#لبخند_سنگر
۷۰.گربه خبردهنده
✍ بعد از عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه در حال پدافند بودیم.
🐈 در این گیر و دار و آتش و دود،یک گربه به منطقه شلمچه آمده بود و از اضافه غذای رزمندگان روزی میخورد.
👨🚀🧑🚀 رزمندهها با او برخورد مهربانانه داشتند و بعضی وقتها هم او را به بازی میگرفتند .
🐈 این گربه ،گویا وظیفه ای هم داشت و آن خبررسانی از انفجارات بود. هر وقت خمپارهای یا گلولهای از سمت عراقیها شلیک میشد،قبل از اینکه ما متوجه شویم گوشهایش را آرام آرام به سمت بالای سرش میآورد.
😾 اگر گلوله از ما رد میشد گوشهایش میافتاد و اگر گلوله محل اصابتش نزدیک ما بود،قبل از رسیدن گلوله با سرعت به زمین چنگ میزد و پناه میگرفت.
🦮ما از حرکات این گربه متوجه انفجارات اطراف خود میشدیم. به همین خاطر همه طرفدار و خواستار این گربه بودند تا در کنار سنگر آنها باشد و همچون رادار از او استفاده کنند.
"شکرالله مردانی"
📚حمیدرضا پورقربان،لبخند سنگر،ص۱۰۲
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#داستان
۳۱. درخت خرما
🌴سمرة بن جندب یک اصله درخت خرما در باغ یکی از انصار داشت. خانه مسکونی مرد انصاری که زن و بچهاش در آنجا به سر میبردند همان دم در باغ بود.
🚶سمره گاهی میآمد و از نخله خود خبر میگرفت یا از آن خرما میچید. و البته طبق قانون اسلام «حق» داشت که در آن خانه رفت و آمد نماید و به درخت خود رسیدگی کند.
🏌سمره هر وقت که میخواست برود از درخت خود خبر بگیرد، بی اعتنا و سرزده داخل خانه میشد و ضمنا چشم چرانی میکرد.
💁♂ صاحبخانه از او خواهش کرد که هر وقت میخواهد داخل شود، سرزده وارد نشود. او قبول نکرد. ناچار صاحبخانه به رسول اکرم شکایت کرد و گفت: «این مرد سرزده داخل خانه من میشود. شما به او بگویید بدون اطلاع و سرزده وارد نشود، تا خانواده من قبلا مطلع باشند و خود را از چشم چرانی او حفظ کنند.».
☀️ رسول اکرم سمره را خواست و به او فرمود: «فلانی از تو شکایت دارد، میگوید تو بدون اطلاع وارد خانه او میشوی، و قهرا خانواده او را در حالی میبینی که او دوست ندارد. بعد از این اجازه بگیر و بدون اطلاع و اجازه داخل نشو.» سمره تمکین نکرد.
🌟 فرمود: «پس درخت را بفروش.» سمره حاضر نشد. رسول اکرم قیمت را بالا برد، باز هم حاضر نشد. بالاتر برد، باز هم حاضر نشد. فرمود: «اگر این کار را بکنی، در بهشت برای تو درختی خواهد بود.» باز هم تسلیم نشد.
🙅 پاها را به یک کفش کرده بود که نه از درخت خودم صرف نظر میکنم و نه حاضرم هنگام ورود به باغ از صاحب باغ اجازه بگیرم.
☀️ در این وقت رسول اکرم فرمود: «تو مردی زیان رسان و سختگیری، و در دین اسلام زیان رساندن و تنگ گرفتن وجود ندارد.»[1] بعد رو کرد به مرد انصاری و فرمود: «برو درخت خرما را از زمین درآور و بینداز جلو سمره.».
رفتند و این کار را کردند. آنگاه رسول اکرم به سمره فرمود: «حالا برو درختت را هر جا که دلت میخواهد بکار.»[2]
۱.« - انک رجل مضار و لاضرر ولاضرار - .»
۲.وسائل، جلد 3، کتاب الشفعة، باب «عدم جواز الاضرار بالمسلم»، صفحه 329، حدیث 1 و 3 و 4.
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرکس ایران را دوست دارد باید . . .
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت چهل و پنجم
🌴خداشناسی فلسفی
🔹قانون علّیت
یکی از مباحث مهمی که جایگاه ویژهای در معارف عقلی دارد،بحث در پیرامون قانون علیت است. همچنانکه در فلسفه به ثبوت میرسد این قانون یکی از بدیهیات اولیه عقلی و از ارکان اندیشه بشری است. بر همین اساس ،تردید در صحت و اصالت آن،تردید در مجموعه علوم و معارف بشری را با خود بدنبال دارد.
تا آنجا که حتی انکار این اصل نیز مستلزم قبول آن است زیرا هر دلیلی که در نفی علیت اقامه شود و بطلان این اصل از آن نتیجه گرفته شود،آن دلیل خود در حکم علت و نتیجه مربوط معلول آن است و لذا اگر قانون علیت معتبر نباشد،خود این استدلال و استنتاج نیز فاقد اعتبار خواهدبود. بنابراین ،اصل علیت و سببیت از ارکان فکر بشری است بطوری که منکرین آن نیز از پذیرفتنش گزیری ندارند.
🌷این اصل بمانند سایر اصول بدیهی از ردیف معارف غیرتجربی است و چون ریشه عقلی دارد لذا هرگونه مطالعه و کاوش و تحلیل در باره آن ضرورتاً باید تحلیل عقلی باشد.بهمین لحاظ،بحث در پیرامون قانون علّت و معلول صرفاً بحثی فلسفی است و از جمله مباحث مهم فلسفه نظری است.
🌱 بنابراین ، این قانون به علت ریشه تجربی نداشتن قابل مطالعه از طریق تجربی نیست بلکه هر تجربه و آزمایشی مبتنی بر این اصل مسلّم است تا آنجا که بدون اعتقاد بر صحت و اصالت آن،هیچ آزمایش و مشاهدهای قابل توجیه و تبیین نیست.اصرار در تطبیق موضوع با معیارهای تجربی منتهی به نتایج نادرستی در این زمینه میگردد.
🔹مفهوم واقعی علیت
در بین اشیاء و پدیدههای گوناگون روابط و نسبتهای مختلفی را ملاحظه میکنیم،ولی همه این نسبتها یکسان نبوده و همه را به یک چشم نمینگریم. یکی از این نسبتها که هرکس به روشنی آن را درمییابد،این است که از دو پدیده کاملاً مشخص،یکی در وجود و هستی محتاج و نیازمند به دیگری است بطوری که با بود یکی،دیگری نیز وجود پیدا میکند و با نبود آن،نیست و معدوم میگردد.
در این میان،آنکه تمام هستی و واقعیت خود را بطور مطلق از دیگری دریافت میکند(و چیزی از خود ندارد)معلول و آنکه هستی را به معلول میبخشد،علّت نامیده میشود.
🌺گاهی در تکوین پدیدهای یا بوجود آمدن چیزی،شرایط و عواملی نیز دخالت دارند ولی آن پدیده یا آن شیء وجود و واقعیت خود را مستقیما و بطور مطلق از آنها نمیگیرد،بلکه چنان عواملی تنها زمینه و شرایط به وجود آمدن آن پدیده را فراهم میآورند.این عوامل که در سلک علت در معنای حقیقی آن (که همانا وجود دهنده به معلول است)نیستند،به عنوان"معدّات"یا"علل اِعدادی"نامیده میشوند.
🌼علل اِعدادی گرچه در پیدایش معلول دخالت دارند ولی از دایره شمول مفهوم «ایجاد» و «هستی بخشی» خارجاند.این عوامل مقدمات و شرایط وجود معلول را در طول زمان فراهم میآورند و دخالت آنها در وجود معلول نسبی و بصورت غیرمستقیم است نه بصورت مستقیم و بطور مطلق.
یعنی تاثیر و دخالت آنها در زمان معین و مرحله معینی بوده و مستقیماً شرط وجودی معلول نمیباشند بلکه در حکم «مجرای»پیدایش معلولاند.چون این عوامل در خارج از مفهوم ایجاد و وجوددهندگی قراردارند،لذا علت واقعی محسوب نمی گردند.
🌲آنچه در فلسفه نظری به عنوان علت گفته میشود،معمولا علت در معنای حقیقی آن است و متضمن مفهوم واقعیت بخشی و وجود دهندگی است اما آنچه در علوم به عنوان علت گفته میشود همان معدّات یا علل اعدادی هستند نه علل حقیقی.
مانند این که بنّا نسبت به ساختمان و میکرب نسبت به مرض و پدر نسبت به فرزند علت شناخته میشود در صورتی که هیچ یک از این عوامل،علّت هستیبخش به معلول نیستند.مثلا "گر چه بنّا شرطی از شرایط پیدایش ساختمان میباشد ولی پرواضح است که ساختمان مستقیما و بطور مطلق وجود و هستی خود را از بنّا نمیگیرد.
🪴بنّا علّت حقیقی حرکات ویژهای است که هنگام ساختن ساختمان انجام داده و چنان حرکات،هستی و واقعیت خود را مستقیماً از او گرفتهاند.همین طور است در مورد پدر نسبت به فرزند که تنها در یک مرحله معین از پیدایش او پدر نقشی را ایفا میکند و لذا نقش و تاثیر او نسبی است و . . . در صورتی که وقتی مثلاً تصویری را در ذهن خود ایجاد میکنیم و با توجّه خود آن را در صفحه ذهن برپا میداریم،این صورت ذهنی هستی خود را مطلقاً از توجّه ما اخذ نموده و قائم به آن است تا آنجا که اگر این توجّه قطعشود،نه تصویری برجای میماندو نه واقعیتی بر آن.
🌻بنابراین،وقتی در فلسفه سخن از علّت به میان میآید و احکام و قوانین آن مورد بحث قرار میگیرد،منظور علت به معنای حقیقی آن است نه هر عاملی که به نحوی در وجود معلول تاثیر دارد. توجّه به این نکته ما را از بسیاری اشتباهات و سوء فهمها باز میدارد.بنابراین ،بعد از این هرجا سخن از علت به میان آوردیم،منظور علت حقیقی است نه اِعدادی.
ادامه دارد
📚کتاب جهانبینی اسلامی(توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅
/eitaa.com/raherastgari
#لبخند_سنگر
۸۲. گراز موجی
🌴🌳🌴سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی والفجر ۸ ، در منطقه خسرو آباد بودم، نخلستانی به هم تنیده و نی زارهای فراوان با انواع موجودات که هیچ کدام از ترکش و موج انفجار در امان نبودند.
🚶یک روز برای قضای حاجت به دستشویی رفتم . چند لحظه بعد دیدم ، کسی پتو را کنار زد و داخل شد ، وحشت کردم .
🦛 یک گراز موجی بود که داخل توالت صحرایی شد . هرچه تلاش کردم ، با دست او را بیرون کنم نشد. با مشت و سیلی به سر و صورت او می زدم ، ولی فایده ای نداشت .
🏃به ناچار خودم را از توالت نجات دادم و فرار کردم . آن روز این قدر از این گراز ترسیدم ، از هواپیماهای عراقی و بمباران های هوایی نترسیده بودم . وقتی بقیه همرزمانم از این قضیه با خبر شدند، پایه ی خنده شون جور شد.😅
جواد دایی علی
📚حمیدرضا پورقربان،لبخند سنگر،ص۱۱۶
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#سخنی با کنکوری های عزیز
🔹 قبل از کنکور واقعاً روز استراحت فکری و جسمی است.
✍ نكاتی در مورد روز قبل از كنكور :
🌷 شاید این توصیه را زیاد شنیده باشید، اما آن را جدی بگیرید. حتماً به حوزه امتحانی سری بزنید، بخصوص اگر حوزه امتحانی شما محلی باشد که زیاد با آن آشنا نیستید.
✏️مداد و پاک کن خوب ، به تعداد متعارف تهیه کنید. استفاده از مداد اتود ، جهت پرکردن خانه ها وقت گیر است لذا حتماً از مداد معمولی نرم استفاده کنید.
📗📘📕بهتر است خواندن کتاب و جزوه درسی را کنار بگذارید، با خودتان رو راست باشید، هرچه خوانده اید کافی است، روز قبل از کنکور واقعاً روز استراحت فکری و جسمی است.
⏰خوب است شب قبل از کنکور ، بعد از خوردن یک غذای مقوی و کم حجم در حدود ساعت 10 شب بخوابید. البته هرکس بهتر می داند به چند ساعت خواب نیاز دارد، تا صبح بازده خوبی ، داشته باشید. خیلی سخت نگیرید، اما به تجربه برای شما هم ثابت شده که بعضی غذاها باعث می شوند دیرتر به خواب بروید ، بنابراین شب قبل از آزمون این را رعایت کنید.
❌ در روز قبل از كنكور، درس خواندن به منظور یادگیری تعطیل است!
🔸در صورت نیاز به مطالعه، فقط به دوره نكات مهم بسنده كنید و به هیچ وجه به دوره ی مطالبی كه از نظرتان گنگ یا پیچیده است نپردازید. زیرا مطالعه فشرده در روز آخر هیچ نتیجه ای جز آشفته كردن احتمالی ذهن شما نخواهد داشت.
🙅♂ سعی کنید که در آرامش کامل، به سرببرید و به شایعات و حرف های پراکنده ای که در مورد کنکور گفته می شود اصلاً توجه نکنید ، بهتر است که همراه اعضای خانواده یا دوستان در پارک و هوای آزادقدم بزنید. و یا ورزش سبکی (البته نه زیاد) انجام دهید تا شب قبل از کنکور به راحتی بخوابید.
🙅♂برای اینکه راحت بخوابید، هیچ کاری لازم نیست انجام دهید، نه قرص خواب ، نه ورزش سنگین و خسته کننده ، نه ماست و دوغ و نه هیچ چیز دیگر ، این شب هم مثل شبهای دیگر خیلی عادی بخوابید . سعی کنید قبل از خواب یک دوش آب ولرم بگیرید و بعد راحت بخوابید . فقط یادتان باشد، صبح باید به موقع بیدار شوید.
🕰 بهتر است صبح ، با صدای زنگ ساعت بیدار نشوید واین کار را به یکی از اعضای مطمئن خانواده ، بسپارید تا شما را با آرامش از خواب بیدار کند و نیز درتمام شب نگران اینکه صبح خواب نمانید، نباشید.
🚗برای رفتن به جلسه ، وقت تان را طوری تنظیم کنندکه خدای نخواسته اگر ماشین خراب شد، اگر اتوبوس پنچرشدو ... شما به موقع برسید. با این کار شما زمینه هرگونه نگرانی را از بین می برید.
🤷♂ یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان در ساعاتی قبل از برگزاری آزمون رخ می دهد«احساس فراموشی» مطالبی است که به خوبی فراگرفته اند . توجه بفرمائیدکه این «احساس» کاذب است و وقوع آن طبیعی است و معمولاً در همان دقایق اول شروع آزمون با گرم شدن ذهن از بین می رود.
🧀🧇 خوردن غذای سبک و به ویژه صبحانه مناسب در ایجاد آرامش مؤثر است.
🙏 دانش آموزان باید به خود دلگرمی داده و با کمک گرفتن از خداوند آرامششان را به دست آورند.
👥در صورت بروز علائم و حالات استرسی، این دانش آموزان شرایطشان را با والدین و خانواده مطرح کنند.
─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سالها برایش فاتحه می خواندیم اما شکر خدا ایشان شهید زنده هستند.
تصویر تیرخوردنش را در تلویزیون زیاد دیدیم.
حالا خودشو ببینیم. خیلی دیدنی است.
.
📌#کانال| اخبار فرهنگیان و استخدام
@newsfarhangiann
#داستان
۳۲.در خانه امّ سلمه
✍ آن شب را رسول اکرم در خانهام سلمه بود. نیمههای شب بود کهام سلمه بیدار شد و متوجه گشت که رسول اکرم در بستر نیست. نگران شد که چه پیش آمده؟
🧕حسادت زنانه، او را وادار کرد تا تحقیق کند. از جا حرکت کرد و به جستجو پرداخت. دید که رسول اکرم در گوشهای تاریک ایستاده، دست به آسمان بلند کرده اشک میریزد و میگوید:
🙏 "خدایا چیزهای خوبی که به من دادهای از من نگیر، خدایا مرا مورد شماتت دشمنان و حاسدان قرار نده، خدایا مرا به سوی بدیهایی که مرا از آنها نجات دادهای برنگردان، خدایا مرا هیچ گاه به اندازه یک چشم برهم زدن هم به خودم وامگذار".
🧕شنیدن این جملهها با آن حالت، لرزه بر اندامام سلمه انداخت. رفت در گوشهای نشست و شروع کرد به گریستن. گریهام سلمه به قدری شدید شد که رسول اکرم آمد و از او پرسید:
☀️"چرا گریه میکنی؟".
🧕چرا گریه نکنم؟! تو با آن مقام و منزلت که نزد خدا داری اینچنین از خداوند ترسانی، از او میخواهی که تو را به خودت یک لحظه وا نگذارد، پس وای به حال مثل من.
☀️ ای امّ سلمه! چطور میتوانم نگران نباشم و خاطرجمع باشم؟! یونس پیغمبر یک لحظه به خود واگذاشته شد و آمد به سرش آنچه آمد!
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افتتاح دومین کلان بیمارستان کشور با نام غدیر
این کلان بیمارستان ۸۲۱ تختخوابی در روز عید بزرگ غدیرخم با حضور رئیسجمهور افتتاح میشه.
📆 ۱۴۰۲/۴/۱۳
#افتتاح
#پزشکی
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
سلام 🙋♂
همراهان عزیز!صبح تون بخیر و توام با یاد و یاری خداوند متعال
اساتید بزرگوار و باتجربهای که دعوت ما رو پذیرفته و عضو کانال شده اید ضمن عرض خیرمقدم خدمت شما سروران و سپاس از بابت اصل حضور تان در این جمع،در صورتی که فرصتی برای دادن نظر،راهنمایی،پیشنهاد و . . . بذارید مزید امتنان است و به دیده منت از دانش و ارشادات شما عزیزان استفاده خواهدشد.
باز هم از حضور تک تک اعضای محترم(قدیمی و جدید، همه و همه) تشکر و قدردانی میشود
اجرکم عندالله 🌷💐❤️🌷💐
ارتباط با مدیر کانال 👈 @rahmatnia_j
لینک دعوت 👇
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت چهل و ششم
🌴خداشناسی فلسفی
🔹هویت تعلقی معلول
آنچه رابطه علت و معلولی را از سایر روابط و نسبتهای موجود بین اشیاء و پدیدهها متمایز میگرداند،این است که معمولا در سایر موارد بین دو چیز مستقل از هم ،نسبت و رابطه ای برقرار میگردد و این نسبت و تعلّق آن دو را به نحوی به هم مرتبط میگرداند مانند رابطه معلّم با شاگرد،رابطه اجزاء و قسمت های مختلف اتومبیل باهم و . . . در صورتی که در مورد رابطه موجود بین علت و معلول چنین نیست.زیرا قبل از اینکه علّت به معلول خود هستی دهد،معلولی در بین نیست تا با آن رابطه ای برقرارنماید.
چرا که اگر معلول قبل از وجوددهندگی علّت،وجود داشته باشد،در این صورت معلولِ آن علّت نیست زیرا معلول،هستی و واقعیت خود را از جانب علّت دریافت میدارد و قبل از هستی بخشی علّت،هیچگونه واقعیتی ندارد و در صورتی پا در مرحله هستی میگذارد که وجود خود را از جانب علّت دریافت نماید.یعنی بوجود آمدن و هستی یافتن معلول همان و ارتباط با علّت نیز همان.
🌹با دقّت در مفهوم علّیت و معلولیّت معلوم میگردد که رابطه معلول با علّت،هرگز واقعیتی جدا و مستقل از وجود معلول ندارد و آن دو در اصل یکی بیش نیستند زیرا:
تا معلول با علّت رابطه برقرار نکرده،وجود ندارد و تا وجود ندارد،برقراری ارتباط بین آن دو معنی ندارد.
🌱از طرف دیگر نمیتوان فرض کرد که رابطه ایجادگردد اما معلول وجود پیدا نکند زیرا که فرض وجود رابطه بدون وجود طرف دیگر امکان ندارد. پس از این تحلیل عقلی در مفهوم علیّت و معلولیّت به این نتیجه مهم میرسیم که وجود معلول و رابطهاش با علت ،دو واقعیت جدا از هم نیستند بلکه وجود معلول عین ارتباط و تعلّق به علت خویش است و معلول ،واقعیتی جز ارتباط و تعلّق و وابستگی به علّت ندارد.
🌻هویّت معلول جز تعلّق و نیاز و وابستگی به علّت نیست و معلول به تمام هویت طفیلی وجود علت است و هیچگونه حیثیت مستقل ندارد.بنابراین،معلول "عین تعلق"به علت است نه موجودی"متعلق" به علت زیرا که در تعبیر دوم بوی استقلال و تحققداشتن معلول به عنوان ذاتی مستقل پیش از وجود بخشی علت به مشام میرسد ولی در اولی مطلقا چنان استقلالی وجود ندارد.
🌺با این بیان،معلول عین نیاز است نه موجودی که دارای نیاز است،عین فقر و ناداری است نه موجودی که فقیر و نادار است،عین ربط و وابستگی است نه مربوط و وابسته.
بنابراین ،هر معلولی نسبت به علت موجده خویش یک وجود سرابی است که در نفس خود فاقد واقعیت و هستی است.هر چه دارد از علت خویش دارد.به عبارت دیگر ،هر معلولی نسبت به علت خود عدم است ،"بود"نیست"نمود"است.
🪴این نکته از شاهکارهای فلسفی صدرالمتالهین و از بزرگترین و لطیفترین اندیشههای بشری است.توجه به این مطلب تلقی عمیقی از مفهوم علیت،غیر از آنچه در افکار و اذهان سادهاندیشان نقش میبندد،به ما میآموزد.
براین اساس ،رابطه علیت یک رابطه زایشی و تولیدی بمانند آنچه که در پدیده های مادی مشاهده میکنیم نیست.
🥀چنین نیست که علت مانند مادری که فرزند از او زاده میشود،معلول خود را از وجود خود بیرون فرستد یا بخشی از وجود علت در وجود معلول حلولکند یا علت خود از طریق تغییر شکل تبدیل به معلول خویش گردد بلکه معلول تجلّی علت و پرتوی از وجود او و ظلّ و سایه اوست.
☘معلول"فیضی"است که از علت صادر میشود.و در اینجا فیض و مفاض و افاضه همه یک واقعیتاند نه بیش.با تعبیرات مادی نمیتوان رابطه علت با معلول را بیان کرد.حداکثر تعبیری که مطلب را به ذهن نزدیک میکند این است که بگوییم شبیه رابطه اصل با فرع،یا شخص با سایه است یعنی معلول انعکاسی از علت و تجلّی آن است.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی(توحید )
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari