eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🎊 🎊 🎊 برگزیدگان مسابقه 😍: 🌼 ضمن تشکر فراوان از تمامی شرکت کنندگان ، به دلیل زیبایی اکثر محتوا قرعه کشی انجام شد و ۵ اثر شرکت کنندگان زیر برگزیده شدند : 🌿مهدیار قیصر 🌿فاطمه حسین پور 🌿کوثر سیروس 🌿سید مرتضی موسوی 🌿 محنا مشیری ۳ اثر هم در بخش سین زنی برگزیده شدند: 🌿طیبه شمسی از اصفهان 🌿 روژان فتحی از کرمانشاه 🌿هستی طالاری از گلپایگان برگزیدگان ۲۴ ساعت مهلت دارند جهت دریافت هدیه خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. در مسابقه بعدی ما شرکت کنید ..🙃 نکات و جزئیات مسابقه در کانال زیر بارگذاری خواهد شد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/170983714Cbf050dce2a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاصل عمرم سه سخن بیش نیست خام بدم، پخته شدم، سوختم ---------------------------------------------- 🔸حدیث معروفی است که علم سه پله و سه مرحله دارد. انسان همینکه به مرحله اول آن می‌رسد مغرور می‌شود و تکبر می‌کند، معلوماتش در نظرش جلوه می‌کند، خود را از همه چیز و همه کس برتر و بالاتر می‌بیند. این مرحله مرحله علم‌بینی و خودبینی است. تا به مرحله دوم می‌رسد. در این مرحله بر معلوماتش افزوده می‌شود، عظمت خلقت و آفرینش در برابرش نمودار می‌شود، خود را و معلومات خود را در برابر دستگاه عظیم آفرینش کوچک می‌بیند و حالت تواضع در او پیدا می‌شود. این مرحله مرحله واقع‌بینی و جهان‌بینی است، از علم‌بینی به جهان‌بینی می‌رسد، به جای آنکه به معلومات خود نظر افکند به جهان نظر می‌کند و با آن معلومات جهان را اندازه می‌گیرد. تا آنکه قدم به مرحله سوم می‌گذارد. در این مرحله می‌فهمد که هیچ چیز نمی‌داند. عَلِمَ اَنَّهُ لا یعْلَمُ شَیئآ.این مرحله مرحله بهت و حیرت است. در این مرحله همین‌قدر می‌فهمد که مقیاسهای فکری و متر و شاقولهای فکری که او در کیسه فکر خود تهیه کرده کوچکتر و نارساتر از این است که بتواند جهان عظیم را با آنها متر کند و اندازه بگیرد. می‌داند و می‌فهمد که مقیاسهای علم و فکر او برای یک محیط محدود زندگی خودش فقط صحیح است به کار برده شود نه بیشتر. 🔹مولوی ،این مرد عارف، دوره سلوک روحانی و عقلانی خود را مجموعآ در سه مرحله خلاصه کرده: دوره خامی، دوره پختگی، دوره سوختگی. دوره خامی و غرور و تکبر و علم‌بینی را بسیاری دارند، ولی آیا کسی به دوره پختگی و به دوره سوختگی برسد مطلب دیگری است. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲 الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهید✨ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیائِکَ @rahighemakhtoom
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  مَثَلُ البيتِ الذي يُذكَرُ اللّه ُ فيهِ و الذي لا يُذكَرُ اللّه ُ فيهِ مَثَلُ الحَيِّ و المَيِّتِ  حكايت خانه اى كه در آن خدا ياد مى شود و خانه اى كه از ياد خدا خالى است، حكايت زنده و مرده است. 📘كنز العمّال : ۱۹۲۳ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۹۳ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌.مطلبی بسیار جالب و خواندنی 🔰 علم بیگانه از عمل 💠 ما یک دست و پا داریم برای (کار)، یک چشم و گوش داریم برای (ادراک)! " عقل نظری " به منزله چشم و گوش است که کار او ادراک است، هیچ کار عملی ندارد؛ (هیچ یعنی هیچ). " عقل عملی " کارش عمل است. لذا اگر یک کسی عالم شد، نباید توقع داشت حالا تو که عالمی، چرا خلاف می کنی، این سئوال اصلاً درست نیست! مثل اینکه یک کسی مار و عقرب را ببیند، ولی فلج است و حرکت نمی کند و مسموم می شود. مرتب شما سئوال بکن مگر شما ندیدی؛ بله من دیدم، ولی چشم که فرار نمی کند!! این را ما بدانیم که علم حوزه و دانشگاه صد در صد یعنی صد در صد؛ صد در صد " بی مسئولیت " است. هیچ، هیچ شما از علم حوزه و دانشگاه عمل نخواهید؛ چون دارای قدرت عملی نیست. 🔹یک کسی آیه را خوب خوانده، تفسیر کرده، سخنرانی هم در زمینه آیه کرده؛ وقتی از منبر پائین آمده، دارد بر خلاف همان آیه عمل می کند. علم بما انّه علم (صد در صد) بیگانه از عمل است‌. شما الآن به این معتادانی که هستند مرتب ضررش را بگوئید، این هر شب با یک تکه گونی یا با یک تکه کارتن در جدول می خوابد؛ شما داری ضرر را برایش می گویی؟! این در متن ضرر است، این مشکل علمی ندارد که شما بگویی این ضرر دارد، عاقبت بخیری ندارد! 🔹این عزم یعنی عزم، در برابر جزم است؛ " عقل نظری " مسئول جزم است، مسئول تصور است، مسئول قضیه است، مسئول تصدیق است، مسئول یقین است، مسئول قطع است و، امّا ذره ای مسئول عمل نیست! عزم و نیّت و اخلاص و کار مال " عقل عملی " است که (العقل ما عبد به الرّحمان و اکتسب به الجنان)*. لذا هیچ نباید توقع داشت ...؛ نعم، فی الجمله بی ارتباط نیست اگر زمینه را فراهم بکند، امّا مسئول مستقیم (العقل ما عبد به الرّحمان و اکتسب به الجنان) است. مثل اینکه اگر دست و پا سالم باشد، چشم و گوش وقتی مار و عقرب را دیدند، این راه می افتد می رود؛ این بی اثر نیست. امّا وقتی که دست و پا فلج هستند، چشم و گوش هیچ اثر ندارد. بله، مار و عقرب را دیده؛ نصیحت بکنیم به پای فلج؟! این که نیست! 🌱🌱🌱 📌 الگافی / جلد ۱ / صفحه ۱۱ 📋 درس خارج علوم القرآن 📆 قم ؛ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه سیزدهم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢کارکرد تمثیل و مثل آوردن در قرآن در قرآن کریم از این تمثیل خیلی استفاده شده و می‌شود. ﴿مَثَلُ الَّذینَ کَفَرُوا﴾این است؛ مَثل مؤمنین این است؛ مَثل عدل این است؛ مَثل ظلم این است. ⭕️مثَل دو تا کار می‌کند: 1️⃣یکی دامنه اوج گرفته مطلب را پایین می‌آورد، 2️⃣یکی دست شنونده یا خواننده کوتاه را بالا می‌برد، توازنی بین دست فهم شنونده و دامنه مطلب ایجاد می‌کند، تا آن شنونده یا خواننده به مقدار فهم خود از آن مطلب طرْفی ببندد. ↩️این دو تا کار یعنی دست می‌آورد آن پرده بالا را پایین می‌کشد، یک؛ دست می‌آورد دست این شنونده را می‌گیرد بالا می‌برد، دو؛ بعد از برقراری توازن و تساوی بین دست فهم شنونده و دامنه اوج گرفته مطلب، وقتی توازن برقرار شد، مقداری او می‌فهمد. 📋فرازی از سوره ملک جلسه سیزدهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (10) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﻴﺰﺩﻫﻢ ﺗﺎ ﺑﻴﺴﺘﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ «ﻧﻮﺡ» ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﺪﺍﮔﺮﻳﺰﻱ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ . ☑️ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺭﻧﮓ ﻫﺎ، ﺳﻠﻴﻘﻪ ﻫﺎ، ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ، ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺟﺴﻤﻲ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺟﺴﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻄﻔﻪ، ﻋﻠﻘﻪ ﺗﺎ ﺗﻮﻟﺪ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻃﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺣﻴﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺣﻞ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﺁﺷﻨﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ، ﻭﻟﻲ ﺟﻬﻞ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﻭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﺳﻮﻕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﻱ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﺍﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺁﺷﻨﺎﺗﺮ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺣﻖ ﺳﻮﻕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom