eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️واژه شناسی: ✅اِنَّما: این واژه به دوشکل به کار می رود الف- به صورت«إنما»حصرـ که إن و ما،یک کلمه به حساب می آید ـ و«ما»در آن، به اصطلاح اهل ادب،مای کافه بوده و در رسم الخط،به صورت متصل»إنما« نوشته می شود. ب- «إن»تاکید و«ما»موصول،ـ که در این جا،هم در زمان تلفظ و هم،در کتابت ـ از هم جدا است،تا معنای صحیح آن فهمیده شود. در آیه مورد بحث انَّما از نوع اول است که معنای حصر دارد. ✅اِخوَه: جمع اَخ -آنکه تو را با دیگرى در نسب یا قرابت یا دوستى پیوند زند ، یار ، دوست ، آنکه در هر مناسبت و مشارکتى با تو پیوند داشته باشد ، برادر https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️نکته ها و پیام های آیه 10 سوره حجرات:✳️ 1- برادری و اخوت حقیقی در پرتو ایمان به خدا وجود دارد .بنابر این برادری تنها در میان مومنان به خداوند بر قرار است. 2- مومنان به راستی برادر یکدیگرند 3- اخوت و برادری بارزترین ویژگی در زندگی اجتماعی مومنانه 4- ایمان عامل محکم و بی بدیل برقرارکننده دوستی و پیوند عمیق میان انسان ها 5- ستیزمیان مومنان ،ناسازگار با روح ایمان و برادری 6- جامعه مومنانه نیازمند تنش زدایی و ستیز زدایی 7- مومنان در نظام برادری دینی دارای مسئولیت در قبال یکدیگر 8- انسان های بی تفاوت در قبال مشکلات و درگیری های جامعه اسلامی فاقد روح واقعی ایمان 9- تامین حفظ منافع یکایک مومنان در پرتو حاکمیت روح برادری بر تمامی اعضای جامعه 10- نیاز همیشگی جامعه اسلامی به تبلیغ روح برادری و تحکیم مودت و دوستی میان اعضای آن 11- لزوم رعایت تقوی و ارزش های الهی در میانجیگری و ایجاد صلح میان مومنان 12- فروهشتن مسئولیت های دینی و بی تفاوتی در برابر مشکلات جامعه بی تقوایی است 13- رعایت تقوای الهی همواره کننده راه بهره مندی از رحمت خداوند است 14- تفرقه و اختلاف در جامعه اسلامی و بی تفاوتی در قبال آن مایه محرومیت از رحمت الهی است 15- حاکمیت رحمت الهی بر جامعه منوط و مشروط به خیرخواهی تک تک افراد نسبت به یکدیگر است https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🍀زمان مناسب برای قرائت و تلاوت قران🍀 این امر زمانی برای انسان مقدور و در دسترس است که تا جایی که می تواند و مقدور اوست اوقاتش را تقسیم نموده و برنامه ریزی وقتی داشته باشد.پس هرگاه امور خود را منظم نموده و در بین تقسیم اوقات، وقت قرائت را زمانی قرار دهد که دغدغه های روزانه اش کمتر است مثلاً اواخر شب یا پیش از نماز اول وقت یا بعد آن، حضور قلب بیشتر بدست می آید. کسی که تصمیم دارد قرآن را همراه نماز بخواند (مثلاً قبل از نماز یا بعد از آن) باید به این نکته توجه داشته باشد که؛ موقع نماز از لحاظ وقت در فراغت باشد دراین صورت تا اندازه ای حضور قلب حاصل می شود. آداب الصلاة https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📚نگاشت های تفسیری سوره حجرات آیه 11 حجرات📚 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰ أَنْ یَکُونُوا خَیْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَىٰ أَنْ یَکُنَّ خَیْرًا مِنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ ۚ وَمَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ. ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید؛ و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند! https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📖واژه نگاشت: ✅یسخر: از سَخِرَ ،اسم آن سُخرِیّ به معنای مسخره و استهزاء کردن ✅تلمزوا:از ریشه لَمَزَ= عیب بر او نهاد ، او را عقب زد ، او را زد ، با گفتارى آهسته با چشم خود اشاره اى کرد.به معنی آگاه کردن شخص از عیبش نیز آمده است.شمردن عیوب شخص در پیش روی او ✅تنابزوا:سوم شخص غایب ماضی باب تفاعل،از ریشه نَبَزَ=لقب بد دادن،بیشتر در القاب بد رواج دارد. نام بردن و صدازدن دیگران با لقب بد است. ✅القاب:جمع لقب ، مقابل اسم و کنیه بوده و به معنای هر اسمی است که بیانگر مدح و یا ذم باشد، مانند: محمود (پسندیده) و سفّاح (خون ریز). به معنی= اسم، تخلص، صفت، عنوان، کنیه، نام، نعت(فرنام، بَرنام، پاژنام)مانند اسرائیل،فرعون،ذوالنون،امین ✅فسوق: از ریشه فسق= خروج از طاعت و گرایش به معصیت - بیرون رفتن از بندگی - سرپیچی کردن از فرمان پروردگار ( کلمه فسق به معنای بیرون شدن است، وقتی میگویند : فسقت التمرة که خرما از پوست خود بیرون شده باشد، لذا "فاسق " به کسی می گویند که از بندگی پروردگار بیرون رفته است )... https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📖شان نزول: ✳️چنانچه برخی روایات می گویند: ✅الف- این آیه درباره صفیه دختر حى بن اخطب زوجه رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل گردیده زیرا عائشه و حفصه او را اذیت مى کردند و شماتت می‌نمودند و به او دختر یهودى خطاب مى کردند. صفیه شکایت نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله برد. پیامبر فرمود: چرا به آن‌ها جواب نمی‌دهى، صفیه گفت: به آن‌ها چسان جواب بگویم. فرمود: هر وقت به تو دختر یهودى خطاب نمودند.به آن‌ها در جواب بگو که پدرم هارون نبىّ اللَّه است و عموى من موسى کلیم اللّه است و شوهر من محمد رسول الله است. بنابراین بچه علت مرا شماتت مى کنید. وقتى صفیه این جواب را به آن‌ها گفت، اظهار داشتند این جواب از گفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله است سپس این آیه نازل گردید.( تفسیر على بن ابراهیم.) ✅ب- ابن عباس گوید: این آیه درباره ثابت بن قیس بن شماس آمد زیرا ثابت را عادت چنین بود که هر وقت به مسجد مى آمد به خاطر سنگینى و کرى گوش خود نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله مى نشست تا کلمات و گفتار پیامبر را به علت کرى گوش خود بشنود. روزى هنگامى که به مسجد آمد چون دیر رسیده بود جاى او را در نزدیکى رسول خدا صلی الله علیه و آله گرفته بودند لذا پاى خود را روى گردن مردم مى گذاشت و با گفتن، تفسّحوا، تفسّحوا (یعنى راه را باز کنید) راه را براى خود باز می‌کرد تا این که جائى در نزد مردى براى خویش مى یابد.آن مرد با مهربانى به ثابت گفت که بنشیند زیرا جاى او مکان خوبى است ثابت چون کر بود. از این حرف برآشفت و خشم گرفت و به مرد مزبور با خشونت گفت: تو پسر آن زن نیستى؟ و او را به مادرش خواند و منظور وى توهین به آن مرد بود مخصوصاً که مادر آن مرد در زمان جاهلیت از فواحش محسوب مى گشت. در این جا آن مرد از زیادى شرم و حیا سر خود را به زیر افکند سپس این آیه نازل گردید.( تفاسیر مجمع البیان و کشف الاسرار.) ✳️✳️یادآوری:شان نزول ها محدود کننده مفهوم آیه نیستند. و بیان برخی مصداق ها و نمونه ها هستند.✳️✳️ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📖پیام ها و نکته ها: - نهی از اقدام مومنان(مسلمانان)به استهزاء و مسخره کردن یکدیگر(ویژگی جامعه ایمانی) - ناسازگاری ایمان با تمسخر و استهزا گری - دوری از تمسخر و استهزای مردم یکی از نشانه های ایمان - صلح و صفا و آرامش اجتماعی درگرو پرهیزاعضای جامعه از عیب جویی ،استهزاء ونسبت های زشت و ناپسند - وسیله تمسخر قرار دادن مشخصات جسمی و اخلاقی مردم و اقوام (از قبیل جوک ساختن )کاری ناپسند و مورد نهی خداوند - توجه به ارزش های وجودی مومنان مانع کوچک شمردن و استهزاء آنان (عسی ان یکونوا خیراً منهم) - خودبرتر بینی و غرور ریشه استهزا و تحقیر دیگران- ارزش های دیگران را نادیده نگیرید- - ارزش ها و ضوابط اخلاقی عام و فراگیر نسبت به زنان و مردان - زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به خود بینی و تحقیر و استهزای دیگران (جدا آمدن حکم زنان در قبال قومٌ من قومٍ) - زنان همچون مردان دارای نقش در سلامت معنوی یا بیماری اخلاقی در جامعه - ممنوعیت طعنه زدن به دیگران و عیب جویی از آنان - مومنان به منزله اعضای یک خانواده و یک پیکر و برخوردار از روحی یگانه (ولا تلمزوا انفسکم –ضمیر کم در انفسکم قابل تامل است) - لطمه و صدمه روحی به دیگران آسیب رساندن به خویشتن است (ولا تلمزوا انفسکم) - عیبجویی از دیگران عیبجویی از خود و عیبجو در معرض عیبجویی متقابل - عیب جویی از غیر مومنان فاقد حرمت تکلیفی است(انفسکم) - برچسب زدن،انگ زدن و نسبت دادن القاب زشت نسبت به یکدیگر ممنوع است.(ولا تنابزوا) - نسبت دادن القاب زشت به مومنان موجب فسق و گناه است - برخورداری مومن از حرمت و احترام ویژه در پیشگاه خداوند - استهزاء و طعن و نسبت های ناروا به مومنان گناه و نیازمند توبه و حلالیت طلبی - توبه نکردن از گناه استهزاء و طعن دیگران باعث ورود حتمی انسان در گروه و زمره ستمگران - لزوم پرهیز مومنان از حرکت های منفی و برهم زننده برادری ها در جامعه - هر حرکت منفی و تهدید کننده اخوت اجتماعی مومنان ظلم و ستمگری است https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️قرآن شناسی✳️ 📋 معنى تأويل در عرف قرآن تأويل از قبيل معنى كه مدلول لفظ باشد نيست چنانكه روشن است كه در خوابهائى كه در سوره يوسف نقل و تأويل شده هرگز لفظى كه خواب را شرح مى‌دهد به تأويل خواب دلالت لفظى- اگر چه خلاف ظاهر هم باشد- ندارد. و همچنين در قصه‌هاى موسى و خضر لفظ قصه‌ها به تأويلى كه خضر براى موسى كرده دلالت ندارد . https://eitaa.com/rahighemakhtoom
☘🌹🍀☘🌹 همچنين در آيه‌"وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ" اين دو جمله دلالت لفظى بر وضع اقتصادى مخصوص كه تأويل امر است ندارد. و همچنين در آيه‌"فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ" دلالت لفظى بر تأويل خود كه وحدت اسلامى است ندارد و اگر در ساير آيات دقت كنيم امر از همين قرار مى‌باشد. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
در مورد خوابها تأويل خواب حقيقتى است خارجى كه در صورت خاصى براى بيننده خواب جلوه كرده است. همچنين در قصه موسى و خضر تأويلى كه خضر اظهار مى‌كند حقيقتى است كه كارهائى كه انجام داده از آن سرچشمه مى‌گيرد و خودِ كار به نحوى به تأويل خود متضمن است. و در آيه‌اى كه به درستى كيل و وزن امر مى‌كند تأويل آن يك حقيقت و مصلحتى است عمومى كه اين فرمان تكيه به آن دارد و به نحوى تحقق‌دهنده او است. و در آيه رد نزاع به خدا و رسول نيز به همين قرار است. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋بنابراين تأويل هر چيزى حقيقتى است كه آن چيز از آن سرچشمه مى‌گيرد و آن چيز به نحوى تحقق‌دهنده و حامل و نشانه اوست چنانكه صاحب تأويل زنده تأويل است و ظهور تأويل با صاحب تأويل است. ✳️اين معنى در قرآن مجيد نيز جارى است زيرا اين كتاب مقدس از يك رشته حقائق و معنويات سرچشمه مى‌گيرد كه از قيد ماده و جسمانيت آزاد و از مرحله حس و محسوس بالاتر و از قالب الفاظ و عبارات كه محصول زندگى مادى ما است بسى وسيع‌تر مى‌باشند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋اين حقائق و معنويات بحسب حقيقت در قالب بيان لفظى نمى‌گنجند تنها كارى كه از ساحت غيب شده اينست كه با اين الفاظ بجهان بشريت هشيارى داده شده كه با ظواهر اعتقادات حقه و اعمال صالحه خودشان را مستعد درك سعادتى بكنند كه جز اينكه با مشاهده و عيان درك كنند راهى ندارد، و روز قيامت و ملاقات خدا است كه اين حقائق بطور كامل روشن و هويدا مى‌شود چنانكه دو آيه سوره اعراف و آيه سوره يونس بدين معنى دلالت داشتند. خداى متعال براى اشاره باين معنى مى‌فرمايد: {«وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ‌} ✳️✳️✳️✳️✳️ {وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»} سوره زخرف آيه 4 (ترجمه: سوگند بكتاب مبين، ما آن را قرآنى عربى قرار داديم تا شايد شما تعقل كنيد و بدرستى آن درحالى‌كه پيش ما در ام‌الكتاب است بلند است (دست فهم عادى به او نمى‌رسد) و محكم است (نمى‌شود در او رخنه كرد). https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋انطباق آخر آيه بتأويل بآن معنى كه ذكر شد واضح است و مخصوصا از آن جهت كه فرموده‌{«لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»} و نفرموده «لعلكم تعقلونه» (شايد آن را تعقل كنيد) زيرا علم بتأويل چنانكه آيه محكم و متشابه (و ما يعلم تأويله الا اللّه) حكم مى‌كند اختصاص به خدا دارد و نيز بهمين جهت وقتى كه در آيه محكم و متشابه اهل انحراف را بواسطه پيروى متشابهات نكوهش مى‌كند مى‌فرمايد با اين پيروى فتنه مى‌خواهند و تأويل آن را مى‌جويند و نفرموده مى‌يابند. ✳️✳️پس تأويل قرآن حقيقت يا حقائقى است كه در ام‌الكتاب پيش خداست و از مختصات غيب مى‌باشد. ✳️✳️ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📖تامل و درنگ! واوست که ابرهای سنگین راایجاد می کند شاید غافلگیرشوی اگربدانی وزن ابری که بربالای سرتوست وحتی وجودش را هم حس نمیکنی ، بسیارسنگینترازآن مقداری است که تصورش را میکنی ! آیا میتوانی حدس بزنی که وزن آن به چند کیلوگرم می رسد ؟.... این ابری کوچک است که بدون آنکه وزن آن راحس کنیم درهوامعلق وشناوراست ؛ ولی غافلگیرکننده است اگربدانی که وزن این ابربه بیشتراز500 هزارکیلوگرم (500 تن) می رسد..... این ابرکه وزنی بسیارثقیل دارد بربالای سرما شناوراست واین حقیقتی است علمی که تأکید می کند ابرها بسیاربیشترازآن چیزی که تصورمیشود سنگین وثقیل هستند .... ولی این حقیقت علمی راقرآن کریم در14 قرن قبل خبرداده است ؛ آنجاکه درآیه ی 12 سوره ی رعد می فرماید : هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ ترجمه : او كسي است كه برق را به شما نشان ميدهد كه هم مايه ترس است هم اميد و ابرهاي سنگين را ايجاد ميكند. ❇️✳️❇️✳️❇️ @rahighemakhtoom
دانشمندان فوايد بسياري براي سجده يافته اند. سجده منجر به افزايش جريان خون در رگها ميشود و خون را به مغز تلمبه مي كند و اين تاثير مثبتي بر حالت روحي انسان دارد و خود را به خدا نزديكتر احساس مي كند و اندوهش از بين ميرود زيرا خداوند تعالي برتر و بزرگتر از دنيا و ما فيها است... به همين سبب پيامبر (ص) در پاسخ به مردي كه خواسته بود در بهشت همراه پيامبر باشد فرمود: خود را با سجدهء زياد به زحمت انداز. {صحیح مسلم}📚 http://eitaa.com/rahighemakhtoom
📚نگاشت های تفسیری سوره حجرات آیه 📚12 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ‌ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ‌ الظَّنِ‌ إِنَ‌ بَعْضَ‌ الظَّنِ‌ إِثْمٌ‌ وَ لاَ تَجَسَّسُوا وَ لاَ یَغْتَبْ‌ بَعْضُکُمْ‌ بَعْضاً أَ یُحِبُ‌ أَحَدُکُمْ‌ أَنْ‌ یَأْکُلَ‌ لَحْمَ‌ أَخِیهِ‌ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ تَوَّابٌ‌ رَحِیمٌ‌. 🍀ترجمه: ای مؤمنان از بسیاری از گمانها پرهیز کنید، چرا که بعضی از گمانها گناه است، و [در کار دیگران‌] تجسس مکنید، و بعضی از شما از بعضی دیگر غیبت نکند، آیا هیچ کدام از شما خوش دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد، که از آن تنفر دارید، و از خداوند پروا کنید که بی‌گمان خداوند توبه‌پذیر مهربان است‌. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
واژه نگاشت: 📋ظَنّ: از ریشه ظَننَ -69 بار تکرار در قرآن با مشتقات - «راغب» در «مفردات» مى گوید: «ظنّ» به معناى «اعتقادى» است که از دلیل و قرینه حاصل مى شود، این اعتقاد گاه قوى مى شود و به مرحله یقین مى رسد و گاه ضعیف است و از حد گمان تجاوز نمى کند. ظن مطلق گمان است و به خوب و بد هر دو متصف می شود. 📋تَجسَّسوا: از ریشه جسس‌ (۱ باردر قرآن) دست مالیدن براى دانستن ،تجسّس به معنى تفحّص و کنجکاوى از احوال مردم از همین مادّه است، جاسوس را نیز که از اوضاع مردم و محلّ کنجکاوى مىکند به همین سبب جاسوس گفتهاند. «تجسس» و «تحسس» هر دو به معناى جستجوگرى است، ولى اولى معمولاً در امور نامطلوب مى آید، و دومى غالباً در امر خیر.واژه تحسسوا در سوره یوسف آمده است. 📋یغتب:ازریشه غیب‌ (۶۰ باربا مشتقات در قرآن آمده است) کلمه غیبت اسم است. بمعنى اغتیاب و بدگوئى. بدگوئى در پشت سر دیگرى. آنچه در غیاب شخص بدگوئى مىشود اگر در او باشد آن غیبت است و اگر در وی نباشد بهتان نامیده میشود و اگر روبرو گفته شود آن را شتم (فحش) گویند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅ نهی الهی از بدگمانی مومنان نسبت به یکدیگر(اصل بر خوب بودن) ✅ لزوم حاکمیت روح خوش بینی و پرهیز از شک و بدبینی در جامعه ی اسلامی ✅ جواز تکیه کردن بر گمان و مظنه در بعضی از موارد(از به کار بردن واژه ی کثیراً چنین برداشت می شود که اگر در همه جا گمان ها مورد توجه قرار نگیرد چه بسا موارد مهمی باشد که نادیده گرفتن آن موجب صدمه و آسیب به فرد یا جامعه اسلامی بشود.) ✅بعضی از گمان ها انسان را در معرض گناه و عکس العمل ناشایست قرار می دهد. ✅ کافی نبودن گمان و مظنه برای متهم ساختن مومن و داوری علیه او 👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅ مترتب شدن گناه بر برخی گمان ها مقتضی آن است که انسان هرچه بیشتر از بدگمانی نسبت به مومنان اجتناب و پرهیز کند. ✅ لزوم پرهیزورود به زمینه های لغزش و ابتلا به گناه(مسیر گمان و گمان پروری مسیر امنی نیست و منجر به انحراف از مسیر صحیح می شود) ✅ رواج بدگمانی تهدیدی جدی برای اخوت اسلامی است(در دو آیه قبل فرمود مومنان برادرند و در اینجا از بدگمانی پرهیز می دهد و این یک هشدار تلقی می شود.) ✅ممنوعیت تجسس و جستار در عیوب و کاستی های زندگی شخصی مومنان ✅ بدگمانی به مومنان زمینه کشیده شدن به تجسس و کنجکاوی های ممنوع می شود. پ👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅خداوند،خواهان حفظ آبروی مومنان و بر ملا نشدن کاستی های افراد است ✅ممنوعیت غیبت و بدگویی مومنان در غیاب یکدیگر ✅ بدگمانی و تجسس زمینه ورود به غیبت(ترتیب لفظی بیانگر ترتیب حقیقی. در آیه دقت شود) ✅ تجسس و غیبت عامل گسستن برادری های مومنانه ✅ریختن آبروی مومن به منزله خوردن گوشت بدن بی جان او ✅ توجه به ماهیت غیبت و حقیقت آن موجب انزجار و تنفر و دوری از آن ✅ جواز غیبت غیر مومنان(فاسقان)به قرینه بعضکم بعضا ✅تجسس در عیوب مانند غیبت به منزله خوردن گوشت مرده برادر دینی ✅ بدگمانی ،تجسس ،غیبت بی تقوایی و گناه است و نیازمند توبه ✅ خداوند تواب (توبه و بازگشت پذیر)و رحیم و مهرورز است.(توبه کنید مورد مهر الهی قرار می گیرید) پ👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️ادامه پیام ها و نکته های آیه 12 حجرات: * ✅بدگمانی،تجسس و غیبت با توبه به درگاه خداوند قابل جبران است. *✅ پذیرش توبه مومنان جلوه رحمت خاص الهی نسبت به ایشان است. *✅ ایمان تعهد آور است،مومن باید از یک سری افکار و اعمال دوری نماید. * ✅برای دوری از گناهان حتمی باید از گناهان احتمالی اجتناب کنیم. *✅ در جامعه ایمانی اصل بر اعتماد،کرامت ،و برائت انسان هاست. *✅ برای جلوگیری از غیبت مبادی ورودی آن را مسدود کنیم.(گمان بد،تجسس) * ✅باطن و ملکوت گناه خباثت و تفر آور است. *✅ از شیوه های تبلیغ و تربیت استفاده از مثال و تمثیل است. *✅ در شیوه نهی از منکر از تعبیرات عاطفی استفاده کنیم. * ✅غیبت نوعی درنده خویی است. *✅ توبه یعنی در اسلام بن بست وجود ندارد. ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋📋نکته های تکمیلی: 🍀 در ادامه آیه قبل، این آیه نیز به عواملى چون سوءظن، تجسّس و غیبت، که صلح و صفا و اخوّت میان مؤمنان را به هم مىزند اشاره مىکند. 🍀 در قرآن، به حسن ظن سفارش شده و از گمان بد نسبت به دیگران نهى گردیده است. در سورهى نور مىخوانیم: «لولا اِذ سَمِعتُموه ظَنّ المؤمنونَ و المؤمنات باَنفسِهم خَیراً» چرا در بارهى شنیدههاى خود نسبت به مردان و زنان با ایمان، حسن ظن ندارید؟ 🍀 همانگونه که آیهى نهم این سوره، براى امنیّت و حفظ جان مردم، همهى مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغى و تجاوزگر دانست، این آیه نیز براى حفظ آبروى مردم؛ سوءظن، تجسّس و غیبت را حرام کرده است. 🍀 امروزه حقوقدانان جهان، از حقوق بشر حرف مىزنند، ولى اسلام به مسائلى از قبیل تمسخر، تحقیر، تجسّس و غیبت توجّه دارد که حقوقدانان از آن غافلند. 🍀 هیچ گناهى مثل غیبت به درّندگى بىرحمانه تشبیه نشده است. آرى، حتّى حیوانات درنده هم نسبت به هم جنس خود تعرّض نمى کند. ✳️✳️✳️✳️✳️ مباحث آیه 12 حجرات ادامه دارد ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🕙 📋 1 . بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند . 2 . 63 سوره از 114 سوره قرآن کریم، حاوی قصه و حکایتی است و این یعنی آن که بیش از نیمی از سوره های قرآن، با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداخته اند . 3 . بیشترین قصه های قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره می باشند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد . 4 . بیشترین داستان های قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و فرعونیان است . پس از آن، بالاترین آمار متعلق به داستان های حضرت ابراهیم (ع) و داستان های حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است . 5 . هیچ یک از داستان های قرآنی براساس خیال پردازی یا شخصیت های فرضی نیست و همه قصه های قرآن واقعیت داشته اند و در واقع، روایتی الهی از یک رویداد حقیقی می باشند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🕙 📋چند نکته در باره قصه های قرآنی 6 . گروهی از داستان های قرآن با استفهام تقدیری آغاز می شوند . این نوع استفهام، یکی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است که مخاطب را تشویق می کند تا قصه را پی گیری نماید; (طه/9 و ص/20) . در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز می شود: «آیا این خبر را شنیده اید که ...» . 7 . گروهی از داستان های قرآنی با روش نوین (چکیده نویسی) آغاز می شود; یعنی قبل از شروع متن اصلی داستان، در جملات کوتاهی چکیده و هدف اصلی داستان می آید و سپس از ایجاد آمادگی ذهنی، به اصل مطلب پرداخته می شود . به عنوان نمونه، به آیات 10 تا 20 سوره اعراف - داستان آفرینش - مراجعه نمایید . 8 . گاهی از همین روش به صورت معکوس استفاده شده است ; یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده، سپس به بیان خلاصه و چکیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده کمک نماید; (آل عمران/59) . 9 . شیوه قرآن در بیان قصه های عاشقانه بسیار لطیف و عبرت انگیز است . در قرآن کریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیک و اشاره وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده، خودداری شود . با خواندن داستان یوسف و زلیخا، این نکته را در خواهید یافت . 10 . یک نکته جالب در داستان های قرآنی، شکسته شدن حصار زمان است . گاهی حتی یک داستان در دل داستان دیگر آورده می شود; در حالی که در زمان های مختلف رخ داده اند . این خصوصیت قرآن، باعث می شود تا انسان با دقت و موشکافی، سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستان ها نماید و تمرکز بیشتری پیداکند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋چند در باره قصه های قرآنی 11. نکته زیبای دیگر آن که در قصه های قرآنی، جایگاه خاص زنان و نقش تعیین کننده و محوری آنان در اغلب داستان های قرآنی است; (تحریم 10 و 11) . زنان در داستان های قرآنی، به وضوح معرفی می شوند و شخصیتی مستقل دارند . 12 . قرآن در جاهایی که می خواهد الگویی عمومی ارائه کند و یا اندرزی فراگیر در داستان های خود مطرح کند، از کلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مؤمن/28) یا زن لوط و زن نوح (تحریم/10) استفاده می کند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom