eitaa logo
راه رستگاری
366 دنبال‌کننده
522 عکس
415 ویدیو
8 فایل
با عرض سلام در این کانال به یاری خداوند به مسائل اعتقادی و برنامه زندگی می پردازیم و در بیان آن‌ها از ظرفیت داستان،شعر ، طنز و تصویر هم کمک خواهیم گرفت مدیر کانال: @rahmatnia_j
مشاهده در ایتا
دانلود
عزیزانی که افتخار دادید و جدیدا به کانال "راه رستگاری"پیوسته اید،مقدم تان گلباران🙋‍♂ https://eitaa.com/raherastgari
۲.مردی که کمک خواست‏ 🌷به گذشته پرمشقت خویش می‌اندیشید، به یادش می‌افتاد که چه روزهای تلخ و پرمرارتی را پشت سر گذاشته، روزهایی که حتی قادر نبود قوت روزانه زن و کودکان معصومش را فراهم نماید. با خود فکر می‌کرد که چگونه یک جمله کوتاه- فقط یک جمله- که در سه نوبت پرده گوشش را نواخت، به روحش نیرو داد و مسیر زندگانی‏اش را عوض کرد و او و خانواده‏اش را از فقر و نکبتی که گرفتار آن بودند نجات داد. 🌱او یکی از صحابه رسول اکرم بود. فقر و تنگدستی بر او چیره شده بود. در یک روز که حس کرد دیگر کارد به استخوانش رسیده، با مشورت و پیشنهاد زنش تصمیم گرفت برود و وضع خود را برای رسول اکرم شرح دهد و از آن حضرت استمداد مالی کند. 🌷با همین نیت رفت، ولی قبل از آنکه حاجت خود را بگوید این جمله از زبان رسول اکرم به گوشش خورد: «هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‌کنیم، ولی اگر کسی بی‌نیازی بورزد و دست حاجت پیش مخلوقی دراز نکند خداوند او را بی‌نیاز می‌کند.» آن روز چیزی نگفت و به خانه خویش برگشت. باز با هیولای مهیب فقر که همچنان بر خانه‌اش سایه افکنده بود روبرو شد. ناچار روز دیگر به همان نیت به‏مجلس رسول اکرم حاضر شد. آن روز هم همان جمله را از رسول اکرم شنید: «هر کس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‌کنیم، ولی اگر کسی بی‌نیازی بورزد خداوند او را بی‌نیاز می‌کند.» این دفعه نیز بدون اینکه حاجت خود را بگوید به خانه خویش برگشت. و چون خود را همچنان در چنگال فقر ضعیف و بیچاره و ناتوان می‌دید، برای سومین بار به همان نیت به مجلس رسول اکرم رفت. 🌱باز هم لبهای رسول اکرم به حرکت آمد و با همان آهنگ- که به دل قوّت و به روح اطمینان می‏بخشید- همان جمله را تکرار کرد. 🌷این بار که آن جمله را شنید، اطمینان بیشتری در قلب خود احساس کرد. حس کرد که کلید مشکل خویش را در همین جمله یافته است. وقتی که خارج شد با قدمهای مطمئن تری راه می‌رفت. با خود فکر می‌کرد که دیگر هرگز به دنبال کمک و مساعدت بندگان نخواهم رفت. به خدا تکیه می‌کنم و از نیرو و استعدادی که در وجود خودم به ودیعت گذاشته شده استفاده می‌کنم و از او می‌خواهم که مرا در کاری که پیش می‌گیرم موفق گرداند و مرا بی‌نیاز سازد. 🌱با خودش فکر کرد که از من چه کاری ساخته است؟ به نظرش رسید عجالتاً این قدر از او ساخته هست که برود به صحرا و هیزمی جمع کند و بیاورد و بفروشد. رفت و تیشه‏ای عاریه کرد و به صحرا رفت، هیزمی جمع کرد و فروخت. لذت حاصل دسترنج خویش را چشید. روزهای دیگر به این کار ادامه داد، تا تدریجا توانست از همین پول برای خود تیشه و حیوان و سایر لوازم کار را بخرد. باز هم به کار خود ادامه داد تا صاحب سرمایه و غلامانی شد. 🌷روزی رسول اکرم به او رسید و تبسم کنان فرمود: «نگفتم، هرکس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می‌دهیم، ولی اگر بی‌نیازی بورزد خداوند او را بی‌نیاز می‌کند.»[1] منبع:داستان راستان شهید مطهری،جلد اول ،صفحه۲۹ https://eitaa.com/raherastgari
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️دشمنی مونده که به میدون نیامده باشه؟! دست خدا با جمهوری اسلامی هست https://eitaa.com/raherastgari
مدت زمان استعفای مدیران برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس تغییر نکرد 🔹براساس مصوبه مجلس مدیرانی که قصد ثبت‌نام در انتخابات مجلس را دارند مانند دوره‌های گذشته ۶ ماه پیش از ثبت‌نام باید استعفا دهند. @Farsna - Link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و درود بر شما خوبان،صبح زیباتون بخیر خدایا ! امروز را با عشق تو آغاز می کنیم. . . https://eitaa.com/raherastgari
قسمت بیستم 🔹شبهات برهان نظم در مباحث گذشته به بعضی از شبهاتی که بر برهان نظم واردشده بود،پاسخ دادیم و بی پایگی آنها را که ناشی از عدم برداشت صحیح از مفهوم فلسفی نظم بوده،روشن نمودیم.در این قسمت،بحث خود را بر روی توجیه تصادفی یا لاشعوری نظم که تحلیلی از تئوری تکامل داروین می باشد،متمرکز می کنیم و آنگاه در بخش پایانی این مبحث،به ذکر«بی نظمی ها»و القائات سوئی که در این زمینه بعمل آمده است،خواهیم پرداخت. 🔹برهان نظم و فرضیه تکامل 🌷بعضی چنین تصور کرده اند که می توان نظم جهان و خصوصاً نظم جانداران را به طریق «لاشعوری»و«تصادفی بودن»توجیه کرد بطوری که نیازی به دخالت و تصرف ناظم نباشد. 🌱 آیا می توان توجیهی پیداکرد که به کمک آن هم نظم توجیه شود و هم از ناظم سخنی به میان نیاید؟طرفداران فرضیه تکامل و از جمله داروین سعی کردند چنین کنند و پاسخ مثبتی برای این سؤال پیداکنند.آنها هرگز نظم جهان را انکارنکردند(زیرا چنین امری امکان پذیر نیست) بلکه خواستند روشی را اتخاذ کنند تا نشان دهند که این نظم از میان انبوه آشفتگی ها و اغتشاشها و تصادفات سربرآورده و هیچ نیازی به ناظم ندارد. 💐 محور اصلی در تئوری داروین این است که می خواهد نظم موجود جهان را از طریق علل فاعلی توجیه کند به نحوی که جائی برای علت غائی باقی نماند. در نظر او جستجو از علت غائی ناشی از جهل به علل فاعلی یا مادّی است بطوری که اگر بتوانید علت فاعلی(یعنی کننده کار)را در پدیده ای پیداکنید،وجود شیء به موجب آن حتمیت و ضرورت می یابد و دیگر نیازی به علت غایی نیست. 🌴لازم به یادآوری است که در این بحث مراد از تصادف،انکار علت غائی است نه علت فاعلی. کسانی که منکر علت غائی و دخالت شعور و حکمت و تدبیر در آفرینش هستند،منکر علت فاعلی نیستند.تصادف به معنی انکار علت فاعلی جز در میان معدودی که منکر قانون علیّت هستند،مقبول نیست. ولی کسانی که منکر دخالت شعور در پیدایش پدیده های جهان می باشند،منکر وجود علت غائی در طبیعت هستند.در نظر این عده این تصور پیش آمده است که بین علت فاعلی و علت غائی تخاصم وجود دارد بطوری که اگر در پدیده ای علت فاعلی شناخته شد،نیازی به جستجوی علت غائی نیست.و همین طور،علت غائی را کسانی جستجومی کنند که از یافتن علت فاعلی ناتوان اند. 🌳 علوم در تحلیل های خود علل فاعلی را نشان می دهند و نیازی به جستجوی علت غائی نمی یابند. گالیله می گفت ما در علوم تنها از «چگونگی»می پرسیم نه از«چرایی»؛هرگز نمی پرسیم چرا و به چه منظوری این سنگ به زمین افتاد؟بلکه سؤال می کنیم چگونه می شود تا سنگ سقوط می کند؟علوم هرگز پاسخ چراها(هدف ها)را به ما نمی دهند بلکه تنها از چگونگی ها و چگونه واقع شدن ها (یعنی علل فاعلی و مادی)سخن می گویند. 🌲 این سخن کاملاً صحیح است و محدودیت و رسالت علوم را نشان می دهد. اما نکته ای که بر این مطلب اضافه شده و اشتباهی که در همین جا رخ داده این است که گمان شده است هنگامی که ما پاسخ «چگونگی ها»را به دست می آوریم،دیگر نیازی برای پاسخگویی به «چرا»ها نیست.وقتی معلوم شد پدیده ای تحت ضرورت و اجبار کدام علل مادی و فاعلی رخ داده است،دیگر هدف و غایتی وجود ندارد. 🎋 فرض کنید کودک ناقص الخلقه ای متولد می شود. علوم علل پیدایش چنین وضعیتی را دقیقاً نشان می دهند و دلایل این نقصان را بیان می کنند. به موجب این دلایل،این طفل باید جبراً و ضرورتاً ناقض می شده است و اکنون نیز چنین شده است.پس علت این پدیده از نظر علوم روشن است.آیا هنوز لازم است از«هدف»و «غایتی»سخن بگوییم؟ ☘ما در اینجا برآن نیستیم که در باره درستی یا نادرستی فرضیه تکامل و تئوری داروین به بحث بپردازیم.آنچه مسلّم است این است که ضعف ها و نارسائی ها و اشکالات این تئوری در زمان خود داروین و بعد از او از طرف دانشمندان کشف و بیان گردیده است.آنچه ما در اینجا قصد بیان آن را داریم،بیان مغالطه ای است که در این تئوری در مورد توجیه نظم صورت گرفته است. ما حتی با این فرض که تئوری داروین کاملاً صحیح است و با چشم پوشی از نارسائی های آن،نشان خواهیم داد که اشکال اصلی در این مورد به قوّت خود باقی است ادامه دارد . . . منبع:کتاب جهان بینی اسلامی https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رونمایی از دو دستاورد دانشمندان هسته‌ای دو سامانه تشخیص باریکه تفنگ جریان بالا و اندازه‌گیری الکترومغناطیسی تیوب‌های شتاب‌دهی فرکانس رادیویی رونمایی شدند. 📆 ۱۴۰۲/۲/۱۸ خوش‌خبر 👇🇮🇷 ایتا | روبیکا | تلگرام | سروش | شاد | بله | آپارات
💐🦋💐 🌺ســلام 🍃صبحتون بخیر و شادی 🌺سه شنبه‌تون زیباتراز گل 🍃 به زیبایی نگاه خدا 🌺روزگارتون پر از موفقیت و شادکامی 🌺پراز مهربانی و لبخند، 🍃و پراز توکل و امیـد به خدا❤️ https://eitaa.com/raherastgari
🌾🌴زکات 🌱زکات نه چیز واجب است: گندم،جو خرما،کشمش،طلا،نقره،شتر،گاو،گوسفند و اگر کسی مالک یکی از این نه مورد باشد با شرایطی باید مقداری که معین شده به یکی از مصارف هشت گانه برساند. 🌱زکات گندم ،جو خرما و کشمش وقتی واجب می شود که به مقدار نصاب برسد و نصاب آنها ۸۴۷کیلو گرم است. 🌱بعد از برداشت محصول اول هزینه های جاری کشت را از درآمد کم می کنند بعد برای کشت دیم یک دهم و برای کشت آبی یک بیستم به عنوان زکات می پردازند 🔹مصرف زکات انسان می تواند زکات را در ۸مورد مصرف کند: اول👈فقیر : کسی که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسی که صنعت یا ملک یا سرمایه ای دارد که می تواند مخارج سال خود را بگذراند،فقیر نیست. دوم👈مسکین : کسی که از فقیر سخت تر می گذراند. سوم👈کسی که از طرف امام علیه السّلام یا نائب امام علیه السّلام مامور است که زکات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی کند و آن را به امام علیه السّلام یا نائب امام یا فقراء برساند. چهارم👈کافرهایی که اگر زکات به آنان بدهند به دین اسلام مایل می شوند ،یا در جنگ به مسلمانان کمک می کنند. پنجم👈خریداری بنده ها و آزاد کردن آنان ششم👈بدهکاری که نمی تواند قرض خود را بدهد. هفتم👈سبیل الله یعنی کاری که مانند ساختن مسجد منفعت عمومی دینی دارد،یا مثل ساختن پل و اصلاح راه که نفعش به عموم مسلمانان می رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو که باشد. هشتم👈ابن السبیل یعنی مسافری که در سفر درمانده https://eitaa.com/raherastgari