eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (27) ⏺زن ابولهب که کینه‌توز و حق‌ناپذیر بود، خار و خاشاک و بوته‌های خار را به دوش می‌کشید و بر سر پیامبر می‌ریخت تا آن حضرت به هنگام رفتن به نماز یا برای دعوت و هشدار مردم، پاهای مبارکش آزرده گردد (طبرسی،1380، ج 5: 1489). 🔹«حَمَّالَةُ ‌الْحَطَبْ» کنایه از«زن سخن چین» است (طالقانی، 1362، ج 4: 297). 🔹هدف از کنایه در این آیه، «تعریض» است، چرا که ذکر این کنایه، آگاهی بر این مطلب است که سرانجام همسر ابولهب چنین است که در روز قیامت در آتش دوزخ به همان هیأت جلوه گر می‌شود که در دنیا به خود گرفته بود؛ یعنی همان‌گونه که در دنیا شاخه‌های خاربُن و بوته‌های دیگر را با طناب می‌پیچید و حمل می‌کرد و همین حال یعنی طناب به گردن و هیزم به پشت، جلوه‌گر گشته، عذاب می‌شود (ر.ک؛ طباطبائی، 1383، ج 40: 441). 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۶۶) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌دنیای واژه ها 🔷️ واژه های《اِبِل》 و 《جَمَل》و 《ناقة》 هر سه به معنای 《شتر》در قران کریم ترجمه شده ولی درحقیقت با هم تفاوت دارند👇 ◾《اِبِل》👈 شتر (چه نر و چه ماده) مانند آیه ۱۷ سوره غاشیه: افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت(آیا به شتر نگاه نمی کنند که چگونه خلق شده است؟!) ◾《جَمَل》 👈 شتر نر مانند آیه ۴۰ سوره اعراف : انّ الذین کذَّبوا بایاتنا و استکبروا عنها لا تُفتَّح لهم ابوابُ السماء.... حتی یلج الجمل فی سمّ الخیاط (کسانی که آیات ما را تکذیب کردند و نسبت به آن استکبار ورزیدند درهای (رحمت) آسمان برای آنها گشوده نخواهد شد تا اینکه شتر نر وارد سوراخ سوزن شود. ◾《ناقة》 👈 شتر ماده مانند آیه ۷۳ سوره اعراف : هذه ناقة الله لکم آیه این شتر ماده (معجزه) خداست که برای شما نشانه ای ست منبع : قاموس القرآن @rahighemakhtoom
📌بررسی قرآنی حزب نفاق ۱۰ 🔘توطئه حزب نفاق علیه اسلام 🔘توطئه حزب نفاق برای براندازی حکومت اسلامی 🔘حزب نفاق بر اساس اندیشه مادی برخورداری از امکانات و سرمایه های دنیوی را عزت می داند. 🔘حزب نفاق چون در تجزیه و تحلیل های خویش قدرت خدا را محاسبه نمی کنند و فهمی درست از قوانین الهی ندارندهمواره، تیرشان به سنگ می خورد . يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ ۚ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ☆منافقون ۸ "منافقان می‌گویند: «از جنگ که به مدینه(مرکز حکومت اسلامی )برگشتیم، ما مردمِ باعزت و آبرو مسلمان‌های پست و فرومایه را از شهر بیرون می‌کنیم!» درحالی‌که عزت و آبرو یکسره دست خدا و پیامبرش و مسلمانان است؛ ولی منافق‌ها نمی‌دانند." 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
سلام علیکم ، وقت بخیر و خداقوت ، با احترام منظور از جمل در حتی یلج الجمل فی سم الخیاط - طناب های ضخیم است که برای کشتی به کار میرود ، یعنی همان طور که امکان ندارد که طناب ضخیم از درون سوزن خیاطی عبور کند ، پس فلان کار هم غیر ممکن و محال است . وترجمه هایی که معنایی غیر از این را داشتند ، متاسفانه دچار سهو و اشتباه در ترجمه شدند . تشکر از لطف و توجه شما موفق باشید مهدی خدادادی
با تشکر صمیمانه از جناب آقای خدادادی برای ارسال نکته ظریف در مورد لغت جمل
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
.هوالحق 📚 آشنایی با سوره های قرآن سوره 📚 بابیان شیوای استاد محمد علی قسمت آیات نورانی قرآن کریم آیات ۳۷ تا ۴۱ سوره فصلت به آیات خداوند باطلی در قرآن راه ندارد در قرآن در عذاب آخرت قرار دارند قرآن به منحرفان ،⬅️ هر چه میخواهید بکنید انتشار مطالب دوشنبه و پنج شنبه 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘ @rahighemakhtoom ☘⚘☘⚘☘⚘☘
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره کهف جلسه ششم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌄غدیر سرنوشت انسان (قسمت سی و چهارم و پایانی) 📃موضوع: نگاهی کوتاه به خطبه غدیر پیامبر (ص) 📋با بازخوانی خادم صفحه قرآنی 🔹شناخت علی علیه السلام از نگاه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-سه) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅پاسخ به پرسش های اساسی هستی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
. 🔰 هیچ چیز کم نگذارید 💠 ما نه کلمه ای از (شیء) جامعتر داریم و نه جمعی از (اشیاء) کاملتر؛ و خداوند در قرآن کریم می فرماید: (و لا تبخسوا النّاس اشیاء‌هم)*. برای مردم هیچ چیز کم نگذارید. یعنی اگر شما استاد هستید، حق ندارید بدون مطالعه سر کلاس حاضر شوید؛ اگر سخنران هستید، همینطور! اگر می خواهید گزارشی به مردم بدهید، حق ندارید بدون مطالعه باشد؛ بلکه باید محقّقانه و مدبّرانه بیان کنید. 🌱🌱🌱 📌 سوره اعراف / آیه ۸۵ ، سوره هود / آیه ۸۵ و سوره شعراء / آیه ۱۸۳ 📋 دیدار با نماینده آیت الله العظمی سیستانی 📆 قم ؛ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌نکته ای ظریف از گوینده ی ظریف حجت الاسلام والمسلمین قرائتی حسود و حسادت! 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🔘اینطوری تسلای خاطر داد حبیب و رسول شو که : گر جمله كائنات كافر گردند بر دامن كبرياش ننشيند گرد ◽️ای پيغمبر تو اندوهناك مباش كه گروهی به راه كفر می‌شتابند آنها هرگز به خداوند زيان نرسانند (بلكه خود را در دو عالم زيان كار كنند) و خدا می‌خواهد كه آنان را هيچ نصيبی در عالم آخرت نباشد و نصيبشان عذاب سخت دوزخ خواهد بود در ادامه فرمود که : البته آنان كه به راه كفر رفتند، گمان نكنند كه مهلتی كه ما به آنها می‌دهيم، به حال آنها بهتر خواهد بود، بلكه مهلت می‌دهيم برای امتحان تا بر سركشی و طغيان خود بيفزايند و آنان را عذابی رسد كه به آن سخت خوار و ذليل شوند آیات ۱۷۶ و ۱۷۸ آل عمران 🌱🌱🌱 مهلتی برای آزمون! مهلتی برای بازگشت! مهلتی برای اتمام حجت! @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▫️ضرورت علی(ع) برای جهان امروز الان هرجای دنیا شما بروید با هر دین و مذهبی که باشند حتی لامذهب، هر بخشی از نهج‌البلاغه و سلوک علی و سخنان علی را بگویید همه به آن احترام می‌گذارند... 🎤استاد حسن @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚شرح تفسیر سوره‌ی حمد امام خمینی (ره) توسط استاد اصغر 🕋عبور از ماهیت و رجوع به حق - قسمت 📚 خلاصه بحث ↙️ 👈چیزهایی که وجود پیدا می کنند، یک جهت وجودی دارند، یک جهت نقص. 👈غیر خدا حرفی نیست در کار، هر چه بگویید از اوست، نقایص از او نیست. انتشار شنبه و سه شنبه هر هفته __ 🍂🍃🍂🍃🍂 @rahighemakhtoom 🍃🍂🍃🍂
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۶۷) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌بررسی قرآنی حزب نفاق ۱۱ 🔘مقابله و رویارویی مستکبرانه حزب نفاق در برابر دعوت حق طلبانه رهبران الهی(بر اساس روحیه خودشیفتگی تنها خود را روشنفکر و عقلگرا و شایسته و اصلاح گرا می دانند و این ادعاهای خود پندارگرایانه برای انزوای رهبران الهی جبهه حق صورت می گیرد.) 🔘تلاش همه جانبه حزب نفاق برای جلوگیری از گسترش ارزش های دینی در جامعه در پوشش مقدسات دینی(مثلا می گویند با وجود نیازمندان جامعه بهتر نیست هزینه مجالس عزاداری و یا جشن غدیر صرف آنان بشود!این سخنان دلسوزانه برای فریب مردم و تعطیلی آیین های مذهبی زده می شود.) 🌱🌱🌱 اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ☆منافقون ۲ "قسم‌هایشان را سپر کرده‌اند برای دفع اتهامِ نفاق از خودشان و با این کار مانع بندگی خدا شده‌اند. یقیناً بد کاری می‌کنند! " @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیر سوره منافقون علامه جوادی آملی 📋جلسه پنجم 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌منافقان عامل جنگ روانی و 🟣اين سوره مبارکه که در مدينه نازل شد، براي تحليل يک جامعه نفاق بود و افشاگري آنها. قرآن کريم از نظر فرد مي‌فرمايد به هر حال شخص يا مؤمن است يا کافر؛ گاهي هم ممکن است فردي منافق پيدا بشود که نفاقش فردي است. 🟣ولي جامعه نفاق، کارشان تشکيلاتي است و در نبرد با قرآن و عترت‌ هستند، در نبرد با اسلام‌ هستند، اين دو؛ و نبرد اينها هم به صورت جنگ نرم است، به اصطلاح نرم‌افزار است، اين سه؛ قرآن کريم همه اين توطئه‌ها را تبيين کرد، چهار؛ راه علاج را هم مشخص کرد، پنج. 🟣فرمود جنگ کفّار با شمشير است و سپر، با آهن به ميدان مي‌آيند؛ اما اينها جنگشان با مسجد است و قَسم. مسجد ضرار درست مي‌کنند، ﴿حَلاَّفٍ مَهينٍ‏﴾ هم هستند. اين با نرم‌افزار به جنگ دين مي‌آيد. 🟣اينکه عليه حکومت ديني در برابر پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) صف کشيده‌ است به تعبير قرآن ﴿أَلَدُّ الْخِصَامِ﴾ست؛ يعني لَدودترين، لجوج‌ترين دشمن دين همين منافقين‌ هستند، اين با جنگ نرم شروع مي‌کند؛ يعني با مسجد ضرارسازي شروع مي‌کند، با سوگند دروغ شروع مي‌کند، با ذکر و تسبيح شروع مي‌کند. همه اينها را يکي پس از ديگري قرآن تبيين کرد. بخش مهم اينها در سوره مبارکه «توبه» گذشت... 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره منافقون جلسه پنجم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_منافقون 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏽👇🏽👇🏽
📙 از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(298) ⏺صالحان و مالكيت بهشت 🔹در جهان آخرت تعيين كميت و كيفيت بهشت هر كس در گرو مقدار ايمان و عمل صالح اوست. برخى داراى دو بهشت: (و لمن خاف مقام ربه جنتان) (رحمن) و عده اى داراى چند بهشت هستند: (لهم جنات). ✳️يكى از معانى لام در (لهم جنات) مالكيت است و مملوك بودن بهشت به دو طريق قابل توجيه است: 🔷1- خطوط كلى رابطه انسان بهشتى با بهشت در قرآن و روايات ترسيم شده است. با ملاحظه اين خطوط كلى معلوم مى شود اراده بهشتى بر بهشت حاكم است و هر چه بهشتى بخواهد با اراده او موجود مى شود؛ چنانكه با اراده وى چشمه بهشتى مى جوشد: (يفجرونها تفجيرا). (انسان.6) همه اينها نشان مى دهد بهشت محكوم و مملوك تكوينى انسان بهشتى است. در اين زمينه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: «فَاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنهُ؛؛ (نهج البلاغه، حکمت 32.) برتر از هر كار خير فاعل آن است، چنانكه بدتر از هر كار شر نيز فاعل آن است ؛ چون هر علتى برتر از معلول خويش است. 🔷2- انسان مومن علت و مالك تكوينى عمى خير خويش است: (لها ما كسبت) و چون بهشت ظهور و تجلى عمل صالح اوست، بنابراين، مومن علت و مالك بهشت است. البته درباره جهنم اين تفاوت هست كه گرچه محصول و معلول دوزخيان است، ولى اين افراد با اعمال بدشان خود را اسير و محصور جهنم ساخته اند. بنابراين، آنها محكوم جهنم هستند: (ان جهنم لمحيطه على الكافرين)، (وعليها ما اكتسبت)، و (وجعلنا جهنم حصيرا)؛ مانند كسى كه عمدا خانه اى را بر سر خود خراب كند و زيرا آوار بماند، كه او مقهور و محكوم كار خويش است، نه حاكم بر آن. ✅دو نکته مهم: 1- هر گونه ملكيتى كه در قيامت مطرح است از سنخ تكوين است، نه از سنخ اعتبار؛ زيرا منطقه اعتبار فقط دنيا است. 2- علت حقيقى و مالك تكوينى اصيل در سراسر هستى خواه در دنيا، خواه در قيامت خداوند است و عليت طولى و مالكيت رتبى انسان با آن منافى نيست. 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 278) ☑️ و جهاد در اسلام 6 (پایان) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا