eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
131 دنبال‌کننده
947 عکس
1.2هزار ویدیو
38 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
راننده تاکسی گفت: میدونی بهترین شغل دنیا چيه؟ گفتم: چیه؟ گفت: راننده تاكسی. خنديدم. راننده گفت: جون تو. هر وقت بخوای ميای سركار، هر وقت نخوای نميای، هر مسيری خودت بخوای می‌ری، هر؛وقت دلت خواست يه گوشه می‌زنی بغل استراحت می‌كنی، مدام آدم جديد می‌بينی، آدم‌های مختلف، حرف‌های مختلف، داستان‌های مختلف. موقع كار می‌تونی راديو گوش بدی، می‌تونی گوش ندی، می‌تونی روز بخوابی شب بری سر كار. هر كيو دوست داری می‌تونی سوار كنی، هر كيو دوست نداری سوار نمی‌كنی، آزادی و راحت. ديدم راست می‌گه، گفتم: خوش‌به‌حالتون. راننده گفت: حالا اگه گفتی بدترين شغل دنيا چيه؟ گفتم: چی؟ راننده گفت: راننده تاكسی و ادامه داد: هر روز بايد بری سركار، دو روز كار نكنی، ديگه هيچی تو دست و بالت نيست، از صبح هی كلاچ، هی ترمز، پادرد، زانودرد، كمردرد. با اين لوازم يدكی گرون، يه تصادفم بكنی كه ديگه واويلا می‌شه، هر مسيری مسافر بگه بايد همون رو بری، هرچی آدم عجيب و غريب هست سوار ماشينت می‌شه، همه هم ازت طلبكارن. حرف بزنی يه جور، حرف نزنی يه جور، راديو روشن كنی يه جور، راديو روشن نكنی يه جور. دعوا سرِ كرايه، دعوا سر مسير، دعوا سر پول خرد، تابستون‌ها از گرما می‌پزی، زمستون‌ها از سرما كبود می‌شی. هرچی می‌دويی آخرش هم لنگی. به راننده نگاه كردم. راننده خنديد و گفت: زندگی همه چيش، همين‌جوره. هم می‌شه بهش خوب نگاه كرد، هم می‌شه بد نگاه کرد. پ.ن: کسانی که هستند، بهترین نگاه را به اتفاقات دنیا دارند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5780655977573386029.mp3
2.15M
🔸ترتیل صفحه 141 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 6 سوره مبارکه الانعام صفحه 141 ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ (102) اين است خدا، پروردگار شما که هيچ معبودى جز او نيست، خالق همه چيز است، پس او را پرستش کنيد. و او بر هر چيزى نگهبان است. (102) لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ ۖ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ (103) چشم ها او را نمى بينند و او چشم ها را مى بيند، و او است دقيق و آگاه. (103) قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا ۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ (104) به راستى بصيرت هايى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است، پس هر که بينا شود به سود خود او و هر که کوردل گردد به زيان خود او است، و من نگهبان شما نيستم. (104) وَكَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ وَلِيَقُولُوا دَرَسْتَ وَلِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (105) و بدينگونه آيات را گوناگون مى آورديم تا [حقايق روشن شود و ]سرانجام بگويند: تو درس گرفته اى، و تا آن [آيات ]را براى مردمى که دانايند بيان کنيم. (105) اتَّبِعْ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ (106) آنچه را از جانب پروردگارت به سوى تو وحى شده است پيروى کن ـ هيچ معبودى جز او نيست ـ و از مشرکان روى بگردان. (106) وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكُوا ۗ وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ (107) و اگر خدا مى خواست آنان شرک نمىورزيدند، و ما تو را حافظ آنان نساخته ايم، و تو بر آنان نگهبان نيستى. (107) وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (108) و به معبودانى که جز خدا مى خوانند دشنام ندهيد که آنان هم از روى تعدّى و جهل به خدا دشنام دهند. اينگونه براى هر امّتى عملشان را زينت داده ايم; سپس بازگشت آنان فقط به سوى پروردگارشان خواهد بود; آن گاه آنان را از آنچه مى کردند باخبر خواهد ساخت. (108) وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا ۚ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ (109) و با سوگندهاى مؤکّدشان به خدا قسم خوردند که اگر معجزه اى [که مى خواهند ]براى آنان بيايد حتماً به آن ايمان مى آورند. بگو: معجزات فقط در اختيار خداست، و شما نمى دانيد که وقتى معجزه هم بيايد ايمان نخواهند آورد. (109) وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (110) و قلب ها و چشم هايشان را وارونه مى کنيم [و در نتيجه به قرآن ايمان نمى آورند ]چنانکه اول بار به آن ايمان نياوردند، و آنان را با حالت کور دلى در طغيانشان وا مى گذاريم. (1 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۴۱🌷 🌷دشنام ممنوع: یکی از مهم ترین علل گسترش اسلام، دعوت به منطق و گفتگوی سازنده است. قرآن کریم بارها مشرکان و اهل کتاب را به آوردن دلیل فرا می خواند و خود دلایل متعدّدی را برای اثبات سخنانش طرح می کند. از سوی دیگر، خداوند، مسلمانان را به حفظ آرامش و صبر و تحمّل در برابر مخالفان دعوت کرده است. به همین سبب، در این آیه، افراد باایمان را از اینکه خودداری خویش را از دست بدهند و به مقدّسات مشرکان و بتهایشان توهین کنند، باز می دارد؛ زیرا با ناسزا گفتن نمی توان کسی را از مسیر اشتباه بازداشت، و چه بسا توهین و ناسزا، باعث پافشاری او در کار غلطش بشود و او را به توهین به مقدسات طرف مقابل وا دارد. از نظر اسلام حتّی هنگامی که سلاح گفتگو و منطق از کار می افتد و سلاح جنگ و نبرد به میان می آید هم فحش دادن و ناسزا گفتن جایز نیست. در تاریخ نقل شده است که در جنگ صفّین، برخی از لشکریان امیر مؤمنان علی به یاران معاویه دشنام می دادند. هنگامی که حضرت علی آگاه شد، یاران خود را از این کار نهی کرد و فرمود: «من دوست ندارم که شما دشنام بدهید؛ ولی اگر کارهای زشت آنان را توصیف کنید و حال و روز بدشان را بگویید، سخنی گفته‏ اید که به حقیقت نزدیک تر است و برای آنان نیز عذری باقی نمی گذارد. خوب بود به جای دشنام دادن و ناسزا گویی می گفتید: خدایا، خون ما و آنان را حفظ کن، ما و آنان را آشتی بده، و آنان را از گمراهی خارج کن و هدایت فرما تا کسانی که حق را نمی دانند، آن را بشناسند، و کسانی که بر سر ظلم و تجاوز پافشاری می کنند، از لجاجتشان دست بردارند.» آری، پیشوای نخست ما، با لشکریان شام به سختی جنگید؛ ولی با این سخن به همگان آموخت که راه و روش او، پیروی از حق و حقیقت است، و اگر هم دست به شمشیر می برد، برای برپایی حق است و در این راه هرگز به دشنام و ناسزا و روش های نادرست متوسّل نمی شود. به طور کلی، از نظر دین اسلام، دادن فحش و ناسزا، کاری زشت و ناپسند است و در هیچ حالی جایز نیست. پیامبر گرامی ما در این باره فرموده است: «خداوند، بهشت را بر تمام کسانی که بسیار فحش می دهند و بدزبان هستند، ممنوع کرده است؛ کسانی که برایشان مهم نیست چه می گویند و چه سخنانی به آنها گفته می شود.» 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
15.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 راهکار تضعیف نفس 🔹مبارزه با نفس بهترین راه تقویت اراده 📹 استاد پناهیان 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
این نقاشی که «قايق لجبازی» نامگذاری شده، نمایش رفتار همسرانی است که می‌خواهند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و به خواسته‌های همدیگر توجه نمی‌کنند! و هیچ وقت موفق نمی‌شوند! 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💥 انتظار یعنی... اینکه ببینـے در جایگاهی که هستی، با توانایی‌ هایی که داری... چه‌ کاری از دستت بر می‌آید تا برای امام‌ زمان انجام بدهـے ! توقف نیست؛ حرکتی رو به جلوست...☘ بعد از بررسی پرونده اعمالش، به ادعای انتظار خودش خندید. آن‌روز هم، غرق در روزمرگی‌ها و بدون یاد امام گذشته بود. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5782783038651893280.mp3
2M
🔸ترتیل صفحه 142 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 6 سوره مبارکه الانعام صفحه 142 ۞ وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ (111) و اگر ما فرشتگان را به سوى آنان نازل مى کرديم و مردگان با آنان سخن مى گفتند و همه چيز را بر آنان روبرو محشور مى نموديم امکان نداشت ايمان بياورند مگر اينکه خدا بخواهد، ولى بيشترشان نادانى مى کنند. (111) وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ (112) و بدينگونه براى هر پيامبرى دشمنانى از شياطين انس و جنّ قرار داديم که بعضى از آنان به قصد فريب، سخنان [باطلِ ]آرايش کرده را به بعضى ديگر القا مى کنند; و اگر پروردگار تو مى خواست چنين نمى کردند. پس آنان را با افترايشان واگذار. (112) وَلِتَصْغَىٰ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ (113) [القاى شياطين براى فريب دادن مردم است ]و براى اين است که قلب کسانى که به آخرت ايمان ندارند به آن ميل کند، و براى اين است که از آن خشنود شوند و آن گناهانى را که بايد انجام مى دادند انجام دهند. (113) أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (114) [بگو: ]پس آيا جز خدا داورى بطلبم در حالى که او است که قرآن را به تفصيل به سوى شما نازل کرده است؟ و آنان که کتابشان داده ايم مى دانند که آن از جانب پروردگارت به حق نازل شده است; پس هرگز از شک کنندگان مباش. (114) وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (115) و کلام پروردگارت به راستى و عدالت تحقّق يافته است; هيچ تبديل کننده اى براى کلمات او نيست، و او است شنوا و دانا. (115) وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ (116) و اگر از بيشتر کسانى که روى زمين اند پيروى کنى تو را از راه خدا گمراه مى کنند، [زيرا ]جز از گمان پيروى نمى کنند، و جز حدس و تخمين نمى زنند. (116) إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (117) همانا پروردگار تو بهتر مى داند چه کسانى از راه او منحرف مى شوند، و هم او هدايت يافتگان را بهتر مى شناسد. (117) فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ (118) پس اگر به آيات خدا ايمان داريد از [گوشت ]آنچه نام خدا [وقت ذبح ]بر آن برده شده است بخوريد. (118) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۱۴۲:  شیاطین جنّ و انس: دو واژه‏ی شیطان و شیاطین، بارها به گوش ما خورده است. بیشتر ما گمان می­ کنیم که شیاطین، موجودات پلیدی هستند که ما را به کارهای بد وسوسه می­ کنند و از چشمان ما پنهان هستند. البته این تصّور اشتباه نیست؛ زیرا بخش عمده­ ای از شیاطین، از جنّیان هستند. جنّیان، موجودات ناپیدایی هستند که به فرموده‏ی قرآن، دارای عقل و شعورند، و برخی از آنان، مؤمن و نیکوکار، و بعضی کافر و شرور هستند.[1] از نظر قرآن کریم،[2] جنّیان کافر و شرور، جزء شیاطین محسوب می­ شوند؛[3] زیرا شیطان به معنای موجود شروری­ است که از خیر و خوبی دور شده [4] و از فرمان خدا سرپیچی می­ کند[5]. بر اساس قرآن، بزرگِ شیاطینِ جن، «ابلیس» است؛ جنّی که در ابتدا به سبب عبادت فراوانش، در صف فرشتگان وارد شده بود؛ ولی سرپیچی او از فرمان خدا و سجده نکردنش به حضرت آدم باعث شد که از آن مقامِ والا رانده شود. او نیز از آن به بعد تصمیم گرفت که تمام تلاش خود را برای گمراهی انسان­ها به کار بندد. به همین سبب، همراه جنّیان شرور دیگر تلاش می­ کند که با وسوسه‏ی انسان­ ها و زیبا جلوه دادن کارهای بد در نظر آنان، آن­ها را به گمراهی و بیچارگی بکشاند. این آیه امّا علاوه بر شیاطین جنّی، از شیاطین انسانی نیز سخن می­ گوید؛ انسان­ هایی پلید و شرور که از فرمان خدا سرپیچی می­ کنند و در پی گناه و لجاجت با حق و حقیقت، تمام وجودشان تاریک و ظلمانی شده، و بزرگ­ترین هدفشان در زندگی، شکست ‏دادن پیامبران و نابودی دین خدا شده است. به‏ همین‏ علت، وسوسه­ های افراد شیطان­ صفت را می­ شنوند و این افکار پلید و توطئه­ آمیز را در ظاهر سخنانی زیبا و فریبنده به انسان­هایی که مانند آنان می­ اندیشند، منتقل می­ کنند و می­ کوشند مردم دیگر را نیز به خود جلب کنند، و در راه مبارزه با حق، از هیچ خلاف و جنایتی کوتاهی نمی­ کنند. اینان، موجوداتی خبیث­ اند که به فرموده‏ی امام صادق(ع)، صورت­ هایشان مانند انسان است، ولی دل و جانشان، دل و جان شیاطین ‏است[6]. خداوند در آیات دیگری از قرآن نیز به این حقیقت اشاره کرده است. مثلاً در آیه‏ی 14 سوره‏ی بقره، از جلسات مخفیانه­ ی منافقان با شیاطین انسانی گفته است. همچنین در آیه‏ی 6 سوره‏ی ناس، به شیاطین جنّی و انسی اشاره شده است. امام صادق(ع) فرموده است: «دل و جان هر انسانی، دو گوش دارد؛ در کنار یک گوش، فرشته­ ای هدایتگر نشسته، و در کنار دیگری، شیطانی دروغ­ پرداز. آن یکی، او را به کارهای خیر وا می­ دارد، و این یکی، او را از کارهای خوب باز­می­ دارد، و همان­طور که برخی از شیاطین جنّی انسان را به کارهای بد وا می­ دارند، بعضی از شیاطین انسانی او را به گناه تشویق می­ کنند.» [7]   [1] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به سورة مبارکة جن [2] - مفردات راغب، ص 454 [3] - تفاسیر اطیب البیان و المیزان، ذیل آیة 37 ص [4] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به مفردات راغب اصفهانی و قاموس ذیل مادة «شطن» [5] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به تفسیر مجمع­ البیان، ابتدای تفسیر فاتحه الکتاب، توضیح استعاذه [6] - تفسیر کنز الدقائق و بحرالغرائب، ج 4، ص 427   [7] - بحارالانوار، ج60، ص 246 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️این قسمت: ولایت‌مداری در کودکان •┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تمرین ادب در بچه ها رو از کِی شروع کنیم؟ •┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
﷽ 📣 🌸💐《 خانواده بهشتی 》💐🌸 🔶️ موضوع تربیت فرزند 🎙با ارائه :         🔹️ حجت الاسلام نظری    🕗 زمان : دوشنبه 25 اردیبهشت ۱۴۰۲  -  ساعت 16 📍مکان :             مسجد امام حسین علیه السلام واقع در خواجه ربیع - بهمن 32               ⬅️ ورود به جلسه برای عموم آزاد می باشد . 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام زمان برای ظهور نیاز به تشکیلات های بزرگ مومنین در جامعه دینی داره 🎤 استاد پناهیان 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
خانواده ✅ به مردها وقتی بعد از کار وارد خانه می‌شوند 30 دقیقه فرصت آرام شدن بدهید تا قندخون به حالت نرمال خود برگردد. ❎ از همان اول شروع به بازخواست نکنید! 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 راز موفقیت یک مادر در تربیت فرزندان خود ⭕️ حجت‌الاسلام عالی 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔴 از جمله اندرزهاى لقمان به فرزندش فرزندم! كسى كه در به دست آوردن روزى، يقينش به خدا اندك و نيّتش به روزى رسان سست است، بايد از اين نكته عبرت آموزد كه خداوند تبارك و تعالى او را در سه مرحله از خلقتش روزى داد، بدون آن كه خودش در آنها تلاش و تدبيرى داشته باشد. پس، خداوند تبارك و تعالى در مرحله چهارم نيز روزى او را خواهد داد . 🔹 مرحله اول در رحم مادرش . . . 🔹مرحله دوم از شير مادرش بود . . . 🔹مرحله سوم از درآمد والدينش روزى او را داد . . . تا آن كه بزرگ و فهميده شد و مستقلاً به كسب درآمد پرداخت. در اين هنگام ، بر خود سخت گرفت و به پروردگارش بدگمان شد و از ترس و يقين نداشتن به جايگزين كردن نعمت از سوى خداوند تبارك و تعالى، حقوق خدا و مردم در مال خود را ناديده گرفت و خود و خانواده اش را در سختى و تنگنا قرار داد. 📚الخصال،ص۱۲۲،ح۱۱۴ 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5785034838465578770.mp3
1.89M
🔸ترتیل صفحه 143 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام صبا 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 6 سوره مبارکه الانعام صفحه 143 وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ (119) و چيست شما را که از آنچه [وقت ذبح ]نام خدا بر آن برده شده است نمى خوريد در حالى که او آنچه را بر شما حرام کرده ـ جز آنچه بدان ناچار شويد ـ براى شما بيان کرده است؟ و همانا بسيارى [از مردم، ديگران را ]از روى هوس هاى خود جاهلانه گمراه مى کنند. بى شک پروردگار تو به تجاوزکاران داناتر است. (119) وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ (120) و گناه ظاهر و پنهان را رها کنيد. همانا کسانى که مرتکب گناه مى شوند به زودى در برابر آنچه انجام مى دادند جزا خواهند ديد. (120) وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ ۗ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ ۖ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ (121) و از [گوشت ]آنچه نام خدا [وقت ذبح ]بر آن برده نشده است نخوريد، و اين قطعاً نافرمانى [خدا ]است. و همانا شياطين به دوستانشان القا مى کنند تا با شما به مجادله برخيزند، و اگر از آنان اطاعت کنيد قطعاً مشرک خواهيد بود. (121) أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (122) آيا کسى که مرده بود و ما زنده اش کرديم و براى او نورى قرار داديم که به وسيله آن در ميام مردم راه مى روند مانند کسى است که در تاريکى ها قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟ اينگونه براى کافران آنچه انجام مى دهند زينت داده شده است. (122) وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ (123) و بدينگونه در هر شهرى بزرگان مجرمش را [امکانات در اختيارشان ]قرار داديم تا سرانجام در آن به مکر بپردازند، و آنان جز به خود مکر نمى کنند و در نمى يابند. (123) وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُوا يَمْكُرُونَ (124) و هنگامى که آيتى برايشان مى آيد مى گويند: هرگز ايمان نمى آوريم تا اينکه مانند آنچه به رسولان خدا داده شده است به ما نيز داده شود. خدا بهتر مى داند که رسالتش را کجا قرار دهد. به زودى به کسانى که مرتکب جرم شده اند به سبب آن که مکر مى کردند ذلّتى در نزد خدا و عذابى سخت خواهد رسيد. (124) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
نکته تفسیری صفحه ۱۴۳: خدا بهتر می­ داند که رسالت خویش را به چه کسی بسپارد: حضـرت نوح (ع)، حضـرت ابراهیم(ع)، حضـرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع)، سقراط، افلاطون، ارسطو، ابوعلی سینا، ابونصر فارابی؛ نام اين افراد براي همه‏ی ما آشناست؛ انسان‏هاي بزرگي كه بر تاريخ بشريت اثرگذار بوده‏اند؛ هرچند تأثیر بعضی بیشتر و تأثیر برخی کمتر بوده است. نکته‏ی مهم این است که همه‏ی این افراد، دارای علم و دانش و کمالات زیادی بوده­ اند؛ ولی بین آنان این تفاوت مهم وجود دارد که دیگران نیز می­ توانند به مقام برخی از آنان مانند ابوعلی سینا، ارسطو، افلاطون و... دست یابند؛ ولی رتبه و مقام بعضی دیگر مانند حضرت ابراهیم(ع)، دور از دسترس دیگران است؛ چرا که این مقام از سوی خدا به آنان داده شده است. آری، مقام رسالت، مقام ویژه‏ای­ است که خداوند به برخی از بندگان خاص خود بخشیده و آنان را شایسته‏ی شنیدن پیام­ های خود و ارتباط با عالم فرشتگان کرده است. در واقع، رسالت، مقامی «انتصابی» است و نه «اکتسابی». یعنی پیامبران از سوی خدا منصوب شده­ اند، و نبوّت، رتبه­ ای نیست که مردم دیگر بتوانند با طی مراحلی آن را کسب کنند. پیامبران وظیفه دارند که پیام­ های خدا را از عالم غیب دریافت کنند و به مردم برسانند و آنان را تربیت کنند و برایشان سرمشق زندگی باشند. روشن است که ایفای این وظیفه‏ی مهم، نیازمند پاکیزگی روح، والایی فکر و اندیشه، صبر و تحمّل فراوان، و صفات و ویژگی­ هایی­ است که تنها خدا از بودن آن در وجود یک انسان باخبر است و او می­داند که چه کسی لیاقت رهبری مادّی و معنوی مردم را دارد. به­­راستی اگر نبوّت چون برخی از مدارج علمی مانند فوق لیسانس و دکترا، مقامی اکتسابی بود و هر کس با هر خلق و خویی می­ توانست به آن دست یابد، معلوم نبود کسانی که به پیامبری می­ رسیدند، چه روحیاتی داشتند و بر سر بشریت چه بلایی می­ آوردند. بانوی زنان جهان حضـرت زهرا… در این ­باره فرموده است: گواهی می­ دهم که پدرم محمدصلوات الله علیه، بنده‏ی خاص خدا و پیامبر اوست. پیش از آن­که او را به سوی مردم بفرستد، او را انتخاب کرد، و قبل از آن­که او را برگزیند، نامش را در میان پیامبران دیگر معرفی کرد، و پیش از آن­که او را مبعوث کند، او را برگزید؛ در آن هنگام که موجودات هنوز خلق نشده بودند... و این برگزیدن از آن جهت بود که خدا می­دانست سرانجام کارها چه می­ شود و مأموریت مهم رسالت را چه کسی به خوبی انجام می‏دهد[1]. مقام امامت نیز همچون مقام رسالت، مقامی انتصابی­ است و مصداق­ های آن را خدای بزرگ مشخّص کرده است. به نقل تاریخ، در روزگار امامان، دوست و دشمن گواهی می­دادند که مقام امامت، تنها شایسته­ ی امامان معصومی­ است که خدا معلوم کرده است و هیچ­کس دیگری شایستگی چنین مقامی را ندارد.[2] [1] - بحارالانوار، ج 29، ص 221 [2] - برای آگاهی بیشتر ر.ک به : الکافی، ج 1، ص 97، الدعوات ص 204 و بحارالانوار، ج 81، ص 244 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
علت بروز حسادت.mp3
1.53M
▫️ علت های بروز حسادت در کودکان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطوری عادت‌های نامطلوب رو ترک کنیم؟ 🔸 تغییرکردن کار آسونی نیست؛ مخصوصاً اگه قرار باشه عادت بدی رو کنار بذارین. •┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
[•°🌿📚°•] 🔘 امام صادق، چهار هزار شاگرد داشت ولی برای قیام، هفده یار هم نداشت... و تو ای صاحب الزمان... در میان این همه مدعی... چقدر تنهایی...😔💔 ▪️ شهادت علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم الّلهُمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّکَ‌الْفَرَج 🖤🌿↓ 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5789745700329752388.mp3
2.02M
🔸ترتیل صفحه 144 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 6 سوره مبارکه الانعام صفحه 144 فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ (125) پس هر که را بخواهد هدايت کند سينه اش را براى [پذيرش ]اسلام مى گشايد، و هر که را بخواهد گمراه کند سينه اش را تنگ و سخت مى سازد چنانکه گوى به زحمت در آسمان بالا مى رود. اينگونه خدا پليدى را بر آنانکه ايمان نمى آورند قرار مى دهد. (125) وَهَٰذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (126) و اين راه مستقيم پروردگار تو است. همانا ما آيات را براى مردمى که متذکّر مى شوند تفصيل داده ايم. (126) ۞ لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۖ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (127) براى آنان نزد پروردگارشان سراى سلامت (بهشت) است، و به پاداش کارهايى که مى کردند او ياورشان خواهد بود. (127) وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ ۖ وَقَالَ أَوْلِيَاؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنَا ۚ قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (128) و [ياد کن ]روزى را که همه آنان را محشور مى کند [و مى گويد: ]اى گروه [شياطين ]جنّ! همانا شما از انسان ها بسيار [پيرو ]گرفتيد و دوستانشان از انسان ها مى گويند: پروردگارا! بعضى از ما [دو گروه ]از بعضى ديگر بهره گرفتيم و به اجلى که براى ما مقرّر کردى رسيديم. [خدا ]مى گويد: آتش اقامتگاه شماست که در آن براى هميشه خواهيد بود مگر آنچه خدا بخواهد. همانا پروردگار تو حکيم و داناست. (128) وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (129) و بدينگونه بعضى از ظالمان را به سبب آنچه مرتکب مى شوند بر بعضى ديگر مى گماريم. (129) يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ قَالُوا شَهِدْنَا عَلَىٰ أَنْفُسِنَا ۖ وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ (130) اى گروه جنّ و انس! آيا از ميان شما رسولانى برايتان نيامدند که آيات مرا بر شما مى خواندند، و درباره لقاى امروزتان به شما اخطار مى کردند؟ مى گويند: ما به زيان خود گواهى مى دهيم. و زندگى دنيا فريبشان داد. و به زيان خود شهادت مى دهند که کافر بوده اند. (130) ذَٰلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ (131) اين [فرستادن رسولان ]براى اين بود که پروردگار تو چنين نبوده است که شهرها را در حالى که مردم آن بى خبرند از روى ستم نابود کند. (131) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه 144🌷 آیا هدایت و گمراهی، اجباری است: موضوع «جبر و اختیار»، موضوع معروف و پرسابقه ای است که تأثیر بسزایی در تاریخ زندگی مسلمانان داشته است. آیاتی از قرآن، در نگاه نخست، گویای این مطلب است که انسان، نقشی در هدایت و یا گمراه شدن خود ندارد، و این خداست که برخی از انسان ها را هدایت و بعضی دیگر را گمراه می کند و آنها مجبورند هدایت شوند یا گمراه باشند. این برداشتِ نادرست از آیات قرآن، سبب بروز بحث هایی طولانی در میان دانشمندان مسلمان و تقسیم مسلمانان به گروه های مختلف فکری و حتّی بروز جنگ ها و درگیری هایی در میان آن ها شده است؛ غافل از اینکه : اولاً قرآن، مجموعه ای بهم پیوسته است که تمام آیات آن را در کنار هم باید دید و نمی توان تنها بر یکی از آیات آن انگشت گذاشت؛ ثانیاً قرآن به تفسیر و توضیح نیاز دارد و بزرگ ترین مفسّران قرآن، اهلبیت هستند که بدون توضیح آن ها، بسیاری از آیات قرآن به درستی فهمیده نمی شود؛ ثالثاً مجبور کردن یک انسان به گمراهی، ظلم است، و خدای بزرگ از هر بدی و ظلمی پاک و دور است. این مطلب چنان مهم است که یکی از اصول دین شیعیان، «عدالت خدا» به شمار رفته است. به هر حال، این آیه و آیات مشابه آن، به این حقیقت مهم در عالم انسان ها اشاره می کند که بر اساس قانون خدا، اعمال و رفتار انسان همواره نتایج و بازتاب خاص خود را دارد؛ بدین صورت که اگر انسان در مقابل حق و حقیقت تسلیم شود و از آن پیروی کند، روشن بینی و هدایت بیشتری نصیبش می شود و مسیر راستی و درستی برایش هموارتر شده، توفیق انجام کارهای خوب، به او داده می شود. خداوند این توفیق و عنایت را که نتیجه‏ی قبول حق از سوی خود انسان است، «هدایت الهی» نامیده است. در مقابل، اگر انسان با علم و عمد از قبول حق و حقیقت سر باز زند و با آن لجاجت ورزد، تاریکی و تیرگی، قلبش را فرا می گیرد و به چاه گناه و معصیت و بیچارگی ابدی می افتد و توفیق انجام کارهای خوب از او گرفته می شود. خداوند، این سلب توفیق را که نتیجه‏ی سر باز زدن خود انسان از حقیقت است، «گمراهی الهی» نامیده است. این مطلب در ضمن یک مثال ساده روشن تر می شود: هنگامی که انسان از کنار یک پرتگاهِ خطرناک می گذرد، هر چه خود را به آن نزدیک تر کند، جای پایش لغزنده‏تر و احتمال سقوطش بيشتر می شود، و هر قدر خود را از آن دور‏ کند، جای پایش محکم تر و احتمال سقوطش کمتر می شود. در حالت یکم، انسان با اختیار خود، اسباب نابودی خویش را فراهم کرده، و در حالت دوم نیز با اختیار خود، اسباب سلامت خودش را مهیا کرده است، و چون همه ی این اسباب و علل را خدا پدید آورده است، هیچ اشکالی ندارد که بگوییم: در حالت یکم، خدا انسان را به سبب بی احتیاطی اش نابود کرد، و در حالت دوم، او را به سبب احتیاطش نگه داشت. 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
‼️ کودکان بدون نسازید!! 🔹اطراف فرزندتان را مملو از وسیله و نکنید! فرزندانتان را به کودکانی بدون آرزو تبدیل نکنید، غالباً در مواقعی برایش اسباب‌بازی بخرید که خودش درخواست و آرزوی وسیله را کرد و مدت زمانی برای به دست آوردن آن اسباب بازی کشید. 🚨هرگز فراموش نکنید این یکی از اصول تربیت با روحیه سالم است. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
03.mp3
5.91M
👧👶قدم نورسیده، رزق و روزی، مدیریت هزینه های زندگی 🎙استاد قدوسی در این سوال به ورود به می پردازند و درباره رزق و روزی، به خدا و هزینه های زندگی توضیح می‌دهند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
❌به ترس های فرزندتان نخندید! ⁉️شاید مسائلی که فرزندتان را می ترساند برای شما بی ارزش و خنده دار باشد اما برای او کاملا جدی و واقعی است. 🔺هنگامی که او از چیزی همچون صدای فلاش تانک یا موجودات خیالی می‌ترسد او را نکنید یا به او نخندید. سعی کنید به او دلداری دهید که احساس او را درک کرده‌اید. اگر به او این تسلی و خاطر جمعی را بدهید او متوجه می شود ترسیدن امری طبیعی است و باید تلاش کند تا بر آن غلبه کند. ❌متقاعد کردن کودک برای اینکه دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد، نتیجه عکس می دهد. اگر به او بگویید:«نگران نباش. سگ که ترس ندارد» در واقع او را غمگین و نگران کرده اید. به جای آن به او احساس امنیت و خاطرجمعی بدهید و بگویید:«می دانم که سگ باعث ترسیدن تو شده است. بیا با هم از کنار او رد شویم. اگر دوست نداری می توانم او را نگه دارم تا از اینجا رد شوی.» 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil