✳️ تجهیز موکبهای اربعین به گجتهای هوشمند
👌با هدف پایش سلامت زائرین اربعین
یکی از شرکتهای دانشبنیان با تولید گجتهای هوشمند، امکان ارائه خدمات پایش سلامت برای موکبداران را فراهم کرده؛ این گجتها زمینهساز پزشکی از راه دور است.
پایه ایستگاههای سلامت سیار است که در داخل موکبها برپا میشه و افراد میتوانند در مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه سلامت خود را پایش کنند.
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۵/۲۶
#پزشکی
#الکترونیک
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
#داستان
۵۴.جوان آشفته حال
✍ نماز صبح را رسول اکرم در مسجد با مردم خواند. هوا دیگر روشن شده بود و افراد کاملًا تمیز داده میشدند. در این بین چشم رسول اکرم به جوانی افتاد که حالش غیرعادی به نظر میرسید. سرش آزاد روی تنش نمیایستاد و دائما به این طرف و آن طرف حرکت میکرد. نگاهی به چهره جوان کرد، دید رنگش زرد شده، چشمهایش در کاسه سر فرو رفته، اندامش باریک و لاغر شده است. از او پرسید:
☀️«در چه حالی؟»
🧑⚕در حال یقینم یا رسول الله!
☀️هر یقینی آثاری دارد که حقیقت آن را نشان میدهد، علامت و اثر یقین تو چیست؟
🙍یقین من همان است که مرا قرین درد قرار داده، در شبها خواب را از چشم من گرفته است و روزها را من با تشنگی به پایان میرسانم. دیگر از تمام دنیا و مافیها روگردانده و به آن سوی دیگر رو کردهام. مثل این است که عرش پروردگار را در موقف حساب و همچنین حشر جمیع خلائق را میبینم. مثل این است که بهشتیان را در نعیم و دوزخیان را در عذاب الیم مشاهده میکنم. مثل این است که صدای لهیب آتش جهنم همین الآن در گوشم طنین انداخته است.
☀️رسول اکرم رو به مردم کرد و فرمود:
«این بندهای است که خداوند قلب او را به نور ایمان روشن کرده است.»
بعد رو به آن جوان کرد و فرمود: «این حالت نیکو را برای خود نگهدار.»
🙍جوان عرض کرد: «یا رسول الله! دعا کن خداوند جهاد و شهادت در راه حق را نصیبم فرماید.»
☀️رسول اکرم دعا کرد. طولی نکشید که جهادی پیش آمد و آن جوان در آن جهاد شرکت کرد. دهمین نفری که در آن جنگ شهید شد همان جوان بود.
📚شهید مطهری،داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
اول دفتر به نام ایزد دانا
صانع پروردگار حیّ توانا
اکبر و اعظم خدای عالم و آدم
صورت خوب آفرید و سیرت زیبا
از در بخشندگی و بنده نوازی
مرغ هوا را نصیب و ماهی دریا
قسمت خود میخورند منعم و درویش
روزی خود میبرند پشه و عنقا
سعدی علیه الرحمه
سلام، صبح یکشنبه تون بخیر و شادی🌹🙋♂
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت شصت و پنجم
🌴توحید
🔹انسان و رسیدن به یگانگی
مسأله به یگانگی رسیدن واقعیت وجودی انسان در یک نظام روانی و در یک جهت انسانی و تکاملی و همچنین رسیدن جامعه انسان به یگانگی و یکپارچگی در یک نظام اجتماعی هماهنگ تکاملی،و متقابلا مساله تجزیه شخصیت فردی انسان به قطبهای مختلف و قطعه قطعه شدن واقعیت وجودی او به بخشهای ناهماهنگ و تجزیه جامعه انسان به "من"ها و به گروهها و طبقات متضاد و متناقض و ناهماهنگ ،مسائلی هستند که همواره اندیشهها را به خود معطوف داشتهاند.
🌱چه باید کرد که شخصیت انسان از جنبه روانی و از نظر اجتماعی در یک جهت انسانی و تکاملی به یگانگی و وحدت،"توحید"برسد.در اینجا سه گونه نظریه است:
ماتریالیستی،ایده آلیستی، رئالیستی.
🌺الف)نظریه ماتریالیستی:
این نظریه که تنها به ماده میاندیشد و برای روان هیچگونه اصالتی قائل نیست،مدعی است آنچه فرد انسان را از جنبه روانی و جامعه انسان را از نظر اجتماعی تجزیه و متلاشی میکند و به صورت قطبهای ناهماهنگ درمیآورد،تعلق اختصاصی اشیاء به انسان (مالکیت)است.این اشیاء هستند که با تعلق اختصاصی خود به انسان،انسان را از نظر فردی و روانی و از نظر اجتماعی قطعه قطعه میکنند.
🌱انسان موجودی"ژنریک"(بالطبع اجتماعی) است.در فجر تاریخ ،انسان به صورت اجتماعی و به صورت "ما"میزیست،"من" وجود نداشت یعنی "من"را حس نمیکرد ،"ما" را حس میکرد،وجود فردی خود را نمیشناخت ،وجود جمعی خویش را میشناخت،دردش درد جمع بود و احساسش احساس جمع.
🍃برای جمع میزیست نه برای خود،وجدانش وجدان جمعی بود نه وجدان فردی.انسان در آغاز تاریخ،زندگی اشتراکی داشت و به همین جهت با روح احساس جمعی میزیست ،زندگیاش با شکار میگذشت،هرکس همان اندازه میتوانست از دریا و جنگل تحصیل روزی کند که رفع مایحتاج زندگی خودش میشد،تولید اضافی وجود نداشت تا بشر زراعت را کشف کرد و امکان تولید اضافی و در نتیجه امکان کار کردن گروهی ،و خوردن و کار نکردن گروهی دیگر پیدا شد.
🌾و همین امر منجر به اصل مالکیت گشت.اصل مالکیت اختصاصی ،و به تعبیر دیگر تعلق اختصاصی مال و ثروت _یعنی منابع تولید از قبیل آب و زمین و ابزار که به صورت "واحد"میزیست به دو نیم کرد. نیم برخوردار و بهرهکش و نیم محروم و بهرهده و زحمتکش ،جامعه که بصورت "ما"میزیست بصورت "من"ها در آمد و انسان بواسطه پیدایش مالکیت از درون خود با خود واقعیتش که خود اجتماعی بود و خود را عین انسانهای دیگر احساس میکرد،بیگانه شد،و به جای اینکه خود را "انسان"احساس کند،"مالک"احساس کرد و با خود بیگانه شد و کاستی گرفت.
🌸تنها با بریدن این قید و این تعلق است که انسان بار دیگر به یگانگی اخلاقی و سلامت روانی و هم به یگانگی اجتماعی و سلامت اجتماعی باز میگردد.حرکت جبری تاریخ به سوی این یگانگیها است.
🌸مالکیتها که وحدت انسانی را تبدیل به کثرت و جمع او را تبدیل به تفرقه کرده است، مانند همان کنگرههایی است که مولوی در مثل زیبای خویش آورده که نور واحد و منبسط آفتاب را تقسیم و قسمت قسمت میکند و منشأ پیدایش سایهها میگردد .
🥀البته سخن مولوی ناظر است به یک حقیقت عرفانی یعنی ظهور کثرت از وحدت و بازگشت کثرت به وحدت ولی با یک تحریف و تأویل، تمثیلی برای این نظریه مارکسیسم شمرده میشود.
بیان نظریه ایدهآلیستی و رئالیستی در قسمت های بعد
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید )
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
🚎 قطعه حساس شارژر خودروهای برقی تولید شد
محققان یک شرکت دانشبنیان، موفق به ساخت «EV» که بخشی از شارژر خودروهای برقی محسوب میشه، شدند.
صفر تا صد این محصول از جمله پایهها، طراحیش، مونتاژ، برنامهنویسی و ... توسط متخصصان این شرکت دانشبنیان ساخته شده ...
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۵/۲۶
#ساختوتولید
#خودرو
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
#داستان
۵۶. گارگر و آفتاب
☀️امام صادق علیه السلام جامه زبر کارگری بر تن و بیل در دست داشت و در بوستان خویش سرگرم بود. چنان فعالیت کرده بود که سراپایش را عرق گرفته بود.
👤در این حال ابوعمرو شیبانی وارد شد و امام را در آن تعب و رنج مشاهده کرد.
پیش خود گفت شاید علت اینکه امام شخصا بیل به دست گرفته و متصدی این کار شده این است که کسی دیگر نبوده و از روی ناچاری خودش دست به کار شده. جلو آمد و عرض کرد: «این بیل را به من بدهید، من انجام میدهم.»
☀️امام فرمود: «نه، من اساسا دوست دارم که مردبرای تحصیل روزی رنج بکشد و آفتاب بخورد.»
«انی احب ان یتأذی الرجل بحرّالشمس فی طلب المعیشة.» - : بحارالانوار، ج ۱۱/ ص ۱۲۰
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر شهید سرلشکر پاسدار علی هاشمی پس از سالها صبوری به فرزندش شهیدش پیوست
روحش شاد
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت شصت و ششم
🌴توحید
🔹انسان و رسیدن به یگانگی(نظریه ایدهآلیستی)
گفتیم که در مورد اینکه چه باید کرد که شخصیت انسان از جنبه روانی و از نظر اجتماعی در یک جهت انسانی و تکاملی به یگانگی و وحدت"توحید"برسد،سه گونه نظریه هست:
ماتریالیستی،ایدهآلیستی و رئالیستی
در قسمت قبلی نظریه ماتریالیستی بیان شد و اکنون میپردازیم به نظریه ایدهآلیستی👇
🌱ب)نظریه ایدهآلیستی:
این نظریه تنها به روان و درون انسان و رابطه انسان با نفس خودش میاندیشد و آن را اصل و اساس میشمارد. این نظریه میگوید درست است که تعلّق و اضافه،مانع وحدت و موجب کثرت است،عامل تفرقه و متلاشی شدن جمع است،فرد را به تفرقه روانی و جامعه را به تجزیه گروهی میکشاند،اما همواره،"مضاف الیه"سبب تفرقه و تجزیه "مضاف"است،نه "مضاف"سبب تفرقه و تجزیه "مضاف الیه"،مضاف به دست مضاف الیه قطعه قطعه میشود،نه مضاف الیه به دست مضاف،اضافه و تعلق اشیاء : مال،زن،پست و مقام و غیره به انسان سبب قطعه قطعه شدن روان و تجزیه جامعه انسان نیست،بلکه اضافه و تعلّق درونی و قلبی انسان به اشیاء سبب تفرقهها و تجزیهها و بیگانگیهای انسان است.
🌷"مالکیت"انسان او را از خودش و جامعهاش جدا نکرده،بلکه"مملوکیت"انسان او را از خودش و جامعهاش جدا ساخته است. آنچه من را از نظر اخلاقی و از نظر اجتماعی تجزیه میکند،"مال من"،"زن من"،"پست و مقام من"نیست بلکه"من مال"،و "من زن"و"من پست و مقام" است.
🌼برای اینکه "من"تبدیل به "ما"بشود،قطع تعلّق اشیاء به انسان ضرورت ندارد،تعلّق انسان به اشیاء باید بریده شود.انسان را از قید اشیاء رها سازید تا به واقعیت انسانیاش بازگردد نه اشیاء را از قید انسان.به انسان آزادی معنوی بدهید،از آزاد کردن و رها ساختن اشیاء چه اثری ساخته است.به شخص رهائی و آزادی و اشتراکیت و وحدت بدهید نه به "شَیء".
🌹عامل توحید اخلاقی و اجتماعی انسان از نوع عوامل آموزشی و پرورشی،مخصوصا آموزش و پرورش معنوی است نه از نوع عوامل اقتصادی،تکامل درونی انسان عامل توحید او است نه کاستی برونی.برای یگانگی انسان باید به او "معنی"داد و نه اینکه از او "ماده"را گرفت.
🌸انسان در پرتو ایمان و تحت تأثیر عوامل صحیح آموزشی و پرورشی ،انسانیت خویش را که بالقوه و بالفطره دارد باز مییابد.مادام که انسان تحت عوامل مؤثر معنوی،معنویت خویش را بازنیافته و به صورت انسان درنیامده،همان حیوان بالطبع است،امکان یگانگی روحها و جانها در کار نیست.
🥀ماده را عامل تفرقه و جمع انسان دانستن،که با جمع آن انسان جمع شود،و با تفرقه آن،متفرق،با تقسیم آن انسان تقسیم شود و با یک شدن آن،یک،و شخصیت اخلاقی و اجتماعی او را تابع و طفیلی وضع اقتصادی و تولیدی دانستن،ناشی از نشناختن انسان و ایمان نداشتن به اصالت انسان و نیروی عقل و اراده او است و یک نظریه ضد اومانیستی است.
🌺بعلاوه قطع تعلّق اختصاصی اشیاء به انسان،امری ناممکن است،فرضا در مورد مال و ثروت اجرا شود،در مورد زن و فرزند و خانواده چه میتوان کرد؟آیا میتوان در آن زمینه اشتراکیت را مطرح کرد و به کمونیسم جنسی قائل شد؟!
اگر ممکن است چرا کشورهائی که سالهاست مالکیت شخصی را در مورد ثروت الغاء کردهاند به نظام اختصاصی خانواده چسبیدهاند؟
🌻فرضا نظام اختصاصی فطری خانوادگی نیز اشتراکی شود،پُستها،مقامها،شهرتها،افتخارها را چه میتوان کرد؟آیا میتوان اینها را نیز به طور یکسان تقسیم کرد؟استعدادهای جسمانی و بدنی خاص افراد و همچنین استعدادهای روانی و هوشی آنانرا چه می توان کرد؟این تعلّقات جزء لاینفک وجود هر فرد است و جداشدنی و برابر کردنی نیست.
بیان نظریه رئالیستی در قسمت بعد
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی رپر معروف آمریکایی از عشق و دلداگیش به امام حسین علیهالسلام و پیادهروی بزرگ اربعین میگه ...
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#داستان
۵۷. همسایه نو
👳♀مرد انصاری خانه جدیدی در یکی از محلات مدینه خرید و به آنجا منتقل شد.
تازه متوجه شد که همسایه ناهمواری نصیب وی شده.
👳♀به حضور رسول اکرم آمد و عرض کرد: «در فلان محله، میان فلان قبیله خانهای خریدهام و به آنجا منتقل شدهام، متأسفانه نزدیکترین همسایگان من شخصی است که نه تنها وجودش برای من خیر و سعادت نیست، از شرش نیز در امان نیستم.
اطمینان ندارم که موجبات زیان و آزار مرا فراهم نسازد.»
☀️رسول اکرم چهار نفر: علی، سلمان، ابوذر و شخصی دیگر را- که گفتهاند مقداد بوده است- مأمور کردبا صدای بلند در مسجد به عموم مردم از زن و از مرد ابلاغ کنند که «هرکس همسایگانش از آزار او در امان نباشند ایمان ندارد.»
🎺🎺🎺 این اعلام در سه نوبت تکرار شد.
☀️ بعد رسول اکرم با دست خود به چهار طرف اشاره کرد و فرمود: «از هر طرف تا چهل خانه همسایه محسوب میشوند.»
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
13.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا مساجد فقط یادآور غم و عزاست؟!!
باید لحظه جاری شدن صیغه عقد هم در مسجد باشد
______________________
🔶 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت ۳۰مرداد، روز جهانی مسجد
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت شصت و هفتم
🌴توحید
🔹ج(نظریه رئالیستی ۱
این نظریه معتقد است که آنچه انسان را از نظر فردی و اجتماعی تقسیم و تجزیه میکند و عامل اصلی تفرقه و تکثیر انسان است تعلّق انسان به اشیاء است نه تعلق اشیاء به انسان.اسارت انسان ناشی از "مملوکیت"او است و نه "مالکیتش". از این رو برای عامل تعلیم و تربیت،انقلاب اندیشه،ایمان،ایدئولوژی و آزادی معنوی نقش اوّل را قائل است ولی معتقد است که انسان همچنان که ماده محض نیست،روح محض هم نیست،معاش و معاد توأم با یکدیگرند.
🌱جسم و روان در یکدیگر تأثیر متقابل دارند،در همان حال که باید با عوامل روحی و روانی تفرقه،در پرتو توحید در عبادت و حق پرستی مبارزه کرد،با عوامل تبعیض،بی عدالتیها ،محرومیتها،ظلمها،اختناقها،طاغوتها ،غیر خدا را"ربّ گرفتن"ها به شدت جنگید.
🌼اسلام چنین منطقی دارد.اسلام که ظهور کرد،در آنِ واحد به دو دگرگونی و انقلاب و دو حرکت دست زد.اسلام نگفت تبعیضها،بی عدالتیها یا مالکیتها را از بین ببرید خود به خود همه چیز درست میشود،و نگفت درون را اصلاح کنید و به برون کار نداشته باشید.اخلاق را بسازید اجتماع خود به خود ساخته میشود.
🌷اسلام در آنِ واحد که ندای توحید روانی و درونی در پرتو ایمان به خداوند متعال و یگانهپرستی ذات یگانه او را داد،فریاد توحید اجتماعی در پرتو جهاد و مبارزه با ناهمواریهای اجتماعی را بلند کرد. این آیه کریمه قرآن که مانند ستاره در آسمان توحید انسانی میدرخشد و همان آیه ای است که رسول اکرم در دعوت نامههایش به سران کشورها میگنجانید،رئالیسم و واقعبینی و همه جانبه نگری اسلام را ارائه میدهد.
☀️تَعالَوا اِلَی کَلِمَه سَواء بَینَنا وَ بینَکُم اَن لانَعبُدَ اِلّا اللهَ وَ لانُشرِکَ بِهِ شَیئا *
"بیایید به سوی یک سخن،یک حقیقت که برای همه ما و شما یکسان است و آن اینکه خدای یگانه را بپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم ".
🌸تا اینجا،آیه کریمه به یگانگی بخشیدن به انسانها از راه ایمان واحد و جهت و قبله واحد و ایدهآل واحد و به آزادی معنوی رسیدن،میپردازد.آنگاه میفرماید:
☀️وَ لایَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضا اَربابا مِن دُونِ اللهِ.*
بعضی از ما انسانها بعضی دیگر را "ربّ"خود_و حال آنکه ربّ همه خداست_قرار ندهیم،به ارباب و بنده تجزیه نشویم.
بیایید آنگونه رایطههای اجتماعی غلط را که منجر به اینگونه تبعیضها میشود،قطع کنیم.
🌹پس از کشته شدن عثمان ،مردم برای بیعت به علی علیه السّلام هجوم آوردند.علی (ع)ناگزیر پذیرفت.اگر چه شخصا از قبول خلافت کراهت داشت،اما مسؤولیت شرعی او را وادار به پذیرش کرد.علی عليه السلام کراهت شخصی و مسؤولیت شرعی خود را اینطور بیان میکند:
لَولا حضورُ الحاضرِ و قیامُ الحُجّه بِوجودِ النّاصرِ و ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَن لایُقارُّوا عَلَی کِظّه ظالم و لاسَغَبِ مَظلوم لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلَی غارِبِها وَ لَسَقیتُ آخِرَها بِکَاسِ اَوَّلِها.
اگر گردآمدن مردم نبود،و اگر نبود که با اعلام نصرت مردم ،بر من اتمام حجت شد،و اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته که آنجا که مردم به دو گروه تقسیم میشوند گروهی پرخور که از بس خوردهاند "،ترش"کردهاند و گروهی گرسنه و محروم،اگر اینها نبود من افسار مَرکب خلافت را روی شانهاش میانداختم و رهایش میکردم و کاری به کارش نداشتم.
🌺همه میدانیم که علی پس از عهدهدار شدن مسؤولیت دو کار را وجهه همت و در رأس برنامه خود قرارداد.یکی پند و اندرز و اصلاح روحیه و اخلاق مردم و بیان معارف الهی که نمونهاش نهجالبلاغه است و دیگر مبارزه با تبعیضات اجتماعی .
علی تنها به اصلاح درون و آزادسازی معنوی قناعت نکرد.همچنان که تنها اصلاحات اجتماعی را کافی ندانست.در دو جبهه دست به اصلاح زد.
آری این است برنامه اسلام.
🥀این بود که اسلام در دستی منطق و دعوت و برنامه تعلیم و تربیت در راه یگانگی فردی و اجتماعی انسانها در جهت خداپرستی داشت،و در دستی دیگر تیغ برای قطع روابط نامتعادل انسانی و درهم ریختن طبقات اجتماعی و درهم شکستن طاغوتها.
🌳جامعه بی طبقه اسلامی،یعنی جامعه بیتبعیض، جامعه بیمحروم،جامعه بیطاغوت،جامعه عادله،جامعه بیظلم.نه جامعه بیتفاوت که خود نوعی ظلم و بیعدالتی است،فرق است میان تبعیض و تفاوت،همچنان که در نظام تکوینی جهان،تفاوت هست.و این تفاوتهاست که به جهان زیبایی،تنوع،پیشروی و تکامل بخشیده است،اما تبعیض نیست.
🍀مدینه فاضله اسلامی،مدینه ضد تبعیض است نه ضد تفاوت.جامعه اسلامی جامعه تساویها ،برابریها و برادریهاست.اما نه تساوی منفی،بلکه تساوی مثبت.تساوی منفی یعنی به حساب نیاوردن امتیازات طبیعی افراد و سلب امتیازات اکتسابی آنها برای برقراری برابری.تساوی مثبت یعنی ایجاد امکانات مساوی برای عموم و تعلّق مکتسبات هر فرد به خودش و سلب امتیازات موهوم و ظالمانه.
ادامه در صفحه بعد👇