eitaa logo
رحا مدیا
7.1هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
168 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 فوری 📢 ⛔️ #فاجعه #خود_تحریمی⛔️ 👈 #تجمع_عظیم_مردم_انقلابی_قم در #مخالفت با فشار برای تصویب خود تحریمی و تشدید تنگناهای معیشتی مردم. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی @resalathozehenghelabi
🌀 حوزه قابل اصلاح است؛ بهانه نیاورید! بعضی، تا گفته میشود که «حوزه را اصلاح کنید» میگویند: «آقا! این حوزه اصلاح بردار نیست» و دلیلی هم برایش میسازند. مثلاً میگویند: چون اینها مخالفند، یا آنها اقدام نمیکنند؛ و مانند این بهانه‌ها. نه آقا! چرا این حرفها را میزنید؟! کدام مجتمع علمی، رؤسایی به این خوبی، طهارت و نزاهت، یا بزرگانی به این قداست و باتقوایی دارد؟! کجا جوانانی با این انگیزه، زهد، بی‌توقّع و با این شور و شوق دارد؟ چرا ما مأیوس باشیم؟! این حوزه علمیّه میتواند نابسامانیهایش را خودش سامان دهد و باید اصلاح را از درونِ خودِ حوزه آغاز کند. این نابسامانیها، انواع و اقسامی دارد؛ مانند زمینه‌های محتوایی، شکلی، سازماندهی، نظام آموزشی، کتابهای درسی و امثال اینها. ۱۳۷۴/۹/۱۶ #امام_خامنه_ای #حوزه_انقلابی #حوزه_پویا #حوزه_مستقل #استقلال_حوزه @resalathozehenghelabi
یادداشت خواندنی آقای #حسین_شریعتمداری در نقد آقای #حسن_روحانی 👇👇
یادداشت خواندنی آقای در نقد آقای آقای روحانی! اینجا که واتیکان نیست! در کجای دنیا و با کدام عقل سلیم گرداب‌های خطرناک را که ظاهری فریبنده دارند، پیش پای مردم قرار می‌دهند و مسئولیت مقابله با آن را از دوش خود برمی‌دارند! به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، « حسین شریعتمداری» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «کیهان» با نقد سخنان حسن روحانی درباره فضای مجازی و فیلترینگ، نوشت: ۱- « انگار ما اختیاری از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، نه اینطور نیست، چنین چیزی وجود ندارد. اینطور نیست که ما اختیار داشته باشیم. خداوند به پیغمبرش می‌گوید: «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ، تو وکیل مردم نیستی، تو چکار به کار مردم داری؟ «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ»؛ تو باید پیام برسانی، حالا مردم یا گوش می‌کنند و هدایت می‌شوند یا گوش نمی‌دهند... مردم باید انتخاب کنند، اگر انتخاب نکنند که دین نمی‌شود، با تحمیل که نمی‌شود دین درست کرد. «لا اکراه فی‌الدین». اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است». این، بخشی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مدیران وزارت ارتباطات است که سخن حق و بایسته‌ای است چرا که دین یک باور قلبی است و باور قلبی افراد را نمی‌توان با توسل به زور تغییر داد. اما این نکته که بدیهی نیز هست از مسئولیت مسئولان در قبال دین مردم نمی‌کاهد چرا که ابلاغ دین در آیه شریفه «وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» تنها ابلاغ زبانی و بیان مبانی دینی نیست بلکه مقابله با موانعی که از فهم دین و رسیدن پیام اسلام به مردم جلوگیری می‌کند نیز بخشی از همان ابلاغ دین است. جناب رئیس‌جمهور یک شخصیت روحانی است و به یقین می‌دانند که آیات قرآن را باید در ضرب با آیات دیگر تفسیر کرد. مثلا در آیه شریفه «یدالله فوق ایدیهم... دست خدا بالای دست آنهاست» نمی‌توان «ید» را به معنای «دست» گرفت! زیرا خداوند تبارک و تعالی منزه از جسم و ماده است. «ید» هم به معنای دست است و هم به معنای «قدرت» و در آیه مورد ‌اشاره معنای قدرت مورد نظر بوده است چرا که در آیه دیگری می‌فرماید «لیس کمثله شیء... هیچ چیز مانند او-خدا- نیست». حال اگر مفهوم آیه شریفه «وما علینا الا البلاغ» و یا «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ» رها کردن امور به حال خود باشد! ضمن آنکه با سیره رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع) در تناقض آشکار است، با آیات فراوان دیگر قرآن نیز مغایرت و تضاد جدی دارد و این در حالی است که به مصداق «وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً... اگر(قرآن) از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند». در قرآن اختلاف و تناقضی نیست بنابراین، چنانچه منظور جناب روحانی از استناد به آیات یاد شده، رفع مسئولیت از دولت و مسئولان باشد، با عرض پوزش باید گفت برداشت و تفسیر نا‌صواب و خطایی داشته‌اند! به عنوان مثال: در آیه‌ای که زینت‌بخش آرم سپاه پاسداران نیز هست، آمده است؛ «وَأَعِدّوا لَهُم مَا‌استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم... هر چه نیرو در توان دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». بدیهی است که این آیه شریفه با آیه «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» مغایرتی ندارد بلکه به وضوح نشان می‌دهد که تهیه ساز و برگ جنگی برای مقابله با دشمنان نیز بخشی از همان ابلاغ است. 🔸در خاتمه، این گلایه دوستانه از عالمان دینی در میان است که چرا در مقابل این نظرات و دیدگاه‌های انحرافی تلاش چندانی نمی‌کنند تا ورود افرادی نظیر نگارنده به این وادی ضرورتی نداشته باشد؟! متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: 👇 http://kayhan.ir/fa/news/152902 @resalathozehenghelabi
بالا بردن قدرت تحليل سياسى حوزويان مسئولان و اكابر و شخصيتها و رهبران حوزه مثل مراجع تقليد و مدرّسان بزرگ و شوراى مديريت و امثال اينها بايد كارى كنند كه در داخل حوزه علميه، درك از مسائل جارى عالم و قدرت تحليل و فهم اين مسائل، در عالى ترين سطح خودش در كشور وجود داشته باشد. يعنى ما بايد كارى بكنيم كه حوزه علميه قادر باشد به وسيله يكايك اغلب افرادش_نمى گوييم همه افراد_ در فضاى عمومى كشور، بينش درست سياسى و فهم مسائل جارى را در اختيار ديگران بگذارد و مردم را هدايت كند و پيش ببرد. #امام_خامنه_ای #حوزه_انقلابی بیانات در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، 4/11/69. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی @resalathozehenghelabi
حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری در نشست «الگوی بانک در اقتصاد اسلامی»👇👇
☑️ لازمه‌ی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری در نشست «الگوی بانک در اقتصاد اسلامی»:🔻 🔸امام(ره) جنس جدیدی از قدرت را طراحی کرد و با انقلاب توانست آن انسداد تاریخی در مسیر حرکت معنوی‌را بشکند؛ الگوی نظام و انقلاب ما ظرفیت تبدیل شدن به الگویی برای سایر نظام‌های دنیارا دارد. 🔹هم‌اکنون در آستانه‌ی تشکیل هستیم، لازمه‌ی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، می‌تواند زمینه‌ی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتا بشود. 🔸نظریه پردازی در زمینه‌ی الگوی در اقتصاد اسلامی این موضوعی میان‌رشته‌ای است و طرح آن در وهله‌ی اول نیازمند طرح گمانه‌ها با اساتید و نخبگان علوم اقتصادی و فقه است و همچنین به علت کلان بودن آن، باید جوانب مبنایی‌تر آن که مربوط به نظریات اجتماعی و مبانی فلسفی را در نظر گرفت. 🔹علاوه بر ملاحضات ساختاری و سخت‌افزاری یاد شده، باید نرم افزاری برای تبیین نحوه‌ی ترکیب منطقی میان عقل و وحی و تجربه نیز داشت تا بتوان به نظریه‌ای اسلامی در باب اقتصاد و بانکداری رسید والا ترکیبی ملوک الطوایفی بدست می‌آید و قید اسلامی صرفا امری شورای نگهبانی و سلبی خواهد بود نه اینکه جنبه‌ی ایجابی داشته باشد و دین برایش زیربنا باشد. 🔸سنتی‌ها از سویی و روشنفکران مدرنیست نیز از سویی دیگر رقبایی هستند که سرسختانه باشما مقابله خواهند کرد لذا در وهله‌ی اول شما باید با گروه سوم که انقلابی‌های باورمند به امکان تحقق هستند، همراه شوید و نظریات خودرا در جمع آنان به اشتراک و مورد نقد و نظر بگذارید و پس از رسیدن به پختگی لازم، با دو گروه اول نیز مواجهه و دیالوگ داشته باشید و این مواجهه ضروری است. @resalathozehenghelabi
انعکاس تجمع دیروز قم در صفحه اول روزنامه کیهان #روزنامه_کیهان 🔹شنبه ۶ بهمن ۱۳۹ @resalathozehenghelabi
جواد کریمی قدوسی: دوتن از مراجع عظام تقلید نسبت به مواضع ضد دین و #قرآن_كريم آقای #روحانی موضع گیری نمودند؛ آقای رئیس جمهور ودفتر ایشان باید متواضعانه از این‌ انذار عبرت میگرفتند، ولی متاسفانه با جملات و مواضعی سخیف به مقابله با انذار حکیمانه علماء پرداختند،این خلاف صریح سوگند شرعی #رئیس_جمهور است. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی @resalathozehenghelabi
چه کسی نخستین بار به #فرید_مدرسی #مأموریت فعالیت در #حوزه_قم را داده است؟! 👇👇👇
چه کسی نخستین بار به فعالیت در را داده است؟! 💥فیه_تأمل فرید مدرسی خبرنگار اصلاح طلبی است که نزدیک به یک دهه و نیم بر حوزه علمیه قم متمرکز است و اکنون در برخی محافل نیمه علمی خود را به عنوان کارشناس حوزه مطالعات روحانیت معرفی می کند. از این بگذریم که چرا و چگونه یک می تواند چنین عناوین پرطمطراقی را برخود بار کند اما پرسش اصلی این است که چه کسی به یک ماموریت داد که با عینک وارد فضای بکر حوزه علمیه شود و به زعم خویش بتواند دیگرنمایی از فضای قم را کلید بزند و بعد از یک دهه و نیم٬ در کسوت برخی و بعضی جلوه کند؟! ماجرای تاثیرات ژورنالیسم در حوزه نیازمند بررسی های مستقل دیگری است؛ اما سوال اینجاست که چگونه سیاسی ترین جریان رسانه ای کشور توانست به نهانخانه حوزه قم کند و در طیفی که داعیه داشته و دارد٬ توفیق نسبی یابد و با خیال آسوده به فعال کردن مشغول شود؟!! فرید مدرسی در یادداشت مفصلی در دهه هشتاد٬ به تشریح برخی ابعاد ماموریت خود در قم پرداخته و تصریح می کند که مجری ایده های (داماد و شاگرد ) بوده است. مدرسی چنین نوشته است:👇 نویسنده: فرید مدرسی - سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ حوزه ای دیگر در شهروند سرویس «حوزه» در هفته نامه شهروند امروز جدیدالولاده بود. جرقه راه اندازی چنین سرویسی در روزنامه شرق زده شد. من در سرویس سیاسی این روزنامه مشغول بودم و به نوشتن گزارش هایی مرتبط با روحانیون سیاسی و احزاب اصولگرا می پرداختم. روزی ، سردبیر در راهروی دفتر روزنامه در حوالی میدان آرژانتین این پیشنهاد را به من داد. من هم تحقیق و بررسی های اولیه را انجام دادم که کار بسیار سخت و تا حدی غیرممکن به نظر رسید. چراکه: روزنامه، روزنامه اصلاح طلبان بود و بخشی از حوزه و موثرین آن آنچنان حاضر به همکاری نبودند. این فقط گوشه ای از سختی کار بود. فضای رسمی حوزه و ساختار مدیریتی آن هیچگاه با اصلاح طلبان از در دوستی وارد نمی شود. اگرچه تعاملاتی در مقاطع تاریخی وجود داشت، اما این تعاملات به روابط صمیمانه مبدل نشده بود. از این رو، متنفذین این بخش حاضر به همکاری نبودند و به ما روی خوشی نشان نمی دادند. حتی آنان که در گفت و شنودهای خصوصی همچون اصلاح طلبان می اندیشند، در یک رسانه عمومی نه تنها حاضر به بیان آن مطالب نیستند، بلکه حتی از انتشار هرگونه مطلب در اینگونه رسانه ها سر باز می زنند. در روزنامه «هم میهن» باردیگر این ایده از سوی «محمد قوچانی» مطرح شد. آن روزها در این روزنامه، به ارائه اخبار، گزارش ها و تحلیل هایی درباره احزاب اصولگرا مشغول بودم و گاهی در صفحه آخر که تحت مسولیت «رضا خجسته رحیمی» بود، اخبار کوتاه حوزه را در ستونی به نام «حجره» انعکاس می دادم. همچنین اخبار و گزارش های حوزوی محض را در صفحات دیگر ارائه کرده بود. به یاد دارم که پرونده ای با نام «گعده سیاسیون در قم» هم تهیه کردم که درباب تعاملات احزاب با علمای قم بود. سرویس حوزه آغاز به کار کرد، با 4 صفحه در هفته که پس از ماه ها گاهی تعداد صفحات آن به 16 صفحه -البته به ندرت- هم رسید؛ از تیر 86 تا آبان 87. در این یکسال و چهار ماه اکثر قریب به اتفاق پرونده ها با حاشیه هایی روبرو بود که هیچگاه به آن اشاره نکردم؛ حاشیه هایی درون نشریه تا در میان حوزویان و شخصیت های مرتبط با پرونده ها که روزی به آن می پردازم. آنچه در این میان باقی می ماند، هموار شدن این راه بود که با عنایت حوزویان مقدور نبود و باید از تک تک آنان که مرا یاری کردند، تشکر و سپاسگزاری کنم؛ به ویژه دوست گرامی ام « » و سایر عزیزانی که مقالات ذی قیمت خود را به ما هدیه دادند و در شهروند منتشر شد. این صفحات بهانه ای شد تا همراه و پیدا کنم و انشاءالله با توقیف شهروند این دوستی ها نه تنها متوقف نشود، بلکه تقویت و توسعه یابد. آنچنان بسیاری یافته ام که از است و نامی از آنان نمی برم تا خدای ناکرده نام کسی از قلم نیفتد. متن کامل را اینجا بخوانید:👇 http://faridmod.blogfa.com/post/339 راستی٬ امروز چه کسانی در شمار دوستان بی شمار مدرسی محسوب می شوند؟ کدام افرادند که به تصریح مدرسی٬ در محافل خصوصی مثل اصلاح طلبان می اندیشند اما از ابراز آن بطور علنی پرهیز دارند؟! کدام تشکیلات حوزوی است که دست پرورده حلقه عماد باقی در قامت سخنگوی آنان مشغول افاضات است. @resalathozehenghelabi