eitaa logo
رائحة #انا_علی_العهد
64 دنبال‌کننده
23 عکس
9 ویدیو
3 فایل
وَ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوْا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (آیه 46 سوره مبارکه انفال) گاه‌نوشت‌های امیر شعبان‌جولا @a_sh_j
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ يُخَوِّفُ أَوۡلِيَآءَهُۥ فَلَا تَخَافُوهُمۡ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤۡمِنِينَ» (۱۷۵ آل عمران) 🔸 شیطان فقط اولیاء و دوستانش را می‌ترساند. پس اگر مومن هستید و از اولیاء شیطان نیستید، نباید از او بترسید بلکه باید از خدا بترسید. 🔹 امروز به وضوح این آیه مشهود است. فقط کسانی که اخبارشان را از منابع وابسته به اسراییل دنبال می‌کنند و ارادتی به این منابع دارند، از تهدید اسراییل می‌ترسند. 🔹 در مقابل مومنین اما نه تنها ترسی از اسراییل ندارند بلکه اگر بخواهند ترسی داشته باشند، شایسته است از این بترسند که مبادا پس از نصرت خدا و پیروزی در میدان، دچار غرور شده و از دست خدا در حوادث غافل شویم. 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔@raehah
🔹 امروز آمریکا به عنوان تنها رای منفی در شورای امنیت قطعنامه‌ی پذیرش عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد. 🔹 جهان از ابتدای طوفان الاقصی تا کنون بارها شاهد استفاده‌ی آمریکا از حق وتو (به عنوان تنها کشور با رای منفی) به نفع اسراییل و علیه فلسطینیان بوده است. 🔹 این موضوع که با واکنش تند نماینده‌ی روسیه هم همراه شده است ظرفیت بسیاری برای بی‌آبروتر کردن آمریکا و بی‌اعتبار کردن سازوکار معیوب سازمان ملل دارد اما این ظرفیت باید نقد شود. 🔸 پیشنهاد: در واکنش به این وتوی آمریکا کارزار جهانی راه بیفتد برای سلب حق وتو از آمریکا ❓ سوال: مگر ممکن است حق وتو از آمریکا گرفته شود؟ 🔹 هدف این کارزار در اصل موارد زیر است که دست‌یافتنی هستند: 1️⃣ از طریق اطلاع‌رسانی این وتوهای تک رأیی آمریکا را در جهان رسواتر کند. 2️⃣ سازوکار معیوب سازمان ملل را در نظر جهانیان پررنگ کند و زمینه ذهنی برای نظم جدید جهانی فراهم کند. 3️⃣ هزینه‌ی اجتماعی در افکار عمومی جهان برای اقدامات خودسرانه و استفاده‌ی تک رأیی از حق وتو ایجاد کند. 4️⃣ با ایجاد تنفر نسبت به آمریکای، هزینه‌ی همراهی دولت‌ها با آمریکا با رفته و قدرت رهبری آمریکا در جهان تضعیف شود. 🔻 پی‌نوشت۱: واکنش نماینده‌ی روسیه به وتوی آمریکا: شرم بر آمریکا به خاطر این به چالش کشیدن اراده بین‌المللی، چرا که این کشور و «اسرائیل» روند تاریخ را مختل می‌کنند. 🔻 پی‌نوشت۲: اگر با این پیشنهاد همراه هستید، اگر می‌توانید برای اجرای ایده کاری کنید وگرنه پخش کنید تا برسد دست کسانی که می‌توانند اقدام کنند. @تشکلها 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
رائحة #انا_علی_العهد
#ایده 🔹 امروز آمریکا به عنوان تنها رای منفی در شورای امنیت قطعنامه‌ی پذیرش عضویت دائم فلسطین در ساز
🔹 وزیر خارجه چین: پکن امیدوار است که ایالات متحده “خود برتر بینی را کنار بگذارد "و به درخواست‌های جامعه جهانی توجه کند. 🆔 @raehah
🔻 از مثلث قرمز تا چادرهای مثلثی 🔺 🔹 اکنون که دانشگاه‌های آمریکا و اروپا به حمایت از فلسطین برخاسته‌اند، این حرکت دانشجویی نیاز به نمادسازی دارد؛ نمادی برای نشان دادن همبستگی دانشجویان جهان در حمایت از فلسطین. 🔸 امروز باید از دانشگاه‌های ایران پیام همبستگیمان را به دانشجویان غرب برسانیم که در این نبرد علیه ظالم، کنار هم هستیم. 🔺 برپایی چادرهای مثلثی در دانشگاه قابلیت نماد شدن دارد. هم برد رسانه‌ای دارد، هم بستری برای کار تبیینی داخل دانشگاه است که مطالبه‌ی امسال آقا از دانشجویان هم بود. 🔺 خصوصا اگر این چادرها با تجمعات دانشجویان و اساتید و حتی ارتباط زنده با دانشجویان معترض غربی همراه شود. 🔹 اگر دیوارهای دانشگاه‌ها پر از تصاویر تجمعات دانشجویان غربی شود، تبیین صریحی خواهد بود در مقابل طرفداران شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» 🔺 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
🔶 امام رضا برایت کافیست! 🔹 یونس بن عبد الرحمن از بهترین اصحاب امام رضاست. یونس پای کار امام رضا، جلوی سودجویی بسیاری از سودجویان و منفعت‌طلبان را گرفته بود. به همین خاطر دشمن زیاد داشت. دشمنانی که هر روز از او بدگویی می‌کردند و علیه او جوسازی بسیاری انجام داده بودند. 🔹 یونس خدمت امام رضا علیه السلام بود. شاید در دلش دردی داشت از این همه بدگویی و سعایت‌هایی که علیه او شده. بدگویی‌هایی که بعضاً از جانب کسانی مطرح می‌شد که به عنوان اصحاب امام رضا هم شناخته می‌شدند و ای بسا که بعضاً واقعاً اصحاب خوبی بودند که فریب فضاسازی رسانه‌ای بدخواهان را خورده بودند. در همین حال دو نفر از همین اصحاب وارد شدند و یونس پشت پرده‌ای پنهان شد. این دو نفر باز هم دهان به بدگویی از یونس در نزد امام باز کردند و یونس هر لحظه منتظر بود تا امام پاسخ این‌ها را بدهد شاید که ان شاء الله غائله‌ی بدگویی از یونس جمع شود؛ اما امام هیچ نگفت. 🔹 پس از رفتن آن دو، یونس از پشت پرده بیرون آمد. شاید در گلویش بغضی داشت که چرا امام پاسخی ندادند؟ در این هنگام امام به این مضمون فرمودند که یونس! همین برای تو کافی نیست که برای ما هیچ کس یونس نمی‌شود؟ 🔸 اگر خدا در قرآنش می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا» بی‌شک امام رضا هم برای یارانش کافیست و به خوبی دفاع می‌کند. بگذار بدخواهان هر چه می‌خواهند بگویند اما برای سید ابراهیم همین بس که نامش با امام رضا گره بخورد، خادم الرضا باشد، در ولادت امام رضا رئیس‌جمهور شود و در ولادت امام رضا شهیدجمهور شود. 🔹 سید عزیز ما! ما را حلال کن! شفیع ما باش! 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
🔴 شیشه‌ی عطر باید بشکند! 🔹 پس از شهادت امام کاظم، فتنه ای به پا میشود. برخی از وکلای امام به طمع تصاحب وجوهات شرعی که در دستشان بود، امامت حضرت رضا را نپذیرفتند. در این اوضاع یونس قیام کرده و مدام در دفاع از امامت حضرت رضا سخن می‌راند. 🔹 دو تن از این وکلای نامرد! پیش یونس می‌فرستند که بس کن. تو را در فلان قدر از اموال سهیم می‌کنیم، ادامه نده! یونس می‌گوید: «إِنَّا رُوِّينَا عَنِ الصَّادِقِينَ ع أَنَّهُمْ قَالُوا إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عِلْمَهُ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ سُلِبَ نُورَ الْإِيمَان‏» 🔸 بله! یقیناً هنگامی که فتنه می‌شود، عالم باید به میدان بیاید. وقتی گفتند که در ایران هیچ مسئولی سالم نیست، وقتی گفتند همه نشسته‌اند و کسی به فکر ایران نیست، وقتی گفتند آخوندها مفت‌خورند، وقتی گفتند ائمه‌ی جمعه بی‌خاصیتند، وقتی گفتند مدیران استانی بی‌کفایتند، وقتی فتنه‌ها کردند، خداوند بهترین و پاک‌ترین‌ها را انتخاب می‌کند تا در چشم همگان کند. شیشه‌های عطر می‌شکنند تا از عطرشان دنیا را عطرآگین کنند. 🔸 بهترین‌ها رفتند، در حال خدمت هم رفتند. ببینیم و ببینانیم چه خوبانی شب و روز برای ما نمی‌شناسند. وای به ما اگر شیشه‌ی عطر هم که شکست، عطرش را منتشر نکنیم و خبرش را به عمق جان‌ها نرسانیم. 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
🔴 به عقب برنمی‌گردیم 🔹 شهید مقام والایی دارد که مایه‌ی غبطه است و پذیرش معصوم نبودن شهدا، منافاتی با این مقام والا ندارد. 🔹 امروز پس از رییسی، مردم شیرینی یک سیاست‌مدار انقلابی را چشیده و آن را پسندیده‌اند. عدول از نقاط قوت رییسی در انتخاب نامزد مورد حمایت، عقبگرد است. نباید بگذاریم این ذائقه‌ای که به زحمت و خون دل برای مردم به وجود آمده دوباره از بین برود. 🔸 بنابراین در انتخابات پیش رو لازم است درک درستی از این نقاط قوت داشته باشیم و همچنین نقاط ضعف رییسی را بدانیم تا بتوانیم دست به انتخابی بزنیم که جامعه را یک قدم دیگر به جلو ببرد. کسی که تا حد ممکن ضمن دارا بودن نقاط قوت رییسی، بتواند نقاط ضعف او را نیز جبران کند. 🔹 از جمله نقاط قوت شهید عزیزند: 1️⃣ اخلاق‌مداری در سیاست‌ورزی 2️⃣ صراحت انقلابی 3️⃣ پرکاری 4️⃣ اعتماد به جوانان 5️⃣ ساده زیستی 6️⃣ مردمی بودن 🔹 و از جمله نقاط ضعف او عبارت است از: 1️⃣ نداشتن برنامه و ایده‌ی مشخص 2️⃣ نداشتن قاطعیت 3️⃣ نداشتن دیدگاه در اقتصاد و سیاست و فرهنگ 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
🔴 کاسب زخم‌ها نباشیم یادداشتی پیرامون الگوی انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها https://eitaa.com/raehah/134 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
رائحة #انا_علی_العهد
🔴 کاسب زخم‌ها نباشیم یادداشتی پیرامون الگوی انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها https://eitaa.com/raehah/1
🔴 کاسب زخم‌ها نباشیم 🔹 ما برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از چه راهبردی استفاده می‌کنیم؟ دو راهبرد می‌توان شمرد: 1️⃣ پله کردن زخم‌ها: مدام با دمیدن در ضعف‌ها و زخم‌های گذشته سعی کنیم مردم را تحریک کنیم تا به ما رأی دهند (که مثلاً این زخم‌ها را دوا کنیم). در این رویکرد نامزد انتخابات مدام باید از مشکلات بگوید و از زخم‌ها. گاهی هم چه بسا زیاده‌روی کند و آن چیزی را زخم جلوه دهد که زخم نیست؛ ولی حتی اگر زیاده‌روی هم نکند، برایش سخن گفتن از پیشرفت‌ها چندان مطلوب نیست فلذا مخاطبی که سخن او را می‌شنود فقط و فقط سیاهی از نظام اسلامی می‌بیند. چه مجاب شود که به او رأی دهد و چه مجاب شود که کلاً رأی ندهد! چنین کسانی کاسب زخم‌های مردمند. 👈 نتیجه‌ی این رویکرد دوره به دوره ناامیدتر کردن مردم، نابینا کردن مردم نسبت به پیشرفت‌ها، بزرگنمایی زخم‌ها و گم شدن افق‌های بلند پیش روست. علاوه بر این‌که رقابت منفی و بدی بین نامزدها ایجاد می‌کند که چه کسی بهتر و بیشتر می‌تواند زخم‌شماری کند! لذاست که دوره به دوره هم مشارکت را کمتر و کمتر می‌کند. 2️⃣ استفاده از افق‌ها: با تبیین افق‌های بلند پیشِ رو، مردم را تحریک کنیم تا به کسی رأی دهند که بهتر می‌تواند ما را به سمت این افق پیش ببرد. در این رویکرد مدام سخن از آرمان‌هاست و مسیری که ما پیشِ رو داریم برای رسیدن به آرمان‌ها. سخن از امکانات و فرصت‌هاست و کسی که بهتر می‌تواند این داشته‌ها را برای رسیدن به آن آرمان راهبری کند. این‌جا رقابت بر سر فهم از آرمان‌ها و تصویرگری آن‌ها شکل می‌گیرد، رقابت بر سر فهم امکانات و فرصت‌ها برای رسیدن به آرمان‌ها شکل می‌گیرد، رقابت بر سر توان بهره‌مندی از پیشرفت‌های موجود در جهت رسیدن به آرمان‌ها شکل می‌گیرد. نامزدی که این‌طور تبلیغ کند، برایش سخن گفتن از دارایی‌ها و پیشرفت‌ها موضوعیت دارد فلذا مخاطبی که سخن او را می‌شنود، افق‌ها و پیشرفت‌ها را می‌بیند و روز به روز امیدوارتر و پرانگیزه‌تر می‌شود چه مجاب شود که به او رأی دهد و چه مجاب شود که به کس دیگری رأی دهد. 👈 نتیجه‌ی این رویکرد دوره به دوره امیدوارتر شدن مردم، پررنگ کردن دارایی‌ها و پیشرفت‌ها برای مردم، بزرگنمایی آرمان‌ها و بیشتر شدن صبر مردم در مقابل سختی‌هاست. علاوه بر این‌که رقابت مثبتی بین نامزدها ایجاد می‌شود که چه کسی بهتر می‌تواند آرمان‌ها و پیشرفت‌ها را بفهمد و بیان کند. لذاست که دوره به دوره مشارکت در انتخابات بیشتر خواهد شد. 🔹 متأسفانه عموم نامزدها همیشه رویکرد اول را انتخاب می‌کنند. فی‌المثل در همین دوره هم می‌بینید که تقریباً همه رویکرد اول را دارند و می‌توان گفت جلیلی تنها نامزدی است که رویکرد دوم را برای خود برگزیده. همان‌طور که شهید رئیسی هم در انتخابات رویکرد اول را برای خود نپسندیده بود و کاسبی زخم‌های مردم را نکرد. 🔸 من به جلیلی رأی می‌دهم تا پس از رئیسی دومین رئیس‌جمهوری باشد که بدون کاسبی زخم‌ها، رئیس‌جمهور می‌شود. تا این مسیر در سیاست ما نهادینه شود و سیاستمداران بفهمند که دیگر با کاسبی زخم‌ها و نابود کردن سرمایه‌ی اجتماعی نمی‌توانند رأی بیاورند. به جلیلی رأی می‌دهم چون اگر جلیلی رأی نیاورد، خواهند گفت که رئیسی استثنا بود و راه رسیدن به قدرت جز کاسبی زخم نیست. 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
🟢 خوشحالم؛ آرام و مطمئن 🔹 سنم به جبهه‌ها نمی‌رسد، توفیق حضور در جهاد رهایی قدس را هم نداشتم اما باورم این است که حال و هوای جبهه همین بود. اصلاً مگر می‌تواند جز این باشد؟ دو هفته جهاد، دو هفته معنویت و توسل و زاری، دو هفته قیام، دو هفته شب و روز نشناختن، دو هفته از دنیا کندن. عجیب بود! عجیب! جوانانی که خالصانه از همه چیز زدند و شاید چند روز نمی‌توانستند به خانواده سر بزنند در حالی که تا منزلشان نیم ساعت هم راه نبود ولی نیم ساعت هم فرصت نداشتند. یک هفته‌ی اخیر که حتی هیچ وقتِ خواب هم نبود. شب‌ها تا صبح باید نرم افزارها به‌روزرسانی می‌شدند تا صبح مردم بتوانند بی‌عیب و نقص از آن استفاده کنند. صبح تا شب پشتیبانی و پاسخگویی به مردم. عجیب بود حال بچه‌ها. لابلای روز بعضاً از خستگی بی‌هوش می‌شدند اما در همان حال هم گوشی به دست می‌افتادند تا اگر کاری پیش آمد، با زنگ گوشی بیدار شوند. 🔹 چه مناجات‌ها و توسل‌های زیبایی! قدری اینجا آسمانی بود که با کوچک‌ترین دعا و توسلی همه‌ی اشک‌ها جاری بود. حدیث کسا فراز به فرازش برایمان اشک بود و زاری، روضه‌های نمکی و مختصر بعد از نماز چه حالی داشت! این‌جا زمین نبود والله که زمین نبود. این‌جا بهشت بود. این‌جا آسمان بود. خدا بود و خدا بود. لحظه لحظه‌هایش، اشک‌ها و خنده‌هایش؛ ذره‌ای منیت نبود، ذره‌ای خودخواهی نبود. حرص و جوش‌هایش، استرس‌هایش، دویدن‌ها و از خستگی افتادن‌هایش، همه نور بود و نور. روز به روز که می‌گذشت بچه‌ها نورانی‌تر می‌شدند. خدا را این‌جا می‌شد دید. وقتی هر لحظه بار مسئولیتی طاقت‌فرسا روی دوش بچه‌ها سنگینی می‌کرد و خود را برای آن ناتوان می‌دیدند اما همان زمان دل به خدا می‌دادند که خدایا! شاهد باش ما کم نگذاشتیم، هر چه داشتیم به میدان آوردیم تا تو نظر کنی و وقتی نظر کنی، چه‌ها کنی! 🔹 الحمدلله! 🔸 از این‌جا می‌گویم، از آسمان می‌گویم، از بهشت می‌گویم؛ امام عزیز! این انقلاب زنده است و پیروز. این انقلاب چنین جوانانی دارد. بی‌هیچ چشم‌داشت، بی‌هیچ منت و منیت، بی‌هیچ خودخواهی و توقع و خدا عجیب نظر می‌کند به این جمع‌ها و این کارها. چه خوب خرید و چه خوب نظر کرد دویدن‌های یک جمع کوچک را. آن‌چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. از دل دویدند بچه‌ها، بر دل‌ها نشستند. خبرها می‌رسید که مردم هم سنگ تمام گذاشتند. چه کسانی که خانه‌هایشان را وقف کردند برای بیستکال، چه نوجوانانی که حق رأی نداشتند اما مجدانه نشستند پای بیستکال، چه پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که به زحمت کار با بات را یاد می‌گرفتند تا زنگ بزنند. بازتاب نور جوانان مؤمن انقلابی، کشور را نورانی می‌کند. 🙏 بچه‌ها! دم همه‌تان گرم! حقیقتاً حماسه آفریدید. نتیجه‌ی انتخابات هر چه باشد، این حماسه برای انقلاب اسلامی پیروزی بود. 🤲 راستی! غروب جمعه است و من امروز امیدوارتر از هر زمان منتظر امام زمانم. 📝 امیر شعبان‌جولا 🆔 @raehah
جهاد جلیلی‌‌، جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی ✍️ دکتر سعید خورشیدی 🔹قسمت یک از دو 🔻این روزها که متاثر از نتایج انتخابات ریاست جمهوری، برخی گروه‌های سیاسی و رسانه‌هایشان، انگشت اتهام را به سمت سعید جلیلی و الگوی سیاست‌ورزی او نشانه رفته‌اند و سعی در حذف او از سپهر سیاست ایران دارند، فرصتی است برای نیروهای انقلاب اسلامی تا در الگوی متفاوت سیاست‌ورزی سعید جلیلی تامل کنند. اگر الگوی منش سعید جلیلی را فهم کنیم، حتی می‌توان عملکرد خودش را بر اساس الگوی کلان خودش نقد کرد. برای مثال این که بتوان ایده‌ها و برنامه‌های خود را با زبان توده مردم بیان کرد، الزامی جدی ذیل رویکرد تبیینی و تربیتی در انتخابات است. پس چه طرفدار جلیلی باشیم چه منتقد یا مخالف او، مسأله مهم، فهم منطق کنش اوست. او چگونه می‌اندیشید که انصراف نداد؟ چرا در موضع منتقد وضعیت موجود جمهوری اسلامی ننشست؟ چرا در مناظره از داماد پزشکیان مستقیم نام نبرد؟ و... ابتدا باید این پدیده را «فهم» کرد و سپس موضع جانبداری، بی تفاوتی و یا مخالفت اتخاذ کرد 🔻در دو دهه اخیر، خصوصا پس از رای نیاوردن در انتخابات ۹۲، جریان سیاسی اصولگرا فرصت و زمینه یافت تا ابتدا به صورت تلویحی و زیرپوستی و سپس عریان و صریح این انگاره را در میان حزب‌اللهی‌ها ترویج کند که «مسیر کسب قدرت از طریق سیاست ورزی مکتبی،‌ مسدود است! و اگر تمنای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در جامعه را دارید، راهکاری جز تن دادن به قواعد سیاست ورزی متداول (البته با کمی روتوش و آرایش) وجود ندارد». اصولگرایان چنین تصویر کردند که جبهه انقلاب تا وقتی که به «قواعد قبیله‌ای سهم بندی در لیست‌بندی‌ها»، «فنون جنگ روانی»، «بازی‌های تبلیغاتی»، «مصلحت‌سنجی‌های بی‌مبنا»، و «تاکتیک‌هایی چون اجماع» و... تن ندهد، اساسا گشایشی در وضعیت سیاسی‌اش رخ نخواهد داد. در این نگاه، انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش، صرفا ویترین شعارها و وجهه ما را تامین می‌کند، اما قرار نیست را هم تعیین کند، بلکه سازوکارهای سیاست‌ورزی را باید از دیگران الگو بگیریم. تمکین به این راهبرد، نه تنها باعث شد که حزب الله آرام آرام از روش‌های سیاست‌ورزی خاص خود تنازل کند و کنش سیاسی‌اش رنگ و بوی عرفی بگیرد، بلکه منجر به کودتایی در فرهنگ سیاسی او شد، کودتایی که آن چه بر اساس مبانی نظری انقلاب اسلامی «فرع» دانسته می‌شد را بر «اصل» مسلط کرد. 🔻در نظام‌های سیاسی عرفی، اصلی ترین کارکرد انتخابات، انتقال قدرت به روشی غیرخشونت‌آمیز است و طبیعتا اصلی ترین هدف متصور برای حاضران در کارزار انتخابات نیز کسب قدرت سیاسی است. اما در نظام مبتنی بر نگاه امام و رهبری، انتخابات فراگیرترین سازوکار «سیاست‌ورزی» عموم مردم است. «سیاست‌ورزی» در مکتب امام اساسا یک «کنش و رشدمحور» است. همان طور که فرد برای رسیدن به کمال و تقرب الهی، در جهاد با موانع درونی مثل حسد و کینه و عجب و... راه اخلاق می‌ورزد، در جهاد با موانع بیرونی مثل ساختارهای ظالمانه و طاغوت‌ها و... باید سیاست‌ورزی کند. در این نگاه، کسب قدرت (ولو با انگیزه خالصانه خدمت) فرعِ رشد و تعالی روحی سیاستمدار، هواداران او و مخاطبان کنش سیاسی او قرار می‌گیرد. در این چارچوب، «سیاست‌ورزی مکتبی» برای یک کاندیدا صرفا محدود به رعایت اخلاق فردی اسلامی (مثل دروغ نگفتن، توهین نکردن، تهمت نزدن و...) نمی شود بلکه سنخی از کنش سیاسی است که در پی رشد و تعالی معنوی و اخلاقی سیاستمدار، بسیج‌شدگان و عامه مردم باشد و یا حداقل با رشد و تربیت هیچ یک از اینان در تعارض نباشد. پیروزی و شکست در انتخابات نیز صرفا بر اساس شاخص رای آوردن یا نیاوردن کاندیدای اصلح سنجیده نمی شود بلکه کاندیدایی موفق‌تر است که در برنامه رقابتی و انتخاباتی خود زمینه چنین «سلوک» تربیتی را بیش از دیگران برای هواداران خود و عامه مردم فراهم ساخته باشد. 🔻شاید یکی از دلایلی که الگوی کنشگری سیاسی سعید جلیلی برای دیگران (و حتی برای برخی از دغدغه مندان گفتمان انقلاب اسلامی) بعضا نامانوس و عجیب به نظر می‌رسید این بود که جلیلی از دریچه چنین مبنایی به انتخابات می‌نگریست. سابقه این نگاه سعید جلیلی به انتخابات را در فضای مجازی می‌توان در متن سخنان او در جمع دانشجویان در زمستان ۸۳ (چند ماه قبل تر از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴) پیگیری کرد. (isna.ir/x3LBrY) در شرایطی که نقل محافل تشکل‌های دانشجویی مباحثه و مشاجره بر سر احتمال حضور این کاندیدا و آن کاندیدا بود، او در کسوت یک استاد دانشگاه (و نه کاندیدای ریاست جمهوری) توجه دانشجویان (به مثابه کنشگران سیاسی عرصه انتخابات) را به اهمیت گفتمان‌سازی در فرصت انتخابات جلب می‌کند و آنان را به مجاهدت برای طرح یک گفتمان «حقیقی» و «کارآمد» در انتخابات ریاست جمهوری فرامی‌خواند. ادامه دارد... 🆔 @raehah
جهاد جلیلی‌‌ و جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی ✍️ دکتر سعید خورشیدی 🔹قسمت دو از دو 🔻در واقع جلیلی در انتخابات ۴۰۳، عامل به توصیه‌های گذشته خودش بوده است. او در مقابل جنگ نرم طولانی مدت چند ساله دشمن مبنی بر کاشت تصویر «ایران در قعر دره»، تلاش کرد استعاره رهبری از موقف کنونی جمهوری اسلامی مبنی بر «در آستانه قله بودن» را در راهبرد تبلیغاتی خود عینی نماید. جلیلی ضمن بی‌اعتنایی به توصیه برخی کارشناسان رسانه‌ای که معتقد بودند (فارغ از اینکه واقعیت چیست) گفتمان تبلیغات ریاست جمهوری باید بر نفی و نقد گذشته استوار باشد تا مورد اقبال مردمی قرار گیرد، معتقد بود که گفتمان انتخاباتی باید ریشه در واقعیت و ناظر به حل مسائل امروز باشد. او برای پیروزی در انتخابات، بیش از چهل سال مجاهدت صورت پذیرفته در جمهوری اسلامی (رزمندگان دفاع مقدس، جهاد سازندگی، نهضت سوادآموزی، جهاد دانشگاهی، مدافعان حرم، مدافعان سلامت، ...) و نتایج و برکات پدید آمده ناشی از آن‌ها را نادیده نگرفت، بلکه همگان را به شکر جمعی و عملی این نعمات از طریق بهره گیری از فرصت‌های حاصل شده از آنان فراخواند. او با جامعه، از تصویر ایران در آستانه جهش و تعالی سخن گفت و با این ایده خود توانست بیش از سیزده میلیون رای کسب کند. 🔻پرهیز جلیلی از ورود به مشاجرات سخیف شخصی با سایر کاندیداها، صرفا یک وسواس اخلاقی یا پسند شخصی نبود. او نشان داد که مایل است که مردم در انتخابات، جدال اندیشه‌ها و مسلک‌های مختلف را مشاهده کنند و از مسیر مقایسه و ارزیابی این افکار،‌ اولا رشد یابند و ثانیا انتخاب درستی داشته باشند. نگرش تربیتی به سیاست ورزی و انتخابات، باعث می شود که افق عمل سیاسی کاندیدای جبهه انقلاب، کوتاه مدت نباشد، اهل دوپینگ سیاسی نباشد و متوجه این نکته باشد که ، بدنه را ضعیف و از درون تهی می‌کند. او به هوادارانش و بسیج‌شدگان ذیل خودش به چشم «عدد رای» نگاه نمی‌کند که توهم کند عنان آن‌ها به دست اوست و او می‌تواند با هر سنخ ائتلاف و اجماعی، آنان را به سبد رای دیگری «کوچ اجباری» دهد، بلکه او می‌بایست برای آن‌ها به مثابه عاملیت‌های انسانی، اصالت قائل شود. جلیلی در انتخابات اخیر به درستی چنین کرد. او از یک سو فهمید که تحلیل های ریاضی‌وار از کنش انسانی رای‌دهندگان نادرست است و انصراف او به نفع دیگران حتی نتیجه کوتاه مدت حسابگرایانه هم در پی نخواهد داشت. اما مهم‌تر از آن، روشن بود انجام چنین ریسک و قماری، عوارض و لطمات بلندمدت به بدنه اجتماعی جبهه انقلاب اسلامی خواهد زد. این انصراف به هسته مقاوم جبهه انقلاب، پیام ناممکن بودن کنشگری مستقل از جناح‌های سیاسی خواهد داد و به آنان این حس را منتقل خواهد کرد که انقلابیون پیاده‌نظام جناح اصولگرایند و انتخاب و فعالیت ما، اثری ندارد و این حسابگری‌های پشت پرده است که سرنوشت کاندیداها را مشخص می‌کند. تسری چنین نگاهی به فعالان سیاسی جبهه انقلاب، دعوت از آنان به کنشگری در بزنگاه‌های سیاسی آتی را مختل می‌کرد و عملا باعث ریزش جدی در کنش‌گری این بدنه اجتماعی می‌شد. 🔻چنین تحلیل و نگرش مبنایی، سعید جلیلی را برآن داشت که در مقابل فشار سهمگین و بی ضابطه سیاسیون اصولگرا مقاومت کند و آینده سیاسی حزب الله را تضمین نماید. امروز بخشی از انرژی تخریب جلیلی، حاصل جریان‌های سیاسی از جان گرفتن و تداوم این سنخ سیاست‌ورزی مستقل و مردمی در جامعه ایران است. آنان از جوانان مومن انقلابی‌ای می هراسند که در کارگاه بزرگ تربیت سیاسی انتخابات ۴۰۳، از یک سو شیرینی عاملیت سیاسی مستقل از لابی‌های سیاسی را چشیده و از سوی دیگر فعالیت‌های تبیینی‌اش در گفتگو با توده‌های مردم نه تنها موجبات همراهی بیش از سیزده میلیون نفر از جامعه را فراهم ساخته، که تقدیر و لبخند رضایت رهبر انقلاب اسلامی را نیز در پی داشته است. 🆔 @raehah