eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 4.mp3
10.53M
💢جلسه چهارم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(176) 📝 لطايف و اشارات ⏪3- راه پيروزى در جنگ عقل و نفس ▫️در جنگ عقل و نفس، راه پيروزى عقل بر نفس فكر، ذكر و شكر و راه پيروزى نفس بر عقل مكر، ذهول و كفران نعمت است و شيوه تهاجم نفس بر عقل اين است كه ابتدا وى را وسوسه مى كند: (ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفس)و سپس باطل را آراسته، در چشم انسان زيبا جلوه مى دهد: (بل سولت لكم انفسكم امرا) تا آن جا كه انسان فريفته نفس، سيئات خود را حسنات مى پندارد: (وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا). ▫️در جنگ درون كه راه فرار و سازش بسته است، نتيجه درگيرى و جهاد اكبر، يا پيروزى است يا اسارت يا شهادت، و از اين رو نتيجه جهاد اكبر در اولياى خدا پيروزى عقل است ؛ و در كافران، منافقان و مومنان فاسق، اسارت عقل، و در مومنان متوسط عادل، شهادت عقل، يعنى، انسان مومن متوسط تا آخر عمر در معركه جهاد اكبر بين زد و خورد به سر مى برد؛ نه اسير مى شود و نه امير و در همين حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه اسير مى شود و نه امير و در هميمن حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه به برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت خواهد بود، و شايد برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت مى داند ناظر به همين معنا باشد. منهال قصاب به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد: براى من دعا كنيد تا خداوند شهادت را روزى من كند. امام صادق (عليه السلام) فرمود: ان المومنين شهيد، آنگاه آيه (والذين امنوا بالله و رسله اولئك هم الصديقون والشهداء عند ربهم) را تلاوت فرمود. ▫️غنيمت جنگ بيرونى و ظاهرى، سلاح و مال است و غنيمت جنگ درونى و باطنى براى رزمنده پيروز، اسارت شيطان و ابراز اغواى او، يعنى نفس ‍ اماره است و شيطان اسير عقل، ديگر توان اغوا ندارد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
توجه: این پست توسط جناب آقای بوستانچی یکی از کاربران صفحه قرآنی ارسال گردیده است. با تشکر از ایشان 🌱🌱🌱 🌈 آیت الله جوادی آملی: سخن لطیفی از بوعلی سینا درکتاب الشفا آمده است وآن سخن این است که اگر کسی در گفتار ونوشتار وبه طور کلی در همه بخش های سنت وسیرتش، راستگو باشد، خواب های راست می بیند. روح انسان دروغگو مانند چشم احول است که حقیقت را درست نمی بیند. در عالم رویا حقیقت را به انسان نشان می دهند ولی کسانی که در بیداری اهل صدق نیستند ویا پر حرف اند ومرز حلال وحرام را رعایت نمی کنند سرانجام معبر را از تعبیر خواب عاجز می کنند وبه اضغاث احلام موسومند 💥💥💥 کتاب عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی،ص۱۵۴ 🌒خواب ، مدرسه ملکوت است ، انسانهای الهی در روز از عالمان ربانی و در شب از فرشتگان کسب معرفت می کنند . 🌺آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 16.mp3
14.87M
💢جلسه شانزدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (19) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ♧♧♧ رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَیْرُ الرّٰاحِمینَ.[آیه ۱۱۸ سوره مومنون] ♤♤♤ پروردگارا، مرا بیامرز و رحمت کن و تو بهترین رحم کنندگانى. ♤♤♤ My Lord, forgive and have mercy, and You are the best of the merciful.’ ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی اجمالی کتاب تسنیم ▫️تفسیر از تفاسیر شیعی قرآن به زبان فارسی، تألیف عبدالله است که بر پایه ی شیوه ی تفسیری علامه در تفسیر نگاشته شده و در شمار «تفاسیر قرآن به قرآن» جای دارد. ▫️ روش مؤلف، ذکر آیه یا آیات مورد نظر و بررسی آنها طی چهار مرحله‌است: «گزیده تفسیر»، «تفسیر آیه»، «لطایف و اشارات» و «بحث روایی». ▫️عنوان تسنیم، مأخوذ از آیه ۲۷ سوره در قرآن و نام چشمه‌ای در است. 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢کلید واژه های برادری و دوستی 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ ♤♤♤ هر گاه در برادر (دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى.[نهج الفصاحه، ح 205] ♧♧♧ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱ 💢 پروردگار الی باید لقاء و خدا منظور و او باشد .و باید بداند که و سرکشی در برابر خداوند او را از دور می نماید. ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💥 حب دنیا 🍃 آیت الله جوادی آملی می فرماید: اهل دنیا که دنیا را هدف ومقصود ومعشوق خود قرار داده اند، هنگام پیری عذاب می کشند وهنگام مرگ دست وپا می زنند والتفت الساق باالساق الی ربک یومئذ المساق (۲۹ و۳۰ /قیامت) وساق پاها (از سختی جان دادن) به هم بپیچد آری در آن روز مسیر همه به سوی (دادگاه) پروردگارت خواهد بود سبب این که برخی در قبر می سوزند وپس از مرگ رنجور می شوند این است که: ۱- آنان محبوبی دارند (دلبستگی به دنیا) ۲- به آن محبوب(دنیا) دل بسته اند. ۳- هنگام مرگ انسان را از محبوبش جدا می کنند ودر نهایت عشق سوزانی می ماند که بدون معشوق موجود است. 🍃 از باب تشبیه معقول به محسوس می توان گفت که اگر کسی به مواد مخدر معتاد باشد واورا زندانی کنند ومواد را از او بگیرند، این شخص در عذاب الیمی خواهد بود چون محبوب فرد معتاد مواد مخدر است واو به این مواد دل بسته وتعلق به مواد در تمام وجودش نفوذ کرده است ووقتی به زندان می افتد مواد را که محبوب اوست از او می گیرند، پس علاقه به مواد می ماند ودرد جانکاه جدایی از آن، یعنی همین اعتیادی که تا کنون لذت آور بود، هم اکنون دردناک وعذاب آور است. 🍃 کتاب عمل عرفانی درپرتو علم وحیانی در آثارآیت الله جوادی آملی، ص۶۱ با استفاده از سخنان ایشان این نکته برداشت می شود که عذاب بعد ازمرگ نتیجه دلبستگی به دنیاست که بنابر شدت علاقه به دنیا در افراد شدت وضعف دارد و هرچه حب دنیا بیشتر باشد عذاب بعد از مرگ هم بیشتر است در آیات ۲۷ و۲۸ سوره قیامت خداوند می فرماید: وقیل من راق وظن انه الفراق وگفته شود آیا کسی هست که( این بیمار را از مرگ) نجات دهد وبه جدایی از دنیا یقین پیدا کند. 💥💥💥 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
85 🌱🌱🌱 22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (3) ( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.) ((آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیّبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ ! ((این درخت )) میوه های خود را هر زمان به اذن پروردگارش می دهد و خداوند برای مردم مَثَلها می زند ، شاید متذکر شوند (و پند گیرند و همچنین ) کلمه خبیثه (و سخن آلوده ) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده و قرار و ثباتی ندارد خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ، استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر ! و ستمگران را گمراه می سازد (و لطف خود را از آنها می گیرد) خداوند هر کار را (بخواهد و مصلحت بداند) انجام می دهد)) . 🔰علامه طباطبایی قدّس سرّه ذیل آیه مورد بحث می گوید : ((مراد از ((کلمه طیّبه )) اعتقاد حق و عقیده ثابت است . به دلیل این که بعد از ذکر مثل به عنوان نتیجه گیری از مثلها می فرماید : ( یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاَْخِرَةِ . . . ) و منظور از ((قول ثابت )) همان کلمه است که در صدر آیات ذکر گردید ، لکن نه هر کلمه و لفظی ، بلکه کلمه ای که بر اساس اعتقادی ثابت و عزمی راسخ باشد و انسان پای آن استقامت ورزد و در هیچ وضعیّتی نلغزد ، چنان که می فرماید : (الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ . . . ) که ثبات قدم در دنیا و آخرت نتیجه و ثمره همان قول ((رَبُّنَا اللَّهُ)) است . ▫️بنا بر این منظور از ((کلمه طیّبه )) ، کلمه توحید و اعتقاد راستین به یگانگی خداست و این عقیده و استقامت در راه آن ، گفتار حقّی است دارای اصلی ثابت که از هر گونه دگرگونی و نابودی محفوظ می باشد و آن اصل خداوند متعال و یا زمینه حقایق است . و شاخه هایی دارد که بدون هیچ مانعی از آن جوانه می زند و آن عبارت است از اعمال نیکو و اخلاق پسندیده که انسان با ایمان به وسیله آن حیات طیّبه می یابد و جهان انسانیّت بدان رونق و آبادانی پیدا می کند . و مؤ منان راستین که می گویند : ( رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ ) ، قول ثابت و کلمه طیّبه در آنان جامه عمل می پوشد و اینها کسانی هستند که مردم همواره از برکات وجود آنان بهره می برند . و هر کلمه حقّ و هر عمل صالحی مثَلَش چنین است که دارای اصلی ثابت و فروعی پر رشد و نموّ است و همیشه ثمرات پاک و سودمند خواهد داشت )) . ▫️بنا بر این کلمه ((طیّبه )) که به ((شجره طیّبه ))تشبیه شده دارای مفهوم وسیعی است که شامل هر گونه ((برنامه و مکتب الهی )) ، ((تفکر و اندیشه صحیح )) ، ((گفتار نیک )) ، ((عمل شایسته )) ، ((مراکزمهم علمی ودینی )) و((انسانهای برجسته ))می شود ، چنانکه مقام معظم رهبری آیت اللّه العظمی خامنه ای ادام اللّه ظلّه طی سخنانی دردیدار باروحانیون وطلاب ومردم قم ، حوزه علمیّه قم را از مصادیق ((شجره طیّبه )) بر شمرده ، فرمودند : ((قم قُبَّةُ الاْسلام )) ، مرکز اسلام ، مرکز روحانیت و دین است و در دوره انقلاب هم مرکز انقلاب بود . . . قم مرکز بسیار مهمّی است ؛ ((هم حوزه مبارکه قم )) که حقیقتاً یک کلمه ((طیّبه )) و ((شجره طیّبه )) است ، (اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا) . و هم مردم و جوانان و نیروهای حزب الهی و مؤ من قم ، هر دو مهم است . . . )) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (4) 🔰4. برخی از وجوه ارتباط آیات وجوه گوناگونی از ارتباط بین آیات و اجزای قرآن کریم وجود دارد که در این جا برخی از مهم‌ترین آنها را برمی‌شمریم.[10] 4 1. تاکید ماسبق: برای نمونه در آیات 5 و 6 سوره‌ی انشراح (94) ملاحظه می‌شود: «فان مع العسر یسرا ان مع العسریسرا». 4 2. تفصیل و تشریح مطالب گذشته: مانند آیات 17 تا 19 سوره‌ی ذاریات (51) که ویژگی‌های محسنین را که در آیه‌ی 16 از آنها یاد شده، تشریح می‌نماید. 4 3. بیان مصداق ماسبق: آیات 7 و 8 سوره‌ی عنکبوت (29) نمونه‌ای از این نوع ارتباط است. 4 4. تعلیل مطلب در گذشته: در آیات 41 و 48 سوره‌ی واقعه این ارتباط را می‌توان مشاهده کرد. 4 5. تبیین مجمل: برای مثال آیه‌ی 74 سوره‌ی حجر (15) مبین آیه‌ی 173 سوره‌ی شعرا (26) است. 4 6. تقیید مطلق: برای مثال آیه‌ی 127 سوره‌ی بقره (2) که مقید آیه‌ی 5 سوره‌ی مائده (5) می‌باشد. 4 7. تخصیص عام: نمونه‌های این وجه زیاد است، مثل آیات 2 و 3 سوره‌ی عصر (103). 4 8. تنظیر و تمثیل: تمثیل در قرآن زیاد به کار رفته است، مانند آیه‌ی 21 سوره‌ی (59) که دل‌های کافران را از سنگ هم سخت‌تر بیان می‌کند. 4 9. ذکر متضاد ماسبق: همانند آیات 1 تا 17 سوره‌ی مطففین (83) که ابتدا از کم‌فروشان و بدکاران و سپس درباره‌ی نیکوکاران مطالبی ذکر می‌شود. 4 10. استطراد، حسن تخلص و حسن مطلب و انتقال: آیه‌ی 26 سوره‌ی اعراف (7) نمونه‌ای از استطراد است که به مناسبت ذکر لباس ظاهری، از لباس معنوی تقوا یاد شده است. =========== [6] . شوکانی: فتح القدیر: ج 1، ص 72 و 73. [7] . آلوسی: روح المعانی، ج 1، ص 206 و ج 18، ص 218. [8] . محمد حسین طباطبایی: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 150. [9] . شوکانی: پیشین، ص 73. [10] . ر.ک: عباس همامی: چهره‌ی زیبای قرآن، اصفهان، انتشارات بصائر، 1375ش، ص 43 47. ===ادامه دارد=== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom