eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jalase68_03.mp3
15.73M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۵۵) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
FOSSE4101.lite.mp3
5.67M
هوالحق 📚 آشنایی با سوره های قرآن سوره 📚 بابیان شیوای استاد محمد علی قسمت آیات نورانی قرآن کریم صفات و خداوند رمز حروف تفاوت و قرآن در بیان سوره فصلت انتشار مطالب دوشنبه و پنج شنبه 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘ @rahighemakhtoom ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘
📙 از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(289) وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ*(آیه 23/سوره بقره ) اگر به قرآنی که بر بندۀ خود فرستاده‌ایم، شک دارید و آن را ساخته‌وپرداختۀ او می‌دانید، سوره‌ای مِثلش بیاورید؛ البته اگر راست می‌گویید! برای کمک‌گرفتن، یارانِ خود را هم در برابر خدا صدا بزنید.* 🌷🌷🌷 ⏪گستره تحدى (دعوت به چالش همانند قرآن بیاورید) 🔘گستره تحدى قرآن بايد هماهنگ با قلمرو و دعوت آن باشد و چون قلمرو و دعوت قرآن همه انسانها در سراسر تاريخ است، ميدان تحدى آن نيز همگانى و هميشگى است. 🔹همان گونه كه دعوت قرآن منحصر به صدر اسلام يا قوم عرب نبود تحدى آن نيز منحصر به عصر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) يا عرب زبانان نيست. از اين رو مى فرمايد: (قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا) (سوره اسرا/88) اگر همه جن و انس اجتماع كنند و در اين كار به يكديگر كمك كنند، از آوردن مثل قرآن عاجزند. 🔹بنابراين، محور تحدى رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) تنها فصاحت و بلاغت قرآن نيست، زيرا كسى كه زبان عربى را مى فهمد و نه با آن مى تواند سخن بگويد براى او تحدى به فصاحت و بلاغت روا نيست. از اين رو در تبيين تحدى قرآن بايد گفت: هر كس هر چه مى داند قرآن بهتر از آن را عرضه كرده است، خواه در علوم نقلى، چنانكه ممكن است در كنار تحدى به خود قرآن، تحدى به آورنده آن نيز مطرح باشد. 🌱🌱🌱 آیت الله 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. قبله ارتباطی ناگسستنی با زندگی مومنانه ۱۲.mp3
11.17M
📌و اما باور ما-(قسمت 272) ☑️ محور زندگی مومنانه 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Hamed.Shakernjad.Enfetar.Motaffefin_www.iranidata.com.mp3
1.48M
📃تلاوت آیاتی از سوره های و دز جزء سی ام 🎤قاری:استاد دکتر حامد 🔅با تلاوت و استماع آیات الهی آرامش را به دل و خود هدیه دهیم.🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشتر آن باشد که گفته اید در حدیث دیگران 💫 پروفسور جفری لانگ استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس آمریکا 📃پروفسور «جفری لانگ» پس از مسلمان ‌شدن، در کتاب (مبارزه برایِ ایمان) می‌گوید: 🔹"قرآن کتاب مقدسی است که مرا بسیار وابسته، قلبم را تسخیر و مرا تسلیم پروردگارم کرده است. خواننده‌اش را به اوج می‌رساند، آن لحظه‌ای که خواننده خود را در برابر خالقش تنها می‌بیند. وقتی‌که قرآن را به‌طور جدی می‌آموزید؛ نمی‌توانید ساده و به آسانی آن را بخوانید، چرا که تو را مکلف می‌کند، چرا که گویی بر گردنت حق دارد! با تو گفتگو می‌کند، از تو انتقاد می‌کند، شرمنده‌ات می‌کند، تو را به چالش می‌کشد... من در طرفِ دیگری بودم، برایم کاملا روشن شد که نازل کنندهٔ این قرآن مرا بهتر از خودم می‌شناسد، همیشه بر افکارم مقدم بود و سؤالاتم را می‌پرسید... هر شب سؤال‌هایم را تعیین می‌کردم، سپس روز بعد جواب‌های آن را می‌یافتم، به راستی که خود را در میان صفحات قرآن پیدا می‌کردم... 🔹بعد از اینکه مسلمان شدم، با وجود اینکه عربی بلد نبودم تلاش زیادی می‌کردم تا همیشه در نمازهای جماعت برای شنیدن قرآن شرکت کنم، وقتی در این باره از من سؤال می‌شد، جوابم این بود که: چرا بچهٔ نورسیده با صدای مادرش آرام و آسوده می‌شود؟ امیدوارم همیشه در سایهٔ آرامش این صدا زندگی کنم." " کسی‌که قرآن را نازل کرده است، مرا بهتر از خودم می‌شناسد " 🔹او نه با زور شمشیر اسلام آورده اند! نه مسلمان‌زاده بوده‌اند! و نه هر سخن مشمئز کننده‌ای که اسلام ستیزان مطرح می‌کنند، او قرآن را با دقت خوانده، سپس به آیین ناب اسلام روی آورده‌اند. @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم خدمت دوستان و همراهان عزیز از پاسخگویی جمعی از عزیزان به سوالات مسابقه بسیار سپاسگزارم🌸 پس از بررسی های لازم اسامی زیر به عنوان برندگان این مسابقه اعلام می شوند ۱_مینا عین اللهی از شیراز ۲_مژگان ملکی از همدان ۳_حمید رضا صمصامی از یزد """"""""""""""""""""""""""":::::💐💐 از این دوستان درخواست می‌شود که شماره کارت همراه با نام و نام خانوادگی را به sepid50@ ارسال نمایند متشکرم از این دوشنبه تفسیر سوره با بیان شیوای دکتر آغاز گردیده از عزیزان درخواست می کنم با ما همراه باشید و تفسیر این سوره را پیگیری نمایید ، مسابقه بعدی از محتوای تفسیر سوره و ادامه تفسیر سوره انشاالله برگزار می شود و من الله التوفیق🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح تفسیر سوره‌ی حمد امام خمینی (ره) توسط استاد اصغر 🕋فنای اسم در مسمی - قسمت دهم 📚 خلاصه بحث ↙️ 👈همه چیز اسم الله است، یعنی همه چیز حی، قیوم، سمیع بصیر نیست، الله است. 👈 همه چیز اوست چون اسم در مسمی فانیست 👈می گویی من می بینم، بینایی وسط است یا ذاتی که بیناست؟... _________________ انتشار شنبه و سه شنبه هر هفته ______________________ 🍂🍃🍂🍃🍂 @rahighemakhtoom 🍃🍂🍃🍂
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (24) 🔹این آیه، مَثَلی است که برای بنی‌آدم زده شده، به خاطر رفتارشان و اینکه عهد ازلی خود را شکستند و به آیات خدا ظلم کردند (طباطبائی، 1363: 488). 🔹ابتدا می‌فرماید که خداوند همة شما را از یک نفر آفرید؛ یعنی «نَفْسٍ واحِدَةٍ». در این آیه «نَفْسٍ واحِدَةٍ» کنایه از حضرت آدم است و این برای «بیان عظمت قدرت خداوند» است که نسل بشر را تنها از یک نفر به وجود آورده است. 🔹همچنین در این آیه از «انجام عمل زناشویی» میان آدم و حوّا، با لفظ «تَغَشَّی» یاد شده که به معنای پوشانیدن و انجام دادن کاری در خلوت است. این یک تعبیر کنایی است که به منظور «رعایت ادب» و پرهیز از بیان لفظ صریح آورده شده است. 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
قرآن شناسی/علوم قرآنی 🔰درس هجدهم: امثال قرآن‌ ⏪انواع در قرآن‌ 🔰تجسّد حالات نفسانى و معنوى‌ قرآن كسانى را كه اسباب شناخت و معرفت برايشان آماده شده، ولى از آن روى برتافته‌اند، مانند كسانى ترسيم كرده كه گويى هيچ يك از اسباب هدايت برايشان ميسر نيست؛ در نتيجه زندگى نگران كننده و سختى را مى‌گذرانند: 🌱🌱🌱 «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ...؛[سوره اعراف آیه] و بر آنها بخوان سرگذشت آن كسى را كه آيات خدا را به او داديم، ولى [سرانجام‌] خود را از آن تهى ساخت و شيطان در پى او افتاد و از گمراهان شد. و اگر مى‌خواستيم، [مقام‌] او را با اين آيات [و علوم و دانشها] بالا مى‌برديم؛ [اما اجبار بر خلاف سنت ماست؛ پس او را به حال خود رها كرديم‌] و او به پستى گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد. مثل او همچون سگ [هار] است كه اگر به او حمله كنى دهانش را باز مى‌كند و زبانش را بيرون مى‌آورد و اگر او را به حال خود واگذارى باز همين كار را مى‌كند [گويى چنان تشنه دنياپرستى است كه هرگز سيراب نمى‌شود] ...». .ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
17-dine-fetri-ostad-azimi.mp3
27.4M
📖دین شناسی فطری (جلسه هفدهم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جهاد 1.mp3
10.59M
📌و اما باور ما-(قسمت 273) ☑️ و جهاد در اسلام 1 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
jalase68_03-1.mp3
15.73M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۵۶) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
در آیات ۵۹ – ۵۰ و رهپوی راه خدا از در آیات فوق در می یابد که : ✅کارهای بد مصیبت بارهستند. ✅ زشتی ظلم به سرعت به آدم باز می گردد. ✅قبض و بسط روزی ها به دست خداست و گشايش و تنگی ها بر اساس مصلحت بندگان است. ✅ بندگان خدا هر مقدار هم که گناه کرده باشند نباید از رحمت خدا مأیوس گردنداو .می تواند تمام گناهان را یک جا ببخشدکه او آمرزنده مهرورز است. ✅ رهرو طریق حق دائما درِ خانه خدا انابه کند و تسلیم او باشد قبل از آن که قیامت و مرگ او برسد. ✅ دستورات قرآن‌ را پیروی کند پیش از آن به قهر پروردگار (که ناگهانی می آید )دچار شود فرصت کارهای خیر را نداشته باشد و حسرت بخورد که چرا با وجود گستردگی مهر الهی از آن استفاده نکرده است . ✅جای مراقبت از انگیزه و اندیشه و رفتار، تقواپیشگی،انجام کار خیر و احسان همین دنیاست. آرزوهای افراد در قیامت برای بازگشتن و خوب شدن بی فایده است. ✅ در مقابل آیات الهی که از طرف پروردگار نازل شده تکبر نورزد و خود را در زمره ناسپاسان و حق پوشان قرار دهد. همراه با و اندیشه در کتاب زندگی @rahighemakhtoom
تنها راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی بازگشت صادقانه به قرآن است. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
📙 از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(290) 🔰معجزه امری برای همه زمان ها ▫️هر گونه اعجاز از هر پيامبرى جهانى است خواه آن پيامبر خاتم (محمد مصطفی پیامبر اسلام)باشد يا نه و در صورتى كه خاتم نيست خواه از الوالعزم (صاحب قانون مدون الهی)باشد يا خواه معجزه او باقى باشد(مانند قرآن)، يا آن معجزه از بين رفته باشد، (مانند ناقه صالح) ▫️زيرا معناى معجزه آن است كه كارى خارق عادت باشد و راه فكرى و علم عادى نداشته باشد كه افراد عادى با استفاده از روشهاى عادى علمى يا عملى توان آوردن مثل آنرا داشته باشد. ▫️اگر مطلبى در عصرى خارق عادت بود و در عصر ديگر بر اثر پيشرفت علم و حصول تمكن مادى، به صورت نطلبی عادی درآمد هرگز در آغاز پیدایش خود معجزه نبوده است. ▫️نتيجه آن كه ، هر معجزه اى جهانى است، گرچه رسالت آورنده آن جهانى نباشد و اگر درباره كشتى نوح (عليه السلام) چنین نازل شده است: (و جعلناها آیة للعالمین) و نیز در باره حضرت مسیح و مريم (عليها سلام) چنين وارد شده است: (وجعلناها وابناها ايه للعالمين- 91/انبیاء) براى بيان مصداق كامل و معروف است وگرنه هر معجزه اى جهانى است، يعنى، نه قبل از آن و همزمان آن و نه بعد از آن هرگز از راه عادى قابل تحقق نبوده و نيست. 🌱🌱🌱 آیت الله 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
At-Taghabun06.mp3
4.55M
🎤 تفسیر سوره تغابن علامه جوادی آملی 📋جلسه ششم 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌قرآن و مراحل حیات انسان 🔻در بحث‌های قبلی مشخص شد که بر اساس ﴿کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی‏ شاکِلَتِهِ﴾؛[سوره اسراء] بعضی‌ها در حدّ گیاهان زندگی می‌کنند و یک حیات گیاهی دارند؛ مثل نوجوانی که تمام تلاش و کوشش او این است که خوب غذا بخورد، خوب خُرامان، خُرامان حرکت کند و رشد کند و جامه در بر کند؛ همین! تغذیه است و تنمیه است و تولید. او خوب رشد می‌کند، خوب جامه در بر می‌کند، خوب غذا می‌خورد؛ او حیات گیاهی دارد. او اگر چهار تا کار می‌کند، در حدّ رشد گیاهی است. 🔻از آن بالاتر کسانی هستند که در حدّ حیات حیوانی و عاطفی هستند، پدر و مادر دارند، به فرزندان خود می‌رسند، به خانواده‌های خود می‌رسند، الآن شما این صحنه‌هایی که می‌بینید، این حیوانات چگونه به خانواده خود می‌رسند، به فرزندان خود می‌رسند، تلاش و کوشش می‌کنند که با دهن، غذا تهیه کنند و به بچه‌ها برسانند، در حدّ حیات حیوانی است که با عاطفه همراه است. 🔹کسانی هستند که اصلاً کمک به دیگران را غرامت و( خسارت )می‌دانند:خودش را مجبور می‌داند برای اینکه در جامعه به عنوان یک مؤمن جلوه بکند، کمک می‌کند و این کمک را به جای اینکه غنیمت تلقّی کند، غرامت (ضررو زیان)می‌داند این در حقیقت حیات حیوانی دارد. 🔹در قرآن کریم نسبت به اینها فرمود اینها فقط به فکر خودشان هستند، یک؛ بعد می‌فرماید اینها خودشان را فراموش کردند، دو؛ پس معلوم می‌شود انسان چندین مرحله از خود دارد. این گروه خود حیوانی ایشان برای آنان مهم است. اینها خدا را فراموش کردند، خدا هم إنسا (رها)کرد؛ اینها خودشان را فراموش کردند؛ یعنی آن خودِ انسانی را و فقط به فکر خودِ حیوانی هستند. 🔻پس چندین «خود» در قرآن مطرح است؛ از خودِ گیاهی، از خودِ حیوانی با شرایط و مراتب و از خودِ انسانی که فقط حیوان ناطق است و از خودِ فرشتگی که با خدا معامله می‌کنند. 📝فرازی از سوره تغابن جلسه چهارم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا