eitaa logo
رادیو فکرت
1.6هزار دنبال‌کننده
529 عکس
124 ویدیو
18 فایل
ا💢 #فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">radiopadcast@gmail.com 📩 ارتباط با سردبیر:
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ نسل سوم روشنفکری 🎙استاد شهریار زرشناس 🔹نسل سوم روشنفکری در دوره رضا شاه بسیار متنوع، پر تعداد و فعال است. این نسل یک بخش تکنوکرات بروکرات دارد که عملاً دولت را در دست می‌گیرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• سوم ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش هجدهم ◾️ مقدمات متافیزیک حکمت اشراق 🔘 مقدمه 3. احکام کلی نور 🔺 اگر وجود در دستگاه های دیگر فلسفی احکام کلی دارد، یعنی احکامی که وجود از آن جهت که وجود است، آنها را داراست، نور نیز احکام کلّی دارد. 1️⃣ بداهت نور 🔺 در فلسفۀ مشایی و صدرایی محور مباحث وجود است. از همین رو، فلاسفه نخست به این مفهوم پرداخته و آن را بدیهی می شمارند و سپس مباحث فلسفی را پی می گیرند. در فلسفه اشراق، نور محوری ترین جایگاه را دارد؛ از این رو، در آغاز باید تکلیف این مفهوم از لحاظ معنایی و تصوری روشن شده و پس از آن نظام مبتنی بر نور پی ریزی شود. 🔺 از نظر شیخ اشراق همه اشیائی که دو شرط محسوس بودن و بساطت را داشته باشند، بی نیاز از تعریف و بدیهی اند. 🔺شیخ اشراق می گوید: نور واقعیتی بدیهی و مفهومی آشکار است و نیازمند هیچ گونه تعریفی نیست؛ بلکه از آنجا که نور آشکارترین مشهود و محسوس است، بدیهی ترین امر نیز هست. نور نه تنها آشکار ترین چیز هاست، بلکه آشکار کننده دیگر اشیا نیز هست؛ از این رو، روشن تر و بدیهی تر از نور وجود ندارد. 2️⃣ تشکیکی بودن نور 🔺 ابداع کننده تشکیک درون ذاتی در فلسفۀ اسلامی ، شیخ اشراق است. 🔺 سهروردی بر اساس دستگاه فلسفی خود ماهیت نور را حقیقتی تشکیکی دانسته و باور دارد که میان نورها رابطۀ تشکیکی برقرار است. بنابراین، اگر واجب الوجود نور است و عقول طولی و عَرضی و نفوس هر یک نور هستند، هرگز بدان معنا نیست که واجب الوجود به اضافه امری غیر از نور، نورالانوار شده و عقل نخست به اضافه چیز دیگری، یا کم شدن چیزی، متمایز از نورالانوار شده است؛ بلکه شدت یا ضعف موجود در خود نور موجب می شود یک نور، نورالانوار و واجب الوجود شود و نوری دیگر، در مرحله ای دیگر قرار گرفته و حقیقت عقل نخست را تشکیل دهد و شدت گرفتن جهات ضعف در دیگر مراحل، بقیه انوار جوهری حتی نورهای عرضی مجرد را سامان می دهد تا جایی که به نظر سهروردی نور عرضی مادی نیز از ضعفِ بسیار شدیدِ حقیقت نور تحقق یافته است. 🔺 با آنکه تعریف نور و مفهوم نور _بدون هیچ کم و کاستی _ بر همه نورها صادق است، حقیقت خارجی نورها به حسب شدت و ضعف شان که عین حقیقت خارجی آنهاست، از یکدیگر مختلف خواهد بود. 🔘 چالش نظریه تشکیک شیخ اشراق 🔺سهروردی به شدت بر ظلمانی محض بودن عالم ماده پافشاری دارد و عالم ماده را سراسر ظلمت می شمارد و چنین دیدگاهی نظام تشکیکی را دچار چالش ساخته و موجب گسست شدیدی میان عالَم ماده و عوالم برتر دیگر می شود. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 59-62 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
هو الحکیم 🎙سخنرانی و گفتگو با: دکتر ابراهیم آزادگان, رییس دانشکده فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف 💠 عنوان: چگونه جهان می‌تواند به آگاهی از خود برسد؟ 📅 تاریخ: پنجشنبه ۲۷ آبانماه، ساعت ایران ۱۹:۳۰ پلتفورم آنلاین دانشگاه صنعتی شریف 🌐 https://vc.sharif.edu/ch/philsci-speech 🔹چکیده: نظریه تکاملی در تعبیر ماده‌گرایانه‌اش (که نئوداروینیسم خوانده می‌شود)، بر این ادعاست که بعضی ترتیب‌یافتگی‌های خاص مولکولی، در میان تعداد زیادی از ترتیب‌یافتگی‌های ممکن، می‌توانند به سیستم‌های زنده دارای تعقل و خودآگاهی تکامل یابند، سیستم‌هایی که قادرند بر استدلال، شناخت، ادراک متفکرانه، انتخاب بین امکانات مختلف، فهم، ارزیابی مکانیسم‌های منطقی حافظ حقیقت، و خود را در لوای قوانین جهانشمول قرار دادن. 🔹اینجانب استدلال خواهم کرد که این قوه تعقل و شناخت شگفت را نمی‌توان در یک چارچوب طبیعت‌گرایانه از نظریه تکامل شرح داد. 🔹 هم از منظر تاریخ تکاملی امکان پدید آمدن قوه عقلانیت و هم از نظر متافیزیکی امکان تقلیل طبیعتگرایانه این قوه مورد بررسی قرار می‌گیرد. ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
⏺ مؤلفه‌های روشنفکری 🔻ویژه‌گی که این سه مؤلفه دارد این است که آن‌ها نسبت به مقوله دین ورزی و دین ناباوری، بی طرف و خنثاست، یعنی می‌تواند هم معرّف روشنفکر سکولار باشد و هم روشنفکر دین باور. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📝 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «» در روز 25 آبان ماه 1400 به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🔹در این بزرگداشت اندیشمندان و پژوهشگران حوزه مختلف به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع «دیگری» می‌پردازند. 🎙 سخنرانان: غلامرضا زکیانی؛ غلامحسین ابراهیمی دینانی؛ سیّدمصطفی محقق داماد؛ شهرام پازوکی؛ سیّدحمید طالب‌زاده؛ علی‌اصغر مصلح؛ شهین اعوانی؛ جلیل امیدی؛ جبّار رحمانی؛ حسین اسکندری؛ رضا کوهکن؛ کاوه بهبهانی؛ علی حسینخانی؛ اسماعیل رادپور؛ سعید ماخانی؛ راضیه زینلی؛ زهرا دنیایی. 💠لینک شرکت در همایش 🌐 www.irip.ac.ir/u/138 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش نوزدهم ◾️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔳 مقدمه3. احکام کلی نور 3️⃣ شهود انوار نسبت به یکدیگر 🔺 تحلیل سهروردی از پدیده شهود آن است که هویت نوری در کنار نبودن حجاب ، ادراک و شهود را رقم می زند. در عالم انوار همۀ هویت ها، نوری و ادراکی اند؛ افزون بر آنکه هیچ مانع و حجابی نیز در آنها وجود ندارد. 🔺 این همه، بستر را برای شهود همه انوار نسبت به یکدیگر فراهم می سازد. نورالانوار همه نورها را شهود می کند و هر نوری نورالانوار و دیگر نورها را مشاهده می کند. نورهایی که علت دیگران هستند معلول های خود را شهود می کنند و معلول های نوری، علت های خود را شهود می کنند و شدت نور علت، تنها موجب ضعف ادراک نور معلول می شود و اصل ادراک و شهود نور علت را از آن سلب نمی کند. همه نورهای جوهری _اگرچه در عداد علت نباشند_ نسبت به ماده و مادیات نیز ادراک شهودی دارند. 🔺 هرنور جوهری همه چیز عالم از نورالانوار تا موجودات عالم ماده را البته با تفاوت هایی، ادراک می کند و تنها آنچه قدرت ادراک دیگر چیزها را ندارد جواهر مادی و ظلمانی هستند که نه خود را درک کرده و نه موجودات دیگر را ادراک می کنند. 🔺 چرا نفس انسانی همچون خود ما با آنکه هویت نوری و ادراکی دارد، امور فراوانی بر او مخفی هستند و بسیاری از انوار حتی گاهی نورالانوار، بر او پنهان هستند و امور گسترده ای از عالم ماده نیز بر او پوشیده است؟ 🔺 پاسخ شیخ اشراق آن است که اگرچه نفس هویت ادراکی و نوری دارد و حقیقت مقدار که حجاب است در او وجود ندارد، ولی آنچه در «حکم حجاب» است در نفس انسانی تا هنگام مفارقت از بدن، موجود است و آن اشتغال به بدن و جسم و جسمانیات است و این اشتغال موجب التفات نفس انسان از دیگر حقایق عالم و مانع ادراک آنها می شود و موجب احتجاب انسان می شود. 🔺 شیخ اشراق علم حقایق نوری به یکدیگر و به عالم ماده را از سنخ علم حضوری و شهودی به شمار می آورد و در غیر نفس که به جهت ارتباط با بدن علم حصولی نیز در آن راه دارد، در بقیه نورها تنها علم حضوری جریان دارد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 63_64 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ روایت تحصيل و پژوهش در زمينه هوش مصنوعي؛ نگاهی به مطالعات میان رشته ای و کاربرد هوش مصنوعی در علوم گوناگون 🔰هسته هوش مصنوعی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: ⏰ چهار‌شنبه 26 آبان ماه، ساعت 18:00 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روشنفکر بوروکرات-تکنوکرات 🔻مراد از روشنفکر بوروکرات-تکنوکرات کسانی هستند که بیشتر کار مدریتی می کنند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ پیام راسل به آیندگان ▪️مایلم به دو نکته اشاره کنم. یک نکته اندیشه‌ای و یک نکته اخلاقی 🔹 مساله اندیشه‌ای: وقتی درباره موضوعی مطالعه می‌کنید یا فلسفه‌ای را بررسی می‌کنید؛ فقط بپرسید واقعیت و حقیقت نهفته در آن چیست. 🔹 مساله اخلاقی: عشق ورزیدن خردمندانه است و تنفر ورزیدن ابلهانه است. ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیستم ◾️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔳 مقدمه 3. احکام کلی نور 4️⃣ محبت و قهر در انوار 🔺 از نظر سهروردی هر نوردانی به نور عالی محبت داشته و بدان عشق می ورزد. سّر این عشق ورزی دو چیز است؛ نخست، کمال افزون تری که در نور عالی وجود دارد و دوم، زیبایی و جمالی که با حقیقت نور گره خورده و به شکل عالی تر در نور برتر وجود دارد. آن کمال و این جمال همچون مغناطیسی نور سافل را به خود جذب می کند. 🔺 اما هر نور عالی در مقایسه با نور سافل، دارای قهر است. بنابراین، نور سافل به نور عالی عشق می ورزد و نور عالی نسبت به نور سافل قهر دارد. 🔺 در فلسفۀ اشراق، از هیمنۀ وجودی و شکوه و جلال نور عالی نسبت به دانی، به گونه ای که سیطرۀ وجود عالی در سراسر نور دانی موج زند و همراه با استغنای وجودی عالی باشد به قهر یاد می شود؛ چنان قهری که هرگاه دانی در عالی بنگرد، درعین لذت بردن و عشق ورزیدن، احساس ذلّت و خاکساری و ناچیزی می کند و هرگاه عالی به خود بنگرد، نسبت به مادون احساس عزت و سربلندی می کند. چنین قهر وجودی موجب شده است شیخ اشراق از عقول و مفارقات طولیه و عَرضیه یا همان مُثُل افلاطونی «انوار قاهره» تعبیر کند. 🔺 شیخ اشراق در جایی وجود محبت و عشق از نور عالی به نور دانی را نفی کرده و این رابطه را منحصر در رابطۀ قهری دانسته. 🔺 خداوند تنها عاشق خویش است؛ زیرا او کامل ترین و زیباترین موجود است و هر کمال و زیبایی دیگری، دونِ اوست. با این حال، در جایی دیگر ضمن طرح قاعده ای فلسفی_اشراقی، به وجود محبت از سوی نور عالی نسبت به نور سافل افزون بر وجود رابطه قهری تصریح می کند می گوید:«انّ لکلّ علة نوریة بالنسبة الی المعلول محبّة و قهراً و للمعلول بالنسبة الیها محبة یلزمها ذلّ» 🔺 صدرالمتألهین معتقد است عشقِ علت به معلول، نه از باب عشق به غیر، بلکه از جهت عشق به خویش است. پس عشقِ علت به معلول، نه به خاطر نفس معلول، بلکه به جهت عشق به خود و پیامدها و آثار خود است. با توجه به این تبیین، متن نخست با متن دوم هماهنگ خواهد بود. با چنین طرحی، جایگاه فلسفیِ عشق در نظام نوری روشن می شود و کل نظام نوری با حقیقت عشق (اعم از قاهرانه و فقیرانه) پیوند استواری برقرار می کند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 64_67 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat