eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (3) ▫️ابیِضاضُ الوجه و اِسوِدادُه:معنای ظاهری: سفیدی صورت و سیاهی آن.ابیضاض مصدر باب افعلال(ابیض یبیض ابیضاضا)«به معنای سپید شدن است.»اسوداد نیز مصدر باب افعلال و به معنای سیاه شدن است.ابیض وجهه«صورتش سفید شد»(از ریشه بیض)اسودّ وجهه«صورتش سیاه شد.»(از ریشه سود) ▫️معنای کنایی:ابیضاض الوجه«کنایه از سربلندی»واسوداد الوجه«کنایه از سرافکندگی است». 🔰درقرآن؛در آیه ی کریمه ۱۰۶ سوره مبارکه ی آل عمران می فرماید: يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ* [در آن‌] روزى كه چهره‌هايى سپيد، و چهره‌هايى سياه گردد. اما سياهرويان [به آنان گويند:] آيا بعد از ايمانتان كفر ورزيديد؟ پس به سزاى آنكه كفر مى‌ورزيديد [اين‌] عذاب را بچشيد.* 🔘وقتی به معنای ظاهری این آیه می نگریم چیزی که در ابتدای امر، به نظر می رسد این است که در قیامت بعضی رویشان سفید و بعضی دیگر سیه رو خواهند بود. چون معنای ظاهری روسیاه آن است که کسی واقعاً چهره ای تیره و سیاه داشته باشد و معنای ظاهری روسفید آن است که کسی واقعاً رویش سفید و درخشان باشد ولی با کمی دقت در می یابیم این جمله کنایی بوده و منظور از روسیاه، آدم رسوا و بدبخت و شرمسار و منظور از روسفید، انسانی سربلند و سرافراز است. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
3.mp3
27.25M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه سوم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌قسمت سی و ششم 🔰ملاک «مراعات»🔰 ⚖️ميزان «مراعات» این است كه 🔸انسان متوجه احوال نفس باشد. 🔸و با نفس، متناسب با قوّت و ضعف آن رفتار كند. ✅مثلا اگر نفس در عبادت و رياضت قوى است و تحمل مقاومت دارد، در عبادت كوشش و جدّيّت بكند. 💠اشخاصى كه ايّام غرور جوانى را طىّ كرده‏‌اند و آتش شهوت آنها تا اندازه‏‌اى فرو نشسته است ⬅️ مناسب است قدرى رياضت‌های نفساني را بيشتر كنند و با جدّيّت و كوشش، مردانه وارد سلوك و رياضت بشوند و هر چه نفس را به رياضت عادت دادند، فتح باب ديگر براى او كنند ⬅️ تا این كه كم كم نفس بر قواى طبيعت مسلط بشود و قواى طبيعي، مسخّر تحت كبرياى نفس شوند. 🔵از سویی در احاديث شريف وارد است كه در عبادت، جدّيّت و كوشش نمایید و از اشخاصى كه اجتهاد و كوشش در عبادت و رياضت می‌كنند، مدح شده‌است. ✨مانند عبادات و رياضت‌های ائمه هدى سلام اللّه عليهم که وارد است. 🔴 از سوی دیگر، دسته‌ای از احاديث شريف، میانه‌روی در عبادت را مدح فرموده‌اند. به این ترتیب، تلاش و میانه‌روی وابسته به: 🔹اختلاف اهل سلوك و درجات و احوال نفسشان 🔹و ميزان كلّى نشاط و قوّت نفس و نقاط ضعف آن‌ها است. 🌱🌱🌱 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘تفسير و تأويل‌ 🔸هر آيه‌اى؛ اعم از محكم ومتشابه ابهام‌هايى دارد؛ اما در متشابهات، تشابه، علاوه بر آنكه بر چهره لفظ پرده‌اى از ابهام مى‌افكند، موجب شبهه نيز مى‌گردد؛ بدين ترتيب بايد براى درك مفهوم هر متشابهى، ابتدا ابهام آن‌را رفع و سپس از آن دفع شبهه كنيم؛ بيان ابهامات (كه در محكم و متشابه وجود دارد) را «تفسير» و بيان شبهات (كه صرفاً در متشابه وجود دارد) را «تأويل» مى‌گويند. 🔸در تعريف تفسير گفته‌اند: «تفسير، برگرفتن نقاب از چهره الفاظ مشكله است». هنگامى كه هاله‌اى از ابهام، لفظ را فرا گرفته باشد و پوششى بر معنا افكنده باشد، مُفسّر با ابزار و وسايلى كه در اختيار دارد در زدودن آن ابهام مى‌كوشد. 🔸 تأويل از ريشه «اوْل» به‌معناى «رجوع و بازگشت» گرفته شده، لذا معناى لغوى تأويل، ارجاع دادن مى‌باشد. تأويل در موردى به‌كار مى‌رود كه گفتار؛ مايه شبهه، حيرت و سرگردانى شده‌باشد و تأويل‌گر (كسى كه راه تأويل صحيح را مى‌داند) در جهت رفع شبهه اقدام مى‌نمايد و ظاهر شبهه انگيز آن گفتار را به جايگاه اصلى خود (وجه صحيح آن) باز مى‌گرداند. ▪️مصاحب موسى هنگامى كه او را در شگفتى يافت، به‌وى نويد داد تا او را از سرّ كار خود با خبر سازد و تأويل درست كردار خود را با وى در ميان گذارد: «... سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ ما لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً؛... به زودى تو را از تأويل آنچه نتوانستى برآن شكيبا باشى، آگاه خواهم ساخت».با اين توضيح، هر متشابهى علاوه بر تفسير به تأويل نيز نياز دارد. تفسير، ابهام آن‌را برطرف و تأويل شبهه آن‌را دفع مى‌كند؛ ولى آيات محكمه فقط به تفسير نياز دارند تا ابهام آنها برطرف شود. بنابراين تأويل نسبت به تفسير، اخص مطلق است؛ يعنى هرجا تأويل باشد، تفسير هم هست، زيرا تأويل نوعى تفسير است. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ 🔶 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare-43_03.mp3
16.98M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸٩ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Mulk 11. s.mp3
4.74M
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه یازدهم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢عقل در مقابل شرع نیست! 🔸مستحضر هستید قوانین الهی فقط از ناحیه ذات أقدس الهی است، عقل هیچ کاره است. حالا فرض کنید حُسن عدل که عدل حَسن است و واجب است. این راه را شارع مقدس ترسیم کرده است، نه اینکه عقل مهندس این راه باشد، برای اینکه قبل از اینکه عاقلی و حکیمی یا فقیهی یا اصولی به دنیا بیاید، این قوانین سرجایش بود. بعد از مرگ اینها هم این قوانین سرجایش هست، پس این قوانین را عقل نیاورده است. 🔸عقل حکم می‌کند؛ یعنی حکم می‌کند به «ثبوت المحمول للموضوع». نه حاکم یعنی قاضی است، نه حاکم یعنی مدیر است. خدا ﴿إِنِ الْحُکْمُ إِلاّ لِلَّهِ﴾،باید این کار را بکند. عقل می‌فهمد که آن که ما را آفرید می‌داند از کجا آمدیم و به کجا می‌رویم. او می‌فهمد می‌گوید این محمول برای این موضوع است. حُسن برای عدل هست. قبح برای ظلم است. عقل حکم می‌کند به «ثبوت المحمول للموضوع»؛ یعنی مُدرِک است نه حاکم یعنی فرمانروا و دستوردهنده. بعد از مرگ او هم همین‌ها هست. قبل از اینکه اصلاً او به دنیا بیاید، همین حرف‌ها بود. حالا چه عقل ارسطو و بوعلی و فارابی و اینها باشد یا عقل شیخ انصاری و آخوند خراسانی و همه اینها باشد(رضوان الله علیهم). عقل چراغ است و هرگز در مقابل شرع نیست 📼فرازی از سوره ملک جلسه یازدهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (6) تفسیر آیات 5تا 9 🌱🌱🌱 ☑️ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻟﮕﻮﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺒﻠﻐﺎﻥ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﺍﺳﺖ.ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻬﺼﺪ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺩﻳﻨﻲ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم، ﺗﻨﻬﺎ ﺣﺪﻭﺩ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎً ﻫﺮ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ، ﻭﻟﻲ ﺑﺎﺯﻫﻢ ﻧﻮﺡ ﺑﻪ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻭ ﻓﺮﺍﺭ ﻭ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﻫﺎﻱ ﻣﻨﻔﻲ ﻣﺮﺩم ﻣﻘﺎﻭﻣﺖ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ.ﺁﺭﻱ؛ ﺟﻬﺎﻥ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﺒﻠﻐﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻫﻤﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖِ ﻧﻮﺡ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﻣﺴﺘﻜﺒﺮﺍﻥ ﻓﺮﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ. ☑️ﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻱ ﺑﺸﺮﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﻲ ﺷﻜﻞ ﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﻃﻞ ﮔﺮﺍﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﺮﺍﺏ، ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﻫﺎﻱ ﻧﺎﺳﺎﻟﻢ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﻧﺒﻴﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﺸﻨﻮﻧﺪ. 🔘ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻢ ﻣﺴﺘﻜﺒﺮﺍﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺭﺍﺩﻳﻮﻳﻲ، ﺗﻠﻮﺯﻳﻮﻧﻲ، ﻣﺎﻫﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺟﻠﻮﻱ ﭼﺸﻢ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺩﻳﻨﻲ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ ﻭ ﻛﻤﺎﻝ ﮔﺎم ﺑﺮﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺍﺳﻴﺮ ﭼﻨﮓ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ☑️ﻣﺒﻠﻐﺎﻥ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﺗﺒﻠﻴﻐﻲ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻓﺮﺻﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪ. ☑️ﺍﺯ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﻫﺎﻱ ﻣﻨﻔﻲ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺩﻳﻦ ﺩﻝ ﺳﺮﺩ ﻧﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ☑️ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺩﻳﻦ ﺍﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﮔﺮﻳﺰﺍﻥ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﻭ ﺩﻳﺪﻥ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ☑️ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺩﻳﻦ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺗﻜﺒّﺮ ﻭ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(258) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘1- گستره عبادت و مصاديق آن 🔰الف: معرفت (خداوند مصداق عبادت) - عن الرضا (عليه السلام): ... اول عباده الله معرفته واصل معرفته الله توحيده و نظام توحيد الله نفى الصفات عنه، بشهاده العقول ان كل صفه و موصوف و شهاده كل صفه و موصوف مخلوق و شهاده كل مخلوق ان له خالقا ليس بصفه و لا موصوف و شهاده كل صفه و موصوف بالاقتران بالحدث و شهاده الحدث بالامتناع من الازل الممتنع من الحدث (التوحيد، ص: 35) "نخستين گام در بندگى خدا شناخت اوست و پايه شناخت خداوند بلند نام، يگانه دانستن اوست و نظام توحيدش نفى حدّ و حدود از اوست؛ زيرا عقل انسان خود گواهى مى‏دهد كه هر چيزى كه از صفت و موصوفى تركيب شده باشد، مخلوق است، و نيز هر مخلوقى‏ خود گواهى مى‏دهد كه خالقى دارد كه نه صفت است و نه موصوف، و هر صفت و موصوفى هميشه بايد با هم همراه باشند، و همراهى دو چيز با هم، نشانه حادث بودن آنهاست، و حادث بودن هم با أزلى بودن منافات دارد." ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما. همت بلند ۴۲ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۴.mp3
12.64M
📌و اما باور ما-(قسمت 220) نماز و همت بلند 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom