eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن (1) 🔘قرآن در عین برخورداری از اسلوب فصاحت و بلاغت، از آرایه های بیانی همچون تشبیه [مانندگی]، استعاره، مجاز و کنایه و آرایه های بدیعی که در کسوت رموز و اشارات لطیف به قدرت نفود و تأثیر خود عمق بیشتری بخشیده است، نه تنها بی بهره نمانده است که سخن و سخنوران بزرگ را وام دار خویش ساخته است. 🔘از میان آرایه های بیانی، کنایات قرآنی از جایگاه و موقعیت ویژه ای برخوردار است. منظور از تعبیرات کنایی در قرآن، ابهام و پوشیدگی سخن در کلام خداوند نیست بلکه از باب "الکنایه ابلغ من التصریح،" هدف، ضرورت توجه دادن شنونده به اهمیت پیام و برانگیختن او به تدبر و اندیشه، پیرامون نکته ها و پیام های قرآنی است. 🔘به عبارت دیگر، کنایات قرآنی با داشتن ویژگی ها و خصوصیاتی چون ایجاز و اسلوب های ادبی در عبارات، امکان تصور معنا و مفهوم را در قالب ها و صورت های زیبا فراهم می کند به عنوان مثال در آیه کریمه ی ۲۴ سوره مبارکه بقره :فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النّار…مشاهده می کنیم که چه زیبا در چند کلمه ی جامع اما کوتاه، پرده از ناتوانی مشرکان در مانند آوری سوره ای قرآنی و ضرورت ترک عناد و لجبازی آنان برداشته است. ...ادامه دارد 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 216) نماز و نقویت روح انضباط فردی و اجتماعی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۴ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(256) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰لطايف و اشارات 🔘7- آيات آفاقى و انفسى 🔹عبارت (الذى خلقكم) از آيات انفسى و (والذين من قبلكم) از آيات آفاقى است ؛ چون هر چه جداى از نفس متفكر باشد از آيات آفاقى است، گرچه آن شى ء خارج از متفكر، نسبت به ديگران از آيات انفسى به شمار آيد و چون تاثير آيات انفسى بيش از آيات آفاقى است گرچه آن آيات آفاقى زمانا پيش از آيات انفسى باشد، از اين رو خلقت مخاطبان را پيش از آفرينش تبار و نياى آنان ذكر كرد؛ گرچه خلقت اجدادشان زمانا پيش از خلقت خود آنها است. به هر تقدير، تفكر درباره آفرينش خويش و گذشتگان اعم از نياكان و ديگران موجب اعتراف به توحيد خالقى مى شود. 🔸البته انديشيدن درباره آفرينش نياكان از آن جهت كه تفكر درباره مبادى وجودى خود انسان است، ممكن است نسبت به او نيز از آيات انفسى به شمار آيد، ولى عنوان (الذين من قبلكم) اعم از نياكان است. 🔸دليل تقدم آيات انفسى بر آيات آفاقى نيز اين است كه انسان پيش از پرداختن به ديگران بايد به خود بپردازد و در خود تامل كند تا خدا را بشناسد. 📋تذكر: جمع بين آفرينش مخاطبان و آفرينش گذشتگان جريان اصل تشبه در حيات و ممات را به همراه دارد و از اين جهت مفيد موعظه نيز خواهد بود. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢سر سفره خودت بنشین ⏺خدای سبحان روزیِ انسان را به عهده گرفته است؛ چه اینکه روزیِ موجودات دیگر را هم به عهده دارد و می‌خواهد انسان با کرامت زندگی کند و در کنار سفره خودش بنشیند؛ لذا روایات فراوانی است که مسئله مزدوری در اسلام مکروه است.نهی‌هایی که در کتاب اجاره وارد شد، این را غالباً فقها بر کراهت حمل می‌کردند و می‌گویند این نهی‌ها نهی‌های تنزیهی است که انسان اجیر کسی بشود، مزدور کسی بشود؛ اما برای خودش کار کند یا تعاونی باشد و تولید، اینها با عزت و کرامت همراه است. در روایات نهی از مزدوری آمده که شما تمام برکات خود را به دیگری واگذار نکنید؛ کنار سفره خودتان بنشینید. ⏺فرمود من زمین را برای شما نرم کردم، همه امکانات را فراهم کردم و اگر مستقیم باشید، فضا و هوا را طرزی تنظیم می‌کنم که به موقع و مناسب باران بیاید. این برای آسمان. زمین را هم برابر آیه سوره «هود» فرمود حتماً زمین را شما آباد کنید، من برای شما نرم کردم و همه امکانات را فراهم کردم که در کنار سفره خودتان بنشینید و کریمانه زندگی کنید. 🔘در بعضی از دعاهای نورانی است: «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَل‏»؛اگر بین خود و خدای خود یک واسطه‌ای در کار نباشد، که از او نان بگیری این کار را بکن. 🔘مستحضرید اهل‌بیت(علیهم السلام) واسطه نیستند، مأمور الهی هستند؛ لذا توسل به اینها توسل به خداست. «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکُمْ»،این بیگانه نیست. توسل به او غیر از خواستن از زید و عمر است. خود همین ذوات قدسی که فرمودند به ما متوسل بشوید «الی الله» فرمودند: «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَل‏». خدا اگر بخواهد بدهد به وسیله همین ذوات قدسی می‌دهد. چطور به وسیله باران می‌دهد!؟ به وسیله ابر می‌دهد، به وسیله آفتاب می‌دهد، به وسیله بالاتر از ابر و باران نمی‌دهد؟ 📼فرازی از سوره ملک جلسه نهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (1) تفسیر آیات 1و2 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﭼﻬﺎﺭم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻧﻮﺡ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺩﻳﻦ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ شده است. ☑️ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺪﺕ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻗﻮم ﺧﻮﻳﺶ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭﺗﻘﻮﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﻗﻮم ﻛﺎﻓﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺻﺪﻫﺎ ﺳﺎﻝ ﺗﺒﻠﻴﻎ، ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺪﻩ ﻱ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. 🔹ﻧﺎم ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻟﻬﻲ ٤٣ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ٢٩ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻧﻮﺡ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ: ﺍﻟﻒ)ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ؛ ﺏ)ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺧﺪﺍ؛ ﺝ)ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺧﻮﺩﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ؛ ﺩ)ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺩﻳﻨﻲ 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔦تفسیر ها و تبیین ها 🖊شخصیت های مهم و اثرگذار ملی و مذهبی،سیاسی و اجتماعی و محبوب وقتی از میان ما می روند اتفاق عجیب و غریبی در باره آنان رخ می دهد. 🔰شناخت ناقص،گناه و آلودگی، نگاه مادی به پدیده ها، انگیزه های سیاسی، پیچیدگی و رمز آلود بودن انسان موجب تفسیر و تحریف و یا معرفی ناقص و غلط و متناقض از شخصیت هایی که اینک در میان ما نیستند می شود. @rahighemakhtoom