35.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مصاحبه با حجةالاسلام و المسلمین
دکتر #امیر_غنوی
از شاگردان نزدیک استاد
2⃣ قسمت دوم:
🔸موضوع: شاخصههای اندیشه
استاد #علی_صفایی_حائری (عین_صاد)
برای تماشای ویدیو با حجم کمتر به اینستاگرام استاد صفایی مراجعه کنید 👇🏻
https://www.instagram.com/tv/CMz6PXfFPkl/?igshid=1v79g8wno6vhb
❇️ کانال "راهبری فرهنگ"
🔷@rahbariefarhang
4_5976673513254160863.pdf
4.64M
#دانلود_کتاب
#برادرسالاری📒
(مردان در دوران #مادرسالاری)
نویسنده: #ایولین_رید
مترجم: #افشنگ_مقصودی
نشر گل آذین / ۱۳۸۹
۳۶۶ صفحه
❇️ کانال "راهبری فرهنگ"
🔷@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک #استارتاپ آمریکایی بنام Clearview AI یک App مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده که با گرفتن یا Upload کردن عکس از یک نفر نه تنها اسم او را تشخیص می دهد بلکه ویژگیهای خصوصی اخلاقی و رفتاری و اعتقادی او و افراد مرتبط با او را نیز بیان میکند!
🔹این App با تطبیق عکس دریافت شده با بیش از ۳ میلیارد عکس موجود در دیتابیس خود قادر است نام شخص را تشخیص داده و سوابق فکری و اخلاقی و رفتاری او را آشکار سازد
🔹این استارتاپ آمریکا هم اکنون خدمات خود را به #دستگاه_های_امنیتی آمریکا و چندین کشور متحد با #آمریکا ارائه می دهد.
❇️ کانال "راهبری فرهنگ"
🔷@rahbariefarhang
🔸#دگرسالاری_دینی و #دینداری شریعتمدارانه در #ایران_معاصر به سرعت در حال تضعیف است.
✍ مقاله ای پژوهشی با عنوان «سنجش میزان مرجعیت گرایی دینی و خوداتکایی دینی در میان دو نسل 15 تا 30 سال و 50 تا 65 سال» (نوشته آقایان: مسیح علی پور، حسن محدثی گیلوایی و الله کرم کرمی پور) در نشریه #مطالعات_فرهنگ و #ارتباطات شماره 45 بهار 98 به چاپ رسیده است که برای نهادهای فرهنگی و حوزوی می تواند قابل توجه باشد.
👈 در جمع بندی این مقاله آمده است:
🔻براساس نتیجه این پژوهش، تغییرات در نوع دینداری در میان #نسل_جوان (در ایران) در حال شکل گیری اند و این تغییر حتی در نسل های اوّلیه نیز در حال گسترش است.
🔻وجه تمایز این تغییر نسبت به گذشته این است که هم شتاب بیشتری دارد و هم حوزه های بیشتری از زندگی دینی را در برگرفته است.
تغییرات دینداری متأثر از حوزه هایی هستند که با گسترش ارتباطات، در معرض تغییرات اساسی و شتابان قرارگرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهند که با تغییر نسل، الگوهای دینداری نیز تغییر یافته اند.
🔻درمجموع، مشاهدات میدانی مؤید این هستند که جوانان زیر 30 سال بیش از گروههای دیگر پذیرای تغییرات و خود از پیشگامان تغییرند. تغییر در عملکرد و اندیشة این گروه قطعاً موجب بروز تغییراتی در نحوه دینداری می شود و به پیدایش قواعد و هنجارهای جدیدی می انجامد که بر دینداری سایر بخش های جامعه نیز ممکن است اثر بگذارد؛ بنابراین دینداری در آینده با الگوهای متفاوتی ظاهر و با قواعد رفتاری جدیدی نمایان خواهد شد که با رفتارهای دینی سنّتی کاملاً متفاوت اند.
🔻نتایج نشان دهنده این هستند که دینداری کلی در میان دو گروه مورد مطالعه رو به کاهش نیست، بلکه شکل و تنوع آن در حال تغییر است این تغییرات در میان گروه اوّل در بُعد #مناسك، #اخلاق، فرامین دینی، #عقلانیت و منابع اخذ #تکالیف_دینی به مراتب و بسیار بیشتر از گروه دوم مطالعاتی است.
🔻این وجه، یکی از غالب ترین وجوه تفاوت میان دو نسل در شیوه دینداری بوده است. در این موارد، شدت تفاوت در بین دو گروه بیش از سایر موضوعات است. در مورد وضعیت دو گروه در موضوعات اخلاق، انعطاف دینی و پذیرش ادیان اگرچه می توانیم از تفاوت معنی دار میان نسلها سخن بگوییم، اما بی تردید شدت تفاوت به آن حد نیست که بتوانیم آن را شکاف دینی بنامیم. فاصله نسلی به تفاوتهای تا حدّی عمیق میان نسلها در مورد مقولات مختلف اشاره دارد.
🔻به بیان دیگر، فاصله نسلی به اختلافات مهم بین دو نسل در تجارب، ارزشها و هنجارها و به طورکلی، به اختلاف و شکاف فرهنگی قابل توجه بین دو نسل گفته می شود. در مورد تغییرات دینداری در سه موضوع بالا نیز در حالت کلی می توانیم به وجود فاصله نسلی اشاره کنیم.
🔻 به طورکلی با توجه به نتایج این پژوهش می توانیم بگوییم که دینداری سنّتی که متضمن پایبندی افراد به تمایز ابعاد دینداری است، در بین نسل جوان رو به کاهش است و با توجه به شرایط ایجادشده، روند تغییرات دینداری در میان این نسل بیشتر است و نوعی دینداری که میل به فردی شدن یا حتی شخصی شدن دارد، درحال رشداست. نتایج این تحقیق نشان می دهند که خوداتکایی دینی در نسل جدیدتر به مراتب بیشتر از نسلهای قبلی است.
🔻براساس نتایج این تحقیق می توانیم بگوییم که به احتمال زیاد، دگرسالاری دینی در ایران معاصر به سرعت در حال تضعیف و دینداری شریعتمدارانه که متکی بر این نوع دگرسالاری است، رو به زوال است.
🔸گفتنی است که جامعه آماری این پژوهش از دو شهر قم و تهران انتخاب شده است.
متن کامل مقاله را می توانید در پیوند زیر ملاحظه کنید:
https://b2n.ir/r85855
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
1567321790-9868-45-9.pdf
898.9K
#دانلود_مقاله
سنجش میزان #مرجعیتگرايي_ديني و #خوداتکايي_ديني
نویسندگان:حسین علیپور، حسن محدثی گیلوایی، پور کرم کرمی اللهی
#معرفی_کتاب
📖 کاربرد #کامپیوتر در #علوم_اجتماعی
(آموزش گام به گام همراه با تصویر)
🖌 علی اکبر #مجدی و #نسرین_عربی
لینک سفارش کتاب بصورت چاپی:
https://b2n.ir/q82742
لینک سفارش کتاب بصورت پی دی اف:
https://chaponashr.ir/app
❇️ کانال "راهبری فرهنگ"
🔷@rahbariefarhang
#امپریالیسم
امپریالیسم از كلمه قدیم تر (امپراطوری) گرفته شده است. و این اصطلاح عنوان برای قدرت یا دولتی بوده كه خارج از محدوده و كشور خود به زور به تصرف سرزمین ها و ممالك دیگر اقدام می كرده و آنجا را جهت بهره برداری، تحت سلطه خود قرار می داده است. و معنای امپریالیسم با كلمه #استعمار پیوندی نزدیك دارند. امپریالیسم به #امپریالیسم_نظامی، #اقتصادی و #فرهنگی تقسیم می شود.
انواع امپریالیسم
در یک دستهبندی میتوان دو نوع امپریالیسم را از یکدیگر باز شناخت: #امپریالیسم_مهاجر
و #امپریالیسم_سرمایه_گذار
میان امپریالیسم مهاجر قدیمی که جامعهٔ میزبان را به نسبت دست نخورده باقی میگذاشت، و امپریالیسم سرمایه دار-سرمایهگذار کنونی تفاوت قائل بود، امپریالیسمی که در مقابل، از همان آغاز بر قلب مسائل درونی جوامع میزان تأثیر گذارده و مناسبات طبقاتی، ساختارهای اجتماعی و نهادهای سیاسی بنیادی آن را دگرگون میکند و به همین دلیل، همراه با خود خیزشهای عظیم و سریع را در سرزمینهای میزبان و در سیاستهای جهان که در تاریخ بشر بیسابقهاست، پدیدمیآورد.
تاریخچه
واژهٔ امپریالیسم در ۱۸۹۰م در #انگلستان توسط #هابسون و چند سال بعد در روسیه توسط #لنین به کار رفت. این واژه به زودی در زبانهای دیگر بکار گرفته شد و از آن برای بیان کشاکشهای قدرتهای اروپایی رقیب برای بدست آوردن مستعمره و حوزهٔ نفوذ در آفریقا و دیگر قارهها استفاده شد. این کشاکشها که از دههٔ ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۴ بر سیاست بینالمللی حاکم بود، سبب شد که این دوره «عصر امپریالیسم» نامیده شود. هم انگلیسیها و هم امپریالیستهای اروپای قارهای ادعا میکردند که هدفشان گسترش تمدن و رساندن دستاوردهای آن به مردمان دارای نژاد و فرهنگ پستتر است. اما در بنیاد این «احساس رسالت» برای تمامی بشریت ایمان به برتری نژادی، مادی، و فرهنگی #نژادهای_سفید وجود داشت.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شد نیمه شعبان و شب قدر من است
هنگام ظهور حجت بن الحسن است
جبریل برای تهنیت آمده است
این نوگل فرخنده باغ و چمن است
💐🌷💐
🌸 اَللّهُمَّ عَرِّفْنا حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنا حُجَّتَکَ ضَلَلْنا عَنْ دیننا 🌸
میلاد آخرین منجی عالم بشریت، حجت بن الحسن (عج) بر همه آزادمردان، ظلم ستیزان و عدالت جویان جهان مبارک باد.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#آرمان_مدیا تقدیم میکند:
بعد از مجموعه #انقلاب_جنسی
مستند "#حلال_ممنوعه" منتشر شد.
موضوع: #خوانندگی_خانمها
دانلود از:
www.1FILM.ir
مستند «حلال ممنوعه» با بررسی موضوع خوانندگی خانم ها سعی دارد نگاه متفاوتی در این موضوع ارائه دهد و با برخی اقدامات صورت گرفته در این موضوع، مبارزه کند...
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
4_5983412969776613945.pdf
4.09M
#دانلود_کتاب
عنوان کتاب: #گرامشی
نویسنده: #جیمز_جول
مترجم: #محمدرضا_زمردی
نشر ثالث
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از روش های مبارزه با #تکنولوژیِ مخربگرِ فرهنگِ ملی 😊
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#فالانژیسم
نام حزب #فاشیست #اسپانیا می باشد. این حزب را "خوزه آنتونیو پریمودو ریورا" پسر #دیكتاتور پیشین، "پریمودو ریورا"، در سال 1933 بنیان گذاشت.
بیشتر بخوانید
فالانژ یا فالانژیسم به هر فرد از گروههای فشار اطلاق میشود که با ایجاد خشونت و ضرب و شتم در جهت منافع گروه، حزب، ویا جریانی خاص و یا حکومت سعی در غالب کردن روش یا طرز فکری خاص در جامعه سیاسی کشور دارد. این مفهوم با #فاشیسم رابطه نزدیکی دارد.
فالانژ از واژهٔ یونانی phalangos گرفتهشده که معنای انگشت میدهد و شیوهٔ آرایشی فالانژها هم نمادی از جای گرفتن انگشتهای دست و پا در کنار یکدیگر بود.
فالانژ (به یونانی: Φάλαγγα) نام نیروی جنگجویی بود که در #یونان_باستان و سپس در میان #مقدونیان در جنگها به کار گرفته میشد. فالانژها پیادهنظامهایی سنگیناسلحه بودند که از نیزه، ژوبین و جنگافزارهایی همانند آن بهره میبردند و از شیوهٔ آرایش رزمی فالانژ که آرایشی مستطیلگونه بود پیروی میکردند.
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو بیعرضهای و گرنه #پولدار بودی!
اسم تحقیر مردم را گذاشتهاند عرفان و روانشناسی! ما با اشکال جدیدی از مقابله با شأن و شخصیت محرومین مواجهایم.
انگار برای عدهای سلب همه امکانات از بخش اعظم مردم کافی نیست، بلکه باید آنان را از خودشان شرمنده ساخت!
به سخنان این چند نفر دقت کنید که با صدای بلند میگویند:
«ای همه کسانی که از شوک ارزی و تورم متناظر با آن چند برابر فقیرتر شدهاید،
ای تمام آدمهایی که با انفجار قیمت مسکن و سایر اقلام به حاشیهها رانده شدهاید،
و ای کارگرانی که ماهها میگذرد و کارفرما مزد و حقوقتان را نمیپردازد، خودتان مقصرید!
شما لیاقت برخورداری و رفاه را ندارید! آنقدر بیلیاقت هستید که حتی حق ندارید از «جانِ جانان» حرف بزنید!»
نه این #عرفان و روانشناسی نیست، ارعاب تهی دستان است.
🖌 #محمدهادی_بیات
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔳 دکتر نوال السعداوی درگذشت.
▪️در جهان عرب کمتر کسی است که او را نشناسد. از او با عنوان «فمینیست رادیکال مصری» یاد می کنند.
▪️ «نوال السعداوی» زنی جسور بود که همواره خلاف جریان آب حرکت کرد. گرچه تحصیلکرده رشته پزشکی بود، اما تمام زندگی اش را صرف دفاع از حقوق زنان کرد و زندگی پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشت.
▪️تجربه حیاتی متلاطم از زندان تا تبعید و تهدید به مرگ، همگی مصایب پیش روی «نوال» بوده اند؛ رویدادهایی که هریک به تنهایی می توانند سوژه ای گیرا برای نگارش یک رمان باشند. با وجود دشواری ها، او همواره تاکید کرد در برابر ظلم و ستم اعمال شده علیه زنان ایستادگی می کند و در این راه ذره ای عقب نشینی نخواهد کرد.
▪️او در جوانی به دلیل بیان دیدگاه های سیاسی به اتهام ارتکاب جرایم علیه دولت به سه ماه زندان محکوم شد اما در زندان هم از پای ننشست و با استفاده از دستمال توالت و یک مداد ابرو مشغول به نوشتن خاطرات زندان شد.
▪️فعالیت هایش سبب شد تا نه تنها نظام سیاسی حاکم که بنیادگرایان سلفی نیز تحملش را نداشته باشند. نوال السعداوی به دلیل تهدیداتی که علیه جانش از سوی عناصر افراطی صورت گرفته بود، مجبور به ترک مصر در سال۱۹۹۳ و مهاجرت به آمریکا شد اما یک دهه بعد موفق شد تا بار دیگر به وطنش بازگردد.
🔳 «نوال» نه تنها از فمینیست بودن خود نمی هراسید، بلکه با افتخار گفت :
🔲 «از دید من فمینیسم عدالت اجتماعی، عدالت سیاسی و عدالت جنسیتی را دربر می گیرد. فمینیسم ارتباط میان پزشکی، روانشناسی، تاریخ، ادبیات و سیاست را به ما توضیح می دهد. بدون رویکرد فمینیستی نمی توان به درک صحیحی از سرکوب صورت گرفته علیه زنان رسید.»
▪️«نوال سعداوی» در ایران با کتاب معروف «چهره عریان زن عرب» شناخته شده است با این حال، در جهان عرب خوانندگان آثارش او را با بیش از ۵۰رمان و نمایشنامه منتشرشده و اظهارنظرهای اجتماعی و سیاسی می شناسند.
منبع: کانال تلگرامی #زن_روز
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
❇️ گزیده هایی از گفتگوی تصویری مهدی نصیری با مهندس لطف الله میثمی از فعالان ملی ـ مذهبی
👇👇👇👇
در کانال "راهبری فرهنگ":
@rahbariefarhang
📢 #گفتگو
❇️ گزیده هایی از گفتگوی تصویری #مهدی_نصیری با مهندس #لطف_الله_میثمی از فعالان #ملی_مذهبی.
🔸 میثمی: #رجوی که متوجه شد ما داریم تجدید نظر می کنیم دیگر ما را متهم کرد به تجدید نظر در کلیه اصول و رویه های مجاهدین. یک بار گفتم این حرف که مسعود می زند به برده داری تشکیلاتی منجر می شود
نصیری: چه پیش بینی دقیق و خوبی کرده بودید.
🔸 میثمی: آقای هاشمی سال 54 از ایران به عراق می روند. #آیت_الله_خمینی می گویند که تا به حال همه به من فشار آوردند از جمله آقای #منتظری، حاج آقا مصطفی، آقای #مطهری که مجاهدین را تایید کنم اما مقاومت کردم ولی حالا می خواهم تایید کنم. آقای هاشمی می گوید همان نه تایید نه تکذیب را ادامه بدهید. چون من اخیرا با بعضی از آنها تماس داشتم یک انحرافات فکری در آنها مشاهده کردم.
ـ آقای خامنه ای فدائی ها (نیروهای مبارز با شاه) را خیلی تایید می کرد. مثلا توی یک خانه ای بود که مسعود آمده بود، پدرش را ببیند. آقای خامنه ای هم آنجا بودند مثلا پایش کثیف بوده، پتو را رنگی می کند. ایشان می گوید این جای پنجه های شیر است. قبل از آغاز انحرافات #مجاهدین، همه بزرگان آنها را تایید می کردند.
ـ 10 بهمن 57 بود ما #بهشت_زهرا بودیم، آقای خامنه ای آنجا ما را بغل کردند و گفتند من خامنه ای هستم. این اولین باری بود که من چشم نداشتم و با ایشان ملاقات می کردم.
🔸میثمی: جنگ که شروع شد بلافاصله رفتیم جبهه که شهدایی هم دادیم اما ما را از جبهه اخراج کردند.
نصیری: چه کسانی؟
میثمی: بچه های سپاه. یک عده آنها از توی زندان حساسیت داشتند. مثلا خود برادر حسین (#شریعتمداری) روی ما خیلی حساس بود. حتی به آقای خامنه ای یک بار گفتیم اینها نمی گذارند ما توی جبهه باشیم. ایشان گفتند انحصار توی همه جا دیده بودیم جز در خون دادن.
🔸نصیری: بعد از انقلاب شما بازداشت شدید. چه زمانی و به چه دلیل؟
میثمی: آقای لاجوردی آبان 61 ما را بازداشت کرد. ما یک سری اسلحه داشتیم که در بهمن 57 از پادگانهای نظامی به دست آورده بودیم. ما معتقد بودیم که برای مقابله با کودتای احتمالی باید اسلحه در دستمان باشد. حتی وقتی رفتم دیدار آقای خامنه ای با اسلحه رفتم. اسلحه را دم در تحویل دادم، بعد موقع بیرون آمدن به من نمی دادند. آقای خامنه ای گفتند که بدهید. بعدا دولت اعلام کرد که همه باید اسلحه ها را تحویل بدهند. ما داشتیم به کمیته بازار تحویل می دادیم که آقای لاجوردی دستور بازداشت من را داد و بردند اوین.
نصیری: رفتار با شما در این 9 ماه توی زندان چگونه بود؟
میثمی: همین که وارد شدیم آقای #لاجوردی دوست قبل از انقلاب و هم بند من، گفت: مهندس! قائم آمدی، افقی بر می گردی!
🔸میثمی: بعد از زندان، رفتم به آقای مقتدایی گفتم که مثلا متهم را می برند پیش حاکم شرع. او هم می گوید 80 تا شلاق به عنوان تعزیر بزنند که 10تا 20تا می زنند، بعد به طرف می گویند برو به سلولت. بعد دو روز دیگر با پای شکنجه شده و باد کرده می آورند دادستانی (دادستانی نزدیک و چسبیده به زندان بود) تا 20 ضربه دیگر بزنند. شلاق روی شلاق خیلی درد دارد. #آقای_مقتدایی در پاسخ من گفت اگر #حاکم_شرع تشخیص بدهد اشکالی ندارد. به آقای مقتدایی گفتم: حاج آقا! شما متخصص دین هستید ما متخصص شکنجه شدن! ما سه بار زندان (دو بار قبل از انقلاب و یک بار بعد از انقلاب) رفتیم. این کاری که توی اینجا می شود اسمش شکنجه است. بعد با عصبانیت در را زدم و آمدم بیرون.
🔸نصیری: شما با دفتر رهبری یا با خود رهبری مکاتباتی داشتید؟
میثمی: بله
نصیری: چه تعداد؟
میثمی: دو بار من نامه نوشتم
نصیری: بازخوردی داشت؟
میثمی: بازخورد خیلی آشکاری نه
نصیری: هیچ وقت تقاضای ملاقات با ایشان را کرده بودید؟
میثمی: نه، در دوران #ریاست_جمهوری ایشان که دو بار ملاقات کردیم ولی بعدا گفته بودند که بیت تمایلی ندارد شما بروید و بیایید و اگر نامه ای دارید نامه بنویسید.
🔸میثمی: یک وقتی مقام رهبری گفتند که آرای مردم حق¬الناس است، آ.هاشمی گفت که اگر ما نه انقلاب داشتیم و نه قانون اساسی و همین حرف #آیت_الله_خامنه ای در سرلوحه حکمرانی ما قرار بگیرد هیچ مشکلی نداریم.
ـ ایران آینده خوبی دارد اما من برای جمهوری اسلامی نگرانم. از واژه مهندس دارد بدم می آید. این که انتخابات مهندسی بشود معتقدم براندازی واقعی دارد می شود.
ـ آقای سید #احمد_خاتمی گفتند: «انقلاب ما دو تا رکن دارد که تغییر ناپذیر است یکی بر مرگ بر ضد ولایت فقیه یکی مرگ بر آمریکا»، که این دوتا هر دو اشکال دارد.
🔻مشروح گفتگوی مهدی نصیری با مهندس لطف الله میثمی فعال سیاسی و مطبوعاتی را در لینک زیر ببینید:
https://youtu.be/InT9v_xAywc
منبع: کانال ایتایی #مهدی_نصیری
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
دوره #آموزشی تربیت مبلغِ انقلاب اسلامی
#سرفصلها:
۱. مبانی انقلاب اسلامی
۲. نظریهی فرهنگی آیتالله خامنهای
۳. نقش اقتصاد مقاومتی در تحقق عدالت اقتصادی
۴. جایگاه عدالت در انقلاب اسلامی و شاخصهای مطالبهگری مطلوب
۵. ماموریتیابی از بیانیه گام دوم در راستای دولتسازی
☑️هزینهی شرکت در این دوره پنجاه هزارتومان میباشد.
لینک ثبتنام🔻
https://www.tabyinmanzome.ir/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=112&Itemid=560
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
حدود دخالت دولت در فرهنگ.pdf
6.77M
📚 #دانلود_پایان_نامه
حدود دخالت دولت در فرهنگ
(با تاکید بر #سیاستگذاری و #برنامه_ریزی_فرهنگی در #ایران پس از #انقلاب_اسلامی)
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1300
رشته: #علوم_سیاسی
🖌 پدیدآور: #محمدصفار
🤓 استاد راهنما: #حمید_احمدی
🤓 استاد مشاور: #مجید_وحید
#دانشگاه_تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#حوزه_عمومی چیست؟
حوزه عمومی فضاییه که مردم با استفاده از #رسانه هایی مثل شبکه های اجتماعی، #تلویزیون، #مجلات و... و یا ارتباط چهره به چهره درباره علایقشون باهم بحث و تبادل نظر می کنند تا آخر سر به یک توافقی برسن.
حوزه عمومی از داخل خانواده هسته ای (خانواده ای که فقط شامل زوج ازدواج کرده با فرزندانشان است) بوجود اومد. فضای صمیمی و گفتگویی که در #خانواده_هسته_ای ایجاد شد باعث شد کم کم انجمن های ادبی شکل بگیرند و در نهایت فضاهای عمومی مثل قهوه خونه ها و انجمن ها در اروپا محلی برای بحث ها و به چالش کشیدن قدرت دولت بشه. (البته به شرطی که تو قهوه خونه ها بحث فقط سر ذغال قلیون نباشه)
مگه قبلاً فضای عمومی نبود؟ قبلاً مردم رو هیچ چیز توافق نظر نداشتن؟
پاسخ:قبل از مدرنیته مردم روی مسائلی اشتراک نظر داشتند اما فضای عمومی وجود نداشت، چون باورهای مشترک حاصل تفکر و بحث و نقد نبود و بدون سوالی این تفکرات به نسلهای بعد منتقل می شد.
باشه حالا این فضای عمومی چجور جاییه؟
پاسخ: جونم بگه برات که فضای عمومی جاییه که ۱-بحث ها عقلانی باشن، یعنی تا دلیل و منطق نیاری تره هم برات خرد نمی کنن!
۲-آخر سر همه به یک توافق می رسند، هدف فضای عمومی اینه که مسائل خصوصی مرتبط با جمع مطرح بشن تا به یک اشتراک نظری برسیم جوری که همه به مرادشون برسن(مراد=🦹♂)
۳-هیچ قدرتی-مثلاً دولت- حق نداره در روند بحث دخالت کنه
۴-هر کسی میتونه نظرشو بگه و آب از آب تکون نخوره
۵-هر موضوعی میتونه مطرح بشه
۶-بحثها آشکاراند و
۷-امکان تصحیح حرفها وجود داره پس میشه اشتباهات رو هم تصحیح کرد.
کسی که خیلی به فضای عمومی پرداخته #یورگن_هابرماسه
سوال: حالا چرا ماسه؟
پاسخ: نمی دونم شاید پدرش تو کار مصالح ساختمونی بوده. هابرماس در کتاب "تحول ساختاری حوزه عمومی" پدیده ی حوزه عمومی رو طرح کرده و دربارش نوشته.
نویسنده: کوچنده
🌿🌿🌿🌿
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang