eitaa logo
پرفسور فرامرز رفیع پور
403 دنبال‌کننده
37 عکس
17 ویدیو
2 فایل
استاد و چهره ماندگار جامعه شناسی انتشار مطالب توسط ادمین https://eitaa.com/seiiedhasanmoosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 شهادت رئیس‌جمهور و چند پرسش اجتماعی 1⃣ کدام بستر فرهنگی، رسانه‌ها را در تمسخر "اهل تکلف و ظواهر نبودنِ شهید رئیسی" یاری می‌کرد؟ "یکی از مهم‌ترین و تخریب‌کننده‌ترین ساختار فرهنگی که دشمن با دست‌های نامرئی خود، بعد از سال ۱۳۶۸ [از طریق تله توسعه] در ترویج و رشد مجدد آن کوشید، نظام فرهنگی ارباب و رعیتی یا اشرافیگری به شکل مدرن بوده و هست... منظور ما یک نوع رفتار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، یک نظام ارزشی که روابط بین انسان‌ها، ارزش‌ها و خواسته‌های آن‌ها را تعیین و تنظیم می‌کند و تمام پیوندهای انسانی مبتنی بر الفت را به روابط حسودانه و تضادآور و لذا تخریب‌کننده تبدیل می‌کند... در این نظام [فرهنگی] فئودالیته مدرن، رفتار ارباب و رعیتی دیگر به یک قشر یا یک گروه خاص محدود نمی‌شود، بلکه به عنوان یک عنصر فرهنگی همه را، از جمله کارگر را نیز فرامی‌گیرد... [در این نظام فرهنگی] یک روند تمایل و حرکت به سوی ارزش‌های اربابی به وجود می‌آید. از آن‌جا که ارباب به رعیت اجازه رشد نمی‌دهد و همیشه رعیت را تحقیر می‌کند تا "پررو" نشود و نظام روابط به هم نخورد، در نتیجه در نظام فرهنگی فئودال، در عامه مردم (زیرا که اربابان اندک و رعایا زیادند) نیاز به "خودنمایی"، "خودبزرگ‌کردن"، "خودستایی" و از خود تعریف کردن، "برتری‌جوئی"، "مقایسه با دیگران"، "تلاش برای عقب نماندن" و... به وجود می‌آید. از آن‌جا که هدف مقایسه با دیگران و نشان دادن خود به دیگران است، در نتیجه ملاک، ضوابط و معیارهای ارزیابی از جانب فرد و دیگران ملاک‌های قابل مشاهده‌ی ظاهری است. در نتیجه دستیابی به این اهداف ظاهری (لباس، جواهرات، مَرکب، تزئینات منزل، مدرک تحصیلی، درجه نظامی، درجه شغلی، تابلوهای میزان فعالیت، شعارها و...) از اهداف اصلی می‌گردد... در راستای همین نمایش ظاهری، اکثریت دوست دارند رئیس باشند [و] رفتار متکبرانه رئیس و ارباب داشته باشند... [و مقامات بالاتر باید رفتار اربابانه داشته باشند تا کلاس ریاست داشته باشند]..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (۱۳۹۳)، صفحه ۱۹۵ و ۲۰۰ و ۲۰۱ https://eitaa.com/rafipoor
🔴 شهادت رئیس‌جمهور و چند پرسش اجتماعی 2⃣ چرا در فضای عمومی جامعه مزایا و نقاط مثبت رئیس‌جمهور تا قبل از شهادت خیلی کمتر دیده می‌شد؟ 🔸 [ یکی از عومل، فرهنگ حکومت‌ستیزی است. توضیح آن که] از ادوار گذشته حکومت برای مردم ایران و مردمش یک مرکز تولید مصیبت بوده و مردم از آن تنفری عمیق در دل داشته‌اند و این به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده است. 🔸 ضدیت با حکومت از جانب مذهب نیز کم و بیش تقویت می‌شده است... برخی از روحانیون (در سالیان اخیرِ بعد از انقلاب نیز مانند گذشته)، مقبولیت و پایگاه مردمی خود را از طریق ضدیت با حکومت جستجو و تقویت می‌کنند. 🔸عوامل فوق دست در دست هم باعث شده‌اند تا رابطه‌ی مردم با حکومت‌های ایران به تضاد و ستیز گراید و در نتیجه یک جامعه غیررسمی پدید آید که فعالانه جایی برای خود در فرهنگ ما بیابد. 🔸 این فرهنگ حکومت ستیزی با ورود استعمار به صحنه، با چند اقدام به‌هم‌مرتبط به طور خاص تقویت شد: ۱- ...با انواع هدایا و روش‌ها، تجمل‌گرایی و زندگی اشرافی و فئودال شاهان و درباریان را تقویت و ترویج نمود... ۲- تلاش نمود تا از یک طرف حکومت را به برخوردهای استبدادی... و از طرف دیگر مردم و رهبران غیررسمی آن‌ها [را] به انتقاد از ظلم حکومت [برانگیزد]... ۳- با کشف اهمیت روحانیون و بازرگانان و دیگر گروه‌های غیررسمی در ایران،... به حرمت و قدرت آن‌ها افزود و آن‌ها را به تدریج در مقابل حکومت تقویت و ترغیب نمود... 🔸 [در نتیجه] مخالفت با حکومت نیز مانند تمایلات اربابی (اشرافی) و تمایلات ایلی به یک همجوری فرهنگی تبدیل شده است و همه آن را دوست دارند و این رفتار از همه انتظار می‌رود. به عبارت دیگر انتقاد از حکومت و اظهار نارضایتی، یک مقیاس باهمجوری شده است. افراد احساس می‌کنند، اگر از حکومت انتقاد کنند، مطابق با انتظارات جامعه غیررسمی عمل می‌کنند و لذا بیشتر مقبول جمع واقع می‌شوند... ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (۱۳۹۳)، صفحه ۲۹۴، ۲۹۵، ۲۹۷، ۳۰۱ https://eitaa.com/rafipoor