eitaa logo
رادیو فکرت
1.6هزار دنبال‌کننده
545 عکس
156 ویدیو
34 فایل
💠 #رادیو_فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻 با آخرین صوت‌ها در حوزه‌های: 🔸️اسلام‌شناسی 🔹️ اخلاقی 🔸️ علوم سیاسی 🔹️ فلسفه 🔸️ تاریخ 🎙 در رادیو فکرت همراه شما هستیم 📩 ارتباط با ادمین : @moosavi1380
مشاهده در ایتا
دانلود
26.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 🔹# ویروس شرور 🔰 خداشناسی؛ تبیین مفهوم قدرت و ارداه 🎙 دکتر حامد ساجدی 🔸قسمت چهارم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/canal1400
جایگاه خداباوری ... - دکتر گلشنی 1.mp3
44.75M
🎧جایگاه خداباوری در دهه‌های اخیر در غرب (نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاه‌های ایران) 🎙پروفسور مهدی ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/canal1400
❇️ روشنگری 🔻اندیشه اومانیسم با تاکید بر اصلات و مرکزیت نفس انسان در جهان، به قدرت و توانایی او در سیطره بر طبیعت و قابلیت معنوی‌اش در آفرینش‌های شگرف فکری، ذوقی و هنری امید بست و انسانیت او را غایت هستی شمرد. 🔻 انسان مداری مدرن با ایجاد روحیه خوش بینی، اعتماد و اطمینان به ظرفیت تشخیص، تدبیر و خواست انسان، بر تقدیر گرایی و انفعال او در صحنه زندگی دنیایی غلبه کرد و امکان رهایی از قیود و محدودیت اجتماعی و فرا اجتماعی را محقق ساخت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/canal1400
🔸 دوره "دین شناسی شناختی" 🎙با حضور و ارائه: حجت الاسلام و المسلمین 💢 مهلت ثبت نام تا دهم مهرماه 📆 آغاز دوره از یازدهم مهرماه ⏰ روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه I ساعت 18:00 ⚜️ اطلاعات بیشتر: 🌐 hikmat-ins.ir ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/canal1400
🔰بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی(رحمته الله علیه) به‌همراه نقد و بررسی یادداشت دکتر محسن پیرامون شخصیت حضرت آیت الله حسن‌زاده. 💠با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه زمان: پنجشنبه؛ 8مهر 1400 💢پخش از صفحه اینستاگرام فکرت به آدرس: ⭕️instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ نشست نقد و بررسی "کتاب فاعلیت خداوند" ⏺ گروه کلام پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: (http://iict.ac.ir/daneshnameh3) 🎙با حضور: 📆 پنجشنبه 8 مهرماه ساعت 13:00 تا 15:00 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/DhE1CiIwucLa ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه ▪️بخش اول ⏺ توضیحی در مورد فلسفه اشراق 🔺فسلفه اشراق برآمده از شهود و تلاشی فلسفی آمیخته به نبوغِ حکیم سهروردی است. وی با عرضه فلسفه‌اش توانست برای فلسفه مشاء در عین داشتن هیمنه و ریشه و نیز بهره‌مندی از بزرگانی بسیار برجسته همچون فارابی و بوعلی‌سینا، رقیبی جدی شود. 🔺شیخ اشراق با تثبیت مباحثی همچون عالم مثال منفصل، مُثُل افلاطونی و عمل حضوریِ حسی و پیشنهاد تبیین‌های نو مانند علمِ واجب_تعالی ذکره _ ومعاد جسمانی وطرح مسائل نو، همچون اعتباریت معقولات ثانی، اصالت و تشکیک در ماهیت و نیز تأکید بر روش اشراقی و تعمیق آن، توانست دانشِ فسلفه را در عصر خود به شدت متأثر سازد. 🔺وی مکتب اشراقی‌اش را براساس نظام نور و ظلمت و بر پایه روش اشراقی_بحثی بنیاد نهاد. تلاش وی برای مطرح کردن دستگاه سازوار و نظام‌مند نوری در آن عصر، مثال زدنی است. نظام فلسفی جدیدش از سویی و اصطلاحات نوپدیدش از سوی دیگر و روش اختصاصی اشراقی‌اش از سوی سوم، همه موجب آن شدند که مکتب جدیدی در برابر فلسفه مشاء پدید آید از این‌رو، تنها با اندوخته‌های پیشینی از فلسفه مشاء نمی‌توان این فلسفه را به خوبی دریافت. چنین امری سبب می‌شود بتوان روی فلسفه اشراق در قامت یکی از مکاتب مهم دوره سنّت معقول اسلامی کاوشی مستقل انجام داد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 1 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ معرفت نفس 🔸ایشان باوجود آنکه در حال شرح کتابی در سنّت فلسفیِ «مشاء» است، اما به دلیل اشرافی که بر سنّت‌های حکمی و فلسفی و عرفانی مختلف دارد، این شرح را با «رویکرد تطبیقی» و ناظر به دیگر سنّت‌های فلسفی ارائه می‌کند. 🔸در جای‌جای این شرح، مضامین مشترکی که از سوی دیگر حکیمان جهان اسلام مطرح شده است، توسط ایشان بیان شده و با سخن شیخ الرئیس تطبیق می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه ▪️بخش دوم ⏺ کلیاتی در باب حکمت اشراقی 1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق 🔺منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزه‌های بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوب‌بن‌اسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابن‌سینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیام‌های آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، به‌عنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذف‌ها و به‌ویژه افزوده‌های گسترده‌ای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد. 🔺 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبه‌های مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همین‌رو، به تدریج ضعف‌های فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفت‌ها از هرسو آغاز شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔹# ویروس شرور 🔰 خداشناسی؛ تبیین مفهوم حکمت الهی 🎙 دکتر حامد ساجدی 🔸قسمت پنجم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ روشنگری چیست؟ 🔹در این بیان چنان که مشهود است،سرشت اندیشه روشنگری به برخورداری آدمیان از استقلال فکر و قوه فهم و توانایی در داوری امور و مسائل معنی یافت و تعبیر شد. 🔹 جسارت معنوی ، اخلاقی و مدنی بیان چنین رهنمودی توسط کانت، همچون نماد جان و روح نقّاد روشنگری و مدرنیته به شمار آمد و از آن پس شیوه ای نوین در تفکر و نگرش انسان نو به جهان را پپدید آورد و تداوم بخشید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
elahirad_Default_1629906895.mp3
5.21M
🎧 صوت نشست تبیین مبانی اندیشه اسلامی ✅ موضوع: معرفت دینی نظام مند آری یاخیر؟ 🎙حجت الاسلام و المسلمين دكتر الهی راد ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه ▪️بخش سوم ⏺ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی 🔺 فلسفه اسلامی مشایی به‌رغم استحکام مبانی، به‌دلیل برخی خلل‌های روش‌شناختی و هستی شناختی، بستر را برای هجوم مخالفان فراهم ساخت. به‌کارگیری انحصاری کاوش‌های استدلالی، آن هم تنها به شیوۀ منطق ارسطویی از حیث روش‌شناختی و طرحِ آرایی خاص در مباحثی از مبدأ تا معاد؛ همچون علم واجب تعالی به جزئیات، فاعلیت بعید یا قریب حق تعالی، حدوث یا قدم عالم، معاد جسمانی یا روحانی، زوال یا بقای نفوس ساذجه و مسائلی دیگر از حیث هستی شناختی، به‌تدریج اعتراض مخالفان فلسفه را برانگیختند. 🔺ازیک‌سو، اصحاب حدیث و طرف‌داران علوم نقلی که بیشتر در قالب گروه‌های کلامی ظهور یافته بودند، حملاتی گسترده بر پیکر فلسفه مشایی اسلامی وارد کردند و از سوی دیگر، باطن‌گرایان اسلامی، عارفان و صوفیان، هم روش‌های عقلی را به باد انتقادهای تندِ خود گرفتند و هم طرح هستی شناختی فسلفی را معیوب دانستند و هم دین‌پژوهی تأویل گرایانه عقل افراطی را به چالش کشیدند. 🔺 نمونه‌های کاملی از این هجوم‌ها را می‌توان در آثار فخرالدین رازی (م604ق) در میان گرایش‌های کلامی و ابوحامدغزالی (م505ق)در وادی تصوف و عرفان مشاهده کرد. سیر مخالفت با فلسفه تا بدان‌جا است که گویا در قرن ششم و اوائل قرن هفتم -به‌رغم تلاش‌های ابن‌رشد اندلسی (م 595ق)- دیگر رمقی برای ادامه حیات فلسفه مشایی اسلامی باقی نماند و همه حوزه‌های فکری-فرهنگی اسلامی، میان دو گرایش کلامی و عرفانی تقسیم شده‌ بود. همین امر سبب شد بیشتر شرق شناسان اروپایی و کسانی که به‌درستی از سیر تحولات اندیشه عقلی اسلامی آگاهی ندارند، این دوره را دوران پایان فلسفه اسلامی شمارند و مرگ فلسفه را با مرگ ابن‌رشد همراه پندارند. ⏺ عوامل بقای فلسفه در میان مسلمانان 🔺 در این میان دو عامل موجب استمرار و تقویت حیات تعقّلی و اندیشه‌های فلسفی در میان مسلمانان شد 1️⃣عامل درون فلسفی 🔺 ازاین دو عامل یکی به خود فلسفه و دیگری به فلسفه ورزان و فیلسوفان اسلامی مربوط بود. آنچه درون فلسفه، به بقای آن انجامید، قوّت‌ها و استحکام مباحث فلسفی و روش تعقلیِ منطقی بود؛ به‌تدریج روشن شد ایرادهایی که به‌ویژه گرایش‌های مختلف کلامی بر فلسفه وارد کردند، بی‌مبنا بوده و مباحث فلسفی و حکمی، دقت و عمق بسیار بالایی دارد. 🔺 افراط‌های مدعیان عرفان و تصوف و بروز انواع بدعت‌ها و سنّت‌ها و رفتارهای دور از عقل و گسترش جهالت در این توده از یک‌سو و شکل‌گیری دانش عقل‌گرا و خردپسند عرفان نظری در میان محققان عرفا از دیگر سو، جایگاه و نقش عقل را در میان فرهیختگان، به‌طور چشمگیری افزایش می‌داد. 2️⃣عاملی که به فلسفه ورزان برمی‌گشت 🔺نگاه منتقدانه، اصلاح گرایانه و تحول خواهانۀ خودِ حکیمان و فیلسوفان مسلمان بوده‌است. امتیاز ویژۀ این نگاه در مقابل انتقادهای گروه‌هایی مانند متکلمان آن بود که این نگاه هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های موجود و بنیان‌های قویم فلسفۀ ارسطویی یونانی نبود. 🔺توجه جدّی‌تر فلسفه به آموزه‌های دینی و حرکت در جهت فهم عمیق‌تر از گزاره‌های اسلامی و مطرح کردن تحلیل‌های موافق‌تر با ظواهر شریعت و دادن خدمات گوناگون به حوزه دین‌پژوهی از یک سو و ابراز تمایلاتی به حوزه عرفان و جدیت بیشتر برای درک مبانی اساسی معرفت و سلوک از سوی دیگر، به همراه دریافت پیا‌م های اساسی فلسفه و حکمت از سوی فرزانگان حوزۀ کلام و دین‌پژوهی و عرفان، تقارب روزافزون فلسفه و عرفان و دین را سبب شدند و فلسفه را حیاتی مجدد و حرکتی تازه بخشیدند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 6_7 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
recording-20210901-092247.mp3
40.58M
🎧 درس‌گفتار: 💠 موضع: تبیین بیانیه گام دوم انقلاب 🔳 بخش اول 🔹بر اساس کتاب درخشش عهد قدسی و کتاب عزم راه ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ روشنفکری در ایران 🎙دکتر موسی حقانی: رئیس مؤسسه ی مطالعات تاریخ معاصر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
هدایت شده از فکرت
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨بررسی اندیشه‌های فلسفی و عرفانی علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله علیه 👤با حضور آیت الله حسن رمضانی 📆 شنبه، 10 مهر 1400؛ ساعت 16:30 https://instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
❇️ اندیشه انتقادی 🔻بدین سان اندیشه انتقادی کانت در سیر تحول سنت روشنفکری مدرن تاثیریبنیادین بر جای گذاشت و منشا تحول ژرف و گسترده معنوی دوران جدید واقع شد. 🔻تحولی که در متن آن بروز کنش انتقادی و ظهور روشنفکران (Intellectuals) در مقام منتقدان عصر نوین امکان پذیر شد. روشنفکرانی که رسالت رویارویی با چالش های زندگی واقعی یعنی در آمیختن اندیشه و عمل بر عهده آنان نهاده شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه ▪️بخش چهارم ⏺سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان 🔺 فیلسوفان مسلمان، تحت تأثیر عواملی چند، به تدریج متوجه حکمتی برتر و فلسفه ای متعالی تر و خردورزی ای کامل تر از حکمت ارسطویی شدند. تبحّر کامل در همه ابعاد فلسفه یونانی و آشکار شدن جهات ضعف و خلل های آن، شکل گیری مستقل گرایش های عرفانی در حوزه اندیشه اسلامی و برنمودن مدلی متفاوت از هستی شناسی، وجود پاره ای از آموزه های نا هماهنگ با رنگ غالب حکمت مشایی در میان حجم انبوه واردات یونانی، مانند اثولوجیا، و از همه مهم تر، فضای فراهم آمده به برکت معارف وحیانی اسلامی، بستر را برای تحول فسلفه در اندیشه فیلسوفان مسلمان فراهم ساخت. ⬅️ابن سینا نخستین تحول خواه درون فلسفی 🔺شاید بتوان به گواهی شواهد تاریخی، نخستین رگه های روشن این نوع «گرایش تحول خواهانۀ درون گروهی» را در فیلسوف سترگ اسلامی ابن سینا جستجو کرد. 🔺 وی وجود حکمتی برتر را گوشزد کرد و در پاره ای از آثارش، تصمیم قلبی خود را برای پی ریزی چنین حکمتی بروز داد. ⬅️علت عدم نگارش کتاب فلسفه مشرقیه بوعلی 🔺ابن سینا در ارائه افکار تازه اش بسیار محتاطانه عمل کرد. ⬅️ سهروردی آغازگر حقیقی فلسفه مستقل اسلامی 🔺 آنچه سهروردی را در این زمینه از ابن سینا ممتاز می سازد، به گونه ای که به جای ابن سینا، باید او را آغازگر حقیقی و اصلی حکمت مستقل اسلامی و شرقی بدانیم، چند امر است: 1️⃣خود را به رعایت احتیاط هایی از نوع ابن سینا ملزم نمی بیند 2️⃣توفیق او در نشان دادن طرحی از حکمت شرقی 3️⃣ایجاد تحول در روش فلسفی 🔺وی به خوبی می دانست تحوّل اساسی، نخست باید روش فلسفی دگرگون سازد. البته مهم آن است که وی این تحوّل روشی را از موضعی درست آغاز کرده است؛ همان موضعی که پیشینیان وی به ویژه ابن سینا آن را نشان داده بود. 4️⃣زندگی سلوکی و حیات عارفانه شیخ اشراق 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 7_11 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
توحید ربوی در قرآن.pdf
404.4K
📚 💠 مقاله: «توحید ربوبی در قرآن و الزامات سیاسی آن» ✍️ محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 📑چکیده: 🔹وحید_ربوبی از اصلی‌ترین اعتقادات قرآنی است که بروندادهای تأثیرگذاری در نوع پاسخ به مسائل سیاسی دارد. 🔹 مسئله اصلی تحقیق این است که اعتقاد به وحدانیت ربوبی- به‌ویژه در بُعد تشریعی- موجد چه پاسخ‌های متفاوتی- نسبت به مبانی غیر توحیدی- به مسائل سیاسی است؟ تأکید فرضیه تحقیق بر این است که پاسخ‌های مبتنی بر این اعتقاد به وحدانیت ربوبی به مسائل سیاسی تمایزات معناداری نسبت به پاسخ‌های مبتنی بر عدم چنین اعتقادی دارند. 🗒 منتشر شده در فصلنامه شماره ۹۸ ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ جنایات جریان تقی‌زاده 🎙دکتر موسی حقانی: رئیس مؤسسه ی مطالعات تاریخ معاصر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدان‌ پناه ▪️بخش پنجم 2️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی 🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد. 🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد. 🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان «روزی عجیب» از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد. سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد. 🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است. 🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، بنا به نقل ابن ابی اصیبعه، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود. 🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او بر آنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنکه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به «شیخ مقتول» شهره شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۱ (Trimmed).mp3
12.94M
🎧درس‌های اجتهاد و تقلید 🎙احمدحسین شریفی 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و سوم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش اول ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۲ (Trimmed).mp3
9.25M
🎧درس‌های اجتهاد و تقلید 🎙احمدحسین شریفی 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و سوم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش دوم ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه ▪️بخش ششم ⏺ جوهره فلسفه اشراق 🔺 هر مکتب جدید و مستقل فلسفی، ویژگی هایی دارد که آن را از مکتب های دیگر فلسفی ممتاز می سازد. چه عوامل بنیادین و فراگیری در فلسفه اشراق وجود دارند که این فلسفه را به عنوان یک مکتب مستقل فلسفی معرفی می کنند؟ 🔺 شیخ اشراق در عصری به سر می برد که از سویی، ضعف های گستردۀ محتوایی در فلسفه مشاء آشکار شده بود و از سویی دیگر، پدیده چشم گیری مانند عرفان و تصوف، روش دیگری برای رسیدن به واقع عرضه کرده است. ⏺سه جهت تحول در حکمت اشراق 🔺 در چنین فضائی سهروردی در می یافت برای تأیید و تقویت فلسفه، باید دستگاه جدیدی عرضه کند که افزون بر عاری بودن از ضعف های فلسفۀ مشاء، از روش عرفانی نیز بهره گیرد؛ در عین حال که به خودی خود از هویت نیرومند فلسفی نیز برخوردار باشد. به همین دلیل، شیخ اشراق برای رسیدن به این مقصود، نظام فلسفی خود را در سه جهت متحول ساخت: 1️⃣روش فلسفی 🔺 رویۀ استدلالی بحثی، از روش ذوقی و شهودی نیز بهره گرفت و مباحث فلسفی را از این دو پایگاه پیگری کرد و به نتیجه رساند. 2️⃣جهت محتوایی «حکمت نوری» 🔺 محتوای فلسفۀ اشراقی آنچنان با محتوای فلسفۀ مشا متفاوت است که گویی انسان با محتوای کاملا جدید رو به روست. وی در مقابل ساختار حکمت مشاء، حکمت نوری را بنیان گذاشت و نگرش جدیدی به هستی عرضه کرد. 3️⃣علم النفس اشراقی 🔺 علم النفس اشراقی به کلی با علم النفس مشائی متفاوت است. نفس مشایی، دارای قوای متعدد و حواس پنج گانه است و نهایت مقصد او، علم حصولی به کلیات از طریق قوه عاقله است که این قوه، حقیقت اصلی او را تشکیل می دهد؛ ولی نگاه سهروردی چنین نیست. 🔺 ویژگی اصلی علم النفس اشراقی آن است که نفس را پرتوی از عالم می شمارد که از آن عالم، به عالم ظلمانی مادی تابیده و از سویی از موطن اصلی خود دور شده است و اکنون نیز میل وطن دارد. علم النفس اشراقی حلقۀ واسطی میان روش و محتوای فلسفه و نظام نوری سهروردی باشد. این سه ممیزه در فلسفه اشراق، در عین آنکه سه عنصرند، در ارتباط پیچیده و عمیقی با یکدیگر قرار دارند. ❇️ تحول اساسی در روش فلسفی 🔘همراهی عقل و شهود در روش فلسفی 🔺در نگاه سهروردی، هر کدام از روش های شهودی محض و استدلالی صرف _ با ترجیح روش شهودی محض _ می تواند راهی به سوی واقع باشد؛ اما هیچ یک از آن دو به تنهایی، کامل و بی نقص نیست؛ زیرا اگر کسی از طریق سلوک و ذوق به مشاهدۀ حقایق بپردازد، ولی قدرت عقلانی لازم را برای تحلیل مشاهدات و مکشوفات خود نداشته باشد، چه بسا در مقام تحلیل و جمع بندی و برخی استنتاج ها دچار خطا شود. 🔺از سویی دیگر، اگر کسی تنها به یافته های ذهنی خود اعتماد کند و پیوسته به تشکیل صغرا و کبرا بپردازد و با تقسیم بندی های عقلی در مسیر کشف واقع گام بردارد، افزون بر آنکه چه بسا در مسیر فکری اش دچار اشتباه شده و از واقع دور شود که دیگر از نظر علمی اعتباری ندارد، در مواردی نیز که با واقع مطابقت دارد، تنها به پرتوی ضعیف از حقایق نفس الامری خواهد رسید. 🔺به اعتقاد سهروردی اگر هر دو روش با هم به کار روند، اتقان کار فلسفی را صد چندان می کند و درجۀ واقع نمایی حکمت را به سطحی از قوت می رساند که شبهه ای در آن راه نیابد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 16_18 ♻️آدرس کانال 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat