همراه شدند.
بررسی جریانهای سیاسی درگیر انقلاب و شناخت دیدگاههای آنان کمک میکند تا به شناختی از میزان تاثیر این گروهها در پیروزی انقلاب دست یابیم.
در واقع در این نوشتار به دنبال جواب این سوال هستیم که گروههای مختلف سیاسی تا چه میزان در پیروزی انقلاب نقش داشتهاند؟ آیا همه گروههای سیاسی درگیر در فضای سیاسی آن دوران به دنبال انقلاب بودند؟ و اگر اینگونه نبوده، چه گروههایی بهدنبال حفظ ساختار نظام سابق حتی از راه میانجیگری و سازش بودند؟ نقش امام در رهبری گروههای مختلف سیاسی در اواخر عمر حکومت پهلوی چگونه بوده است؟
شکل گیری گروههای میانهرو سیاسی در دوره پهلوی دوم/ گروههای معتدل و نه انقلابی
بررسی تاریخ پرفراز و نشیب حکوت پهلوی دوم نشان میدهد که برخی گروهها و جریانهای سیاسی مخالف حاکمیت، چندان بهدنبال براندازی رژیم وقت و یا تغییر حکومت نبودند. در واقع این گروهها که بیشتر ادامه جریانهای فکری تجددخواهانه گذشته محسوب میشدند، دست به ایجاد تشکلهای سازمانی زدند که هدف آنها مبارزه با استبداد و گسترش احساسات ناسیونالیستی بود. گروههایی چون جبهه ملی جناحهایی از نهضت آزادی و به طور کلی میانهروها و گروههای ملی گرا از این مجموعه به حساب میآیند.1
این گروهها که پس از کودتای 28 مرداد به دلیل سرکوب توسط رژیم، به لحاظ ساختار سازمانی دچار ضعف شده بودند، دوباره اقدام به بازسازی سازمانی خود کردند و باوجود تجربه کودتای 28 مرداد بازهم سیاست خود را تاکید بر اجرای قانون اساسی مشروطه قراردادند2 و در همین راستا، اصلاحات دموکراتیک و ایجاد فضای باز سیاسی را دنبال میکردند.)نه تغییر حکومت و تشکیل یک حکومت اسلامی) به عبارت بهتر این گروهها بهدنبال اصلاحات تدریجی در فضای سیاسی کشور بودند و از نظر فکری و ایدئولوژیکی با گروههای خواهان انقلاب و ایجاد حکومت جدید و اسلامی متفاوت بودند.
پس از سرکوب سال 42 فعالیت گروههای میانهرو از جمله نهضت آزادی تا حدی رنگوبوی اسلامی به خود گرفت و به گفته ابراهیم یزدی پس از تاسیس نهضت آزادی فعالیتهای سیاسی این گروهها هم وجهه اسلامی داشت و هم ملی.3 با این وجود این مسئله سبب نشد تا این جریانهای سیاسی به دنبال تشکیل حکومت اسلامی و یا تغییر حکومت باشند. درواقع این گروهها رویه قبلی خود را ادامه دادند و همچنان به دنبال اجرای قانون اساسی و برقراری دولتی دموکراتیک در ایران بودند و تمام سعی خود را انجام میدادند تا فعالیتشان از حدود قانون اساسی خارج نشود.
در همین راستا گروههای میانهرو تا اواخر حکومت پهلوی فعالیت و درگیری علنی با حکومت نداشتند و همانطور که اشاره کردیم تنها به انتقاد از عملکرد حکومت بسنده میکردند و بیشتر به دنبال آن بودند تا شاه را موظف به اجرای قانون اساسی کنند. این موارد به خوبی در نامه ای که سنجابی، فروهر و بختیار در تابستان 1356 به شاه نوشتند مشهود است. آنها در این نامه خواستار این بودند تا شاه به اصول قانون اساسی پایبند باشد:
«این همه ناهنجاریها در وضع زندگی را ناگزیر باید مربوط به طرز مدیریت مملکت دانست. مدیریتی که برخلاف نص صریح قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر جنبه فردی و استبدادی در آرایش نظام شاهنشاهی پیدا کرده است؛ درحالیکه نظام شاهنشاهی خود برداشتی کلی از نهاد اجتماعی حکومت در پهنه تاریخ ایران است که با انقلاب مشروطیت تعریف قانونی گردیده است.»4
خواسته این گروهها باحرکت گامبهگام حتی زمانی هم که تب انقلابی در اوج بود ادامه یافت. بدین ترتیب درست در زمانی که امام(ره) در پاریس رهبری انقلاب را در دست داشتند و روز به روز در داخل کشور زبانههای انقلاب شعله ور میشد و شاه به آخر خط رسیده بود، برخی از افراد همین گروههای میانهرو به دیدار امام(ره) میرفتند و خواستار آن بودند که با توجه به این که رژیم شاه تضعیف شده و با ایجاد فضای باز سیاسی و فعالیت کردن در حیطه قانون اساسی، شرایط مطلوب ایجاد شده است،هدف مبارزه به احیای مشروطیت محدود شود.
مهدی بازرگان معتقد بود، بهتر است جهت مبارزه انقلاب ایران به سمت استبداد باشد و نهادهای سابق حفظ شود.پس از آن شخصیتهای دیگری نیز در دیدار با امام(ره) بهدنبال میانجیگری و سازش بودند. شاید یکی از مهمترین شخصیتهای مهم سیاسی که سعی داشت در دیدار با امام(ره) نقش میانجی را ایفا کند، سید جلالالدین تهرانی بود. وی به عنوان رئیس شورای سلطنتی انتخاب شدکه در آخرین روزهای عمر رژیم پهلوی برای حفظ حکومت شکل گرفت. سید جلالالدین تهرانی برای ملاقات با امام خمینی وارد پاریس شد اما امام(ره) شرط استعفا از ریاست شورای سلطنت را برای دیدار و مذاکره با وی اعلام کرد. تهرانی هم با این امر موافقت نمود و استعفا داد و با این کار و قاطعیت امام(ره) ضربه مهلک دیگری به رژیم پهلوی وارد شد.
رهبری قاطع امام خمینی(ره) و سازشناپذیری گروههای انقلابی
در مقابل گروههای میانهرو، گروههای انقلابی و مذهبی به رهبری امام خمینی(ره) وجود داشتند که در زمان اوج گیری انقلاب حاضر به سازش با رژیم پهلوی نبودند. این در حالی است که امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای فعالیت سیاسی خود خواهان انقلاب نبود و در نخستین سالهای مبارزه تلاش میکرد تا شاه را مجاب به رعایت قانون کند و در سیاستهای خود به اسلام توجه داشته باشد. این امر در اندیشه امام خمینی به خوبی دیده میشود.
امام(ره) در ابتدا بهدنبال سروسامان دادن هویت دینی جامعه بود و معتقد بود حکومت باید شرایط اجرای شرع و اسلام را در جامعه فراهم کند. ایشان برای تحقق این امر، سازو کاری اصلاحطلبانه در پیش گرفتند و از متمم قانون اساسی مشروطه که نظارت هیاتی از علما بر قوانین مجلس را مصوب کردهبود، حمایت نمودند. امام(ره) در نوشتههای خود در این راستا تاکید داشت:«شما فقط یک مادة قانون مشروطه را عملی کنید که هر قانونی که بر خلاف قانون شرع باشد قانونیت ندارد تا تمام افراد این مملکت با هم هماواز شوند و وضع کشور به سرعت برق تغییر کند و با عملی شدن آن تمام این مشکلات اسف آور به تشکیلات نوین خردمندانه تبدیل شود و با تشریک مساعی همة تودة عارف و عامی، کشور رنگ و رویی پیدا کند که در جهان نظیر آن را پیدا نکنید.»5
امام(ره) برای اصلاح شیوه حکومت شاه، سخنرانیهای روشنگرانه و ارسال نامه به شاه را در دستور کار خود قرار داد و حتی زمانی که قانون جنجالی ایالتی و ولایتی تصویب شد امام به شاه هشدار داد که دست از مبارزه برنخواهد داشت تا این شیوه اصلاح شود. در واقع این اقدامات تلاشی بود برای زیر فشار قراردادن رژیم شاه برای عمل به قوانین شرع و اسلام.
با شتاب گرفتن اقدامات ضد دینی شاه، به مرور زمان و به تدریج امام خمینی از اصلاح رژیم نا امید شد و کم کم به سمت رویارویی و مخالفت با کل سیستم پیش رفت و در سخنرانیهای خود عملا به شاه حمله میکرد و با زبان تهدید با او سخن گفت.
درواقع این موضعگیریها نشان از آن داشت انقلابیگری در دستور کار امام(ره) قرار گرفته است و فشار رژیم شاه با زندانی کردن و تبعید هم نمیتوانست در این تفکر امام اندک تعللی ایجاد کند. بدیهی است نفی اساس نظام شاهنشاهی (باتوجه به اصلاح ناپذیری حکومت شاه ) از یک سو و ترسیم یک نظام مطلوب جایگزین با توجه به معیارهای اسلامی از سوی دیگر سبب شد تا گروههای مختلف سیاسی و انقلابی گرد امام(ره) جمع شوند و امام خمینی(ره) با دوراندیشی مثالزدنی لزوم انقلاب سیاسی تمام عیار را پیشبینی کنند و اجازه قیام علیه حکومت وقت را صادر کنند، قیامی که با پاسخ آحاد ملت منجر به سرنگونی رژیم شاه ش امام خمینی(ره) با دوراندیشی مثالزدنی لزوم انقلاب سیاسی تمام عیار را پیشبینی کنند و اجازه قیام علیه حکومت وقت را صادر کنند، قیامی که با پاسخ آحاد ملت منجر به سرنگونی رژیم شاه شد ۰
هدایت شده از سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
🔰 راهی بجز انتخابات وجود ندارد.
❗«جمهوری» یعنی مردمسالاری، یعنی حاکمیّت کشور به دست مردم.
❗خب مردم چه جوری در حاکمیّت دخالت کنند؟
❗هیچ راهی بجز انتخابات وجود ندارد.
❗بعضیها در مورد لزوم انتخابات اشکالتراشی میکنند، [مردم را] دلسرد میکنند،
❗توجّه نمیکنند که اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است یا هرجومرج و ناامنی است.
❗آن چیزی که جلوی بُروز دیکتاتوری را در کشور میگیرد انتخابات است؛
❗آن چیزی که جلوی هرجومرج و اغتشاش و ناامنی را میگیرد انتخابات است.
❗انتخابات آن مسیر صحیحی است که مردم میتوانند به وسیلهی آن و از آن مسیر، حاکمیّت ملّی را، مردمسالاری را، جمهوریّت را در کشور تأمین کنند.
❗این، مسئلهی جمهوریّت. انتخابات میتواند ولیّفقیه در کشور انتخاب بکند و به وجود بیاورد، یعنی اسلامیّت را تأمین کند.
❗ انتخابات میتواند نمایندگانی را در مجلس شورای اسلامی مستقر کند که طبق مقرّرات اسلامی و معارف اسلامی، برای مدیریّت کشور قوانین تدوین کنند.
❗پس بنابراین، هم جمهوریّت و هم اسلامیّت، متّکی به انتخابات است.
❗بنابراین، در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات ضروری است.
🔰 معجزه مشارکت
❗مشارکت یعنی حضور پُرشور مردم در انتخابات.
اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملّی را نشان میدهد،
❗این انگیزهی ملّت ایران را برای حضور در صحنه نشان میدهد؛ انگیزهی ملّت ایران و وحدت ملّی، قدرت ملّی به وجود میآورد؛ قدرت ملّی موجب امنیّت کشور میشود؛
❗وقتی کشور امنیّت پیدا کرد، آنوقت علم در آن کشور پیشرفت میکند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی میرسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل میشود؛ مشارکت یک چنین معجزهای میکند.
🔰 انتخابات، پایهی تحوّل
🔹 انتخابات در کشور تحوّل ایجاد میکند.
🔹 بعضیها اسم تحوّل را میآورند، اظهار طرفداری از تحوّل میکنند، امّا عملاً آن چیزی که مقدّمهی حتمی تحوّل است، مورد بیاعتنائیشان قرار میگیرد؛ یعنی انتخابات.
🔹 با انتخابات میشود در کشور تحوّل ایجاد کرد.
🔹 صاحبان دیدگاههای گوناگون سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میخواهند تحوّل ایجاد کنند به نفع دیدگاه سیاسی یا فرهنگی یا اقتصادی خودشان؛
🔹 خیلی خب، راهش چیست؟
🔹 راهش این است که با انتخابات ــ حالا چه انتخابات مجلس، چه انتخابات مجلس خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهوری، چه انتخابات شوراها ــ کسانی را که با آن فکر سیاسی آنها و جهتگیری سیاسی یا اقتصادی یا فرهنگی آنها همراهند، سر کار بیاورند؛
🔹 این میشود تحوّل.
🔹 بنابراین، پایهی تحوّل انتخابات است.
🔰 همه ما منادی انتخاباتیم
❗همهی کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند.
🔻علمای اَعلام،
🔻اساتید دانشگاه،
🔻اساتید حوزه،
🔻صداوسیما،
🔻مطبوعاتیها،
🔻جوانها،
🔻افراد در داخل خانواده،
❗اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند؛
❗آنوقت انتخابات، انتخابات پُرشوری خواهد شد.
🔰 مجلس ضعیف
🔻اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف خواهد شد
🔻و مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت.
🔻اگر میخواهیم مشکلات برطرف بشود، باید مشارکت را بالا ببریم؛ این وظیفهی همه است.
🔻هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود، راهش این است. این، مسئلهی مشارکت.
🔰 رقابت یعنی چه؟
🔹رقابت یعنی جناحهای سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ گرایشهای گوناگون سیاسی و اقتصادی، در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ میدان باز باشد برای مسابقهی جناحهای سیاسی و نگاههای سیاسی و نظرات سیاسی، همچنین اقتصادی، همچنین فرهنگی؛ این معنای رقابت است.
🔹رقابت یعنی جوانهایی که میخواهند وارد میدان انتخابات بشوند، با افراد سابقهدار و باتجربه مسابقه بگذارند؛ اینها تلاش کنند، آنها هم تلاش کنند. و یک مجلس خوب و قوی آن مجلسی است که هم از این جوانها داخلش باشند، هم از آن مجرّبها و باسابقهها داخلش باشند. رقابت یعنی این؛
🔹یکی از مهمترین مسائل در باب انتخابات، این مسابقه گذاشتن است.
🔹رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند، منتها تبلیغات درست. من دربارهی تبلیغات هم انشاءالله اگر عمری بود، بعداً عرض خواهم کرد. تبلیغات بایستی همراه با اخلاق و دیانت باشد. تبلیغات غیر از تهمت زدن است، غیر از دروغ گفتن است، غیر از وعدهی خلاف دادن است. تبلیغات یعنی انسان نظرات خودش را برای مردم بیان کند؛ تبلیغات این است و باید انشاءالله برای همه فراهم باشد.
#حکیم_انقلاب 2 دی 1402
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
❇️ ارزشهای انسانی دفن شده است در دنیا
🔰 انسانیت در دنیا دفن شده است. آنهایی که دعوی حقوق بشر میکنند، و سازمانها و کذا که با عرض و طول و طَمْطَراق زیاد در دنیا هستند، ندیدیم که محکوم کنند این عمل را. به دروغ از آنهایی که با ما دشمناند چیزی را میگیرند و در مقابل، مقابل اسلام و در مقابل ایران، ملت عزیز ایران اطلاعیه صادر میکنند و هشدار میدهند به ما، و دلیلشان این است که دشمنها این طور گفتهاند
❇️ رسیدن به خدا
🔰 انسان که باید این راه را برود و مردنی است، چه بهتر که این سعادت را تحصیل کند و امانت را به صاحب امانت بسپرد، موت اختیاری، شهادت، رسیدن به خدا در لباس شهید و با ایده شهدا.
۱۳ فروردین ۱۳۶۰
#حاج_قاسم
#قاسم_سلیمانی
#فرزند_مکتب_امام
⚠️ ده روز تا سالگرد شهادت شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️بیراههای به نام صلح
صلح با اسرائیل، مسیر جدید یا تکرار تاریخ؟
🔰 بالا رفتن گوهر هستی انسان به وسیله شکر
💠 اگر خدا به یک کسی نعمتی داد، (شکر) این نعمت واجب است؛ و اگر کسی #شکر_نعمت کرد، خدای سبحان نعمت او را افزون می کند، اگر شکرش " شکر متوسط " باشد؛ خود او را بالا می برد، اگر شکر او "شکر عالی" باشد. اینکه گفته شد: شکر نعمت، نعمتت افزون کند/ کفر، نعمت از کفت بیرون کند، _ نه کفرِ نعمت_؛ شکر نعمت این کار را می کند، کفر نعمت، نعمت از کف بیرون کند؛ این مال "شکر متوسط"است که اگر کسی شکر نعمت کرد، نعمتش افزوده می شود.
🔹امّا آنچه در سوره ابراهیم آمده است، نفرمود اگر شکر نعمت کردید،ما #نعمت شما را افزوده می کنیم؛ گوهر هستی شاکر را بالا می برد،(لئن شکرتم لازیدنّکم)، نه (لازیدن نعمتکم)! یک وقت است انسان در حدّ "ایمان متوسط "درک می کند و شکر می کند، این شکر باعث افزایش نعمت اوست؛ می شود: شکر نعمت، نعمتت افزون کند.
🔹یک وقت به #امام_صادق (سلام الله علیه) عرض کردند:ما چگونه خدا را شکر کنیم، گفت: تمام نعمت ها را از او بدانید؛ بعد یک آبی نوشیدند یا غذایی میل کردند؛ بعد فرمودند: (الحمد لله ربّ العالمین)، من تمام شکرها را در این جمله انجام دادم. یعنی #توحید در شکر، توحید در مُنعِم بودن، توحید در ربوبیت، توحید در الهیّت؛ همه را من رعایت کردم؛ چون این الف لام، (الف لام استغراق) است؛ یعنی تمام #حمد ها از هر حامدی که صادر بشود، مال خداست؛ چون هم در برابر نعمت است و مُنعِم غیر از خدا نیست! اگر شکر در این حدّ باشد، (گوهر ایمان) خود شخص بالا می آید که در#سوره_ابراهیم فرمود: (لئن شکرتم لازیدنّکم)، نه " لازیدنّ نعمتکم "!!
📋 درس اخلاق
جامعیت قرآن در نگاه امام خمینی (س)
امام خمینی (س) برای جامعیت قرآن دو جهت ظاهری و باطنی قائل است. جامعیت ظاهری به این معنا است که قرآن برای همه افراد بشر، در همه زمان ها نازل شده و برنامه دارد و برطرف کننده همه نیازهای بشری است؛(۱)
از این رو قرآن کریم از بیان هیچ مصلحتی فروگذار نکرده و همه مصالح شخصی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی را بیان کرده است؛(۲) اما از جهت باطنی از آنجا که مراتب بطونی قرآن منطبق بر مراتب هفت گانه عالم از مرتبه احدیت غیبی تا مرتبه عالم طبیعت و مراتب بطونی انسان کامل است و انسان کامل نیز خود آیینه تمام اسمای الهی است و همه حقایق را در خود دارد، قرآن کریم شامل همه حقایق عالم است(۳) و همچنان که انسان کامل صورت اسم اعظم «الله» است که جامع همه اسماء و صفات است، قرآن نیز صورت اسم جامع الله و صورت احدیت جمیع اسماء الهی است و شاید نامیدن این کتاب به قرآن، به جهت جمعی و مقام احدیت جمع و وحدت و کثرت آن باشد؛ همچنان که فرقان بودن آن، به جهت وجود تفصیلی آن است.(۴)
امام خمینی (س) معتقد است قرآن کریم از چند بُعد دارای جامعیت است:
۱- جامعیت احکام و قوانین: قوانین کلی مانند قوانین مجازات، قوانین کلی عبادات همچون نماز و روزه، قوانین میراث، همه و همه در قرآن کریم آمده است.(۵)
۲- جامعیت زمانی: قرآن کتاب جاودانی است که در همه زمان ها و برای همه نسل ها آمده است و برای گروه خاصی از افراد بشر یا طبق جنس خاصی نیامده است.
آنچه امام خمینی (س) بر آن تاکید دارد، ارتباط میان جاودانگی و جامعیت قرآن است؛ زیرا اگر قرآن در همه ابعاد جامعیت نداشته باشد، نمی تواند کتابی جاودانه باشد. امام حکمت و دلیل جاودانگی قرآن را در جامعیت آن در مسائل مهم و حیاتی و معنوی می داند.(۶)
ایشان معتقد است قرآن کریم به همه اموری که در تکامل و تربیت انسان دخیل است، پرداخته است. در قرآن کریم ابعاد مادی و معنوی همچون چگونگی زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی که در تربیت انسان دخیل است، آمده است.(۷)
پی نوشت:
(۱) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۱۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸. رافع تمام
(۲) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۸، ص۴۲۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹. عودت به سیاست
(۳) خمینی، روح الله، تعلیقات علی شرح الفصوص الحکم و مصباح الانس، ص۵۰، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۱۰ قمری. إلی الشهادة
(۴) خمینی، روح الله، شرح دعاء السحر، ص۵۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۶ فرقان؛ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۲۱ و ۳۳۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸. صورت اسم اعظم، فرقان
(۵) خمینی، روح الله، کشف الاسرار، ص۳۱۵، تهران، بی تا؛ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۹۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸. باب صلاة
(۶) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۲۰، ص۹۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹. ابعاد الهی
(۷) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۶، ص۵۳۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹ همه ابعادی؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۴، ص۵۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 جزئیات شهادت سید رضی موسوی از زبان سفیر ایران در سوریه
🍃🌹🍃
#سیدرضی_موسوی|
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔 rubika.ir/meyar_pb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ فرزند مکتب امام
🔰 بدون جهادِ نفس نمیشه... حاج قاسم اینجوری بود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بیانات ناب و تاملبرانگیز رهبری در ۹دی۱۳۸۸ با اصحاب رسانه
📍میتوان یک امیرالمؤمنینی را با آن مقام قدس و عظمت معنوی، در نزد عدهای بعنوان یک بینماز معرفی کرد؛ درحالیکه آن وقت نه اینترنت بوده، نه ماهواره و نه شیوههای ارتباطاتی مدرن امروزی!
📍متاسفانه عدهای در کشور ما، خبرهای چندخیابان آن طرف خودشان را هم از بیبیسی میگیرند؛ خوب معلوم است که با ذهن چه کار میکند!
📍حتی بسیاری از سیاستمداران امروز دنیا، اظهارنظرها و فهمهایشان تحت تاثیر رسانههای صهیونیستی است؛ یعنی یک گروهی دارند به همهی آنها جهتدهی و واقعیات واضح دنیا را دگرگون میکنند!
🧠⚔علوم و جنگ شناختی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکرالله ، تنها راه نجات
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ امام خمینی به درخواست همسرش که گفته بود" قبول میکردید آقای هاشمی مسئولیت قطع نامه را قبول کنند" :
🔹یعنی من بشوم قهرمان یکی دیگر قربانی ؟ دعا کنید آخر عمری در چنین جهنمی نیوفتم
#بازخوانی_تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معجزه مشارکت
حضور پرشور مردم در انتخابات و مشارکت قوی چگونه مشکلات کشور را حل خواهد کرد...
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
💐مسیح مستضعفان
🔷امام خمینی(ره)؛
✍چه خوب و بجاست كه ناقوسها را به فرمان خداى عالَم و دستور عيسى مسيح به نفع ملتهاى مستضعف، كه در زير چكمه دژخيمان «كارتر»ها از هستى ساقط مىشوند، به صدا درآوريد. خوشا به حال آنان كه گرسنه و تشنه عدالتند و از بهر عدالت زحمت مىكشند. و واى به حال آنان كه برخلاف دستور عيسى مسيح و برخلاف دستور همه پيامبران به نفع ظالمان و جاسوسان و پايمالكنندگان حقوق ملتها زحمت مىكشند.
📚صحیفه امام؛ ج11؛ ص376 قم؛ 2 دی 1358
🌸🌴
هدایت شده از سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
◼پیام امام خامنهای در پی حادثه تروریستی کرمان
📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران، بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند
🔹ملت ایران عزادار شد و خانوادههای زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله
🔹اینجانب در عزای خانوادههای مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم
سیّدعلی خامنهای
🔹 @Basijnews_isf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️بیانات تطبیقی امام خمینی(ره) با #حادثه_تروریستی کرمان
📌کوردلان گمان میکنند که با ترور اشخاص میتوانند با ملت مقابله کنند...
#ایران_تسلیت
#کرمان_تسلیت
💐بهای اسلامخواهی ما
🔷امام خمینی(ره)؛
✍ما همه اين جنايتها را به حساب آمریکا گذاشتهايم و به يارى خدا و در موقع مناسب به حساب آنان خواهيم رسيد و انتقام فرزندان ابراهيم را از «نمرود»ها و «شياطين» و «قارون»ها خواهيم گرفت. و مجدداً تأكيد مىكنم كه اينها بهاى گران حاكميت نه شرقى و نه غربى و استقلال و آزادى و اسلام خواهى ماست.
📚صحیفه امام؛ ج20؛ ص351 جماران؛ 12 مرداد 1366
🌸🌴🌸
🔰 به شماها که خود را عالم و عاقل میدانید باید آموخته باشند که مسیر یک ملت فداکار را نمیشود با دست زدن به ترور و انفجار و بمب و دروغپردازیهای بیسر و پا و غیر حساب شده منحرف کرد.
امام خمینی (ره)، ۲۶ بهمن ۱۳۶۱
🔰 «خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز بگذار، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزهاند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش.»
#حضرت_روح_الله (صحیفهی امام، ج۲۱، ص۹۳)
#کرمان
#حاج_قاسم