#داستان
۶۱.جمع هیزم از صحرا
☀️رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در یکی از مسافرتها با اصحابش در سرزمینی خالی و بیعلف فرود آمدند.
🔥 به هیزم و آتش احتیاج داشتند، فرمود: «هیزم جمع کنید.»
👥عرض کردند: «یا رسول الله! ببینید این سرزمین چقدر خالی است! هیزمی دیده نمیشود.»
☀️فرمود: «در عین حال هرکس هر اندازه میتواند جمع کند.»
🏌🏌♂🏌♀اصحاب روانه صحرا شدند، با دقت به روی زمین نگاه میکردند و اگر شاخه کوچکی میدیدند برمیداشتند. هرکس هر اندازه توانست ذره ذره جمع کرد و با خود آورد. همینکه همه افراد هرچه جمع کرده بودند روی هم ریختند، مقدار زیادی هیزم جمع شد.
☀️در این وقت رسول اکرم فرمود: «گناهان کوچک هم مثل همین هیزمهای کوچک است، ابتدا به نظر نمیآید، ولی هر چیزی جوینده و تعقیب کنندهای دارد؛ همانطور که شما جستید و تعقیب کردید این قدر هیزم جمع شد، گناهان شما هم جمع و احصا میشود و یک روز میبینید از همان گناهان خرد که به چشم نمیآمد، انبوه عظیمی جمع شده است.»
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
13.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تنها سند تصویری از فاجعۀ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که سرنوشت رژیم شاه و انقلاب را یکسره کرد.
در این روز با دستور مستقیم شاه، مأموران شاهنشاهی، مردم تهران را به رگبار بستند و صدها نفر را به خاک و خون کشیدند. برای تحویل هر جنازه به ازای هر گلوله روی بدن شهید مبلغ پنج هزار ریال معادل پانصد تومان که حقوق یک ماه کارگر در سال ۵۷ بود ، پول گرفتند!! و بسیاری از جنازه های شهدا را هم معدوم و مفقود کردند تا تعداد دقیق شهدا مشخص نشود
شاه جنایتکار در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خارجی برای توجیه این کشتار گفت : این تظاهرات توسط سازمان های برانداز بین المللی سازماندهی شده بود!
این فیلم قابل توجه کسانیکه میگن شاه رفت چون نمیخواست مردم رو بکشه! تا توانست مردم رو کشت وقتی که دید اثر نداره ، فرار کرد
👌 #خَبَرُگ کانال حرفهایها
https://eitaa.com/joinchat/2238119973Cf061f33c31
خَبَرُگ را به دیگران هم معرفی کنید
•┈•••═❁♡ا🇮🇷ا♡❁═•••┈•
✅@KhabarogArdakan
✾پیگیرترین رسانه ایتایی استان یزد✾
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هفتاد و چهارم
🌴مراتب و درجات شرک
🔹صدق و اخلاص
خداشناسی خود به خود بر روی تمام شخصیت و روحیه و اخلاق و اعمال بشر اثر میگذارد،اندازه این تأثیر به درجه ایمان بستگی دارد. هر اندازه ایمان انسان قویتر و شدیدتر باشد نفوذ خداشناسی در وجود انسان بیشتر میگردد و شخصیت آدمی را بیشتر تحت سیطره خود قرار میدهد.
🌱تأثیر و نفوذ خداشناسی در انسان مراتب و درجات دارد و تفاوت انسانها از نظر کمال انسانی و قرب به خداوند به این درجات بستگی دارد و همه اینها"صدق"و "اخلاص"نامیده میشود.یعنی همه این درجات ،درجات صدق و اخلاص است.
🥀توضیح اینکه قبلا گفتیم:
آنگاه که به خدا رو میآوریم و او را عبادت میکنیم چنین ابراز میداریم که تنها مستحق اطاعت،ذات احدیت است و من در مقابل او تسلیم محض هستم.
اینگونه ایستادن و ابراز داشتن،عبادت است و جز برای خدا جایز نیست.ولی این اظهار و ابراز ما تا چه اندازه دارای "صدق"است یعنی ما در عمل تا چه اندازه قید تسلیم در برابر غیر خدا را رها کردهایم و در مقابل ذات او تسلیم محض هستیم؟این جهت به درجه ایمان ما بستگی دارد. مسلما همه افراد از نظر صدق و اخلاص در یک درجه نیستند.
🌹برخی تا این حد پیش میروند که عملا جز امر خدا بر وجود آنها حاکم نیست،از درون و برون فرماندهی جز خدا ندارند.نه هوای نفس و تمایلات نفسانی میتواند آنها را از این سو به آن سو بکشاند و نه یک انسان دیگر میتواند آنان را مسخّر فرمان خویش سازد.
🌷به تمایلات نفسانی آن اندازه اجازه فعالیت میدهند که موافق رضای خدا باشد.و البته رضای خدا همان راهی است که انسان را به کمال واقعی خود میرساند،و فرمان انسانهای دیگر از قبیل پدر و مادر و معلم و غیره را برای رضای خدا و در حدود اجازه خدا انجام میدهند.
برخی از این مرحله هم پیشتر میروند و مطلوب و محبوبی جز خدا ندارند.
🌸خداوند محبوب و معشوق اصلی آنها قرار میگیرد،و خلق خدا را به حکم اینکه:"هر کس چیزی را دوست بدارد آثار آن چیز و نشانهها و یادگارهای آن چیز را نیز دوست میدارد" از آن جهت دوست میدارد که آثار و مخلوقات الهی و آیات و نشانهها و یادگارها و یادآورهای خدا میباشند.
برخی پا را از این هم فراتر میگذارند و جز او و جلوههای او چیزی نمیبینند،یعنی او را در همه چیز میبینند ،همه چیز در حکم آئینه ،و همه جهان یک آئینه خانه میشود که به هر سو بنگرند او را و جلوه او را میبینند،زبان حالشان این میشود که :
به صحرا بنگرم صحرا تو بینم
به دریا بنگرم دریا تو بینم
به هر جا بنگرم کوه و در و دشت
نشان از روی زیبای تو بینم
☀️علی علیه السّلام فرمود:
"هیچ چیزی را ندیدم مگر آنکه قبل از او و با او خدا را دیدم"
یک نفر عبادتگر آنچه را در حال عبادت با خدای خویش در میان میگذارد،در متن زندگی آن را پیاده میکند و به مرحله "صدق"درمیآورد.
🌺عبادت برای یک عبادتگر واقعی"پیمان"است و صحنه زندگی وفای پیمان است.این پیمان مشتمل بر دو شرط اصلی است:
یکی رهائی و آزادی از حکومت و اطاعت غیر خدا،اعم از هوای نفس و مطامع نفسانی،و موجودات و اشیاء و اشخاص. و دیگر تسلیم محض در مقابل آنچه خدا به آن امر میکند و به آن راضی است و آن را دوست میدارد.
🌼عبادت واقعی برای عبادتگر عامل بزرگ و اساسی تربیت و پرورش روحی او است.عبادت،برای عبادتگر درس است.درس وارستگی،آزادمنشی، فداکاری،محبت خدا،محبت خلق خدا،محبت امر خدا،همبستگی و دوستی اهل حق،احسان و خدمت به خلق،و . . .
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
10.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
" آبرسانی خوزستان "
✅ بزرگترین پروژه آبرسانی غربآسیا بعد از گذشت ۱۰ سال که با تلاش جدی دولت سیزدهم در یکسال، به بهرهبرداری رسید.
♨️ ابرپروژهای که به واسطهاش، ۱۸ شهرستان استان خوزستان از آب شرب باکیفیت بهرهمند شدند.👌
📥 دریافت با کیفیت بالاتر
https://eitaa.com/jahat_event/159
#آببرقگازتلفن
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هفتاد و پنجم
🌴مراتب و درجات شرک
🔹نتیجه گیری
از آنچه توضیح دادیم روشن شد که توحید اسلامی،هیچ انگیزهای غیر خدا را نمیپذیرد. واقعیت تکاملی انسان و واقعیت تکاملی جهان واقعیت"به سوی اوئی"است.
هر چه رو به آن سو ندارد باطل و برضد مسیر تکاملی خلقت است. از نظر اسلام همچنانکه کار خود را باید برای خدا کرد،کار خلق را نیز باید برای خدا کرد.
🌱اینکه گفته میشود کار برای خدا یعنی کار برای خلق،راه خدا و خلق یکی است و برای خدا یعنی برای خلق و گرنه کار برای خدا منهای خلق آخوندبازی و صوفیگری است،سخن نادرستی است.
🌷از نظر اسلام راه،راه خدا است و بس و مقصد خدا است نه چیز دیگر.اما راه خدا از میان خلق میگذرد.
کار برای خود کردن ،نفسپرستی است
کار برای خلق کردن ، بتپرستی است
کار برای خدا و برای خلق کردن،شرک و دوگانهپرستی است
کار خود و کار خلق برای خداکردن، توحید و خداپرستی است.
🌼در روش توحیدی اسلامی کارها باید به نام خدا آغاز شود. آغاز کردن کار به نام خلق،بتپرستی است و به نام خدا و خلق،شرک و بتپرستی است و تنها به نام خدا ،توحید و یگانهپرستی است.
🌹از قرآن مجید در مورد اخلاص،نکته جالبی استفاده میشود و آن اینکه مخلِص بودن(به کسر لام)غیر از مخلَص بودن(به فتح لام)است.مخلِص بودن یعنی در عمل اخلاص ورزیدن ،عمل را پاک و خالص برای خدا انجام دادن. اما مخلَص بودن یعنی پاک و خالص شده برای خدا.بدیهی است که پاک و خالص کردن عمل چیزی است و پاک و خالص بودن به تمام وجود چیز دیگر است.
در اینجا فصل هفتم تمام میشود و به یاری خداوند در قسمت بعدی سراغ آخرین فصل 👈 فصل هشتم خواهیم رفت تحت عنوان "معرفت الهی"
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
12.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ۴ خبر خوب از دستاورد دانشبنیانها
از کمکرانندهی هوشمند ایرانی
تا تولید لولههای خونگیری تحت خلاء جدید
📆 ۱۴۰۲
#ساختوتولید
#الکترونیک
#پزشکی
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://zil.ink/gooodnews_ir
#داستان
۶۲.شراب در سفره
🎅منصور دوانیقی هرچندی یک بار به بهانههای مختلف امام صادق را از مدینه به عراق میطلبید و تحت نظر قرار میداد. گاهی مدت زیادی امام را از بازگشت به حجاز مانع میشد. در یکی از این اوقات که امام در عراق بود یکی از سران سپاه منصور پسر خود را ختنه کرد، عده زیادی را دعوت کرد و ولیمه مفصلی داد.
👥اعیان و اشراف و رجال همه حاضر بودند. از جمله کسانی که در آن ولیمه دعوت شده بودند امام صادق بود. سفره حاضر شد و مدعوین سر سفره نشستند و مشغول غذاخوردن شدند.
🍸 در این بین یکی از مدعوین آب خواست. به بهانه آب، قدحی از شراب به دستش دادند. قدح که به دست او داده شد، فورا امام صادق نیمه کاره از سر سفره حرکت کرد و بیرون رفت. خواستند امام را مجددا برگردانند، برنگشت.
☀️فرمود رسول خدا فرموده است: «هرکس بر سر سفرهای بنشیند که در آنجا شراب است لعنت خدا بر او است».
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح و عاقبت تون بخیر و نیکی🙋♂
🔹ضمن تشکر از حضور و همراهی گرم و صمیمانه شما در کانال"راه رستگاری"
از شما مخاطبین گرامی خواهشمند است در نظر سنجی زیر شرکت نمایید:
سوال:
کدامیک از بخشهای کانال برای شما مفیدتر و جذابتر بوده است؟
الف)#جهان_بینی_اسلامی_توحید
ب)#داستان_راستان
ج)#لبخند_سنگر
د)سایر موارد(نام ببرید: #خوش_خبر،#داستان_های_ کوتاه،#حکمتها و. . . )
پاسخ خود را به صورت یک گزینه(الف،ب،ج یا د)به نشانی👇
@rahmatnia_j
برای مدیر کانال بفرستید
اگر کسی وقت بیشتری برای این موضوع اختصاص بدهد و نقد کاملی (به صورت متن یا وُیس)نسبت به عملکرد چند ماهه کانال داشته باشد که خیلی بهتر و مزید امتنان خواهد بود
اجرکم عندالله
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هفتاد و ششم
🌴فصل هشتم(معرفت الهی)
🔹اولین پرسشی که در باب اعتقاد و معرفت به خدا برای انسان پیش میآید این است که آیا بشر قادر است خدا را تصور کند تا به او معتقد گردد یا نه؟ زیرا اعتقاد،تصدیق است و تصدیق فرع بر تصور است و اگر تصور خدا غیرممکن باشد،تصدیق و اعتقاد به او نیز غیرممکن خواهد بود.
🌱ممکن است گفته شود که تصور خدا غیرممکن است زیرا تصور هر چیزی نوعی احاطه علمی بر اوست و ذات احدیت نه ذهنا و نه خارجا محاط واقع نمیشود زیرا ذات باری تعالی مطلق است و آنچه در ذهن بشر وارد میشود،محدود است.
🌷پس باید پیرو شکاکان بود که میگویند خداوند فرضا وجود داشته باشد از دسترس فکر بشر که بتواند در باره او نفیا و اثباتا حکم کند،خارج است و یا باید لااقل عقیده"معطّله"را پذیرفت که منکر معرفت به ذات خداوند میباشند و عقل را از شناخت او ناتوان میدانند.
از نظر آنها حداکثر معرفت همان اعتقاد عوام الناس است که یک عقیده مبهم در این زمینه پیدا کردهاند.
🌳عرفا نیز به نوعی دیگر منکر معرفت عقلی میباشند ولی آنها منکر معرفت نیستند بلکه طرفدار معرفت قلبی و شهودی میباشند. در کلمات ائمه اطهار و مخصوصا امام علی(ع) نیز جملههایی دیده میشود که در ابتدا به نظر میرسد طرفدار تعطیل و تعبُّد در معارف الهی میباشند و شاهباز عقول را از رسیدن به قله شناخت ذات حق ناتوان میشمارند.
☀️در خطبه اوّل نهجالبلاغه میفرماید:
اَلّذی لایُدرِکُهُ بُعدُ الهِمَم وَ لایَنالُهُ غَوصُ الفِطَنِ
همتها هر اندازه دورپروازی کنند،او را نمییابند و زیرکیها هر اندازه در ژرفای دریای اندیشه فرو روند به او نائل نمیشوند.
🥀باید توجه داشت که مفاد جمله فوق و جملاتی از این قبیل غیر از آن چیزی است که معطله ادعا می کنند.آنچه صحیح است و با مفاد جملههای بالا نیز منطبق است این است که امکانات عقلی بشر برای معرفت ذات باری،حدود معینی دارد که از آن حدود نمیتواند تجاوز کند.حتی کاملترین افراد بشر حق دارد بگوید:
لااُحصِی ثَناء عَلیکَ اَنتَ کَما اَثنَیتَ عَلَی نفسِکَ.
من نمیتوانم تو را آنچنان که بایست توصیف کنم.تو آنچنانی که خود توصیف کردهای.
🌲آنچه از راهنماییهای پیشوایان دین استفاده میشود محدودیت قدرت سیر عقلانی بشر است نه ناتوانی و ممنوعیت کامل عقل بشر آنچنان که معطله ادعا میکنند.
🌟در خطبه ۴۹ نهجالبلاغه میفرماید:
لَم یُطلِعِ العُقُولَ عَلی تَحدیدِ صِفتِهِ وَ لَم یَحجُبها عَن واجبِ مَعرفتِهِ.
عقلها را اجازت نداده که حدود صفات او را مشخص کنند اما در عین حال آنها را از مقدار لازم معرفت ممنوع نساختهاست و پردهای میان عقول و آن"مقدار واجب"قرار نداده است.
🌹پس معلوم میشود در عین ناتوانی عقول از وصول به کنه معرفت باری تعالی،یک"مقدار واجب"در کار است. خود علی(ع)مباحث بسیار عمیقی با روش استدلالی و عقلی و فلسفی در الهیات طرح کرده که هرگز در جهان سابقه نداشتهاست.تعلیمات آن حضرت خود عامل بسیار مهمی برای توجه به الهیات عقلی و پیشرفت الهیات عقلی در جهان اسلام و بالاخص در جهان شیعه بشمار میرود.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
May 11
May 11
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حتما ببینید | از زبان رهبر
• افزایش رشد اقتصادی
• افزایش رشد سرمایهگذاری
• کاهش رشد نقدینگی
• کاهش بیکاری
• کاهش ضریب جینی
• رشد قابلتوجه صادرات کالا
• تقویت نظام مالیاتی
• راهاندازی کارگاههای تعطیل یا نیمهتعطیل
• به کارگیری جوانان در ردههای گوناگون مدیریتی
• رشد تولید محصولات پتروشیمی
• ارتباط نزدیک و متواضعانه و صمیمی با مردم
• اقدامات ارزنده در حوزه نفت و گاز
• فعالیتهای مهم آبرسانی
• ارتباط با همسایگان
• عضویت در دو پیمان مهم بینالمللی
• و ...
📆 ۱۴۰۲/۶
#مجموعاخبار
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر