eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌گفتگو خط قرمزهایی دارد به چند نمونه از آنها اشاره می شود: ۱. به گناه منتهی نشود. (مثل غیبت، تهمت، دروغ،سخن چینی) ۲. محرك و موجب فساد نباشد. ۳. موجب فتنه نباشد. ۴. ركیك نباشد. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۴۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌷🌷🌷 🔅رسانه باشید و این محتوی را با دوستان خویش به اشتراک بگذارید. 🙏 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 صیقل دهنده دل و قلب 💚 پیامبر اکرم صلى‌الله‌عليه‌وآله: جَلاءُ هذهِ القُلوبِ ذِکرُ اللَّهِ وتِلاوَةُ القرآنِ. ✳️ صیقل‌دهنده این دل‌ها، یاد خدا و تلاوت قرآن است. 📚 میزان الحکمه: ۱۰/ ۵۰۱۴ 🌷🌷🌷 🎤قاری:استاد عبدالباسط محمد عبد الصمد 📃تلاوت آیاتی از سوره های و @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 شرح تفسیر سوره‌ی حمد امام خمینی (ره) 🔸🔸همه عالم بسم الله اند - قسمت اول 🔮استاد اصغر 📚 خلاصه بحث ↙️ 👈امام همه بحثشان روی همین اسم می گذارند. 👈چرا می گوییم باسم الله نمی گوییم با الله؟ 👈اسم چیست؟ اسم تجلی اوست... 🍂🍃🍂🍃🍂 @rahighemakhtoom 🍃🍂🍃🍂
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیرصوتی تفسیر سوره تغابن جلسه اول 🌱🌱🌱 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر تخصصی 📌فقر مطلق هستی و مراجعه به غنی مطلق يک بيان نوراني از امام سجاد(سلام الله عليه) هست در صحيفه سجاديه که «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَي الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ»،ببينيد در هيچ گوشه عالم هيچ موجودی به غير خدا مراجعه نمي‌کند، چرا؟ چون نياز خود را مي‌داند، اوّلاً؛ و درک مي‌کند کسي هست که نياز او را بداند و بتواند رفع کند و منّت نگذارد، ثانياً و آن خداست، ثالثاً. هيچ موجودي به غير خدا مراجعه نمي‌کند، ﴿إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾، چرا او را تسبيح مي‌کند؟ براي اينکه مي‌داند او بي‌نياز است. اگر نداند او بي‌نياز است که به او مراجعه نمي‌کند. اگر خيال بکند که او فقير است يا نداند که او نيازمند است يا بي‌نياز، به او مراجعه نمي‌کند. نيازمند به بي‌نياز مراجعه مي‌کند، اين قانون حاکم بر کلّ نظام است و اگر کسي از اين قانون کلّي فاصله بگيرد سفيه است... 📝فرازی از سوره طلاق جلسه یازدهم(تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(283) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره) 🔰فطرت توحيدى 🔹از نظر قرآن كريم انسان داراى دو علم فطرى و اكتسابى است. درباره علم فطرى كه اصيل است مى فرمايد: خدا شما را با سرمايه فطرت توحيدى آفريد: (فطرت الله التى فطر الناس عليها). 🔹اميرالمومنين (عليه السلام) نيز مى فرمايد: وجابل القلوب على فطرتها شقيها وسعيدها؛ خداوند همه دلهاى اهل سعادت و شقاوت را بر فطرت جبلى آفريد و درباره علم اكتسابى كه تبعى است مى فرمايد: خدا به شما چشم و گوش ‍ داد تا از بيرون وجود خود علم بياموزيد؛ اما مواظب باشيد اندوخته هاى اين چشم و گوش با علم اصيل فطرى مزاحم نباشد: (وجعل لكم السمع و الابصار والافئده لعلكم تشكرون). 🔹هيچ انسانى در برابر توحيد و شرك بى طرف آفريده نشده، بلكه با سرمايه علمى فطرت توحيدى آفريده شده است و شرك امرى تحميلى است كه سرزمين فطرت توحيدى را غصب مى كند و اين تحميل شرك بر فطرت توحيدى ظلم عظيم است: (ان الشرك لظلم عظيم). 🔹 قرآن كريم درباره مشركان و كافران مى فرمايد: (ولكن انفسهم يظلمون)؛ زيرا آنان فطرت توحيدى را در بين اغراض و غرايض دفن مى كنند و بذر شرك را در دل خود مى كارند و اين ظلم به فطرت است. ادامه دارد... 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 269) حجاحترام حریم الهی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ادامه دارد... 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (22) 🔻غضّ البصر: ☑️معنای ظاهری: بر هم نهادن پلک های چشم ☑️معنای کنایی : ترک نگاه به زن نامحرم ☑️در قرآن:به معنای روی هم نهادن پلک های چشم و کنایه از ترک نگاه به زن نامحرم. در آیه ی کریمه ۳۰ سوره مبارکه نور می خوانیم: "قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ"«به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است!». در تفسیر ارزشمند المیزان در خصوص کنایی بودن این آیه چنین آمده است: کلمه غصّ به معنای روی هم نهادن پلک های چشم است… و این آیه به جای اینکه از چشم چرانی نهی کند، امر به پوشیدن چشم کرده و فرقی ندارد آن امراین نهی را هم افاده کند و چون مطلق است، نگاه به زن اجنبی را برای مردان و نگاه به مرد اجنبی را برای زنان تحریم فرموده است. کاربرد ادبی: شیخ اجلّ سعدی شیرازی می گوید: از دردرآمدی و من از خود به در شدم گفتی کزین جهان به جهان دگر شدم من چشم از او چگونه توانم نگاه داشت کاوّل نظربه دیدن او دیده ورشدم. 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هفدهم: سوگندهاى قرآن‌ ✅انسان و صفات درونى او «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» (شمس/ 7 و 8) ✅قيامت‌ سوگند به قيامت كه پايان حيات مادى و آغاز حيات واقعى و سعادت ابدى است. «وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ» (بروج/ 2) ✅پديده‌هاى جهان هستى‌ آسمان، زمين، ستارگان، توالى شبانه‌روز، ماه و خورشيد، ابر، باد، دريا و هر چه پيدا و پنهان است. «وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ» (طارق/ 1) «وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها» (شمس/ 6) «وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْرٍ وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» (فجر/ 1- 4) «وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً وَ النَّاشِراتِ نَشْراً» (مرسلات/ 1- 3) «وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ» (طور/ 6) ✅اماكن مقدسه‌(كوه طور، بيت معمور، قدس، بلد امين.) «وَ الطُّورِ» (طور/ 1). بنابر آنكه مقصود، كوه طور واقع در وادى سينا- كه جايگاه مناجات حضرت موسى است- باشد. «وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ» (طور/ 4) «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» (تين/ 1- 3). رستنگاه دو درخت تين (انجير) و زيتون، جبل قدس (جايگاه بيت المقدس) است. ..ادامه دارد 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom