eitaa logo
راه رستگاری
367 دنبال‌کننده
522 عکس
415 ویدیو
8 فایل
با عرض سلام در این کانال به یاری خداوند به مسائل اعتقادی و برنامه زندگی می پردازیم و در بیان آن‌ها از ظرفیت داستان،شعر ، طنز و تصویر هم کمک خواهیم گرفت مدیر کانال: @rahmatnia_j
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر همراهان گرامی🙋‍♂ صبح تون بخیر و شادی دل‌هاتون منوّر به نور ایمان و یقین ارتباط با مدیر کانال 👈 @rahmatnia_j لینک دعوت 👇 https://eitaa.com/raherastgari
۳۶.هشام و فرزدق‏ 🎅هشام بن عبد الملک با آنکه مقام ولایت عهدی داشت و آن روزگار- یعنی دهه اول قرن دوم هجری- از اوقاتی بود که حکومت اموی به اوج قدرت خود رسیده بود، هرچه خواست بعد از طواف کعبه خود را به «حجرالاسود» برساند و با دست خود آن را لمس کند میسر نشد. 👥 مردم همه یک نوع جامه ساده که جامه احرام بود پوشیده بودند، یک نوع سخن که ذکر خدا بود به زبان داشتند، یک نوع عمل می‌کردند، چنان در احساسات پاک خود غرق بودند که نمی‌توانستند درباره شخصیت دنیایی هشام و مقام اجتماعی او بیندیشند. افراد و اشخاصی که او از شام با خود آورده بود تا حرمت و حشمت او را حفظ کنند، در مقابل ابّهت و عظمت معنوی عمل حج ناچیز به نظر می‌رسیدند. 🎅هشام هرچه کرد خود را به «حجرالاسود» برساند و طبق آداب حج آن را لمس کند، به علت کثرت و ازدحام مردم میسر نشد. ناچار برگشت و در جای بلندی برایش کرسی گذاشتند. او از بالای آن کرسی به تماشای جمعیت پرداخت. شامیانی که همراهش آمده بودند دورش را گرفتند. آنها نیز به تماشای منظره پرازدحام جمعیت پرداختند. ☀️در این میان مردی ظاهر شد در سیمای پرهیزکاران. او نیز مانند همه یک جامه‏ ساده بیشتر به تن نداشت. آثار عبادت و بندگی خدا بر چهره‌اش نمودار بود. اول رفت و به دور کعبه طواف کرد. بعد با قیافه‌ای آرام و قدمهایی مطمئن به طرف حجرالاسود آمد. جمعیت با همه ازدحامی که بود، همینکه او را دیدند فوراً کوچه دادند و او خود را به حجرالاسود نزدیک ساخت. شامیان که این منظره را دیدند، و قبلا دیده بودند که مقام ولایت عهد با آن اهمیت و طمطراق موفق نشده بود که خود را به حجرالاسود نزدیک کند، چشمهاشان خیره شد و غرق در تعجب گشتند. 👤 یکی از آنها از خود هشام پرسید: «این شخص کیست؟» 🎅 هشام با آنکه کاملا می‏شناخت که این شخص علی بن الحسین زین العابدین است، خود را به ناشناسی زد و گفت: «نمی‌شناسم.» در این هنگام چه کسی بود- از ترس هشام که از شمشیرش خون می‏چکید- جرأت به خود داده او را معرفی کند؟! 🙍‍♂ولی در همین وقت همام بن غالب، معروف به «فرزدق»، شاعر زبردست و توانای عرب، با آنکه به واسطه کار و شغل و هنر مخصوصش بیش از هرکس دیگر می‏بایست حرمت و حشمت هشام را حفظ کند، چنان وجدانش تحریک شد و احساساتش به جوش آمد که فورا گفت: 🙋‍♂ «لکن من او را می‌شناسم» و به معرفی ساده قناعت نکرد، بر روی بلندی ایستاده قصیده‏ای غرّا- که از شاهکارهای ادبیات عرب است و فقط در مواقع حساس پر از هیجان که روح شاعر مثل دریا موج بزند می‌تواند چنان سخنی ابداع شود- بالبدیهه سرود و انشاء کرد. در ضمن اشعارش چنین گفت: 💁‍♂«این شخص کسی است که تمام سنگریزه‏های سرزمین بطحا او را می‌شناسند، این کعبه او را می‌شناسد، زمین حرم و زمین خارج حرم او را می‌شناسند.». «این، فرزند بهترین بندگان خداست. این است آن پرهیزکار پاک پاکیزه مشهور.». «اینکه تو می‌گویی او را نمی‌شناسم، زیانی به او نمی‌رساند. اگر تو یک نفر فرضا نشناسی، عرب و عجم او را می‌شناسند.»...* 🎅 هشام از شنیدن این قصیده و این منطق و این بیان، از خشم و غضب آتش گرفت و دستور داد مستمری فرزدق را از بیت المال قطع کردند و خودش را در «عسفان» بین مکه و مدینه زندانی کردند. 🙍‍♂ ولی فرزدق هیچ اهمیتی به این حوادث- که در نتیجه‏ شجاعت در اظهار عقیده برایش پیش آمده بود- نداد، نه به قطع حقوق و مستمری اهمیت داد و نه به زندانی شدن؛ و در همان زندان نیز با انشاء اشعار آبدار از هجو و انتقاد هشام خودداری نمی‌کرد. 🌟 علی بن الحسین علیه السلام مبلغی پول برای فرزدق- که راه درآمدش بسته شده بود- به زندان فرستاد. فرزدق از قبول آن امتناع کرد و گفت: «من آن قصیده را فقط در راه عقیده و ایمان و برای خدا انشاء کردم و میل ندارم در مقابل آن پولی دریافت دارم.» بار دوم علی بن الحسین آن پول را برای فرزدق فرستاد و پیغام داد به او که: «خداوند خودش از نیت و قصد تو آگاه است و تو را مطابق همان نیت و قصدت پاداش نیک خواهد داد. تو اگر این کمک را بپذیری به اجر و پاداش تو در نزد خدا زیان نمی‌رساند» و فرزدق را قسم داد که حتما آن کمک را بپذیرد. فرزدق هم پذیرفت‏. ................................................. * هذا الذی تعرف البطحاء وطأته‏ والبیت یعرفه و الحلّ والحرم‏ هذا ابن خیر عباد الله کلهم‏ هذا التقی النقی الطاهر العلم‏ و لیس قولک من هذا بضائره‏ العرب تعرف من انکرت والعجم‏ 📚شهید مطهری،داستان راستان، جلد اوّل ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح چهارشنبه تون بخیر و نیکی باد اساتید بزرگی در جمع ما حضور دارند که سال‌های متمادی در حوزه آموزش و پرورش و نیز در دانشگاه‌ها و آموزش عالی در امر تعلیم و تربیت مطالعات بسیار و تلاش های فراوان داشته اند و در این امر تجربیات بسیار ارزشمندی دارند. ما ضمن ارج نهادن به اصل حضور این سروران،چنانچه فرصت کنند و در زمینه نقد پیام‌های کانال و یا ارسال مطالب مورد نظرشان ،قدم هایی بردارند تا به غنای کانال افزوده شود،باعث افتخار ماست و به دیده منت استقبال خواهیم‌کرد پیشاپیش از وقتی که برای این کار میذارید صمیمانه ممنون و سپاسگزاریم ارتباط با مدیر کانال 👈@rahmatnia_j لینک دعوت 👇 https://eitaa.com/raherastgari
قسمت چهل و نهم 🌴خداشناسی استدلالی 🔹برهان وجوب و امکان(برهان سینُوی) حکمای اسلامی کوشیده‌اند به استدلالی عقلی راه یابند که در آن استدلال،مخلوقات واسطه اثبات نباشند.بوعلی‌سینا برهان معروف خود را که از راه تقسیم موجود به واجب و ممکن و نیازمندی ممکن در وجود به مرجح ،و امتناع دور و تسلسل علل،وارد شده است"برهان صدیقین"می‌خواند و مدعی است این برهان بر سایر براهین شرافت دارد،زیرا اشیاء و مخلوقات واسطه برای اثبات حق قرار نگرفته‌ است. 🌱در برهان بوعلی اشیاء واسطه اثبات ذات واجب قرار‌ نگرفته اند آنچنانکه متکلّمان و ارسطوئیان اشیاء را از این جهت که حادث یا متحرک‌اند واسطه قرار داده‌اند. آنچه در برهان بوعلی ،وجودش مسلّم و قطعی گرفته شده‌است ،مطلق موجود است که نقطه مقابل آن انکار هستی بطور مطلق است.پس از آنکه در اصل وجود موجودات تردید نکردیم،یعنی همین قدر که سوفَسطائی نشدیم،یک تقسیم عقلی بکار می‌بریم که موجود یا واجب است و یا ممکن،شِقّ سوم محال است. سپس نیازمندی ممکن را به مرجح که بدیهی اولی است مورد استناد قرار می‌دهیم. آنگاه با امتناع دور و تسلسل که مبرهن(آشکار)است،نتیجه نهایی را می‌گیریم.چنانچه پیداست در این برهان،مخلوقات و موجودات جهان واسطه اثبات قرار نگرفته‌ است بلکه یک محاسبه صرفا عقلانی ما را به نتیجه رسانیده است. 🌺بوعلی در نَمَط چهارم اشارات پس از بیان این برهان چنین اظهار می‌کند: "دقّت‌کن و ببین که چگونه بیان ما در اثبات وجود ذات حق و یگانگی‌اش و مبرّا بودنش از نقص‌ها نیازمند چیزی جز تامّل در حقیقت وجود نیست،هیچ لزومی ندارد مخلوقات و افعال ذات باری را واسطه قرار‌دهیم ،هرچند آن راه نیز درست است و مخلوقات دلیل بر وجود خداوند می‌باشند،اما این راه که ما رفتیم مطمئن‌تر و عالی‌تر است. 🌼ما چون وجود را از آن جهت که وجود است مورد نظر قرار دادیم،خود وجود از آن جهت که وجود است گواه ذات حق قرار گرفت و ذات حق گواه سایر اشیاء واقع شد. و به مثل آنچه گفتیم ،در کتاب خدا اشاره شده است آنجا که می‌فرماید: 🌟سَنُرِیهِم آیاتِنا فِی الآفاقِ وَ فِی اَنفُسِهِم حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُم اَنَّهُ الحَقُّ* به زودی آیات و نشانه های خود را در جهان و در خودشان نشانِ آنان خواهیم داد تا بر آنها روشن‌شود که تنها او حق است. البته این گونه حکم و استدلال مخصوص یک دسته و یک طبقه است،سپس کتاب خدا چنین می‌فرماید: 🌟اَوَ لَم‌یَکفِ بِرَبِّکَ اَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیء شَهید** آیا پروردگار تو که بر هر چیز گواه است خودش بسنده نیست؟ اینگونه حکم و استدلال از آنِ صدیقین است که به خدا استدلال می‌کنند نه بر خدا. بوعلی به این طرز بیان و استدلال که پیش از او در میان حکما سابقه نداشته است افتخار می‌کند و انصاف که بدیع و ابتکاری است. ادامه دارد . . . ................................................... *و**سوره فصّلت/۵۳ 📚کتاب جهان‌بینی اسلامی(توحید)با اندکی تصرّف ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
دهه هشتادی ها بشتابید📣 بینهایت دوره ششم هم تازگیا شروع شد😍🌿 کافیه عدد 5 رو بفرستید به 1000888💌 بینهایت دوره ای برای دهه هشتادی هاست که با منطق 🧠 و زبان خود دهه هشتادی ها😌کلی مطالب جذاب رو براشون توضیح میدن🤩 ما که میگیم خدا خیلی مهربونه پس چرا به خاطر یک کار اشتباهه مارو میندازه جهنم؟🙁 اگه خدا مهربونه پس چرا این همه ظلم تو جهان هست؟!😐💔 اگه خدا وجود داره چرا نمیبینمش مگه نمیگن از رگ گردن به ما نزدیک تره؟😕 اصلا از کجا معلوم خدا وجود داره میتونی برام وجود خدا رو عقلی ثابتش کنی؟ پاسخ همه ی این سوالات و کلی سوال دیگه در دوره ی بی‌نهایت😎🤩🥳 و در نهایت همهههه با دست پر بر میگردن🥳،میدونی چرا ؟ چون اینجا خبری از قرعه کشی نیست🤨 و همه بر اساس امتیازشون جایزه های مختلف مثل اردوی مشهد-دوچرخه-کواد کوپتر-ست طلا-۵۰ ملیون پول و...... برنده میشن کاملا هم رایگانه💸❌ همین الان به یکی از دو روش زیر ثبت نام کنید: 1⃣عدد 5 رو بفرستید به 1000888 2⃣بزنید رو لینک https://bn.javanan.org/account/bnplus6/bn6 @binahayat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹۳. شوخی با نیروهای تازه وارد 🛩✈️ در منطقه کوشک بودیم. هواپیماهای عراقی اقدام به شکستن دیوار صوتی کردند وچند بمب هم زدند . بچه ها همه سنگر گرفتند . آن روز تعدادی نیروی جدید به ما ملحق شدند، سرحال و پرتوان . آنها همه در یک سنگر جمع شده بودند. 🛸🏟 یکی از نیروهای قدیمی وقتی انفجارات تمام شد ، یک نارنجک بدون ماسوره داخل سنگر انداخت. بندگان خدا غافل شدند که در بمباران نارنجک نمی زنند ، اگر هم باشد ترکش بمب است، به همین خاطر یکی از آنها خود را به روی نارنجک انداخت . بقیه هم کف سنگر دراز کشیدند ،کمی صبر کردند ، اما انفجاری رخ نداد. 👤شخصی که همه را سر کار گذاشته بود ،وارد شد و گفت :"بلندشو، در بمباران که نارنجک پرت نمی کنند ، اما از ایثار شما خوشم آمد". آن ها هم سرکار رفتند وهم آموزش دیدند.😅 علی نبوی 📚حمید‌رضا پور‌قربان،لبخند سنگر، ص۱۳۰ ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
🔻 مدال‌های المپیاد ریاضی در تصاحب ایرانی‌ها 🔹 تیم المپیاد ریاضی ایران در المپیاد جهانی ریاضی درخشید. از تیم ۶ نفره دانش‌آموزان ایرانی، احسان حیدری موفق به دریافت مدال طلا و محمدارمیا قاصری، سبحان آرام، آروین طاهری و محمدپارسا جعفرنژادی موفق به دریافت نقره و پوریا رحمانی هم موفق به دریافت گردن‌آویز برنز شدند. ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
👨‍⚕پسری بااخلاق و نیک سیرت اما فقیر به خواستگاری دختری می رود 🕵‍♂ پدردخترگفت: تو فقیری و دخترم طاقت رنج و سختی ندارد، پس من به تو دخترنمی‌دهم! 👲پسری پولدار اما بدکردار به خواستگاری همان دختر می‌رود 🕵‍♂ پدر دختر با ازدواج موافقت می‌کند و در مورد اخلاق پسرمی‌گوید: ان شاءالله خدا او را هدایت می‌کند 👩‍🦰دخترگفت: پدرجان مگر خدایی که هدایت می‌کند با خدایی که روزی می‌دهد فرق دارد؟! ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
قسمت پنجاهم 🌴خداشناسی استدلالی 🔹جستجوی خدا در آغاز خلقت باید توجه داشت که در برهان‌هایی که در قسمت‌های قبلی ذکر‌کردیم (برهان فارابی،برهان سینوی و . . . )حرکت در مسیر زمان به این نحو که هر موجودی علتی در زمان گذشته دارد و آن نیز علتی در زمان ماقبل خود تا برسد به ابتدای زمان و علت العلل در آنجا قرار‌ داده شود نیست.بلکه براساس اصل همزمانی علت و معلول،سلسله موجودات در هر لحظه هستی خود را از علت العلل می‌گیرند و به او قائم اند. 🌱پس تعبیر "علت نخستین"یا "علت اولی"در مورد خدا یک مفهوم زمانی ندارد بلکه قید "نخستین‌"در اینجا به لحاظ ذات است نه زمان(تقدّم و احاطه ذاتی خدا بر جهان آفرینش)بنابراین براساس معارف عمیق فلسفی و الهی که مورد تایید نصوص اسلامی نیز است ،نباید خدا را در آغاز جهان جست بلکه او را باید در هر‌لحظه و در هر زمان در حال فیض‌رسانی و هستی‌بخشی دید. جهان کل است و در طرفه العین عدم گردد و لایبقی زمانین دگر باره شود پیدا جهانی به هر لحظه زمین و آسمانی 🌷قرآن نظریه مربوط به جستجوی خدا در آغاز خلقت را به یهود نسبت داده و آن را به شدّت طرد و نفی می‌کند.یهود معتقد بودند خداوند در عرض شش روز جهان را آفرید و سپس در روز هفتم که مصادف با روز شنبه بوده است،دست از کار کشید و به استراحت پرداخت. و از آن پس جهان مانند کارخانه‌ای اتوماتیک به حرکت خود ادامه می‌دهد بی آنکه نیازی به خدا داشته باشد. ☀️قرآن در این باره می فرماید: وَ قالَتِ الیَهُودُ یَدُ اللهِ مَغلُولَه غُلَّت اَیدیهِم وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَل یَداهُ مَبسُوطَتانِ* و یهود گفتند دست خدا بسته است.دست خود آنها بسته باد و لعنت و نفرین باد بر آنها بدان سخن که گفتند،بلکه دست‌های خدا باز است. 🌟قرآن در جای دیگر می‌فرماید: کُلَّ یَوم هُوَ فِی شَان یعنی در هر زمان و همیشه دست خدا در کار است. همیشه خلق در خلق جدید است اگر چه مدت عمرش مدید است 🍃پس در اندیشه اسلامی خدا نه به صورت آفریننده‌ای که در روز ازل دنیا را لباس هستی پوشانده و اجزاء آن را همچون دستگاه مکانیکی به هم پیوند‌زده و سپس به حال خود رها کرده‌است،بلکه آفریننده‌ای است که عالَم با تمام موجودیتش هر لحظه هستی خود را از او دریافت کرده و قائم به فیض هستی بخش اوست. 🔹آیا وجود علت العلل استثنایی بر قانون علیّت است؟ مهم‌ترین و رایج‌ترین اشکالی که در زمینه اعتقاد به وجود خدا پیش می‌آید این است که اگر عالَم خلقت و جهان طبیعت نمی‌تواند بدون خالق باشد،در این صورت چگونه می‌توان بی‌نیازی خدا را از خالق و آفریننده پذیرفت. در فلسفه غرب این اشکال به عنوان یک اشکال اساسی که اغلب فلاسفه الهی غربی در چهار دیواری فلسفه خود قادر به حل آن نگردیده‌اند مطرح شده‌است تا آنجا که در بین فلاسفه خداشناس مغرب زمین گاهی این مساله به عنوان مشکل لاینحل و سؤال بلا‌جواب تلقّی گردیده و به همین علّت برخی از آن‌ها در اثبات وجود خدا مباحث عقلی و استدلالی را بی‌ثمر دانسته و به دنبال راه‌های دیگر رفته‌اند که به عنوان مثال می‌توان به اظهارات کانت و هر برت اسپنسر و دیگران در این زمینه اشاره کرد. 🌻در نظر این عده اعتقاد به خدا به عنوان علت بلا‌علت در واقع نفی کردن همان قانون علیتی است که براهین مربوط به اثبات علت العلل برآن بنا شده است. بنابراین تن دادن به این قبیل براهین بمثابه پذیرفتن یک تناقض است. راسل در اظهارات خود پیرامون وجود خدا به کسانی که خدا را به عنوان علت العلل قبول دارند خرده گرفته می‌گوید: "اگر برای هر چیزی علتی لازم داریم، پس وجود خدا هم علتی دارد. . . می‌بینید که بدین طریق ثابت کردن وجود خدا کار بیهوده‌ای است". ادامه دارد . . . ................................................... *سوره مائده/۶۴ سوره الرحمان/۲۹ 📚کتاب جهان‌بینی اسلامی(توحید ) با اندکی تصرف ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 جهت شادی روح تمام مسافران آسمانی فاتحه ای قرائت کنیم روحشان شاد و بهشت برین جایشان باد ✾࿐༅🍃🌸🍃༅࿐✾ ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari