eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3.1هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
603 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @jebhefarhangi @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ(۶۹/عنکبوت) البته کسانی را که در راه ما تلاش می‌کنند، در پیمودن راه‌های کمال و سعادت کمک می‌کنیم. بله، خدا در کنار درستکاران است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه نوزدهم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها، منتشر می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
یادآوری: در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون است و چه بسیار مدعیانی که به هنگام بروز دولت منجی و سختی ها راحت طلبان رفوزه شده و به مقابله با امام زمان می پردازند. اینک ادامه مطلب را مطالعه فرمایید 👇👇👇 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040 @rahighemakhtoom
⚡️جای ما کجاست!(۳) 2. جموداندیشان و ظاهر گرایان ▪️از بامداد اسلام، ظاهرگرایان از مهم‌ترین موانع احیای دین و تحولات اجتماعی بوده‌اند، کسانی که به باطن و روح و هدف دین توجه نکرده و افق درکشان فراتر از پوست و قالب را نمی‌نگرد. دور بودن از واقعیت‌های عینی، آنان را کوته‌بین و به خودمحوری دچار کرده است. محدود بودن درک آنها نسبت به دین، موجب می‌شود که در زمان‌های حساس، تکلیف را نشناسند و به رویارویی پیامبر(ص) و امامان(ع) کشانده شوند. ▪️در جریان نزول آیه روزه و نماز مسافر، پیامبر(ص) در سفر، دستور افطار دادند و خود روزه گشودند؛ ولی گروهی به خیال مقدس‌مأبانه خود که هر سختی ثواب دارد، به روزه ادامه دادند. پیامبر(ص) با آنان برخورد کردند و به آنها لقب گناهکار دادند. ▪️وجود پیامبر(ص) و مخالفت صریح با این گروه به آنان عرصه میدان‌داری نمی‌داد. پس از پیامبر(ص)، تفکر قشری‌گری و ظاهربینی در میان مردم رایج شد و ورود نحله‌های گوناگون فکری به فرهنگ اسلامی، به ویژه در دوران غیبت آن را تشدید کرد. به این ترتیب فرقه‌های گوناگون در عالم اسلام پیدا شد. ارباب مذاهب و فرق به اسلام به عنوان دینی جامع و حیات‌بخش توجه نکردند و با یکسونگری به برخی از جوانب دین، زمینه ناتوانی سایر اجزای آن را فراهم کردند. عالم تشیع نیز از این خوان بی‌نصیب نماند. غیبت امام(ع) و دور کردن شیعه از عرصه سیاست و اجتماع سبب شد که حرکت اجتهاد بیشتر در حل مسائل فردی متمرکز شود و دستورات اسلام به عنوان یک سیستم اجتماعی، اقتصادی و...کمتر در کار تحقیق و تدریس قرار گیرد. ▪️به هنگام ظهور امام(ع)، تحجر در اندیشه‌ها و رفتار اجتماعی از میان نرفته؛ بلکه در لفافه‌های نوظهور جلوه‌های دیگر می‌یابد. امام(ع) احیاگر دین است، در همه مسائل فکری و کاربردی اسلام، به دگرگونی‌های وسیعی دست می‌زند و دستوراتی را که طی روزگاران دراز بر توده مردم پنهان مانده و مردم ناشیانه به آن عمل می‌کنند، آشکار می‌سازد. ▪️حضرت برای ایجاد عدالت عمومی، اموال نامشروع را مصادره می‌کند، قطایع و زمین‌هایی که حکومت‌ها به ناروا به افراد واگذار کرده‌اند به بیت‌المال برمی‌گرداند. ▪️ دست حرام‌خواران را از اموال عمومی کوتاه و راه‌های نامرئی به بیت‌المال را مسدود می‌کند. ▪️در اجرای عدالت تا آنجا پیش می‌رود که راه را بر افرادی که به زیارت مستحبی خانه خدا می‌روند، بسته و حج واجب را در اولویت قرار می‌دهد.شیوه حرم‌سازی و مسجدنمایی را نمی‌پسندد و مساجد را از تزئینات غیرضروری پاک می‌سازد. ▪️ در حرم پیامبر(ص) و مسجدالحرام تغییرات مهمی را ایجاد می‌کند. در قضاوت، شیوه داوودی را پیش می‌گیرد و با معیارها و موازین نوینی که در اختیار دارد، کشف حقیقت می‌کند و تنها به شیوه قضایی گذشته، یعنی به سوگند اکتفا نمی‌کند. ▪️در تفسیر قرآن، اسرار پنهانی و رموزی را که بر مردم پنهان مانده، آشکار ساخته و درهای حکمت و معرفت را بر مردم می‌گشاید و تأویل قرآن و مصادیق بارز و پنهان آیات آن را بر مردم آشکار می‌سازد. ▪️امام زمان(عج) احکامی که پیامبر و امامان پیشین به سبب نبودن شرایط، نتوانسته‌اند اجرا کنند، جاری می‌کند و اسلام را با همه شرایط و ویژگی‌ها در جهان حاکم می‌سازد. ▪️تحولات مهم فرهنگی و اجتماعی و سیره امام(ع) در حکومت و قضاوت با ذهنیتی که مردم از دین دارند و متحجران القا کرده‌اند، جدید جلوه می‌کند و روش امام را با معتقدات خود بیگانه می‌بینند. «اذا قام القائم استانف دعاء جدیداً کما دعاء رسول الله؛ هنگامی که قائم قیام کند، دعای جدیدی همانند دعای پیامبر از سر می‌گیرد.» ▪️امام مصلح شرع است و نه دین ساز. جدید بودن روش حضرت در ارتباط با شناخت واژگونه مردم از دین در آن دوره است. به همین دلیل کارهای امام جدید جلوه می‌کند؛ گویی که دین جدید آورده است. گروهی که با اسلام اصیل بیگانه بوده و تنها بر ظواهر گذشته جمود دارند، روش امام را با سیرت نیاکان خود ناشناخته دیده، زبان به اعتراض می‌گشایند و با سلاح مذهب به مقابله امام می‌شتابند. گروهی که از فهم بطون و معانی بلند قرآن عاجزند، به ظواهر قرآن علیه امام استشهاد می‌کنند و عده‌ای با استدلال به سیره‌ای از پیامبر(ص) که در خیال دارند، به تحولات اجتماعی و اقتصادی امام انتقاد می‌کنند. امام‌زمان(عج)، در بیرون کردن این گروه از صحنه اجتماعی و افکار عمومی، بیش از جدش، پیامبر(ص) به زحمت می‌افتد. پیامبر(ص) با کافرانی روبه‌رو بود که از اعلان دشمنی ابایی نداشتند و آشکارا با اسلام و پیامبر(ص) می‌جنگیدند؛ ولی این دسته از معارضان مهدی(عج)، پینه بر پیشانی دارند و در میان مردم به زهد و ورع مشهورند و با سلاح دین، به جنگ امام(عج) می‌روند. بی‌کمترین تردید به تیر تکفیرش می‌زنند و با ایجاد شایعه و جنگ روانی، افکار عمومی را علیه او بسیج می‌کنند. @rahighemakhtoom
⚡️جای ما کجاست!(۴) امام صادق(ع) می‌فرماید: «آزردگی‌هایی که مهدی ما از سوی نادانان روزگار خود متحمل می‌شود، بیش از زحماتی است که به پیامبر(ص) از جاهلان زمان خود وارد شده.» پرسیدند چگونه؟ فرمود: «پیامبر(ص) در زمانی برانگیخته شد که مردم سنگ و درخت و چوب می‌پرستیدند. قائم، آنگاه که قیام کند، مردم علیه او قرآن را تأویل می‌کنند. به خدا سوگند، همانند سرما و گرما عدالت وارد سراهای آنان خواهد شد.» درباره قضیه‌ای امام مهدی(عج) در جمع مردم سخن می‌گوید و حقایق را بر مردم آشکار می‌سازد. گروهی از مردم که تاب سخنان حضرت را نمی‌آورند، علیه امام(عج) خروج می‌کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «در وقت ظهور، قائم ما برایتان سخنانی می‌گوید که تاب شنیدن آن را ندارید. علیه او در رمیله شورش خواهید کرد. او با شما جنگیده و شما را نابود خواهد کرد.» خطاب امام(ع) به شیعیان، «یحدثکم» نشانگر آن است که این گروه از مخالفان امام و از شیعیان هستند و همگی به دست امام(عج) از میان می‌روند. لطفاً مطالب گذشته را در لینک های زیر بخوانید. https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21981 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21982 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۶) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۱۹) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📋 سوره حمد (جلسه ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
Document (2).pdf
324.4K
📋 سوره حمد (جلسه ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom