eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
132 دنبال‌کننده
937 عکس
1.2هزار ویدیو
37 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5983523715508339791.mp3
1.78M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 15 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 15 قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (94) بگو: اگر سراى آخرت در نزد خدا خاصّ شماست نه مردم ديگر، اگر راست مى گوئيد تمنّاى مرگ کنيد. (94) وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (95) و به سبب آنچه پيش تر به دست خود انجام داده اند هرگز آن را تمنّا نخواهند کرد، و خدا به ظالمان داناست. (95) وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ (96) و قطعاً يهود را حريص ترين مردم و حتّى ]حريص تر [از مشرکان بر حياتى ]طولانى[مى يابى; هر يک از آنان دوست دارد کاش هزار سال عمر کند، ولى اين عمر طولانى هرگز او را از عذاب دور نخواهد کرد، و خدا به آنچه مى کنند بيناست. (96) قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ (97) بگو: هر کس دشمن جبرئيل باشد ]دشمن خداست زيرا [او قرآن را به اذن خدا بر قلب تو نازل کرده است که تصديق کننده کتاب هاى آسمانى پيش از آن است و هدايت و بشارتى است براى مؤمنان. (97) مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ (98) هر کس دشمن خدا و فرشتگان او و رسولانش و جبرئيل و ميکائيل باشد ]بداند که[ بى گمان خدا دشمن کافران است. (98) وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۖ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ (99) و همانا آياتى روشن به سوى تو نازل کرديم و جز فاسقان کسى به آنها کفر نمىورزد. (99) أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (100) آيا ]به آيات ما کفر مىورزند و [هرگاه پيمانى مى بندند گروهى از آنان آن را به دور مى اندازند؟ بلکه بيشترشان ايمان نمى آورند. (100) وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (101) و چون پيامبرى از نزد خدا به سويشان آمد که تصديق کننده کتابى است که با آنان است گروهى از کسانى که کتاب به آنها داده شده است کتاب خدا (تورات) را پشت سر انداختند چنانکه گوئى نمى دانند ]که تورات کتاب خداست[. (101) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 15 قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (94) بگو: اگر سراى آخرت در نزد خدا خاصّ شماست نه مردم ديگر، اگر راست مى گوئيد تمنّاى مرگ کنيد. (94) وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (95) و به سبب آنچه پيش تر به دست خود انجام داده اند هرگز آن را تمنّا نخواهند کرد، و خدا به ظالمان داناست. (95) وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ (96) و قطعاً يهود را حريص ترين مردم و حتّى ]حريص تر [از مشرکان بر حياتى ]طولانى[مى يابى; هر يک از آنان دوست دارد کاش هزار سال عمر کند، ولى اين عمر طولانى هرگز او را از عذاب دور نخواهد کرد، و خدا به آنچه مى کنند بيناست. (96) قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ (97) بگو: هر کس دشمن جبرئيل باشد ]دشمن خداست زيرا [او قرآن را به اذن خدا بر قلب تو نازل کرده است که تصديق کننده کتاب هاى آسمانى پيش از آن است و هدايت و بشارتى است براى مؤمنان. (97) مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ (98) هر کس دشمن خدا و فرشتگان او و رسولانش و جبرئيل و ميکائيل باشد ]بداند که[ بى گمان خدا دشمن کافران است. (98) وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۖ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ (99) و همانا آياتى روشن به سوى تو نازل کرديم و جز فاسقان کسى به آنها کفر نمىورزد. (99) أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (100) آيا ]به آيات ما کفر مىورزند و [هرگاه پيمانى مى بندند گروهى از آنان آن را به دور مى اندازند؟ بلکه بيشترشان ايمان نمى آورند. (100) وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (101) و چون پيامبرى از نزد خدا به سويشان آمد که تصديق کننده کتابى است که با آنان است گروهى از کسانى که کتاب به آنها داده شده است کتاب خدا (تورات) را پشت سر انداختند چنانکه گوئى نمى دانند ]که تورات کتاب خداست[. (101) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💠امام علی علیه السلام می‌فرمایند: تربیت با خشم ممکن نیست. 🔹اما یک مطلب خیلی دقیق در کتاب خوندم که این حدیث زیبا که قبلا شنیده بودم رو برام به زیبایی تمام تبیین کرد. 🔸در صفحه ۹۷ کتاب کودک، انسان، اومده: ترکیب قدرت و انسانیت با هم می‌تواند در تربیت کودک خیلی موثر باشد. 🔺به نظرم این حدیث در کنار این مطلب خیلی راه برای ما و رو روشن می‌کنه. ⬅️ پدر و مادری که در عین خشمگین نشدن(= رفتار غیر انسانی نداشتن)، می تونه قدرتمندانه و در عین حال با روش های درست انسانی با فرزند خود برخورد کند، در تربیت موفق خواهد بود. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اینجوری پسرها، مرد زندگی میشن! 🔻 هویت جنسیتی توسط و ایجاد می‌شود. به این صورت که هویت مردانه بر اساس رفتار پدر در ذهن پسر نقش می‌بندد. گاهی اوقات نیز مادر نقش آفرین است. 🔴 در بعضی خانه‌ها پدر، هیچ نقشی ندارد و به عبارتی مادر، رئیس علی الاطلاق است. اینجا اصلاً بحث یا نیست. بلکه تصور کنیم مادری حکیم و فهمیده در خانه وجود دارد که بر اساس نظرات او عمل می‌شود. 🔸 آنچه پسر در این خانه می‌بیند این است که کسی که می‌تواند راهبری کند، کار را راه بیندازد و امور زندگی را پیش ببرد مادر است. در کنار این موضوع وقتی پدر تصمیمات اشتباهی می‌گیرد، مادر جلوی فرزندان او را ضایع می‌کند. ❌ توجه کنیم که اگر جلوی بچه‌ها، پدر را بزنیم ولو این که درست باشد یعنی شخصیت پسر را زدیم، چون اولین کسی که پسر به عنوان مرد در زندگی خود می‌بیند پدر است. ⚡️ روایت داریم که از حقوق فرزندان این است که نام نیکو بر او بگذارید، به او قرآن یاد دهید و به مادرش احترام بگذارید. ♨️ بر این اساس تربیت هویتی یعنی اینکه اولاً بچه‌ها بدانند مردانگی و زنانگی چیست، برای آن ها جذابیت داشته باشد و به لوازم آن عمل کنند. اما یک مرحله چهارم دارد. مرد خوب مردی نیست که فقط مردانگی کند، بلکه مردی است که زنانگی را می‌فهمد و درست تعامل می‌کند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
سیره تربیتی حضرت ام البنین علیها السلام.mp3
13.18M
💠 🔲 درس هایی از روش های تربیتی حضرت ام البنین علیها السلام ◾️به مناسبت رحلت حضرت ام البنین 🎙 : استاد محمد رضا رمزی اوحدی 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5988027315135710233.mp3
1.68M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 16 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام صبا 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 16 102 - و [یهود ‌به‌ جای‌ تورات‌] ‌از‌ آنچه‌ شیاطین‌ ‌در‌ باره‌ی‌ سلطنت‌ سلیمان‌ می‌خواندند، پیروی‌ کردند، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ سلیمان‌ [سحر نکرد] و کافر نشد ولی‌ شیاطین‌ کافر شدند ‌که‌ ‌به‌ مردم‌ سحر و جادو می‌آموختند، و نیز ‌از‌ آنچه‌ ‌که‌ ‌بر‌ دو فرشته‌، هاروت‌ و ماروت‌، ‌در‌ بابل‌ نازل‌ ‌شده‌ ‌بود‌ پیروی‌ کردند، ‌در‌ حالی‌ ‌که‌ فرشتگان‌ ‌به‌ احدی‌ [ابطال‌ سحر] نمی‌آموختند مگر ‌این‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌او‌ می‌گفتند: ‌ما وسیله امتحانیم‌، زنهار ‌که‌ کافر شوی‌ ‌پس‌ آنان‌ ‌از‌ فرشتگان‌ مطالبی‌ ‌را‌ می‌آموختند ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌ میان‌ مرد و همسرش‌ جدایی‌ افکنند و [‌هر‌ چند] نمی‌توانستند ‌به‌ کسی‌ زیان‌ برسانند مگر ‌به‌ اذن‌ ‌خدا‌ و ‌آنها‌ چیزی‌ ‌را‌ می‌آموختند ‌که‌ برایشان‌ ضرر داشت‌ و ‌به‌ ‌آنها‌ سودی‌ نمی‌رساند، و ‌به‌ خوبی‌ دریافته‌ بودند ‌که‌ ‌هر‌ کس‌ [‌به‌ جای‌ کتاب‌ ‌خدا‌] خریدار سحر و جادو ‌باشد‌، ‌در‌ آخرت‌ بهره‌ای‌ نخواهد داشت‌ و چه‌ بد چیزی‌ ‌است‌ آنچه‌ ‌خود‌ ‌را‌ بدان‌ فروختند ‌اگر‌ می‌دانستند 103 - و ‌اگر‌ آنان‌ ایمان‌ می‌آوردند و پارسایی‌ می‌کردند، قطعا پاداشی‌ ‌که‌ ‌از‌ جانب‌ ‌خدا‌ می‌یافتند بهتر ‌بود‌ ‌اگر‌ می‌دانستند 104 - ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید! نگویید «راعنا» و بگویید «انظرنا»، و [‌این‌ دستور ‌را‌] گوش‌ دهید و ‌برای‌ کافران‌ عذابی‌ دردناک‌ ‌است‌ 105 - کفّار اهل‌ کتاب‌ و مشرکان‌ خوش‌ ندارند ‌که‌ ‌از‌ پروردگارتان‌ خیری‌ ‌بر‌ ‌شما‌ نازل‌ شود، امّا ‌خدا‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ خواهد، خاص‌ّ رحمت‌ خویش‌ می‌کند ‌که‌ خداوند صاحب‌ فضل‌ و کرم‌ بزرگ‌ ‌است‌ 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۶:🌺 سلیمان و ساحران بابل: حضرت سلیمان علیه السلام ، یکی از پیامبران بزرگ خداست که سال­ها در سرزمین شام، بر بنی­ اسرائیل فرمان­روایی کرد. پادشاهی سلیمان ، پر از ماجراهای عجیب و خارق­ العاده است. هنگامی ­که پیامبر اسلام آیات قرآن را برای مردم می­ خواند و در لابه لای آن­ها از حضرت سلیمان یاد می­ کرد، یهودیان کافر به مسخره می­ گفتند: «نگاه کنید! محمّد، سلیمان را از پیامبران خدا می­ شمرد؛ در حالی که او ساحری بیش نبود!» ماجرا از این قرار بود که حضرت سلیمان در زمان فرمان​روایی­ اش دستور داد تمام نوشته­ هایی را که در باره​ ی جادوگری وجود داشت، گردآوری کنند و برای جلوگیری از انحراف و سوء استفاده​ ی مردم، آن­ها را در جای مخصوصی نگه دارند. پس از وفات آن حضرت، گروهی شیطان​ صفت به آن نوشته­ ها دست یافتند و به مردم گفتند که سلیمان به کمک این جادوها بر شما حکومت می­ کرده و او یک جادوگر بزرگ بوده و مردم از او جادو می­ آموختند. به همین سبب، یهودیان به سلیمان تهمت زدند که او به علّت گناه جادوگری، کافر شده است. خداوند در برابر این اتهام دروغ یهودیان، از پیامبر خود دفاع کرد و فرمود: مردم در زمان سلیمان، سحر و جادو را از شیاطین یعنی جن­های خبیث می­ آموختند؛ نه از سلیمان، و او هرگز به کارهای کفرآمیزی مانند جادوگری دست نزد. همچنین مردم از دو نفر دیگر نیز سحر می­ آموختند؛ هاروت و ماروت که دو فرشته بودند که به صورت انسان درآمده بودند و وظیفه داشتند در شهر بابل ـ که در حدود نجف و کربلای فعلی قرار داشت ـ به مردم سحر بیاموزند؛ البتّه نه برای سوء استفاده؛ بلکه برای این­که مردم بتوانند جادوی دیگران و اثر آن را از خود دفع کنند. به­ همین سبب، به هر کس که سحری آموختند، می­گفتند: شما بدین وسیله امتحان می­ شوید؛ پس مبادا با سوء استفاده از این سحرها، کافر شوید. بسیاری از مردم امّا توصیه​ ی آنان را نشنیده گرفتند و با سحرهایی که یاد گرفته بودند، دیگران را آزار می­ دادند. در قرآن بارها به سحر و جادو اشاره شده است. البتّه جادو چند نوع است: یکم، استفاده از ترکیب­ های شیمیایی و خواص مواد است که افراد دیگر از آن بی­ خبرند. این کار در زمان ما نیز زیاد دیده می­ شود. دوّم، چشم­ بندی و شعبده­ بازی­ است که چیزی جز فریب طرف مقابل نیست. سوّم، تأثیر گذاشتن در قوّه​ ی خیال و روان افراد است؛ به گونه­ ای که آن­ها خیال کنند مطلبی حقیقت دارد؛ در حالی که در جهان خارج چنین چیزی وجود ندارد. قرآن در باره​ ی ساحران فرعون می­ گوید که آنان کاری کردند که مردم خیال کنند چوب­ ها و طناب­هایشان حرکت می­ کند. [1]چهارم، کارهایی​ است که واقعاً در جهان خارج تأثیر دارد. مثلاً همین آیه می­ گوید که مردم چیزهایی یاد می­ گرفتند که با آن­ها میان زن­ وشوهرها جدایی می­ انداختند. به هر حال، یاد گرفتن سحر و جادو ـ به هر نوعی که باشد ـ و انجام دادن آن، حرام است، و جادوگر دشمن خداست. حضرت علی علیه السلام در این باره فرموده است: «کسی که کم یا زیاد سحر بیاموزد، کافر شده و رابطه­ ی او با خدا به کلّی قطع شده است.» [2] [1] . طه: 66 [2] . اقتباس از تفاسیر نمونه ، نور ، جلالین و الجوهرالثمین ذیل آیه مورد بحث 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
📌 چگونه نماز و قرآن را به سبک شهید ستاری به فرزندان خود آموزش دهیم؟! 🔹️ همسر شهید ستاری با بیان خاطره ای می گوید: یک بار با عصبانیت ایستادم بالای سر منصور و نمازش که تمام شد، گفتم:«منصور جان، مگه جا قحطیه که می‌آیی می‌ایستی وسط بچه‌ها نماز؟ خُب برو یه اتاق دیگه که منم مجبور نشم کارم رو ول کنم و بیام دنبال مهر تو بگردم.» ◇ تسبیح را برداشت و همان طور که می‌چرخاندش، گفت: «این کار فلسفه داره. من جلوی این‌ها نماز می‌ایستم که از همین بچگی با نماز خوندن آشنا بشوند. ◇ مهر رو دست بگیرن و لمس کنند، من اگه برم اتاق دیگه و این‌ها نماز خواندن من رو نبینند، چه طور بعداً به‌ آنها بگویم بیایید نماز بخوانیند !؟» ◇ قرآن هم که می‌خواست بخواند، همین طور بود. ماه رمضان­ها بعد از سحر  کنار بچه‌ها می نشست و با صدای بلند و لحن خوش قرآن می‌خواند. همه دورش جمع می‌شدیم. من هم قرآن دستم می گرفتم و خط به خط با او می­خواندم. ◇ اصلاً اهل نصیحت کردن نبود. می‌گفت: به جای این که چیزی را با حرف زدن به بچه یاد بدهیم، باید با عمل خودمان نشانش بدهیم... 📚 منبع: (ابر و باد،خاطرات شهدا) 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تربیت و نقش الگوها 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ما اگر فضای مجازی را در خانه کنترل نکنیم خیلی از تلاش های تربیتی ما برای فرزندان بی ثمر میماند... [قسمت اول] 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5989819811146761188.mp3
1.69M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 17 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام صبا 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 17 ۞ مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (106) هر آيه اى را نسخ کنيم يا آن را از يادها ببريم بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم. آيا ندانسته اى که خدا بر هر چيزى تواناست؟ (106) أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (107) آيا ندانسته اى که فرمانروائى آسمان ها و زمين مختصّ خداست و جز خدا براى شما يار و ياورى نيست؟ (107) أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ (108) مگر مى خواهيد از پيامبرتان ]چيزهاى ناممکن [درخواست کنيد چنانکه پيش تر از موسى درخواست شد و هر کس کفر را جايگزين ايمان کند قطعاً راه راست را گم کرده است. (108) وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (109) بسيارى از اهل کتاب، بعد از آنکه حقّ برايشان روشن شد به انگيزه حسدى که در دل دارند آرزو مى کنند کاش مى توانستند شما را بعد از ايمانتان به کفر بر گردانند. پس عفو کنيد و در گذريد تا آنکه خدا فرمانش را صادر کند; همانا خدا بر هر چيزى تواناست. (109) وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (110) و نماز را بر پا داريد و زکات را بپردازيد، و هر خيرى را که براى خودتان پيش مى فرستيد آن را نزد خدا خواهيد يافت; همانا خدا به آنچه مى کنيد بيناست. (110) وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (111) و گفتند: هرگز کسى به بهشت در نمى آيد جز کسانى که يهودى يا نصرانى باشند، اينها آرزوهايشان است. بگو: اگر راست مى گوئيد دليل خود را بياوريد. (111) بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (112) چنين نيست، بلکه هر کس خود را تسليم خدا کند و نيکوکار باشد اجرش براى او نزد پروردگارش خواهد بود و نه ترسى بر آنان است و نه آنها غمگين مى شوند. (112) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۷:🌺 نَسخ: دانش­ آموزان سال دوم دبستان را در نظر بگیرید. معلّم در ابتدای سال به آن­ها می­ گوید: پارسال به شما گفتند که جمع و تفریق را با انگشت­هایتان حساب کنید؛ ولی دیگر این کار ممنوع است. سال بعد، معلّم می­ گوید: از امسال، کسی با مداد نمی­ نویسد. یک سال دیگر، قانون دیگری تغییر می­ کند، و در هر پایه، دانش­ آموزان باید کارهایی کنند که سال​های گذشته از آن منع می­ شدند­. نظر شما در باره­ ی این تغییرات چیست؟ آیا تغییر برخی از قوانین به سبب رشد دانش­ آموزان ایرادی دارد؟ آیا این نشان­ دهنده­ ی ضعف مدرسه است؟ بی­ شک جواب شما منفی­ است. بلکه اگر قوانین از پایه­ ی یکم دبستان تا آخر دبیرستان هیچ تغییری نکند، رشد تحصیلی دانش­ آموزان با مشکل روبه​ رو می­ شود. جهان، یک مدرسه­ ی بزرگ است، و همه­ ی انسان­ ها، دانش­ آموزان آن هستند، و دوره­ های تاریخی، مانند پایه­ های تحصیلی­ است، و پیامبران، معلمان دلسوزی هستند که از سوی خدا برای تربیت ما آمده­ اند. از زمان حضرت نوح علیه السلام که دین به صورت برنامه­ ای مشخص به مردم ارایه شد، مطالب دین به دو بخش تقسیم شده است: یکم، مطالبی که تغییرپذیر نیست؛ مانند یگانگی و عدل خدا، یا زشتی و حرام بودن آدم­ کشی. دوم، دستورهایی که مخصوص مردم همان دوره بوده و با سپری شدن زمان آن​ها و آمدن پیامبر اولوالعزم جدید، آن دستورها کنار رفته و قوانین جدیدی به جای آن​ها آمده است. به این اتفاق، یعنی برداشته شدن یک حکم یا قانون با به انتها رسیدن زمان آن، «نسخ» می­ گویند.[1] مثلاً قرآن فرموده است که خداوند به سبب گناهان بنی­ اسرائیل، بسیاری از خوراکی­ هایی را که بر آن­ها حلال بوده، حرام کرد[2]؛ امّا هنگامی ­که حضرت عیسی علیه السلام مبعوث شد، برخی از آن چیزهای پاکیزه دوباره برایشان حلال شد[3]. احکام گذشته را حضرت عیسی علیه السلام نسخ کرد و احکام جدیدی جایگزین آن​ها شد. جالب توجّه این​که با بعثت پیامبر اسلام ‹، تمام غذاهای لذیذ و پاکیزه بر مردم حلال شد [4]و احکام دشوار کنار رفت، و در حقیقت، باقی­مانده­ ی آن قوانین سخت نسخ شد. حتّی در زمان یک پیامبر نیز امکان نسخ وجود دارد. ممکن است خداوند برای امتحان یا مصلحت خاصی، دستوری موقّت صادر کند و پس از به پایان رسیدن آن مصلحت یا مشخص شدن کسانی که در آن امتحان الهی قبول یا رد شده­ اند، آن حکم را نسخ کند. مثلاً مسلمانان به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماه در مدینه به سوی بیت­ المقدس نماز می­ خواندند؛ ولی پس از آن، قبله تغییر کرد و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بخوانند. قبول این مطلب، برای بعضی مسلمانان سخت بود. خدا نیز آیه­ ای نازل کرد و علّت این تغییر را چنین بیان کرد: قبله­ ای را که مدّتی بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم تا آن کس را که از پیامبر پیروی می­ کند، از آن که به جاهلیت گذشته­ اش بر می­ گردد، مشخص کنیم. (بقره ـ143). بدین ترتیب نسخ در دوران پیامبر صلوات الله علیه ادامه پیدا کرد. گاهی ایشان حکمی را که خود معلوم کرده بود، نسخ می­ کرد. گاهی هم حکمی که پیامبر مشخص کرده بود، با آیه­ ای از قرآن نسخ می­ شد. گاهی هم دستوری که در یک آیه­ ی قرآن آمده بود، با آیه­ ای دیگر نسخ می­ شد. همه­ ی این​ها البته از سوی خدا بود و دلایل مهمی داشت. با وفات پیامبر صلوات الله علیه امّا نسخ برای همیشه پایان پذیرفت و دیگر هیچ حکمی نسخ نمی­ شود؛ زیرا اسلام، آخرین دین، و محمّد صلوات الله علیه ، خاتم پیامبران است. [5] [1] . المیزان ، ج 1 ، ص 249   [2] . برای اطلاع بیشتر رک به : 160 نساء ، 146 انعام و 118 نحل [3] . برای اطلاع بیشتر رک به : 50 ال عمران [4] . برای اطلاع بیشتر رک به : 157 اعراف [5] . محتوای این بحث عمدتاً از کتاب البیان فی تفسیر القران نوشته مرحوم ایت الله سید ابوالقاسم خویی ، بخش النسخ فی القرآن و تفسیر نمونه ج 1 ص 388 اقتباس شد. 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💰 مشکلات اقتصادی که بعضاً خانواده‌ها با آن درگیرند نتیجه هوش اقتصادیِ پایین است. ❣ هوش اقتصادی در کودکی از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها شروع می‌شود. 👈 وقتی کشاورزی می‌کنید، 👈 گل می‌کارید، 👈 بذر می‌کارید بچه‌ها غیر مستقیم تمرین می‌کنند و یاد می‌گیرند که تولید اسباب بازی به جای خرید اسباب‌بازی‌. 🎈 اسباب‌بازی ابزار بازی هست نه خود بازی... 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
💢 سپردن "مسئولیت" انتخابی 👈 از بین چند مسولیت به کودک،☺️ 👈 به رشد شخصیت کودک کمک می‌کند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
❣برای نهادینه کردن و ملکه شدن رفتار خوب در کودک 👇 👈 به رفتارهای خوب او توجه کنید و از کارهای خوب کودک تشکر کنید تا خوبی‌هایش تقویت شود. 👈 و به رفتارهای بد کودک بی‌توجه باشید تا از سرش بیافتد. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
تقصیر خدا.mp3
3.11M
صوت شماره 3 تقصیر خدا 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔰چطوری موبایل بچه‌ام را چک کنم که ناراحت نشود؟! 🔰تقوا یعنی یاد بگیریم از قدرت و حق ‌انتخابمان سوءاستفاده نکنیم (ج۴) - ۱ 🔻این قدرت تصمیم‌گیری، قدرت اراده و «قدرت انتخاب» است که انسان‌ها را برجسته می‌کند و استعدادهای آنها را شکوفا می‌کند. خانم‌ها باید این حرف‌ها را یاد بگیرند تا بدانند چطور بچه‌ها را تربیت کنند. 🔻یکی از مادرها پرسید: من چطوری موبایل بچه‌ام را چک کنم که ناراحت نشود؟ گفتم: نباید موبایل بچه‌ات را چک کنی! بچۀ شما باید بلد باشد (باید به او یاد داده باشی) که از حق انتخابش درست استفاده کند. 🔻تقوا یعنی اینکه یاد بگیریم از قدرت و حق انتخابمان سوءاستفاده نکنیم. تقوا یعنی رعایتِ یک ناظر پنهان؛ ناظری که فوری پاداش و جزا نمی‌دهد و یقۀ آدم را نمی‌گیرد بلکه به او قدرت و حق انتخاب داده است. 🔻وقتی این قدرت را به کسی دادیم و او احساس کرامت، شرافت و انسانیّت پیدا کرد، سوءاستفاده نکردن از قدرت را تمرین می‌کند. اما وقتی همیشه مجبورش کردیم، یک‌جایی که فرصتی پیدا کند، از زیر کار در می‌رود، خلاف می‌کند و کِیف می‌کند که همه را سرِ کار گذاشته است! 🔻اینکه یک کسی قدرت داشته باشد و خراب نشود، ارزش دارد. اوج زیبایی‌ها آنجاست که انسان قدرت دارد ولی می‌بخشد، یا قدرت دارد که خیانت کند، ولی خیانت نمی‌کند. 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد سیدالشهداء - ۹۷.۱۰.۳۰ 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5992431774032987020.mp3
1.75M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 18 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 18 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (113) و يهوديان گفتند: نصارى بر چيزى ]درست [استوار نيستند، و نصارى گفتند: يهوديان بر چيزى ]درست [استوار نيستند با اينکه آنان کتاب ]خدا [را مى خوانند. کسانى که شناخت ندارند ]نيز [همين گونه مانند سخن آنان را گفتند; پس خدا ميان آنها در مورد آنچه بر سرش اختلاف مى کنند حکم مى کند. (113) وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (114) و کيست ستمکارتر از کسانى که از ذکر نام خدا در مساجد او جلوگيرى مى کنند؟ اينان برايشان روا نيست که در آنها درآيند جز در حال ترس; براى آنان در دنيا ذلّتى در آخرت عذابى بزرگ خواهد بود. (114) وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (115) و براى خداست مشرق و مغرب، پس به هر طرف روى کنيد آن جا وجه خداست، همانا خدا گشايشمند و داناست. (115) وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ (116) و گفتند: خدا فرزند بر گرفته است. منزّه است او. بلکه آنچه در آسمان ها و زمين است ملک او است، و همه فرمانبردار او هستند. (116) بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (117) به وجود آورنده آسمان ها و زمين است، و هرگاه ]ايجاد [چيزى را اراده کند فقط به آن مى گويد: باش پس بى درنگ به وجود مى آيد. (117) وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (118) و آنان که نمى دانند گفتند: چرا خدا با ما سخن نمى گويد يا آيتى (معجزه اى) براى ما نمى آيد؟ کسانى که پيش از آنان بودند ]نيز [سخنى مانند سخن اينان گفتند، قلب هايشان شبيه يکديگر است. براستى ما اين آيات را براى مردمى که اهل يقين اند بيان کرده ايم. (118) إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۖ وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ (119) همانا ما تو را به حق فرستاديم در حالى که بشارت دهنده و اخطار کننده اى، و از تو درباره اهل جهنّم سؤال نخواهد شد. (119) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۸:🌺 خدا کجاست؟: نهال اسلام، هر روز بیشتر رشد می­ کرد و مسلمانان از میوه­ های نورس آن بهره می­ بردند. حوادث گوناگون، یکی پس از دیگری رخ می­ نمود و خدا به سبب آن­ها، مطالب مهمّی را برای مردم بیان می­ کرد. پس از ماجرای تغییر قبله از بیت­ المقدّس به کعبه، یهودیان از مسلمانان ایراد گرفتند که مگر می­ شود قبله را تغییر داد و روزی به یک سمت و روز دیگر به جهت دیگر نماز خواند. همچنین در تاریخ آمده است که پیامبر صلوات الله علیه گروهی از مسلمانان را به یکی از میدان­ های جنگ فرستاد. شب​ هنگام که تاریکی همه جا را فرا گرفت، آن​ها نتوانستند قبله را بشناسند و هر گروهی به سویی نماز خواندند. پس از آن​­که آفتاب طلوع کرد، فهمیدند که هیچ​یک به سوی قبله نماز نخوانده­ اند. هنگامی­ که از سفر بازگشتند، ماجرا را برای پیامبر بازگفتند.[1] این حوادث باعث شد که خدا این مطلب مهم را برای مردم بیان کند که خدا جای مشخّصی ندارد و همه جای جهان برای اوست. هر جا که چیزی وجود دارد، خدا در آنجا هم هست، و اصلاً خدا جسم نیست که بتوان به سمت او اشاره کرد. خدا با همه چیز هست؛ ولی خودش چیز دیگری است. مادّه بودن، خاصیّت ما آفریدگان محدود است، و خدای نامحدود، مادّی نیست، و اگر به ما دستور داده که به سَمتی مشخّص نماز بخوانیم، نه به این علّت است که او در آن سمت است؛ بلکه بدین سبب است که ما یکپارچه و هماهنگ باشیم و دچار هرج و مرج نشویم. همچنین آن جهت مخصوص، یکی از قدیم­ ترین پایگاه​های توحید و یگانه­ پرستی­ است و توجه به آن، خاطرات مهمّی از بندگی خدا و دشمنی با شیطان را به یاد می­ آورد. آری، اگر زمانی خدا صلاح می­ دانست که بندگانش به سوی بیت­ المقدّس نماز بخوانند و زمانی دیگر مکّه را قبله­ ی ما قرار داد، همه به سبب مصلحت ما بندگان بوده است و نه چیز دیگر. آری، خدا با این آیه به همه­ ی ما پیام داده که به هر سمتی و با هر حالتی می­ توانیم با او راز و نیاز کنیم و خواسته­ هایمان را با او در میان بگذاریم. ایستاده و نشسته و خوابیده، به این سو و آن سو، فرقی نمی­ کند؛ مهم این است که پنجره­ ی دل را به یاد او بگشاییم و خانه­ ی قلبمان را از عطر نامش خوشبو کنیم. به همین سبب، امامان ما از این آیه استفاده کرده­ و به ما یاد داده­ اند که حتّی در زمانی که بر مرکبی سوار هستیم، می­ توانیم با حالت اشاره، نماز مستحب بخوانیم؛ زیرا ما انسان هستیم و ناچاریم به جهت­ های متفاوت حرکت کنیم. البتّه به یاد داشته باشیم که رو به قبله بودن در نمازهای واجب و برخی از احکام دیگر مانند دفن مرده­ ها و ... لازم است و در غیر آن­ها واجب نیست. [1] . اقتباس از تفاسیر تبیان، مجمع­ البیان و نمونه ذیل آیه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نوجوونم میخواد راننده خاور بشه 🔻در گفتگوی با نوجوان ما با چنین پاسخ‌هایی مواجه هستیم که شغل آینده خود را فوتبالیستی، نظامی بودن یا راننده و ... معرفی می‌کند. ما قرار نیست نوجوان خود را تایید یا رد کنیم. بلکه باید آنقدر با او سوال و جواب کنیم تا اطلاعاتش نسبت به خواسته‌اش افزایش پیدا کند. مثلاً یک چنین گفتگویی را با نوجوانی که علاقه مند به راننده خاور شدن است می‌توان اجرا کرد. چرا دوست داری راننده خاور شوی؟ فکر می‌کنی یک راننده از صبح تا شب را چگونه می‌گذراند؟ مشکلات یک جاده چیست؟ در شرایط زمستانی رانندگی چطور است؟ اگر جاده برفی بود و ماشین به اندازه کافی سوخت نداشت، چه کار باید کرد؟ یک خاور چه مقدار سوخت برای روشن شدن نیاز دارد؟ آیا تا به حال این سوالات را از یک راننده یا مکانیک پرسیده‌ای؟ چه چیزی از رانندگی برایت جذاب است؟ لازم است توجه کنیم که ما با این سوال و جواب‌ها صرفاً می‌خواهیم اطلاعات نوجوان را نسبت به شغلی که برای خود انتخاب کرده است، بیشتر کنیم تا انتخاب او همراه با آگاهی باشد نه بر اساس احساسات و هیجانات زودگذر. دکتر عبدالرضا بهین. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil