eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
130 دنبال‌کننده
952 عکس
1.2هزار ویدیو
38 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۹:🌺 راهنمایانی در تاریكی: یكی از بزرگ­ترین پیامبران خدا، «حضرت ابراهیم علیه السلام » است. او حاضر شد برای به دست آوردن خشنودی خدا، از تمام چیزهای دوست​ داشتنی خود بگذرد؛ حتّی عزیزترین چیزی كه داشت؛ یعنی جان خود. او در راه مبارزه با بت­ پرستی، با عمویش ـ كه یكی از نزدیك­ترین افراد به او بود ـ قطع رابطه كرد [1]و برای بیدار کردن مشركان، بت​ هایشان را ـ كه محبوب­ ترین چیز آن​ها بودند ـ شكست و بدین ترتیب به آتش خشم مشـركان گرفتار شد؛ ولی به لطف خدا، كوه آتش برای او به باغ و گلستان تبدیل گشت. [2]او در اطاعت از فرمان خدا، همسـر و پـسر عزیزش را در بیابانی بی­ آب​ وعلف ـ كه بعدها به بركت همان زن و فرزند، به شهر مكّه تبدیل شد ـ رها كرد و آن دو را به خدا سپرد،[3] و پس از سال­ها كه برای دیدن همسر و فرزندش به مكّه بازگشت، به او دستور داده شد که پسرش را برای خدا قربان كند، و آن دو بدون هیچ تردیدی در برابر فرمان خدا تسلیم شدند.[4] ابراهیم چنان محبوب خدا شد كه خدا او را «دوست ویژه​ ی خود» انتخاب كرد [5]و مدال افتخار «خلیل­ الله» را به او بخشید. پس از پشت سر گذاشتن همه​ ی این مراحل و سربلند بیرون آمدن از همه​ ی امتحان­ های خدا، حضرت ابراهیم به مقامی بسیار والاتر دست یافت؛ مقامی كه فقط افراد بسیار ویژه­ به آن دست می­ یابند؛ مقام «امامت». ابراهیم، از سوی خدا، امام و پیشوای مردم شد و مردم مأمور شدند بدون هیچ تردیدی از او پیروی كنند و قدم در راه او بگذارند. او همچون خورشیدی، برای مردم و حتّی پیامبران پس از خود در آسمان امامت می­ درخشد و راه سعادت را به مردم نشان می­ دهد. پیامبر بزرگ اسلام نیز مانند جدّ بزرگوارش، حضرت ابراهیم علیه السلام ، پیشوایی مهربان برای همه­ ی مردم بود. او تمام سعی و تلاش خود را به كار گرفت تا مردم را از چاه نادانی و گمراهی بیرون كشیده، در آسمان خوبی‌ها به پرواز درآورد؛ ولی سرانجام عمر پر از خیر و بركت او نیز به پایان رسید و مردم، نعمت وجود او را از دست دادند. خدا امّا بندگانش را پس از پیامبر بدون راهنما رها نکرد و مشعل هدایت بندگانش را به دست بهترین مخلوقاتش سپرد و آنان را امام و پیشوای مردم قرار داد. آری، امیر مؤمنان علی علیه السلام ، پیشوای مردم شد، و پس از آن حضرت، فرزندان معصومش یكی پس از دیگری از سوی خدا امامت را به عهده گرفتند تا نوبت به آخرین جانشین پیامبر صلوات الله علیه رسید؛ همان كسی ‌كه مردم را از ظلم و نادانی نجات می‌دهد و صلح و عدالت را به‌ آنان هدیه می­ کند، و اگرچه هم­ اکنون از دیده‌ها پنهان است، مانند خورشیدی که پشت ابر پنهان شده، به جهانیان فایده می­رساند. آری، امامت، یكی از بزرگ­ترین نعمت­های خدا به انسان­هاست؛ چون آنان با پیروی از امام، بدون هیچ سرگردانی، به سرمنزل خوشبختی می­ رسند. امام رضا علیه السلام در باره​ ی ویژگی­ های امام می­ فرماید: «امام، كسـی­ست كه با مردم انس می­ گیرد و با آنان مدارا می­ كند؛ همچون پدری غمخوار و برادری مهربان و مادری که برای فرزند كوچكش دلسوزی می­ کند.»[6] اکنون این نعمت بزرگ خدا به كامل­ ترین صورت به ما مسلمانان داده شده است. خدای مهربان، بهترین مخلوقاتش را امامان و پیشوایان ما قرار داده تا ما همچون فرزندی كه دست در دست پدر گذاشته و كاملاً به یاری او اطمینان دارد، با آن امامان مهربان‌تر از پدر همراه ‌شویم و از تاریكی­ های نادانی و بی­ خبری عبور ‌كنیم. قرآن كریم بارها به مسلمانان فرمان داده كه از پیامبر صلوات الله علیه و امامان پس از او پیروی كنند، و در بسیاری از آیات قرآن به این مطلب اشاره شده است. [7] [1] . توبه آیه 114 [2] . انبیاء آیه 51 تا 70 [3] . ابراهیم آیه 37 [4] . شعرا آیات 102 تا 106 [5] . نساء آیه 125 [6] . کافی ج 1، ص 200(الامام الرفیق و الوالد الشفیق و الاخ الشقیق و الأمّ بالولد الصغیر) [7] . نساء 59 ـ مائده 55ـ توبه 119 و ... 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بعد از ازدواج فقط با همسرم تفریح میرم 🔻خطای معرفیتی در خانواده‌ها، توقعات نامتعارف ایجاد می‌کند و عامل بسیاری از دعواها و درگیری‌ها می‌شود. مسائلی از قبیل اینکه آیا زن و مرد، بعد از ازدواج اجازه می‌دهند همسرشان با دوستان قدیمی خود به تفریح یا سفر برود؟ آیا تلقی ما این است که بعد از ازدواج همه تفریحات باید فقط همراه همسر باشد؟ لازم است توجه کنیم که ما بعد از ازدواج به طور ناگهانی تغییر نمی‌کنیم. اگر در دوران مجردی دوستانی داشتیم، می‌توانیم بعد از ازدواج با آنها که مجرد هستند رابطه کمتر و با آنها که متأهل هستند رابطه خانوادگی برقرار کنیم. اگر کسی دوستان خوبی دارد اتفاقاً خیلی خوب است که با آنها تعامل کند. مثلاً مرد گاهی از خانه بیرون بیاید که خانم همراه مهمان‌هایش در خانه راحت باشد، یا خانم یکی دو روز به خانه پدر و مادرش برود تا همسرش همراه دوستانش به مسافرتی برود. این باعث می‌شود که خوشحالی و سرحالی زن و مرد در داخل زندگی خودشان سرریز شود. اما چون دچار خطای معرفتی هستیم چنین کارهایی را بحران می‌بینیم و به محض مشاهده این رفتارها، ملتهب می‌شویم. البته باید این نکته را نیز توجه کنیم که همه این مسائل ملاحظاتی دارد و تعامل با دوست نباید در هر روز و هر لحظه زندگی وجود داشته باشد. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اجازه بدیم بچه ها شکست رو تجربه کنن! 🔻مسئولیت دادن به پسر بچه‌ها باعث می‌شود کم کم رفتار مردانه را یاد بگیرند و شکست خوردن را تجربه کنند. یکی از مشکلات بچه‌ها این است که چون مسئولیت پذیری را تجربه نمی‌کنند، در آینده به محض اینکه کاری خراب می‌شود، می‌خواهند آن را کنار بگذارند. به همین دلیل مسئولیت پذیری باید در توان بچه، اما کمی بیشتر باشد. مثل ورزشهای رزمی که گفته می‌شود کمی درد کشیدن، موجب ساختن بدن می‌شود. بنابراین باید کارهایی که احتمال می‌دهیم بچه خراب می‌کند هم به آنها بدهیم تا حدی که کمی درد بکشد. البته نه کارهایی که اگر خراب شد هیچ کس نتواند آن را جمع کند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5996728961827079593.mp3
1.83M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 20 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 20 وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (127) و ]ياد کن [وقتى را که ابراهيم پايه هاى اين خانه (کعبه) را با اسماعيل بالا مى برد ]و مى گفتند: [پروردگارا! از ما قبول کن، همانا تو خود شنوا و دانائى. (127) رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (128) پروردگارا! و ما را دو بنده تسليم فرمان خويش قرار ده و از نسل ما امّتى تسليم فرمان خود ]پديدآور [و مناسک ما را به ما نشان ده و توبه ما را بپذير، همانا تو خود بسيار توبه پذير و رحيمى. (128) رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (129) پروردگارا! و در ميان آنان رسولى از خودشان برانگيز که آيات تو را بر آنان بخواند به ايشان کتاب و حکمت بياموزد و آنان را تزکيه کند همانا تو خود عزّتمند و حکيمى. (129) وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا ۖ وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ (130) و چه کسى جز آن که خود را به سفاهت کشانده است از آئين ابراهيم روى مى گرداند؟ و همانا ما او را در دنيا برگزيديم، و بى گمان او در آخرت از شايستگان خواهد بود. (130) إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ ۖ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (131) هنگامى ]او برگزيده شد [که پروردگارش به وى گفت: تسليم باش، گفت: تسليم خداوندگار جهانيانم. (131) وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (132) و ابراهيم پسرانش را به همان آئين سفارش کرد و يعقوب نيز چنين کرد ]و هر يک گفتند: [اى پسران من همانا خدا اين دين را براى شما برگزيده است پس البتّه نميريد مگر در حالى که تسليم او باشيد. (132) أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَٰهَكَ وَإِلَٰهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَٰهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (133) آيا شما هنگامى که مرگ يعقوب فرا رسيد حاضر بوديد؟ آن گاه که به پسرانش گفت: بعد از من چه مى پرستيد؟ گفتند: معبود تو و معبود پدران تو ابراهيم و اسماعيل و اسحاق را مى پرستيم که معبودى يگانه است و ما تسليم او هستيم. (133) تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ (134) اينان جماعتى بودند که درگذشتند; آنچه کسب کردند مختصّ آنان است و آنچه کسب کرده ايد مختص شماست، و شما از آنچه آنان مى کردند بازخواست نخواهيد شد. (134) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۰:🌺  پروردگارا، از ما بپذیر: زندگی ما، مجموعه­ ای از کارهای گوناگون است و ما در هر لحظه، مشغول به کاری هستیم. کارهای ما به سه دسته تقسیم می­ شوند: خوردن، خوابیدن، راه رفتن، نفس کشیدن و کارهایی مانند این​ها که مباح هستند؛ یعنی نه ثواب دارند و نه گناه. گروه دوّم، کارهای بد هستند؛ اعمالی که باعث خشم خدا می­ شود و برای آن​ها مجازات معین شده است؛ دروغ، غیبت، نگاه به نامحرم و ....، از این گروه است. دسته­ ی سوّم، کارهای خوب هستند که باعث خشنودی خدا و اعطای پاداش از طرف او می­ شود. از نظر دین، کارهای مباح، حسابی ندارند و حساب کارهای بد مشخص است؛ امّا کارهای خوب باعث سعادت ما می­ شوند و ما برای رسیدن به هدف نهایی­ مان یعنی بهشت جاوید، به آن​ها نیاز داریم. از قرآن کریم و سخنان پیشوایان مهربانمان می­ فهمیم که کارهای خوب هنگامی اثر خود را در زندگی ما می­ گذارند که از سوی خدا «قبول» شوند؛ مانند مُهر قبول بر کارنامه­ ی دانش​ آموزان که نشان­ دهنده­ ی تأیید زحمات آنان است و بدون آن، نمره­ های آن​ها، هرچند عالی، بی­ اعتبار است. آری، کارهای خوب ما هر قدر هم در ظاهر مهم و باارزش باشند، هنگامی برای ما سودمند هستند که قبول شوند؛ زیرا عمل ما به تنهایی، مانند مجسمه­ ای­ست که ظاهری آراسته دارد؛ ولی اثری از روح و جان در آن دیده نمی­ شود، و این نیّت ماست که به کارهایمان روح می­ بخشد. برای مثال، نماز که برترین عبادت است، اگر برای خشنودی شخصی غیر از خدا خوانده شود، باطل و بیهوده است، و هنگامی قبول می­شود که برای رضایت خدا خوانده شود. حضرت ابراهیم علیه السلام ، و فرزند گرامی­اش حضرت اسماعیل علیه السلام ، دو پیامبر بزرگ بودند که خدا از آن­ها به نیکی یاد کرده است. آن دو در مقدس­دترین مکان زمین، خانه­ ی خدا را برای عبادت مردم بازسازی کردند؛ ولی هرگز به کار خود مغرور نشدند و با فروتنی به درگاه خدا عرضه داشتند: پروردگارا، این عمل را از ما بپذیر. در روایتی از پیامبر اسلام صلوات الله علیه آمده است: «روزی ابلیس نزد حضرت موسی علیه السلام آمد و سخنانی بین آن دو رد و بدل شد. در آن میان، حضرت موسی علیه السلام فرمود: بگو ببینم کدام گناه است که اگر انسان­ها مرتکب آن شوند، تو بر آن​ها مسلّط می­ شوی. او گفت: هنگامی که به خودشان مغرور شوند و کارهای خوبشان را زیاد بشمارند و گناهانشان در نظرشان کوچک به حساب آید، من بر آن​ها مسلّط می­ شوم.»[1] پس لازم است که همه­ ی ما پس از هر کار خوبی که برای خشنودی خدا انجام می­دهیم، با فروتنی به خدا بگوییم: پروردگارا، از ما بپذیر. ربنا تقبل منا تنگ انا السمیع العلیم [1] . الکافی ، ج 2 ، ص 314 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آزادی بچه‌ها در مهمانی ها چقدر باشد؟ 🔻این مهم است که ما به تعریف درستی از آزادی و حد و مرز آن برسیم و متناسب با شرایط مختلف بتوانیم برنامه ریزی کنیم، تا بچه بتواند به آزادی برسند. مهم است که با توجه به شرایط جامعه و خودمان به بچه میدان برای آزادی عمل بدهیم. مثلاً وقتی خانه پدربزرگ و مادربزرگی می‌رویم که می‌دانیم آنها حوصله بچه‌های را ندارند، مبانی تربیتی آنان نیز اصلاً آزادی نیست و در مقابل رفتارهای بچه فریاد خواهند زد، باید برای این کار برنامه‌ریزی کنیم. مثلاً زمان حضورمان را محدودتر کنیم. چند تا اسباب بازی همراه داشته باشیم تا بچه سرگرم شود. خودمان و همسرمان برای بازی با بچه در آنجا وقت بگذاریم. برنامه را به گونه‌ای هماهنگ کنیم که بچه های فامیل هم حضور داشته باشند تا بچه‌ها با هم سرگرم باشند و حتی در مواردی باید جلوی بچه را بگیریم و آزادی او را محدودتر کنید. مثلاً اگر در خانه خودمان اجازه می‌دهیم که بچه با دست کیک بخورد، اما چون می‌دانیم در مهمانی دیگران از اینکار اذیت می‌شوند، باید مراقبت کنیم. اینها یعنی محدودیت‌های اجتماعی را تا جایی باید پذیرفت. اما برای تربیت صحیح لازم است حلقه‌ای از دوستان و فامیل که نگاه‌های هم راستا با هم داریم را انتخاب کنیم و بیشتر با آنها باشیم تا بچه‌ها بتوانند آزادی بهتری را تجربه کنند و امر و نهی کمتری بشنوند تا شخصیتشان قوت پیدا کند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 با بچه هاتون رابطه دو به دو داشته باشید 🔻یک معلم برای ارتباط با دانش آموزانش علاوه بر دفتر تاریخ و جغرافیا و ... باید دفتری تحت عنوان من و دانش آموزم هم داشته باشد؛ مثلاً من و علی من و مریم. در آن دفتر، معلم برای دانش آموز بنویسد و دانش آموز برای معلم. البته نه فقط نصیحت و موعظه، بلکه از قرآن و روایت و شعر گرفته تا درد دل تا اینکه یک رابطه دو به دو شکل بگیرد. چرا که بعضی درون فردی هستند. یعنی می‌خواهند یک رابطه خاص با خودشان برقرار باشد. با این افراد رابطه دو به دو جواب می‌دهد نه رابطه‌ی در جمع. در خانواده هم همین است. کارهای دو به دو در خانواده بین پدر و تک‌تک بچه‌ها، مادر و تک‌تک بچه‌ها و پدر و مادر با هم، باید وجود داشته باشد. مثلا اگر زن و شوهر با هم بیرون هستند و و دوتایی می‌خواهند ناهار بخورند، این غلط است که بگویند این کار را نکنیم، چون بچه‌ها نیستند از گلویمان پایین نمی‌رود. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
هدایت شده از جنبش فرهنگی رحیل
﷽ 📣              🏳مراسم شب ولادت 💐حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🎙سخنران :          🔸️ حجت الاسلام برومند   🎤 مدیحه سرا :        🔸️کربلایی سجاد شفیعی 🕗 زمان : پنج شنبه ۲۲ دی  ۱۴۰۱ -  ساعت ۲۰:۳۰ 📍مکان :      خواجه ربیع ۲۰ ( بهمن ۵ ) پلاک ۹۲                   🔹 برادران🔹 [@jonbeshrahil]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دروغ شاخدار؛ فرزند کمتر، تربیت بهتر! ⭕️ 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6001094727363986352.mp3
1.83M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 21 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام عجم - کرد 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 21 وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ تَهْتَدُوا ۗ قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۖ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (135) و گفتند: شما يهودى يا نصرانى شويد تا هدايت يابيد، بگو: ]نه [بلکه آئين ابراهيم حق گرا را پيروى مى کنيم که از مشرکان نبود. (135) قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (136) بگو: ما به خدا و به آنچه به سويمان نازل شده و به آنچه به سوى ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط نازل گرديده و به آنچه به موسى و عيسى داده شده و به آنچه به پيامبران از جانب پرودرگارشان داده شده است ايمان آورده ايم و ميان هيچ يک از آنان فرق نمى گذاريم و ما تسليم او هستيم. (136) فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ ۖ فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (137) پس اگر به مثل آنچه شما به آن ايمان آورده ايد ايمان بياورند حتماً هدايت يافته اند، و اگر پشت کنند آنان فقط در جدائى و ستيزند، پس خدا شرّ آنها را از تو کفايت خواهد کرد و او است شنوا و دانا. (137) صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ (138) ]بگو با پيروى از آئين ابراهيم [رنگ آميزى خدا را ]بپذيريد [و چه کسى در رنگ آميزى از خدا بهتر است و ما فقط پرستشگر او هستيم. (138) قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ (139) بگو: آيا درباره خدا با ما محاجّه مى کنيد در حاليکه او پروردگار ما و پروردگار شماست و اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شماست و ما براى او اخلاص مىورزيم. (139) أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطَ كَانُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ ۗ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (140) يا مى گوئيد که ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب، يهودى يا نصرانى بوده اند؟ بگو: آيا شما بهتر مى دانيد يا خدا؟ و کيست ستمکارتر از آن کس که شهادتى را که از خدا نزد او است کتمان کند؟ و خدا هرگز از آنچه مى کنيد غافل نيست. (140) تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ (141) اينان جماعتى بودند که درگذشتند، آنچه کسب کردند مختصّ آنان است و آنچه کسب کرده ايد مختصّ شماست، و شما از آنچه آنان مى کردند بازخواست نخواهيد شد. (141) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۱:🌺 رنگ­ آمیزی ویژه­ ی خداوند: از زمانی که چشمان ما به جهان باز شده است، تفاوت اشیاء گوناگون را حس کرده­ ایم. اندازه، شکل، دما و ... ، عوامل گوناگونی هستند که به ما کمک می­ کنند تفاوت اشیاء را بفهمیم. یکی از این عوامل، رنگ اشیاء است. جهان پیرامون ما، از رنگ­های متنوّعی تشکیل شده، و این یکی از بزرگ​ترین نعمت­ های خداست. ما نیز به چیزی که می­ سازیم، رنگ خاصی می­ زنیم، و با این رنگ­ آمیزی، آن را از چیزهای دیگر جدا می­ کنیم و به آن معنای ویژه­ای می­ بخشیم. حتّی گاهی دو چیز مثل هم که رنگشان متفاوت است، هر یک حس خاصی را پدید می­ آورند. مثلاً لباسی که بر تن داریم، اگر سفید باشد، یک پیام دارد، و اگر قرمز باشد، حس دیگری ایجاد می­ کند. ما انسان­ها نیز رنگ­ های متفاوتی داریم؛ سفید، سیاه، زرد و سرخ. امّا هنگامی که با یکدیگر روبه­ رو می­ شویم، این رنگ پوست ما نیست که ما را با یکدیگر مرتبط می­ کند؛ بلکه ما با چیزی فراتر از آن یعنی عقیده و شخصیت خود با دیگران رابطه برقرار می­ کنیم. ما هنگامی با کسی احساس آسودگی می­کنیم که عقاید و روحیاتمان مانند او باشد؛ هرچند رنگ پوستمان تفاوت کند. بنابراین می­ توان عقیده و شخصیّت هر کس را رنگ مخصوص او دانست. در این صورت، رنگ­ های اعتقادی انسان­ها بسیار بیشتر از رنگ­های ظاهری آن​هاست، و هر گروهی با عقیده­ ای خاص، رنگ ویژه­ ی خود را دارد. در لابه­ لای این​ همه رنگ، خدا به گروهی از بندگانش رنگ خاصی بخشیده است؛ رنگی که آن​ها را از دیگران جدا می­ کند و به آنان درخشش ویژه­ ای می­ بخشد. آن رنگ زیبا، «یکتاپرستی و تسلیم شدن در برابر خدای یگانه» است. آری، تسلیم​ شدگان خدا، در میان مردم زندگی می­ کنند؛ ولی مانند آن​ها نیستند؛ زیرا انگیزه­ ی تلاش بسیاری از مردم، رسیدن به لذّت­ ها و هوس­ هاست؛ ولی هدف یک مسلمان حقیقی در زندگی، جلب رضایت خداست و برای او تفاوتی ندارد که حرکت در این راه، همراه با خوشی و سلامت باشد یا سختی و مشقّت. پیروان واقعی پیامبران، همگی یک رنگ دارند. پیروان راستین نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمّد صلوات الله علیه در این زمان، ما هستیم که دین خدا را پذیرفته­ ایم و افتخارمان این است که روح و جانمان را خداوند به رنگ اسلام و یکتاپرستی درآورده است. برای ما مهم نیست که پوست برادر مسلمانمان چه رنگی باشد؛ بلکه این رنگ دل و جانمان است که دست­هایمان را درهم می­ فشـرد و ما را با هم متّحد می­ کند. تاریخ اسلام، گواه این است که رنگ پوست مردم، ذرّه­ ای نزد پیشوایان ما اهمیّت نداشته، و مهم، رنگ دل و جان آنان بوده است. بلال حبشی، آن مسلمان پراستقامت و مؤذّن پیامبر صلوات الله علیه ، و عابس بن شبیب شاکری، یکی از شهدای سرافراز کربلا، دو نمونه از صدها نمونه­ ی بزرگ­مردان تاریخ­ اند که اگرچه پوستی سیاه داشتند، جان و دلشان چنان رنگ خدایی به خود گرفته بود که تا همیشه چشم­های آزادگان جهان بدان­ها خیره است.  🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نقش مهم بازی ها در آینده شغلی کودکان 🔻ما گاهی در بازی‌ها مفهوم رقابت را ذهن بچه‎‌ها می‌نشانیم، رقابتی که در آن مفهومی از برد و باخت دارد. مثلا مسابقه‌ای ایجاد می‌کنیم که تعدادی از بچه‌ها روی تعداد کمتری صندلی بنشینند. در این بازی تعدادی از بچه‌ها بازنده می‌شوند. چنین چیزی کاملا مقابل مفهوم تعامل و همکاری و ضد این مفهوم است که انسان‎‌ها در کارها مکمل همدیگر هستند. باید بازی را طراحی کنیم، که افرادی برنده تلقی شوند که توانسته‌اند فرصتی برای بهره‌مندی دیگران ایجاد کنند. چنین بازی‌هایی در سنین کودکی موجب می‌‌شود در ذهنیت افراد این تصور ایجاد شود که در شغل‌های مختلف افراد یکدیگر را مزاحم هم می‌بینند، نه مکمل هم! 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راه و روش تربیت دینی فرزندان 🔻پدر و مادر موظف هستند در مسیر تربیت، بندگی کنند و اصول و مبانی تربیتیِ الهی را اجرا کنند. اما باید بدانند فرزندشان نیز همان بنده ای است که خداوند به او هم گفته انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا. بنابراین در عین اینکه باید وظیفه خود را برای تربیت انجام دهند، باید بدانند که روش‌های تربیتی الزاما به نتیجه‌ای که می خواهند نمی‌رسد. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6003346527177671823.mp3
1.88M
🔸ترتیل صفحه 22 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🎼مقام موسیقایی: بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 22 ۞ سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (142) به زودى سبک مغزان از اين مردم خواهند گفت: چه چيز آنان را از قبله شان که بر آن بودند گردانيد؟ بگو: مشرق و مغرب مختصّ خداست، هر که را بخواهد به راهى راست هدايت مى کند. (142) وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ (143) و بدينگونه شما را امّتى معتدل قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و اين رسول ]نيز [بر شما گواه باشد، و ما قبله اى را که بر آن بودى قرار نداديم مگر براى اينکه کسى را که از اين رسول پيروى مى کند از کسى که عقبگرد مى کند مشخصّ سازيم و البتّه اين تغيير قبله جز بر کسانى که خدا هدايتشان کرده است سخت دشوار بود و خدا ايمان شما را ضايع نمى کند بى گمان خدا به مردم مهربان و رحيم است. (143) قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (144) به يقين ما گردش روى تو را در جانب آسمان مى بينيم، پس حتماً تو را به سوى قبله اى که آن را مى پسندى مى گردانيم، اينک روى خود را به سوى مسجدالحرام بگردان و هر جا که باشيد روى خود را به سوى آن بگردانيد و کسانى که به آنان کتاب داده شده است حتماً مى دانند که آن حق و از جانب پروردگارشان است، و خدا از آنچه مى کنند هرگز غافل نيست. (144) وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَا تَبِعُوا قِبْلَتَكَ ۚ وَمَا أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ ۚ وَمَا بَعْضُهُمْ بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ ۚ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ إِنَّكَ إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ (145) و اگر براى کسانى که به آنان کتاب داده شده است هر آيتى (معجزه اى) بياورى قطعاً از قبله تو پيروى نمى کنند و تو نيز پيرو قبله آنان نخواهى بود و بعضى از آنان نيز پيرو قبله بعضى ديگر نخواهند بود و اگر بعد از علمى که براى تو حاصل شده است از هوس هايشان پيروى کنى در آن صورت حتماً تو از ظالمان خواهى بود. (145) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۲:🌺  تغییر قبله : نیمه­ های شب بود و پیامبر صلوات الله علیه به آسمان پرستاره چشم دوخته بود. از نگاهش به خوبی فهمیده می­ شد که انتظار می­ کشد. او می­ دانست که به زودی باران وحی الهی، آتش شیاطین را خاموش می­ کند؛ ولی نگران افراد سست​ایمان بود که از سخنان یهودیان اثر پذیرند. یهودیان از حد گذرانده بودند و مسلمانان را آشکارا مسخره می­ کردند. ماجرا چنین بود که پیامبر و مسلمانان، به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماهی در مدینه به سوی بیت­ المقدّس نماز می‌خواندند. در این چند ماه، یهودیان سیاه​ دل که کینه​ ی اسلام را در دل داشتند، به مسلمانان طعنه می­ زدند که اگر پیامبر شما واقعاً با خدا رابطه داشت، به شما دستور نمی­ داد به سمت قبله­ ی ما نماز بخوانید، و این نشان می­دهد که شما حرفی برای گفتن ندارید و فقط از این و آن تقلید می­ کنید. پیامبر صلوات الله علیه ، این سخنان را می­ شنید و با صبر و استقامت از فرمان خدا اطاعت می­ کرد؛ ولی در دلش غم بزرگی لانه کرده بود و آرزو داشت که خدا مانند همیشه او را یاری کند. آن شب گذشت و روز، پرده­ ی ظلمت را از آسمان کنار زد. پیامبر برای خواندن نماز ظهر به مسجد بنی­ سالم تشریف بردند و مسلمانان پشت سر ایشان به نماز ایستادند و مانند همیشه به سوی بیت­ المقدس نماز خواندند. پس از آن​که رکعت دوّم نماز تمام شد، جبرائیل امین از سوی خدا نزد پیامبر آمد و شانه­ هایش را گرفت و او را به سوی کعبه چرخاند و آیه​ ی 144 سوره​ی بقره را برایش خواند. مسلمانان نیز بلافاصله جهت نمازشان را به سوی کعبه تغییر دادند. بدین ترتیب، خدای بزرگ به خواسته­ ی پیامبر عزیزش پاسخ داد و نقشه​ ی دشمنان را نقش بر آب کرد. این حادثه­ ی تاریخی، از یک ­سو به طعنه­ های یهودیان پایان داد و از سوی دیگر، حقّانیت پیامبر صلوات الله علیه را ثابت کرد؛ چرا که یهودیان و مسیحیان در کتاب­های آسمانی خود خوانده بودند که پیامبر موعود، به سوی دو قبله نماز می­ خواند. به رغم این، برخی از آن​ها باز هم دست از لجاجت برنداشتند و این مطلب را انکار کردند. مسلمانان باایمان نیز از این حادثه بسیار خشنود شدند و خدا را شکر کردند که فتنه­ ی دشمنان را خنثی کرد و کعبه­ ی مقدس، آن پایگاه قدیمِ توحید را قبله­ ی آنان قرار داد؛ امّا برخی از مسلمانان سست​ ایمان، تحت تأثیر وسوسه­ های شیطانی یهودیان قرار گرفتند و با آنان یک​صدا شدند که این دیگر چه پیامبری­ است که روزی به سویی نماز می​ خواند و روز دیگر به سویی دیگر؛ تا آنجا که برخی از آنان از دین خود دست کشیدند و اسارت شیطان را به بندگی خدا ترجیح دادند. ماجرای تغییر قبله، یکی از مهم­ ترین حوادث تاریخ اسلام و یکی از امتحانات بزرگ مسلمانان به شمار می­ آید. مسلمانان با این ماجرا فهمیدند که اگرچه ظاهر عبادت​ ها اهمیت زیادی دارد، مهم​تر این است که گوش به فرمان خدا باشند و از خواست او پیروی کنند؛ نه مانند ابلیس که پس از شش هزار سال عبادت، هنگامی ­که با فرمان جدیدی روبه​ رو شد، نتوانست آن را بپذیرد و برای همیشه از رحمت خدا طرد شد. آری، کعبه و بیت­ المقدس، همه به لطف خدا مقدّس شده‌اند، و قبله​ ی هر امّتی، بنا بر مصلحت آن​ها، از سوی خدا تعیین می​شود[1]. [1] . اقتباس از تفاسیر المیزان ، نمونه ، مجمع البیان ، الجوهر الثمین ، آلاء الرحمن و انوار التنزیل 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد کوثر قرآن 🌺 ام ابیها 🌺 همسر ولایت🌺 مادرامامت 🌺 حضرت ام ابیها فاطمه زهرا (س)🌺 محضر آقا مهدی صاحب الزمان مبارک 🌺🌺🌺 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 اللهم عجل لولیک الحجه ابن الحسن 🌿🌼🌺🌿🌼🌺🌿🌼🌸🌿🌼🌸 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅📣📣📣📣📣📣📣 بدون شرح ولی عاااااااااااااالیه ✅ حجاب دخترم 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
⁉️ چرا بچه‌ها دروغ می گویند؟ 🔰کودکان در دنیای جالبی از خیال و واقعیت زندگی می‌کنند بنابراین دروغ گویی کودکان را نباید با دروغ‌گویی بزرگسالان مقایسه کرد. نوع نگاه کردن کودکان به مسائل، با نگاه بزرگسالان متفاوت است. 🔹 آنها بسیاری از چیزهایی را که می‌گویند، غیرواقعی نمی‌دانند. به همین دلیل نباید فکر کنیم هر چیزی که بچه‌ها به ما می‌گویند و واقعیت ندارد، دروغ است. 🔸معمولا دروغ گفتن کودکان، والدین را به شدت عصبانی می کند به خصوص وقتی که دروغ کودک کامل مشخص باشد. شنیدن پافشاری کودک در اینکه شکلات نخورده است، وقتی که صورت و پیراهنش برخلاف گفته‌اش شکلاتی است، باعث عصبانیت والدین می‌شود. حتی بعضی پدر و مادر ها دلسرد می‌شوند و به مبانی تربیتی خود شک می‌کنند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔰مادر ها هستند که فرزند را مؤمن بار می آورند.. 🔹 افشاننده بذر ایمان در دلها،مادرها هستند که فرزند مؤمن بار می آورند."ایمان" درس نیست که آدم به یکی درس بدهد یادبگیرد؛ ایمان یک رویش است،یک رشد معنوی است که بذرافشانی لازم دارد؛ این بذرافشانی به وسیله ی مادر انجام میگیرد و مادر این کار را میکند. اخلاق را همینطور. بنابراین نقش او فوق العاده است. (رهبرانقلاب در دیدار اقشارمختلف بانوان. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴) 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6007983957985985453.mp3
1.75M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 23 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 23 الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (146) کسانى که به آنان کتاب داده ايم او را (پيامبر را) مى شناسند چنانکه پسرانشان را مى شناسند، و همانا گروهى از آنان با اينکه مى دانند، حق را کتمان مى کنند. (146) الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (147) حق از جانب پروردگار تواست، پس البّته از شک کنندگان مباش. (147) وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (148) و براى هر فرقه اى جهتى است که به آن روى مى کند، پس به سوى کارهاى خير سبقت جوئيد، هر جا که باشيد، خدا ]روز قيامت [همه شما را مى آورد; همانا خدا بر هر چيزى تواناست. (148) وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (149) و از هر جا بيرون رفتى روى خود را ]در نماز [به سوى مسجدالحرام بگردان و قطعاً اين حق است و از جانب پروردگار تو است، و خدا از آنچه مى کنيد هرگز غافل نيست. (149) وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (150) و از هرجا بيرون رفتى روى خود را ]در نماز[ به سوى مسجد الحرام بگردان، و هر جا باشيد روى خود را به سوى آن بگردانيد تا براى مردم ـ جز کسانى از آنان که ستم کردند ـ بر ضدّ شما حجّتى نباشد، پس از آنان نترسيد و از من بترسيد، و ]قبله را تغيير دادم [تا نعمتم را بر شما تمام کنم و باشد که هدايت يابيد. (150) كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ (151) ]کعبه را قبله شما کردم تا نعمتم را بر شما تمام کنم [همانطور که ]براى اتمام نعمت [در ميان شما رسولى از خودتان فرستاديم که آيات ما را بر شما مى خواند و شما را تزکيه مى کند و به شما کتاب و حکمت مى آموزد و آنچه را نمى دانستيد به شما تعليم مى دهد. (151) فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ (152) پس مرا ياد کنيد تا شما را ياد کنم و براى من سپاس بگزاريد و ناسپاسى من نکنيد. (152) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (153) اى کسانى که ايمان آورده ايد! از صبر و نماز کمک بجوئيد، همانا خدا با صابران است. (153) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۳:🌺  مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم: ما انسان­ ها در هر لحظه در دو جهان زندگی می​ کنیم: جهان بیرون و جهان درون. آنچه می­ بینیم، می­ شنویم، می­ چشیم و می­ بوییم، مربوط به جهانی­ است که خارج از وجود ما قرار دارد و ما با آن ارتباط داریم. جهان دوّم اما، عالم درون ماست. ما عشق و علاقه، نفرت و دشمنی، شادی و نشاط، و غم و اندوه را در جهان درونی خود حس می­ کنیم. بارها دیده­ ایم که دو نفر در یک مکان قرار دارند؛ امّا یکی خوشحال و بانشاط، و دیگری خسته و نومید است. جهان بیرون این دو نفر، یکی​ است؛ ولی جهان درونشان این­ همه تفاوت دارد. حقیقت این است که احساساتی از قبیل غم و شادی، امیدواری و نومیدی، آرامش و اضطراب و...، همگی ناشی از نگاه درونی ما به حوادثی​ است که در جهان بیرونی اتّفاق می­ افتد. اگر انسان، جهان را مجموعه­ ای از خاک و سنگ و آب و هوا و ... بداند که به خودی خود به وجود آمده و بدون هدف در حال حرکت است و بی آن​که علّتی داشته باشد، پیوسته گروهی به آن پا می­ گذارند و گروهی از آن می­ روند، جهان درونش به خانه­ ای کودکانه تبدیل می­ شود که او با یافتن دانه­ ی نقلی، در آن جشن به پا می­ کند و با از دست دادن آن، مجلس عزا به راه می‏ اندازد! اگر امّا انسان، جهان بیرون را ساخته­ ی قدرتی بی­نهایت، بسیار مهربان و دانا بداند، جهان درونش به بهشت خرّمی تبدیل می­ شود که در برابر زلزله­ های اضطراب و ناآرامی مقاوم است و هیچ بی­ هدفی و خستگی و نومیدی و کسالتی، حق ورود بدان نمی­ یابد. خدای بزرگ به وسیله­ ی قرآن بارها به انسان­ها پیام داده است که همیشه او را به یاد داشته باشند و بدانند که تنها راه آرامش آنان، یاد اوست. به­ راستی «یاد خدا»، یکی از بزرگ​ترین نعمت­ های او به ما بندگان کوچک است. آن آفریدگار بزرگ که سیارات و ستارگان و کهکشان­ ها با همه­ ی بزرگی و راز و رمزهایشان نزد او چیزی به شمار نمی­ آیند، از ما  می­ خواهد که او را به جهان درون خود راه دهیم و آنجا را خانه­ ی او بسازیم؛ آنگاه به ما می­ گوید که اگر او را به حریم خصوصی خود راه دهیم، او هم ما را به حریم خصوصی­ اش راه می­دهد؛ جایی که ناپاکان، حق ورود به آن را ندارند و اثری از رنج و بدی و خستگی در آن نیست. واقعاً چقدر خدا به ما احترام گذاشته و عزّت بخشیده است! مگر یاد کردن ما به او سودی می­ رساند؟ آیا او از نماز و عبادت ما نفعی می­ برد؟ در مقابل، اگر فرمان­روای هستی، ما را به نیکی یاد کند، ما در این جهان چه جایگاهی پیدا می­ کنیم! آیا کسی که خدا به یاد او باشد، دیگر از فراموش شدن در ذهن­های دیگران می­ ترسد؟ پیشوای سوّم ما، حسین بن علی علیه السلام ، چه زیبا در دعای عرفه به خدا می­ گوید که «کسی که تو را پیدا کرده، چه چیزی از دست داده، و کسی که تو را از دست داده، چه چیز باارزشی پیدا کرده است؟». [1] در روایات آمده است که خدا به موسی علیه السلام فرمود: «من هم​نشین کسی هستم که مرا یاد کند.» عارفان گفته­ اند که یاد خدا، سه حالت دارد: یکم این​که در دل به یاد خدا باشیم و او را فراموش نکنیم. دوم این​که با زبان، ذکر او را بگوییم؛ مانند گفتن تسبیحات حضرت زهرا… پس از هر نماز.[2] سوم این­که خدا را در عمل یاد کنیم. اعمالی مانند نماز، روزه و عبادت­های دیگر، به­ ویژه پرهیز از گناهان، جزء این گروه است؛ زیرا کسی که واقعاً به یاد خداست، در حضورش کاری نمی­ کند که ناراضی شود.[3] [1] . اقبال الاعمال ، ص 349 [2] . اقتباس از وسایل الشیعه ، ج 6 ، ص 442   [3] . اقتباس از المیزان فی تفسیر القرآن ، ج 1 ، ص 324 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نقش اصلاح تغذیه در تربیت 🔻یکی از عواملی که بر روی بدن انسان اثر میگذارد، تغذیه است. حال تغذیه چه ارتباطی با تربیت دارد؟ نوع تغذیه بچه‌ها بر روحیات و خلقیات آنها اثر می‌گذارد. مثلا بعضی از غذاها موجب بلوغ زودرس می‌شوند. بلوغ زودرس یک مسئله تربیتی است اما بُعد جسمانی هم دارد که می‌توان با اصلاح تغذیه قدری آن را تحت مدیریت درآورد. یا مثلا تغذیه ی زنگ تفریح بچه‌ها کیک و آبمیوه یخ است که اینها مزاج سرد دارند. بچه‌ها چنین خوراکی‌هایی را می‌خورند و بعد از آن در زنگ ریاضی نمیتوانند روی درس تمرکز داشته باشند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 محبت به امام زمان رو چطوری به بچه ها یاد بدیم؟ 🔻شخصی زمانی چهله‌ای گرفته بود، تا امام زمان را ببیند. روز چهلم مومنی آمد و حاجتی خواست. آن شخص با تشر به او گفت ۴۰ روز به صورت منظم عملم را انجام دادم، روز چهلم تو آمدی و می‌خواهی عملم را به هم بزنی! بعدها متوجه شد آن مومن امام زمان بوده. یعنی ما دنبال این هستیم که خود امام را ببینیم تا بگوییم، آقا جانم فدای تو! چنین آدمی ولایی نیست. مومنین پیش روی تو هستند و تو با آنها چگونه رفتار می‌کنی؟! این آزمون ولایت است! دقت کنیم این یک حرف حاشیه‌ای نیست. بر اساس آیات و روایات اگر دل مومن شاد شود خدا و اهل بیت شاد شده اند. اگر می‌خواهید خدا را ملاقات کنید، باید مومن را ملاقات کنید. اگر می‌خواهید به حضرت حجّت خدمت کنید، باید به مومنین خدمت کنید. احترام به مومنین احترام به امام و بی احترامی به مومنین بی‌احترامی به امام است. جامعه ولایی یعنی در خوابگاه اگر برادر ایمانی من از دستم ناراحت شود امام را ناراحت کرده ام و اگر برادر ایمانیم را خوشحال کنم امامم را خوشحال کرده‌ام. این جامعه ولایی است! 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_6010396819073270839.mp3
1.92M
🌹🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌹 روزمون رو شروع میکنیم با😍 🔸ترتیل صفحه 24 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز - نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 24 وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ (154) و درباره کسانى که در راه خدا کشته مى شوند نگوئيد: مرده اند، بلکه زنده اند ولى شما در نمى يابيد. (154) وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) و بى گمان ما شما را به چيزى از ترس و گرسنگى و کاهشى از اموال و نفوس و ثمرات آزمايش مى کنيم وصابران را مژده بده. (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156) همانان که چون مصيبيت به ايشان برسد مى گويند: بى شک ما ملک خدائيم و فقط به سوى او باز مى گرديم. (156) أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157) اينانند که درودها و رحمتى از پروردگارشان بر آنان نثار مى شود، و اينان خود هدايت يافتگانند. (157) ۞ إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ ۖ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا ۚ وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ (158) همانا صفا و مروه از نشانه هاى خداست، پس هر کس که حجّ اين خانه کند يا عمره بجا آورد بر او گناهى نيست که ميان آن دو، طواف (سعى) کند. و هر کس از روى ميل کار خيرى انجام دهد ]خدا به او پاداش مى دهد [همانا خدا سپاسگزار و داناست. (158) إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ (159) همانا کسانى که آن دلائل آشکار و هدايت هائى را که ما نازل کرده ايم بعد از آنکه آنها را در کتاب براى مردم روشن ساخته ايم کتمان مى کنند اينانند که خدا و همه لعنت کنندگان لعنتشان مى کنند. (159) إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (160) مگر کسانى که توبه کنند و ]آنچه را فاسد کرده اند [به اصلاح آورند و ]حقايق را [بيان نمايند، که اينان را توبه شان را مى پذيرم و من بسيار توبه پذير و رحيمم. (160) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ (161) همانا کسانى که کفر ورزيدند و در حال کفر مردند اينانند که لعنت خدا و فرشتگان و مردم، همگى بر آنان است. (161) خَالِدِينَ فِيهَا ۖ لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ (162) که جاودانه در آن خواهند بود، نه عذابشان سبک مى شود و نه مهلت داده مى شوند. (162) وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ (163) و معبود شما معبودى يگانه است، هيچ معبودى جز او که رحمان و رحيم است نيست. (163) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۲۴:🌺 اِنّا لِلهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون: لباس من، کفش من، خانه­ ی من، اتومبیل من، دست من، قلب من، چشم من، فرزند من و ...، عباراتی­ است که ما از زمانی که معنای مالکیت را فهمیده­ ایم، صدها و هزاران بار به زبان آورده­ ایم. همه­ ی ما خود را صاحب چیزهایی می­ دانیم و اجازه نمی­ دهیم کسی آن­ها را از ما بگیرد؛ ولی در طول زندگی کم­کم متوجّه می­ شویم که برخی از آن چیزها از دست ما می­ روند و ما نمی­ توانیم آن​ها را برای همیشه نزد خود نگه داریم؛ گویی قانونی بر جهان حاکم است که دارایی­ های افراد، کم­ کم یا یک جا از آن​ها گرفته می­ شود. در حادثه­ ای، محصولات کشاورزی یک نفر از بین می­ رود. پس از تصادفی، فرزند یک نفر کشته می­ شود. در زلزله­ ای، هزاران نفر از بین می­ روند؛ و این قانونی​است که هر یک از ما به نحوی با آن مواجه شده­ ایم یا خواهیم شد. امّا داستان چیست؟ آیا جهان، مرکب افسارگسیخته و بی­ صاحبی​ است که روزی به انسان سواری می­ دهد و روز دیگر او را به زمین می‏ زند؟ یا این​که قدرتی بزرگ آن را آفریده و همو خوشی و ناخوشی آن را رقم زده است؟ پیامبران خدا، پاسخ این پرسش را بیان کرده و راه و روش روبه­ رو شدن با مشکلات را به بشر آموخته­ اند. آری، مشکلات و ناکامی­ ها، از دست ­دادن عزیزان، از بین رفتن دست​رنج سال­ها کار و تلاش، جزئی از برنامه­ ی خدا در زندگی ماست؛ ولی نه برای آزار و اذیت ما، بلکه برای آزمایش و معلوم شدن ایمانمان به خدا. در حقیقت، این مشکلات، مانند راه‏ های ناهموار و صعب­ العبوری هستند که گذر موفقیت­ آمیز از آن، انسان را به گنجی بزرگ می­ رساند. اگرچه سختی­ ها ظاهری تلخ و ناخوشایند دارند، در باطن، شیرین و گوارا هستند. آری، هدف خدا از گرفتن نعمت­ها، آزار و رنج بندگانش نیست؛ بلکه او می­ خواهد بدین وسیله، نعمت­ های بهتری را جایگزین آن نعمت­ ها کند، و این مطلب، تنها با صبر و شکیبایی بندگان در برابر سختی­ها به ­دست می­ آید. به ­همین سبب، امام صادق علیه السلام فرموده است: «اگر خدا بنده­ ای را دوست داشته باشد، او را در مشکلات غوطه­ ور می­کند.»[1] این صبر و شکیبایی امّا با توجّه به این حقیقت مهم به دست می­ آید که تمام چیزهایی که ما برای خودمان می­ دانیم، برای ما نیستند، و در واقع، مالک حقیقی همه چیز، خداست. مال و ثروت، همسر و فرزند، سلامت و تندرستی، همه و همه، امانت­ های خدا هستند و او روزی آن­ها را از ما می­ گیرد. آیا اگر شما چیزی را که به دوستتان امانت داده­ اید، از او بگیرید، کار بدی کرده­ اید؟ این قانون قطعی خداست که همه­ ی ما را با گرفتن امانت­ هایش آزمایش می‏ کند؟ ولی ما چگونه می­ توانیم از این آزمایش سربلند بیرون آییم؟ این آیه، پاسخ این پرسش را به ما می­ دهد. خدا می­ فرماید: کسانی از این آزمایش سربلند بیرون می­ آیند که هر گاه گرفتاری و مصیبتی به آنان برسد، صبر می­ کنند و می­ گویند: «اِنّا لِله وَ اِنّا اِلَیهِ رّْاجِعونَ»؛ یعنی ما و دارایی ما، برای خداست و خدا امانتش را از ما گرفته است  و ما دیر یا زود به ​سوی خدا باز می­ گردیم. البته طبیعی­ است که انسان به سبب از دست­ دادن عزیزی اندوهگین شود و گریه کند؛ ولی نباید سخنانی بگوید که نزد خدای بزرگ، بی­ ادبی محسوب شود. در تاریخ نقل شده که حضرت محمّد صلوات الله علیه پسری به نام ابراهیم داشت. او در دو سالگی به سبب بیماری از دنیا رفت. پیامبر صلوات الله علیه بر ابراهیم بسیار گریست؛ تا حدی که برخی از مردم تعجب کردند. پیامبر صلوات الله علیه در برابر تعجب آنان فرمود: «چشم، گریان است و دل، اندوهگین؛ ولی چیزی نمی­ گویم که خدا را به خشم آورد.» [2] [1] . اقتباس از المیزان فی تفسیر القرآن ، ج 1 ، ص 324 [2] . مسکن الفؤاد ، ص 101 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil