📣ضرورت آموختن سواد رسانهای در عصر جدید / 5 مستند که برای زندگی در دنیای امروز باید آنها را فورا ببینیم
🔶فضای مجازی و پیامرسانهای رنگارنگ، انواع مد لباس و آرایش، افراد مشهور و سلبریتیها، تلویزیون و شبکههای ماهوارهای، رستورانهای زنجیرهای غولپیکری مانند مکدونالدز که شعبههای متعددی در سرتاسر دنیا دارند و ...
وجه اشتراک این عبارات چیست؟
🔷در دنیایی که همه ما سرمان به زندگی خودمان مشغول است، یک عده در تلاشاند ماشین زندگی ما را در جادهی منافع خود به حرکت درآورند.
🔶در این میان زندگی ماست که بدون ارادهی خودآگاه ما در جهتی که آن عده میخواهند جهتگیری کرده است.
🔷شاید فکر کنیم که چگونه گشت در پیامرسانها یا به دنبال مد لباس بودن یا غذا خوردن در یک رستوران زنجیرهای معروف، میتواند بر زندگی و سیاست و اقتصاد ما موثر باشد؟
🔸مشاهده کامل یادداشت:
🌐https://b2n.ir/k92549
🔹مستندهای معرفی شده در راه نوشت:
1⃣مک دونالدز تقدیم می کند
2⃣باشگاه شهرت
3⃣بهت میاد
4⃣موشک دوست داشتنی
5⃣تله اسکرین
#سواد_رسانه_ای
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣«سینمای»«ایران» دو دروغ بزرگ است / برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب «عبور از سینمای سانسور: تأملاتی در فیلم سازی غیرطبیعی ایران» اثر وحید جلیلی
🔻وحید جلیلی:
🔹سینما یکی از دغدغه های انقلاب اسلامی از اولین روزها بوده است و حضرت امام(ره) در سخنرانی تاریخی خود در بهشت زهرا، بخشی از سخنان خود را به سینما اختصاص دادند.
🔹سینمای ایران، سینمای راهبردی است و نباید از آن غافل شد؛ نه فقط از جنبههای آسیبهای اجتماعی بلکه بیشتر از جنبه فرصتی که سینما ایجاد میکند.
🔹انقلاب اسلامی، هم از لحاظ کمی و هم کیفی خدمات زیادی به سینمای ایران داشته است، اما آیا سینمای ایران هم به انقلاب اسلامی خدمتی کرده است و این سوالی است که من در این کتاب مطرح کردم.
🔻سعید مستغاثی:
🔸مباحث این کتاب یکی از بحث های رایج جبهه انقلاب در سینمای ایران است.
🔸آقای جلیلی در این کتاب به دو کلمه «سینمای ایران» اشاره میکند و معتقد است که «سینمای» «ایران» دو دروغ بزرگ است.
🔸علیرغم پیشرفتهای تکنیکی، متاسفانه سینمای ایران به لحاظ فکری، درونمایهای و محتوایی رشد قابل ملاحظه ای نداشته است.
🔸اینکه چرا بعد از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، سینمای ایران هنوز نتوانسته به نمادی از سینمای انقلاب اسلامی دست پیدا کند و چرا در حال حاضر، بیننده سینمای ایران تنها چند درصد از مردم ایران را شامل میشود، باید آسیبشناسی و بررسی شود.
♦️مشاهده کامل خبر:
🌐b2n.ir/f56762
♦️خرید کتاب #عبور_از_سینمای_سانسور:
🌐b2n.ir/x71830
#وحید_جلیلی
#سعید_مستغاثی
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📄پرده آخر: چیزهایی هست که مردم هرگز نخواهند فهمید / BBC چگونه کار می کند؟ در مستند «تله اسکرین»
🖊دکتر محمد لطفیزاده
✳️مستند «تلهاسکرین» در چهار پرده به نقشآفرینی شبکه بیبیسی در حوادثی نظیر 11 سپتامبر، کودتای 1332 در ایران، حمله به عراق، آشوبهای اوکراین و وقایع سوریه پرداخته است.
✳️در پرده اول مستند با اشاره به حمله تروریستی به برجهای تجارت جهانی در نیویورک با داستان کنجکاوی هزینهبَر یک مستندساز انگلیسی که حاضر نبود روایت بیبیسی را در این مورد بپذیرد آشنا میشویم.
