فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆حرم امام حسن علیه السلام (در آینده نه چندان دور ان شاء الله) از دیدگاه هوش مصنوعی🕌😍😍😍
@radooo
ایتا کانال شکرگزاری،آرامش
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ظهر ۱۵ رمضان
نوشتن آیه۲۸ سوره هود
برای رزق روزی یکسال
یا رزاق یا وهاب
@radooo
ایتا کانال شکرگزاری،آرامش
AUD-20220411-WA0027.mp3
14.27M
شکر 9.mp3
17.31M
4_5834697734287787931.mp3
26.71M
🕊🦅🦜🦢🦩🦤🦃🐓🦇🦆🦉🦚🪶﷽
📖 کتاب : #منطق_الطیر۶۱
✍🏻 #عطار_نیشابوری
🎙 تفسیر علامه #مروجی_سبزواری
💢جلسه شصت و یک
@radooo
ایتا کانال شکرگزاری،آرامش
✍️ مصطفی دلشاد تهرانی
🖊 منطق قرآن کریم در نفی اکراه و اجبار ، و زور و فشار در دین و دینداری
منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ، و زور و فشار استوار است ؛ و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است . خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مىآموزد:
(أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ) هود / ۲۸
آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟
نوح (ع) خطاب به قوم خود مىفرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم، زيرا در دين خدا اجبار نيست. به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مىكنند و بر اين حقيقت دلالت مىنمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين، يكى از احكام دينى است كه در قديمىترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بىآنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است. ( نک : المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰)
راه تربيت انسان از خود او مىگذرد و نمىتوان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچگونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد. خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد:
(فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ) عاشیه / ۲۲-۲۱
پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهندهاى و بر آنان تسلّطى ندارى.
(وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ) ق / ۴۵
و تو به زور وادارنده آنان نيستى.
در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سختترين مانع فردى در تربيت ظهور مىنمايد و باب تربيت فطرى بسته مىشود. خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است :
(وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ ) انعام / ۱۰۷
و ما تو را بر ايشان نگهبان نكردهايم، و تو وكيل آنان نيستى.
✨
💎@radooo
ایتا کانال شکرگزاری،آرامش
.
عالِم هر بامداد برخیزد، طلب زیادتی علم کند
و زاهد طلب زیادتی زهد کند
و ابوالحسن در بند آن بود که سُروری به دل برادری رساند.
✍️ شیخ ابوالحسن خرقانی
✨
💎@radooo
ایتا کانال شکرگزاری،آرامش