🎥نگهبان شب؛ تلاش موفق در خلق فضا
💢راهنمای فیلم – نگهبان شب
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝#میرکریمی در ادامه دنیای فیلمسازی خود این بار هم به سراغ خلق فضا رفته است؛ فیلم تلاش دارد تا یک جهان طبقاتی فقیر و غنی خلق کند و هر چه در خلق طبقه فقیر موفق بوده در خلق طبقه غنی ناموفق بوده و بدمنهایش کلیشهای و نچسب در آمده است.
همچنان میرکریمی را میتوان از موفقترین کارگردانان در بازی گرفتن جهت ساخت اتمسفر مطلوبش دانست.
#نگهبان_شب از سندروم فقر درام رنج میبرد و به خلق خردهپیرنگ پناه برده است اما در بخشهایی همان خردهپیرنگها نمیتواند از پس جلو بردن فیلم برآید.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/x38571
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📌بلمی به سوی ساحل
⭕️یادداشتی در ستایش فیلم «بدون قرار قبلی»
✍🏻حامد بامروت نژاد
🔸باید بسیار درباره #بدون_قرار_قبلی حرف زد. این از رسانهزدگی و بگذارید بگویم جوزدگی اهالی سینماست که تا به حال اسم این فیلم در هیچ مجموعه پیشنهادی نبوده.
چقدر درباره چند فیلم این روزهای جشنواره سروصدا شنیدهاید؟ این بوق و کرناها را کنار بگذارید. اتفاق جای دیگری در حال وقوع است ...
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣 «بدون قرار قبلی» به دنبال انتقال یک احساس خاص به مخاطب / کارهایی را میسازم که به آنها باور دارم
💢نشست رسانهای فیلم #بدون_قرار_قبلی امروز در خانه جشنواره برگزار شد.
🎤#بهروز_شعیبی، کارگردان:
🔸گاهی اوقات در قصه و نقطه عطف بهدنبال کنش یا کشمکش بیرونی میگردیم؛ اما در فیلمهایی چون «بدون قرار قبلی» این حالت رخ نمیدهد و هدفش انتقال احساسی خاص به مخاطب است.
🔸کارهایی را میسازم که به آنها باور دارم. یک بار زندگی میکنم و حاضر نیستم این یک بار زندگی را در خدمت چیزهایی قرار دهم که یا دوستشان ندارم و یا برای بقیه و در خدمت بقیه باشد.
🔸این سرزمین ما است و با این موضع که اگر ناراحت هستید از ایران بروید مشکل داریم. بچههای ما قطعا برای برداشت چیزهایی که ما در سرزمین خودمان میکاریم به این کشور باز خواهند گشت. دوست داشتم بگویم که مهاجران با گذر سالها هم شاید در دیگر کشورها احساس غربت کنند.
🎤#مصطفی_زمانی، بازیگر:
🔹این روزها سینمای ما بیشتر در محلههایی روایت میشود که چون من در آن محلهها بزرگ نشده بودم توانایی ایفای نقش در آنها را ندارم.
🔹من در خودم قابلیت این را میدیدم که جوری کار کنم که بازیام فرم محور نباشد و بتوانم شخصیت پدید آورم.
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/f75379
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣نشست بررسی فیلم «نیاز» علیرضا داوودنژاد / علم بهتر است یا ثروت؟
🔷نشست «سینما و آموزههای اخلاقی» با بررسی فیلم سینمایی #نیاز ساخته #علیرضا_داوودنژاد و با حضور حبیب احمدزاده (نویسنده و فیلمنامهنویس) در خانه جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
🔸#حبیب_احمدزاده:
💬از بچگی از ما سوال میکنند که علم بهتر است یا ثروت. این سوال از اساس غلط است؛ چرا که هر دو وسیله هستند. این فیلم به ما یادآوری میکند که مهم نیست که در موقعیتی هستی یا نه مهم این است در هر صورت انسان باشی.
💬جهان «نیاز» کاملا رئال و واقعی است. ما در فیلم و سریالهایی که درباره گذشته میسازیم همیشه یک خانواده را با کم و کاستی نشان میدهیم. یکی از حسنهای فیلم «نیاز» این است که به هیچ یک از مفاهیم اینگونه تن نمیدهد.
💬این فیلم روشنگری میکند و مفاهیم درست انسانی را به مخاطب میدهد. فیلم مانند دوی امداد، چوبی که دوندگان در دست دارند را به دست مخاطب میدهد و به او میگوید راه را ادامه دهد.
✅مطالعه کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/d93418
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣زمان اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و پخش سریال «عاشورا» / همه چیز درباره پروژه تصویری شهید باکری
♦️پروژه تصویری #شهید_باکری هم در قالب فیلم و هم سریال تولید شده و به گفته حجازیفر خیلی از سکانسها برای هر یک از این مدیومها جدا و با مختصات همان مدیوم فیلمبرداری شده است.
♦️نسخه سریالی این پروژه که نامهای مختلفی را به خودش دید نهایتا تحت عنوان #عاشورا در تلویزیون به نمایش درخواهد آمد. نسخه سینمایی آن نیز #موقعیت_مهدی، یکی از فیلمهای در حال اکران در حال اکران چهلمین جشنواره فیلم فجر است.
♦️حبیب والینژاد، تهیه کننده موقعیت مهدی: بهترین زمان اکران این فیلم، سالگرد شهادت شهیدان باکری یعنی اسفند ماه است.
♦️حمید خواجهنژاد روابط عمومی سیما: قرار است این سریال ۷ قسمتی بعد از اکران عمومی نسخه سینماییاش روی آنتن برود.
♦️#سریال_عاشورا به داستان زندگی شهید باکری در دوران نوجوانی و بزرگسالی میپردازد و به ویژه بخش عمده فیلم در دو عملیات بدر و خیبر سپری میشود.
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/f42241
🎥سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣نوع کارگردانی فیلم «دستنوشتهها» برگرفته از هیچکاک است
⭕️انتقادناپذیری؛ علت ساخته نشدن فیلمهای سیاسی
🔹نشست فرهنگی «#سینمای_سیاسی، فقدان فیلمنامه» با سخنرانی «مجتبی راعی»، کارگردان، با نمایش فیلم #دست_نوشته_ها اثر مرحوم مهرزاد مینویی در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
🎤#مجتبی_راعی، کارگردان:
🌀مرحوم مهرزاد مینویی علت پیشرفت سینما در آمریکا را سوادشان میدانست.
🌀«دستنوشتهها» پختگیهای زیادی داشت و مبتنی بر کلیشه نبود. این فیلم هیچ سکانس اضافی ندارد، وقت مخاطب را تلف نمیکند و حجم سکانسها بهقاعده است. «دستنوشتهها» اثر شسته رفتهای بود.
🌀کارگردانی و نوع فیلمبرداری این فیلم برگرفته از کارگردانی هیچکاک است و به نوعی ادای احترام به فیلم «سرگیجه» است. این فیلم نشان داد که مینویی هیچکاک را خیلی خوب فهمیده است.
🌀قصد داشتم در دورهای، فیلمی با حضور موافقان و مخالفان مضمون بانکداری و شیوه اجرایی آن بسازم. اجازه این کار به من داده نشد. حتی درباره مجموعه خودروسازی نیز این پروژه به سرانجام نرسید.
🌀من به آینده سینمای سیاسی امیدوار نیستم. چراکه فکر میکنم هنوز تفکر غالب برای انتقادپذیری در قدرت وجود ندارد.
✅مطالعه کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/f02619
#فجر_چهلم
#سینما_و_سیاست
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎤در هنگام تماشای «موقعیت مهدی» سینما را فراموش کردم
💢صحبت های #مسعود_فراستی در ستایش فیلم #موقعیت_مهدی در برنامه هفت
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐Blog.ammaryar.ir
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥بیرویا؛ رها شده در سطح
💢راهنمای فیلم – بیرویا
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝آرین وزیردفتری در نخستین تجربه فیلم بلند خود به سراغ درامی روانشناسانه رفته است و تلاش کرده به زیست یک بیمار اسکیزوفرنی نزدیک شود.
فیلمساز هر چه در کارگردانی و طراحی فضا موفق بوده اما فیلمنامهاش نتوانسته به کمک طراحی دنیای پیچیده یک بیمار اسکیزوفرنی نزدیک شود و موقعیتها و کاشتهایی را در درام مشاهده میکنیم که سطحی و دم دستی هستند و ربطی به آن دنیای پیچیده ندارند.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/k59949
#بی_رویا
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥بدون قرار قبلی؛ پختگی در کارگردانی
⭕️راهنمای فیلم – بدون قرار قبلی
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝آدم بعد از تماشای #بدون_قرار_قبلی و آن کارگردانی حیرتانگیز و حس ناب برخی لحظات فیلم، در یک رودروایسی گیر میکند و خجالت میکشد از میان آن همه فضا و قابهای دلنواز بگوید پس قصهگویی و شخصیتپردازی چه شد؟
سفر، اصالت و بازگشت به خویشتن و خیلی کلید واژههای دیگر را برای این فیلم میتوان به کار برد اما اتفاقات روی داده در سفر شخصیت اول، تحول درونی او را برای مخاطب باورپذیر نمیکند و تصاویر توریستی و کارت پستالی ابدا چنین چیزی را نمیدهد.
بدون قرار قبلی از خیل فیلمهای بدون فیلمنامه امسال چندین قدم جلوتر است و میتواند با تمام ضعفهایش جزء پنج فیلم برتر جشنواره چهلم فجر قرار گیرد.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/p56841
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣عکس منتشر شده از بیعت همافران با امام آن حادثه را ماندگار کرد
⭕️وظیفه رسانه ها در جهاد تبیین چیست؟
🎤#رهبر_معظم_انقلاب:
🔹آن روز که این حرکت تاریخی نوزدهم بهمن در برابر امام انجام گرفت، اگر آن عکسی که از این واقعه منتشر شد منتشر نمیشد، این حادثه نه این جور ماندگار میشد، نه اثرگذار میشد؛ تبیین، این است، مسئلهی «روایت درست» این است.
🔹جهاد تبیین یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند].
🔹امروز هر چیزی و هر کلمهای که در ارتباط با سیاستهای غرب، معارض آن باشد یا همراه آن نباشد، ممنوعالتّصویر و ممنوعالانتشار است. آن وقت از همین فضا برای بزرگنمایی مشکلات در جمهوری اسلامی یا دربارهی اسلام، برای تخریب اینها حدّاکثر استفاده را میکنند و این یک واقعیّت تلخی است، و وظیفهای را بر دوش همه میگذارد.
🔹متولّیان رسانهها در درجهی اوّل مسئولند؛ چه رسانهی ملّی و چه سایر رسانههای گوناگون، چه فضای مجازی، چه مجموعهی مطبوعات، همه موظّفند در این زمینه وارد این میدان بشوند و هر کسی که یک مرکزی و منبری برای حرف زدن با افکار عمومی جامعه دارد، در این زمینه موظّف است.
🔹زمینههای اجتماعی، زمینههای فعالیتهای اقتصادی، فعالیتهای دیپلماسی و سیاسی، فعالیتهای عمرانی؛ این همه کار عمرانی در کشور- هر کدام از این سرفصلها میتواند یک عنوانی باشد برای فعّالیّت #جهاد_تبیین.
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/b70139
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣ده نمکی به سمت آزادی مشروط
📰فراخوان برای ثبت خاطرات با موضوع کرونا
♦️#مسعود_ده_نمکی در اینستاگرامش نوشت:
🔺سریال #آزادی_مشروط را برای ثبت خاطرات تلخ و شیرین این روزها برای فردایمان می سازیم.
🔺نظرات و خاطرات و هنرنمایی های خود را با سوژه کرونا و کادر درمان، معلمان و کمکهای مردمی، با محوریت کلیپ و بازیگری و خوانندگی و ارسال نمونه کار و رزومه و تصویر، در کانال فضای مجازی (واتساپ) سریال با شماره 09194100021 به اشتراک بگذارید.
#سریال
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣تذکر رهبر انقلاب پیرامون کمتوجهی به واقعه هفت تیر، جرقه ساخت «ضد»
🔷نشست رسانهای #فیلم_سینمایی_ضد با حضور عوامل فیلم در سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
🔷#محمدرضا_شفیعی، تهیهکننده:
💬سال ۹۵ رهبر انقلاب پیرامون واقعه #هفتم_تیر و کمتوجهی رسانهای و سینمایی نسبت به آن صحبت کردند. ما از همان موقع تحقیقات را آغاز کردیم.
💬غیر از شهید بهشتی و کلاهی، شخصیتهای واقعی در فیلم نداریم، یعنی ما بهازای واقعی ندارند، اما به این معنی نیست که شبیه به آن در تاریخ نبودهاند.
💬یک فایل صوتی از اردوگاه اشرف کشف شد که در آن مسعود رجوی میگوید: ما با بهشتی نمیتوانستیم کنار بیاییم، ما با آخوندی که سامسونت دست میگیرد، لباس اتوکشیده تن میکند و رمان میخواند و فرانسوی میداند، نمیتوانستیم کنار بیاییم. این دیالوگها را در فیلم استفاده کردیم.
🔶#لیندا_کیانی، بازیگر:
💬از بازی در #فیلم_ضد لذت بردم و خوشحال میشوم اگر کاندیداتوری بازیگر مکمل را برایم به ارمغان آورد، چون سختی زیادی داشت.
💬قرار بود نقشم با همه دختران منافقی که در تلویزیون و سینما دیدهام، متفاوت باشد.
🔷#امیرعباس_ربیعی، کارگردان:
💬پروژهای برای خودم درباره نفوذ تعریف نکردهام. در فیلم «لباس شخصی» نفوذ وجود داشت و در #ضد هم همینطور، اما برنامهای برای ادامه این موضوع ندارم.
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/r16873
#شهید_بهشتی
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣اکثر فیلمهای جشنواره چهلم ایدئولوژیک هستند
⭕️گفتگوی میان اهل سینما و فلسفه، سینما را عقلانیتر میکند
♦️نشست تخصصی با عنوان «سینما، دین و ایدئولوژی» با حضور حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (فیلسوف) در خانه جشنواره برگزار شد.
🎤#عبدالحسین_خسروپناه، فیلسوف:
🔸همان چیزی که فیلمنامهنویس مینویسد و تفکری پشت آن است، ایدئولوژی است. در واقع تصویری از خیال در سازنده وجود دارد که آن را در فیلمش نشان میدهد. سینمای بیایدئولوژی وجود خارجی ندارد.
🔸باید گفتوگویی میان اهل فلسفه و کسانی که سینما را میشناسند شکل گیرد تا سینما را عقلانیتر کنیم. اصلاح برنامه درسی و رشتههای هنر سینما در دانشگاه نیز راهکار برونرفت از این وضعیت است؛ موضوعات نه تنها بهروز نیستند بلکه عقبه عقلانی ندارند.
🔸آنچه به نام #سینمای_دینی مطرح است، سینمای تاریخ دین است که شبیه آن در هالیوود هم ساخته شده است اما گاهی ممکن است آیه و روایتی به فیلم تبدیل شود و اینگونه هم سینمای دینی محقق میشود و دقیقتر است.
🔸اکثر فیلمهای امسال ایدئولوژیک بودند. مثلا در «ملاقات خصوصی» سخن از ظلم و بیعدالتی است و این فیلمی ایدئولوژیک است. در فیلم «نگهبان شب» و «علفزار» نیز موضوع عدالت است و مقوله ایدئولوژیک وجود دارد. «مرد بازنده» هم بر همین منوال است.
🔸کارگردانهای ما خیلی فیلم میسازند؛ گاهی باید برای یک فیلم چند سال اندیشهورزی کرد.
✅مطالعه کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/d92359
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣۲۸۸۸ ؛ لطفا دور بزنید
💢راهنمای فیلم – ۲۸۸۸
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝معمولا هیچ فیلمی را در جشنواره نصفه و نیمه رها نمی کنم، اما ۲۸۸۸ را بیشتر از ۴۰ دقیقه نتوانستم تاب بیاورم.
فیلمساز نه تنها تکلیفش با سوژه مشخص نبوده بلکه با خودش هم در بلاتکلیفی بود.
فیلم قرار بوده تا درباره ارتش و فداکاری هایشان باشد اما در بازی فرمی کارگردان غرق شده و به اثری تبدیل شد که مخاطب نه تنها قصه اش را متوجه نمی شود بلکه تصویر درست و حسابی هم نمی بیند.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/u53095
#فجر_چهلم
#2888
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣در دیدار آیت الله رئیسی با هنرمندان چه گذشت؟
⭕️تأکید بر اهمیت بهرهگیری از نظر اهالی هنر در مسیر رونق اقتصاد هنر
🔹آیت الله سید ابراهیم #رئیسی امروز با جمعی از #هنرمندان هنرهای تجسمی کشور در موزه هنرهای معاصر ایران دیدار کردند.
🎤آیتالله رئیسی:
🔸رونق بخشیدن به #اقتصاد_هنر مساله مهمی برای بالندگی هنر در جامعه است. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میخواهم با بهرهگیری از نظر خودِ هنرمندان سازوکارهای مناسب برای رونق یافتن اقتصاد هنر طراحی شود.
🔸هنرمندان کسانی را که ظرفیتها و توانمندیهای هنری دارند کشف و به آنان برای متبلور کردن استعدادهایشان کمک کنند.
🔸سفارتخانههای ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمانها، مراکز گردشگری و پارکها و همه مراکزی که محل مراجعه عمومی مردم هستند میتوانند مرکزی برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار هنری باشند تا هنر بیش از پیش در بطن جامعه حضور داشته باشد.
🔸توجه به #دیپلماسی_هنر نکته مهم دیگری است که در سخنان هنرمندان در این جلسه مطرح شد.
🔸مقام معظم رهبری #جهاد_تبیین را یکی از مهمترین وظایف همه آحاد اجتماع معرفی کردهاند و هنر یکی از مهمترین و اصلیترین جلوههای تبیین در جامعه است.
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/b13853
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣کاش این فیلم به اندازه «اشک» کارگردانش اثر داشت
⭕️انتقادها به کیفیت پایین فیلم ۲۸۸۸
🔆چقدر احترامبرانگیز بود لحظهای که #کیوان_علیمحمدی یکبهیک از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش که در سالن نشست رسانهای فیلمش حاضر شده بودند، نام میبرد و اصحاب رسانه با تشویق، این بزرگان نامآور دوران دفاع مقدس را تجلیل میکردند.
🔆نشست رسانهای فیلم سینمایی «۲۸۸۸» به همان اندازه که فرصتی برای تکریم این قهرمانان فراموششده بود، تبدیل به تریبونی برای انعکاس یک «افسوس» و «حسرت» جمعی هم بود؛ حسرت به هدر رفتن فرصت این تکریم، بر پرده نقرهای سینما!
🔆کیوان علیمحمدی به کارش باور داشته و گواه این باور اشکهای ناخواستهای بود که در زمان یادآوری حماسهآفرینی بزرگانی چون #شهید_دوران، امکان ادامه حضور در نشست رسانهای را از او گرفت؛ اما افسوس بابت از دست رفتن فرصت خلق فیلمی ماندگار از بلندپروازان #نیروی_هوایی_ارتش در سالهای دفاع مقدس را دو چندان کرد!
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/a65236
#2888
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe