فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 حقیقت شب قدر حقیقت زمانی نیست حقیقت شب قدر و کل آنچه که الهی و ربوبی است، از زمان و مکان بیرون است و آنچه که همه مسائل و سوالهایی در این زمینه را هم حل میکند، همین نکته است که قدر از مقوله زمانیات نیست.
🔸️ الا اینکه از ما خواستند که در این زمانهای خاصی که حالا از نیمه شعبان شروع میشود از نوزدهم شروع میشود، از بیست و یکم شروع میشود، از بیست و سوم شروع میشود، تا بیست و هفتم هم ادامه دارد.
🌱 از ما خواستند در این لحظات زمینههایی را فراهم کنیم، تاملاتی را پیدا کنیم یک جمعی از خودمان ببندیم. تا استحقاق پیدا کنیم برای اینکه به آن معنایی که حقیقت قدر است رفته رفته واقف بشویم و از اون حقیقت قدر بهرهمند بشویم.
"استاد صفائی حائری "
#شب_قدر
#ماه_مبارک_رمضان
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5785319659221813000.mp3
1.75M
🔸ترتیل صفحه 418 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 33
سوره مبارکه الاحزاب
صفحه 418
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (1)
اى پيامبر! از خدا پروا داشته باش و از کافران و منافقان اطاعت مکن، همانا خدا دانا و حکيم است. (1)
وَاتَّبِعْ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (2)
و آنچه را که از پروردگارت به تو وحى مى شود پيروى کن، همانا خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (2)
وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (3)
و بر خدا توکّل کن و کافى است که خدا وکيل و کارگزار [انسان] باشد. (3)
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ۚ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللَّائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ ۚ وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ ۖ وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ (4)
خدا براى هيچ کس دو قلب در درون او قرار نداده و همسرانتان را که مورد ظِهار قرار مى دهيد مادران شما نگردانيده و پسرخواندگانتان را پسران شما نکرده است. اين [که همسرانتان را مانند مادر مى خوانيد و پسرخوانده را پسر خود مى ناميد] سخن شما است بر دهان هايتان [که حقيقت ندارد] و خدا حقّ را مى گويد و همو راه را مى نماياند. (4)
ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ ۚ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَٰكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (5)
آنان را به نام پدرانشان بخوانيد که اين نزد خدا عادلانه تر است و اگر نام پدرانشان را نمى دانيد، آنان برادران شما در دين و موالى شما هستند و بر شما در آنچه به خطا انجام داده ايد گناهى نيست; ولى در آنچه قلب هايتان تعمّد داشته است [مسؤوليد] و خدا آمرزگار و رحيم است. (5)
النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا ۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا (6)
پيامبر [در اداره جامعه] نسبت به مؤمنان از خودشان اولى است و همسران او [در حرمت نکاح مانند] مادران آنانند و در کتاب خدا صاحبان قرابت نَسَبى [در ارث بردن ]بعضيشان نسبت به برخى از مؤمنان و مهاجران [که قبلاً براساس ايمان و هجرت ارث مى بردند ]سزاوارترند; مگر اين که درباره اولياى خود احسان کنيد [و با وصيّت چيزى براى آنان منظور داريد] اين در کتاب [خدا] ثبت شده است. (6)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۱۸🌷
اطاعت محض از فرمان پیامبر(ص):
بزرگ ترین ویژگی ادیان آسمانی، «تسلیم بودن بندگان در برابر خدا» است. این موضوع چنان مهم است که آیه ی 19 سوره ی آل عمران، محتوای اصلی دین را تسلیم می شناساند. از سوی دیگر می دانیم که خدای بزرگ با همه ی انسان ها ارتباط مستقیم ندارد و پلِ ارتباطی ما با پروردگارمان، پیامبران او هستند. پس تسلیم در برابر خدا، جز با تسلیم در برابر پیامبران او ایجاد نمی شود. از این رو قرآن بارها به مسلمانان یادآوری کرده که باید کامل و بی چون و چرا در برابر پیامبر(ص) تسلیم شوند و از سخنان و دستورهای او اطاعت کنند. برای مثال، در آیه ی 80 سوره ی نساء، اطاعت از پیامبر، مساوی اطاعت از خدا شمرده شده است. همچنین در آیه ی 36 سوره ی احزاب می خوانیم:
«هیچ مرد و زن باایمانی نباید هنگامی که خدا و پیامبرش فرمانی را صادر کرده اند، اختیاری از خود نشان دهند، و هر کس از دستور خدا و پیامبرش سرپیچی کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است.» آیه ی مورد بحث نیز به همین نکته اشاره می کند و به یاد مسلمانان می آورد که تصمیم پیامبر(ص) در مورد تمام امور فردی و اجتماعی آنان، لازمُ الاجراست و او نسبت به آنان از خودشان سزاوارتر است. البتّه نباید از این مطلب تعجّب کنیم؛ زیرا پیامبر(ص)، معصوم و نماینده ی خداست و جز خیر و صلاح جامعه، چیزی را در نظر نمی گیرد و هرگز از هوا و هوس پیروی نمی کند و منافع شخصی و رسیدن به لذّات زودگذر در تصمیم های او هیچ تأثیری ندارد؛ بلکه به عکس، برنامه ی او همواره بر اساس ایثارگری و فداکاری برای مردم است.
در حدیثی از آن حضرت می خوانیم:
«هیچ یک از شما به حقیقت ایمان نمی رسد مگر زمانی که خواستار چیزی باشد که من از سوی خدا آوردهام.» در روایت دیگری از همان حضرت آمده است: «قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ یک از شما به حقیقت ایمان نمی رسد مگر زمانی که من نزد او محبوب تر از خودش، مالش، فرزندش و تمام مردم باشم.» شایان ذکر است که بر اساس تاریخ، پیامبر اسلام در واقعه ی غدیر خم به مسلمانان فرمود: «آیا من نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر نیستم؟» مردم گفتند: آری، ای پیامبر خدا. او فرمود: «هر کس که من سرپرست او هستم، این علی نیز سرپرست اوست.» بر اساس این روایت و روایات فراوان دیگر، امیر مؤمنان علی(ع) و امامان معصوم دیگر نیز مانند پیامبر بر تمام افراد باایمان، ولایت دارند و اطاعت کامل و بدون چون و چرا از آنان لازم است .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5882110367894605900.mp3
1.65M
﷽
📣| #صوت
🎙| دعای روز بیستم ماه با صدای استاد میرزامحمدی
📜| اللّٰهُمَّ افْتَحْ لِى فِيهِ أَبْوابَ الْجِنانِ، وَأَغْلِقْ عَنِّى فِيهِ أَبْوابَ النِّيرانِ، وَ وَفِّقْنِى فِيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ، يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِى قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ.
📖| خدایا، در این ماه درهای بهشتهایت را به رویم باز کن و درهای آتش دوزخ را به رویم بربند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
👶#فرزند_پروری
⁉️چطور بچهها را در کارهای خانه مشارکت بدهیم؟!
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
AUD-20220409-WA0003.mp3
4.99M
😭 حتما گوش کنید..☝️
🎵چرا امیرالمومنین علی(ع) مظلوم شدن؟😔
👌منتشر کنید
💠 بسیار زیبا و عالی و جانسوز 😭
#رمضان #ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
🌺 اللهم عجل لولیک الفرج
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
نقش انسان در تقدیرات شب قدر 1.mp3
6.19M
#نقش_انسان_در_تقدیرات_شب_قدر ۱
شب قـ✨ـدر؛
فقط شب مناجات نیست!
شب بــرنامه نوشــ📖ـتنه!
این روزها وقت فکره،
تا یه برنامه عالی
برای یکسال آینده مون بچینیم
یه برنامه آمـاده امضـ✍ــا!
#ماه_رمضان
#شب_قدر
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
السلام علیک یاخلیفه الله
*این متن رو بخونید تا در شب قدر مرتکب اشتباه نشید:
🏴🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🏴
همیشه ارزش شب قدر را به نزول قرآن میدانستم اما یک شب قدر حرفهایی را از یک استاد یاد گرفتم که همه چیز را در ذهنم به هم ریخت.
سوره قدر را تفسیر میکرد. میگفت:
آیا نزول قرآن شب قدر را شب قدر کرده؟ یا اینکه شب قدر شب قدر بوده و قرآن در آن نازل شده است؟ مثل کسی که ازدواج خود را که یک کار مهمی است در یک وقت با برکتی قرار میدهد. نزول قرآن یک کار مهم و بزرگی است اما در شب قدر اتفاق افتاده….
انا انزلناه فی لیلة القدر
یعنی اول، شب، شبِ قدر بوده و بعد قرآن در آن نازل شده. دلیل بهتر آیات بعدی است که شروع میکند به توضیح چیستی شب قدر:
لَیلةُ القَدرِ خَیر مِن ألفِ شهر
تَنَزَّلُ الملائکةُ و الرّوحُ فیها بِإذنِ ربِّهم مِن کُلِّ أمر
سَلام هی حتّی مطلعِ الفَجر
«انزلناه» فعل ماضی است یعنی نازل کردیم و تمام شد. اما در معرفی شب قدر میفرماید «تَنَزَّلُ» که فعل مضارع است. یعنی هنوز نازل میکنیم. یک عملی در این شب هر سال تکرار میشود و در توضیح عظمت این شب این عمل را بیان میکنند.
یادم هست این حرفها بدجوری مرا گیج کرده بود این استاد چه میخواست بگوید؟ جلسه سکوت محض بود و من یقین داشتم همه میخواستند بیشتر بشنوند. اما استاد آرام ولی محکم ادامه میداد:
«الملائکه» یعنی «همهی ملائکه» این الف و لام در زبان عربی معنای «همه» میدهد. «الروح» که (برخی معتقدند) همان رئیس ملائکه است. در آن شب، همه اینها متوجه زمین اند و فرود میآیند. چه واقعه ای رخ میدهد؟ چه شده که همهی دارودسته خدا در صحنه عالم متوجه زمین اند؟!
هر سال؟ همه؟ از تمام آسمانها؟ به سوی زمین؟
*یعنی هر خبری هست اینجاست و در عوالم بالا خبری نیست!*
سوال اینجاست که اینها کجا نازل میشوند؟ به کجا فرود می آیند؟
برای پاسخ خوب است اول بپرسیم اینها برای چه میآیند؟
«مِن کُلِّ أمر»
یعنی چه؟
یعنی برای تصمیم گیری برای همه چیز. این امر امر تکوینی است. یعنی هر موجودی.
از این جا باید فهمید کجا میآیند .
حرفها علمی بود اما برای من مثل یک رمان شیرین و دلکش بود که دوست داشتم زودتر آخرش را بفهمم. با این تفاوت که این بار قضیه فرق میکرد قرار بود تکلیف مهمترین شبهای زندگی ام را تعیین کنم باید میفهمیدم کجا باید بروم و چه باید بکنم؟ منتظر بودم و باز استاد با آرامش معنی داری پیش میرفت:
«مِن کُلِّ أمر»
«امر» چیست؟
این امر دو جای دیگر در قرآن آمده: یکی «إنما أمرهُ اذا أرادَ شیئاً أن یَقولَ لهُ کُن فیکون» و دیگری «أئمة یَهدونَ بأمرِنا»
علامه طباطبایی از اولین آیه این را استفاده میکند که معنای این «امر» هر شیئی است که وجود داشته باشد. امر تکوینی. و از آن استفاده میکند که آیه «ائمة یهدون بامرنا» فضل امامت را بیان میکند یعنی وجه تمایز ائمه را نشان میدهد که آنها هدایت تکوینی میکنند همه موجودات عالم را.
و در شب قدر تکلیف کل امر است که مشخص میشود . ....
کم کم رنگ صورت استاد عوض میشد انگار موقع نتیجه گیری بود. استاد ادامه داد:
عزیزان! آن رئیس حقیقی و ذاتی عالم آن خدای لا یزال همه را به سراغ فرمانده زمینی و خلیفه خود میفرستد همه متوجه ولی عصر ارواحنا فداه هستند! اوست که قرار است همه تصمیمات منجز و معلق عالم یعنی قضا و قدر به دستش برسد و از مجرای او جاری شود . شب، شب اوست.
یعنی رفیق من! اگر تا به صبح مناجات کنی و قرآن سر بگیری اما از او غافل باشی بیراهه میروی.
هیچ عملی بدون فریاد درونی «یا صاحب الزمان» فایده ای ندارد بقیه همه بیراهه رفتن است.
بعد با بیانی طعنه آمیز گفت: همه می آیند پایین تو میخواهی تنها بروی بالا؟!
*حقیقت دین معرفت امام است معرفت امام و حجت خدا* شب قدر شب تجلی خلافت خلیفة الله است. خلافت او در این شب تجلی میکند. تمام گردانندگان عالم هستی «مِن کُلِّ أمر» بر او نازل میشوند.
*نکند همه عالم از دیو و دد تا فرشته و جبرئیل متوجه او باشند و من و تو متوجه جای دیگر!*
*یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم
شاید که نگاهی کند آگاه نباشیم*
*اللّهمَّ عَجِّل لِولیِّکَ الفَرَج به حق حضرت زینب سلام الله علیها
متن بالا را نه یک بار بلکه چندین بار بخوانید😢😢😢😢😢
خیلی زیبا . سپاس التماس دعا
#ماه_رمضان
#امام_زمان
#شب_قدر
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5787459725461292775.mp3
1.97M
🔸ترتیل صفحه 419 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام نهاوند - حجازکار
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 33
سوره مبارکه الاحزاب
صفحه 419
وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۖ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا (7)
و [ياد کن] وقتى را که از پيامبران [در مورد تبليغ رسالت] پيمان گرفتيم و [نيز] از تو و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى بن مريم; و از آنان پيمانى محکم گرفتيم. (7)
لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ ۚ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا (8)
تا [خدا] صادقان [در عقيده و عمل] را از راستى شان بپرسد [و پاداششان دهد] و براى کافران عذابى دردآور آماده کرده است. (8)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَجُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا (9)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! نعمت خدا را بر خود به ياد آوريد وقتى که سپاهيانى سوى شما آمدند، پس بادى [سخت] و سپاهيانى که آنها را نمى ديديد بر آنان فرستاديم [تا آنها را شکست دادند] و خدا به آنچه انجام مى دهيد بينا است. (9)
إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا (10)
وقتى که از بالا و از پايين شما به سويتان آمدند و آن گاه که چشم ها خيره شد و جان ها به حنجره ها رسيد و به خدا گمان ها مى برديد. (10)
هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا (11)
آن جابود که مؤمنان آزمايش شدند و به تزلزلى سخت دچار گشتند. (11)
وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا (12)
و آن گاه که منافقان و کسانى که در قلب هايشان مرضى بود، مى گفتند: خدا و رسولش جز به فريب ما را وعده [نصرت] نداده اند. (12)
وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا ۚ وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ ۖ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا (13)
و آن گاه که گروهى از آنان گفتند: اى اهل يثرب! [صحنه نبرد] جاى ماندن شما نيست پس برگرديد و گروهى از آنان از پيامبر اذن [رفتن ]مى خواستند و مى گفتند: خانه هاى ما بى حفاظ است، در حالى که آنها بى حفاظ نبود [و] آنان جز اراده فرار نداشتند. (13)
وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا يَسِيرًا (14)
و اگر از اطراف خانه هايشان بر آنان هجوم مى شد و از آنان فتنه (ارتداد و جنگ با مسلمانان) درخواست مى گرديد، به سراغ آن مى آمدند و براى آن جز اندکى [به قدر زمان درخواست] درنگ نمى کردند. (14)
وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لَا يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ ۚ وَكَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْئُولًا (15)
و همانا از پيش [هنگام بيعت با پيامبر] با خدا عهد کرده بودند که پشت [به دشمن] نکنند و عهد خدا بازخواست شدنى است. (15)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۱۹🌷
جنگ احزاب:
این آیه و شانزده آیه ی بعد، در باره ی جنگ احزاب سخن می گوید؛ جنگی نابرابر و بسیار دشوار که به امداد الهی و رشادت مسلمانان راستین، به ویژه دلاوری امیر مؤمنان علی علیه السلام، در کمال ناباوریِ کافران، به نفع مسلمانان تمام شد و یکی از برگ های زرّین تاریخ اسلام به حساب می آید. ماجرا از این قرار بود که در سال چهارم هجری ، گروهی از یهودیان مدینه نزد مشرکان مکّه رفتند و آنان را به جنگ با مسلمانان تشویق کردند و قول دادند که تا آخرین نفس در کنارشان بایستند. سپس سراغ برخی قبایل مشرک دیگر رفتند و آنان را نیز به جنگ با اسلام دعوت کردند. این قبایل نیز از هم پیمانان خود خواستند که برای جنگ با مسلمانان، به مدینه لشکرکشی کنند.
در نتیجه ی این پیمان شوم، گروه های مختلف مشرکان(احزاب) با لشکری ده هزارنفره به سوی مدینه حرکت کردند تا کار اسلام را یکـسره کنند و مدینه را غارت کرده، نور خدا را خاموش کنند. این در حالی بود که لشکر مسلمانان تنها از سه هزار مرد جنگی برخوردار بود. هنگامی که این خبر به مدینه رسید، به فرمان پیامبر(ص) ، مسلمانان با هم مشورت کردند و بنا بر پیشنهاد نیکوی سلمان فارسی، مقرّر شد که دور مدینه خندقی حفر شود تا مشـرکان به راحت نتوانند پا به شهر بگذارند. از این رو این جنگ به «خندق» نیز معروف است. هنگامی که مشرکان به مدینه رسیدند، ترس عجیبی در دل های مردم ـ به ویژه افراد سست ایمان ـ ایجاد شد. در این زمان، منافقان دست به کار شدند و با تضعیف روحیه ی مسلمانان تلاش کردند لشکر اسلام و مردم مدینه را از داخل متلاشی کنند. گروهی از آنان، به بهانه ی دروغین بی حفاظ بودن خانه هایشان، از پیامبر اجازه ی ترک جهاد گرفتند و پا به فرار گذاشتند، و گروهی نیز در میان مردم چنین زمزمه کردند که وعده های خدا و پیامبرش جز دروغ نیست! ترس عمومی به بالاترین حد خود رسیده بود. به فرموده ی قرآن، چشم ها از وحشت خیره مانده و جان ها به گلو رسیده بود. برخی از مسلمانان، به خدا و وعده های او شک کردند و به تزلزل و اضطراب شدیدی افتادند و به امتحانی بسیار سخت مبتلا شدند. عدّه ای از مشرکان تلاش کردند از خندق عبور کنند؛ ولی ناکام ماندند. عاقبت یکی از افراد جنگاور لشکر مشرکان به نام «عَمْرو بن عَبدوَد» با اسب خود از خندق پرید و به لشکر مسلمانان نزدیک شد و شروع به رجزخوانی و مبارزه طلبی کرد. هیچ یک از مسلمانان حاضر نشد با عمرو روبه رو شود؛ جز شیرمرد لشکر اسلام، علی علیه السلام. آن حضرت با شجاعتِ تمام به مبارزه با عمرو شتافت و پس از جنگی نمایان، او را شکست داد و به دوزخ روانه کرد. علاوه بر این شکستِ کاری، به فرمان خدا، توفانی در لشکر مشـرکان وزیدن گرفت و خیمه و اسباب و وسایل آنان را در هم کوبید، و فرشتگانی نیز از سوی خدا مأمور شدند تا دلهای مسلمانان را گرم و محکم، و دل های کافران را خالی و پر از ترس کنند. با دست به دست دادن این پیشامدها، کافران به کلی از پیروزی مأیوس شدند و با ترس و خفّت و خواری به سرزمین های خود بازگشتند .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
4_5787226289693791948.mp3
1.61M
﷽
📣| #صوت
🎙| دعای روز بیست و یکم ماه با صدای استاد میرزامحمدی
📜| اللّٰهُمَّ اجْعَلْ لِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ دَلِيلاً، وَلَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطانِ فِيهِ عَلَىَّ سَبِيلاً، وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لِى مَنْزِلاً وَمَقِيلاً، يَا قاضِىَ حَوائِجِ الطَّالِبِينَ.
📖| خدایا، در این ماه برای من بهسوی خشنودیات دلیلی قرار ده و برای شیطان راهی بهسوی من قرار مده و بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده، ای برآورنده حاجات خواهندگان.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶#فرزند_پروری
♻️پرسش و پاسخ#استاد_الهی:
❓فرزندم به پدر ومادرش احترام نمی گذارد چه کار کنیم به ما بی حرمتی نکند؟
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌸🍃
🍃
🔖امام علی عليه السلام:
بسا روزه دارى كه از روزه اش جز گرسنگى و تشنگى نصيب نگردد. وبسا نمازگزارى كه از ايستادنش به نماز جز بيدارى وزحمت سود نگيرد
📚حکمت 145نهج البلاغه
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
👶#فرزند_پروری
❌ «یتیمِ اینترنتی» پرورش ندیم
«یتیمِ اینترنتی» کودکی است که والدینش در فضای مجازی غرق شده و فرصت تعامل با او را ندارند.😔
⚠️این کودک به شدت احساس تنهایی می کند و "اعتماد به نفس" خود را از دست می دهد.😢
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
روزمون رو شروع میکنیم با😍
4_5789711525274977984.mp3
1.95M
🔸ترتیل صفحه 420 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 33
سوره مبارکه الاحزاب
صفحه 420
قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا (16)
بگو: اگر از مرگ يا کشته شدن فرار کنيد، فرار شما هرگز سودتان نمى دهد و [به فرض اين که سودتان بدهد] در آن صورت جز اندکى بهره مند نخواهيد شد. (16)
قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً ۚ وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا (17)
بگو: اگر خدا براى شما رنجى يا رحمتى اراده کند، کيست که شما را در مقابل (اراده) خدا مصون بدارد؟ در حالى که غير [از] خدا براى خود نه کارسازى مى يابند و نه يارى دهنده اى. (17)
۞ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَالْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا ۖ وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا (18)
همانا خدا بازدارندگان [از يارى پيامبر] را از ميان شما و کسانى را که به برادرانشان مى گويند: به سوى ما بياييد، مى شناسد و جز اندکى به پيکار نمى آيند. (18)
أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ ۖ فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشَىٰ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ ۖ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ ۚ أُولَٰئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (19)
در حالى که نسبت به شما بخل مىورزند پس وقتى که ترس بيايد، آنان را مى بينى به سوى تو مى نگرند در حالى که چشمانشان مى گردد; مانند کسى که بيهوشى مرگ بر او مستولى مى شود. پس وقتى که ترس برود با زبان هايى تيز به شما آزار مى رسانند در حالى که بر مال حرص مىورزند. اينان ايمان نياورده اند بدين سبب خدا اعمالشان را تباه کرده است و اين بر خدا آسان است. (19)
يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا ۖ وَإِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِي الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ ۖ وَلَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا (20)
مى پندارند که احزاب نرفته اند و اگر احزاب [بار ديگر] بيايند آرزو مى کنند که اى کاش! آنان در ميان اعراب، باديه نشين بودند و از خبرهاى شما مى پرسيدند و اگر در ميان شما بودند جز اندکى پيکار نمى کردند. (20)
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (21)
بى شک براى شما در [روش] رسول خدا الگوى نيکويى وجود دارد، براى کسى که به خدا و روز واپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى کند. (21)
وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا (22)
و چون مؤمنان احزاب را ديدند گفتند: اين است آنچه خدا و رسول او به ما وعده داده اند و خدا و رسول او راست گفته اند و [تهاجم دشمن] جز بر ايمان و تسليم آنان نيفزود. (22)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
بهترین سرمشق:
هر جانداری برای رسیدن به هدف خود باید به خوبی پرورش یابد. برای پرورش و تربیت یک جاندار، به عوامل متعددی نیاز است که یکی از مهمترین آنها، سرمشق مناسب برای تربیت است. یک باغبان خوب، هنگامی می تواند بوستانش را به خوبی پرورش دهد که مدّتی در کنار باغبان زبردستی حضور داشته و راه و روش صحیح پرورش گل و گیاه را از او آموخته و باغ زیبای او را مشاهده کرده باشد. وجود انسان نیز همچون باغ بزرگیست که با پرورش خوب، پر از گلهای خوشبو و گیاهان پرطراوت میشود، و به سبب رسیدگی نامناسب، پر از علفهای هرز و خار. البتّه تفاوت انسان با جانداران دیگر این است که خودش باغ وجود خود را پرورش می دهد یا آن را به ویرانه ای تبدیل میکند. از این رو خدای بزرگ در سورهی شمس پس از سوگند به یازده چیز مهم، فرموده است:
«بی شک کسی که وجود خود را رشد دهد، رستگار می شود، و بیشک کسی که جلوی رشد وجود خود را بگیرد، نومید می شود»[1].
خدای مهربان، وسایل تربیت انسانها را در اختیار آنان گذاشته و برای ایشان، سرمشق نیکو تعیین کرده است. این آیه به همین نکته اشاره میکند و بهترین سرمشق تربیت را به انسانها میشناساند؛ بزرگمردی که در خردمندی، مهربانی، شجاعت، سخاوت، بردباری، استقامت، و خلاصه، در تمام خوبیها به نقطهی اوج رسیده و باغ وجود خویش را به زیباترین شکل پرورش داده، و پس از آن، به یاری مردم آمده بود تا در پرورش بوستان وجودشان به ایشان کمک کند. آری، حضـرت محمّد بن عبدالله صلوات الله علیه، پیامهای خدا را به مردم رساند و خودش به نیکوترین شکل به آنها پایبند بود و در عمل به همگان نشان داد که میتوان در اوج قدرت، بخشنده بود، و در عین شجاعت، بردبار؛ میتوان با دوستان مهربان و با دشمنان جدّی بود؛ میتوان به سادگی زندگی کرد و فریب زرق و برق دنیا را نخورد و برای خشنودی خدا، از خانه و کاشانه و مال و جان خویش دل کند؛ و در یک کلام، میتوان بندهی خوب خدا بود. بهراستی لحظه لحظهی زندگی پیامبر‹، اسوه، و رفتار فردی و اجتماعی آن حضرت، بهترین سرمشق هر مسلمان است. امام علی علیه السلام که نزدیکترین شخص به پیامبر بود، در مورد آن حضرت فرموده است: «اخلاق پسندیده و حالات نیکوی او، برای کسی که بیندیشد، کافی است، و کسی را که در جستوجوی حقیقت باشد، بهخوبی راهنمایی می کند؛ ویژگی هایی مانند بردباری، گشاده رویی، تواضع، چشم پوشی از خطاکاران، مهربانی با تهیدستان، یاری ناتوانان، تحمّل سختیها، گرد آوردن صفات خوب اخلاقی، بیتوجّهی به زرق و برق دنیا و خودداری از تجمّلگرایی، سخاوت و بخشش و شجاعت و دلیری فراوان... . او دعوت دیگران را میپذیرفت و مانند بردگان [= ساده و بی تکلف) غذا میخورد و در میان مردم، مانند یکی از آنان زندگی می کرد...»[2] پس چه خوب است که همهی ما بیش از پیش در مورد زندگی آن حضـرت مطالعه کنیم و با اخلاق و رفتار کریمانهاش بیشتر آشنا شویم.
[1] - آیات 9 و 10 سورة شمس
[2] - اطیب البیان، ج3، ص407
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil