recording-20210901-092247.mp3
40.58M
🎧 درسگفتار:
💠 موضع: تبیین بیانیه گام دوم انقلاب
🔳 بخش اول
🔹بر اساس کتاب درخشش عهد قدسی و کتاب عزم راه
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
16.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روشنفکری در ایران
🎙دکتر موسی حقانی: رئیس مؤسسه ی مطالعات تاریخ معاصر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#نفوذ
#قاجار
#جامعه
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
هدایت شده از فکرت
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی
✨بررسی اندیشههای فلسفی و عرفانی علامه حسنزاده آملی رحمةالله علیه
👤با حضور آیت الله حسن رمضانی
📆 شنبه، 10 مهر 1400؛ ساعت 16:30
https://instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_حسنزاده_آملی
#فلسفه
#عرفان
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
❇️ اندیشه انتقادی
🔻بدین سان اندیشه انتقادی کانت در سیر تحول سنت روشنفکری مدرن تاثیریبنیادین بر جای گذاشت و منشا تحول ژرف و گسترده معنوی دوران جدید واقع شد.
🔻تحولی که در متن آن بروز کنش انتقادی و ظهور روشنفکران (Intellectuals) در مقام منتقدان عصر نوین امکان پذیر شد. روشنفکرانی که رسالت رویارویی با چالش های زندگی واقعی یعنی در آمیختن اندیشه و عمل بر عهده آنان نهاده شد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#کانت
#اندیشه_انتقادی
#معرفت_شناسی
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
▪️بخش چهارم
⏺سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
🔺 فیلسوفان مسلمان، تحت تأثیر عواملی چند، به تدریج متوجه حکمتی برتر و فلسفه ای متعالی تر و خردورزی ای کامل تر از حکمت ارسطویی شدند. تبحّر کامل در همه ابعاد فلسفه یونانی و آشکار شدن جهات ضعف و خلل های آن، شکل گیری مستقل گرایش های عرفانی در حوزه اندیشه اسلامی و برنمودن مدلی متفاوت از هستی شناسی، وجود پاره ای از آموزه های نا هماهنگ با رنگ غالب حکمت مشایی در میان حجم انبوه واردات یونانی، مانند اثولوجیا، و از همه مهم تر، فضای فراهم آمده به برکت معارف وحیانی اسلامی، بستر را برای تحول فسلفه در اندیشه فیلسوفان مسلمان فراهم ساخت.
⬅️ابن سینا نخستین تحول خواه درون فلسفی
🔺شاید بتوان به گواهی شواهد تاریخی، نخستین رگه های روشن این نوع «گرایش تحول خواهانۀ درون گروهی» را در فیلسوف سترگ اسلامی ابن سینا جستجو کرد.
🔺 وی وجود حکمتی برتر را گوشزد کرد و در پاره ای از آثارش، تصمیم قلبی خود را برای پی ریزی چنین حکمتی بروز داد.
⬅️علت عدم نگارش کتاب فلسفه مشرقیه بوعلی
🔺ابن سینا در ارائه افکار تازه اش بسیار محتاطانه عمل کرد.
⬅️ سهروردی آغازگر حقیقی فلسفه مستقل اسلامی
🔺 آنچه سهروردی را در این زمینه از ابن سینا ممتاز می سازد، به گونه ای که به جای ابن سینا، باید او را آغازگر حقیقی و اصلی حکمت مستقل اسلامی و شرقی بدانیم، چند امر است:
1️⃣خود را به رعایت احتیاط هایی از نوع ابن سینا ملزم نمی بیند
2️⃣توفیق او در نشان دادن طرحی از حکمت شرقی
3️⃣ایجاد تحول در روش فلسفی
🔺وی به خوبی می دانست تحوّل اساسی، نخست باید روش فلسفی دگرگون سازد. البته مهم آن است که وی این تحوّل روشی را از موضعی درست آغاز کرده است؛ همان موضعی که پیشینیان وی به ویژه ابن سینا آن را نشان داده بود.
4️⃣زندگی سلوکی و حیات عارفانه شیخ اشراق
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 7_11
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
توحید ربوی در قرآن.pdf
404.4K
📚 #بخوانید
💠 مقاله: «توحید ربوبی در قرآن و الزامات سیاسی آن»
✍️ محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
📑چکیده:
🔹وحید_ربوبی از اصلیترین اعتقادات قرآنی است که بروندادهای تأثیرگذاری در نوع پاسخ به مسائل سیاسی دارد.
🔹 مسئله اصلی تحقیق این است که اعتقاد به وحدانیت ربوبی- بهویژه در بُعد تشریعی- موجد چه پاسخهای متفاوتی- نسبت به مبانی غیر توحیدی- به مسائل سیاسی است؟ تأکید فرضیه تحقیق بر این است که پاسخهای مبتنی بر این اعتقاد به وحدانیت ربوبی به مسائل سیاسی تمایزات معناداری نسبت به پاسخهای مبتنی بر عدم چنین اعتقادی دارند.
🗒 منتشر شده در فصلنامه #قبسات شماره ۹۸
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
17.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ جنایات جریان تقیزاده
🎙دکتر موسی حقانی: رئیس مؤسسه ی مطالعات تاریخ معاصر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#تقیزاده
#مشروطه
#جنایت
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدان پناه
▪️بخش پنجم
2️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد.
🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد.
🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان «روزی عجیب» از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد.
سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد.
🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است.
🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، بنا به نقل ابن ابی اصیبعه، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود.
🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او بر آنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنکه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به «شیخ مقتول» شهره شد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
ویژگیهای نظریهپردازان دینی ج۱ (Trimmed).mp3
12.94M
🎧درسهای اجتهاد و تقلید
🎙احمدحسین شریفی
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و سوم: ویژگیهای نظریهپردازان دینی؛ بخش اول
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
ویژگیهای نظریهپردازان دینی ج۲ (Trimmed).mp3
9.25M
🎧درسهای اجتهاد و تقلید
🎙احمدحسین شریفی
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و سوم: ویژگیهای نظریهپردازان دینی؛ بخش دوم
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
▪️بخش ششم
⏺ جوهره فلسفه اشراق
🔺 هر مکتب جدید و مستقل فلسفی، ویژگی هایی دارد که آن را از مکتب های دیگر فلسفی ممتاز می سازد. چه عوامل بنیادین و فراگیری در فلسفه اشراق وجود دارند که این فلسفه را به عنوان یک مکتب مستقل فلسفی معرفی می کنند؟
🔺 شیخ اشراق در عصری به سر می برد که از سویی، ضعف های گستردۀ محتوایی در فلسفه مشاء آشکار شده بود و از سویی دیگر، پدیده چشم گیری مانند عرفان و تصوف، روش دیگری برای رسیدن به واقع عرضه کرده است.
⏺سه جهت تحول در حکمت اشراق
🔺 در چنین فضائی سهروردی در می یافت برای تأیید و تقویت فلسفه، باید دستگاه جدیدی عرضه کند که افزون بر عاری بودن از ضعف های فلسفۀ مشاء، از روش عرفانی نیز بهره گیرد؛ در عین حال که به خودی خود از هویت نیرومند فلسفی نیز برخوردار باشد. به همین دلیل، شیخ اشراق برای رسیدن به این مقصود، نظام فلسفی خود را در سه جهت متحول ساخت:
1️⃣روش فلسفی
🔺 رویۀ استدلالی بحثی، از روش ذوقی و شهودی نیز بهره گرفت و مباحث فلسفی را از این دو پایگاه پیگری کرد و به نتیجه رساند.
2️⃣جهت محتوایی «حکمت نوری»
🔺 محتوای فلسفۀ اشراقی آنچنان با محتوای فلسفۀ مشا متفاوت است که گویی انسان با محتوای کاملا جدید رو به روست. وی در مقابل ساختار حکمت مشاء، حکمت نوری را بنیان گذاشت و نگرش جدیدی به هستی عرضه کرد.
3️⃣علم النفس اشراقی
🔺 علم النفس اشراقی به کلی با علم النفس مشائی متفاوت است. نفس مشایی، دارای قوای متعدد و حواس پنج گانه است و نهایت مقصد او، علم حصولی به کلیات از طریق قوه عاقله است که این قوه، حقیقت اصلی او را تشکیل می دهد؛ ولی نگاه سهروردی چنین نیست.
🔺 ویژگی اصلی علم النفس اشراقی آن است که نفس را پرتوی از عالم می شمارد که از آن عالم، به عالم ظلمانی مادی تابیده و از سویی از موطن اصلی خود دور شده است و اکنون نیز میل وطن دارد. علم النفس اشراقی حلقۀ واسطی میان روش و محتوای فلسفه و نظام نوری سهروردی باشد. این سه ممیزه در فلسفه اشراق، در عین آنکه سه عنصرند، در ارتباط پیچیده و عمیقی با یکدیگر قرار دارند.
❇️ تحول اساسی در روش فلسفی
🔘همراهی عقل و شهود در روش فلسفی
🔺در نگاه سهروردی، هر کدام از روش های شهودی محض و استدلالی صرف _ با ترجیح روش شهودی محض _ می تواند راهی به سوی واقع باشد؛ اما هیچ یک از آن دو به تنهایی، کامل و بی نقص نیست؛ زیرا اگر کسی از طریق سلوک و ذوق به مشاهدۀ حقایق بپردازد، ولی قدرت عقلانی لازم را برای تحلیل مشاهدات و مکشوفات خود نداشته باشد، چه بسا در مقام تحلیل و جمع بندی و برخی استنتاج ها دچار خطا شود.
🔺از سویی دیگر، اگر کسی تنها به یافته های ذهنی خود اعتماد کند و پیوسته به تشکیل صغرا و کبرا بپردازد و با تقسیم بندی های عقلی در مسیر کشف واقع گام بردارد، افزون بر آنکه چه بسا در مسیر فکری اش دچار اشتباه شده و از واقع دور شود که دیگر از نظر علمی اعتباری ندارد، در مواردی نیز که با واقع مطابقت دارد، تنها به پرتوی ضعیف از حقایق نفس الامری خواهد رسید.
🔺به اعتقاد سهروردی اگر هر دو روش با هم به کار روند، اتقان کار فلسفی را صد چندان می کند و درجۀ واقع نمایی حکمت را به سطحی از قوت می رساند که شبهه ای در آن راه نیابد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 16_18
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
18.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️دستورالعملهای تقی زاده
🎙دکتر موسی حقانی: رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#تقیزاده
#سند2030
#غرب_زدگی
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat