eitaa logo
پرفسور فرامرز رفیع پور
405 دنبال‌کننده
37 عکس
17 ویدیو
2 فایل
استاد و چهره ماندگار جامعه شناسی انتشار مطالب توسط ادمین https://eitaa.com/seiiedhasanmoosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
{شراب و گوشت خوک حرام، چهار زن آزاد!} در سال 1966 در شهر لوخوم (Lochum) آلمان به یک سمینار مذهبی چند روزه مربوط به ادیان مختلف دعوت شده بودم. در یکی از شبها در محفلی محدودتر، بحثی درباره اسلام داشتیم که در آن بحث دو خانم 40 تا 45 ساله آلمانی نیز شرکت داشتند. موضوع بیشتر درباره انتقاد از اسلام بود. در سطح کارگری و پایین جامعه آلمان، عموما این انتقاد طنزگونه مطرح بود که در اسلام، خوردن گوشت خوک و نوشیدن شراب حرام است و در عوض گرفتن چهار زن آزاد. در بحث آن شب ما نیز همین مطالب کم و بیش مطرح و بالاخص نقش و موقعیت و ارزش زن در اسلام مورد سؤال بود. بدین معنی که "چهارزنی" به منزله ظلم به زنان است. در پاسخ گفتم که اولا در اصول و مبانی اساسی دین اسلام و بالاخص مذهب شیعه، عدل و قسط یک پایه اصلی است و "چندزنی" یک مساله فرعی. ثانیا اجازه داشتن بیش از یک زن عموما در مواردی است که تعداد مردان در پی جنگ و یا علل مشابه کاهش یافته و در نتیجه امکان ازدواج برای همه زنان وجود نداشته باشد که این خود یک بی عدالتی به زنان خواهد بود و در پی آن خطر انحرافات وجود خواهد داشت. این استدلال بسیار مورد توجه ان دو خانم آلمانی قرار گرفت و با حالتی مجذوب شده و پر احساس می گفتند عجب قاعده مترقی! به نظر میرسید آنها متحول شده باشند، تا جائیکه کشیش حاضر در اطراف به آن دو گفت که دیگر در این بحث شرکت نکنند! چرا؟ برای اینکه در پی جنگ جهانی دوم میلیونها مرد آلمانی به هلاکت رسیدند و در نتیجه به همان نسبت، درصد بسیار بالایی از زنان آلمانی (مانند آن دو خانم) بی شوهر مانده بودند، که تعدادی از آنها مخفیانه با مردهای زن دار رابطه داشتند و این در واقع یک بی عدالتی به زنان بود. ثالثا – اگر در یک جامعه تعداد مزدان و زنان تقریبا مساوی باشند و اگر قرار باشد که هر مردی چهار زن بگیرد، در آن صورت، همه زنان جامعه به 25% از مردان خواهند رسید و در نتیجه 75 درصد از مردان، بی زن خواهند ماند و این مغایر اصل "عدل" خواهد بود و لذا این هنجار در صورت تساوی تعداد زن و مرد مضر خواهد بود. رابعا در سوره نساء، آیه سوم بعد از ذکر تعداد سه یا چهار زن آمده است که : " فإن خفتم ألا تعدلوا فواحده..." (پس اگر بترسید که عدالت نورزید پس یکی ..) و در آیه 128 همان سوره آمده است که "و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء ولو حرصتم.." (هرگز نتوانید که عدالت کنید میان زنان، اگرچه بسیار خواسته باشید..) این مثال نشان میدهد که یک قاعده و هنجار در چه شرایطی مفید است. آناتومی جامعه ص 188 https://eitaa.com/rafipoor
{، واکنش مردم، تاثیر بر اقتصاد} ببینید در برنامه هدفمند کردن رایانه ها اینطور در نظر گرفته شده است که یارانه ها حذف و قسمتی از آن مستقیما به افراد مورد هدف داده شود تا عده ای سوء استفاده نکنند و عدالت بیشتری در جامعه برقرار گردد. در اینجا دو فرایند فرهنگی فعال میشود: 1- اول آنکه دولت در اینجا دو گروه را تعریف و از هم تفکیک کرده است: یکی مستحق (="خوب") و دیگری نامستحق (="بد"). با این روش: • در واقع با "برداشتن حجاب" • عده ای را به عنوان مخالف تعریف کرده، • آنها را در مقابل حکومت قرار داده، • به سوی جامعه غیر رسمی سوق داده و در واقع به جدایی جامعه غیر رسمی از جامعه رسمی کمک کرده است. 2- دوم آنکه این احساس در جامعه بوجود می آید و گسترش می یابد که دولت با روش زرنگی کار میکند و این روشی است که در نظام فرهنگی ایران تاثیر تخیریبی زیاد دارد. چرا؟ مشهور است که ایرانی ها "زرنگ" (رند، کلک) هستند. اما اشتباهی که معمولا هر ایرانی به اصطلاح "زرنگ" میکند، آن است که او تصور میکند، تنها خودش زرنگ است و دیگری آنقدر زرنگ نیست؛ یا به بیان عامیانه و تحریک کننده، طرف مقابل "خر" است. لذا اگر بپذیریم که ایرانی ها زرنگ هستند، در آنصورت، این یک خصلت عام است که شامل اکثریت میشود. این روش "زرنگی" در چهارچوب "تئوری بازی" (game theory) در قالب "بازی تضاد" (conflict game) قرار میگیرد. در تعاملات اجتماعی، معمولا اگر شخصی احساس کند شخص مقابل او وارد یک بازی رندانه شده است که نهایتا میخواهد سود ببرد و او بازنده شود، در آن صورت، او "گارد" میگیرد، یعنی یک موضوع "دفاعی" تا "تهاجمی" میگرید و عکس العمل تقابل کننده نشان میدهد و اگر کهنه کار باشد در ظاهر عکس العملی از خود نشان نمیدهد و یا حتی خود را به "خریت" می زند. در ایران چند عامل فرهنگی دیگر وارد این معادله میشوند که از بین آنها در درجه اول "احساس" و "تضاد" تاثیر خود را نشان میدهند: از آنجا که ایرانی ها احساساتی و بطور فرهنگی متمایل به تضاد هستند، بنابراین آنها در مقابل هر زرنگی، تحریک شده و در پی تلافی و تقابل شدید بر می آیند. چنانچه در مبحث تضاد نشان داده شد، اندازه این تقابل معمولا بیش از اندازه ای است که طرف مقابل وارد بازی کرده است. بنابر این، دولت با این اقدام خود حجاب ها را برداشت و بطور آشکار (manifest) دو گروه را از هم متمایز کرد که به تصور دولت تا کنون پنهانی (latent) وجود داشتند. اما با این اقدام در واقع یک گروه را به سوی موضع ضد دولتی (>> جامعه غیر رسمی) سوق و در مقابل خود قرار داد. چطور؟ با حذف و هدفمند کردن یارانه ها، آن افراد غیر مستحقی که از برنامه قبلی یارانه ها (سوء) استفاده میبردند و حالا نمیبرند و از طرف دیگر باید برای بنزین و بسیاری از سرویس ها و کالاهای دولتی و همچنین غیر دولتی بیش از گذشته بپردازند، در واقع از دو جهت متضرر میشوند: یکی "سود یا فرصت از دست رفته" (opportunity costs) و دیگری هزینه بیشتر، در پی تورم ایجاد شده. خوب حالا باید تجسم کرد و پرسید که 1. آیا اینها نسبت به بقیه مردم از ضریب هوشی کمتری برخوردارند؟ 2. آیا اینان در نظام روابط اجتماعی، فقط در نقشهای تاثیر پذیر هستند یا همچنین در نقش تاثیر گذار؟ ... روشن است که آنها سرویسها و کالاهای خود را با قیمت بالاتری عرضه میکنند و در صورت فشار و زور از بیراهه میروند و از کیفیت و وزن و ... کالا میکاهند. لذا به تدریج همه قیمتها افزایش می یابد. قیمت تاکسی آژانس افزایش می یابد، قیمت ویزیت دکتر، قیمت لوله کش و تعمیرکار ماشین افزایش می یابد... لذا شما مجددا یک موج قوی تورم ایجاد کرده اید، درست همان چیزی که صندوق بین المللی پول میخواست و میخواهد و لذا این سیاست را تایید میکند. ... دریغ است ایران که ویران شود صص 785 به بعد https://eitaa.com/rafipoor
{حیله صندوق بین المللی پول} حذف یارانه های کالاها یا هدفمند کردن یارانه ها ... از سال 1368 هدف صندوق بین المللی پول بوده است ... ... لذا شما مجددا یک موج قوی تورم ایجاد کرده اید، درست همان چیزی که صندوق بین المللی پول میخواست و میخواهد و لذا این سیاست را تایید میکند. ... عجیب است که جناب آقای رئیس جمهودر {احمدی نژاد} به مناسبت سالگرد هدفمند کردن یارانه ها در 29/9/1390 ضمن تایید و تمجید از اقدامات خود در این زمینه اظهار داشتند: «اینکه مراکز سیاست گذار جهانی بر خلاف میل خود زمبان به تمجید مدیرت این کار بزرگ اقتضادی در کشورمان گشوده اند... موضوع قابل توجهی است و نشان میدهد که ...» در حالیکه امام خمینی (ره) در سخنان تاریخی خود چند بار به این خطر توجه دادند: آن روزی را که امریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آن روز که کارتر و ریگان .. از ما تعریف کنند معلوم میشود در ما اشکالی پیدا شده است" (صحیفه نور ج 18 ص242) "... ما هم نباید توقع داشته باشیم که اینها برای ما خوب بگویند، اگر خوب بگویند، معلوم میشود ما خیانتکاریم!" (صحیله نور ج9 ص528) "نصیحت از دشمنان پذیرفتن خطاست و لیکن شنیدن رواست تا به خلاف آن کار کنی که عین صوابست" حذر کن زانکه دشمن گوید آن کن که بر زانو زنی دست تغابن گرت راهی نماید راست چون تیر ازو برگرد و راه دست چپ گیر (گلستان سعدی ص 221) در حالی که جناب آقای رئیس جمهور در همایش سالگرد هدفمند کردن یارانه ها در حال تمجید مفرط از اقدامات خود بودند، تصاویر تلوزیونی نشان میداد که به جز تعداد معدودی که ایشان را با علائم چهره ای (مانند لبخند) تایید میکردند، در چهره بیشتر حضار علائم ناباوری مشهود بود: برخی دست به زیر چانه و برخی با زاویه سر و گردن (بطور جلو، عقب، چپ یا راست) و نگاه های تردید آمیز (اما کنترل شده تا مورد غضب واقع نشوند). در هر صورت پیامد تورم زای این اقدام قابل کتمان نیست. https://eitaa.com/rafipoor
{زرنگی مسئولان و واکنش مردم!} ... اگر مسئولان دولتی خود را خیلی زرنگ و باهوش بپندارند و با روش "زرنگی" کار کنند، در واقع "دنده" روابط اجتماعی را بر روی "زرنگی" و مچگیری گذاشته اند. در آن صورت حتی یک راننده شهرستانی که اسم و شماره تلفنش را به سختی مینویسد هم، از آنها "کم نمی آورد" و بلد است از پس حق خود برآید، اما با روش دیگری. در نتیجه دولت با این کارش در واقع ملاحظات اجتماعی و رعایتهای اخلاقی را کاهش و فساد را در جامعه گسترش میدهد. ببینید مردمی که با جان و دل در خدمت این مسئولان بودند و آن همه ایثار در انقلاب و جنگ کردند و مسئولان را از خودشان و وارث علی (ع) میدیدند، حالا میبینند که دولت، آنها را در ارضای نیازهایشان با چه مشکلاتی مواجه میکند و اقداماتش در واقع بر ضد آنها و نیازهای آنها است. در حالیکه از آن طرف، بیشتر دولتمردان و مسئولان اصلا با این گونه مشکلات روبرو نیستند که بتوانند درد مردم را بفهمند. ... دریغ است ایران که ویران شود ص 792 https://eitaa.com/rafipoor
{فایده و ضرر حذف ها} ... با این شرایط اگر مسئله را با نگاهی اقتصادی بررسی کنیم و ببینیم با این کار چی بدست می آوریم و چی از دست میدهیم، تصمیم درست و غلط مشخص میشود. در شرایطی که • اولا با وصف تلاش های انجام شده، هنوز ساختار کشور اصلاح نشده است و بسیاری از مسائل پایه ای تر که لازمه هر اقدام اصلاحی می باشند، حل نشده اند و • ثانیا حکومت خود هزینه های بسیار زیاد اسرافی دارد، این گونه اقدامات نظیر حذف یارانه ها و یا هر اقدام مشابه دیگر، • نظم ناکافی موجود را بیشتر به هم میزند، • نارضایتی را افزایش میدهد، • بنیان های مردمی نظام جمهوری اسلامی را سست و متزلزل می نماید؛ یعنی همان چیزی که دشمنانش میخواهند. اگر هزینه های کلان اقدامات مختلف (نظیر هزینه راه سازی در استانهای مختلف) و یا هزینه های منزلتی و اسرافی فراوان نظیر پنجره های خارجی ساختمانهای اداری پرپنجره، مجموعه (ست set) های خاتمکاری از ساعت دیواری، جعبه دستمال کاغذی، جاسیگاری و... بشقاب، فنجان و... خارجی، دسته گل ها و پذیرایی های مفرط جلسات بیهوده و... در نظر گرفته شود، در آنصورت ملاحظه خواهد شد، آنچه که با حذف یارانه ها نصیب دولت میگردد، چندان چشمگیر نیست. اما در مقابل آنچه از دست میرود کل نظام جمهوری است، مانند آن جراحی که گفت "جراحی با موفقیت انجام گرفت اما بیمار مرد". دریغ است ایران که ویران شود ص 794 https://eitaa.com/rafipoor
{انتخاب رئیس جمهور در ایران و مقایسه با یک جراح متخصص!} در نظام مدیریتی کشور بسیاری از نقش ها (از جمله نقش رئیس جمهور) و اهداف و انتظارات درشت تا ریز در آن نقش، هنوز دقیقا تعریف و مشخص نشده است و مکانیسم درستی وجود ندارد که افراد متناسب با آن نقش ها برگزیده شوند تا کارائی لازم را داشته باشند. هر کسی در واقع میتواند خود را برای این نقش کاندیدا کند. وقتی تعداد کاندیداها و افراد کاندید شونده مثلا در انتخابات 1392 در نظر آورده شوند، ملاحظه خواهد شد که هر کسی به خودش اجازه میدهد، در این آشفته بازار این نقش مهم را به عهده بگیرد. ویل دورانت از افلاطون نقل میکند "ما در ساده ترین امور میدانیم که باید ... پیش متخصص برویم. اگر ناخوش شدیم سراغ طبیبی میرویم که حاذق و ماهر باشد و اجازه نامه او ضامن دانش و صلاحیت فنی او باشد ... ولی در سیاست معتقدیم که هر کس توانست آرائی بدست بیاورد، میتواند بر ... مملکتی حکومت کند". در شرایط کنونی ایران انتخاب رئیس جمهور به تبلیغات و به گروه های خاص مدافع او بستگی دارد که چقدر بتوانند بوسیله او به اهداف خود برسند. این یک منشاء تضاد سیاسی و ناکارآمدی است. * رئیس جمهور ایران تحت این شرایط مانند شخصی است که در خیابان در نزدیکی یک بیمارستان راه میرود و عده ای از بیمارستان بیرون می آیند و او را به اتاق جراحی آن بیمارستان بر تخت مریضی میبرند، وسائل جراحی را به او میدهند و میگویند این مرایض را جراحی کن! او اول میگوید: آقا این کار من نیست. با کدام آموزش قبلی با کدام تمرین قبلی؟ یک عده دور او جمع میشوند و میگویند بابا کاری نداره، مگر آن یکی چکار کرد؟ تو که بهتر میتوانی! و بعد او هم باورش میشود. حالا وقتی او وارد این کار شد و یک جای بدن را قطع کرد و یک جوری آن قسمت را دوخت آن اطرافیان به به میگویند و کف میزنند و از آن طرف آن بیچاره مریض که به هوش می آید، داد و فریادش از درد بلند میشود و خانواده اش سر و صدا میکنند که بابا این مریض دیگر بزودی می میرد. اما او که جراحی کرده، لباس سفید هم پوشیده و اطرافیان هم به او احترام وافر میگذارند و تاییدش میکنند، حالا دیگر باورش شده که کارش خوب بوده است. در نتیجه وقتی خانواده مریض سر و صدا میکنند، او با آنها با توپ و تشر برخورد میکند. و آن بیمار که فریاد میزند را به زور به تخت میبندند و یکی دو تا آمپول مسکن هم به او میزنند و هی به او قول و قرار میدهند که مثلا اگر تو یک گاو را بخری و گوساله بیاره و بعد گوساله را فلانی کنی و بعد... * در یغ است ایران که ویران شود ص 697 https://eitaa.com/rafipoor
دریغ است ایران که ویران شود ص 795 https://eitaa.com/rafipoor
{ایده نیازمند تکامل حفظ حیات جمهوری اسلامی در گرو این تکامل} . . . امام {خمینی} در قالب نظام های حکومتی جهان، ایده های جدیدی ارائه دادند و البته که می بایست روی این ایده ها کار شود، تا قابلیت استفاده مناسب بیابد. در علم هیچگاه یک فرضیه معقول (plausible) به صرف اینکه اینجا و آنجا نقائصی دارد، رد و ابطال نمیشود. چنانکه ... در تکنیک نیز همینطور است. امروزه هیچکس حاضر نیست سوار یک اتومبیلی بشود که بر اساس تکنولوژی اولین ماشین ها در حدود سال 1900 باشد. اما اگر همان ماشین ها نبودند و تکامل نمی یافتند، امروز برخی از اقایان سوار مرسدس بنز ها نمیشدند. لذا ایده های امام می بایست هنوز برای اجرای عملی مورد بررسی بیشتر قرار میگرفت و الزامات و شرایط و همچنین اصلاحات و تغییرات محتمل آنها نیز در نظر آورده می شد؛ کاری که هنوز انجام نگرفته و در صورتیکه جمهوری اسلامی بخواهد به حیاتش ادامه دهد، از ضروریات است. . . . این ایده ها مانند هر ایده جدید دیگر، نیاز به تکامل و تکوین داشت، تا بتواند در عمل پیاده شود. وقتی دموکراسی در اروپا با انقلاب فرانسه (1789) آغاز شد، تنها در خود کشور فرانسه بارها مورد اصلاح و تجدید نظر قرار گرفت و با نام های: "جمهوری اول"، "جمهوری دوم"،... تا "جمهوری پنجم" (در سال 1958) تغییر شکل یافت. وقتی کارل مارکس ایده کمونیسم را در قرن نوزدهم مطرح کرد، تا پیاده شدن آن در روسیه چندین دهه طول کشید و سپس با هر رئیس حزب، از لنین – استالین – خورشچف تا برژنف تغییراتی اساسی یافت. دریغ است ایران که ویران شود ص 630 https://eitaa.com/rafipoor
{شرایط وارد کردن تکنولوژی و مخاطرات آن در صورت عدم رعایت شرایط} برای انتقال تکنولوژی از یک کشور به کشور دیگر، حداقل در این مرحله سه شرط اساسی لازم است: 1- داشتن برنامه متفکرانه و حساب شده از نظر علمی، توسط متفکرترین افراد متقی و خداجوی یک جامعه و نه توسط فارغ التحصیلان جدید در سطح فوق لیسانس و یا مشابه آن. همچنین منظور جمع آوری اهداف سازمانهای دولتی و ارائه آن به عنوان یک برنامه 5 ساله نیست... 2- شرط اصلی دستیابی به همه اهداف، داشتن و ساختن یک نظام اجتماعی منسجم و کارا است و لذا این چنین نظام اجتماعی باید اولین و مهمترین هدف باشد و هر آنچه که این نظام را تهید می کند باید کنار گذاشته شود. 3- هر گونه تکنولوژی که از کشورهای دیگر گرفته میشود، باید از قبل بررسی شود که اولا برای چه هدفی است و ثانیا چگونه باید این تکنولوژی با نظام اجتماعی انطباق یابد و نه آنکه بر عکس، نظام اجتماعی با آن تکنولوژی تطبیق داده شود. این نکته آخر، یعنی تطبیق نظام اجتماعی با تکنولوژی، که عموما در کشورهای جهان سوم انجام میگیرد، بسیار مخرب است و نظام اجتماعی را از هم می پاشاند... ... توسعه و تضاد ص 549 https://eitaa.com/rafipoor
با سلام فایل صوتی جلسه با همکاری دانشگاه خوارزمی دریافت و در کانال قرار داده خواهد شد. انشاالله
وقتی سالن ها و دسته گل های جلوی برخی از روحانیون دست اندرکار نشان داده می¬شود، این تجملات نشان دهنده شروع تخریب پایگاه مردمی روحانیت و نظام است. اینان یک اشتباه بزرگ می¬کنند و توجه ندارند که فرایند تجمل، دو احساس متضاد را هم زمان در شخص مقابل ایجاد میکند: • یکی احترام ظاهری مبتنی بر داشتن معیارهای توسعه ای • دیگری تنفر باطنی مبتنی بر احساس محرومیت که چرا او دارد و من ندارم. دریغ است ایران که ویران شود ص 430 https://eitaa.com/rafipoor
گزارش خبرگزاری ایکنا از نشست "آنومی و اخلاق" با سخنرانی استاد فرامرز رفیع پور. https://iqna.ir/fa/news/3863538/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C
{هدف دشمن در جنگ فرهنگی اجتماعی بعد از جنگ نظامی} هدف آنها تخریب بنیان و پای‌بست‌های فرهنگی و اجتماعی ایران است تا پایگاه مسئولان را متزلزل و سپس نظام سیاسی را سرنگون کنند. برای موفقیت در این جنگ، غربی‌ها تعداد زیادی دانشمند زبده خود را به‌طور جمعی در سازمان‌های نظام‌یافته و مجهز بسیج نموده‌اند تا با روش‌های دقیق و نامحسوس زیر ساختهای ایران را تخریب و از آن طریق نظام حکومتی را ساقط نمایند. نقشه دشمن بسیار متفکرانه و پنهان است و اکثر مسئولین کشور آن را درک نمی‌کنند لذا فقط متوجه آسیب‌های آن در حلقه آخر می‌شوند و هزینه و وقت خود را صرف آن می‌کنند اما به نتیجه‌ای نمی‌رسند یا نتیجه معکوس می‌گیرند. مسئولین چون متوجه این نقشه‌ها نیستند، حتی نمی‌پذیرند که نقشه‌ای وجود دارد؛ آن‌کس که نداند و نداند که نداند ... البته سران اصلی کشور متوجه هستند اما یک سیستم مسأله یابی و تشخیص راه‌حل وجود ندارد درنتیجه هرروز مشکلات پیچیده‌تری بروز می‌کند و مسئولین فرصت بررسی آنها را نمی‌یابند. دشمن هم برای هوشیار نشدن ما، خود را ناتوان جلوه می‌دهد، مسئولان را مغرور می‌کند تا ما غافلانه به خود ببالیم و او کار خودش را بکند و در مسائل مهم و حساس، مخالفان را به جان مسئولان بیندازد که ما ناتوانیم، ‌پس کوتاه بیاییم. ایجاد فضای تعریف و تمجید از مسئولان، متهم کردن منتقدان ناصح به سیاه نمایی، در جهت اهداف دشمن و تثبیت نداند که نداند است. مسئولان هم وقتی می‌بینند به توصیه‌های ناصحان عمل نکردند و گرفتار شدند،‌به آنها چراغ سبز نشان می‌دهند اما وقتی دوباره آینده ناگوار را برایشان پیش‌بینی می‌کنند، روی برمی‌گردانند. مسئولان مغرور به فکر کسب موهبات بیشتر برای خود هستند، ارزش‌های الهی و انقلابی را فراموش کرده‌اند، هم مردم را دشمن خود می‌کنند هم رقبا را . رقابت بین گروه‌های داخلی آن‌قدر زیاد شده که افراد از دشمن خارجی غافل شده و دشمن به هدف خودش رسیده که کسی متوجه او نباشد. دریغ است ایران که ویران شود/ خلاصه صفحات 17 تا 22 https://eitaa.com/rafipoor
{نقش گروههای متخاصم کشور در زمین بازی دشمن} برای ایجاد تضاد و درگیری دو شرط اساسی لازم دارد: ۱. وجود عیوب و اشتباهات واقعی در هر یک از گروه‌های مخالف ۲. وجود افراد افراطی و تندرو افراد افراطی ضعف‌های گروه مقابل را یافته و آتش نزاع را در بالاترین حد شعله‌ور می‌کنند. این افراد هم در کانون نقشه دشمن هستند. با بالا رفتن تضادها کشور دوقطبی می‌شود، کشور به‌سوی نابودی می‌رود و گروه‌های رقیب حاضر هستند با دشمن متحد شوند علیه رقیب اما با رقیب علیه دشمن هرگز! علت اصلی این تضادها، ندانستن روش و در رأس همه نداشتن یک مدل جامع عملیاتی همه‌جانبه برای کشور و بجای آن تمرکز روی سلیقه‌های شخصی که برای کشور دارای مضر است. برای خروج از این حالت باید یک تحلیل دقیق و جامع از وضعیت کشور به دست آوریم تا علت‌های اصلی را بیابیم و افراد دلسوز بتوانند برنامه عملیاتی تدوین و اجرا نمایند. نتیجه این نقشه تضاد: * تخریب متقابل، *تشدید و بالا گرفتن تضادهای گروهی (escalation)، *دوقطبی شدن (polarization) نابودی کشور به دست گروه های رقیب به خون هم تشنه و نهایتا *وابستگی بیشتر به استعمار است... دریغ است ایران که ویران شود ص23 (خلاصه) کانال واتس اپ https://chat.whatsapp.com/JQdNjzwSovQ0EZTBjuJzRU کانال ایتا https://eitaa.com/rafipoor
فایل صوتی نشست آنومی و اخلاق - کیفیت صدا بسیار پایین است و فایل دیگری وجود ندارد. - از سرکار خانم دکتر جواهری، جناب آقای دکتر علی ربانی و فرزندشان که همکاری کرده و این فایل را به دست ما رساندند تشکر میکنیم. - در صورتی که در آینده موفق شدیم فایل را پیاده و متن را ارائه خواهیم کرد.
نشست آنومی و اخلاق بخش پرسش و پاسخ - کیفیت صدا خیلی مطلوب نیست. - اوایل فایل چند صدای بلند (شبیه انفجار) وجود دارد؛ مراقب باشید گوشتان را اذیت نکند. - پاسخ استاد حاوی نکات جدید و جالبی است...
فایل به دلیل مشکل فنی بارگذاری نشد؛ در تلاش هستم مشکل را برطرف کنم...
{برخورد آقازاده آلمانی با مردم مقایسه با برخورد آقازاده های کشور خودمان} در اواخر سال 1963 در ایام تعطیلات کریستمس، از سوی یک دوست آلمانیم که ثروتمند بود به منزل آنها در شهری دیگر دعوت شدم و چند روزی را در ویلا و مزرعه بزرگ 100 هکتاری آنها به سر بردم. در یک بعد از ظهر، وقتی با ماشین مرسدس بنز آنها از ویلا به سوی مرکز شهر روان شدیم، یک کشاورز با لباس ساده ("دهاتی") خود همراه با گاوش وارد جاده شد. دوست من با اینکه می¬توانست از کنار او رد شود، ترمز گرفت و ایستاد و گذاشت تا او از جاده عبور کند. آن شخص نیز با طمأنینه وارد جاده شد. وقتی تقریبا به وسط جاده رسید، مدتی مکث کرد، سپس گاوش را رها کرد و دوباره به آن طرف جاده بازگشت تا چیز دیگری را نیز بیاورد، اما بدون کوچکترین عجله ای... من که با نظام فرهنگی خودم از این قضیه ناراحت شده بودم و حق خودمان می¬دانستم که او باید زود جاده را ترک کند، دستم را به طرف بوق ماشین بردم، تا با عصبانیت بوق بزنم. اما در لحظه آخر دوستم به سرعت دستم را کنار زد و با اعتراض پرسید "چکار می¬کنی ما به اندازه کافی مورد اعتراض این روستائیان هستیم که چرا ما 100 هکتار زمین داریم و آنها هر یک 20 هکتار، حالا تو می¬خواهی به آنها این بهانه را هم بدهی که بگویند پسرش برای رد شدن از کنار یک کشاورز، بوق زد تا او کنار برود؟" ... بحث در اینجا بر سر این نیست که ثروتمندان را باید کشت یا اموال آنها را مصادره نمود. بحث درباره این است که "نابرابری" با "تفاوت" فرق دارد و اگر تفاوت بین فقیر و ثروتمند خیلی زیاد شود، در حدی که مردم احساس محرومیت نسبی و یا بی عدالتی توزیعی (distributive justice) نمایند و نتوانند نیازهای تحریک شده در خود را ارضا نمایند، در آنصورت نظام اجتماعی، اقتصادی و حکومتی دیر یا زود منهدم خواهد شد. توسعه و تضاد صفحه 218 کانال واتس اپ https://chat.whatsapp.com/JQdNjzwSovQ0EZTBjuJzRU کانال ایتا https://eitaa.com/rafipoor
اهمیت پرچم در امریکا عموما اگر کسی به زن انسان متلک بگوید، او ناراحت می¬شود، اما میزان این ناراحتی در جوامع متفاوت است. یک انگلیسی از اینکه شخصی به زنش نگاه هیزی بکند ناراحت می¬شود اما عکس العمل او کشتن آن شخص نیست. در صورتیکه در ایران و ترکیه، "ناموس" یک ارزش اجتماعی است که انسانها عموما تحمل کوچکترین توهین به آنرا ندارند و با آن برخورد احساسی خمشگین می¬نمایند. پرچم هم مشابه همین مقوله است. احساس امریکایی ها نسبت به پرچمشان مانند احساس ما نسبت به ناموسمان است و احساس ما نسبت به پرچممان مانند احساس برخی از اروپائیان به ناموس!. زیرا امریکا از اقوام و فرهنگها و مذاهب... بسیار متفاوت تشکیل شده، یکی از مسائل مهم اجتماعیش همواره داشتن وحدت و انسجام اجتماعی بوده است. لذا از اوائل قرن بیستم پس از مدتها فعالیت به کمک دانشمندان علوم اجتماعی (چون پارک، بوگاردوس... که خود موجب پیشرفت علوم اجتماعی در آن کشور شدند) به این نتیجه رسیدند که بزرگترین آموزش وحدت را باید در دوره نظام (که در همه کشورهای غربی الزامی است) به اعضاء جامعه داد. از اینرو هنرمندانه با روشهای درونی پرچم را به یک سمبل مهم اجتماعی برای جمعیتی بالغ بر 240 میلیون تبدیل کرده¬اند. بطوری که بیشتر امریکایی-ها از جمله دانشمندان و ثروتمندان، عموما بدون هیچ مناسبتی! پرچم امریکا را در مقابل منزل خود برافراشته¬اند. لذا آتش زدن و حمل زباله در پرچم امریکا، تقریبا به منزله توهین به ناموس تک¬تک امریکایی¬ها و رفتاری نه چندان عالمانه محسوب می¬شد و این فقط برای کسانی قابل درک است که از نزدیک با چشم و فهم باز و دور از داوری ارزشی مسأله را دیده باشند. توسعه و تضاد ص 133 کانال واتس اپ https://chat.whatsapp.com/JQdNjzwSovQ0EZTBjuJzRU کانال ایتا https://eitaa.com/rafipoor