eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نگاشت 26: نکته های تفسیری آیه 29 سوره نباء 🌷🌷🌷 وَ کُلَ‌ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْنَاهُ‌ کِتَاباً و [ما] همه چیز را [از خوبی و بدی آنان] برشمرده و در نامه اعمالشان ثبت کرده ایم. ▫️«أَحْصَیْنَاهُ»: آن را شمارش کرده‌ایم. آن را سرشماری نموده‌ایم.▫️ «کِتَاباً»: نگاشتن. نوشتن. نوشته. در اینجا مفعول مطلق و در معنی (إِحصاء) یعنی سرشماری کردن است. یا این که واژه کتاب به معنی مکتوب است و حال بشمار است. در این صورت معنی آیه چنین می‌گردد: ما همه چیزها را در حالی که ثبت و ضبط شده‌اند، شمارش کرده‌ایم. 🔅🔅🔅 ۱ - آمار تمامى موجودات هستى به طور دقیق در اختیار خداوند و احاطه علمى او است. (و کلّ شىء أحصینه) 🔘«احصاء» از «حصى» (ریگ) مشتق شده است; به این لحاظ که براى شمردن از ریگ استفاده مى شد (مفردات راغب). احصاى همه چیز، به معناى احاطه علمى خداوند به آنها است. ۲ - خداوند، همه چیز را به صورت نوشته و تحت حفاظت خویش، باقى نگه مى دارد. (و کلّ شىء أحصینه کتبًا) 🔘 «کتاباً»، (مانند «کتابة»)، مصدر «کتب» و حال یا مفعول مطلق است. در صورت اول به معناى «مکتوب» است و در صورت دوم «احصاءَ کتاب» (شمارشى به گونه نوشتن) بوده است. «نوشتن هر چیز» - به هر معنایى باشد - حاکى از نوعى بقاى آن است. ۳ - هیچ یک از کردار و پندارهاى انسان ها نابود نمى شود و در نامه عمل آنان باقى مى ماند. (و کلّ شىء أحصینه کتبا) «کلّ شىء» ممکن است جمع عرفى باشد; یعنى، هر چیزى که در ثواب و عقاب مؤثر است. به قرینه دو آیه قبل، باور نداشتن معاد و نیز تکذیب آیات الهى، از جمله آنها است. ۴ - مجازات هر کس در جهان آخرت، براساس کردارها و عقاید او است. (و کلّ شىء أحصینه کتبًا) 🔘بیان ثبت همه چیز - که مصداق یقینى آن به قرینه آیات پیشین، کردار و عقیده جهنمیان است - در واقع تهدیدى براى خطاکاران و هشدار به همه انسان ها است که افکار و رفتارشان، روزى بر آنان عرضه خواهد شد و ایشان کیفر آن را خواهند دید. ۵ - وجود نظم و حساب در موجودات جهان (و کلّ شىء أحصینه) ۶ - احاطه علمى خداوند به همه موجودات، پشتوانه دقیق بودن حسابرسى اعمال در قیامت (لایرجون حسابًا ... و کلّ شىء أحصینه کتبًا) ۷ - موجودات جهان، محدود و متناهى اند. (و کلّ شىء أحصینه کتبًا) امکان احاطه بر هر چیز و احصاى آن، نشان محدود بودن آن است. ۸ - مجازات الهى، در انتظار منکران معاد و تکذیب کنندگان آیات او است. (إنّهم کانوا ... و کلّ شىء أحصینه کتبًا) جمله «وکلّ شىء ...»، - پس از بیان انکار معاد و تکذیب آیات از سوى طغیانگران - تهدید آنان به مجازات در آخرت است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 27: نکته های تفسیری آیه 30سوره نباء 🌷🌷🌷 فَذُوقُوا فَلَنْ‌ نَزِيدَکُمْ‌ إِلاَّ عَذَاباً [در قیامت به آنان می گوییم:] پس بچشید که هرگز جز عذاب بر شما نیفزاییم. ▫️«ذُوقُوا»: بچشید. این جمله، جنبه تهدید و تحقیر دارد، و بیانگر خشم تکان‌دهنده ذوالجلال است. ▫️«فَلَن نَّزِیدَکُمْ إِلاّ عَذَاباً»: این آیه و آیه‌های بسیار دیگری بیان می‌دارند که دوزخیان همیشه بر عذابشان افزوده می‌گردد و شکنجه و دردشان فزونی می‌گیرد، و کمی و کاستی پیدا نمی‌کند. 🔅🔅🔅 ۱ - خداوند با فرمانى تحقیرآمیز، طغیان گران را به تحمل عذاب جهنم ملزم مى سازد. (للطّ-غین ... فذوقوا) ۲ - عذاب جهنم و افزایش آن، نتیجه انکار معاد و تکذیب آیات الهى و عقوبتى متناسب با آن گناهان است. (فذوقوا فلن نزیدکم) 🔘 «فاء» در «فذوقوا» و «فلن نزیدکم» دلالت مى کند که چشیدن عذاب فزاینده پیامدى مناسب براى گناهان بیان شده در آیات پیشین است. ۳ - افزایش مداوم عذاب، هشدار خداوند به جهنمیان (فلن نزیدکم إلاّ عذابًا) ۴ - عذاب دوزخیان در قیامت، در اختیار خداوند و به دست او است. (فلن نزیدکم) ۵ - عذاب دوزخ جاودانه است و جهنمیان، آینده جز افزایش عذاب ندارند. * (فلن نزیدکم إلاّ عذابًا) ۶ - سخن گفتن خداوند، با جهنمیان در آخرت (فذوقوا فلن نزیدکم إلاّ عذابًا) 🔘خطاب «فذوقوا» ممکن است در آخرت صادر شود و این آیه حاکى از آن باشد و نیز ممکن است در همین دنیا و با مفروض گرفتن مخاطبانى حاضر، القا شده باشد که شیوه اى مبالغه آمیز در تهدید است. برداشت یاد شده براساس اولین احتمال است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
♨️نسبت تقوی با صله رحم رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله اِتَّقُوا اللّه َ و صِلُوا الأرحامَ، فإنّهُ أبقى لَكُم في الدنيا و خَيرٌ لَكُم في الآخِرَةِ 🌱🌱🌱 از خدا بترسيد و صله رحم به جاى آوريد؛ زيرا اين كار مايه پايندگى بيشتر شما در دنياست و در آخرت براى شما بهتر است. 📚كنز العمّال : 6911 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (9) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (10) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰کرامت اخلاقی رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: صِلْ مَن قَطَعَكَ، و أحسِنْ إلى مَن أساءَ إلَيكَ، و قُلِ الحَقَّ و لَو على نفسِكَ با خويشاوندى كه از تو بريده، پيوند برقرار كن و به آن كس كه به تو بدى كرده است، خوبى كن و حق را، هر چند به زيان خود، بگو. 📚كنز العمّال : 6929 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🥀 آیت الله العظمی جوادی آملی درباره عظمت پیامبر(ص) می فرماید: 🍃 وجود مبارك رسول گرامی اسلام(ص) جلوه‌ای از صفات رحمت و رئوفیت خدای سبحان است، بیان داشتند: وجود مبارك رسول گرامی را كه ذات اقدس الهی در قرآن معرفی می‌كند او را شاگرد لَدنّی می‌داند که كلّ جهان را با كتاب خود هدایت می‌كند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد می‌كند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی می‌كند. 🍃ایشان با اشاره به بیان قرآن کریم از حضرت رسول(ص) ابراز داشتند: قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی می‌كند و به ما می‌فرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینكه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن كریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارك رسول گرامی بخواهد به صورت یك كتاب در بیاید می‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان متمثّل بشود، می‌شود رسول گرامی(ص). 🔈سخنرانی آیت الله جوادی آملی به مناسبت شهادت پیامبر(ص) 🍃🥀🍃🥀🍃 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۰ – ۳۷ نمل از قویتر است الی باید بداند که اگر بنده واقعی خدا باشد از اجنّه قویتر خواهد بود و بیشتر می تواند اظهار قدرت کند. زیرا او با علمی که از جانب خدا به او داده شده کار می کند ولی شاید با کتاب صددرصد کار نکنند. الی باید پروردگار را مایه امتحان خود بداند و بصیرت پیدا کند که آیا جزء هست یا از کنندگان خواهد بود. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ص) 🔰در قرآن چه آیاتی درباره صبر و شکیبایی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)وجود دارد؟ 🔅🔅🔅 ▫️صبر یکی از موضوعات مهم قرآنی است که حدود هفتاد بار از آن سخن به میان آمده است که بیش از ده مورد آن به شخص پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)اختصاص دارد و این نشان دهنده شدت و سختی هایی است که در راستای تبلیغ دین مبین اسلام متحمل شدند. آیات یاد شده عبارت اند از: ۱. سوره احقاف، آیه ۳۵: «پس صبر کن آن گونه که پیامبران اولواالعزم صبر کردند...» ۲. یونس، آیه ۱۰۹; ۳. هود، آیه ۴۹ و ۱۱۵; ۴. نمل، آیه ۱۲۷; ۵. کهف، آیه ۲۸; ۶. طه، آیه ۱۳۰; ۷. روم، آیه ۶۰; ۸. ص، آیه ۱۷; ۹. غافر، آیه ۵۵ و ۷۷; ۱۰. احقاف، آیه ۳۵; ۱۱. سوره ق، آیه ۳۹; ۱۲. طور، آیه ۴۸; ۱۳. قلم، آیه ۴۸; ۱۴. معارج، آیه ۵; ۱۵. مزمل، آیه ۱۰; ۱۶. مدثر، آیه ۷; ۱۷. انسان، آیه ۲۴; ۱۸. مریم، آیه ۶۵; ۱۹. طه، آیه ۱۳۲. ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
92 ⏪ 25- مَثَل منطقه امن (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَبِنَّةً یَاءْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِاءَنْعُمِ اللَّهِ فَاءَذَا قَهَا اللَّهُ لِبَاسَ ا لْجُوعِ وَا لْخَوْفِ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ وَلَقَدْ جَاَّءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ فَاءَخَذَهُمُ ا لْعَذَابُ وَهُمْ ظَلِمُونَ ) . (112سوره نحل) ((خداوند (برای آنان که کفران نعمت می کنند) مَثَلی زده است : منطقه آبادی که امن و آرام و مطمئن بود ؛ و همواره روزیش از هر جا می رسید ؛ اما به نعمتهای خدا ناسپاسی کردند ؛ و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می دادند ، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید . پیامبری از خود آنها به سراغشان آمد ، او را تکذیب کردند و در نتیجه عذاب الهی آنها را فرا گرفت در حالی که ظالم بودند ! )) 🔅🔅🔅 🔘دراین که این منطقه کجا بوده در میان مفسّران گفت و گو است : ▫️گروهی معتقدند اشاره به سرزمین ((مکّه )) است که یک منطقه تولید کننده مواد غذایی نبوده ، بلکه مردم آنجا آذوقه خود را از طریق خشکی و شاهراه تجارتی یمن و شام ، یا از طریق دریای احمر (مدیترانه ) می آوردند . ولی چون آن مردم کفران نعمت کردند ، خداوند از آنان انتقام گرفت و آن شاهراه مسدود شد و از آن پس آذوقه کافی به آنها نرسید و دچار خشکسالی و خشکامی هم شدند و حدود ((هفت سال )) قحطی و گرسنگی و نا امنی آنها را احاطه کرده بود . ظاهراً هفت سال اوّل هجرت بود که خشکسالی و کم آبی حجاز را فرا گرفته بود . ▫️بعضی دیگر گفته اند این داستان مربوط به گروهی از ((بنی اسرائیل )) است که در منطقه آبادی می زیستند و بر اثر کفران نعمت دچار قحطی و ناامنی شدند . شاهد این سخن حدیثی است که از امام صادق علیه السّلام نقل شده که فرمود : ((این آیه درباره گروهی از بنی اسرائیل نازل شده و آنان چنان زندگی مرفّهی داشتند که (حتّی از مواد غذایی مجسمه های کوچک می ساختند و گاهی ) با خمیر نان ، خود را نیز پاک می کردند (وقتی گویندگان آنان را از این کار زشت نهی می کردند) در پاسخ می گفتند : خمیر از سنگ نرم تر و برای تطهیر بهتر است ، همین کفران نعمت و سبک شمردن آن ، باعث شد که دچار خشک سالی و قحطی شدید شوند ، به گونه ای که مجبور شدند همان نانهای خشکیده آلوده را جمع کنند و بخورند ، بلکه آنهم جیره بندی شد و سر تقسیمش باهم دعوا می کردند)) . ▫️((این احتمال نیز وجود دارد که آیه اشاره به داستان قوم ((سباء)) باشد که در سرزمین آباد ((یمن )) می زیستند و چنانکه قرآن در سوره سباء آیات 15 تا 19 داستان زندگی آنها را بازگو کرده ، سرزمین بسیار آباد و پر میوه و امن و امان و پاک و پاکیزه ای داشته اند که بر اثر غرور و طغیان و استکبار و کفران نعمتهای خدا آن چنان سرزمینشان ویران و جمعیتشان پراکنده شد که عبرتی برای همگان گشت )) . ▫️بعضی از مفسران معاصر این مثل را موضوع کاملی برای تمثیل حال مردم اروپا و شهرهای آن ممالک دانسته اند ، که آذوقه و مواد غذایی آنجا از طریق خشکی و دریا به آن شهرها وارد می شد ، ولی مردم آن سامان به لذّتها و تجملات مادی سرگرم و فریفته شدند ، و خداوند آنان را به جنگهای هولناک جهانی تنبیه فرمود ،و آن شهرهای آباد وزیبا رو به ویرانی نهاد . و مردم آن به ترس و گرسنگی گرفتار گشتند . ((فَهذَا الْمَثَلُ ضَرَبَهُ اللّهُ لاِهْلِ مَکَّةَ وَلَنا وَلِکُلِّ إِنْسانٍ فِی الاْرْضِ؛ بنابر این ، مثل را خداوند برای اهل مکّه و برای ما و برای هر انسانی که نعمتهای خدا را کفران کند زده است )) . ====ادامه دارد 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
انوار ربوبی در قلب سالک.آیت الله شجاعی 101.mp3
3.19M
(101) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:انوار ربوبی در قلب سالک 🕑 زمان:26دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
امام حسن مجتبی(ع)🕯🕯🕯 Don`t ever regret deep reflection and rationalisation, for thinkingrevives the alert heart and is a key to doors of wisdom. از تفکر غافل نشويد؛ زيرا تفکر حيات‌بخش قلب آگاهان و کليد درهای حکمت است. ╭┄═• •═┄╮ @English_4U ╰┄═• •═┄╯ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۴ – ۴۱ 📌 امر به و نهی از الی باید به هر وسیله ای که می تواند اظهار کند تا دیگران را نماید و به خصوص و مدیران و سیاستمداران را به راه وادار کند. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌بهره برداری از مجوزها و مجازها 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: إنّ اللّه َ تعالى يُحِبُّ أن تُؤتى رُخصَتُهُ كما يَكرَهُ أن تُؤتى مَعصيَتُهُ 🌱🌱🌱 خداوند متعال همچنان كه دوست ندارد معصيت شود، دوست دارد به رخصتهايش عمل شود.[مقصود از رخصت، جايى است كه خداوند متعال تكليفى را برداشته و يا آن را آسان تر كرده است.] 📚كنز العمّال : 5335 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سوره مریم.mp3
4.43M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره مریم 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره مریم 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(188) تفسیر آیه 11و 12سوره بقره واذا قيل لهم لا تفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون * الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون ⏪ لطايف و اشارات ☑ 1- حرمان (محروم بودن)منافقان از عقل نظرى و عملى سليم عقل نظرى سالم براى فهم درست معارف و عقل عملى سالم براى اجراى صحيح يافته هاى علمى، دو ركن استوار و اساسى ايمان است و منافقان از هر دو محرومند؛ آنان بر اثر تسويل و تزيين نفس، حق را از باطل و اصلاح واقعى را از افساد حقيقى تشخيص نمى دهند، بلكه باطل را حق و حق را باطل و صلاح را فساد و فساد را صلاح مى پندارند؛ نظير فرعون كه خود بزرگترين عامل فساد بود: (فاكثروا فيها الفساد) ولى خود را هادى و مرشد مى پنداشت: (و ما اهديكم الا سبيل الرشاد). علت آن بود كه عمل زشت فرعون براى او مزين شده بود و وى آن را زيبا مى پنداشت: (كذلك زين لفرعون سوء عمله).منافقان بر اثر حرمان از عقل عملى سليم به جاى امر به معروف و نهى از منكر، اهل امر به منكر و نهى از معروف بودند: (المنافقون والمنافقات بعضهم منت بعض يامرون بالمنكر و ينهون عن المعروف و يقضبون ايديهم). 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 28: نکته های تفسیری آیه 31و32 سوره نباء 🌷🌷🌷 فَذُوقُوا فَلَنْ‌ نَزِيدَکُمْ‌ إِلاَّ عَذَاباً [در قیامت به آنان می گوییم:] پس بچشید که هرگز جز عذاب بر شما نیفزاییم. ▫«ذُوقُوا»: بچشید. این جمله، جنبه تهدید و تحقیر دارد، و بیانگر خشم تکان‌دهنده ذوالجلال است. ▫«فَلَن نَّزِیدَکُمْ إِلاّ عَذَاباً»: این آیه و آیه‌های بسیار دیگری بیان می‌دارند که دوزخیان همیشه بر عذابشان افزوده می‌گردد و شکنجه و دردشان فزونی می‌گیرد، و کمی و کاستی پیدا نمی‌کند. 🔅🔅🔅 إِنَ‌ لِلْمُتَّقِينَ‌ مَفَازاً بی تردید برای پرهیزکاران پیروزی و کامیابی است. ▪ «مَفَازاً»: نجات و رستگاری از دوزخ. دستیابی به بهشت. مصدر میمی، و یا اسم مکان است و به معنی کامگاه. ☑ ۱ - تقواپیشگان در آخرت، اهل بهشت، سعادتمند و رهیده از عذاب اند. (إنّ للمتّقین مفازًا) 🔹 «مفاز» (مانند «فوز» و «مفازة») مصدر و به معناى دستیابى به خیر و رهایى از شرّ است . هم چنین ممکن است اسم مکان و کنایه از بهشت نیز باشد که مکان رستگارى و سعادت است. آیات بعد - که بیان «مفازاً» است و از بوستان ها و دیگر لذت هاى بهشتى سخن مى گوید - این احتمال را تقویت مى کند. ☑ ۲ - پرهیز از طغیان گرى، ترس از حسابرسى اعمال و پذیرش آیات الهى، مصداق تقواپیشگى است. (للطّ-غین ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا . و کذّبوا بایتنا ... إنّ للمتّقین مفازًا) ▪ از تقابل بین متقین و طغیان گران، دانسته مى شود که منزّه بودن از صفات طغیان گران، تقواپیشگى است. ☑ ۳ - بهشت، جایگاه خوشبختى و به دور از آزار و نوشیدنى هاى ناگوار و رنج گرما و تشنگى است. (لایذوقون فیها بردًا و لاشرابًا . إلاّ حمیمًا و غسّاقًا ... إنّ للمتّقین مفازًا) رهایى از شرّ - که جزئى از معناى «مفاز» است - ناظر به شرورى است که دامنگیر دوزخیان است و آیات پیشین، گوشه هایى از آن را بیان کرده است. 🌱🌱🌱 حَدَائِقَ‌ وَ أَعْنَاباً باغ هایی [سرسبز و خرم] و انواع انگورها 🔹 «حَدَآئِقَ»: جمع حَدِیقَة، باغها بدل است 🔹 «أَعْنَاباً»: جمع عِنَب، انگورها. رزها. ذکر آن به خاطر اهمّیّت ویژه‌ای است که دارد. ☑ ۱ - تقواپیشگان در آخرت، برخوردار از چندین باغ و تاکستان بزرگ، با انگورى فراوان (حدائق و أعنبًا) ▪ «حدیقة» (مفرد «حدائق») به باغى گفته مى شود که اطراف آن را برجستگى هاى طبیعى یا دست ساز احاطه کرده باشد (لسان العرب). کلمه «حدائق» بدل براى «مفازاً» و بیانگر این است که بوستان هاى متعدد، گوشه اى از جایگاه سعادت و خوشبختى متقین است. نکره آوردن «حدائق» و «أعناب»، براى بیان عظمت آنها است. ☑ ۲ - بهشت، سراى ناز و نعمت، همراه با تأمین تمام نیازمندى ها براى تقواپیشگان (حدائق و أعنبًا) ▪ تأمین انگور و باغ میوه - با آن که از نیازهاى ضرورى انسان نیستند - نشانگر آن است که بهشتیان در مرحله نیازهاى اولیه، کمبودى ندارند و باید از امور دیگرى - که به تجمّلات و تشریفات زندگى مربوط مى شود - سخن گفت. ☑ ۳ - برخوردارى تقواپیشگان از باغ ها و میوه جات بهشت و موهبت هاى مادى جهان آخرت نمونه اى از سعادتمندى آنها است. (مفازًا . حدائق و أعنبًا) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 30: نکته های تفسیری آیه 33و34 سوره نباء وَ کَوَاعِبَ‌ أَتْرَاباً و دخترانی نو رسیده و هم سن ▪ «کَوَاعِبَ»: جمع کاعِب، دختران نارپستان. دخترانی که تازه پستانهایشان برآمده است و از کعب، یعنی پاشنه پا بزرگتر نگشته است . ▪ «أَتْرَاباً»: جمع تِرْب، همسال. همسنّ. ☑ ۱ - تقواپیشگان در بهشت، بهره مند از حوریانى نورس و نار پستان (کواعب) «کاعب» (مفرد «کواعب») به زنى گفته مى شود که پستان هایش برجسته شده باشد. ☑ ۲ - حوریان بهشتى، در زیبایى بر یکدیگر برترى ندارند. (أترابًا) ▪ «أتراب»، جمع «ترب» بر وزن «مصر» است. کسانى که تولد هم زمان داشته باشند، «ترب» یکدیگرند و چون حوریان بهشتى تولد ندارند، مراد از «ترب» در مورد آنان، همسانى در شمایل و صفات جذاب است. ☑ ۳ - تقواپیشگان، برخوردار از هم نشینى صمیمانه حوریان جوان در بهشت (أترابًا) 🔹 در «معجم مقاییس اللغة»، «تِرْب» با «خِدْن» (دوست و همراه) به یک معنا گرفته شده است. ☑ ۴ - وجود لذت هاى جنسى در بهشت (و کواعب أترابًا) ☑ ۵ - لذت هاى جنسى تقواپیشگان در بهشت، گوشه اى از سعادتمندى آنها است. (مفازًا ... و کواعب أترابًا) 🌱🌱🌱 وَ کَأْساً دِهَاقاً و جام هایی لبریز [از باده طهور] ▪ «کَأْساً»: جام شراب ▪ «دِهَاقاً»: لبریز. مالامال. پر. ☑ ۱ - تقواپیشگان در بهشت، با جام لبریز از شراب پذیرایى خواهند شد. (و کاسًا دهاقًا) ▪ «کأس» به جامى گفته مى شود که در آن «خمر» باشد. گاهى بر خود «خمر» نیز «کأس» اطلاق مى شود. «دهاق» که در دو معناى متضاد (با فشار پر کردن ظرف و یا خالى کردن آن) کاربرد دارد، در این آیه به معناى پرکردن به صورت فشرده و متراکم است . این کلمه گرچه مصدر است; ولى چون وصف «کأساً» مى باشد، به معناى اسم مفعول آن (لبالب و پر شده) است. ☑ ۲ - مى گسارى بهشتیان و استفاده آنان از جام هاى شراب آماده، جلوه اى از خوشبختى آنان است. (إنّ للمتّقین مفازًا ... و کأسًا دهاقًا) ☑ ۳ - جام هایى پیاپى از شراب ناب، وسیله پذیرایى از تقواپیشگان در بهشت (و کأسًا دهاقًا) 🔹 برخى گفته اند: «دهاقاً»; - از ریشه «دهق» (گره زدن پیاپى) به معناى رساندن پیاپى به نوشندگان است. برخى دیگر آن را به معناى خالص و صاف دانسته اند. ☑ ۴ - آرمیدن متقین در سایه بوستان ها و مى گسارى آنان، در برابر محرومیت جهنمیان از خنکى و نوشیدنى، انعکاسى از تقابل آثار طغیان گرى و تقوا است. (لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا ... حدائق و أعنبًا ... و کأسًا دهاقًا) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(113) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 20-صداقت درادعا لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شىَ‏ءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيهْمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ(اعراف/128) يا ايشان را به توبه وادارد يا آن ستمكاران را عذاب كند و تو را در اين كارها دستى نيست. ☑ عفو يا عذاب بدست خداوند است. شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمى‏ گيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالى ندارند. «لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْ‏ءٌ» ☑ وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، اين‌گونه عمل مى‌كند كه حتّى آياتى را كه از او سلب مسئوليّت مى‌كند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز مى‌خواند، كه خداوند فرمود: تو كاره‌اى نيستى. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (11) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (12) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
@a_javadiamoli_esra 🏴 چراغ هدایت ▪️ وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» یعنی ذات اقدس الهی علم آورد تا بخش اندیشه را به كمال برساند و تزكیه نازل كرد تا بخش انگیزه را به كمال برساند. انسانِ اندیشمند پارسا نه بیراهه می‌ رود نه راه كسی را می ‌بندد؛ چنین انسانی است و . چون ظرف دانش است جا برای اوهام و خیالات نیست و چون چراغ هدایت است جا برای ظلمت و تاریكی نیست. 📚 سخنرانی موضوعی سایه سار عترت جلسه 9 🆔 @rahighemakhtoom
◾️حضرت  (عليه السلام) مي فرمايد: كسي كه سوره‌ي (قل هو الله احد) را تلاوت كند و به آن ايمان آورد توحيد را شناخته است: «كل من قرء (قل هو الله أحد) وآمن بها فقد عرف التوحيد...» 📚[اصول کافی ج۱ ص ۹۱]. شهادت عالم آل محمد صلی الله عليه و آله امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را به محضر همراهان بزرگوار صفحه قرآنی و تمامی رهروان راه ایشان تسلیت عرض می کنم. سید خادم صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۰ – ۴۵ 📌قضیه حضرت علیه السلام الی باید از این قسمت از قضیه حضرت علیه السلام استفاده های زیر را بکند: ۱ – خدا را جدّی بگیرد و و ایجاد نکند. ۲ – به قبل از نیکی کردن نپردازد و تا جائی که ممکن است نکند. ۳ – اگر می خواهد مورد خدا واقع شود از خدا طلب کند. ۴ – تا می تواند به نیکی باز کند و هیچ چیز و هیچ کس را به بد نگیرد. ۵ – در کارهای حرام و به دیگران کمک نکند و با مردم در کارهای بد هم قسم نشود تا مبتلا به دروغ گوئی و و نگردد. 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی @rahighemakhtoom