eitaa logo
سـایــه‌ بـان 📻
7.9هزار دنبال‌کننده
109 عکس
187 ویدیو
7 فایل
ارتباط با ما : @Radio_Sayeban آدرس تلگرام: https://t.me/radiosayeban
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ فلسفه ذکر مصيبت‌ استاد شهید : جواني از من پرسيد که آيا اين کار ضرورتی يا حسنی دارد يا نه؟ اگر بناست مکتب امام حسين عليه السلام احيا بشود، آيا ذکر مصيبت امام حسين هم ضرورتی دارد؟ گفتم بله، دستوری است که ائمه اطهار به ما داده‌اند و اين دستور فلسفه‌ای دارد و آن اينکه هر مکتبی اگر چاشنی‌ای از عاطفه نداشته باشد و صرفاً مکتب و فلسفه و فکر باشد، آنقدرها در روح‌ها نفوذ ندارد و شانس بقا ندارد، ولی اگر يک مکتب چاشنی‌ای از عاطفه داشته باشد، اين عاطفه به آن حرارت می‌ دهد. معنا و فلسفه يک مکتب، آن مکتب را روشن مي‌کند، به آن مکتب منطق می دهد، آن مکتب را منطقی می کند. بدون شک مکتب امام حسين منطق و فلسفه دارد، درس است و بايد آموخت اما اگر ما دائماً اين مکتب را صرفاً به صورت يک مکتب فکری بازگو کنيم حرارت و جوشش گرفته مي‌شود و اساساً کهنه می گردد. اين، بسيار نظر بزرگ و عميقانه‌اي بوده است، يک دورانديشی فوق العاده عجيب و معصومانه‌ای بوده است که گفته‌اند براي هميشه اين چاشنی را از دست ندهيد؛ چاشنی عاطفه، ذکر مصيبت حسين بن علي عليه السلام يا اميرالمؤمنين يا امام حسن يا ائمه ديگر و يا حضرت زهرا (سلام اللَّه عليها). اين چاشنی عاطفه را ما حفظ و نگهداری کنيم. 📔 استاد ، سیری در سیره نبوی ، ص۵۵ 🆔 @maaref_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هرمنوتیک 18-فلسفی ۱.mp3
3.75M
8⃣1⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔰 هرمنوتیک فلسفی (1) 🔰 زمینه ی تعدد قرائت ها از دین 🔻 هرمنوتیک فلسفی، چرخشی در مسیر هرمنوتیک 🔻 مخالفت هایدگر با دیدگاه اندیشمندان، درباره ی "وجود" 🆔 @maaref_karbordi
0⃣1⃣ علی علیه السلام کیست ؟ 🔸 علی علیه السلام روزی به بازار خرما فروش ها رفتند و دیدند کنیزی در نزد خرما فروشی گریه میکند. ◽️ وقتی حضرت علت را جویا شدند کنیز گفت: مقداری خرما را به یک درهم خریدم. و مولای من آن را نپسندید. ولی الان خرمافروش آن را پس نمیگیرد. ◽️ حضرت به خرما فروش فرمودند: خرما را بگیر و پولش را پس بده. چرا که او خادم است و کارها به دست او نیست. ◽️ خرمافروش حضرت را هل داد! مسلمانانی که آنجا بودند و حضرت را میشناختند به او گفتند: آیا میدانی که بود؟ او امیرالمومنین بود. خرمافروش خرما هم را گرفت و پول کنیز را پس داد. خطاب به حضرت گفت : دوست دارم از من راضی باشید. حضرت فرمود : آنچه مرا از تو راضی میکند این است که حقوق مردم را به شکل کامل رعایت کنی. ✍ دانشنامه امیرالمومنین ، ج ۴، ص ۹۸. به نقل از فضائل الصحابه ج ۲، ص ۶۲۱. 🆔 @maaref_karbordi
5⃣ فلسفه دین ⭕️ رابطه‌ی عقل و ایمان ✍️ استاد حامد ساجدی ✅ یکی از مباحث مطرح در فلسفه دین، رابطه عقل و دین است. آیا دین باید مبتنی بر عقل باشد یا اینکه ایمان مقوله کاملاً متفاوت از حوزه معرفت است؟ این مسأله محل بحث و گفتگوی متفکران شده است. ✅ عقل گرایان حداکثری معتقدند گزاره های دینی نه تنها باید با عقل سازگار باشد بلکه باید به وسیله عقل درک و اثبات شود و فراتر از فهم عقلی انسان نباشد. ✅ در نقطه مقابل ایمان گرایان قرار دارند که بر تباین حوزه ایمان و عقلانیت تأکید دارند. برخی از آنها مانند کی یر کگارد تا آنجا پیش می روند که می گویند گزاره ای که انسان به آن ایمان می آورد حتی می تواند ضد عقل هم باشد. ✅ به نظر می رسد میان این دو دیدگاه باید دیدگاه معتدل تری را اتخاذ کرد. در درجه نخست باید میان گزاره دینی پایه که حقانیت و اعتبار دین مبتنی بر آنهاست و سایر گزاره های دینی تفکیک کرد. ✅ گزاره های دینی پایه باید با عقل انسان درک شوند، زیرا بدون آن حقانیت دین زیر سؤال می رود و اعتماد به آن دین ممکن نخواهد بود. ✅ بسیاری از گزاره های دینی غیر پایه نیز - مانند گزاره های اخلاقی و حقوقی- مورد تأیید عقل هستند و یا همراه با دلیل و شاهدی ذکر شده اند که آنها را عقل پذیر می سازد. ✅ ممکن است برخی گزاره های دینی غیر پایه، مانند وقایع مربوط به آخرت، با عقل اثبات شدنی نباشند و در عین حال در ستیز با درک عقلی انسان هم نباشند. با توجه به عقلانی بودن گزاره های دینی پایه، فرد مؤمن در مورد این گونه گزاره ها با اعتماد به منبع وحی حقانیت این گزاره ها را تصدیق می کند. 🆔 @sajedi_ir 🆔 @maaref_karbordi
6⃣ فلسفه دین ⭕️ رابطه‌ی عقل و ایمان (2) ✍️ استاد حامد ساجدی ✅ چنانکه بیان شد، ایمان گرایان بر این دیدگاه تأکید دارند که ایمان و عقل دو حوزه مختلف هستند. ایمان از مقوله باور و تعهد قلبی و یک عنصر احساسی است و لذا نباید برای گزاره های دینی به دنبال اثبات عقلی باشیم، بلکه باید با دل خود به این گزاره ها ایمان بیاوریم. ✅ این دیدگاه به درستی به جنبه احساسی و قلبی ایمان اشاره می کند اما به دلیل غفلت از جنبه معرفت بخشی ایمان، دارای اشکال است. ❇️ این سخن صحیح است که ایمان صرفاً یک تصدیق ذهنی نیست. مؤمنی که به خدا ایمان می آورد با ریاضی دانی که یک قضیه ریاضی را تصدیق می کند مانند هم نیستند. آیات بسیاری از قرآن بر این نکته تأکید دارند که: - جایگاه اصلی ایمان در قلب است وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ‏ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في‏ قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ (حجرات: 7) خداوند در شما گرایش به ایمان را ایجاد کرد و آن را در دل شما زیبا جلوه داد و کفر و فسوق و عصیان را نزد شما منفور کرد. - انسانهای کافر، در عین حال که حقانیت گزاره های دینی را با ذهن خود درک می کنند، به انها ایمان نمی اورند. وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ (نمل: 14) (کافران) آن را انکار می کنند در حالی که در درون خود به آن یقین دارند. ❇️ اما این به معنای این نیست که ایمان جنبه بینشی و معرفت بخشی ندارد. در بسیاری از آیات قرآن، مؤمن و کافر به بینا و کور تشبیه شده اند. مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى وَ الْأَصَمِّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَ فَلاَ تَذَكَّرُونَ ﴿هود: 24﴾ وصف اين دو گروه [مشرك و مؤمن‏] همانند نابينا و كر و بينا و شنواست آيا [اين دو گروه‏] در صفت و حال يكسانند؟ ❇️ خداي متعال حتي آنگاه که سخن از سجده کردن در مقابل آيات الهي به ميان مي‌آورد، اين عمل را در صورتي پسنديده مي‌شمارد که از روي بينش و بصيرت باشد و بندگان حقيقي خود را اينگونه توصيف مي‌کند: در وصف عبادالرحمن: وَ الَّذينَ إِذا ذُكِّرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْها صُمًّا وَ عُمْياناً (فرقان: 73) و آنان كه وقتى به آيات پروردگارشان پندشان دهند، در برابر آن با حالت كرى و كورى نمیافتند، [بلكه با گوش شنوا و چشم بصيرت به آن توجه می کنند.] 🆔 @sajedi_ir 🆔 @maaref_karbordi
7⃣ فلسفه_دین ✍️ استاد حامد ساجدی ⭕️ گوهر دین در قرآن (1) 📎 چرا التزام به شريعت❓ ✅ یکی از مباحث مهم در فلسفه دین، بحث گوهر دین است. در این بحث مسأله این است که گوهر تدین و آن بخش از تدین که ارزش ذاتی دارد چیست؟ اگر دیانت ما چه ویژگی داشته باشد ارزشمند است؟ هسته اصلی دیانت که اعمال و مناسک ظاهری وابسته به آن است چیست؟ ✅ در این زمینه اقوال متعددی مطرح است. برای مثال برخي از اندیشمندان غربی اخلاقی زیستن را گوهر دین می دانند. کانت و هگل از جمله سردمداران این دیدگاه هستند و برخی متفکران داخلی مانند آقای ملکیان نیز این دیدگاه را تأیید می کنند. در این رویکرد دین حقیقی همان اخلاق است. به گفته کانت و هگل اگر غایت دین صرفاً پرستش خداوند باشد و اصلاح اخلاقی در آن مغفول واقع شود، انسان گرفتار گمراهی دینی یا دین دروغین می شود. در این دیدگاه نماز و مناسک دینی که اعمالی فراتر از دستورات محض اخلاقی را در بر دارند جزء مذهب ناب نیستند و باید کنار گذاشته شوند. ✅ اما به نظر می رسد در این سخن از پیوند بین اخلاق و اطاعت خداوند غفلت شده است. انسان اخلاق مدار وقتی درک کند که تمام هستی اش از سوی خداوند به او هدیه داده شده است، بالاترین سطح از تعهد اخلاقی را نسبت به خداوند پیدا می کند و حق خداوند را بر هر حقی مقدم می دارد زیرا قدردانی از نعمتهای خداوند را بر خود لازم می بیند. بنابراین نمی توان دم از اخلاقی زیستن بزنیم و در عین حال از اطاعت خدا سر باز زنیم. ✅ از سوی دیگر بندگی خالصانه خداوند نیز منجر به تقویت اخلاق اجتماعی انسان می شود، زیرا خداوند رعایت حق الناس و موازین اخلاقی را از مهمترین دستورات خود قرار داده است. ✅ بنابراین باید گفت گوهر تدین، بندگی خالصانه خداوند و تسلیم قلبی و عملي نسبت به اوست. آیاتی از قرآن مانند «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ‏ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛ با ارزشترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست»(حجرات: 13)، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ‏؛ جن و انس را جز برای عبادت کردن خلق نکردم» (ذاریات: 56) و «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ؛ آنها به جز این دستور نداشتند که خدا را با بندگی خالصانه و راستین عبادت کنند»(بینه: 5) به خوبی نشان می دهد گوهر دین، التزام قلبی به رعایت دستورات خداوند و بندگی خالصانه اوست. 🆔 @sajedi_ir 🆔 @maaref_karbordi
🔰 اطلاعیه: 📌 بعضی از دوستان عزیز در کانال تلگرام ما، پرسش هایی نسبت به متن شماره هفت استاد حامد ساجدی، داشتند. و همچنین درخواست منبع و رفرنس کردند. 📌 در ادامه، جواب استاد و آدرس مطالب ایشان، به همراه نکته ای سودمند تقدیم میشود.👇
با سلام اخیرا متنی که بر گرفته از نوشته های بنده است، توسط دوست عزیزم در کانال آرمان اندیشه منتشر شده است که از سوی برخی از مخاطبین مورد چالش واقع شده که در این زمینه تذکر چند نکته را راهگشا می دانم: 1. در مورد مطالبی که به کانت، هگل و ملکیان نسبت داده شد، برخی مخاطبین رفرنس خواسته اند که همینک تقدیم می شود: کانت: دین در محدوده عقل تنها، ترجمه منوچهر صانعی دره بیدی، 1381، تهران، نقش و نگار، چاپ اول، ص 251، 252، 234 و 235 هگل: استقرار شریعت در مذهب مسیح، ترجمه باقر پرهام، 1369، تهران، موسسه انتشارات اگاه، چاپ اول، ص38 تا 41 و 126 ملکیان: سنت و سکولاریسم، 1381، تهران، موسسه فرهنگی صراط، چاپ اول، ص308، 330 و 332 2. در مورد ارتباط میان اخلاق مداری و اطاعت از خداوند پرسش شده است که چه دلیلی برای ان وجود دارد. در پاسخ باید بگویم بین دو گزاره باید تفکیک کرد: الف: انسانهای اخلاق مدار، اطاعت پذیری بیشتری از خدا دارند ب: لازمه منطقی اخلاقی بودن، اطاعت از خداست. گزاره اول یک گزاره پسینی است و قطعا اثبات آن منوط به آمارگیری و تجربه است. اما گزاره دوم مربوط به «منطق بایدها و نبایدها» است و به یک معنی پیشینی است. به این مثال توجه کنید: کمک به محرومان خوب است. شهرام محروم است. پس کمک به شهرام خوب است. این یک نمونه از استدلال اخلاقی است و مثل استدلال منطقی که نیاز به تجربه ندارد، درک صحت این استنتاج هم نیاز به تجربه و آمارگیری ندارد. البته اینکه دو مقدمه این استدلال صحیح هستند یا نه بحث دیگری است. حال با این توضیحات عرض می کنم هر کس - با هر مبنایی - اگر این گزاره اخلاقی را تصدیق کند که: اگر کسی به من نیکی کرده باشد، قدردانی از او (تلاش برای خرسند کردن او با زبان و عمل) خوب است و هر قدر این نیکی بیشتر باشد، قدردانی از او ضرورت بیشتری دارد. همچنین بپذیرد که خداوند با دادن تمام هستی من به من بالاترین نیکی ممکن را به من کرده است از نظر منطق بایدها، این استنتاج را صحیح می داند که قدردانی از خداوند و تلاش برای کسب رضایت او بیشترین ضرورت را دارد. البته اینجا بحثهای فراوانی وجود دارد که فعلا از آن گذر می کنم. 3. گفته شده که در این بحث فلسفه دین و الهیات خلط شده است. البته این اشکال تنها در نظرات داخل کشورمان دیده می شود که هر گاه نویسنده ای از یک آیه قرآن در متن خود استفاده کند. از دایره فلسفه دین خارج می شود، اما با مراجعه به اثار غربی خواهیم دید که آنها در کتب فلسفه دین از عبارات تورات و انجیل استفاده می کنند! مگر می شود نگاه درجه دوم به دین داشت و از متون دینی غافل شد! البته بدیهی است کاربرد متون دینی در فلسفه دین و الهیات متفاوت است. در الهیات متن دینی سند و منبع اثبات است اما در فلسفه دین، متن دینی با نگاه پدیدارشناسانه مورد توجه قرار می گیرد و در رویکرد انسجام گرایانه می تواند تاییدکننده استدلالهای فیلسوف دین باشد. حامد ساجدی
8⃣ فلسفه دین ⭕️ گوهر دین در قرآن (2) ✍️ استاد حامد ساجدی بعضي مي گويند: مهم این است که دلت پاک باشد‼️ ✅ یک دیدگاه در باب دین داری این است که گوهر و هسته دین داری محبت خداوند است. اعمال و رفتار ظاهری اهمیت چندانی ندارند و آنچه مهم است این است که انسان در دل خود عاشق خدا باشد. اگر به کسی که این دیدگاه را دارد مثلاً بگویید چرا نماز نمی خوانی؟ احتمالاً در جواب با این جمله معروف مواجه می شوید: مهم این است که دلت پاک باشد! ✅ این سخن صحیح است که گوهر دین محبت خداوند است و هیچ چیز با ارزش تر از عشق به خدا نیست. اما عشق و محبت نشانه هایی دارند و شاخصهایی وجود دارد که میزان صداقت انسان در ادعای محبت خداوند را محک می زند. ✅ کسی که خدا را دوست دارد، خواست خدا را بر خواست خود مقدم می کند و به دستورات او نیز اهمیت می دهد. خدای متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر خود می فرماید: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ‏ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ به آنها بگو اگر خدا را دوست می دارید، از من (پیامبر) تبعیت کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد. و خداوند آمرزنده و مهربان است. (آل عمران: 31) 📌 بنابراین محبت و اطاعت خداوند همواره کنار هم هستند و نبود اطاعت نشان دهنده ضعف یا نبود محبت است. 🟣 🆔 @sajedi_ir 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک 19-فلسفی 2.mp3
3.62M
9⃣1⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔰 هرمنوتیک فلسفی (2) 🔰 زمینه ی تعدد قرائت ها از دین 🔻 چهار مولفه از هرمنوتیک فلسفی "هایدگر" 🆔 @maaref_karbordi
📎 با عرض سلام و احترام 🖌 با تشکر از صبر و حوصله شما، به دلیل اشتغال های مسئولان کانال از این که به طور مرتب مطالبی در کانال گذاشته نمیشود عذرخواهیم. 🖌 البته در فکر ضبط دوره های جدید و همچنین در صورت فراهم شدن شرایط و پشتیبانی ها گسترش کار و تاسیس سایت به جهت نظم بیشتر و دسترسی آسان تر برای مخاطبین گرامی هستیم. 🆔 @maaref_karbordi
چرا من به جای یه آدم دیگه نیستم؟ 1.mp3
6.54M
3⃣3⃣ خداشناسی (دوره اول) 0⃣2⃣ ویروس شر ⭕️ چرا من جای یه آدم دیگه نیستم؟! (1) 🆔 @radiosayeban
چرا من به جای یه آدم دیگه نیستم؟ 2.mp3
5.76M
4⃣3⃣ خداشناسی (دوره اول) 1⃣2⃣ ویروس شر ⭕️ چرا من جای یه آدم دیگه نیستم؟! (2) 🆔 @radiosayeban
🏴 شهادت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد. 🆔 @maaref_karbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایتی عمیق از امام هشتم علیه السلام 📜 عمران صابی (از بزرگترین اندیشمندان زمان امام رضا علیه السلام) در ضمن گفتگویی از حضرت می پرسد: ألا تخبرنی یا سیدی أهو فی الخلق أم الخلق فیه؟ آیا خدا در خلق است یا خلق در خداست؟! 🔰 حضرت طبق نقل می فرمایند: جلّ یا عمران عن ذلک لیس هو فی الخلق و لا الخلقُ فیه تعالی. نه او در خلق هست و نه خلق در اوست. 🔸 امام رئوف در کلامی عمیق میفرمایند: أخْبِرنی عن المرآة أنت فیها أم هی فیک؟ فإن کان لیس واحد منکما فی صاحبه، فبأیِّ شیءٍ استدلْتَ بها علی نفسک؟ 🖋 توضیح: آینه، با سراب فرق می کند سراب واقع را نشان نمی دهد؛ اما آینه واقع را نشان می دهد، بی آنکه چیزی در آینه باشد. وقتی ما در مقابل آیینه قرار میگیریم و لباس یا بدن خود را مرتب می کنیم، صورتی که در آینه می بینیم، بی آنکه در ما باشد یا ما در آن باشیم، از خودمان پی به خودمان می بریم! مخلوقات مانند صورت های آینه، حق تعالی را می نمایانند بی آنکه در او باشند و یا او در آن ها باشد. از طریق وجه الله و فیض الله و آیات الاهی که مخلوقات او هستند، به جمال و کمال او پی میبریم. و هر چه مخلوقی کامل تر باشد، آینه بودن او بیشتر است. لذا در روایتی از مولی الموحدین علی علیه السلام می بینیم: ما للّه آیة اکبر مِنّی! خداوند هیچ آیه ای بزرگ تر از من ندارد. ✍ پی نوشت: به راستی جا ندارد برای فهم عمیق این روایات ها، یک عمر وقت صرف کرد؟! و آیا نباید این روایات ها، با بیان متقن به جامعه علمی عرضه شود؟! 🆔 @maaref_karbordi
⭕️ ائمه عالی هستند و نیازی به غالی ندارند ! ✍ غلو یعنی بیخودی و بدون انضباط بالا بردن . ارزش بیجا به چیزی دادن . اما علو یعنی ارزش عدل و متناسب . همه کاره خداوند هست. اما تدبیر عالم را با مدبرات صورت می‌دهد . در یک کلمه : بالا بودن ائمه از هیچی بودن آن هاست ! چون خودیتی ندارند ، بالا هستند. ما هر چه بدی داریم ، از خودیّت است. اگر برای اینکه ائمه را بالا ببریم، بخواهیم یک خودیتی به آن ها بدهیم، غلوّ می‌شود . هر چه می خواهید آن ها را بالا ببرید، در هیچی نبودن بالا ببرید . یعنی همه‌ی کمالات، برای خداوند هست ولی به آن ها داده است . و معنای ظلّیت هم همین است . ✍ از امام هادی(علیه السلام) پرسیدند: چطور فهمیدید که پدرتان در بغداد از دنیا رفته اند؟ فرمودند: یک خضوعی در قلبم نسبت به خدا حس کردم که تا حالا حس نکرده بودم . امام یعنی خاضع محض؛ عبد محض. هر چه دارد مال خداست. هر چه بالاتر می‌روند ، پایین تر می‌آیند! اگر این مقام را درک کنیم، نه با محکمات منافات دارد و نه با عوالم متعدد آن بزرگواران. 📻 رادیو سایه‌بان در شبکه‌های اجتماعی @radiosayeban
جلسه 15-خداشناسی-عمومی.ogg
7.73M
5⃣1⃣ خداشناسی(دوره دوم) 🔘 فایل عمومی 🔶 تبیینی کوتاه از مساله پیچیده علم خداوند 🔸 توضیح علم ذاتی پیشین و علم فعلی خداوند 📀 فرمت فایل: Ogg ❌ این فایل باز نشر جلسه پانزدهم "خداشناسی" با فرمت جدید هست. 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک20-گادامر1.mp3
9.54M
0⃣2⃣ هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک فلسفی (3) 🔵 زمینه ی پیدایش تعدد قرائت ها از دین توسط روشنفکران دینی 🔻 توضیح شش مؤلفه از هرمنوتیک فلسفی "گادمر" 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک21-گادامر2.mp3
7.27M
1⃣2⃣ هرمنوتیک 🔰 هرمنوتیک فلسفی (4) 🔵 زمینه ی پیدایش تعدد قرائت ها از دین توسط روشنفکران دینی 🔻 توضیح چهار مؤلفه ی دیگر از هرمنوتیک فلسفی "گادامر" 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک22-نقد1.mp3
7.29M
2⃣2⃣ هرمنوتیک پیشنهاد دانلود 🔰 نقد هرمنوتیک فلسفی (1) 🔵 تناقض درونی نظریه 🔵 مغایرت نظر و عمل صاحبان نظریه هرمنوتیک فلسفی 🔻 ادامه دارد ... 🆔 @maaref_karbordi
✔️ از دلِ هر شیعه به خدا راهی هست... محمد عن الحسن بن راشد قال: سألتُ العسكري (عليه السلام) بالمدينة عن رجل أوصى بمالٍ في سبيل الله؟ فقال: سبيلُ الله شيعتُنا. 📚 الکافی (الإسلامية)، ج ٧، صص ۱۵ و ۱۶؛ رُوي في الفقيه و التهذیب و... أيضاً. 🔹 از امام عسکری - جان‌ها به قربانشان - درباره‌ی کسی که وصیت کرده مالی از او «فی سبیل الله» مصرف شود، سؤال کردم؛ فرمود: «سبیل الله یعنی شیعیانِ ما» ◼️ عرض تسلیت محضر ولی امر عج الله تعالی فرجه الشریف. 🆔 @maaref_karbordi
هرمنوتیک23-نقد2.mp3
9.17M
3⃣2⃣ هرمنوتیک پیشنهاد دانلود 🔰 نقد هرمنوتیک فلسفی (2) 🔵 ناسازگاری آثار عینی زندگی انسان با این نظریه 🔵 تفکیک نکردن میان پیش دانسته های مفید و مخلّ در این نظریه 🆔 @maaref_karbordi