به تشکیلاتی که ارائه می شود، مانع فساد است در حالی که شرکتهای دیگر مانند بانکهای بزرگ دنیا که مبتنی بر اصالت فرد نهاده شده سرچشمه خیانت و تضییع حقوق مردم میشوند.
🔰. هدف شرکت مخمس
از خلال نوشته های آیت الله شاه آبادی میتوان این هدفها را یافت که عبارت هستند از: گسترش عدالت و رفع فقر ، پیشرفت بخشهای اقتصادی، کشاورزی، صنعت و تجارت، استقلال اقتصادی، مبارزه با رباخواری، تأمین مالی فعالیتهای فرهنگی ،کمک به تأمین مالی اداره امور مسلمانان، ترویج مصرف کالاهای ملی و ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری.
🔰 - چگونگی توزیع سود
شرکت مخمس با دارایی مردم فعالیت اقتصادی انجام میدهد. در هر دوره بعد از فعالیت و كسب منافع مادی، هزینه های انجام شده را کسر کرده و منافع آن به پنج بخش تقسیم می شود. یک پنجم آن بر اساس قرار و قانون معینی به قرض الحسنه اختصاص می یابد، یک پنجم آن نیز به عنوان واجب الهی برای کمک و تبلیغ دین مقدس اسلام اختصاص داده می شود و سه پنجم باقیمانده، مال صاحب سرمایه است. وی حق دارد آن را دریافت یا از آن صرف نظر کند و جزو سرمایه و اندوخته شرکت قرار دهد.
وجه تسمیه شرکت به "شرکت مخمس" به جهت چگونگی توزیع سود آن باشد.
🔰 پویش «برکت محله»
📍ارسالی خانم دهقانی از روستای کاغذی آران و بیدگل
خانم دهقانی این تصاویر را برای ما ارسال کردهاند و نوشتند:
🔸«خانم عظیمی بانوی با انصاف محله ازروستای کاغذی. ایشون خواهر شهید هستن و قریب چندسالیه که در محله ما به همراه همسرشون مغازه دارن و با رعایت حلال و حرام درکسب وکارخود، برکت محله هستن.
🔸 خانم عظیمی اعتقادشون بر اینه که باید کسب حلال داشته باشیم تا برکت بیاد توی خونه.
🔸همیشه سعی میکنن با مشتریانی که برای خرید وارد مغازه میشن با اخلاق خوش رفتار کنن و تا حدامکان رعایت حال اونا رو بکنن.»
🔻شما نیز تا فردا میتوانید با ارسال تصویر لبخند کاسب حلال خور محلهتان، در پویش «برکت محله» شرکت کنید.🔻
#پویش_هفته
#برکت_محله
🔸 @radio_banoor
🔸 اگه کسی ازتون پرسید «برکت» یعنی چی؟ بهش تصاویر عموغلام رو نشون بدید. باقالی فروشی که هر شب به کارتنخوابها و نیازمندان محله، غذای گرم میده.
📍پول حلال برکت داره؛ هرچند کم باشه...
🔻ارسالی خانم چگینی برای پویش «برکت محله»🔻
⌛️⌛️⌛️شما نیز تا فردا میتوانید با ارسال تصویر لبخند کاسب حلال خور محلهتان، در پویش «برکت محله» شرکت کنید
#برکت_محله
#پویش_هفته
🔸 @radio_banoor
🔰با نگاه کردن به چهرههایشان روزهایی برایم زنده میشود که هرکدام از این زنان به بهانه انتظار اتمام کلاس بچههایشان در حیاط مسجد گعده میگرفتند و شروع به غیبت میکردند.
🎤تا دقایقی دیگر، منتظر انتشار چهل و یکمین قسمت رادیو بانور باشید...
#رادیو_بانور
#قسمت_چهل_و_یکم
🔸 @radio_banoor
برکت خلوص.mp3
3.5M
🎙رادیو بانور
🔸 قسمت چهل و یکم: برکت خلوص
🔻 بر اساس روایتی از خانم صدیقه اردکانی - مشهد
🔰با نگاه کردن به چهرههایشان روزهایی برایم زنده میشود که هرکدام از این زنان به بهانه انتظار اتمام کلاس بچههایشان در حیاط مسجد گعده میگرفتند و شروع به غیبت میکردند.
#رادیو_بانور
#قسمت_چهل_و_یکم
🔸 @radio_banoor
🔰اقتصاد مقاومتی در عصر ناصرالدینشاه
📍معرفی آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی بنیانگذار شرکت اسلامیه
🔻منتشر شده در شماره 11 گاهنامه الگوی سوم🔻
پنجشنبه ۱۲ آذرماه ۱۲۷۰ هجری دستنوشته «میرزای شیرازی» تهران را تکان داد و قلیانها از غلیان افتاد؛ حتی ساکنان حرمسرای دربار نیز قلیانهایشان را شکستند. از روز شنبه بهندرت در تمامی ایران بوی چپق، سیگار و دیگر دخانیات میآمد؛ اما دو سال پیش از نامه میرزای شیرازی، وزیر مختار انگلیس در ایران، در نامهای به «امینالسلطان» صدراعظم ناصرالدینشاه درباره فتنهانگیزی شخصی در اصفهان و ممانعت تجارت اروپاییها اخطار داده بود: «آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی»
🔻متن کامل این یادداشت را در پست بعدی مطالعه بفرمایید.🔻
#الگوی_سوم
🔸 @radio_banoor
🔰اقتصاد مقاومتی در عصر ناصرالدینشاه
📍معرفی آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی بنیانگذار شرکت اسلامیه
🔸 پنجشنبه ۱۲ آذرماه ۱۲۷۰ هجری دستنوشته «میرزای شیرازی» تهران را تکان داد و قلیانها از غلیان افتاد؛ حتی ساکنان حرمسرای دربار نیز قلیانهایشان را شکستند. از روز شنبه بهندرت در تمامی ایران بوی چپق، سیگار و دیگر دخانیات میآمد؛ اما دو سال پیش از نامه میرزای شیرازی، وزیر مختار انگلیس در ایران، در نامهای به «امینالسلطان» صدراعظم ناصرالدینشاه درباره فتنهانگیزی شخصی در اصفهان و ممانعت تجارت اروپاییها اخطار داده بود: «آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی»
🔰مرجع تقلیدی که انگلیس را تحریم کرد
🔸«آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی»، ملقب به «آقا نجفی اصفهانی» از شاگردان میرزای شیرازی بود. او به حوزه کهنسال اصفهان در تجارت، رونقی دوباره بخشید. اوضاع آشفته اقتصادی ایران او را نگران کرده بود. چرا که در دوره ناصری، شاهد هجوم اقتصادی قدرتهای غربی بهویژه انگلستان بودیم. نامهها و تلگرافهای انگلیسی در آن دوره نشان میدهد که نهضت تحریم کالاهای خارجی مدتها پیش از فتوای تنباکوی میرزای شیرازی، اصفهان را فراگرفته بود. در واقع نامه میرزای شیرازی مهر تأییدی بر ماهها تکاپوی این جنبش بود نه فرمان آغاز آن؛ اما در پی موفقیت نهضت تنباکو شاگرد او - آقا نجفی - کوشید تا ابعاد تحریم کالاهای خارجی را از توتون به دیگر محصولات و خدمات گسترش دهد و بهموازات تحریمها برای تولید و خودکفایی داخلی نیز برنامهریزی و اقدام کند.
در حدفاصل زمانی بین جنبش تنباکو و نهضت مشروطیت، تحریم محصولات خارجی و رونق تولید داخلی در قالب «شرکت اسلامیه» شکل گرفت. دوشنبه ششم فروردین 1278 هجری، گزارش روزنامه «حبلالمتین» از سخنرانی مسجد سلطانیه، سفارت بریتانیا را بیشازپیش غافلگیر کرد. آقا نجفی اصفهانی در آن سخنرانی با بیانی ساده و متکی بر آیات متعدد از قرآن در مورد ترک محصولات خارجی سخن گفت.
🔰شرکت اسلامیه؛ فراتر از اهداف اقتصادی
🔸بهتدریج شرکت اسلامیه، اهداف اقتصادی خود را گسترش داد. اندکی بعد و پانزدهم خرداد 1278 روزنامه حبلالمتین از اعطای امتیاز ساخت راهآهن محوطه اصفهان به شرکت اسلامیه از طرف دولت خبر داد. «روزنامه ثریا» در شماره هفتم نوشت: «شرکتهای اسلامیه اصفهان و تهران با استفاده از فناوری و مشاوره مهندسین فرانسوی، برای تعیین محل دقیق کارخانه و بررسی آب رودخانه و مقدار نیروی آب میکوشند تا دو کارخانه ریسمانبافی و چلواربافی راه بیندازند.»
در مهرماه 1278 هجری شمسی، آقا نجفی اصفهانی به عنوان بانی و حامی اصلی شرکت اسلامیه، طی نامهای به مدیر روزنامه «حبلالمتین»، پس از تشکر بابت انعکاس فعالیتهای شرکت اسلامیه از رایزنی و نامهنگاری به دیگر نقاط کشور برای مصرف تولیدات داخلی خبر میدهد.
🔸توسعه شرکت اسلامیه برای شیخ فراتر از اهداف اقتصادی بر پایه انگیزههای دینی بود. در همان سال و طی نامه دیگری به مدیر روزنامه ثریا، هرگونه اقدام در مسیر شرکت اسلامیه را جهاد خواند. دهم آذرماه 1278 با گسترش تولید و رسیدن منسوجات شرکت به نجف اشرف با حضور علما در عراق، نمایشگاهی از محصولات ایرانی در جشن روز مبعث برپا میشود که با استقبال گستردهای روبرو میشود. دو ماه بعد در تاریخ 29 بهمن سال 1278 هجری شمسی، روزنامه ثریا، علاوه بر بیانیه آیتالله سید کاظم یزدی و فراخواندن عموم مردم به مشارکت در پیشرفت شرکت اسلامیه نامهای از آخوند خراسانی به شاه را منتشر میکند که وی را به حمایت از شرکت اسلامیه دعوت میکند. از همراهی دربار با اقتصاد درونزای شرکت اسلامیه، اطلاعی در دست نیست؛ اما استقبال پرهیجان مردم در کنار درایت شرکت اسلامیه، حجم تولید داخلی را افزایش داد. اگرچه کالای تولیدشده وطنی کیفتی برابر با نمونههای خارجی نداشت. در یک توافق صنفی 800 نفر از رؤسای تجار و اشراف اصفهان به ترک استفاده از منسوجات خارجی متعهد میشوند.
🔰جغرافیای شرکت اسلامیه؛ از کلکته تا لندن
🔸طی ماههای بعدی مطبوعات از تأسیس دیگر شعبههای شرکت اسلامیه در تهران، بوشهر، کاشان و شیراز خبر دادند. از شاخصهای رشد شرکت اسلامیه میتوان راز تأکید آقا نجفی اصفهانی بر تولید داخلی را فهمید. در شماره 37 روزنامه ثریا، سود سهام شرکت اسلامیه را 27% اعلام میکند. با راهاندازی نمایندگیهای خارج از کشور شرکت در لندن، کلکته، بمبئی، مصر، استانبول، بغداد، مسکو و باکو بهتدریج اقتصاد وابسته و منفعل و وارداتی بهسوی تولید ملی و صادرات کالای ایرانی رفت.
اساسنامه شرکت نشان میدهد که دغدغه اصلی مؤسسان آن بیش از هر چیزی، ایجاد اقتصاد درونزای قوی، بازسازی صنایع منقرض شده و به کار گرفتن سرمایهها و نیروی انسانی در داخل است. گویی مردم نمیخواستند با یکدست ثروت ملی و بازار بزرگ مصرف را به غربیها تقدیم کنند و با دست دیگر کار و ورشکستگی صاحبان تولیدات داخلی را بگیرند و اینچنین میرزای شیرازی و شاگردانش در ایران با مشاهده این خواستههای عمومی مردم، سرسختانه کالاهای خارجی را تحریم میکنند.
🔸سید جمالالدین اسدآبادی در وصف آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی پس از ملاقات با او گفت: «حرارتی به کلهاش دیدم که در بیسمارک نبود. بهراستی اگر وزارت اعظم ایران را داشت؛ مانند امیرکبیر حفظ حدود مملکت را مینمود که بیگانه از آن یک وجب نبرد.»
🔰موضوعیت ورود روحانیت در مسائل اجتماعی و اقتصادی
🔸آیتالله خامنهای نیز ضمن اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی، درباره آیتالله محمدتقی نجفی اصفهانی، ملقب به آقا نجفی در یکی از سخنرانیهای خود میگویند: «حضور روحانیت در مسائل اجتماعی، به طور طبیعی، معنا و هویت خاصی میدهد به آن مسائل اجتماعی و وقتی که عالم شیعی در حوادث اجتماعی حضور دارد، طبعاً اسلامیت هم در آن است، مقابله با هر دستگاه ظلم، استعمار و استکباری در آن است. مردمیبودن قهراً در آن است. شما ملاحظه کنید، همین کاری که مرحوم آقای نجفی اصفهانی و اخوی ایشان، حاجآقا نورالله انجام دادند این کار از قبل از مشروطه شروع شده - یعنى از زمان تحریم تنباکو - و تا زمان رضاخان ادامه پیدا کرده؛ درحالیکه در خلال این مدت چه حوادث تلخى براى اینها پیشآمده؛ هم براى خود مرحوم آقا نجفی که تبعید شد، مورد تحقیر قرار گرفت، به او اهانت شد، مورد تهمت قرار گرفت و ابهاماتى در مورد ایشان به ذهنها القا شد؛ مرحوم حاج آقا نورالله هم که معلوم است، بعد آمد و مسموم شد و به شهادت رسید. بنابراین نفسِ حضور روحانى - عالم برجسته دینى - خودش یک موضوعیتى دارد. »
#الگوی_سوم
#اقتصاد_مقاومتی
🔸 @radio_banoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید
🔰 تیزر «برکت محله»
📍اون لحظهای که یه سیب سرخ بیشتر تو کیسه پیرمرد همسایه گذاشتی...
🔻 با ارسال این ویدئو، دوستان خود را به شرکت در پویش «برکت محله» دعوت کنید.🔻
📍ارسال تصویر کاسب حلال خور محله به آیدی @bano0r_yar
#رادیو_بانور
#برکت_محله
🔸 @radio_banoor
📬برسان سلام ما را به اهالی بانور 😊🌱
🎁 این یادگاریهای ناقابل امروز یکی راهی روستای کاغذی کاشان خواهد شد و دیگری راهی روستای گلهبان آذربایجان شرقی؛ تا سلام ما را به اهالی رادیو بانور برساند...
🌱 قطعا تک تک شما عزیزان، انگیزههای بزرگ و معنوی برای فعالیتها و شرکت در پویشها خواهید داشت؛ اما این یادگاریها، برگ سبزی برای قدردانی از حضور مومنانه و خالصانه شما اهالی رادیو بانور، در پویش «برکت محله»
#برکت_محله
#پویش_هفته
🔸 @radio_banoor
📣 حقایق را روایت کنید
اگر شما هم تمایل دارید که روایت جهادگری و تلاشهاتون رو در سطح محله، از طریق پادکستهای رادیو بانور به گوش شبکه بانوان مسجدی و انقلابی برسونید، میتونید خاطرات خودتون رو از طریق آیدی @revayat_banoor با دبیر رادیو بانور به اشتراک بذارید.
🔸 @radio_banoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بخند برکت محله 😊🌱
📍تصاویر ارسالی اهالی رادیو بانور در پویش «برکت محله»
از ایور خراسان شمالی تا تهران
از روستای گوشه سرآسیاب همدان تا قم
و از گوشه گوشه ایران بزرگ
❇️ این فیلم را در گروههای محله و مسجد خود ارسال کنید تا همه اهالی، با کاسب حلال خور محله آشنا بشن؛ و با این کار بهشون بگیم که ممنون شما هستیم که هوای اهل محله رو دارید...
💢بعضی از تصاویر به خاطر اینکه دیر به دست ما رسیدن، متاسفانه به این فیلم نرسید. تلاش میکنیم در صورت امکان در روزهای آینده اونها رو هم در کانال منتشر کنیم.
#برکت_محله
#محله_همدل
🔸 @radio_banoor
🔰«امسال دیگه نمیذارم تنها بری. منم همرات میام.. آقا خودش طلبیده!»
همسرم دستانش را به نشانه تسلیم بالا برد و گفت: «باشه باشه.. تسلیم، باهم میریم ان شا الله.»
تا آمدم بگویم ان شا الله حلما سرش را از اتاق بیرون آورد و همان طور که چشمانش را میمالید گفت: «می خواید برید کربلا؟ منم میبرید؟»
تا آمدیم چیزی بگوییم آن دوتای دیگر هم از پشت حلما سبز شدند که: «پس ما چی؟!»
🎤تا دقایقی دیگر، منتظر انتشار چهل و دومین قسمت رادیو بانور باشید...
#رادیو_بانور
#قسمت_چهل_و_دوم
🔸 @radio_banoor
رادیو بانور - قسمت 42 - عصای موسی.mp3
17.79M
🎙رادیو بانور
🔸 قسمت چهل و دوم: عصای موسی
🔻 بر اساس روایتی از خانم فاطمه تارویردیلو - کرج
🔰«امسال دیگه نمیذارم تنها بری. منم همرات میام.. آقا خودش طلبیده!»
همسرم دستانش را به نشانه تسلیم بالا برد و گفت: «باشه باشه.. تسلیم، باهم میریم ان شا الله.»
#رادیو_بانور
#قسمت_چهل_و_دوم
🔸 @radio_banoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فقط حسین(ع) آی دنیا 😊🌱
🎈🎈 عیدتون مبارک باشه 🎈🎈
راستی میتونید موسیقی بیکلام این سرود رو در کانال «گروه سرود نجم الثاقب تهران» با آدرس @najmolsagheb دریافت کنید.
و این سرود رو در مسجد محله با حضور کودکان و نوجوونای محله، در این روزهای قشنگ اجرا کنید.
🔸 @radio_banoor
🔰 پویش بزرگ امت همدل
📍 قرائت جمعی دعای هفتم صحیفه سجادیه به نیت گرهگشایی از مردم زلزله زده سوریه، ترکیه و خوی
رهبر انقلاب:
«مسلمانان به معنای واقعی کلمه همکاری کنند، همدلی کنند ... این زلزلهی ویرانگر سوریه و ترکیه مربوط به همهی مسلمین است. یعنی واقعاً همه باید احساس درد کنند.»
🔸 سه سال پیش در چنین روزهایی بود که خبر ورود ویروس کرونا به کشور، اعلام شد؛ خبری که سریعتر از خود ویروس کرونا، همه جا را فرا گرفت؛ خبر فراگیری که عوارض آن، ترس و وحشت و اضطراب بود.
🔸 حالا باید، اتفاقی، ذکری یا سخنی آرامش را به قلبها بازگرداند؛ به همین خاطر رهبر انقلاب توصیهای پدرانه برای مردم دارد؛ قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه؛ دعایی در مواقع سختی و اضطرار؛
🔸 حالا در آستانه سومین سالگرد توصیه حضرت آقا و در شب میلاد حضرت امام سجاد(ع)، میخواهیم باز هم سر سفره «صحیفه سجادیه» بنشینیم؛ این بار به قصد گره گشایی از مردم زلزله زده سوریه، ترکیه و خوی؛ که فرمود: از زلزله سوریه و ترکیه همه مسلمین باید احساس درد کنند.
🔰 قرائت جمعی دعای هفتم صحیفه سجادیه
در هر جمعی که هستید، مسجد محله، هیئت، کانون فرهنگی، مدرسه حتی داخل خانه خودتان؛ نیت کنید و این دعای پر مضمون را به نیت مردم سوریه و ترکیه قرائت کنید. جمعهای «دو نفره» تا جمع های «ده هزار نفری»
🔰 نحوه شرکت در پویش «امت همدل»
🔸 تصاویر مراسم قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه را از طریق آیدی @bano0r_yar برای ما ارسال کنید.
🅾️قاب عکس ها، حتما به صورت افقی باشد.🅾️
#امت_همدل
#صحیفه_سجادیه
#پویش_هفته
🔸 @radio_banoor