#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هفتاد و پنجم
🌴مراتب و درجات شرک
🔹نتیجه گیری
از آنچه توضیح دادیم روشن شد که توحید اسلامی،هیچ انگیزهای غیر خدا را نمیپذیرد. واقعیت تکاملی انسان و واقعیت تکاملی جهان واقعیت"به سوی اوئی"است.
هر چه رو به آن سو ندارد باطل و برضد مسیر تکاملی خلقت است. از نظر اسلام همچنانکه کار خود را باید برای خدا کرد،کار خلق را نیز باید برای خدا کرد.
🌱اینکه گفته میشود کار برای خدا یعنی کار برای خلق،راه خدا و خلق یکی است و برای خدا یعنی برای خلق و گرنه کار برای خدا منهای خلق آخوندبازی و صوفیگری است،سخن نادرستی است.
🌷از نظر اسلام راه،راه خدا است و بس و مقصد خدا است نه چیز دیگر.اما راه خدا از میان خلق میگذرد.
کار برای خود کردن ،نفسپرستی است
کار برای خلق کردن ، بتپرستی است
کار برای خدا و برای خلق کردن،شرک و دوگانهپرستی است
کار خود و کار خلق برای خداکردن، توحید و خداپرستی است.
🌼در روش توحیدی اسلامی کارها باید به نام خدا آغاز شود. آغاز کردن کار به نام خلق،بتپرستی است و به نام خدا و خلق،شرک و بتپرستی است و تنها به نام خدا ،توحید و یگانهپرستی است.
🌹از قرآن مجید در مورد اخلاص،نکته جالبی استفاده میشود و آن اینکه مخلِص بودن(به کسر لام)غیر از مخلَص بودن(به فتح لام)است.مخلِص بودن یعنی در عمل اخلاص ورزیدن ،عمل را پاک و خالص برای خدا انجام دادن. اما مخلَص بودن یعنی پاک و خالص شده برای خدا.بدیهی است که پاک و خالص کردن عمل چیزی است و پاک و خالص بودن به تمام وجود چیز دیگر است.
در اینجا فصل هفتم تمام میشود و به یاری خداوند در قسمت بعدی سراغ آخرین فصل 👈 فصل هشتم خواهیم رفت تحت عنوان "معرفت الهی"
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
12.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ۴ خبر خوب از دستاورد دانشبنیانها
از کمکرانندهی هوشمند ایرانی
تا تولید لولههای خونگیری تحت خلاء جدید
📆 ۱۴۰۲
#ساختوتولید
#الکترونیک
#پزشکی
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://zil.ink/gooodnews_ir
#داستان
۶۲.شراب در سفره
🎅منصور دوانیقی هرچندی یک بار به بهانههای مختلف امام صادق را از مدینه به عراق میطلبید و تحت نظر قرار میداد. گاهی مدت زیادی امام را از بازگشت به حجاز مانع میشد. در یکی از این اوقات که امام در عراق بود یکی از سران سپاه منصور پسر خود را ختنه کرد، عده زیادی را دعوت کرد و ولیمه مفصلی داد.
👥اعیان و اشراف و رجال همه حاضر بودند. از جمله کسانی که در آن ولیمه دعوت شده بودند امام صادق بود. سفره حاضر شد و مدعوین سر سفره نشستند و مشغول غذاخوردن شدند.
🍸 در این بین یکی از مدعوین آب خواست. به بهانه آب، قدحی از شراب به دستش دادند. قدح که به دست او داده شد، فورا امام صادق نیمه کاره از سر سفره حرکت کرد و بیرون رفت. خواستند امام را مجددا برگردانند، برنگشت.
☀️فرمود رسول خدا فرموده است: «هرکس بر سر سفرهای بنشیند که در آنجا شراب است لعنت خدا بر او است».
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح و عاقبت تون بخیر و نیکی🙋♂
🔹ضمن تشکر از حضور و همراهی گرم و صمیمانه شما در کانال"راه رستگاری"
از شما مخاطبین گرامی خواهشمند است در نظر سنجی زیر شرکت نمایید:
سوال:
کدامیک از بخشهای کانال برای شما مفیدتر و جذابتر بوده است؟
الف)#جهان_بینی_اسلامی_توحید
ب)#داستان_راستان
ج)#لبخند_سنگر
د)سایر موارد(نام ببرید: #خوش_خبر،#داستان_های_ کوتاه،#حکمتها و. . . )
پاسخ خود را به صورت یک گزینه(الف،ب،ج یا د)به نشانی👇
@rahmatnia_j
برای مدیر کانال بفرستید
اگر کسی وقت بیشتری برای این موضوع اختصاص بدهد و نقد کاملی (به صورت متن یا وُیس)نسبت به عملکرد چند ماهه کانال داشته باشد که خیلی بهتر و مزید امتنان خواهد بود
اجرکم عندالله
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هفتاد و ششم
🌴فصل هشتم(معرفت الهی)
🔹اولین پرسشی که در باب اعتقاد و معرفت به خدا برای انسان پیش میآید این است که آیا بشر قادر است خدا را تصور کند تا به او معتقد گردد یا نه؟ زیرا اعتقاد،تصدیق است و تصدیق فرع بر تصور است و اگر تصور خدا غیرممکن باشد،تصدیق و اعتقاد به او نیز غیرممکن خواهد بود.
🌱ممکن است گفته شود که تصور خدا غیرممکن است زیرا تصور هر چیزی نوعی احاطه علمی بر اوست و ذات احدیت نه ذهنا و نه خارجا محاط واقع نمیشود زیرا ذات باری تعالی مطلق است و آنچه در ذهن بشر وارد میشود،محدود است.
🌷پس باید پیرو شکاکان بود که میگویند خداوند فرضا وجود داشته باشد از دسترس فکر بشر که بتواند در باره او نفیا و اثباتا حکم کند،خارج است و یا باید لااقل عقیده"معطّله"را پذیرفت که منکر معرفت به ذات خداوند میباشند و عقل را از شناخت او ناتوان میدانند.
از نظر آنها حداکثر معرفت همان اعتقاد عوام الناس است که یک عقیده مبهم در این زمینه پیدا کردهاند.
🌳عرفا نیز به نوعی دیگر منکر معرفت عقلی میباشند ولی آنها منکر معرفت نیستند بلکه طرفدار معرفت قلبی و شهودی میباشند. در کلمات ائمه اطهار و مخصوصا امام علی(ع) نیز جملههایی دیده میشود که در ابتدا به نظر میرسد طرفدار تعطیل و تعبُّد در معارف الهی میباشند و شاهباز عقول را از رسیدن به قله شناخت ذات حق ناتوان میشمارند.
☀️در خطبه اوّل نهجالبلاغه میفرماید:
اَلّذی لایُدرِکُهُ بُعدُ الهِمَم وَ لایَنالُهُ غَوصُ الفِطَنِ
همتها هر اندازه دورپروازی کنند،او را نمییابند و زیرکیها هر اندازه در ژرفای دریای اندیشه فرو روند به او نائل نمیشوند.
🥀باید توجه داشت که مفاد جمله فوق و جملاتی از این قبیل غیر از آن چیزی است که معطله ادعا می کنند.آنچه صحیح است و با مفاد جملههای بالا نیز منطبق است این است که امکانات عقلی بشر برای معرفت ذات باری،حدود معینی دارد که از آن حدود نمیتواند تجاوز کند.حتی کاملترین افراد بشر حق دارد بگوید:
لااُحصِی ثَناء عَلیکَ اَنتَ کَما اَثنَیتَ عَلَی نفسِکَ.
من نمیتوانم تو را آنچنان که بایست توصیف کنم.تو آنچنانی که خود توصیف کردهای.
🌲آنچه از راهنماییهای پیشوایان دین استفاده میشود محدودیت قدرت سیر عقلانی بشر است نه ناتوانی و ممنوعیت کامل عقل بشر آنچنان که معطله ادعا میکنند.
🌟در خطبه ۴۹ نهجالبلاغه میفرماید:
لَم یُطلِعِ العُقُولَ عَلی تَحدیدِ صِفتِهِ وَ لَم یَحجُبها عَن واجبِ مَعرفتِهِ.
عقلها را اجازت نداده که حدود صفات او را مشخص کنند اما در عین حال آنها را از مقدار لازم معرفت ممنوع نساختهاست و پردهای میان عقول و آن"مقدار واجب"قرار نداده است.
🌹پس معلوم میشود در عین ناتوانی عقول از وصول به کنه معرفت باری تعالی،یک"مقدار واجب"در کار است. خود علی(ع)مباحث بسیار عمیقی با روش استدلالی و عقلی و فلسفی در الهیات طرح کرده که هرگز در جهان سابقه نداشتهاست.تعلیمات آن حضرت خود عامل بسیار مهمی برای توجه به الهیات عقلی و پیشرفت الهیات عقلی در جهان اسلام و بالاخص در جهان شیعه بشمار میرود.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
May 11
May 11
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حتما ببینید | از زبان رهبر
• افزایش رشد اقتصادی
• افزایش رشد سرمایهگذاری
• کاهش رشد نقدینگی
• کاهش بیکاری
• کاهش ضریب جینی
• رشد قابلتوجه صادرات کالا
• تقویت نظام مالیاتی
• راهاندازی کارگاههای تعطیل یا نیمهتعطیل
• به کارگیری جوانان در ردههای گوناگون مدیریتی
• رشد تولید محصولات پتروشیمی
• ارتباط نزدیک و متواضعانه و صمیمی با مردم
• اقدامات ارزنده در حوزه نفت و گاز
• فعالیتهای مهم آبرسانی
• ارتباط با همسایگان
• عضویت در دو پیمان مهم بینالمللی
• و ...
📆 ۱۴۰۲/۶
#مجموعاخبار
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر
#داستان
۶۳.استماع قرآن
✍ابن مسعود یکی از نویسندگان وحی بود، یعنی از کسانی بود که هرچه از قرآن نازل میشد، مرتب مینوشت و ضبط میکرد و چیزی فروگذار نمیکرد.
☀️یک روز رسول اکرم به او فرمود: «مقداری قرآن بخوان تا من گوش کنم.»
👤 ابن مسعود مصحف خویش را گشود، سوره مبارکه نساء آمد، او میخواند و رسول اکرم با دقت و توجه گوش میکرد، تا رسید به آیه ۴۱:
«فَکیفَ اذا جِئْنا مِنْ کلِّ امَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِک عَلی هؤُلاءِ شَهیداً»
یعنی چگونه باشد آن وقت که از هر امتی گواهی بیاوریم، و تو را برای این امت گواه بیاوریم.
🌻همینکه ابن مسعود این آیه را قرائت کرد، چشمهای رسول اکرم پر از اشک شد و فرمود: «دیگر کافی است».
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح تون بخیر🙋♂
🔹 شهید دستغیب (ره):
وقت سحر، دعا مستجاب است. هرچند بعضی از شرایط اجابت هم نباشد. چون همه را راه می دهند.ساعتی هست که خدا دوست دارد او را یاد کنند.
نماز و دعاهاتون قبول درگاه حضرت حق🙏
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هفتاد و هفتم
🌴معرفت الهی
🔹خدا رو چگونه تصور میکنیم؟
اساسا اگر ذات حق به هیچ وجه قابل تصور نبود همانطور که امکان معرفت و شناسایی و تصدیق نداشت،امکان انکار و بلکه شکّ هم نداشت،ما تا چیزی را به نحوی از انحا تصور نکنیم نه میتوانیم وجودش را انکار کنیم و نه میتوانیم در وجودش شکّ کنیم و حتی نمیتوانیم مدعی شویم که نمیتوانیم او را تصور کنیم.
🌱زیرا تا چیزی را تصور نکنیم نمیتوانیم منکر وجودش یا تصورش بشویم.پس ما خدا را،هم تصور میکنیم و هم تصور نمیکنیم.ما او را تحت یک عنوان عام انتزاعی از قبیل"خالق کل"یا"علت نحستین"یا"ذات ازلی"و امثال آن تصور میکنیم اما کنه ذاتش را تصور نمیکنیم.
🌼اشکال در تصور ذات واجب بیشتر از این ناحیه است که ذات واجب مطلق و لایتناهی است و ذهن اگر بخواهد او را تصور کند باید او را به عنوان ذات مطلق و لایتناهی تصور کند در صورتی که ذهن قادر به تصور مطلق و غیرمتناهی نیست.
🌳در پاسخ این اشکال،نخست باید مطلق را تعریف کنیم:
اطلاق یعنی رهائی و مطلق یعنی رها و آزاد.مثلا مفهوم انسان به خودی خود یک مفهوم رها و آزاد است و دایره وسیعی را فرا میگیرد اما همین که مفهوم"سفید پوست" به آن اضافه شد"مقید" میگردد.
مفهوم"انسان سفید پوست"فقط قسمتی از سطح دایره اول را شامل میشود و دایرهای در داخل دایره اول تشکیل میدهد. همین که مفهوم"دانشمند"را برای بار دوم اضافه کردیم و گفتیم"انسان سفید پوست دانشمند"محدودتر میشود و دایره کوچکتری را در داخل دایره دوم تشکیل میدهد و همینطور . . .
🌺از اینجا معلوم میشود که ما تا مطلق را تصور نکنیم،نمیتوانیم مقید را تصور کنیم.هر مقیدی از اجتماع چند مطلق تشکیل میشود و حقیقت هر مطلق عبارت است از مقید منهای قید.
🌿پس این ایراد که ذهن قادر به تصور مطلق نیست،ایراد درستی نیست.
حال سخن در این است که ما اطلاق وجودی ذات حق را در ذهن خود چگونه تصور میکنیم؟
🌸بایددتوجه داشت که تصور این اطلاق مستلزم این نیست که واقعیت این اطلاق در ذهن منعکس شود،یا ذهن ما خارجا با آن متحد شود،بلکه ما این اطلاق را با کمک "نفی"تصور میکنیم.به این ترتیب که مفهوم"وجود"مشترک را تصور میکنیم و سپس شباهت و مماثلت وجود حق را با سایر موجودات در محدودیت و بعضی جهات دیگر،از ذات حق سلب میکنیم و به این ترتیب از ذات حق که وجود مطلق است،تصوری در ذهن خود میآوریم.
🍀ذهن همیشه برای درک و تصور حقایقی که از درک مستقیم آنها ناتوان است،به این وسایل متشبث میشود یعنی از طریق غیرمستقیم تصور معقول و صحیحی به دست میآورد.
🌹پس معلوم شد تصور خداوند در آن حدود که برای فلسفه، تحقیق در باره وجود و عدم آن را میسر میسازد،برای ذهن ممکن است.همچنین است ادراک صفات باریتعالی که همه نامحدود و غیرمتناهی میباشند و هیچ مانعی نیست که ذهن نامحدودی صفات او را بشناسد.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی(توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
❇️ مرکز ماموگرافی و پزشکی هستهای در اراک افتتاح شد
طی مراسمی با حضور استاندار استان مرکزی، مرکز ماموگرافی و پزشکی هستهای در اراک افتتاح شد.
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۶/۱۹
#افتتاح
#پزشک