✳️مصدق تصمیم داشت رگ حیاتی نفت را برای انگلستان قطع کند. بیبیسی فارسی با نشاندادن مخاطرات ملی و مالی این طرح، تلاش میکرد تا ایرانیان به این اقدام مهم و اساسی روی خوش نشان ندهند.
✳️بیبیسی در اوکراین آنجا که منافعش ایجاب میکرد ژست انقلابی به خود میگرفت اما در سوریه برخلاف اوکراین چون مایل نبود که بشار اسد سرکار بماند رویه انتشار اخبار جعلی را در پیش گرفت.
✳عجیب نیست که ما در معرض شدیدترین تحریمها از نفت تا دارو قرار داریم اما در زمینه دادههای خبری تحریم نمیشویم و آبونمان هم نمیپردازیم؟!
✳️غولهای رسانهای مانند بیبیسی با دستکاری اخبار اجازه نمیدهند مردم در دنیا با حقایق آشنا شوند.
✳️تماشای این مستند کمک میکند تا بدانیم اینکه در کشور ما و در میان ملتهای مسلمان و آزادیخواه شعار عقلانی (مرگ بر انگلیس) نهادینه شده چه پشتوانه تاریخی و سابقهای داشته است.
❇️مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/e80714
❇️تماشای مستند
#تله_اسکرین
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
با سلبریتی غربزده، اصلاح فرهنگ ممکن نیست!
🖊نویسنده: دکتر محمد لطفی زاده
⭕️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دولت سیزدهم
✴️در مسئلهی فرهنگ و رسانه، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد.
✴️فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است.
✴️ابزارهای فرهنگی از [قبیل] سینما و هنر و رسانههای صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی شکوفا کنید.
⭕️واکاوی بیانات اخیر رهبر انقلاب
✴️رفع مشکل در ساختار فرهنگی کشور با حرکت معمولی، کند و به ویژه با ایدههای غربی رخ نمیدهد وگرنه تأکید رهبری بر لزوم حرکت انقلابی ضرورت نداشت.
✴️اگر قرار است در عرصه فرهنگ یک بازسازی انقلابی صورت بگیرد به ابزارهای خوبی هم نیاز داریم که بتوان با استفاده از آنها تحول را رقم زد. بدون شک، رسانه بهطور کلی و سینما و هنر بهطور خاص در کنار کتاب و مطبوعات در این زمینه نقش اساسی دارند.
✴️با نگاهی به جریان تولید آثار سینمایی در کشورمان و با کنار گذاشتن چند مورد استثناء درمییابیم نقشه راه و یک برنامه هدفمند برای ایجاد تحول در سبک زندگی و کمک به بازسازی ساختار فرهنگ کشور وجود ندارد.
✴️تربیت و پرورش تهیهکننده، نویسنده، کارگردان و بازیگر و خلاصه عواملی که بتوانند با دید انقلابی و اسلامی جریان فرهنگ را به ریل اصلی بازگردانده و به بازسازی ساختار فرهنگی کشور کمک کنند یک ضرورت است.
🔶 مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/k82916
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
♦️یکی از عوامل تاثیرگذاری محمد نداشتن غرور بود/با مأموران امنیتی در ارتباط نیستم
🎤گفتگو با «آقا محمد» گاندو
🌀نیما بانکی به من گفت که یک سریالی (خانه ما) میخواهد ساخته شود و ما دنبال یک پسر جوانیم، بیا آنجا تا تست بدهی. راهیابی من به عرصه فیلم و بازیگری از همین نقطه شروع شد.
🌀ارتباطی با افراد متخصص در حوزه پلیسی و امنیتی نداشتهام.
🌀برای اجرای یک نقش، سعی میکنم خودم را خالی کنم و اجازه میدهم که متن مثل یک تور ماهیگیری بیاید و آن چیزهایی که لازم است به من گیر کند، گیر کند.
🌀در مورد آقای افشار میتوانم بگویم که ایشان با اینکه پنجاه و دو یا سه سالشان است، اما مثل یک پسر دوازدهساله انرژی دارد.
🌀اگر از من بپرسند که میخواهم چه فیلمی بسازم، خیلی انگیزهای برای انجام این کارها ندارم. ترجیح میدهم که بنویسم و شما کارگردانی کنید.
🌀خیلی دلم میخواهد که رمان خودم فیلم شود.
🌀توئیت سفیر انگلستان را دیدم. حس میکنم یک تمسخری در آن وجود داشته باشد و کمی نگاه از بالا در آن میدیدم.
🌀ایران ما پایتخت جهان است.
🌀من غرب را تجربه کردهام و شرق را هم تجربه میکنم، هیچ بعید نیست که شما چهار سال دیگر من را در گوشهای از ژاپن پیدا کنید.
🌀من آن کاری را که دوست دارم و دلم میخواهد انجام میدهم و برای من مهم نیست که پشتیبان آن یک سازمان امنیتی است یا سازمان هوانوردی!
🌀رأس ساعتی که گاندو پخش میشود به طرز عجیبی حس میکنم از همه جهت به من انرژی مثبت وارد میشود.
✅مشاهده کامل خبر:
🌐b2n.ir/d38281
#گاندو
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
تجربهنگاری «فراز و فرودهای یک کار تیمی» / قسمت دوم: داراییهای یک مدیر فرهنگی موفق
🔺«علی حیاتی» فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر تهران است که در همان دانشگاه، «هیئت هنر» را تأسیس میکند و سپس به کمک اعضای هیئت، یک مجموعه گرافیکی را راه میاندازند.
🔺حیاتی که اکنون مدیر آتلیه طراحی سه در چهار و طراح پوسترهای معروف «منع مصرف کالاهای اسرائیلی» است، در قسمت «از امروز» سایت عماریار، تجربیات خود از فراز و فرودهای یک کار تیمی را به اشتراک گذاشته است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره میشود:
✳️یکی از سختترین مدیریتها، مدیریت فرهنگی هست.
✳️یک مدیر فرهنگی قبل از هر ویژگیای باید کاریزمای مدیریت داشته باشد تا بتواند افراد را دور هم جمع کند.
✳️در درجه دوم باید بتواند با نیروهایش تعامل عاطفی و دوستی برقرار کند.
✳️برقراری ارتباط روحی باعث میشود وقتی که مشکلی برای یک شخص یا مجموعه پیش میآید، در رفع و رجوع کردن مشکلات او موثر باشیم.
✳️ریشه بسیاری از بنبستهای کارهای تیمی عدم تعامل و عدم رفاقت مدیر مجموعه با اعضا هست.
✳️صداقت و شفافیت باعث میشود از لحاظ فنی هم قوی شویم.
♦️مشاهده کامل مطلب:
🌐b2n.ir/f44271
♦️فایل کامل تجربهنگاری علی حیاتی در عماریار:
🌐b2n.ir/h86134
#آموزش
#علی_حیاتی
#از_امروز
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥معلمی، به عشق خمینی / نگاهی دلنشین به مستند «دختر نهضت»
🖊نویسنده: نفیسه جزینی
❇️خانم خضری مشق عشق معلمی را با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر مبارزه با بیسوادی آغاز کرد.
❇️راهی روستایی صعبالعبور در اطراف کلیبر استان آذربایجان شد. روستایی محروم و دور افتاده که امکانات آموزشی آن همانند دمای هوایش، صفر بود.
❇️مستند «دختر نهضت»، روایتگر بخش کوچکی از ایثارگری خانم خضری، معلم نهضت سوادآموزی در اوایل انقلاب است.
❇️در این مستند خانم خضری از عزمی میگوید که با آن چالشها، مشکلات و سختی راه را پشت سر گذاشت. از محبتی میگوید که به کمکش اهالی را راضی کرد برای باسواد شدن.
❇️ سرانجام مستند با شیرینترین خاطرهی وی یعنی دیدار با رهبر نهضت، امام خمینی(ره) پایان میپذیرد.
❇️این مستند به کارگردانی مسعود کارگر و تهیه کنندگی سید جمال عودسیمین، محصول سازمان هنری رسانهای اوج روایتی از عشق یک معلم به نهضت است.
💢مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/u77785
💢تماشای مستند
🌐b2n.ir/j31197
#دختر_نهضت
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣 انتشار نخستین تصاویر انیمیشن «فرمانروای آب» / اکران در مناطق فاقد سینما از طریق عماریار
🔸 انیمیشن سینمایی #فرمانروای_آب در دل سامرا اتفاق می افتد؛ جایی که پیرمرد نشسته در سرداب، از حس حضور آن مرد هزار ساله تعریف میکند. فرمانروای آب، روایتی است از تمدن نوین اسلامی و اقتداری که از لطف مهر او سرچشمه گرفته است.
🔹 این اثر با تکنیک انیمیشن سهبعدی ساخته شده و به اقتضای طرح موضوعات بسیار جدی، فرم انیمیشن رئال به کمک آن آمده تا به باورپذیری کار کمک کند.
🔸 پویانمایی «فرمانروای آب» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیهکنندگی مجتبی امینی و حسین سلطانی، در استودیو آوین فیلم تولید شده و موسیقی اثر به عهدهی بهزاد عبدی بوده است.
🔹 این پویانمایی موفق به کسب لوح افتخار از دهمین جشنواره فیلم مردمی عمار شد.
🔸پویانمایی «فرمانروای آب» بهزودی در سراسر کشور بر پرده سینماها میرود و در مناطق فاقد سینما از طریق سایت عماریار عرضه و پخش می شود.
💢 مشاهده خبر تکمیلی + تیزر در «راه نوشت»
✅ آخرین اخبار فرمانروای آب را اینجا دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/2369912943C1c1b7ed34b
🌀 @rah_nevesht_ir
📄 علیه «مصادره» _ نگاهی به مستند «پدر طالقانی»
💠به بهانه سالروز درگذشت آیت الله طالقانی
🖊نویسنده: سید علی سیدان
✴️«پدر طالقانی»، یک مستند پرتره آبرومند است. از یال و کوپال مستند پیداست که حسابی برایش، مایه گذاشته شده و تهیهکننده با تحمل فراوان، صبر کرده که کار در طول سالهای ۹۳ تا ۹۸ به سرانجام برسد.
✴️مستند، سیر شخصیت آیتالله طالقانی را از سال ۴۲ که مبارزات ضد رژیم جدیتر شده است تا پایان زندگی ایشان روایت میکند.
✴️مصاحبههای ناب و بکر «پدر طالقانی» آنقدر جذاب و انبوه است که به خودیِ خود، مستندی درباره آیتالله #طالقانی را دیدنی کند.
✴️«پدر طالقانی» با تصویرسازی و بازسازی صحنهها، ذهنیتی خوب از تاریخ انقلاب برای مخاطب میسازد که تأثیرش از مطالعه هر کتاب تاریخی بیشتر است.
✴️تمرکز بر سخنرانی امام درباره آیتالله طالقانی پس از درگذشت او و رمزگشایی از این سخنرانی میتوانست تمایز آشکارتری از آیتالله طالقانی با جریانهای گوناگون سازمانی و روشنفکری و بهویژه منافقین را بازنمایی کند.
✴️«پدر طالقانی» تجربه درخوری در مستندسازی تاریخ انقلاب است که میتوانست با جسارت و ایدهمندی بیشتر، بحثانگیزتر شود.
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/363129
✅تماشای اثر:
🌐b2n.ir/s53940
📰@rah_nevesht_ir
📣تهیهکننده «گاندو» از مسیر پر فراز و نشیب سریال گفت / سوژههایی که در فصل دوم بود همه واقعی بودند
◽️مستندات آنچه در گاندو روایت شد موجود است و همه مبتنی بر اتفاقات و سوژههای واقعی است.
◾️در صنعت فیلمسازی غرب شخص رئیس جمهور و دولت مورد نقد قرار میگیرند، اما اینجا تنها به گوشهای کوچک از عملکرد دولت به صورت سریال و داستان پرداخته شد و همین را هم ظرفیت نقد نداشتند.
◽️فشارهای سانسوری و عدم پخش گاندو در فصل دوم آنقدر بود که کل صدا و سیما زیر این فشار بود.
◾️یک ماه و خردهای در فصل یک گاندو بچههای صدا و سیما و کارکنان حقوق نمیگرفتند و همه من را مقصر میدانستند!
◽️آنقدر مردم گفتمان گاندو را دوست داشتند که ما موظف شدیم که همقدم و همکلام مردم باشیم و هرجور شده فصل دوم گاندو را بسازیم. هنرمند باید به داد مردم برسد.
◾️اصلا به فرض اینکه گاندو دروغ بود؛ ولی چرا روی بخشی از کارت هویت سیاسی خانم شارلوت لوپز وارته برای حضورش در ایران، باید نوشته شود سفارت علیا حضرت ملکه بریتانیا در تهران؟! ببینید نفوذ تا کجاست.
◽️ما ساعتها در اینباره حرف زدیم که پایان قصه چگونه باشد.
◾️گاندو تابوشکنی کرد و بستری را برای نقد فراهم کرد و کار را برای بقیه راحت کرد.
✅مشاهده کامل خبر:
🌐b2n.ir/y95419
#گاندو
#مجتبی_امینی
📰@rah_nevesht_ir
📄ما و بانکهایمان به جنگ با خدا رفتهایم؟! / نگاهی به مستند فاکتور صوری و وضع بانکداری
🖊نویسنده: زینب پاک رو
🔹مستند «فاکتور صوری» حرفهایی میزند که ذهن خیلیهامان را مشغول خود کرده، از آن مشغولیات ذهنیای که هر چقدر دو دو تا چهار تا میکنی پاسخی برایش نمییابی!
🔹آیا شیوهی بانکداری ما با زمان طاغوت تفاوت چشمگیری کرده؟ آیا بانکهای ما به جنگ با خدا رفتهاند؟ خلاصه آنکه آیا ربا بر سفرههایمان جولان میدهد؟
🔹کار پیچیدهایست دیدار و هماهنگی با تک تک این آدمها و رفتن به تک تک این مکانها، با همهی چالشهایش، انگیزهای میخواهد بس جوانانه.
🔹فیلمبرداری با جزئیات پیش میرود و چیزی از قلم نمیافتد؛ فقط گاهی دوربین لرزشهای بیجا دارد. موسیقی متن هم همراه است.
🔹بانکداریمان را گند فساد برداشته؟ پس چه کار میکردهاند این همه سال؟ فقط سود میگیری؟ این بهره نیست؟ اصلا کاری به شرعی بودن یا غیرشرعی بودنش ندارید؟
🔹فاکتور صوری از آن مستندهایی است که شما را با پرسشهایتان تنها نمیگذارد.
🔹پایانش هم خوب رقم میخورد، همهی عناصر به خوبی کنار هم ظاهر شدهاند و معناگرایانه هستند؛ بهویژه تصویر شهید صدر که مدام به چشم میخورد و در پایان به ناگاه دلیل رازآلودش را مییابم.
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/y31723
✅تماشای اثر:
🌐b2n.ir/fktr-s
#فاکتور_صوری
#مستند
📰@rah_nevesht_ir
💢مرور سه یادداشت به بهانه سالروز درگذشت جلال آلاحمد
⭕️ادبيات تاريخ ساز و ادبيات نبشقبر/نكاتی در باب نگرش توليدی به علوم انسانی و برداشتهايی آزاد از نگاه جلالآلاحمد به ادبيات
🔸وقتی با هدف حلاجی مشكلات ما در علوم انسانی و دغدغه يافتن راهی برای اصلاح آنها، سراغ جلال آل احمد ميرويم، باز هم پاسخهايی متفاوت، تحولخواه، بومی و واقعي مييابيم
🔶مسئله اول در نگاه جلال، كمتر خود «علوم انسانی» بوده و بيشتر «عوامل انسانی» و «نظام آموزشی» علوم انسانی را نقد کرده است
🔸در اين يادداشت، برداشتهايی را از نگاه نقادانه جلال به تصوير شكلگرفته از ادبيات در جامعه آوردهايم؛ به هوای امكان تعميم اين برداشتها برای ساير علوم انسانی
✅مشاهده یادداشت:
🌐b2n.ir/e32426
⭕️جانب ما جانب بيجانبی/نگاهی به سفرنامه «سفر روس» آلاحمد
🔷هرگاه نام سفرنامهنويسی به ميان ميآيد از گذشتگان «سفرنامه ناصرخسرو» به ذهن متبادر ميشود و از معاصرين«خسی درميقات» آلاحمد.اما ديگر سفرنامههای جلال هم خواندنياند
🔹سومين سفرنامهی او «سفر روس» است؛حاصل سفری يك ماهه
🔷مقدمه مختصر شمس آلاحمد بر اين كتاب تا حدودی اين نكته را روشن میکند كه چرا جلال در اين كتاب حال وهوايی ديگر دارد
✅مشاهده یادداشت:
🌐b2n.ir/q92451
⭕️آموزهای برای زمانه نتوانستنها/ نگاهی به نون والقلم آلاحمد
🔶برخی خواستهاند از جلال آلاحمد پیشوایی برای ادبیات دینی در ایران بسازند. در این متن، نشان میدهیم که نظریه سیاسی جلال (که در نونوالقلم بیان شده)عمیقا بازتابی از ادبیات شیعی است
✅ مشاهده یادداشت:
🌐b2n.ir/y26695
📰@rah_nevesht_ir
🎤گفتگو با محمدعلی محمددوست، کارگردان مستند «پدر طالقانی» - آیت الله مبارز
✳️مستند «پدر طالقانی» مخاطب را با فرازوفرودهای زندگی آیتالله طالقانی در دوران شکل گیری نهضت امام خمینی(ره) و سال های اولیه انقلاب اسلامی آشنا میکند.
✳️آقای طالقانی برای بسیاری از احزاب و تشکلهای مبارز و انقلابی، حکم یک بزرگتر و به نوعی پدر را داشته که این مسئله زندگی آیتالله را با چالشها و داستانهای مختلفی همراه کرده است.
✳️او عقیده زیادی به مسئله پرورش اخلاقی نیروها داشت؛ اهمیت تربیت در نگرش آقای طالقانی، مسئلهای است که شاید کمتر کسی به آن پرداخته باشد و ما سعی کردیم در مستند اشاراتی به آن کنیم.
✳️«پدر طالقانی»، پژوهش سنگینی داشت و بخش عمدهای از پروسه 5 ساله ساخت مستند به امر تحقیقات اختصاص یافت و ما در این مسیر، حدود 4هزار سند را جمع آوری کردیم و با بیش از 50نفر مصاحبههایی ترتیب دادیم.
✳️ایدهی روایت کار بر اساس کتاب اسناد ساواک که درباره آیتا… طالقانی است، شکل گرفت.
✳️شیوهی روایی مستند بازسازی، دوری از گفتوگومحور بودن و تکیه بر روایت، سبب شد تا ما بتوانیم هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را داشته باشیم و مستند به یک اثر آرشیوی صِرف تبدیل نشود.
✳️خانواده آیتا… طالقانی نیز نظرشان به کلیت کار مثبت بود.
✅مشاهده کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/b60067
✅تماشای اثر:
🌐b2n.ir/s53940
#پدر_طالقانی
#مستند
📽 سینما را متفاوت دنبال کنید 🔻🔻🔻
⭕️ @rah_nevesht_ir
چگونه فیلمنامه نویسی را شروع کنیم؟ / درس چهارم: فیلمها به زندگی آدمها شکل میدهند
💢فیلمساز با ناخودآگاه مخاطب دست و پنجه نرم میکند و به آن شکل میدهد. فیلمها میتوانند تفکر و سبک زندگی ما را تغییر بدهند.
💢وقتی یک نفر فیلم میبیند، در مرحله اول سرگرم میشود. حالا در این زمان شما یک مطلب را به او القا میکنید و او نباید متوجه این القا بشود.
💢داستان میتواند به شدت عاطفه ما را تحریک کند و ما را متوجه چیزهای بخصوصی بکند و روی ما اثراتی بگذارد.
⭕️داستانگویی ناقص یا غلط چه آثاری دارد؟
💢نقش منفیهای یک فیلم معمولا چه شکلی هستند؟ مثلا زشت هستند یا نقص ظاهری دارند. شخصیتهای مثبت معمولا چه نشانههایی دارند؟ مثلا پوست سفید و چشمان آبی. این فیلمساز یک تفکر و یک الگو به جامعه القا میکند که مثلا با آدم زشت همصحبت نشوید.
💢داستانگویی ناقص و غلط عملا مخاطب را گمراه میکند.
💢تصویری که داستانهای غلط از شما برای خودتان ساختهاند باعث میشود نگاه آگاهانه و واقعبینانهای نسبت به جامعه و مشکلات و حوادث آن نداشته باشیم.
💢فیلمنامههای خوب روی زمین نمیمانند. سینما داستانهای خوب را میبلعد. کافی است داستانگویی را یاد بگیرید.
✅مشاهده کامل آموزش:
🌐b2n.ir/n19084
🛑مطالب بالا گزیده ای از فایل آموزشی فیلمنامهنویسی #جلیل_سامان، کارگردان و نویسندهی سهگانه ارمغان تاریکی، پروانه و نفس است. برای دریافت فایل صوتی این جلسات میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
#آموزش_فیلمنامه_نویسی
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
⭕️@rah_nevesht_ir
دیپلماسی همبرگری/ نقدی بر مستند مک دونالدز
🖊نویسنده: رامین ابوئی
🔸قرنها خونهای زیادی در روند کشورگشاییها ریخته شد تا رهبران کشورهای استعماری متوجه شدند که برای تسخیر، زیاد هم نیاز به باروت و ریختن خون نیست. احساسات یک ملت را تصاحب کردن به دنبال خود همان منافعی را به ارمغان میآورد که تسخیر سرزمین ها.
🔹در مستند «مک دونالدز تقدیم می کند» با نوع خوشمزهای از ابزار کشورگشایی مواجه می شویم؛ فست فود.
🔸مستند مروری بر روند شکلگیری و تغییرات مدیریتی «مک دونالد» دارد.
🔹با بررسیهای عمیق در مستند به این واقعیت میرسیم که مک دونالدز خود وسیلهای برای تنظیم ساختارهای اجتماعی کشورهای مختلف متناسب با اهداف نظام سرمایهداری است.
🔸شاید در دید اول با توجه به کلیشهها فکر کنیم فستفود صرفا بر اندام مصرفکنندگان تاثیر منفی بگذارد اما در این مستند با این حقیقت روبرو میشویم که ماجرا فراتر از تاثیرگذاری بر جسم مصرفکنندگان است.
🔹مک دونالد متهم است به استثمار کارکنان شعب خود، تخریب سنگین جنگلها، تاثیرگذاری بر ناخودآگاه کودکان و سایر تاثیرات مخرب این برند بزرگ فستفود آمریکایی.
🔸سرمایهداری دیگر تحت سلطه سیاستمداران نیست بلکه خود سیاستمداران را نیز راهبری میکند تا هموارکنندگان مسیر رسیدن منافع به سردمداران سرمایهداری باشند.
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/w08795
✅تماشای اثر:
🌐b2n.ir/r57608
#مک_دونالدز
#مستند
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥سینما؛ کلید پیشرفت کشور / بررسی نقش و جایگاه «سینما» و مفهومشناسی آن در منظومهی فکری رهبر انقلاب
🗓به مناسبت روز ملی سینما
❇️فیلم چیز جذابی است؛ سینما خیلی عنصر جذابی است، رسانهی فوقالعادهای است، یعنی واقعاً الان هیچچیزی مثل سینما نیست از لحاظ اثرگذاری.
❇️هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایتگر کاملاً مسلط که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوههای هنرىِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده.
❇️من میگویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شما [سینماگران] است. من شأن سینما را این میدانم.
🔻مفهومشناسی سینمای متعهد، دینی و انقلابی
❇️بعضی کسان میگویند در هنر متعهد، کلمهی اول با کلمهی دوم تناقض دارد؛ این دو چگونه با هم میسازد!؟ بحث مسئولیت و تعهد هنرمند، قبل از هنرمند بودن او به انسان بودن او برمیگردد.
❇️هنرمند، هم در باب فرم و قالب هنرِ خودش و هم در قبال مضمون تعهد دارد و نباید به سطح پایین اکتفا کند.
❇️هنر دینی عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفی میکند؛ ولو شما هیچ اسمی از دین و هیچ آیهای از قرآن و هیچ حدیثی در باب عدالت در خلال هنرتان نیاورید.
❇️شما [سینماگران] میتوانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پُرشوق و معتقد به ارزشهای اسلامی و ملىِ خود بار بیاورید؛ و همینطور میتوانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برندهی افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.
✅مشاهده کامل مطلب:
🌐b2n.ir/k54562
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎬اصغر، اصغر است / نگاهی به مستند «اصغر آقا آکتور سینما»
🗓به بهانهی روز ملی سینما
🖊نویسنده: فاطمه محجوبی
✴️کمتر مستندی راوی زندگی شخصیِ بازیگران میشود.
✴️مستند «اصغر آقا آکتور سینما» سراغ سوژهای رفته است که ابراهیم حاتمیکیا معتقد است خود این سوژه دستمایه تولید یک فیلم است.
✴️«اصغر نقیزاده» بازیگر سینما و تلویزیون، از قصهای روایت میکند که او را از زیرزمین حوزه هنری به جلوی دوربین و قابهای ماندگار کشانده.
✴️روایتهای ابراهیم حاتمیکیا، گلعلی بابایی، رضا کیانیان و دیگران به تکمیل پازلی از شخصیت اصغر آقای قصهی ما کمک میکند.
✴️درکنار مرور خاطرات روزهای کودکی در محله جی، عکسها و سکانسهایی که ضبطشان ماجراها داشته هم به یاری قوهی خیال میآیند تا با آن روزهای آقای نقی زاده بیشتر همراه شویم.
✴️اصغر آقا خودش است؛ چه وقتی که میشود اصغرِ «از کرخه تا راین» و چه زمانی که اصغر «آژانس شیشهای» میشود. آدمهای متفاوت را زیست میکند، اما اینها ابعاد متفاوت او هستند که قابلیت عجیبی است.
✴️شاید سینما باید بیشتر از این به او توجه میکرد اما از زمانی که ارزش در سینمای ما «دیده شدن» شد، نه «شنیده شدن»، همه چیز تغییر کرد.
✴️سینما منتظر است؛ منتظر هنرمندانی از جنس اصغر نقیزاده.
✴️مستند «اصغر آقا آکتور سینما» قدمی است برای گفتن از هنرمندانی که شاید آنقدر مشهور نشدند، ولی حال سینما با حال آنها خوب شد.
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/k65082
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️حکومت تفکر بساز و بفروشی بر سریالهای نمایش خانگی
🖊نویسنده: راضیه یگانه
🔸طبق نتایج یک نظرسنجی که به تازگی دربارهی دلایل اقبال مردم به فیلمهای نمایش خانگی انجام شده، نیمی از شرکت کنندگان، گزینهی «کمتر بودن محدودیتها در فیلمنامه و تولید» را انتخاب کردهاند
🔹کیفیت مطلوب و ساخت قوی، حضور ستارهها و افزایش اوقات فراغت نقاط قوتی هستند که میتوانند ملاک اقبال به یک فیلم یا سریال باشند؛ اما نیمی از طرفداران نمایش خانگی معیار دیگری برای تماشای سریال برگزیدهاند؛ «کمتر بودن محدودیتها در فیلمنامه و تولید»
🔸آیا «کمرنگ بودن محدودیتها در نمایش خانگی» اثر مطلوبی داشته یا توهمی بیش نیست؟
🔹با نگاهی به سریالهایی که اخیرا در نمایش خانگی پخش شده این دم خروس دیده میشود که اکثر فیلمسازهای ما جز داستانهای تکراری تزئین شده با بیهودهجات، چیز جدیدی ارائه نکردهاند
🔸«محدودیتهای کم» در VODها تنها دستاویزی به سازندگان داده تا با ظاهرنمایی و زرورقکشی روی اجناس بُنجل قبلی،تفاوتی ظاهری در سریال خود نسبت به تلویزیون ایجاد کنند
🔹باید از سازندگان این سریالها سوال کرد که کمرنگ شدن محدودیتهایی که آنها را دست و پاگیر میدانند چه کمکی به صنعت فیلمسازی ایران کرده است؟
🔸فریب کمرنگ بودن محدودیتها تنها برای جیب نمایشخانگیسازان آورده داشته است
🔹«کیفیت»؛ اصل مغفولماندهای است که هر جا به درستی به آن پرداخته شده، پربار میوه داده است
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/t45337
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
گزارش آشوب؛ روایتی که باید ادامهدار باشد / اثرگذاری سبک به کار رفته در مستند
✴️دهه 60 یک دهه عجیب و تکرارنشدنی در تاریخ ایران است؛ مطلع این دهه اما از تمام سالهای آن بهنظر عجیبتر است. حضور سه رئیسجمهور، ترور رئیس دو قوه از قوای سهگانه کشور، ترور امام جمعهتهران و هزاران اتفاق ریزودرشت دیگر گواهی بر خاصبودن آن است
.
✴️در تمام این سالها سینمای ایران چه در فضای مستند و چه در بخش داستانی، نسبت به روایت اتفاقات آن سالها و بهخصوص سال 1360 منفعل عمل کرده است.
✴️در روزهای اخیر مستند «گزارش آشوب» منتشر شده که بهصورت خاص و مطالعه موردی به فضای سال 60 پرداخته است.
✴️این مستند سعی دارد بهدور از هرگونه قضاوت نسبت به اتفاقات آن سال و همچنین با دوری جستن از موضعگیری، صرفا یک گزارش باشد از سال پرآشوب تاریخ ایران.
⭕️اثرگذاری سبک به کار رفته در مستند گزارش آشوب
✴️جامعه امروز ایران بهشدت نیازمند این سبک روایت تاریخی است، روایتهای موجز، بهاندازه و دور از قضاوت.
✴️واکنشها نسبت به تصاویری آرشیوی این مستند جالب توجه بوده و بهنوعی موید موفقیت و اثرگذاری سبک مستند «گزارش آشوب» است.
✴️این جنس روایتها بهخوبی نشان میدهد امنیت نعمت گرانبهایی است که هیچچیز جای آن را نمیگیرد؛ هرچند برخی به تمسخر و کنایه در مواجهه با هر مشکلی بگویند: «در عوض امنیت داریم.»
✅مشاهده کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/j20038
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe