eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
132 دنبال‌کننده
937 عکس
1.2هزار ویدیو
37 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 38 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ۖ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (234) و کسانى از شما که مى ميرند و همسرانى بر جاى مى گذارند بايد [همسرانشان ]خود را تا چهار ماه و ده روز در انتظار نگاه دارند، پس وقتى که به پايان مدّتشان رسيدند، در مورد آنچه درباره خود [جهت ازدواج ]به طور پسنديده انجام مى دهند بر شما گناهى نيست. و خدا به آنچه مى کنيد آگاه است. (234) وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ ۚ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَٰكِنْ لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفًا ۚ وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ (235) و در مورد خواستگارى از زنان [در عدّه ]که آن را به طور کنايه اظهار مى کنيد يا در دلهايتان پنهان مى داريد بر شما گناهى نيست، خدا مى دانست که شما آنها را ياد خواهيد کرد، ولى به طور پنهانى با آنان وعده [نامشروع ]نگذاريد مگر اينکه سخنى پسنديده بگوئيد. و با آنان عقد نکاح نبنديد تا آن مدّت مقرژر (عدّه) به پايان برسد; و بدانيد که خدا آنچه را در دلهايتان است مى داند، پس از [نافرمانى ]و بر حذر باشيد، و بدانيد که خدا بسيار آمرزنده و بردبار است. (235) لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ (236) اگر زنان را مادامى که با آنان آميزش نکرده و مهرى برايشان مقرر نداشته ايد طلاق داديد گناهى بر شما نيست ولى بايد آنان را به طور پسنديده، به نوعى بهره مند کنيد، بر عهده توانگران به اندازه [توان ]آنان است و بر عهده تنگدستان به اندازه [توان ]آنان که اين حقّى است بر عهده نيکوکاران. (236) وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ ۚ وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۚ وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (237) و اگر پيش از آنکه با آنان آميزش کنيد طلاقشان داديد و مهر برايشان مقرّر کرده ايد نصفِ آنچه را مقرّر کرده ايد [بدهيد ]مگر اينکه آنان گذشت کنند يا آن کسى که عقد نکاح به دست او است گذشت کند; و گذشت کردن شما به تقوا نزديکتر است و فضل و احسان در ميان خود را فراموش نکنيد; همانا خدا به آنچه مى کنيد بيناست. (237) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۸:🌺 گذشت و بزرگواری را فراموش نکنید: یکی از مهم​ ترین موضوعات در زندگی انسان­ها، «حق و حقوق» آن​هاست. همه­ ی ما برای خودمان حقوقی قائل هستیم و از ضایع شدن آن­ها ناراحت می­ شویم. این مطلب چنان مهم است که یکی از بخش­ های مهم هر حکومتی، یعنی قوه­ ی قضاییه و دادگاه­ ها، به​ طور ویژه برای گرفتن حقوق مردم از ستم­کاران فعالیت می­ کند. دین اسلام امّا در کنار تأکید فراوان بر رعایت حقوق افراد و اجرای عدالت، مسلمانان را به گذشت و بزرگواری دعوت می­ کند. خدای بزرگ، حقوق بندگانش را قانونی می­ شمرد؛ ولی به آنان پند می­ دهد که در مواردی که امکان گذشت وجود دارد، گذشت کنند و از حق خود بگذرند. حق قصاص، حق گرفتن مهریه برای زن، حق مجازات کسی­ که به انسان بدی کرده و...، از نظر قرآن محفوظ است؛ ولی گذشت و بزرگواری و بخشش طرف مقابل، مرحله­ ای والاتر است که   انسان­ های رشدیافته به آن می­ رسند. به­­ راستی اگر روحیه­ ی گذشت و بزرگواری در میان مسلمانان تقویت می­ شد، بسیاری از مشکلات، خود به خود حل می­ گشت و دادگاه­ ها و اداره­ های پلیس بسیار خلوت­ تر بود! قرآن در این آیه، بخشی از قوانین و مقررات خانوادگی را توضیح می­ دهد و حقوق هر یک از مرد و زن را در مورد ازدواج و طلاق بیان می­ کند؛ ولی در پایان به همه توصیه می­ کند که اگر گذشت کنید، به تقوا و پرهیزکاری نزدیک­تر است، و بزرگواری و بخشش به یکدیگر را فراموش نکنید، و اگر می­ توانید، در برخی از موارد، از حق خود چشم بپوشید. پیامبر مهربان ما به یاران خود فرمود: «آیا می­ خواهید به شما بگویم که در فردای قیامت، آتش دوزخ بر چه کسی حرام می­ شود؟» آنان عرض کردند: «آری، ای پیامبر.» حضرت فرمود: «کسی که فروتن، مهربان، نرم​خو و اهل گذشت باشد.» با مطالعه­ ی زندگی پیشوایانمان و سخنان گهربار آنان، به­ خوبی متوجه می­ شویم که اگرچه آنان به هیچ­ وجه از حقوق دیگران چشم­ پوشی نمی­ کردند، به آسانی از حق خود می­ گذشتند. [1] در روایتی از امام سجاد علیه السلام می­ خوانیم: «هنگامی­ که روز قیامت می­ شود، خداوند همه­ ی مردم را از اولین تا آخرین نفر در یک صحرا جمع می­ کند؛ آنگاه شخصی ندا می­ دهد: اهل گذشت و بزرگواری کجا هستند؟ در آن زمان، گروهی از مردم بر می­ خیزند. فرشتگان با آنان روبه​رو می­ شوند و از آنان می­ پرسند: برتری شما بر دیگران برای چیست؟ آنان می­ گویند: ما با کسی­ که با ما قطع رابطه می­ کرد، پیوند برقرار می­ کردیم، و به کسی­ که ما را از لطفش محروم می­کرد، لطف می­کردیم، و کسی را که به ما ستم می­ کرد، می­ بخشیدیم. پس به آنان گفته می­ شود: راست می­ گویید؛ پس وارد بهشت شوید.»[2] البته روشن است که گذشت و چشم­ پوشی در صورتی رواست که ضرر قابل توجهی به انسان نرساند. در برخی از موارد، بخشش به ضرر انسان است؛ یا موجب جرأت یافتن طرف مقابل به ادامه­ ی کار بد می​شود که به ضرر جامعه خواهد بود. امام سجاد علیه السلام در این­ باره فرموده­ است: «حق کسی که به تو بدی کرده، این است که از او بگذری؛ ولی اگر می­دانی که گذشت ضرر دارد، باید از قانون و مردم کمک بگیری.» [3] [1] . کتاب پاداش نیکی ها و کیفر گناهان ص 434 [2] . کافی ، ج2 ، ص108 [3] . الحدیث ( روایات تربیتی )، ج1 ، ص89 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
شب 🔹مانند این پیرزن خدا را بشناسید ❤️امام علی (علیه‌السلام) با جمعی از پیروان در معبری عبور می‌نمود پیرزنی را دید که با چرخ نخ‌ریسی خود مشغول رشتن پنبه بود.  پرسید پیرزن، خدا را به چه چیزی شناختی؟ پیرزن به‌جای جواب، دست از دسته چرخ برداشت. طولی نکشید پس از چند مرتبه دور زدن، چرخ از حرکت ایستاد. پیرزن گفت چرخ بدین کوچکی برای حرکت احتیاج به چون منی دارد. آیا ممکن است افلاک به این عظمت و کُرات به این بزرگی، بدون مدبری دانا و حکیم و صانعی توانا و علیم با نظم معینی به گردش افتد و از گردش خود باز نایستد؟ امام علی (علیه‌السلام) روی به اصحاب خود نمود و فرمود مانند این پیرزن خدا را بشناسید. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تیپ شخصیتی عزیزان ما متفاوت است! بعضی دیداری‌اند، بعضی شنیداری، بعضی لمسی، و .... شاید ریشه بسیاری از مشکلات خانه‌ ما در عدم مهارتمان در نحوه رفتار درست، با هر کدام از این تیپ‌هاست! 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
بدونین 👌مقادیر نخودچی برای کودکان 📈 نخودچی حاوی مقادیر بالای فولات، آهن، روی، پروتئین، منگنز و کلسیم است که به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند. 🔻 مقادیر بالای ویتامین آ و ویتامین سی موجود در نخودچی به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان کمک می کند. 🔺️ مقادیر بالای روی و منگنز موجود در نخودچی باعث تقویت و افزایش رشد مو در نوزادان و کودکان میشود. 🦴 کلسیم موجود در نخودچی به بهبود رشد و تقویت استخوان ها در نوزادان و کودکان کمک میکند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5764687542569927995.mp3
1.8M
🔸ترتیل صفحه 39 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست - سه گاه 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 39 حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ (238) بر همه نمازها و [بويژه ]نماز ميانه مواظبت کنيد، و خاضعانه براى خدا برپا مى شويد. (238) فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ (239) و اگر بيم داشتيد، پياده يا سواره [نماز بگزاريد]. پس وقتى ايمن شديد خدا را ياد کنيد به پاس اينکه به شما ياد داد آنچه را نمى دانستيد. (239) وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِأَزْوَاجِهِمْ مَتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ ۚ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (240) و کسانى از شما که مى ميرند و همسرانى برجاى مى گذارند، براى همسرانشان متاعى را تا يک سال وصيّت کنند، بى آنکه آنان را [از خانه ]بيرون کنند. پس اگر خود بيرون رفتند، در مورد هر کار پسنديده اى که درباره خود انجام مى دهند بر شما گناهى نيست، و خدا عزّتمند و حکيم است. (240) وَلِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ (241) و براى زنان مطلقه به طور پسنديده متاعى مقرّر است که حقى است بر عهده تقواپيشگان. (241) كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (242) بدينگونه خدا آيات خود را براى شما بيان مى کند، باشد که عقل خود را به کار گيريد. (242) ۞ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ (243) آيا نظر نيفکنده اى به کسانى که از ترس مرگ از ديارشان بيرون رفتند در حالى که هزاران نفر بودند، پس خدا به آنان گفت: بميريد، سپس زنده شان کرد؟ همانا خدا صاحب فضلى [عظيم ]بر مردم است ولى بيشتر مردم سپاس نمى گزارند. (243) وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (244) و در راه خدا پيکار کنيد و بدانيد که خدا شنوا و داناست. (244) مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (245) کيست آن کس که به خدا قرض دهد قرض دادنى نيکو تا آن را براى او با برابرهاى بسيار افزون کند؟ و خداست که تنگى و گشايش پديد مى آورد و فقط به سوى او بازگردانده مى شويد. (245) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۳۹:🌺  مردگانی که زنده شدند: دنیای ما، دنیای قوانین است؛ قوانینی که آفریدگار بزرگ وضع کرده تا جهان هستی برپا باشد و به سوی هدفی که برایش مشخص شده، حرکت کند. قانون جاذبه، نیروی گریز از مرکز، آتش و سوزندگی­ اش، آب و خنکی­ اش، زنده شدن موجودات و مردن آن​ها، همه و همه، قوانین خداست که بر جهان هستی حاکم است و او به واسطه​ ی آن، جهان را اداره می­ کند. خدا امّا برای این​که قدرت خود را نشان دهد و به مردم بفهماند که قوانین جهان در تسلط او هستند، گاهی آن​ها را تغییر می­ دهد و از حالت عادی خود خارج می­ کند: آتش سوزاننده را بر ابراهیم علیه السلام خنک و مطبوع می­کند و چاقوی تیز و بُرّان را بر گلوی نرم و نازک اسماعیل ، بی­ اثر. این​ها، نشانه­ های خداست که انسان را از خواب غفلت بیدار می­کند و به او می­ فهماند که قانون­ گذار و مجری قانون در این جهان فقط خداست و عادی شدن حوادث جهان، دلیل آن نیست که باید این​ گونه باشد؛ بلکه به لطف آفریدگار دانا و تواناست که چنین می­ شود. این آیات نیز به یکی از حوادث عجیب جهان اشاره می­ کنند. امامان دانای ما که از معنا و تفسیر همه­ ی آیات قرآن آگاه هستند، فرموده­ اند که این آیه در باره­ ی مردم شهری از شهرهای سرزمین شام سخن می­ گوید که هفتاد هزار نفر جمعیت داشت. در آن زمان، بیماری طاعون سراغ شهرشان می­ آید و آنان از ترس بیماری به بیابان فرار می­ کنند؛ ولی خواست خدا چنین بوده که همگی آنان در آنجا بمیرند و بدن­های بی­ جانشان بر زمین آن بیابان بیفتد. سال­ها می­ گذرد و بدن­های آنان به استخوان و سپس به خاک تبدیل می­شود. روزی، یکی از پیامبران خدا به نام حزقیل از آن بیابان گذر می­ کند و با دیدن آن صحنه­ ی دلخراش به گریه می­ افتد. خداوند برای نمایش قدرت خود به بندگانش، همه­ ی آن مردگان را زنده می​ کند و آنان سال​ های سال دوباره در دنیا زندگی می­ کنند.[1] آری، خدای بزرگ با این کار به همه­ ی بندگانش فهماند که زنده کردن مردگان برای او به هیچ وجه دشوار نیست و زنده شدن مردگان در قیامت، امری کاملاً ممکن است. این آیات همچنین از آیاتی­ هستند که امکان «رجعت» را اثبات می­ کند. رجعت، یکی از عقایدی​ است که ما شیعیان با توجه به سخنان پیشوایان معصوم خود به آن معتقدیم. بر اساس این اعتقاد، عدّه­ ای از افراد بسیار باایمان و برخی از افراد گنه​کار و کافر، پیش از قیامت زنده می­ شوند و گوشه­ ای از پاداش یا کیفر خود را در همین دنیا خواهند دید. برخی از افراد نادان، شیعیان را متهم می­ کنند که به مطلبی که مخالف قرآن است، اعتقاد دارند؛ در حالی که رجعت، هیچ مخالفتی با آیات قرآن ندارد؛ بلکه برخی از آیات قرآن مانند این آیه، امکان آن را اثبات می​کند. [2] [1] . اقتباس از کافی، ج8 ، ص198 و تفسیر عیاشی ، ج1 ، ص130 [2] . اقتباس از تفسیر نمونه ، ج2 ، ص222 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔆 منبر روشنگری✨ اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أباألقاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِهِ الطَيِّبينَ الطَّاهِرِين ألمَعصومين سيَّما بقية الله فِی الْاَرَضين ولعن علی اعدائهم أعدا الله أجمعين». ✳️ موضوع✳️ 👈خانواده مهدوی ➖اصلا خانواده مهدوی یعنی چی ؟ به چه خانواده ای میشه گفت این خانواده مورد پسند و رضایت آقا امام زمانه به خیلی از خانواده های ما نمیشه گفت خانواده های مهدوی !! چون اگر این خانواده بر اساس اخلاق دینی و بر اساس رضایت آقا امام زمان تشکیل شده بود نباید کار به اختلاف و طلاق و جدایی و گاها خیانت ختم بشه باید بگردیم ببینیم ریشه ی مشکل کجاست ؟ باید بفهمیم شاخصه های یه خانواده ی مهدوی چیه ؟ باید بدونیم ازدواج یه سنت طبیعی و الهی هست آقا رسول الله ازدواج رو سنت خودشون معرفی کردند یعنی این که در اسلام بر روی این مسئله تاکید شده حالا چرا این جوری نیست ➖یکی از کانون های مهم اجتماع، خانواده است ، نخستین کانون اجتماعی خانواده زن و شوهر است این کانون است که بعدا کانون اجتماع را می سازد، فرزند ابتدا در نهاد خانواده شکل می گیرد بعد به اقیانوس جامعه می پیوندد در واقع اگر جزئی تر نگاه کنید می بینید خانواده ها ، فرهنگ خانواده ها ، برخورد خانواده ها، اخلاق خانواده ها در جامعه تبدیل به اجتماع می شود هیچ کانونی جای کانون خانواده را نمی گیرد نه مهد کودک ، نه دبیرستان ، نه دانشگاه ، نه اجتماعاتی که در جامعه تشکیل می شود در واقع اگر کانون خانواده ای گرم باشد و اگر کانون خانواده ای عواطف داشته باشد، فرزندان با نشاطی تحویل جامعه می دهد اگر در خانه ای جنگ و درگیری و اختلاف باشد گل وجود بچه ها را پژمرده تحویل جامعه می دهد لذا اخلاق در خانواده و تعامل زن و مرد مسئله ی مهمی است زن و مرد غالبا طلبکار هم هستند؛ یعنی خانم از آقا طلبکار است، آقا از خانم طلبکار است !! غالبا نیز حقوق یکدیگر را خوب بلد هستند ، یعنی حقوق طرف مقابل را می دانند؛ آقایان حقوق زن ها را و خانم ها حقوق آقایان را خوب بلد هستند ➖من سه آیه از قرآن درباره ی خانواده برای شما می خوانم ببینید موضوع چه قدر مهم است بعد بحث را باز می کنم ۱_(آیه ی اول ) و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها جعل بینکم مودة و رحمة (سوره ی روم/ آیه ی 21) یک نشانه ی خدا این است که برای شما همسر آفرید ، وقتی هم که ازدواج می کنید ➖لتسکنوا الیها➖همسر برای آرامش است، برای طغیان زدایی است. از بین رفتن اضطراب است، کانون خانواده برای ایجاد آرامش و اطمینان است و بعد خدا دو وعده داده است می گوید وقتی ازدواج می کنید ➖جعل➖ خدا قرار می دهد ➖بینکم مودة و رحمة➖ اگر در اول ازدواج با هم مشکل و ناسازگاری دارید اندکی که بگذرد خدا بین شما مودت و رحمت قرار می دهد، موجب می شود که با هم دوست و رفیق بشوید مرحوم علامه طباطبایی می فرماید فرق رحمت و مودت این است که مودت در قلب است و رحمت در عمل است یک وقت انسان یکی را دوست دارد ولی ابراز نمی کند این مودت و محبت است اما یک وقت دوستی اش را ابراز می کند و می گوید دوستت دارم، برایش چیزی می خرد، او را مسافرت می برد، ابراز دوستی می کند که این رحمت می شود ➖ ابراز محبت به همسر لذا روایت داریم که پیامبر فرمود _قول الرجل للمرأة_اگر مردی به زنش بگوید _انی احبک ، من تو را دوست دارم «لا یذهب من قلبها ابدا» این جمله هرگز از ذهن زن خارج نمی شود منبع الکافی / جلد 5 / صفحه 569 بعضی می گویند این حرف ها زن ها را لوس می کند ، یا این حرف ها مرد را لوس می کند. نه، این گونه نیست امام حسین فرمود من خانه ای را دوست دارم که در آن رباب، همسرم باشد ائمه علیهم السلام محبت شان را ابراز می کردند ، حضرت علی علیه السلام محبتش را ابراز می کرد ، حضرت زهرا محبتش را ابراز می کرد. پیامبر دوستی اش را نسبت به خدیجه ی کبری ابراز می کرد = این آیه ی قرآن است که می گوید ازدواج و کانون خانواده نشانه ی خداست ۲_(آیه ی دوم ) هن لباس لکم و انتم لباس لهن سوره بقره / آیه 189 به قول یکی از نویسندگان غیر مسلمان که وقتی به این آیه می رسد در کتابش درباره ی خانواده می گوید از این زیباتر نمی توان گفت که زن لباس مرد است، و مرد لباس زن است. مگر لباس چه کار می کند ؟ ➖ لباس عیب آدم را می پوشاند ➖لباس انسان را در مقابل سرما و گرما حفظ می کند ➖لباس انسان با فصل تغییر می کند ➖شما در زمستان لباس گرم می پوشید ➖ در تابستان لباس سرد می پوشید ➖در عروسی لباس شاد می پوشید در عزا لباس مناسب با عزا می پوشید ➖هن لباس لکم➖ معنایش این
است که مرد و زن باید با شرایط هم خودشان را تغییر بدهند یک وقت خانم مریض است مرد باید عاطفه و احساسش بیشتر شود، یک وقت مرد از سرکار می آید و خسته است، زن باید برخوردش تفاوت کند یک وقت خانم بچه به دنیا آورده شرایط ویژه ای دارد یا دوران خاصی در زندگی اش پیش می آید یک وقت مرد دچار مشکلات می شود، پس همان گونه که شما با تغییر شرایط لباستان را تغییر می دهید شرایط مرد و زن نیز نسبت به هم باید تفاوت کند ۳_(آیه ی سوم ) در سوره ی فرقان خدا برای بندگان ویژه اش دوازده ویژگی بیان می کند یکی از بزرگان کتابی به نام انسان کامل یا مربی کامل دارد که در تفسیر سوره ی فرقان این صفات را بحث می کند ➖ اواخر سوره ی فرقان که از کلمه ی عباد الرحمن شروع می شود الذین یمشون علی الارض هونا ➖ بندگان خوب خدا متکبر نیستند و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما ➖ با جاهل خوب برخورد می کنند، دعوا نمی کنند، او را تحمل می کنند این صفات ادامه می یابد تا می رسد به این جا که می فرماید یکی از صفات بندگان خوب خدا این است که می گویند ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین و اجعلنا للمتقین اماما سوره فرقان / ایه 74 ➖انسان های خوب می گویند خدایا زن و فرزندانمان را نور چشم ما قرار بده همان تعبیر نور چشمی که ما در فارسی می گوییم؛ یعنی چشم روشنی ما قرار بده. و ما را پیشوا و الگوی متقیان قرار بده ➖می خواهم این را بگویم که قرآن توجه ویژه ای به بحث خانواده دارد قرآن می فرماید یأمر اهله بالصلاة ( سوره مریم / ایه 55) ➖ حضرت اسماعیل به خانواده اش می گفت نماز بخوانید ➖ وقتی حضرت ابراهیم زن و بچه اش را در سرزمین مکه گذاشت که یک خانم جوان و بچه ای کوچک بود، نگفت خدایا آن ها آمده اند غذا بخورند، به آن ها جا و مکان بده، گفت لیقیموا الصلاة ( سوره ابراهیم / آیه 37) خدا آن ها را این جا گذاشتم که نماز و دین بر پا شود وقتی هم دعا می کند می گوید خدایا خانواده ی من را اهل نماز قرار بده ➖ لقمان در قرآن به پسرش نصیحت می کند یا بنی اقم الصلاة (سوره لقمان / آیه 17) =عرض من این است که خانواده در قرآن کریم بسیار مورد توجه و عنایت است در دعاها نیز غالبا به خانواده توجه شده است. در صفات و ویژگی های انبیا می بینید که نسبت به خانواده و اهلشان توجه شده است ➖خدا در سوره ی تحریم آیه ی ششم می فرماید ➖ یا ایها الذین آمنوا➖ این آیه خطاب به همه ی مؤمنان است، ➖قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس و الحجارة➖ ( سوره ی تحریم / ایه 6) مردم خودتان و خانواده هایتان را از جهنم نجات بدهید ➖پس این که می گوید ذریه یا ازدواج معلوم می شود خانواده در اسلام قوام و نظامی دارد، و توجه ویژه ای به آن شده است ➖ امروزه در غرب خانواده از هم پاشیده شده،و تک زیستی، تجرد، هم جنس گرایی، دارد جای کانون خانواده را می گیرد متأسفانه این فرهنگ در کشورهای اسلامی هم کم کم دارد رسوخ می کند. رابطه های قبل از ازدواج که غالبا به ازدواج منجر نمی شود، روابط نادرست، از هم پاشیدگی زندگی، طلاق ها و جدایی ها ➖ در گذشته در جامعه این قدر طلاق و اختلاف بین زن و شوهر جوان نداشتیم شما شهرهایی را که بافت مذهبی آن حفظ شده ببینید، هر اندازه یک شهر بافت مذهبی و دینی اش حفظ شده است طلاق و اختلاف در آن کم تر بوده است لذا بحث خانواده را که در این جلسه مطرح می کنم بحث مهمی است، ببینید اسلام چگونه جایگاهی برای زن و مرد در نظر گرفته است ➖در این جا به حقوق مشترک می پردازم ، و به حقوق زن یا مرد کاری ندارم حقوقی که هم خانم و هم آقا باید رعایت کنند تا فرزندان سالم بار بیایند و این گل های زندگی پژمرده نشوند دختران از خانه فرار نکنند، قاچاق زن ها صورت نگیرد، جوان ها و نوجوان ها در مراکز فساد حضور پیدا نکنند، اعتیاد و افسردگی پیدا نشود ۱ -➖ تکریم و احترام اولین حق متقابل زن و شوهر تکریم و احترام همدیگر است امام صادق علیه السلام فرمود کسی که همسری اختیار می کند باید اکرامش کند منبع وسائل الشیعه /جلد 5 / صفحه 61 نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله فرمود بدترین زن ها این ها هستند ➖ کسانی که لجباز هستند ➖کسانی که رعایت برخورد با همسر را نمی کنند ➖ فرمان همسر را اجرا نمی کنند ➖ و کسانی که نسبت به همسرشان تند و نسبت به دیگران خوش اخلاق اند ➖ نشانه های مرد سعادتمند به این روایت دقت کنید پیامبر فرمود سعادت یک مرد در این است که زنش این سه ویژگی را داشته باشد الف )➖ وقتی به او نگاه می کند لذت ببرد و شاد شود نه مثل آن بنده ی خدا که به خانه آمده بود به خانمش نگاه می کرد، زن گفت چرا انقدر نگاه می کنی گفت من در خیابان به زن های نامحرم نگاه می کنم گناه می کنم، که گناه است، برای کفاره اش می آیم به تو نگاه می کنم، تو از بس بدخلقی من از نگاهت شاد نمی شوم کفاره ی آن گناه این است
که می آیم به تو نگاه می کنم این طور نشود که برای کفاره به زنش نگاه کند امیرالمؤمنین فرمود من وقتی به فاطمه می نگرم هم و غمم رفع می شود، غم و اندوهم کنار می رود ب ) ➖ وقتی فرمانی به او می دهد، اطاعت و پیروی کند ج )➖ وقتی مرد خانه نیست آبرو، شخصیت و مالش را حفظ کند ➖ بدترین صفات مرد، بهترین صفات زن چرا ترس، تکبر و بخل برای مرد بد است، ولی برای زن خوب است ؟ روایت داریم علی علیه السلام فرمود بدترین صفات مرد، بهترین صفات زن است. برای مرد تکبر بد است، ترس بد است باید در میدان جنگ شجاع باشد، بخل بد است باید دست و دلباز باشد اما امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود این صفات برای زن خوب است. معنی روایت چیست ؟! ۱_ ترس) اگر زن ترس داشت با هر نامحرمی سخن نمی گوید، با هر کسی گفت و گو نمی کند، هر ماشینی را سوار نمی شود، به هر ندایی پاسخ نمی دهد که بعد سر از فساد در بیاورد جسور بودن زن گاهی کار دستش می دهد منظور از این ترس نه ترس از گربه است، نه ترس از سوسک، و نه ترس از ورود به دانشگاه و مراکز اجتماعی است، این ترس یعنی ترس از این که خودش را به آب و آتش بزند ۲_ بخل ) یعنی مال شوهرش را حفظ کند ۳_ تکبر ) مرد باید متواضع باشد اما یک زن در مقابل مرد نباید با خضوع و کرنش و نرمی طوری حرف بزند که مرد تحریک بشود. مگر خدا به زن نمی فرماید «فلا تخضعن بالقول» وقتی با مرد حرف می زنید طوری حرف نزنید که کسی تحریک شود تکریم همسر یکی از اصولی است که باید در ازدواج رعایت شود، زن مرد را تکریم کند، مرد نیز زن را تکریم کند نبی مکرم اسلام فرمود اگر مردی به زنش سیلی بزند خدا در ازای این سیلی ناحقی که به همسرش زده است در قیامت به فرشته ی عذاب امر می کند هفتاد سیلی از آتش به آن مرد بزند منبع مستدرک / جلد 14 / صفحه 250 ۲ -➖ عذرپذیری و خطاپوشی نکته ی دومی که در بعضی خانواده ها کم رنگ است مسئله ی خطاپوشی، عذرپذیری غیر مستقیم است آن هم نه مستقیم. گاهی آقا یا خانم خطایی می کند، متوجه اشتباهش می شود، اما عواطف و غرورش اجازه ی عذرخواهی نمی دهد، اما با رفتارش عذرخواهی را نشان می دهد، بپذیرید اگر مرد اشتباهی می کند ممکن است به زبان نتواند بگوید اما رفتارش نشان می دهد که پشیمان است، بپذیرید قرآن می فرماید عفو کنید، ببخشید تا خدا شما را ببخشد. تو که حاضر نیستی از زنت بگذری حاضر نیستی از اولادت بگذری، می خواهی که خدا از تو بگذرد یکی از نکات مهمی که باعث می شود در زندگی زناشویی و در زندگی خانوادگی صمیمیت بیشتری ایجاد شود همین گذشت از خطاها است. ساده تر بگویم، وقتی دو نفر با دو تفکر متفاوت با هم زیر یک سقف زندگی می کنند، هر کدام از یک خانواده و یک فرهنگ، و یک ویژگی هستند مخصوصا اگر فاصله ها زیاد باشد، طبیعتا انسان در طول زندگی خطاهایی از طرف مقابل می بیند، آدم با رفیقش دو روز به مسافرت می رود ده خطا می بیند، چگونه از زنش که سی چهل سال با هم زندگی می کنند خطا نبیند این جا، جای تغافل است، جای نادیده گرفتن است، جای عیب پوشی است، جای پذیرش عذرخواهی های غیر مستقیم است. این هم یکی از نکاتی است که در زندگی باید به آن توجه کرد ➖شما سیره ی معصومین را در تعامل با همسرانشان مطالعه کنید ۳➖ - عفاف و حجاب نکته ی سوم عفاف و حجاب است. زندگی امیرالمؤمنین علیه السلام با زهرای مرضیه که الگوی همگان است، زندگی ای است که وقتی رسول خدا، حضرت محمد صلی الله علیه واله وارد خانه ی امیرالمؤمنین می شود می گوید علی جان فاطمه چگونه همسری برای تو است امیرالمؤمنین می فرماید یا رسول الله یاوری خوب در اطاعت و بندگی خداوند است. این ها باید الگو قرار بگیرد. حجاب و عفافش باید الگو قرار بگیرد دوستان عزیز سه اصل را عرض کردم ۱➖ اصل تکریم ۲➖ اصل عذرپذیری ۳➖ عفاف و حجاب خدایا خانواده های ما را نسبت به هم مهربان بگردان بارالها قلب های ما را از کینه و حسادت و ریا و نفاق و شرک خالی بگردان پروردگارا به مقربان درگاهت حجاب و عفت و غیرت و حیای زن و مرد ما، دختر و پسر ما را در جامعه بیشتر بگردان والسلام علی من التبع الهدی 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 سلسله مباحث مثبت اندیشی 8⃣ آثار و فواید مثبت اندیشی (۵) قسمت هشتم 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انیمیشن بسیار زیبای piper 🔹ترس یک تصور ذهنی است. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فيلم هایی که بچه ها می‌بینند را سم زدایی کنید! 🔻وقتی یک اثر نمایشی حالاتی مثل هیجان، احساس، خنده، اشک و نگرانی نسبت به سرنوشت قهرمان داستان را در نوجوان ایجاد می‌کند، گاردهای نوجوان باز شده و اثر پذیری از شخصیت‌ها و داستان در او ایجاد می‌شود. در این حالت لازم است وقت بگذاریم و بعد از دیدن چنین چیزهایی با بچه‌ها صحبت کنیم. در واقع آنچه دیده شده را سم زدایی کنیم. اگر این سم‌زدایی اتفاق نیفتد، هر باور دیگری در مقابل آن، از جانب بچه‌های ما رد خواهند شد. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
چرا برخی زوج‌ها بعد از ۳۰ سال طلاق می‌گیرند؟ 😔 در سال 1399، ۷۸۰۹ زوج با ۲۹ سال زندگی مشترک از هم جدا شدند! 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5769319965446374515.mp3
1.61M
🔸ترتیل صفحه 40 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 40 أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (246) آيا به آن گروهِ اشراف از بنى اسرائيل که پس از موسى بودند نظر نيفکنده اى؟ آنگاه که به پيامبرى از خودشان گفتند: فرماندهى براى ما بگمار تا در راه خدا پيکار کنيم، گفت: آيا ممکن است که اگر پيکار بر شما نوشته شود پيکار نکنيد؟ گفتند: ما را چه شده است که در راه خدا پيکار نکنيم با اينکه از ديارمان و [از کنار ]فرزندانمان بيرون رانده شده ايم؟ پس وقتى پيکار بر آنان نوشته شد جز اندکى [همه ]روى گرداندند و خدا به ستمکاران داناست. (246) وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (247) و پيامبرشان به آنان گفت: همانا خدا طالوت را به عنوان فرمانده براى شما برانگيخته است. گفتند: چگونه او بر ما فرمانده باشد با اينکه ما براى فرماندهى از او سزاوتريم، و او مال گسترده اى هم ندارد، پيامبرشان گفت: همانا خدا او را بر شما برگزيده و در علم و نيروى جسمى به وى فزونى داده است و خدا فرماندهى خود را به هر که بخواهد مى دهد و خدا گشايشمند و داناست. (247) وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَىٰ وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (248) و پيامبرشان به آنان گفت: همانا نشانه فرماندهى او اين است که آن تابوت در حالى که فرشتگان حملش مى کنند نزد شما مى آيد [تابوتى ]که در آن آرامشى است از پروردگارتان و بقيّه اى از آنچه آل موسى و آل هارون برجاى نهاده اند. همانا در اين آمدن تابوت نشانه اى (معجزه اى) است براى شما اگر شما مؤمن باشيد. (248) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۰:🌺 طالوت و جالوت ـ1: پس از درگذشت موسی علیه السلام ، بنی­ اسرائیل دین خدا را تغییر دادند و از فرمان پروردگارشان سرپیچی کردند. در میان آنان، پیامبری به نام «ارمیا» بود که آن​ها را به کارهای نیک امر می­ کرد و از کارهای زشت نهی می­ فرمود؛ ولی آن​ها از او اطاعت نمی­ کردند. آنان به سبب نافرمانی­شان از ارمیا مجازات شدند و شخصی خونخوار و ستمگر به نام جالوت بر آنان مسلط شد. جالوت، مردان قوی و جنگاور آنان را کشت و اموالشان را از آنان گرفت و زنانشان را برای کنیزی نگه داشت و بقیه​ ی مردان را از سرزمینشان بیرون کرد. بدین ترتیب، مدّت­ ها بنی­ اسرائیل با بدبختی زندگی کردند؛ تا این​که روزی از اوضاع فلاکت​ بارشان به پیامبر زمانشان اشموئیل شکایت بردند و گفتند: «از خدا درخواست کن برای ما فرمانده ای قرار دهد تا در راه خدا جهاد کنیم و حقمان را از جالوت بگیریم.» پیامبرشان پرسید: «اگر چنین فرمانده ای برایتان مشخص شد و جهاد بر شما واجب شد، قول می­ دهید که طفره نروید و با تمام توان جهاد کنید؟» آن­ها گفتند: «ما چه بهانه­ ای داریم که جهاد نکنیم؛ در حالی که دشمن، ما را از سرزمینمان بیرون رانده و از زن و فرزندانمان دور کرده است؟» خداوند امّا به آن پیامبر خبر داد که بیشتر آنان به جنگ پشت می­ کنند، و همین اتّفاق هم افتاد. سرانجام پیامبرشان به آنان گفت: «خداوند، طالوت را فرمانده شما قرار داده است.» بنی­ اسرائیل از این موضوع خشمگین شدند و گفتند: «او کجا و فرمانده ی ما کجا؟! خود ما که برای فرمانده ای شایسته­ تریم. او نه مال و ثروتی دارد، نه دودمان معروف و پرافتخاری.» پیامبرشان در پاسخ گفت: «خداوند او را بر شما ترجیح داده و به او دانش فراوان و نیروی جسمی زیادی بخشیده است.» آری، ملاک رهبری جامعه یا فرمانده ی نظامی، داشتن ثروت یا دودمان معروف و پرافتخار نیست؛ زیرا این­ها ربطی به لیاقت خود فرد ندارد؛ بلکه رهبر یک جامعه یا فرماندۀ یک لشگر باید صاحب علم و آگاهی باشد تا سعادت جامعه را تشخیص دهد و از نظر ظاهری، دارای قدرتی مناسب باشد تا بتواند جامعه را به سمت اهداف عالی پیش ببرد و در مقابل ستم­کاران و متجاوزان ایستادگی کند. طالوت که در ظاهر ثروت زیاد و دودمان معروفی نداشت، به سبب داشتن این دو ویژگی، به رهبری بنی­ اسرائیل انتخاب شد. اشموئیل برای این​که به بنی­ اسرائیل ثابت کند انتخاب طالوت از سوی خدا بوده است، به آنان گفت: «نشانه­ ی فرماندهی او این است که «صندوق عهد» در حالی که فرشتگان آن را حمل می­ کنند، نزد شما خواهد آمد.» این همان صندوقچه­ ای بود که مادر موسی از ترس فرعونیان، موسی را در آن نهاد و در رود نیل رها کرد. این صندوق همیشه در میان بنی­ اسرائیل بود و به آن احترام می­ گذاشتند و از آن برکت می­ جستند و موسی در هنگام وفات، الواح تورات و زره­ اش را در آن قرار داد؛ ولی گناه بنی­ اسرائیل و بی­ احترامی آن​ها به آن صندوق باعث شد که خدا آن صندوق را از میانشان بردارد، و آن​ها که تا آن زمان در عزّت و آزادی زندگی می­ کردند، توسط جالوت خوار و ذلیل شدند. [1] [1] . اقتباس از روایتی از امام باقر(ع) ، تفسیر المیزان ، ج2 ، ص297 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دوره نوجوانی و نقش الگوها 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت تفریح، مسافرت و... برای خانواده و وظیفه مهم پدران 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور بچه ها رو به مطالعه علاقه‌مند کنیم؟ 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برای زندگیمون وقت بگذاریم! 🔻خداوند فرموده شما هر چقدر آدم مهمی شدید، مریض شدید، سرتان شلوغ بود، باید پنج وعده را خالی کنید، زمان بگذارید و با من حرف بزنید. ما اولا همین زمان را باید برای خودمان بگذاریم، چرا که بسیاری از مشکلاتی که الان در خانواده‌ ها ایجاد شده است به این دلیل است که پدر و مادر، خودشان را فراموش کرده‌اند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5771723948836259300.mp3
1.67M
🔸ترتیل صفحه 41 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده _مقام سه گاه - صبا 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 41 فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۚ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ۚ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (249) پس هنگامى که طالوت با لشکريانش [از شهر ]جدا شد گفت: همانا خدا شما را به وسيله نهرى آزمايش مى کند، پس هر کس از آن آشاميد از من نيست، و هر کس از آن چشيد او حتماً از من است مگر کسى که يک کف با دست خود بگيرد پس جز اندکى از آنان [همگى ]از آن آشاميدند، و چون او و کسانى که با او ايمان آورده بودند از نهر گذشتند گفتند: ما امروز در برابر جالوت و لشکريانش طاقت [مقاومت ]نداريم، [امّا ]کسانى که يقين داشتند به لقاى خدا مى روند گفتند: چه بسا گروهى اندک که به اذن خدا بر گروهى بسيار غلبه کرده اند، و خدا با صابران است. (249) وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (250) و هنگامى که با جالوت و لشکريانش روبرو شدند گفتند: پروردگارا! صبرى [عظيم] بر ما فرو ريز و قدمهايمان را ثابت بدار و ما را بر گروه کافران پيروز کن. (250) فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ (251) پس آنان را به اذن خدا شکست دادند، و داود و جالوت را کشت، و خدا فرمانروائى و حکمت به او داد و از آنچه مى خواست به وى تعليم کرد; و اگر خدا [شرّ ]بعضى از مردم را به وسيله بعضى ديگر دفع نمى کرد زمين تباه مى شد، ولى خدا صاحب فضلى [بزرگ ]بر جهانيان است. (251) تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ ۚ وَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (252) اينها آيات خداست که به حقّ بر تو مى خوانيم، و به راستى تو از جمله رسولانى. (252) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۱:🌺 طالوت و جالوت .. قسمت دوم: سرانجام طالوت و سپاهیانش برای جنگ با جالوت ستمگر حرکت کردند. چون قانون خدا چنین رقم خورده که تمام مردم در هر حالتی باید امتحان شوند و راست و دروغ بودن ایمانشان معلوم شود، سپاهیان طالوت نیز به دستور خدا آزمایش شدند. طالوت به آن­ها گفت که خدا می­ خواهد شما را به وسیله­ ی یک رودخانه آزمایش کند؛ بدین صورت که هر کس از آب آن بنوشد، دیگر از پیروان من محسوب نمی­ شود، و هر کس از آن ننوشد، از پیروان من خواهد بود؛ البته نوشیدن یک کف دست از آب رودخانه ـ و نه بیشتر ـ عیبی ندارد. امتحان بس دشواری بود. خستگی راه و شدّت تشنگی از یک سو و آب زلال و خنک رودخانه از سوی دیگر، همه را به نوشیدن از آن آب می­ خواند و تنها نیروی ایمان بود که می­ توانست جلوی انسان را بگیرد. بیشتر لشکریان امّا تسلیم تشنگی شدند و بدون توجّه به فرمان خدا، خودشان را از آب رودخانه سیراب کردند. با این امتحان دشوار مشخص شد که شمار کمی از افراد سپاه، مقاوم و بااستقامت هستند؛ ولی همین شمار اندک می­ توانستند آن دشمن نیرومند و بزرگ را از پا درآورند؛ زیرا کسی که در برابر خواسته­ های نفسانی مقاومت کند و از شیطان که دشمن ناپیدا و قوی اوست، شکست نخورد، بی­ شک در برابر سپاهیان پیدای شیطان، با قدرت بیشتری مقاومت می­ کند و آنان را در هم می­ شکند. به همین سبب بلافاصله پس از آن​که سپاهیان طالوت از رودخانه عبور کردند، ترس، وجود کسانی را که از آب نوشیده و نشان داده بودند که از دشمن درون خویش ضعیف­ ترند، فرا گرفت و گفتند: «ما امروز نمی­ توانیم در برابر جالوت و سپاهیانش مقاومت کنیم و بی­ شک شکست خواهیم خورد.»؛ ولی گروه اندکی که در آزمون خدا سربلند شده بودند، با ایمان قوی و توکّل به خدا گفتند: «نترسید. چه بسیار لشکریانی بوده­ اند که نیرو و تجهیزات کم داشته­ اند؛ ولی با یاری خدا و ایمان قوی، بر لشکریان نیرومند و مجهزّی پیروز شده­ اند. صبر و استقامت کنید که خدا با صابران است.» به هر حال، پس از طی مسیر، دو لشکر طالوت و جالوت با هم روبه​ رو شدند. لشکر جالوت، افراد و تجهیزات جنگی بسیار بیشتری از لشکر طالوت داشت. سخن از قدرت جالوت و سپاهیانش همه جا را پر کرده بود؛ که ناگهان فریادی شنیده شد: «چه خبر شده؟ چرا این­قدر جالوت را بزرگ شمرده و خودتان را در مقابلش باخته­ اید؟ به خدا قسم، به محضی که با او روبه​ رو شوم، او را خواهم کشت.» همه­ ی نگاه­ها به او دوخته شد. صدا از جوان شجاع و مصمّمی به نام «داوود» بود که برای برادرانش که در سپاه حضور داشتند، غذا آورده بود. سپاهیان، او را نزد طالوت بردند و ماجرا را باز گفتند. پس از گفت​ وگویی میان آن دو، داوود به لشکریان طالوت پیوست. صبح که شد، دو لشکر در مقابل هم صف کشیدند و برای کارزار آماده شدند. افراد باایمان لشکر طالوت، به درگاه خدا روی آوردند و از او تقاضا کردند که صبر و استقامت آنان را زیاد کند و آنان را بر لشکر کافر جالوت پیروزی ببخشد. بدین ترتیب، جنگ میان سپاهیان حق و باطل آغاز شد. داوود گفت: «جالوت را به من نشان دهید.» هنگامی که او را دید، سنگی برداشت، آن را در قلّاب​ سنگ خود قرار داد، قلاّب­ سنگ را بالای سرش چرخاند و سنگ را با قدرت تمام به سوی جالوت پرتاب کرد. سنگ تا مغز سر جالوت فرو رفت. مردم، داوود شجاع و فرزانه را فرمان​روای خود کردند و خدا نیز او را پیامبر و جانشین خود در زمین قرار داد.[1] 34   [1] . نوشته فوق از متن آیات 249 تا 252 و دو روایت از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به نقل از تفسیر المیزان ، ج2 ، ص298 و ص299 اقتباس شده است. 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil