eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
47 🔅🔅🔅 📌استعاره های قرآن 5 ▪️عبدالقاهر جرجانى (متوفى 471 ق) مى‏ گويد: استعاره انتقال دادن اسم از اصل آن به غير آن است كه به منظور تشبيه، آن هم در حد مبالغه انجام مى‏ گيرد. ▪️ او در كتاب ديگرش توضيح مى ‏دهد كه استعاره اين است كه گاهى يك لفظ در وضع لغوى، اصل و معناى معروفى دارد كه مخصوص به آن است، سپس شاعر و يا غير شاعر آن لفظ را در غير اين معنى و اصل استعمال مى‏ كند و آن را از آن اصل انتقال مى‏ دهد. پس استعمال لفظ در اين معنى صورت عاريه پيدا مى‏ كند. ▪️جرجانى استعاره را بالاترين ترفند جذاب زبانى و شگفت‏ آورترين زيبايى در كلام مى‏ داند. ➖ ابن‏رشيق قيروانى استعاره را بهترين نوع مجاز و نخستين باب از ابواب بديع مى‏ داند و مى‏ گويد: در زيباسازى شعر چيزى شگفت‏ آورتر از آن نيست و چنانچه از استعاره بجا استفاده شود از محاسن كلام است. ➖ابن‏ وكيع گفته است: بهترين استعاره، استعاره‏ اى است كه از معناى اصلى دورتر باشد، اما در اولين وهله معلوم شود كه استعاره است. 🔰نمونه ای از استعاره در قرآن ابن ‏سنان خفاجى در تعريف استعاره را با ذكر مثالى از قرآن كه آيه شريفه «واشتَعل الَرأسُ شَيبًا» (سوره مریم آیه 4)است توضيح داده است. در اين جمله كه از زبان زكريا نقل شده، فرا رسيدن پيرى، به صورت يك استعاره بيان شده است. لفظ «اشتعال» در اصل براى پيرى وضع نشده، بلكه از معناى اصلى يعنى "شعله‏ ور" شدن، به معنى"پیری" انتقال داده شده است. همان‏گونه كه وقتى چوب شعله‏ ور مى‏ شود، به تدريج به اطراف خود سرايت مى‏ كند و حالت چوب تغيير مى‏ يابد، پيرى هم به تدريج موهاى سر را سفيد مى‏ كند و رنگ آن را كه قبلاً سياه بوده تغيير مى‏ دهد، و اين همان استعاره است كه تشبيهى در جهت مبالغه است بدون آنكه ادات تشبيه آورده شود. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دوازدهم:قرائت حفص ⏪رابطۀ شيعه و نص كنونى قرآن برخى ناآگاهان به شيعه نسبت داده‌اند كه مصحفى خاص خود دارند و آن‌را «المصحف الشيعي» مى‌نامند! در حالى‌كه شيعه خود از چنين مطلبى بى اطلاع است. گروهى از محققان متأخر شديداًبه اين ادعا اعتراض كرده‌اند كه مهم‌ترين آنان «گُلدزيهر» است. او علاقۀ خاصّ‌ شيعه را نسبت به نصّ‌ رسمى قرآن - كه در دست مسلمانان است - تشريح و تأييد مى‌كند. به‌منظور تشريح بهتر علاقه و اهتمام شيعه به نص قرآن كنونى، ناگزير از بيان مطالب زير هستيم: 🔹اگر تاريخ قرآن مجيد را بررسى كنيم، در مى‌يابيم كه نصّ‌ كنونى قرآن با وضع موجود، اصولاً محصول كوشش‌هاى شيعه است. در حقيقت، اگر قرآنى وجود داشته‌باشد كه بتوان آن‌را مصحف شيعى ناميد، همين مصحف موجود است و با توجّه به نقش امامان، قاريان، حافظان و هنرمندان شيعه در طول تاريخ نسبت به مصحف، بايد قرآن را به شيعه منسوب كرد. 🔅اميرالمؤمنين على عليه السلام اولين كسى است كه انديشۀ گردآورى قرآن را، پس از درگذشت پيامبر صلى الله عليه و آله اجرا كرد. ☑️مصحف‌هاى مهمّى كه در آن زمان و پيش از يكسان سازى مصاحف تهيه شد و قرآن در آنها جمع‌آورى گرديد عبارتند از: مصحف‌هاى عبداللّه‌بن‌مسعود، ابىّ‌بن‌كعب، ابوالدرداء و مقدادبن‌اسود. همگى اينان به‌ولاى خاص خاندان پيامبر شناخته شده‌اند. ➖اولين كسى كه يكسان سازى مصحف‌ها را در زمان عثمان مطرح كرد، حذيفة‌بن‌اليمان بود. ➖ابىّ‌بن‌كعب تصدّى املاى قرآن را موقع استنساخ مصحف‌ها بر عهده داشت. شكل‌گذارى مصحف و نقطه‌گذارى آن، به‌دست ابوالاسود الدؤلى و دو شاگرد او نصربن‌عاصم و يحيى‌بن‌يعمر انجام گرفت. ☑️اولين كسى كه در تحسين كتابت مصحف و زيبايى خطّ‍‌ آن اقدام كرد، خالدبن ابى‌الهياج - از اصحاب على عليه السلام - بود. ضبط‍‌ حركات به شكل كنونى، كار استاد بزرگ خليل‌بن‌احمد فراهيدى است. او اولين كسى است كه همزه و تشديد و رَوم و اشمام را وضع كرد. تمامى اين افراد از دانشمندان سرشناس شيعه‌اند. ⏺اگر نگوييم شش تن، دست كم چهارتن از قرّاء سبعه، شيعه بودند؛ اما قرائت كنونى - كه قرائت حفص است - يك قرائت شيعى خالص است كه آن‌را حفص - كه از اصحاب امام‌صادق عليه السلام بود - از شيخ خود عاصم - كه از بزرگان و معاريف شيعه است - فرا گرفت و وى از شيخ خود سلمى - از خواص على عليه السلام - فرا گرفت. سلمى نيز قرائت را از اميرالمؤمنين على عليه السلام ، على عليه السلام نيز آن‌را از پيامبر صلى الله عليه و آله و پيامبر نيز از خداى عزوجل أخذ كرده‌است. . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌷🌷🌷 📌جان دیون پورت (دانشمند عالیقدر انگلیسی و اسلام شناس) 🔹قرآن تا آن حدّ معجزه جاوید شناخته شده است که محمد(ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود، و آشکارا فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت کرد، تا یک سوره مانند قرآن بیاورند(که نتوانستند بیاورند)، صدای این کتاب برای بیشتر از هزار و دویست سال در گوش و قلب میلیونها نفراز افراد بشر طنین انداز بوده است؛ 🔹قرآن ایمان به خدای واحد و تسلیم به اراده او و اطاعت کامل از احکام او و خیر خواهی و بشر دوستی و مسالمت و خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی و حلم و بردباری و همچنین مخصوصاً یادآوری ثواب و پاداش شهادت در راه دین را تبلیغ می کند، در صورتی که درباره وظایف مخصوص علاوه از تعهّد در تبلیغ اسلام، اولین وظایفی که درقرآن تصریح شده است، عبارت است از ادای پنج نوبت نماز، روزه ماه مبارک رمضان، و زکات یعنی انفاق به مستحقان، از میان این سه وظیفه مهم، محمد ادای نماز را آن قدر تأکید کرده و مهم شمرده است که آن را مستعان دین نامیده است و کلید بهشت. 🔹قرآن مانند اناجیل نیست که فقط به عنوان میزان و شاخصی درباره عقاید دینی و عبادت و عمل پیروان آن شناخته شده باشد،بلکه دارای مکتب و روش سیاسی نیز هست.کلیه مسائل حیاتی و مالی با اجازه همین منبع و مصدر قانون گذاری حل و تصفیه می شود. 📙کتاب نقش اسلام در بیداری غرب،ص 73 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 ⏪اسرار نماز(قسمت بیست و یکم) 🔰 فصل چهارم 🔰 نمونه‌ای از آداب مهم قلبی عبادات (طمانینه) 🔸احادیثی درباره «طمانینه»: 3️⃣ قرآن شريف امر به ترتيل قرآن فرموده و در احاديث شريف است كه «كسى كه سوره‌اى از قرآن را فراموش کند، آن سوره در بهشت براى او در صورتى كه به آن خوبى صورتى نيست، متمثل می‌شود. پس وقتى آن را می‌بيند، به او می‌گويد كه تو چه هستى، چقدر نيكویى. كاش تو از من بودى! جواب مى‌دهد: آيا تو مرا نمىشناسى؟ من فلان سوره هستم، اگر مرا فراموش نكرده بودى تو را به اين درجه رفيعه مى‌رساندم.» (اصول كافى، ج 4، ص 410) 4️⃣ در حديث است كه «كسى كه قرآن را در جوانى بخواند، قرآن با گوشت و خونش مختلط شود.» (اصول كافى، ج 4، ص 405) ✅نكته آن است كه در جوانى اشتغال قلب و كدورت آن كمتر است، از اين جهت قلب از آن بيشتر و زودتر متأثر می‌شود و اثر آن نيز بيشتر باقى می‌ماند. 5️⃣ در حديث شريف است كه «هيچ چيز پيش خداى تعالى محبوب‌تر نيست از عملى كه مداومت بر آن شود گرچه آن عمل كم باشد.» (اصول كافى، ج 3، ص 137) . ⬅️ شايد نكته بزرگ، آن باشد كه عمل، صورت باطني قلب شود، چنانچه ذكر شد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما. نخستین پذیرندگان اسلام .عبداللهی ۱۴۰۱۷۲.mp3
24.37M
📌و اما باور ما-(قسمت 89) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌دلی پوشیده در تاریکی گناه إِلَهِی قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِی غَالِبٌ وَ طَاعَتِی قَلِیلٌ وَ مَعْصِیَتِی کَثِیرٌ وَ لِسَانِی مُقِرٌّ بِالذُّنُوبِ فَکَیْفَ حِیلَتِی یَا سَتَّارَ الْعُیُوبِ وَ یَا عَلامَ الْغُیُوبِ وَ یَا کَاشِفَ الْکُرُوبِ اغْفِرْ ذُنُوبِی کُلَّهَا بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ یَا غَفَّارُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. خداى من، دلم در پرده‏ هاى ظلمت پوشیده شده و جانم دچار کاستى گشته و عقلم مغلوب هواى نفسم شده و هواى نفسم بر من چیره آمده، طاعتم اندک، و نافرمانیم بسیار، و زبانم اقرارکننده به گناهان است، چاره من چیست اى پرده‏ پوش عیبها، اى داناى نهان‏ها، اى‏ برطرف ‏کننده غمها، همه گناهان مرا بیامرز، به احترام محمّد و خاندان محمّد، اى آمرزنده، اى آمرزنده، اى آمرزنده‏ به مهربانیت اى مهربان‏‌ ترین مهربانان. @rahighemakhtoom
25 "نمک خوردن و نمکدان شکستن" وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الْإِنسَانُ كَفُورًا☆(سوره اسراء آیه ۶۷) ﻭﻗﺘﻲ ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ، ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ‌ﺟﺎی ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ، ﺍﺯ ﺟﻠﻮی ﭼﺸﻤﺘﺎﻥ ﻏﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺯﻧﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ‌ﻣﺤﺾ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﺣﻞ، ﻧﺠﺎﺗﺘﺎﻥ ﺩﻫﺪ، ﺭﻭ ﺑﺮﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻮﻋﺎً ﻧﺎﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ. 🌷🌷🌷 📋نکته ای و اشاره ای: ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻢ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻄﺮﻫﺎ، ﺍﻣﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﻏﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺍﻭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺖ، ﺑﺎﺯ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﺮﻙ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﮔﻬﻲ ﻛﺎﻧﺪﺭ ﺑﻠﺎ ﻣﺎﻧﻲ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻧﻲ ﭼﻮ ﺑﺎﺯﺕ ﻋﺎﻓﻴﺖ ﺑﺨﺸﺪ ﺳﺮ ﺍﺯ ﻃﺎﻋﺖ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﻲ(ﺳﻌﺪﻱ) ﺍﻳﻦ ﻏﻔﻠﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪﻥ ﺧﻄﺮ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻋﺎﺩﻱ، ﺑﺎﺯ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﻏﺮﻭﺭ، ﮔﻨﺎﻩ، ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻭ ﺗﻌﺼﺐ، ﺑﺮ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﻲ ﺍﻓﻜﻨﺪ ﻭ ﭼﻬﺮﻩ ﻱ ﺗﺎﺑﻨﺎﻙ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﻧﺎﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺳﺮﻳﻊ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺑﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﭘﺮﻇﺮﻓﻴﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﺰﻟﺰﻝ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ. ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﺧﻮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﺶ ﻭ ﺗﻦ ﺁﺳﺎﻳﻲ ﻧﻪ ﭼﻮﻥ ﻛﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺁﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺩﻝ ﺧﻮﺍﻧﻲ 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-11-2.mp3
21.03M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : بیست و چهارم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن قال الإمام عليّ عليه السلام: فَاطْلُبْ مَا يَعنيكَ وَ اتْرُكْ ما لايَعنيكَ، فَاِنَّ فى تَركِ ما لايَعنيكَ دَرْكَ ما يَعْنيكَ در جستجوى چيزى باش كه مفيد است و آنچه را بيهوده است، رها كن؛ زيرا رها كردن كارهاى بيهوده، باعث رسيدن به امور مفيد مى شود. 📚تحف العقول، ص ۲۱۸. @rahighemakhtoom
شهادت عالم آل محمد صلی الله علیه و آله حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء را به محضر مولا و سرور و صاحب مان حضرت حجت بن الحسن ارواحنا فداه و رهروان ایشان تسلیت عرض می کنیم. خادمان صفحه قرآنی
باور ما .امام رضا و نماز اول وقت عبداللهی ۱۴۰۱۷۳.mp3
15.53M
📌 نماز اول وقت در سبک زندگی رضوی اَلْخَرَائِجُ ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُوسَى اَلْقَزَّازِ قَالَ: خَرَجَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَقْبِلُ بَعْضَ اَلطَّالِبِيِّينَ وَ جَاءَ وَقْتُ اَلصَّلاَةِ فَمَالَ إِلَى قَصْرٍ هُنَاكَ فَنَزَلَ تَحْتَ صَخْرَةٍ فَقَالَ أَذِّنْ فَقُلْتُ نَنْتَظِرُ يَلْحَقُ بِنَا أَصْحَابُنَا فَقَالَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ - لاَ تُؤَخِّرَنَّ صَلاَةً عَنْ أَوَّلِ وَقْتِهَا إِلَى آخِرِ وَقْتِهَا مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ عَلَيْكَ أَبَداً بِأَوَّلِ اَلْوَقْتِ فَأَذَّنْتُ وَ صَلَّيْنَا تَمَامَ اَلْخَبَرِ .(بحار الأنوار , جلد۸۰ , صفحه۲۱ ) راوي مي گويد: حضرت رضا (ع) براي استقبال برخي از طالبيين (دودمان ابوطالب) از شهر خارج شد ودراين هنگام وقت نماز شد (بلادرنگ ) راه خود را به ساختماني که در آن نزديکي بود، کج کرد وکنار سنگي فرود آمد وفرمود: اذان بگو. من عرض کردم: درنگ کنيم تا ياران ما برسند. فرمود: خدايت بيامرزد! هيچ گاه نماز را از اول وقت بدون جهت به آخر وقت به تأخير نينداز وهميشه بر تو باد که اول وقت را مراعات کني. پس من اذان گفتم و نماز خوانديم. @rahighemakhtoom