eitaa logo
🎙رادیو بانور
4.8هزار دنبال‌کننده
809 عکس
246 ویدیو
56 فایل
🎙رادیو بانور | روایت بانوان کنشگر محله 🔻 بازخود و معرفی سوژه و خاطره: @revayat_banoor
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ۴۰ ماه اسارت دختر آبادانی در عراق معرفی کتاب «من زنده ام» 🔸 منتشر شده در شماره چهارم گاهنامه الگوی سوم 🔻وقتی ما را داخل گودال انداختند، برادرها جا باز کردند. روی دست و پای همدیگر نشستند تا ما دو تا راحت بنشینیم و معذب نباشیم. سربازهای عراقی که این صحنه را دیدند، به آن‌ها تشر زدند که چرا جا باز می‌کنید و روی دست و پای هم نشسته‌اید؟ و با اسلحه‌هایشان برادرها را از هم دور می‌کردند. نگاه‌های چندش‌آور و کش‌دارشان از روی ما برداشته نمی‌شد. 🔻یکباره یکی از برادرها که لباس شخصی و هیکل بلند و درشتی داشت با سر تراشیده و سبیل‌های پرپشت و با لهجه‌ی غلیظ آبادانی، رو به سربازهای بعثی کرد و گفت: به من می‌گن اسمال یخی، بچه‌ی آخر خطم، نگاه به سرم کن ببین چقدر خط خطیه، هرخطش برای دفاع از ناموسمونه. 🔻 وقتی شما زن‌ها رو به اسارت می‌گیرید یعنی از غیرت و شرف و مردانگی شما چیزی باقی نمونده. 📍 این محتوا را می‌توانید در پست بعد به صورت کامل مطالعه بفرمایید. 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔰 داستان 40 ماه اسارت یک دختر آبادانی 📚 معرفی کتاب «من زنده‌ام» 🔸 منتشر شده در شماره چهارم «الگوی سوم» 🔻 شب یلدا برای شما یادآور چه خاطراتی است؟ دورهمی ‌و دید و بازدید یا پذیرایی با هندوانه‌های شیرین و انارهای ترش؟ اما ماجرای شب‌های یلدا برای معصومه آباد کمی‌متفاوت است؛ شب یلدا برای این دختر آبادانی، معنایی جز سرمای جانسوز زندان‌های عراق ندارد. 🔻معصومه آباد، با شروع دفاع مقدس، به صورت داوطلبانه در هلال احمر آبادان مشغول به خدمت شد؛ اما در همان روزهای اول به اسارت نیروهای بعث عراق در می‌آید. کتاب جذاب و خواندنی «من زنده‌ام» روایت زندگی معصومه آباد، از بدو تولد تا اسارت در زندان‌های سرد و تاریک صدام است. 🔰 چرا مطالعه این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم؟ 🔻 «من زنده‌ام» تصویری واقعی از یک دختر ایرانی است؛ دختری که با وجود اسارت در سیاه ترین زندان‌های جهان و زیردست بی‌رحم ترین زندان بان‌ها، روحیه انقلابی خود را حفظ می‌کند و حتی به برادران رزمنده اش نیز توان مقاومت می‌بخشد. مطالعه کتاب «من زنده‌ام» می‌تواند به زنان و دختران ایرانی فعال در عرصه‌های مختلف، جان تازه‌ای برای ادامه جهاد فرهنگی ببخشد. 🔰 بخشی از کتاب «من زنده‌ام» 🔻 وقتی ما را داخل گودال انداختند، برادرها جا باز کردند. روی دست و پای همدیگر نشستند تا ما دو تا راحت بنشینیم و معذب نباشیم. سربازهای عراقی که این صحنه را دیدند، به آن‌ها تشر زدند که چرا جا باز می‌کنید و روی دست و پای هم نشسته‌اید؟ و با اسلحه‌هایشان برادرها را از هم دور می‌کردند. نگاه‌های چندش‌آور و کش‌دارشان از روی ما برداشته نمی‌شد. یکباره یکی از برادرها که لباس شخصی و هیکل بلند و درشتی داشت با سر تراشیده و سبیل‌های پرپشت و با لهجه‌ی غلیظ آبادانی، جواد [مترجم ایرانی عراقی‌ها] را صدا کرد و گفت: هرچی گفتم راست و حسینی براشون ترجمه کن تا شیرفهم بشن! رو به سربازهای بعثی کرد و گفت: به من می‌گن اسمال یخی، بچه‌ی آخر خطم، نگاه به سرم کن ببین چقدر خط خطیه، هرخطش برای دفاع از ناموسمونه. ما به سر ناموسمون قسم می‌خوریم، فهمیدی؟ جوانمرد مردن و با غیرت و شرف مردن برای ما افتخاره. چشمی‌که ندونه به مردم چطور نگاه کنه مستحق کور شدنه. وقتی شما زن‌ها رو به اسارت می‌گیرید یعنی از غیرت و شرف و مردانگی شما چیزی باقی نمونده. 🔰 یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب «من زنده‌ام» 🔻کتاب را با احساس دوگانه اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده اشک خواندم و بر آن صبر، همت، پاکی و صفا و بر این هنرمندی در مجسم کردن زیبائی‌ها، رنج‌‎ها و شادی‌ها آفرین گفتم. گنجینه یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند. خدمت بزرگی است آنها را از ذهن‌ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن. این نیز از نوشته‌هایی‌ست که ترجمه‌اش لازم است.
🔰 «یک فیلم و دو روایت» روزهای اول کرونا بود. موج تازه‌ای از گرانی‌ها شدت گرفته بود. کشور با کمبود موادغذایی در برخی اقلام مواجه شده بود. در همین شرایط یک فیلم در فضای مجازی منتشر شد، و به سرعت در شبکه‌های مختلف پخش شد و میلیون ها نفر این فیلم را بازدید کردند. ❓داستان این فیلم چه بود؟ 🤔 چند روحانی از ماشین خود بسته های روغن، مرغ و گوشت را به مکانی منتقل می کردند. ❓ روایت رسانه‌های بیگانه چه بود؟ جریان ضدانقلاب این فیلم را اینگونه روایت کردند: «احتکار موادغذایی توسط آخوندها!!!» ❓روایت واقعی چه بود؟ و اما واقعیت این قصه این بود که چند روحانی در حال تهیه سبد معیشتی و اهدای آن به نیازمندان بودند! ولی در آن روزها، روایت غالب، روایت دشمنان بود. ❌چون ما نتوانستیم قصه ی خودمان را روایت کنیم. و این یک قانون در فضای رسانه است: 🔰«اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم!» به همین خاطر است که «رادیو بانور» را مهم می‌دانیم. و از شما تقاضا می کنیم که قصه فداکاری‌های خودتان را، قصه گره‌گشایی‌هایتان را، قصه ارتباط‌تان با مردم را برای ما روایت کنیم تا روای شما در رادیو بانور باشیم. «امروز اگر این سنگر را از دست بدهیم، فردا قصه ما را جور دیگری برای فرزندان خودمان روایت می‌کنند. باید قبل از ورود نیروهای دشمن به شهرها، دژهای مستحکم بسازیم.» منتظر قصه های شما هستم. @mhm_asadi 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
لطفا این پیام را با نیت «جهاد تبیین» در کانال‌ها و گرو‌های مختلف مسجد یا محله خود و برای دوستان و آشنایانی که فکر می‌کنید قصه‌های متفاوت و جذابی برای روایت کردن دارند ارسال کنید. منتظر قصه‌های شما و هم‌سنگرانتان هستیم. 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔰پویش خانه مادری 📍طرح سراسری برگزاری مجالس خانگی در فاطمیه 🔸انگار راز مخفی شدن مزارت این بوده که گوشه گوشه‌ی این عالم را سیاه‌پوش کنیم و نام تو را صدا بزنیم؛ گویی هر خانه‌ای که در آن جمع می‌شویم و سر در آن، پرچم «این خانه عزادار مادر است» را نصب می‌کنیم، همانجا «خانه مادری» است. 🔰پویش خانه مادری 🔸در ایام شهادت حضرت زهرا(س) شما می‌توانید همسایه‌های‌تان را به خانه‌تان دعوت کنید و مجلس عزای حضرت زهرا(س) برپا دارید؛ حدیث شریف کسا قرائت کنید؛ از معارف خطبه فدکیه بهره ببرید، نذری‌های محلی خود را طبخ کنید و ... 🔰احیای سنت‌های بومی‌ در خانه‌های مادری 🔸گوشه گوشه این سرزمین به نام حضرت مادر است؛ و مردم شهرهای مختلف هر یک با زبان خود، با رسم و رسوم ویژه محلی، ارادت خود را به حضرت زهرا (س) نشان می‌دهند؛ گیلانی‌ها با آش فاطمه زهرا(س) و قمی‌ها با سمنوپزان و ... 🔸در پویش «خانه مادری» تلاش کنید رسوم محلی خود را برپا دارید و تصاویر آن را برای شرکت در این پویش برای ما ارسال کنید. 🔰نحوه شرکت در پویش «خانه های مادری» 🔸تصاویر مراسم‌های فاطمیه را که در منزل خود و با حضور همسایه‌ها برگزار می‌کنید برای ما و به آیدی @bano0r_yar ارسال بفرمایید تا این تصاویر در کانال ایتای رادیو بانور منتشر شود. برای ارسال تصاویر به این نکات توجه کنید: 🔻تصاویر نمایشگر حضور همسایه‌ها در منزل شما باشد. 🔻قاب هایی که حضور و فعالیت کودکان و نوجوانان در مراسم به تصویر بکشد اولویت بیشتری دارد. 🔻در صورت امکان روی تصاویر عبارت «خانه مادری» را بنویسید. 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🗞 انتشار شماره پنجم گاهنامه «الگوی سوم» سه شنبه l ششم دی ماه l ویژه شهادت حضرت فاطمه(س) 🔰شماره پنجم گاهنامه بانوان فعال مسجدی با تیتر اصلی «زهرا(س) جلودار است» و به مناسبت شهادت حضرت صدیقه زهرا(س) منتشر شد. آنچه در این شماره می‌خوانیم: 🔶 نقش صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) در ایجاد پیوندهای اجتماعی یادداشت حجت الاسلام و المسلمین رزاقی 🔶 پویش «خانه مادری» طرح سراسری برگزاری مجالس خانگی در ایام فاطمیه 🔶 عاشقانه‌ای بعد از شهادت همسر معرفی کتاب «دختر شینا» 🔶 آیه‌های پدر دختری روایت خانم الهام ابراهیمی از پدری که مخالف کلاس قرآن بود. 🔶 مدافع زنان یا مهاجم؟ جنایات اعضای کمیسیون جهانی مقام زن در حق زنان 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
شماره 5 الگوی سوم-A4-رنگی.pdf
4.14M
📍زهرا(س) جلودار است 🔰دانلود سایز A4 گاهنامه الگوی سوم- شماره پنجم (نسخه رنگی) ویژه شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) 🔶 توجه: این نسخه را (نسخه A4) به صورت پشت و رو پرینت کنید و از وسط تا بزنید. 🔻صفحه اول: روی گاهنامه 🔻صفحه دوم: پشت گاهنامه 🔻 به نیت جهاد تبیین 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
شماره 5 الگوی سوم - تابلو اعلانات رنگی.pdf
4.14M
📍زهرا(س) جلودار است 🔰دانلود نسخه «تابلوی اعلانات» شماره پنجم گاهنامه الگوی سوم (نسخه رنگی) ویژه شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها 🔶 جهت نصب در تابلو اعلانات 🔸 این فایل شامل دو صفحه A3 است. این دو صفحه رو پرینت کنید و در کنار هم روی تابلوی اعلانات نصب کنید. 🔻 به نیت جهاد تبیین 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔰اشک، مهربانی و همدلی؛ مواد لازم برای پخت آش فاطمه زهرا 🔸هر کدام از مراسم‌های آیینی ما، فلسفه‌های زیبایی دارند. که آن ها را از پخت یک خوراکی ساده، تبدیل به یک فرهنگ عمیق تبدیل کرده است. ❓موافق هستید برخی از ریزه‌کاری های فرهنگی «آش فاطمه زهرای گیلانی‌ها» را مرور کنیم؟ 📍«آش فاطمه زهرا» یک نذری مخصوص گیلانی‌هاست که در ایام فاطمیه طبخ و پخش می‌شود. 🔻بفرمایید سر سفره یکی از جذابیت‌های این آیین این است که آش فاطمه زهرا برای اعضای یک خانه طبخ نمی‌شود؛ و این نذری معمولا حداقل بین 7 تا از خانه‌های همسایه‌ها پخش می‌شود. این فرهنگ سبب ارتباط بین همسایه‌ها و دیدار مومنین در محله با هم می‌شود. 🔻مواد لازم: اشک، دعا و مناجات از مراحل اولیه پخت آش فاطمه زهرا تا پخش نهایی آن، چند روز زمان می‌برد. در تمام این مراحل زنان فامیل و محله در خانه حاضر می‌شوند و برای طبخ آن همکاری می کنند. اتفاق زیبا در طول این چند روز این است که دائما در محل پخت آش، دعا و مناجات و روضه خوانده می‌شود؛ و این یعنی این نذری صرفا یک اتفاق از جنس آشپزی نیست. انگار که هیئتی خانگی حول دیگ آش شکل می گیرد. 🔰شما هم تصاویر نذری‌ها و رسم‌های محلی خود را در ایام فاطمیه برای شرکت در پویش «خانه مادری» برای آیدی@mhm_asadi ارسال کنید تا بتوانیم این آیین‌های زیبا را در رسانه رادیو بانور منتشر کنیم. 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
📍این تصاویر را خانم نجمه دهقانی از نذری «شوله حضرت زهرا(س)» از روستای کاغذی شهر ابوزیدآباد برایمان فرستادند. 🔸 خانم دهقانی در توضیحات این تصاویر به دو رسم زیبا اشاره کرده‌اند: 🔰 به محوریت سادات 🔻 در این نذری محور آشپزها، بانوان سادات روستا هستند. که با روسری یک شکل سبز رنگ در مراسم حاضر می‌شوند. 🔰مواد لازم طیب و طاهر 🔻 شب قبل از پخت شوله، مواد لازم این نذری مثل گندم و شکر و روغن و زعفران، در سفره‌ای چیده می‌شود و اهالی دور آن حدیث کسا و روضه می‌خوانند. تا این نذری حضرت زهرا(س)، از مواد اولیه طاهر و طیب طبخ شود. و این یعنی ما برای همه اجزای این عالم، قائل به روح و جان هستیم. 🌱 شما هم رسم‌ها و نذرهای‌ ویژه فاطمیه در محل زندگی‌تان را برای ما و به آیدی @bano0r_yar ارسال کنید. 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔰نقش صدیقه حضرت فاطمه زهرا (س) ا در ایجاد پیوندهای اجتماعی ✍🏻 به قلم حجت الاسلام صابر رزاقی 📍در تحلیل وقایع اخیر و سرمایه گذاری‎های انجام شده برای نسل جوان به ویژه دختران برای جامعه گریزی یا حتی جامعه ستیزی، نباید به ظواهر و مسائل سطحی توجه نمود 📍مرکز توجه دشمن در وقایع اخیر دختران بودند. دخترانی که به مراتب هجمه بیشتری این طوفان از بین برنده هویت متوجه آنان بوده، به شکلی که دختران جوان در این دوران هویتشان را در شباهت هرچه بیشتر به مردان و پسران جست‎وجو می‎کنند. 📍به نظر می‎رسد اصلی‎ترین معضل که باید زودتر به آن پرداخت و راه حل کوتاه مدت هم دارد، مسئله هویت است. اولین و بهترین پیشنهاد برای ایجاد هویت در جوانان معرفی کامل و صحیح گذشته آنهاست؛ این در واقع قدم اول برای بازگردان هویت جوانان به آن‎ها می‎باشد 📍در راه توضیح و بیان این پشتوانه تاریخی، معرفی الگو و شخصیت تراز، کلیدی ترین نقش را ایفا خواهد نمود. قطعا شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در توضیح این جایگاه در ادوار مختلف زندگی کوتاه ولی پربارشان بالاترین و صحیح ترین الگو خواهد بود. «متن کامل این یادداشت را در پست بعدی مطالعه بفرمایید.» 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔰نقش صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها در ایجاد پیوندهای اجتماعی ✍🏻 به قلم حجت الاسلام صابر رزاقی 🔸در تحلیل وقایع اخیر و سرمایه گذاری‎های انجام شده برای نسل جوان به ویژه دختران برای جامعه گریزی یا حتی جامعه ستیزی، نباید به ظواهر و مسائل سطحی توجه نمود؛ زیرا چنین نگرشی موجب به خطا رفتن تحلیل‎ها و تجویز‎های نادرست گردیده که در نتیجه افزایش درد و گسترش بیماری را در پی خواهد داشت. برای نزدیک کردن این نسل و برقراری پیوند آن‎ها با جامعه باید ابتدا به رفع موانع این پیوند بپردازیم. 🔸موانعی که بر سر راه پیوند اجتماعی جوانان با جامعه وجود دارد را شاید بتوان در نبود هویت فردی و اجتماعی، ناآشنا بودن وکمرنگ شدن تعهد افراد نسبت به مسئولیت‎های فردی و اجتماعی و از این دست معضلات جست‎وجو نمود. هر چند، هر بخش از این موانع نیاز به ریشه یابی دقیق دارد که برخی به شیوه‎های نظام مند تعلیم و تربیت و برخی به تغییر نگاه‎های والدین نسبت به مسئولیت‎هایشان در خانواده باز می‎گردد که اصلاح هر کدام از این موارد نیاز به تغییرات ساختاری و آموزش‎های چند وجهی به والدین دارد که به وضوح راه دور درازی می‎نماید. ❓اما آیا تنها راهکار، راهکارهای بلندمدت است؟ و یا می‎توان به راه حل‎های کوتاه مدت نیز اندیشید؟ 🔰هویت بخشی؛ راهکاری عمیق و کوتاه مدت 🔸 به نظر می‎رسد اصلی‎ترین معضل که باید زودتر به آن پرداخت و راه حل کوتاه مدت هم دارد، مسئله هویت است. اولین و بهترین پیشنهاد برای ایجاد هویت در جوانان معرفی کامل و صحیح گذشته آنهاست؛ این در واقع قدم اول برای بازگردان هویت جوانان به آن‎ها می‎باشد. همانطور که در طلیعه سخن ذکر گردید، مرکز توجه دشمن در وقایع اخیر دختران بودند. دخترانی که به مراتب هجمه بیشتری این طوفان از بین برنده هویت متوجه آنان بوده، به شکلی که دختران جوان در این دوران هویتشان را در شباهت هرچه بیشتر به مردان و پسران جست‎وجو می‎کنند. 🔸در چنین فضایی با توضیح صحیح عقبه تاریخی دختران و زنان و توضیح نقش کلیدی و جایگاه اساسی آن‎ها در تمدن‎های مختلف به عنوان محور اصلی در خط انتقال معارف علاوه بر ترمیم هویت از دست رفته، جایگاه اساسی آن‎ها در جامعه هر چه بیشتر روشن گردیده و زمینه‎های پیوند هر چه عمیق‎تر این نسل با جامعه فراهم خواهد آمد. 🔰حضرت زهرا(س)؛ الگویی برای دختران امروز 🔸اما آنچه لازم است دانسته شود ذکر این مهم است که در راه توضیح و بیان این پشتوانه تاریخی، معرفی الگو و شخصیت تراز، کلیدی ترین نقش را ایفا خواهد نمود. قطعا شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در توضیح این جایگاه در ادوار مختلف زندگی کوتاه ولی پربارشان بالاترین و صحیح ترین الگو خواهد بود. 🔸بانویی که در کودکی با از دست دادن مادر به یاری پدر گرامیشان پرداخته و سختی‎ها و مرارت‎های فراوانی برای کمک به پدر را تحمل می‎کنند و در دوران نوجوانی با حضور در کنار امیرالمومنین علیه السلام، قوی ترین حامی و یاور رسول الله صلی الله علیه و آله هستند و قوت قلب و کمک‎های فراوانی که به ایشان می‎دهند، زمینه ساز حضور پر نشاط امیرالمومنین علیه السلام در جامعه بودند و از طرفی با توجه به جایگاهی که رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای ایشان ایجاد نمودند در مسیر تثبیت ولایت امیرالمومنین علیه السلام بعد از شهادت رسول اکرم صل الله علیه و آله قوی ترین و اصلی ترین نقش را در جامعه مرده آن زمان پیاده کرده و باعث بروز و ظهور چهره‎های منافقانه غاصبان ولایت شدند. البته تمام این مسائل در روضه‎ها و مراثی مادحین آمده ولی با اندک تغییر و مناسب سازی بیان این وقایع شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها قابلیت ایجاد قوی ترین الگو برای ایجاد هویت در دختران جوان امروزی را خواهد داشت. 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor
🔅 چراغ «خانه‌ مادری» همیشه روشن است... ✅ قطره‌ای از دریای قاب‌های زیبای اهالی «رادیو بانور» در پویش خانه مادری 🔸🔸🔸شما هم تا فردا فرصت دارید با ارسال تصاویر به آیدی @bano0r_yar در این پویش شرکت کنید. 🔸 www.mehrvare-banoor.ir 🔸 @radio_banoor