eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
پویش موضوعی سوره همزه.docx
26.1K
📌 نگاشت 14: پویش موضوعی سوره همزه ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره همزه حاوی بیش از250 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (81) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 تفسير ❇ ترجيح قرائت مالك كلمه «يوم» و «يومئذ» در بيشتر استعمالهاي قرآني آن، مربوط به جهان آخرت (برزخ و قيامت) است و در همه‌ي آن موارد به صورت ظرف مطرح شده است، نه مملوك و اينْ زمينه اي است براي استيناسي قرآني كه براساس آن مي توان در آيه‌ي كريمه (مالك يوم الدّين) نيز آن را ظرف دانست، نه مملوك؛ مانند اين كه گفته شود: «قاضي يوم الدّين»، «شفيع يوم الدّين»؛ پس سخن در اين نيست كه خدا مالك يوم الدّين و يوم الدّين مملوك خداوند است، بلكه سخن در اين است كه مالكيت مطلق خداي سبحان نسبت به همه‌ي اشيا در آن ظرف خاصّ ظهور مي كند و اين معنا با قرائت «مالك» سازگارتر است. ▪ بنابراين، معناي آيه‌ي كريمه‌ي (مالك يوم الدين) اين است كه در آن روز خدا مالك اشياست و مالكيت او در آن روز بر همگان ظاهر مي شود، نه به اين معنا كه خداوند مالك آن روز است[البته ظرفيت از اضافه‌ي مالك به يوم الدين استفاده مي شود، نه از كلمه‌ي يوم.]. ▪ معناي مالك يوم الدين بنا بر ترجيح قرائت مالك، بيانگر چهره‌ي اثباتي همان حقيقتي است كه آيه‌ي كريمه‌ي (يَومَ لا تملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذ لله) [سوره‌ي انفطار، آيه‌ي 19.]چهره سلبي آن را بيان مي كند. ▪ گرچه مالكيت مطلق خداي سبحان بر اشيا، اختصاصي به جهان آخرت ندارد، ولي چون اين حقيقت در آن روز به خوبي بر همگان رخ مي نمايد و همه به آن اعتراف مي كنند، يوم الدين به صورت ظرف مالكيت الهي در آيات قرآن كريم مطرح شده است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (81) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 تفسير ❇ يوم در قرآن همان گونه كه گذشت، مراد از يوم در بيشتر استعمالهاي قرآني آن، جهان آخرت است؛ مانند: (يوم الدين)، (اليوم الآخر) [سوره‌ي بقره، آيه‌ي 8 و ....]، (يوم يقوم الرّوح... ) [سوره‌ي نباي، آيه‌ي 38.]، (يومَ لاتملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذٍ لله) [سوره‌ي انفطار، آيه‌ي 19.]و به معناي روز در مقابل شب يا در برابر ماه و سال نيست. ▪ همچنين به معناي مجموع شب و روز هم نيست[1]، بلكه به معناي «ظهور» است؛ همان گونه كه در آيه‌ي شريفه‌ي (كل يوم هو في شأن) [سوره‌ي الرّحمن، آيه‌ي 29.]مقصود اين نيست كه خداوند در هر شبانه روز يا در هر روز (در مقابل شب) كاري دارد؛ زيرا خود روز هم شأني از شئون الهي و كاري از كارهاي اوست. پس (كل يوم) به معناي «كل ظهور» است و روز قيامت به معناي ظهور بودن آن است. ▪ در قيامت همه‌ي كثرتها به وحدت بازگشته، براي همگان معلوم مي شود كه يك واحد است كه عالم را اداره مي كند و با ظهور توحيد، پندار تثنيه و تثليث رخت بر مي بندد؛ بر خلاف آغاز آفرينش كه چون روز ظهور كثرت از وحدت است، سخن از (يومين)، (أيّام) و (ستّة أيّام) است[2]. پس روز در مقابل شب، شبانه روز و سال و ماه نيست؛ زيرا وقتي آسمانها و زمين طومارگونه برچيده شد، ديگر حركت وضعي و انتقاليِ زمين يا كره‌ي ديگر مطرح نيست تا از آن شب و روز و سال و ماه پديد آيد، بلكه بساط متحرّك و حركت برچيده مي شود. بنا بر اين كه روز در «يوم الدين» و آيات مربوط به قيامت به معناي «ظهور» باشد، بايد بيان شود كه ظهور چه چيزي مراد است. 📝 پ.ن: [1]ـ و از اين رو كلمه يوم در «يوم القيامة»، تثنيه و جمع ندارد، بلكه روز قيامت براي بسياري ازمردم به درازاي پنجاه هزار سال است: في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة (سوره ي معارج، آيه‌ي 4)، ولي براي مؤمنان به اندازه‌ي يك نماز واجب بيشتر طول نخواهد كشيد. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در پاسخ مردي كه به آن حضرت عرض كرد: «يا رسول الله ما أطْوَلَ هذا اليوم! »؛ روز قيامت چقدر طولاني است!، فرمودند: «والذى نفس محمدّ بيده إنّه ليخفّف علي المؤمن، حتي يكون أخفّ عليه من صلاة مكتوبة يصلّيها فى الدنيا» (بحار، ج7، ص123). [2]ـ خداي سبحان درباره‌ي آفرينش جهان مي فرمايد: مجموعه‌ي نظام موجود را در شش روز آفريديم: هو الّذي خلق السماوات والأرض في ستّة أيام، ثم استوي علي العرش (سوره‌ي حديد، آيه‌ي 4)؛ زيرا زمين در دو روز خلق شده است: خلق الأرض في يومين (سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 9)، آسمانهاي هفت گانه نيز در دو روز: ثم استوي إلي السماء وهي دخان... فقضاهنَّ سبع سماوات في يومين (سوره‌ي فصّلت، آيات 12 ـ 11) و ما بين آسمانها و زمين را نيز در دو روز آفريده است. امّا تغيير نظام دنيا در نفخ اوّل و ايجاد نظامي جديد در نفخ دوم، در يك روز خواهد بود: يوم نطوي السماء كطيّ السجلّ للكتب (سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 104)؛ روزي فرا مي رسد كه آسمان را درهم مي پيچيم، همان گونه كه طومار، نوشته هاي فراوانِ درون خودرادرهم مي پيچد. در جاي ديگر نيز مي فرمايد: والأرض جميعاً قبضته يوم القيامة والسماوات مطويّات بيمينه‌ي (سوره‌ي زمر، آيه‌ي 67) و در جاي ديگر: يوم تبدل الأرض غير الأرض والسماوات (سوره‌ي ابراهيم، آيه‌ي 48)؛ روزي كه آسمان و زمين اين دنيا به آسمان و زمين ديگر تبديل مي شود. همه‌ي اين صحنه ها در يك روز خواهد بود و مراد از روز همان ظهور است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (82) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 تفسير ❇ يوم در قرآن ▪ از آيات فراواني كه قيامت را (يوم الدين) معرّفي مي كند، بر مي آيد كه قيامت، روز ظهور دين است؛ مانند: (وإن الفجّار لَفِي جحيم يصلونها يومَ الدين وما هم عنها بغائبين) [سوره‌ي انفطار، آيات 16 ـ 14. در قرآن كريم سوختن فاجران در آتش دوزخ، گاهي با تعبير يَصْلَوْنَ بيان شده است و گاهي با تعبير تَصْلِيَة و ميان اين دو تعبير فرق است؛ اولي به معناي سوزش سطحي و برون سوزي است و دومي به معناي گداختن درون و درون سوزي است.] ▪ و از آن جا كه دين معاني و مصاديق فراوان و گوناگوني از جمله «جزا» دارد، به قيامت روز جزا نيز گفته مي شود، ولي جزا، تنها بخشي از دين (به معناي جامع آن) است كه در آيه‌ي (إنّ الدين عند الله الإسلام) [سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 19.]و مانند آن استعمال شده است. در قيامت دين با همه‌ي ابعادش ظهور مي كند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
✅قطب فرهنگی 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در پایان مقدمه كافی می‌ گوید: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ»؛[1] یعنی قطب زندگی, محور اساسی سعادت یك ملّت, عقل و اندیشه است. این محدّث نام‌ آور دین, حدیث را از منظر عقل می ‌بیند و عقل را «قطب فرهنگی» یك ملت می ‌داند، اگر «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» است برای آن است كه قطب فرهنگی یك ملّت, عقلِ هوشمند آن ملت است. 🔸 آن‌گاه حدیثی را از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل كرده است كه انسان در بُعد سلب و ایجاب, تصدیق و تكذیب, محقّقانه باشد، قرآن بیانش این است كه انسان تا چیزی برای او محقَّق نشود، نپذیرد و چیزی برای او محقَّق نشود تكذیب نكند؛ در نفی و اثبات, تصدیق و تكذیب, محقِّق باشد، چه اینكه خدا فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾[2] از یك منظر, ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[3] از منظر دیگر; یعنی جامعه ‌ای به «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» می ‌رسد كه قبول و نكول او محقّقانه باشد، چنین جامعه ‌ای خیرخواه دیگران است, چنین جامعه‌ ای بدی كسی را نمی‌ خواهد, چنین جامعه ‌ای صلاح و فلاح را در استقلال خود می ‌داند, در امنیت خود می ‌داند؛ نه در امور دیگران دخالت می ‌كند نه اجازه می ‌دهد كه دیگران در امور او دخالت كنند، استقلال خود را حفظ می‌ كند, امنیت خود را حفظ می ‌كند, امانت خود را حفظ می ‌كند و دیگران را در سایه استقلال و امنیت و امانتِ خود نگه می ‌دارد كه تاكنون طبق رهبری امام راحل و خون ‌های پاك شهدای این مملكت این كشور این ‌چنین بوده است، امیدواریم طبق رهبری مقام معظّم رهبری تا پایان این ‌چنین باشد و این نظام سالماً به دست صاحب اصلی ‌اش ولی عصر (ارواحنا فداه) برسد و ارواح تابناك شهدا (رضوان الله تعالی علیهم) از همه خوشنود باشند! [1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص 9. [2] . سوره اسراء، آیه 36. [3] . سوره یونس، آیه 39. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1394/12/25 ✳️ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
هدایت شده از کریمی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. همین لحظه دست از هر کاری که دارید بکشید، و مدتی به ورق زدن کتب تاریخ بپردازید و هرچه بیشتر علل ناله‌ها و بدبینی‌ها و گریه‌های عمیق دانایان تاریخ را جستجو نمایید. به نظر می‌رسد که علت اساسی آنها را دگرگون شدن و انحراف واقعیات از مسیر خود در اجتماع خواهید دید، نه در دسترس نبودن خودِ واقعیات و نه در اینکه چرا کشف فلان قانون علمی به تأخیر افتاده است. به عبارت روشن‌تر، شما هیچ دانایی را در تاریخ نخواهید یافت که بنشیند و بر حال انسان‌ها بگرید به این جهت که الکترون‌ها و امواج بی‌سیم را دیر کشف کردند و مردمِ دوران گذشته از دسترس نبودن آنها صدمه دیده‌اند! ولی بدبینان و گریان‌های بی‌شماری را خواهید دید که از دیدن انحراف از واقعیت‌های معلوم و موجود، زندگی‌شان در عذاب و ناگواری‌های جانکاه سپری گشته است. در آن هنگام که حقایق مسخ می‌شود، چنین نیست که مردم تن به باطل‌های صریح بدهند و با علم به اینکه کاری باطل است، آن را عمل کنند، یا دربارهٔ آن بیندیشند، بلکه چنان که در بعضی از کلمات امیرالمؤمنین(ع) مشهود است، می‌بینیم که: باطل‌ها را لباس حق می‌پوشانند و یا موضوعات باطل را با الگوهای حق رواج می‌دهند و از آنها پشتیبانی می‌کنند. در این صورت است که دانایان از اظهار حقایق ناتوان می‌گردند و نادانان که به سوی باطل‌ها در لباس حق جذب شده‌اند، اشخاصی اجتماعی و محترم تلقی می‌شوند! جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۲، ص ۲۷۱ @rahighemakhtoom
لحظات تبادل 👇👇👇 ⚠️⚠️ریشه فساد در است⚠️ امام جمعه کرج: 📌 مسجد است و اگر امام داشته باشد باید باشد، کند. کند. اگر در محله‌ای وجود دارد مسجد و اهل آن خوب . مسجد باید اجتماعی در محل باشد و محل با مساعی هم حل شود. برگردید و مساجد را آباد کنید. تا محله‌ها و و و کشور شود. لازم است به مسجد برگردند و مساجد را ازین حالتی که هست خارج کنند. ⏰۹۸/۵/۲۵⏰ . ♻️تبادل♻️👇 @Masjedtaraaz Ⓜ️ در جنگ نرم تا بن دندان مسلحتان میکنیم 🚀 http://eitaa.com/joinchat/90636305C007e60331f
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله ناصر ❇ موضوع مثال های قرآنی(بخش سوم) - آیه ی ۱۱۷ سوره ی آل عمران 🔹 خداوند می فرماید که انفاق در زندگی گناهکاران به منزله ی زراعتی پربار است که ناگهان با وزیدن بادی سخت، همه اش ار بین می رود و نابود می گردد. این باد همان ظلمی است که به دیگران روا می کنند. این انفاق با انفاق انسان های با ایمان تفاوت دارد : ⬅ ۱. انفاق در راه غیر خدا برای مثال تهیه ی ابزار جنگی برای به راه انداختن جنگ هایی که غیر اسلامی و گاه ضد اسلام است. ⬅ ۲. انفاق برای ریا و تظاهر انگیزه ی غیرخدایی داشتن ⬅ ۳. انفاق با منت و آزار و اذیت این انسان ها با این انفاق ها در ابتدا به خودشان ستم کرده و باطل را تقویت نموده اند. 🔹 با نگاهی به داستان های قرآن متوجه می شویم که عذاب های خداوند معمولا از طریق همان نعمتی بوده که به مردم ارزانی داشته است. این نشان می دهد که گاه عامل حیات انسان ها می تواند عامل مرگ آنها شود و این نتیجه ی رفتار نادرست آنها است. نعمت زیاد موجب مستی و سرکشی انسان ها می شود و قوم سباء نونه ای روشن بر این مدعا هستند. 🔹 گاه انسان ها می گویند که فلسفه ی بلاهای دنیا با عدالت خدواند تناقض دارد در حالی که پاسخ این موضوع را نمی دانند. در قرآن این موضوع بیان شده است و دلایلی برای این امر بیان شده است. یکی از این دلایل بیدار شدن انسانی است که در خواب نادانی خود فرو رفته است. مثال این موضوع دست انداز هایی است که در خیابان ها وجود دارد و از بسیاری از تصادف ها جلوگیری می کند. ✳ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
066.mp3
5.47M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش13 ✅ مراد از آية‌ الكرسيّ همان‌ يك‌ آيۀ اوّل‌ است‌ ▪ تلميذ: آية‌ الكرسيّ كه‌ عنوان‌ عَلَم‌ بالغلبه‌ پيدا كرده‌ است‌، آيا مراد فقط‌ همان‌ يك‌ آيه‌ است‌ كه‌ به‌ وَ لَا يَـُودُهُ و حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ[121] ختم‌ مي‌شود؛ يا آنكه‌ شامل‌ دو آيۀ دنبال‌ اين‌ آيه‌ هم‌ بوده‌ و به‌ أُولَـٰئِكَ أَصْحَـٰبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَـٰلِدُونَ ختم‌ مي‌گردد؟! 🔅 علاّمه‌: به‌ وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ختم‌ مي‌شود؛ و بهمين‌ جهت‌ اين‌ آيه‌ را كه‌ شامل‌ لفظ‌ كرسيّ است‌ آية‌ الكرسيّ نامند. و آن‌ فقرات‌ ديگر جزء آية‌ الكرسيّ نيست‌؛ و در ادعيه‌ و نمازهاي‌ مستحبّه‌ كه‌ آية‌ الكرسيّ يك‌ بار يا بيشتر وارد شده‌ است‌ بهمين‌ مقدار اكتفا مي‌شود. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (147) 🔅🔅🔅 📌اندیشه و سیره فاطمی ▪ كرامت مادر صبغه اي ديگر از جلالت زن است، زيرا انسان مانند فرشته نيست كه از گزند مرگ معهود مصون باشد و اگر جريان فرزند پروري نباشد، نوع بشر منقرض مي شود و سهم مؤثر پيدايش و پرورش نسل آتي به عهده مادر است. چنين كاري هرگز منافي شأن متعالي زن نبوده، بلكه مكمّل منزلت او است و هر اندازه زن اهل طهارت روح و تذكيه عقل و تزكيه نفس باشد، تأسّي او به حضرت زهراٍّ بيشتر بوده و توفيق وي در تربيت فرزند صالح كامل تر خواهد بود. ▪ تزريق عاطفه در جامعه و گسترش جاذبه در اجتماع مرهون لطف مادرانه صاحبان فرزند عطوف و رئوف است؛ چه اينكه مهمّ ترين عامل سكينت و طمأنينه در خانواده همانا زن است و در فرهنگ قرآن كريم كه معادل عترت طاهرين(عليهم‌السلام) است، زن به عنوان پايه سكون و آرامش معرفي شد و دو عنصر محوري تشكيل خانواده اصيل، مودّت عاقلانه و رحمت عطوفانه قرار داده شد؛ (خلقَ لكم مِن أنفسكُمْ أزواجاً لِتسكنوا إليها و جعلَ بينكم مودّةً و رحمةً).[ سوره روم، آيه 21.] ⏪ آنچه از انديشه حضرت فاطمهٍّ و سيره عملي آن ذات قدسي استنباط مي شود اين است: ⬅ 1. اصالت خانواده و سعي در صيانت آن و پرهيز از هر كاري كه سبب تزلزل آن مي گردد. ⬅ 2. اعتدال در زندگي و كوشش در اجتناب از افراط و تفريط، زيرا هركدام از اين دو رذيلتِ خُلقي مايه فروريختن بنيان خانواده مي شود. ⬅ 3. تكريم متقابل و متعامل همسرها، به طوري كه كرامت هر دو طرف محفوظ بماند. ⬅ 4. تربيت فرزند متأدّب به آداب ديني كه مقبول عصر و نسل حاضر باشد؛ البته آنچه را كه حضرت فاطمهٍّ پروراند، نه مسبوق بود و نه ملحوق واقع شد. مقام والاي امام حسن مجتبي(عليه‌السلام) و امام حسين سيد الشهداء(عليه‌السلام) برتر از خيال و قياس و گمان و وهم مردم عادي است؛ درباره دخت گرامي آن حضرت، يعني زينب كبرا چنين سروده شد: در حريم آن خاتون، ره نيابد افلاطون اسم اعظم مكنون، رسم آن مسمّي شد [ديوان آية اللّه حاج شيخ محمد حسين اصفهاني غروي(قدس‌سرّه).] ⬅ 5.معاهده هايي كه با كرامت و عفاف زن هماهنگ است و موجب تحكيم بنيان مرصوص خانواده مي گردد، و لذا بنابر اين اصل، پرهيز از الحاق به كنوانسيون رفع تبعيض از زنان كه ملت مسلمان و غيور، نيرنگ ننگ آور آن را تحمل نخواهد كرد، ضروري خواهد بود. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom