eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (4) ▫️ب -مهلت خواستن امام در عصر عاشورا تمام مورخان اسلامی ذکر کرده اند که در عصر عاشورا، عمر بن سعد با دریافت پیام و دستور جدید از عبیدالله بن زیاد، به محل استقرار امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش نزدیک شد. چون امام از هدف او آگاه شد، به برادر بزرگوار خود، قمربنی هاشم فرمود: اگر می توانی آنها را متقاعد کن که جنگ را تا فردا به تاخیر بیندازند و امشب را مهلت دهند تا ما با خدای خود راز و نیاز کنیم و به درگاهش نماز بگزاریم. خدای متعال می داند که من به خاطر او نماز و تلاوت کتاب او را دوست دارم... و با این بیان، حضرت یک شب را مهلت گرفت و بار دیگر اوج عشق و علاقه خود را به قرآن نشان داد. ▫️ج - خطبه شب عاشورا امام زین العابدین علیه السلام می فرماید: در شب عاشورا پدرم یاران خود را جمع کرد و برای آنها خطبه خواند. من نیز خدمت ایشان رفتم تا گفتارشان را بشنوم. پدرم به یاران خود می فرمود: خدای را ستایش می کنم به بهترین ستایش هایش و او را سپاس می گویم در خوشی و ناخوشی. بار خدایا! تو را سپاس می گزارم که ما را به نبوت گرامی داشتی و علم قرآن و فقه دین را به ما کرامت فرمودی و گوشی شنوا و چشمی بینا و دلی آگاه به ما عطا کردی؛ ما را از زمره سپاسگزاران قرار بده. د- در چادرهای حسینی چه گذشت؟ در شب عاشورا در میان خیمه های یاران امام، جنب و جوش فوق العاده ای به چشم می خورد. برخی سلاح خود را برای جنگ آماده می ساختند؛ عده ای مشغول عبادت و مناجات و راز و نیاز با پروردگار بودند و بعضی هم با قرآن انس گرفته بودند. از ضحاک بن عبدالله مشرقی نقل شده است که در شب عاشورا، هرچند لحظه یک بار، گروهی سوارکار از لشکریان عمربن سعد به عنوان ماموریت و نظارت به پشت خیمه های حسین بن علی علیه السلام می آمدند و به وضع این خیمه نشینان سر می کشیدند. یکی از آنان صدای امام را که این آیه شریفه را می خواند، شناخت: «ولا یحسبن الذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین ماکان الله لیذر المومنین علی ما انتم علیه حتی یمیزالخبیث من الطیب...» آنان که کفر ورزیدند، گمان نبرند مهلتی که به آنان می دهیم، به نفع آنها است؛ بلکه به آنان مهلت می دهیم تا برگناهان خود بیفزایند و برای آنان عذابی است ذلت بار. خداوند مومنان را بر این وضعی که هستند، واگذار نخواهد نکرد تا بد را از نیک و ناپاک را از پاک جدا سازد. آن مرد با شنیدن این آیه، گفت: به خدا سوگند! افراد نیک، ما هستیم که خدا ما را از شما جدا کرده است. «بریر» جلو آمد و به او پاسخ داد: ای مرد فاسق! خدا تو را در صف پاکان قرار داده است؟ به سوی ما برگرد و از این گناه بزرگ خود توبه کن؛ به خدا سوگند که ماییم افراد پاک. آن مرد از روی استهزا گفت: «و انا ذلک من الشاهدین؛ من نیز بر این شهادت می دهم»، آن گاه به سوی اردوگاه لشکر ابن سعد برگشت1 امام علیه السلام به خاطر علاقه شدیدی که به قرآن داشت، به معلمان قرآن بسیار ابراز علاقه می کرد و در موردی، یک معلم قرآن را آن قدر تشویق کرد که مورد اعتراض دیگران قرار گرفت. ابن شهرآشوب روایت می کند که عبدالرحمن سلمی به یکی از فرزندان امام حسین علیه السلام سوره حمد را آموزش داد. وقتی فرزند امام آن را در نزد پدر خواند، امام حسین علیه السلام به آن آموزگار هزار دینار و لباس عطا کرد و دهان او را پر از جواهرات کرد به حضرت اعتراض کردند که آموزش یک سوره این همه عطا و تشویق لازم نداشت! امام در پاسخ فرمود: این عطا و بخشش چگونه می تواند با تعلیمی که او می دهد، برابری کند!؟ 🔹زندگی امام حسین علیه السلام بزرگ ترین و بهترین نشانه تجلی آیات قرآن کریم است؛ چرا که قرآن همراه آنها و آنان همراه با قرآن بودند و هرگز جدایی بین قرآن و عترت، قابل تصور نیست. این حقیقت زمانی که به نشانه های آن توجه کنیم، جایگاه خود را می یابد: 🔹عیاشی در تفسیر خود از مسعده روایت کرده که روزی امام حسین علیه السلام از کنار فقرا و تهیدستان می گذشت. آنان که سفره خود را پهن کرده و تکه های نان خشک را در آن قرار داده بودند، از امام خواستند تا با آنان هم غذا شود. حضرت به درخواست آنها پاسخ مثبت داده و در کنار آنها نشست و با آنان هم غذا شد و این آیه را تلاوت فرمود: «ان الله لایحب المستکبرین»؛13 خداوند مستکبران را دوست نمی دارد. سپس فرمود: من دعوت شما را پذیرفتم؛ حال، شما نیز به دعوت من پاسخ گویید. عرض کردند: آری، ای فرزند رسول خدا! چنین می کنیم. پس همراه امام حسین علیه السلام به سوی منزلش روانه شدند. حضرت به کنیز خود فرمود: هرچه در منزل کنار گذاشته ای، برای ما بیاور. 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoo
18.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 امروز كربلا، فردا جایی دیگر ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)». ▫️ حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب [علیهما السلام] صف ‌آرایی كرد، نامه نوشت برای بنی ‌هاشم، نامه نوشت برای برادرش ابن حنفیه و دیگران؛ فرمود این راه، راهِ قطعی است. شما نصیحت نكنید، نگویید وقتی تنها رفتی با زن و بچه به عراق رفتی كشته می ‌شوی. (من به شما اعلان كنم)، شماها هم اگر مرا یاری كنید شهید خواهید شد: «فَاِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَمَنْ لَمْ یلْحَقْ بِی لَمْ یدْرِكِ الفَتْحَ»؛[1] بدانید! شما هم كه آنجا مانده ‌اید این‌ چنین نیست كه فاتح بشوید، به سراغ شما خواهند آمد! «لم یدرك الفتح» یعنی به سراغ شما خواهند آمد، جنگی هم در می‌ گیرد، شما آنجا هم شكست می‌ خورید. ! [1] . کامل الزیارات، ص75. 📚 سخنرانی عدالت اجتماعی در پرتو نهضت حسینی تاریخ: 1384/11/13 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoo
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 فرزندان امام حسین علیه السلام ▪️ در قرآن فرمود بازماندگان اولیای مقتول حق قصاص دارند، بچه ‌های او حق قصاص دارند؛ ما هم هستیم، پس حق قصاص داریم. ما با اینکه سید نیستیم، چطور بچه‌های حسین بن علی هستیم؟! برای اینکه وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک اعلامیه عمومی داد، فرمود هر کسی که به دنیا آمد، پدر و مادر برای او شناسنامه می‌ گیرند یا کد ملی می‌گیرند؛ اما وقتی بالغ شد، شناسنامه ‌اش را باید خود بگیرد. فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛[1] من و علی پدر شما هستیم، بیایید بچه‌ های ما بشوید، ما هم گفتیم، چشم! فرمود آن شناسنامه طبیعی سر جایش محفوظ است، هر کسی پدری دارد و مادری دارد؛ اما و مکتبی، بیایید بچه‌ های ما بشوید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما هم گفتیم چشم! اگر وجود مبارک حضرت امیر پدر ما شد، مادر ما چه کسی خواهد بود؟ مادر ما می ‌شود (سَلامُ الله عَلَیها)، پس ما بچه‌ های اینها هستیم؛ چون بچه ‌های اینها هستیم و این مکتب را قبول کردیم، این شعار برای ما رواست که بگوییم خدا آن توفیق را بدهد که ما را بگیریم، «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»؛ خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خون بهای را بگیریم! [1]. علل الشرائع, ج1, ص127. 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نشانه منافق 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: مَثَلُ المُنافقِ كالحَنْظَلَةِ، الخَضِرَةِ أوراقُها، المُرِّ مَذاقُها 🌱🌱🌱 حكايت منافق، مانند [گياهِ ]حنظل است كه برگ هايش سبز است و مزه اش تلخ. @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۷ – ۸۶ 📌تقوی و خویشتنداری همه انسانها و معترف به وجود پروردگار می‏باشد. امّا این و دانایی باید همراه با باشد تا سبب گردد انسانها کنند و از مختلف و بدبختی‏های روحی یابند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 درهرکاری که انسان ازروی صداقت وصفا وارد شد، شدّت مراقبه برای حسن عاقبت درآن کارباید بیش‌تر باشد، چون شیطان باهمه‌ی قوا وارد عمل می شود تاامکان خروج با صداقت وصفاراازانسان سلب کند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (5) ▪ علامه مجلسی از اربلی، از انس نقل می کند: نزد امام حسین علیه السلام بودم که یکی از کنیزان آن حضرت در حالی که شاخه گلی در دستش بود، وارد شد و آن را به امام تقدیم کرد. امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستی. عرض کردم: او را در برابر یک شاخه گل بی ارزش و کم بها آزاد می کنی؟! حضرت فرمود: خداوند ما را چنین تربیت کرده است که می فرماید: «و اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن منها او ردوها»15 و آزادگی او بهتر است از آنچه که او آورده بود. ▪ ج گذشت به خاطر شنیدن آیه عفو همچنین نقل شده است که روزی یکی از بردگان حضرت، جنایتی که موجب تنبیه بود، انجام داد. حضرت دستور داد تا او را تادیب کنند. او گفت: ای آقای من! «والکاظمین الغیظ» ؛ امام فرمود: رهایش کنید. بار دیگر گفت: ای مولای من! «والعافین عن الناس»؛ حضرت فرمود: از تو گذشتم. برای بار سوم گفت: ای مولای من! «والله یحب المحسنین» حضرت فرمود: تو در راه خدا آزاد هستی. و از این پس، حقوق تو دو برابر آنچه که پیش از این به تو می دادم، خواهد بود. 🌱🌱🌱 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
عدل در دولت و مردم.mp3
1.83M
▪️ عدل در دولت و مردم 🌱🌱🌱 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🏴 دین پویا ▪️ چه كسی گفته دخیل ببند؟! چه كسی گفته ثواب دارد؟! توسل به ائمه (علیهم السلام)، توسل به قرآن، شفاعت خواستن از اینها، اینها است، اما این كُهنه را به این ضریح بستن مدرك قرآنی دارد؟! مدرك روایی دارد؟! كسی گوش نمی ‌كند! ▪️ این عَلَم و این آهن سرد را كه می ‌بینید عده زیادی بلند می ‌كنند، چه كسی گفته این كار را بكنید؟! كدام آیه است؟! كدام روایت است؟! به چه دلیل این كار را می‌ كنیم؟! همان آثار جاهلی را با به خورد عده‌ ای دادند، هر چه شما می‌ خواهید مبارزه كنید، می بینید مقدورتان نیست! دینی كه در آن دخیل است، دینی كه در آن عَلَم است، آن دین عامل پویایی نیست؛ دینی كه از سیاست جداست، كاری به سیاست ندارد، با همراه است، آن دین نیست. 🌱🌱🌱 🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۶ 📌نیکی و نیکوکاری الی باید با بکوشد آن چنان ‏ای در خود ایجاد کند که در مقابل دیگران به نمودن، بدی و زشتی را دور کند و بداند که پروردگار مهربان، است به آن چه بشر انجام می‏دهد و پروردگار به اعمال ما باید سبب و کسب واقعی ما گردد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌انصاف در گفتار 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: قَلَّما يُنصِفُ اللِّسانُ في نَشرِ قَبيحٍ أو إحسانٍ ♤♤♤ كمتر پيش مى آيد كه زبان در بيان زشتى يا نيكى اى انصاف داشته باشد.[غرر الحكم : 6724.] 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 جاهلیت محض ▪️ سالار شهيدان حسين بن علي ‌بن ابي ‌طالب جامعه را بررسي كرد، وضع مسلمان ها را بررسي كرد، دستگاه هيئت حاكمه را بررسي كرد، دربار امويان را بررسي كرد، عزل و نصب هاي بني‌اميه را بررسي كرد، كيفيت توزيع اموال بيت‌المال را بررسي كرد، چپاول اموال مسلمين را بررسي كرد، ديد اين راه، است. يك وقت حكومت، است ولي چند نفر گناه مي‌كنند، يك وقت اصلاً حكومت، حكومت غيراسلامي و است. سالار شهيدان حسين‌بن علي‌بن ابي‌طالب وقتي كاملاً اوضاع را بررسي كرد ديد دستگاه اموي، دستگاه است. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/03 🆔 @rahighemakhtoom