eitaa logo
رحا مدیا
7.2هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.5هزار ویدیو
168 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴توصیه های رمضانی آیت الله نوری همدانی به طلاب/ سعی روحانیت حل مشکلات مردم است/ صدا و سیما سخنان مراجع را به خوبی منعکس نمی کند رحا: صدا و سیمای حکومت اسلامی باید در خدمت حکومت اسلامی باشد نه در خدمت جریان های منحرف و معاند. یکی از مصادیق خدمت صدا و سیما به مردم انعکاس مواضع مراجع عظام است. مخصوصا در وضعیت فعلی که دشمن تلاش می کند رابطه مردم و مرجعیت را دچار اختلال کرده و تفرقه افکنی نماید. مجموعه رحا علاوه بر حمایت خواسته ی به حق حضرت آیت الله نوری همدانی از صدا و سیما ، خواستار این است که مواضع مراجع معظم تقلید در قبال دولت و مشکلات و موضوعات جاری مرتبط با نظام و مردم، با صراحت از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش و منعکس گردد. چرا که این مهم موجب همدلی بیشتر مردم با مراجع شده و فتنه افکنی های دشمن را خنثی می کند. متاسفانه در حال حاضر دولتی ها و عوامل صداوسیما به دیدارهای برنامه ریزی شده اکتفا کرده و آنچه که از دید خود صلاح می بینند منعکس می کنند. صدا و سیما اگر تریبون مستضعفین و اسلام نباشد پس تریبون چه کسانی باید باشد؟ غرب گراها و سلبریتی ها و حواشی که مردم را از دین و نظام و اسلام دور می کند؟ #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
⚠️تقی‌زاده‌های امروز 🔻 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی‌شان در حرم رضوی، شبه‌روشنفکران داخلی که دنبال ترویج فرهنگ غربی هستند را با حسن تقی‌زاده، به‌اصطلاح منورالفکر دوران پهلوی مقایسه کردند و برخی از خصوصیات آنها را برشمردند. 🔺رحا: تصویر فوق این خصوصیات را نشان می دهد. موضع نگرفتن برخی از تریبون داران حوزوی در برابر گستاخی های آمریکا، از ترس اینکه مبادا همراه و همگام و هم شعار با جمهوری اسلامی شوند و تاییدی بر مواضع نظام ولایی باشند، بخشودنی نیست. چرا که امروز آبروی روحانیت و فرصت بزرگی که در دست روحانیت است مرهون نظام اسلامی است. امروز طلاب انقلابی بیدارند و همانطور که حضرت امام خامنه ای فرمودند: «امروز، جوان های مومن و مردم انقلابی نخواهند گذاشت این #تقی_زاده ها حرفشان به کرسی بنشیند. » #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم اصلاح دینی حرکت دیگری است که در جهت بنیان نهادن عصر جدید از آن یاد می شود. پیشتازان این حرکت فکری لوتر،کالون و لوپولا بودند. لوتر برخی مراجع قدرت کلیسا را به معارضه طلبید تا حقانیت برخی اعمال خودشان نظیر بخشش گناهان، را با دلیل اثبات کند. جنبش اصلاح دینی، به اعتقاد دامپی یر، با سه هدف عمده رخ داد: نخست، برقراری انضباط کلیسا; دوم، اصلاح عقیده بر مبنای اصول برخی از جنبش های سرکوب شده پیشین و سوم، تحقیق در نظارت جزمی اعتقاد و اجازه داوری درباره کتاب مقدس (1). فرانسیس بیکن (1561-1626) متعلق به سده هفدهم است. شکوفایی جریان تجربه گرایی انگلستان و مذهب عقلایی در این سده رخ داد. بیکن نماینده تجربه گرایی و رنه دکارت بنیانگذار عقل گرایی است که هر دو مکتب بر ویرانه های فلسفه قرون وسطی بنیان نهاده شده اند. بیکن روش تجربی را به کار بست و معتقد به مذهب طبیعی در قبال مذهب مبتنی بر وحی بود. او در مذهب طبیعی، همچون دیگر رشته های علمی، تجربه را روا می دانست و مذهب وحیانی را چون از حوزه حس و تجربه خارج بود، رها کرد. بیکن در پی علمی بود که در جامعه کاربرد داشته باشد و بتوان به وسیله آن به قدرت رسید; همان اندیشه ای که زیربنای فکری بیشتر اندیشمندان این دوره است . رنه دکارت (1650-1596م) معرفت انسانی را، که تا پیش از این با حاکمیت یافتن شک گرایی سست شده و فرو ریخته بود، به ساحل یقین و استوارترین پایه ها. مهم ترین مشکل و پرسش او این بود که آیا راهی به سوی یقین وجود دارد یا نه؟ وی از شکاکیت خویش بر وجود خود استدلال کرد و این عمل در نظر وی سرآغاز همه افکار دیگر بود. او از شک مونتنی خدا و انسان را استنتاج کرد .از نظر او، فکر و متفکر مقدم بر هر شی ء است و با جمله معروفش (می اندیشیم پس هستیم )وجود متفکر را اثبات می کند (2). (1)دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران. (2) آدی، البرت،(1368) سیر فلسفه در اروپا، ترجمه علی اصغر حلبی، چاپ دوم، زوار، تهران. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
🔻آیت‌الله نوری همدانی: عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند مرجع تقلید شیعیان: 🔹وضعیت معیشت مردم ما را شرمنده می‌کند. 🔹حق مردم ما این نیست که با بی‌مدیریتی آقایان در رنج باشند. 🔹عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند. 🔹مردم بدانند حوزه علمیه و مراجع بیش از همه نسبت به وضع اقتصادی آنها نگران هستند و به مسئولان تذکر می‌دهند. رحا: کم کاری دولت ها و ضربه زدن به اعتقادات و اعتماد مردم قطعا خواسته دشمن و خیانت به نظام اسلامی است. اما عامل مهم دیگری که باید مد نظر داشت، رفتار بزرگان و علمای خود حوزه های علمیه است که موجب بدبینی در چشم مردم می گردد. رفتارایی مثل بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم، بی تفاوتی نسبت به نظام اسلامی ، ضربه زدن به نظام اسلامی به جای کمک و همفکری، اشرافی گری و دوری گزینی از مردم و جامعه! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
☑️آیت الله العظمی مکارم شیرازی: داد مردم از گرانی و تورم بلند است 🔸دولت از یک سو و ملت از سوی دیگر در گرانی نقش دارند 🔸در تهران تعدادی از مراکز و رستوران ها تعطیل شده است چرا که غذا گران شده و مشتری‌ها خرید نمی کنند و این مسئله وحشتناک است 🔸رئیس قوه قضاییه باید آستین بالا زده و با دو مسئله برخورد کند؛ مسئله اول قاچاق و مسئله دوم سوء استفاده‌های کلان است. رحا: مطالبه گری روحانیت از مسئولین موجب تنبه و مسئولیت پذیری می شود. اما اگر این مطالبه گری از جانب مراجع عظام و طلاب گرامی حمایت و پیگیری نشود، به نتیجه دلخواه نمی رسد. حوزه عملیه باید بصورت قاطع از قوه مجریه و قوه قضائیه مطالبه گری داشته باشد نه فقط در حد توصیه و ارشاد. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی ✅ علامه مطهری در بیانات امام خامنه ای حفظه الله: 👇👇👇👇👇
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه ✅ علامه مطهری در بیانات امام خامنه ای حفظه الله: 🔸علامه مطهری شخصیتی است که عظمت ها و فضیلت های متعدّدی را در خود جمع کرده، به صورتی که مجموع این عظمت ها و فضیلت ها، از ایشان، یک شخصیت استثنایی و بسیار خاص ساخته است. مقام معظم رهبری، بارها به این واقعیت تصریح کرده اند: «شهید مطهری انصافاً نادرۀ زمان ما بود.» «استاد شهید مطهری، بحق شاگرد شایستۀ امام امت و از افراد نادر و کم نظیر زمان است.» «مطهری انسان استثنایی برجسته ای در زمان خودش بود.» بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحول خواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید. 🔸امتیاز دیگر علامۀ شهید این است که ایدئولوژی «انقلاب اسلامی» و «نظام جمهوری اسلامی»، برخاسته از معارفی است که ایشان در طول سال ها، تولید و منتشر کرده است: «(استاد مطهری) امروز بحق یکی از بزرگترین معماران بنای فکری نظام اسلامی به حساب می آید.» «بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمده ای، متکّی به تفکرات شهید مطهری است؛ یعنی آنها پایه ها و مایه های اسلامی ای است که ما در تفکرات اسلامی از آنها بهره بردیم و به نظام اسلامی منتهی شد.» «اعتقاد بنده این است که آثار شهید مطهری، مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست. مبنای فکری این انقلاب، تفکرات شهید مطهری است.» 🔸مدخلیّت بی بدیل علامه مطهری در شکل گیری ایدئولوژی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از این واقعیت ناشی می شود که می تواند ایشان از نظر فکری و ایدئولوژیک، برجسته ترین و عالی ترین نیروی انقلابی به شمار می-آمد، تا آن جا که مقام معظم رهبری تصریح می کنند: «به نظر من، [استاد مطهری] قوّی ترین ایدئولوگ ما بود.» نقل از کانال : وقتی از ٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست. شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و ٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ و داشت. برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از ٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با و برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت. بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر چنان جلوه دادند که نه تنها از ‌پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند. بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد. اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند. دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و‌ نظام هستند. شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد نیز هست و از همین رو همزمان و به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند‌.  @resalathozehenghelabi
🔅 پدرم گوشه‌گیری را دوست داشت اما من نه [پدرم] ‌گوشه‌گیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمی‌داشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. ایشان وقتی وارد مسجد می‌شد، سر را به زیر می‌انداخت، نگاه خود را به زمین می‌دوخت، و بی‌آنکه با احدی از نمازگزاران حرفی بزند، مستقیماً به سوی محراب می‌رفت. در آنجا عینک خود را برمی‌داشت؛ بنا بر سنت، دنباله عمامه را به زیر چانه می‌انداخت و نماز جماعت را امامت می‌کرد؛ آنگاه به همان‌گونه که وارد شده بود، بیرون می‌رفت. در مجالس، خاموش می‌نشست؛ مگر اینکه از او چیزی بپرسند. جز با علمایی که از دوستان خاصش بودند سخن نمی‌گفت. به هیچ گفت‌وگویی هم جز بحث علمی وارد نمی‌شد. نتیجه این گوشه‌گیری تنگدستی شدید بود. کتاب خون دلی که لعل شد، ص ۵ رحا: بیان صادقانه و محترمانه ای که مقام معظم رهبری نسبت به رویکرد اجتماعی پدر گرامی خویش دارند یک طرف، انتخاب مسیری در مقابل آن رویکرد و شناخت زمان و تکلیف متناسب و عمل به آن از طرفی دیگر، ایشان را متمایز میکند. چرا که برخی از حوزویان صرف انتساب به پدر و یا بیت خاصی، نه این صداقت را دارند و نه احترامی نسبت به سایر اشخاص و بیوت! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
نشریه مکتوب «رحا» شماره پنجم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
#حوزه_سکولار 🔶مشکلات جامعه پیامد عدم ورود فقه در بدنه اجرایی کشور/ حداقلی بودن روش مواجهه با منابع فقهی ضعف‌ آموزشی است. 🔲حجت الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه: 🔹 مردم می‌گویند: حکومت آخوندی؛ اما در حقیقت در این چهل سال، فقه در سیستم نبوده است! جای آخوندها در سیستم تعلیم و تربیت، در سیستم انرژی، در سیستم صنعت کجا است؟ ورود حوزه و روحانیت در این سیستم‌ها کجا است؟‌ نه کارشناس، نه گزارش و نه اصل مراجعه‌اش نیست، فقیه تازه متوجه شده که خودش باید دستی در کارشناسی داشته باشد؛ لازمه‌اش این است که وارد سیستم شود؛ علاوه بر عللی بیرونی که الآن در بستر جمهوری اسلامی آماده شده، یک شرایطی هم درونی است که فقه حداکثری‌ها می‌گویند: نگاه به فقه باید عوض شود؛ چند بستر در بحث ثابتات و متغیرات، در دستگاه نظریه استنباط، در روش موضوع‌شناسی و حتی روش مواجهه با منابع فقهی که حداقلی استفاده شده باید حداکثری شود. رحا: نگاه جدید و نو به فقه و نحوه ورود آن به عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور، چیزی است که برخواسته از روحیه انقلابی حوزه های علمیه است. شاید بعد از 40 سال دیر باشد (که هست) اما همین که پایه های فقه پویای شیعه در سبک زندگی و اداره اجتماع چیده شود حرکتی رو به جلو و مایه امید است. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
باز هم نشست دوره ای اساتید؟ دیروز در کانال و سایت حجت الاسلام مهدی هادوی تهرانی عضو اصلی نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم چنین مطلبی ارسال شده بود که باعث بهت وحیرت اینجانب شد: «به اطلاع مؤمنین می رساند هلال ماه مبارک رمضان در شب دوشنبه برای حضرت آیت الله هادوی تهرانی به اثبات نرسیده است. بنابراین فردا دوشنبه 1398/2/16 روز سی ام شعبان المعظم 1440 است و پس فردا اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.دفتر آیت الله هادوی تهرانی». به نظر می رسد سایت و کانال آقای هادوی بیش از حد مساله مرجعیت را جدی گرفته و چنین مطلبی را در سایت و کانال خود قرار داده است. جالب تر آنکه سایت ویکی پدیا (وابسته به غرب وضد انقلاب اسلامی) ایشان را به عنوان مرجع معرفی کرده است. در این زمینه سوالاتی به ذهن می رسد: چه ارتباطی بین نشست دوره ای اساتید و سایتی معلوم الحالی مثل ویکی پدیاوجود دارد؟! به چه دلیل این سایت از ایشان در این راستا به صورت علنی حمایت می کند؟واقعاً چه کسی باید این جریانات راپیگیری و رصدکند؟ نهاد صیانت وآمار حوزه مشغول چه کاری است؟ شایسته است نهادی مثل آمار وبررسی و جامعه مدرسین نظارتی برعملکرد اشخاص و جریانات حوزوی داشته باشند تاباعث نشود چنین اشخاصی به این شکل خود را از طریق سایت های وابسته معرفی می کنند و هیچ صدایی از جامعه مدرسین بلندنشود. آیا می توان گفت که بحث بیت سازی و مرجع سازی از طرف تشکل نشست دوره ای اساتید به صورت سازماندهی شده و حتی بایک نقشه راه فنی در حال انجام است؟ @resalathozehenghelabi