#داستان
۶۳.استماع قرآن
✍ابن مسعود یکی از نویسندگان وحی بود، یعنی از کسانی بود که هرچه از قرآن نازل میشد، مرتب مینوشت و ضبط میکرد و چیزی فروگذار نمیکرد.
☀️یک روز رسول اکرم به او فرمود: «مقداری قرآن بخوان تا من گوش کنم.»
👤 ابن مسعود مصحف خویش را گشود، سوره مبارکه نساء آمد، او میخواند و رسول اکرم با دقت و توجه گوش میکرد، تا رسید به آیه ۴۱:
«فَکیفَ اذا جِئْنا مِنْ کلِّ امَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِک عَلی هؤُلاءِ شَهیداً»
یعنی چگونه باشد آن وقت که از هر امتی گواهی بیاوریم، و تو را برای این امت گواه بیاوریم.
🌻همینکه ابن مسعود این آیه را قرائت کرد، چشمهای رسول اکرم پر از اشک شد و فرمود: «دیگر کافی است».
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح تون بخیر🙋♂
🔹 شهید دستغیب (ره):
وقت سحر، دعا مستجاب است. هرچند بعضی از شرایط اجابت هم نباشد. چون همه را راه می دهند.ساعتی هست که خدا دوست دارد او را یاد کنند.
نماز و دعاهاتون قبول درگاه حضرت حق🙏
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هفتاد و هفتم
🌴معرفت الهی
🔹خدا رو چگونه تصور میکنیم؟
اساسا اگر ذات حق به هیچ وجه قابل تصور نبود همانطور که امکان معرفت و شناسایی و تصدیق نداشت،امکان انکار و بلکه شکّ هم نداشت،ما تا چیزی را به نحوی از انحا تصور نکنیم نه میتوانیم وجودش را انکار کنیم و نه میتوانیم در وجودش شکّ کنیم و حتی نمیتوانیم مدعی شویم که نمیتوانیم او را تصور کنیم.
🌱زیرا تا چیزی را تصور نکنیم نمیتوانیم منکر وجودش یا تصورش بشویم.پس ما خدا را،هم تصور میکنیم و هم تصور نمیکنیم.ما او را تحت یک عنوان عام انتزاعی از قبیل"خالق کل"یا"علت نحستین"یا"ذات ازلی"و امثال آن تصور میکنیم اما کنه ذاتش را تصور نمیکنیم.
🌼اشکال در تصور ذات واجب بیشتر از این ناحیه است که ذات واجب مطلق و لایتناهی است و ذهن اگر بخواهد او را تصور کند باید او را به عنوان ذات مطلق و لایتناهی تصور کند در صورتی که ذهن قادر به تصور مطلق و غیرمتناهی نیست.
🌳در پاسخ این اشکال،نخست باید مطلق را تعریف کنیم:
اطلاق یعنی رهائی و مطلق یعنی رها و آزاد.مثلا مفهوم انسان به خودی خود یک مفهوم رها و آزاد است و دایره وسیعی را فرا میگیرد اما همین که مفهوم"سفید پوست" به آن اضافه شد"مقید" میگردد.
مفهوم"انسان سفید پوست"فقط قسمتی از سطح دایره اول را شامل میشود و دایرهای در داخل دایره اول تشکیل میدهد. همین که مفهوم"دانشمند"را برای بار دوم اضافه کردیم و گفتیم"انسان سفید پوست دانشمند"محدودتر میشود و دایره کوچکتری را در داخل دایره دوم تشکیل میدهد و همینطور . . .
🌺از اینجا معلوم میشود که ما تا مطلق را تصور نکنیم،نمیتوانیم مقید را تصور کنیم.هر مقیدی از اجتماع چند مطلق تشکیل میشود و حقیقت هر مطلق عبارت است از مقید منهای قید.
🌿پس این ایراد که ذهن قادر به تصور مطلق نیست،ایراد درستی نیست.
حال سخن در این است که ما اطلاق وجودی ذات حق را در ذهن خود چگونه تصور میکنیم؟
🌸بایددتوجه داشت که تصور این اطلاق مستلزم این نیست که واقعیت این اطلاق در ذهن منعکس شود،یا ذهن ما خارجا با آن متحد شود،بلکه ما این اطلاق را با کمک "نفی"تصور میکنیم.به این ترتیب که مفهوم"وجود"مشترک را تصور میکنیم و سپس شباهت و مماثلت وجود حق را با سایر موجودات در محدودیت و بعضی جهات دیگر،از ذات حق سلب میکنیم و به این ترتیب از ذات حق که وجود مطلق است،تصوری در ذهن خود میآوریم.
🍀ذهن همیشه برای درک و تصور حقایقی که از درک مستقیم آنها ناتوان است،به این وسایل متشبث میشود یعنی از طریق غیرمستقیم تصور معقول و صحیحی به دست میآورد.
🌹پس معلوم شد تصور خداوند در آن حدود که برای فلسفه، تحقیق در باره وجود و عدم آن را میسر میسازد،برای ذهن ممکن است.همچنین است ادراک صفات باریتعالی که همه نامحدود و غیرمتناهی میباشند و هیچ مانعی نیست که ذهن نامحدودی صفات او را بشناسد.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی(توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
❇️ مرکز ماموگرافی و پزشکی هستهای در اراک افتتاح شد
طی مراسمی با حضور استاندار استان مرکزی، مرکز ماموگرافی و پزشکی هستهای در اراک افتتاح شد.
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۶/۱۹
#افتتاح
#پزشک
#داستان
۶۴.شهرت عوام
👤چندی بود که در میان مردم عوام نام شخصی بسیار برده میشد و شهرت او به قدس و تقوا و دیانت پیچیده بود. همه جا عامه مردم سخن از بزرگی و بزرگواری او میگفتند. مکرر در محضر امام صادق سخن از آن مرد و ارادت و اخلاص عوام الناس نسبت به او به میان میآمد.
🌻 امام به فکر افتاد که دور از چشم دیگران آن مرد «بزرگوار» را که تا این حد مورد علاقه و ارادت توده مردم واقع شده از نزدیک ببیند. یک روز به طور ناشناس نزد او رفت، دید ارادتمندان وی که همه از طبقه عوام بودند غوغایی در اطراف او بپا کردهاند. امام بدون آنکه خود را بنمایاند و معرفی کند ناظرجریان بود. اولین چیزی که نظر امام را جلب کرد اطوارها و ژستهای عوام فریبانه وی بود. تا آنکه او از مردم جدا شد و به تنهایی راهی را پیش گرفت.
☀️امام آهسته به دنبال او روان شد تا ببیند کجا میرود و چه میکند و اعمال جالب و مورد توجه این مرد از چه نوع اعمالی است؟
🧀🌭طولی نکشید که آن مرد جلو دکان نانوایی ایستاد. امام با کمال تعجب مشاهده کرد که این مرد همینکه چشم صاحب دکان را غافل دید، آهسته دو عدد نان برداشت و در زیر جامه خویش مخفی کرد و راه افتاد.
🌳امام با خود گفت شاید منظورش خریداری است و پول نان را قبلا داده یا بعدا خواهد داد. ولی بعد فکر کرد اگر اینطور بود پس چرا همینکه چشم نانوای بیچاره را دور دید نانها را بلند کرد و راه افتاد.
🍎🍎باز امام آن مرد را تعقیب کرد و هنوز در فکر جریان دکان نانوایی بود که دید در مقابل بساط یک میوه فروش ایستاد، آنجا هم مقداری درنگ کرد و تا چشم میوه فروش را دور دید، دو عدد انار برداشت و زیرجامه خود پنهان کرد و راه افتاد.
🌹بر تعجب امام افزوده شد. تعجب امام آن وقت به منتهی درجه رسید که دید آن مرد رفت به سراغ یک نفر مریض و نانها و انارها را به او داد و راه افتاد.
☀️در این وقت امام خود را به آن مرد رساند و اظهار داشت: «من امروز کار عجیبی از تو دیدم.» تمام جریان را برایش بازگو کرد و از او توضیح خواست.
👤او نگاهی به قیافه امام کرد و گفت: «خیال میکنم تو جعفر بن محمدی.»
☀️بلی درست حدس زدی، من جعفر بن محمدم.
👤البته تو فرزند رسول خدایی و دارای شرافت نسب میباشی، اما افسوس که این اندازه جاهل و نادانی.
☀️چه جهالتی از من دیدی؟
👤همین پرسشی که میکنی از منتهای جهالت است، معلوم میشود که یک حساب ساده را در کار دین نمیتوانی درک کنی، مگر نمیدانی که خداوند در قرآن فرموده: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ امْثالِها» هر کارنیکی ده برابر پاداش دارد. باز قرآن فرموده: «وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیئَةِ فَلا یجْزی الّا مِثْلَها» هر کار بد فقط یک برابر کیفر دارد.
👤روی این حساب پس من دو نان دزدیدم دو خطا محسوب شد، دو انار هم دزدیدم دو خطای دیگر شد، مجموعا چهار خطا شد؛ اما از آن طرف آن دو نان و آن دو انار را در راه خدا دادم، در برابر هر کدام از آنها ده حسنه دارم، مجموعا چهل حسنه نصیب من میشود. در اینجا یک حساب خیلی ساده نتیجه مطلب را روشن میکند و آن اینکه چون چهار را از چهل تفریق کنیم، سی و شش باقی میماند. بنابراین من سی و شش حسنه خالص دارم. و این است آن حساب سادهای که گفتم تو از درک آن عاجزی.
☀️خدا تو را مرگ بدهد. جاهل تویی که به خیال خود اینطور حساب میکنی. آیه قرآن را مگر نشنیدهای که میفرماید: «انَّما یتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» خدا فقط عمل پرهیزگاران را میپذیرد. حالا یک حساب بسیار ساده کافی است که تو را به اشتباهت واقف کند. تو به اقرار خودت چهار گناه مرتکب شدی، و چون مالمردم را به نام صدقه و احسان به دیگران دادی نه تنها حسنهای نداری، بلکه به عدد هر یک از آنها گناه دیگری مرتکب شدی. پس چهار گناه دیگر بر چهار گناه اوّلی تو اضافه شد و مجموعا هشت گناه شد، هیچ حسنهای هم نداری.
🌸امام این بیان را کرد و در حالی که چشمان بهت زده او به صورت امام خیره شده بود او را رها کرد و برگشت.
☀️امام صادق وقتی این داستان را برای دوستان نقل کرد، فرمود: «این گونه تفسیرها و توجیههای جاهلانه و زشت در امور دینی سبب میشود که عدهای گمراه شوند و دیگران را هم گمراه سازند.»
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح تان بخیر و شادی باد💐🙋♂
☀️قالَ رسولُ اللهِ (ص):
اَحَبُّ عِبادِ اللهِ اِلَی اللهِ اَنفعُهُم لِعِبادِهِ.
🌻پیامبر اکرم (ص)فرمود:
محبوب ترین مردم نزد خداوند،سودمندترین شان برای مردم است.
🔹هر کدام از ما به عنوان یک مسلمان اگر بخواهیم بدانیم نزد خداوند چقدر دوست داشتنی هستیم،باید ببینیم چقدر برای مردم سودمند هستیم.
اگر کسی نمیتواند نفعی برای مردم داشته باشد،حداقل حداقل این است که اسباب زحمت و دردسر برایشان نشود.
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
☀️مصطفی را وعده کرد الطاف حق
گر بمیری تو نمیرد این سبق
🪴من کتاب و معجزهت را رافعم
بیش و کمکن را ز قرآن مانعم
🌱من ترا اندر دو عالم حافظم
طاعنان را از حدیثت رافضم
🍀کس نتاند بیش و کم کردن درو
تو به از من حافظی دیگر مجو
🎋رونقت را روز روز افزون کنم
نام تو بر زر و بر نقره زنم
🍃منبر و محراب سازم بهر تو
در محبت قهر من شد قهر تو
🎍نام تو از ترس پنهان میگوند
چون نماز آرند پنهان میشوند
🌹از هراس وترس کفار لعین
دینت پنهان میشود زیر زمین
🌼من مناره پر کنم آفاق را
کور گردانم دو چشم عاق را
🥀چاکرانت شهرها گیرند و جاه
دین تو گیرد ز ماهی تا به ماه
🌸تا قیامت باقیش داریم ما
تو مترس از نسخ دین ای مصطفی
🌴ای رسول ما تو جادو نیستی
صادقی همخرقهٔ موسیستی
🌻هست قرآن مر تو را همچون عصا
کفرها را در کشد چون اژدها
"مولوی"
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل حکایتی جالب از مادر شهید"محمد کیهانی"از شهدای مدافع حرم شهرستان اندیمشک
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
✍آیت الله جوادی آملی:
اينكه گفتند: «دُم علی الطهارة يوسع عليك رزقك»[۱] يعنی دائماً باوضو باشيد روزی شما زياد ميشود،
تنها روزی به معنای نان و آب و اينها نيست، علم روزی است، اخلاق روزی است، عقل روزی است، فضيلتها روزی است. روزيهای ظاهری هم روزی است فرمود: «دُم علی الطهارة» دائماً باوضو باشيد اين #خيلی اثر دارد از همين راهها شروع ميشود.
📚فیض القدیر شرح جامع الصغیر صفحه ۳۶۱
🌴 @asheghanegy
☀️امام رضاعلیه السلام:
"مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ"
🔹 هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می زداید.
(الکافی، ج۲، ص ۲۰۰)
🏴سالروز شهادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد.
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
🖤ما شیعه توییم و بر این ادعا خوشیم
در روضه ها به گریه برای شما خوشیم
🖤گاهی به مشهدیم و زمانی به کربلا
یکدم به یا حسین و دمی با رضا خوشیم
☀️امام رضا (ع) می فرماید:
لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
🌻مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد:
سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش.
امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است،
امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است،
امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.
📚 (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹ )
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari