eitaa logo
بنیاد حقوق پژوهی اسلامی
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
19 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️فقه تعزیرات 💢آیت الله تاج آبادی ⭕️مفهوم تعزیر ✅✅موضوع این نوشتار تبیین تعزیرات در حوزه امور اقتصادی است ابتدا باید تعزیر را از دو بعد لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار داد ازآنجایی‌که واژه تعزیر در روایات به کرات استفاده شده‌است فهم معنای لغوی تعزیر در فهم این روایات کمک زیادی می‌کند اما این تبیین لغوی برای فهم روایات کافی نیست چراکه در روایات واژه تعزیر واجد یک معنای اصطلاحی نیز است که اگر هنگام بررسی روایات از این معنا غفلت شود بین مفهوم حد و تعزیر تناقض ایجاد خواهد شد. این بی‌توجهی در عصر حاضر نیز سبب ایجاد مسئله‌ای میان فقها و حقوق‌دانان اسلامی شده‌است که با کدام ضابطه و معیار،میان حد و تعزیر ایجاد کند. ❌❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/02/25/1225/
♻️فقه الجهاد 🌀ابعاد فقهی روابط خارجی حکومت اسلامی 🔺ایت الله عباس کعبی ⬅️⬅️بررسی روایات نهی از اسلام 📢📢 بررسی روایات در این زمینه گویای آنست که این روایات عموماً در مورد یهود و نصارای پیمان‌شکن وارد شده‌است این افراد در صدر اسلام پیامبر صلوات‌الله‌علیه واله و مسلمین را آزار می‌دادند و نسبت‌به دین کینه داشتند لذا می‌توان گفت نهی از سلام کردن بر اهل کتاب بیشتر« قضیه فی الواقعه» است. 💬💬به‌عنوان مثال در تاریخ وقایعی وجود دارد که اهل‌کتاب با حالتی اهانت‌آمیز به‌جای لغت سلام در هنگام روبه‌رو شدن با پیامبر (ص)از کلمه سام استفاده می‌کردند و به آن حضرت می‌گفتن از «السام علیک» پیامبر هم در پاسخ خویشان می‌فرمود «علیکم» عایشه با مشاهده این صحنه ناراحت شد و به آن حضرت گفت شما چرا این‌گونه پاسخ می‌دهید باید به آن‌ها شدیدتر برخورد کنید اما پیامبر در جواب فرمودند همان گونه که آن‌ها برخورد کردند باید پاسخ داد نه بیشتر . 💎این روش برخورد معقولانه پیامبر(ص) با آن‌ها بود . 🔴🔴🔴🔴 ادامه مطلب 👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/03/04/1229
⚜⚜حجت السلام محمد عشایری ♻️♻️روش شناسی اجتهاد ✴️✴️فقهای متقدم و متأخر 🌐🌐اصطلاح «متقدمین» و «متأخرین» از فقها دائم در کتاب‌های رسائل، مکاسب و کفایه تکرار می‌شود. البته برای این اصطلاحات حد و مرز نیز مشخص شده است. در ادامه به معرفی این اصطلاحات می‌پردازیم. 🌀🌀ابن جنید و ابن ابی عقیل را «قدیمین» گویند. پس از این دو از شیخ مفید تا محقق حلی را -که قرن 4، 5 و 6 را شامل می‌شوند- متقدمین گویند. بزرگان این دوره علاوه بر شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، سلار، حلبی و ابن ادریس می‌باشند. البته محقق حلی را مرز بین متقدمین و متأخرین حساب می‌کنیم. در این دوره اگر اجماعی بخواهد شکل بگیرد این بزرگان نباید مخالفت کرده باشند. ❌❌❌❌ ادامه ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ https://rahdaad.ir/2022/03/06/1232/
🔴🔴ایت الله حبیبی تبار درباره جواز تنزل از شرایط قاضی به جهت مصحلت این گونه بیان میکند: ✅دلیل اول: تبعیت احکام اسلامی از مصالح 💥ادله قول اول، یعنی قول به جواز نصب قاضی بدون شرایط با وجود مصلحت، پیشتر بیان گشت. برای نقد این قول، مجددا به ادله آن اشاره می‌شود. دلیل اول بر این قول تبعیت احکام اسلامی از مصلحت است. اگر مصلحت کلی که اصل و اساس تشریع احکام اسلامی است، اقتضا داشته باشد که قاضی غیرمستکمل شرایط نصب شود، نصب او جایز است. 💥شهید ثانی و محقق اردبیلی رضوان الله علیهما این دلیل را بیان و نقد کرده‌اند. ♦️نقد شهید ثانی و محقق اردبیلی ✅اشکال این دلیل عبارت است از این که مصلحت فی حد نفسه عنوان ثانوی نیست. آن مصلحتی عنوان ثانوی است که مصلحت اکید و الزامی‌باشد. به بیان دیگر، مصلحت ملزمه که در حقیقت ضرورت می‌باشد، عنوان ثانوی است و سبب جواز نصب می‌شود. ❌❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/03/07/1237/
⚛حجت اسلام محمد حسین ملک زاده در کتاب «بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات» این گونه بیان کردند: ✴️علامه صدر در مقدمه کتاب «الفتاوی الواضحه» در فصلی به نام تقسیم الاحکام فرمودند: «و احکام الشریعه علی رغم من ترابتها و اتصال بعضها ببعض یمکن تقسیها علی اربعه اقسام کما یلی: ⭕️ الاول: العبادات؛ الثانی: الاموال؛ الثالث: السلوک الخاص؛ الرابع: السلوک العام» . ⭕️ قسم دوم را به نام اموال مطرح کردند و سپس فرمودند: «الاموال و هی علی نوعین: أ؛ الاموال العامه ب؛ الاموال الخاصه» . و در توضیح اموال عامه فرمودند: «و نرید بها کل مال مخصص لمصلحه عامه و بدخلها ضمنها الزکات و الخمس فانهما علی رغم من کونهما عبارتین یعتبر الجانب المالی فیهما ابرز» . زکات و خمس هرچند از عبادات به شمار میروند اما جنبه مالی در آن‌ها بارزتر است. «و کذالک یدخل ضمنها الخراج و الانفال و غیر ذالک و حدیث فی هذا القسم یدور حول انواع اموال العامه و احکام کل نوع و طریقه انفاقه». 🌀در این قسمت، کلام حول انواع اموال عامه و چگونگی انفاق آنها است. اما اموال خاصه چگونه است؟ ❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/03/08/1241/
📢📢حجت‌الاسلام سید حسن وحدتی شبیری در موردموضوع شناسی و حکم شناسی این گونه بیان کردند: 🖌 به منظور بررسی بیشتر مسئولیت مدنی دولت از منظر فقه شیعه، ضروریست در درجه اول اقدام به مفهوم‌شناسی کنیم. سابقاً مفاهیم مسئولیت، مسئولیت مدنی و دولت را توضیح دادیم. مسئولیت به معنای پاسخگو بودن است. این مسئولیت ممکن است اخلاقی باشد یا حقوقی یا مشتمل بر حوزههای دیگر مسئولیت شود. ✔️مسئولیت حقوقی بر دو قسم است: ۱_مدنی ۲_کیفری ✔️مسئولیت مدنی خود مشتمل بر دو قسم است: ۱_ قراردادی ۲_خارج از قرارداد؛ که قانون مدنی از آن به الزامات خارج از قرارداد یاد می‌کند. دانش حقوق در غرب چند شاخه دارد. ✅ به عنوان مثال حقوق کامن‌لا و حقوق رومی-ژرمنی. حقوق کشورهای اسلامی هم دارای چند قسم مانند حقوق ایران و حقوق سایر کشورهای اسلامی است. ❌❌❌❌❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/03/09/1245/
❎فقه الجهاد ✳️آیت الله عباس کعبی درباره جلسه بیست ودوم(روایات سلام به اهل کتاب)اینگونه بیان کردند: ❇️بسیاری از روایاتی که در این زمینه وارد شده ناظر به اوضاع و شرایط خاصی می‌باشد که با لحاظ آن حکم مربوطه صادر شده است و نمی‌توان آن را به صورت مطلق به کار بست مانند بسیاری از احکام حرمت. ❇️از همین رو به طور کلی نسبت به اهل کتاب ذمی ما موظف هستیم به بِرّ و قسط عمل کنیم زیرا باتوجه به اطلاقات و عمومات نیکی کردن و استحباب سلام، به نظر می‌رسد که اهل کتاب ذمی، مستثنی از این امر نمی‌باشند. در ادامه برخی از این روایات مورد بررسی قرار می‌گیرد. ✳️استحباب ابتدای به سلام * ٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: «الْبَادِي بِالسَّلَامِ‏ أَوْلَى‏ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِه‏» امام صادق(ع) فرمودند: آن كه آغاز به سلام كند بخدا و رسولش نزديك نزديك‌تر است. یکی از القاب خدای سبحان، سلام است و یکی از سنت‌های رسول خدا هم، ابتدا کردن به سلام است. ❌❌❌❌❌❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/03/11/1250/
💥💥حجت السلام تاج آبادی 🔮معنای اصطلاحی تعزیر 🖌اگر به روایات اسلامی رجوع شود، واژه «تعزیر» در چند معنا به‌کار رفته است: ✅1- حدّ شرعی یا مجازات‌های معین، مقدر و ثابت، ✅2- مطلق عقوبت و مجازات (اعم از مجازات‌های معین و غیر معین)، ✅3- مجازات‌های غیر معین و غیر مقدر شرعی. 🔺از حیث اصطلاحی، تعزیر عبارت از عقوبت یا اهانتی است که در شریعت اسلامی، اندازه و مقدار مشخصی برای آن تعریف نشده است. اگر اندازه و مقدار آن تعیین شده باشد، به آن حدّ گفته می‌شود. ❌❌❌❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/03/15/1317/
🍃 سلام عرض ادب به همه همراهان عزیز🌺فرا رسیدن 🍃🌼سال ۱۴۰١ بر شما 🍃🌸و خانواده محترمتان مبارک باد 🍃🌷در این 🍃🌹سال جدید 🍃🌷برای همــــہ 🍃🌹۱۲ ماه عشق 🍃🌷۵۲ هفته آسایش 🍃🌹۳۶۵ روز خوشبختى 🍃🌷۸۷۶۰ ساعت سلامتـی 🍃🌹از خداوند مهربان آرزومندم ...🙏🏻🙏🏻🍀🍀🌹💓💓
🔈🔈بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات 🔴حجت الاسلام ملک زاده ✔️حکم شخصی که از پرداخت زکات امتناع میکند: 🗯سید صاحب العروه می‌فرماید: «کتاب الزکات التی وجوبها من ضروریات الدین و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إن مانع الزکات کافر و یشترط فی وجوبها امور...». همان گونه که سید ذکر کرده است وجوب زکات نیازمند به بحث ندارد. زیرا از ضروریات دین است. 💭اگر شخصی زکات را انکار کرد در واقع ضروری دین را انکار کرده است که این اقدام او دارای احکامی است. جناب سید فرموده است: «و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إنّ مانع الزکات کافر». در برخی از روایات گفته شده است: اگر کسی زکات را پرداخت نکند کافر محسوب می‌شود و در برخی از فتاوی هم همین حکم بیان شده است. ❌❌❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/04/08/%d8%a8%d8%b3%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%db%8c%d9%85/
🛑🛑حجت الاسلام محمد عشایری ✳️مواجهه شیخ طوسی با قدیمین ✔️✔️شیخ طوسی گزارشی درباره ابن جنید آورده که ظاهرا در اعراض فقیهان بعدی از آثار ابن‌جنید بی‌تاثیر نبوده است. ☑️وی در کتاب الفهرست خویش به طرد شدن کتب ابن جنید و دلیل این طرد شدن در فقه شیعه اشاره می‌کند. در نگاه شیخ طوسی دلیل این طرد شدن اعتقاد ابن جنید به قیاس در فقه بوده است. ❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/04/19/%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ac%d9%87%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%ae-%d8%b7%d9%88%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86/
خیر باشد تقدیر شما🤲
🔴فقه الجهاد 🛑حجت السلام عباس کعبی درباره سلام به متکبر اینگونه میگویند: 💥پیرامون سلام به شخص متکبر روایاتی وارد شده است، با این مضمون که اگر این عمل نشانه ذلت مؤمن و کبریای شخص متکبر باشد نه تنها جایز نیست بلکه حرام است. اما فرض ما در مورد اهل کتابی است که نسبت به مسلمان دست برتر ندارند و شخص مسلمان از جایگاه و قدرت به او سلام می‌کند و این از روی حاجت و ذلت نیست. ❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/14/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%87%d8%a7%d8%af/
🔴حجت الاسلام تاج ابادی درباره مستندات تعزیر منصوص شرعی اینگونه بیان کردند: 🛑🛑در این بند باید به بررسی مستندات این عناوین مجرمانه‌ تعزیری پرداخته و حقیقت آن را آشکار کرد. ❇️ به منظور اثبات مدعای شهید ثانی مبنی بر وجود برخی از عناوین مجرمانه مقدر و ثابت، باید دو معیار مهم را مورد بررسی قرار داد: 💥۱_اثبات تقدیری بودن وثابت بودن عقوبت جرم تعزیری ❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/15/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%aa%d8%b9%d8%b2%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa/
🔴🔴حجت الاسلام وحدتی شبیری درباره خطا و تقصیر اینگونه بیان کردند: 🛑🛑هنگامی که از مفهوم شناسی مسئولیت مدنی دولت صحبت میشود، یکی از مهمترین مسائل این حوزه، خطا یا تقصیر در حوزه حقوق عمومی است. 🛑 مفهوم شناسی مسئولیت مدنی دولت دو قسم تقسیم می‌شود: یکی خطای شخصی و دیگری خطای اداری. 💥💥به عنوان مثال خسارت کارکنان دولت به شخص ثالث، گاهی ناشی از خطای شخصی آن‌ها بوده و گاهی خطای اداری موجب ورود خسارت می‌شود. ❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/21/%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a6%d9%88%d9%84%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d9%88-%d8%a7%d8%a8%d8%b9%d8%a7%d8%af-%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82/
💥💥💥حجت السلام محمد عشایری درباره شواهد تقویت دیدگاه‌های ابن جنید اینگونه بیان کردند: 🛑در مواردی که فقهای مکتب حله در مسئله‌ای با قدیمین همراهی کرده باشند، شهید ثانی هنگام بررسی آن مسئله‌ی فقهی غالبا به این همراهی‌ها نیز اشاره می‌کند. 🛑از این رو کتاب مسالک الافهام شهید ثانی که پس از مکتب حله نگارش یافته است، می‌تواند گزارشگر خوبی از همراهی فقیهان این مکتب با قدیمین در پاره‌ای از مسائل فقهی باشد. ❌❌❌❌❌ ادامه مطلب👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/30/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af/
سالروز آغاز ولایت نائب برحق امام حجت(عج)گرامی باد
شب عید است و خراسان چه قیامت شده است...مرغ دل باز هوایی زیارت شده است...میلاد با سعادت آقا علی بن موسی الرضا تبریک و تهنیت باد
✴️✴️✴️حجت الاسلام وحدتی شبیری درباره خطای شخصی و خطای اداری اینگونه بیان کردند: 💬💬💬در ادامه مبحث حکم شناسیِ مفهوم عمل دولت، بحث خطای اداری و خطای شخصی مطرح می‌شود. خطای اداری وقتی رخ میدهد که سازمان، مرتکب تقصیر شده باشد. ❇️ به عنوان مثال دستگاهی که در اختیار کارمند قرار گرفته است مشکل داشته و کارشناس در بررسی سانحه، کارمند را بی‌تقصیر و خطا را ناشی از دستگاه می‌داند. البته در بسیاری از موارد، امکان کشف مقصر پیدا نمیشود. لذا خطای اداری به نوعی خطای فردی است؛ ولی عرف این دقت را نداشته و اداره‌ای که در تعمیر وسایل کوتاهی کرده را به عنوان مقصر میشناسد. به این نوع خطا، خطای اداری می‌گویند. 🔴🔴خطای شخصی زمانی رخ میدهد که کارمند منتسب به یک اداره، حین یا قبل و بعد انجام وظیفه که مرتبط با انجام وظیفه باشد، کوتاهی کرده و منجر به خسارت به شخص ثالث شده است. 💥💥 آیا در این شرایط دولت مسئولیت مدنی تبعی پیدا میکند؟ ❌❌❌❌ ادامه مطلب👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/07/26/%d8%ad%d8%ac%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a8%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%ae%d8%b7%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d8%ae/
💥💥حجت السلام حبیبی تبار درباره جواز تنزل امامعلیه‌السلام از شرایط قاضی تنها در صورت ضرورت اینگونه بیان کردند: ✴️قول سوم درباره تنزل از شرایط قاضی، جواز آن در صورت ضرورت است. ✴️ طبق این قول، فقط در صورت ضرورت و به مقدار ضرورت می‌توان از شرایط قاضی تنزل کرد. مرحوم محقق اردبیلی از جمله قائلین به این قول است. در ادامه ادله این قول بیان می‌شود. 💬دلیل اول: اهمیت قضا نصب قضاة در جامعه اسلامی برای حفظ امنیت عمومی، حفظ نظم و نظام، صیانت از حقوق و حفظ نوامیس، اموال و انفس ضرورت تام دارد و این واجب در هیچ شرایطی تعطیل بردار نیست. ❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/08/09/%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%86%d8%b2%d9%84-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d9%82%d8%a7/
🔊🔊حجت الاسلام تاج آبادی در کتاب فقه تعزیرات اینگونه بیان کردند: 🔴مرحوم صاحب جواهر در شرح عبارت شهید ثانی فرموده‌اند که ایشان به دلیل وجود برخی روایات که برای عناوین مجرمانه مذکور مجازات خاصی را ذکر کرده‌اند، واژه «مقدر» را به‌کار بردند و از آنجایی که در روایات از واژه «تعزیر» استفاده شده است، مفهوم جدیدی به نام «تعزیر مقدر» جعل کرده‌اند. ➰ اما از نظر صاحب جواهر، چنین برداشت درست نیست؛ چرا که واژه «تعزیر» در این نصوص اعم از عقوبت معین و غیر معین است و به معنای مطلق تأدیب آمده است. 🔻 لذا الزامی وجود ندارد که چنین عناوین مجرمانه را شقّ سومی از عناوین کیفری دانست، بلکه با دقت در الفاظ و مفردات روایات، قابل حمل به مفهوم شرعی حدّ یا تعزیر خواهند بود. ❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/08/28/%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1/